Het echte Indonesia

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
56 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 31-03-2008 14:34 sidia wrote:

...

Waarom niet ?

Ik heb al Selamat Datang gezegd (in bahasa ).

Tante Yo , ik ken alleen maar Gele bonen , zwarte bonen , bruine bonen en , witte bonen.

Ik ken er nog meer o.a. kacang hijou, kacang merah enz.enz. Emoticon: Party!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Jeroen, ik ben het met je eens: dit soort verhalen lijken zo te komen uit Nederlands Indie in de vorige eeuw!
Oneerbiedige,vloekende en zuipende Belanda"s,dit willen we toch niet meer!
Op deze manier worden de Nederlanders,die oprecht interesse hebben in de cultuur de achtergronden en de taal,totaal in een verkeerd daglicht gesteld.
Ik denk dat niemand op deze verhalen zit te wachten, doet me denken aan tempo doeloe met de kletstafel,waarbij de jenever rijkelijk stroomde.
Nee Jeroen,hier zitten we niet op te wachten,zal er ook niet op reageren. Emoticon: Angry Emoticon: Angry Emoticon: Angry

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Ja Malam en SapoL: heb hier ook een vreend gevoel bij,gewoon negeren Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Blush

bayusaputra
Gebruiker
spacer line

Met een Nederlander valt niet te disputeren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in. Een Javaan heeft dezelfde mentaliteit, want een Javaan geeft nooit toe dat hij een fout gemaakt heeft.

Gelukkig ben ik geen Nederlander, geen kaaskop dus, maar wel een echte Belg, dat wil zeggen dat mijn vader een Vlaming was en mijn moeder een Walin. Ik ben dus tweetalig opgevoed : ik sprak Vlaams met mijn vader en Frans met mijn moeder. Mijn ouders zijn al overleden.

De kaaskoppen (ik bedoel de Nederlanders) maken grapjes over de Belgen zonder te weten dat er geen Belgen zijn. Er zijn enkel Walen en Vlamingen en een aantal Duitstalige inwoners van BelgiŽ in Eupen en Malmedy (Oost-BelgiŽ)

Enkel de koning der Belgen is een Belg (alhoewel zijn voorvaderen volbloed Duitsers waren).

Wanneer de kaaskoppen grapjes maken over de Belgen hebben zij de Vlamingen in hun vizier.

De Fransen maken grapjes over de Belgen, en dan denken zij aan de Franstalige Belgen omdat het Belgisch Frans verschilt van het Frans van Parijs.

Nu reacties op mijn postings opgehouden hebben en iedereen zijn woordje geschreven heeft is het mijn beurt om iets te zeggen.

Uiteraard heb ik alle namen veranderd in mijn verhaaltjes. Het zijn allemaal fictieve namen, en niemand zal zich er in herkennen.

Ik ben hier al 25 jaar zonder onderbreking. Had ik niet van dit land en zijn volk gehouden zou ik hier niet gebleven zijn. Als ik dat zou willen kan ik morgen verhuizen naar Thailand, Griekenland of Rusland, en desnoods naar Lapland, maar ik verkies hier te wonen, in het land waar ik van hou.

Dat belet niet dat ik kritiek mag geven op dit land en zijn volk. Ik geef ook kritiek op mijn vaderland BelgiŽ dat een schijtland is, een vreselijk naar de kloten gegaan land dat door onbekwame mensen geregeerd wordt en ik spuw ook op de onbekwame regering van Nederland.

Er zijn ook een heleboel zaken die verkeerd lopen wegens de onbekwaamheid van de Indonesische regering.

IndonesiŽ is geen democratie. Het leger is de baas. De generaals beslissen. Het leger krijgt slechts 30 procent uit het staatsbudget, de rest moeten de militairen zelf zoeken, en dat doen zij ook, door firmaís op te richten die aan wapenhandel doen, of die aandelen kopen in rijke Indonesische vennootschappen en buitenlandse firmaís. Dat er bepaalde onderdelen van het Indonesisch leger ook minder frisse zaakjes doen is nogal logisch.

De militairen hebben ook hun vinger in de pap bij de verkiezing van de president, bupati, kortom, alles.

Toen Munir daar wilde over praten, werd hij gedood met arsenicum tijdens de Garuda vlucht van Jakarta naar Amsterdam.

De vergeten IndonesiŽrs zijn de Dayaks en de Papua

Ik herinner mij in 1983 toen een Indonesische minister aan de Dayak (Embaloh stam) in Putussibau (noord-west Borneo) een telefoonverbinding gaf. Een Dayak stond op en zei dat toen de Nederlanders nog koloniseerden die telefoon al bestond, maar dat als gevolg van de onafhankelijkheid nu alles naar de kloten was. Die minister is toen in alle haast vertrokken.

Mijn vrienden, de Dayaks dus, zijn razend op de Javaanse kolonisatie via transmigratie. Die Javanen nemen het land van de Dayaks af,

De Javaanse kolonisatie via transmigratie heeft ervoor gezorgd dat er nog altijd koloniale heersers zijn : de Javanen.

Die islamitische Javanen proberen met alle middelen de Dayaks van Borneo te bekeren.

Ik heb het Indonesisch staatsburgerschap, dat wil zeggen dat ik een Indonesisch paspoort heb, en wanneer ik naar BelgiŽ wil, moet ik een visum aanvragen voor de Schengen landen en ik mag dan drie maanden in de Schengen landen verblijven als toerist.

Drie maanden, niet langer, want ik ben een Indonesische staatsburger, wat betekent dat ik geen ander paspoort meer mag hebben.

Ik hou zoveel van Indonesia dat ik zelfs mijn adellijke titel heb afgestaan aan mijn broer. De Belgische wetgeving verbiedt dat een Belg die een andere nationaliteit verkrijgt zijn titel behoudt. Dus nu is mijn broer houder van de titel van Graaf en ik niet. Hij is dus nu monsieur le comte en ik niet.

Quoi quíil en soit, je míen fiche.

A bientŰt,

Bayusaputra

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 07-04-2008 21:13 bayusaputra wrote:
]

1. Met een Nederlander valt niet te disputeren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

2.Een Javaan heeft dezelfde mentaliteit, want een Javaan geeft nooit toe dat hij een fout gemaakt heeft.

3.Ik ben hier al 25 jaar zonder onderbreking. Had ik niet van dit land en zijn volk gehouden zou ik hier niet gebleven zijn.

4.De Javaanse kolonisatie via transmigratie heeft ervoor gezorgd dat er nog altijd koloniale heersers zijn : de Javanen.

5.Ik heb het Indonesisch staatsburgerschap, dat wil zeggen dat ik een Indonesisch paspoort heb, en wanneer ik naar BelgiŽ wil, moet ik een visum aanvragen voor de Schengen landen en ik mag dan drie maanden in de Schengen landen verblijven als toerist.

A bientŰt,

Hua hua hua hua . Sorry , moet toch lachen.
mbt :
1. Ben ik met jou eens.
Ze zijn echt eigenwijs (de meesten , gelukkig heb je ook normale nederlanders)

2. Wie , of wat is een Javaan, bewoners van eiland java.?
Je gaat toch niet de " javanen " (?) met de Nederlanders vergelijken ?
Zullen ze niet leuk vinden.

3.Geen last gehad van tropenkolder ?

4.Je praat precies zoals sommige Nederlanders , ze hebben ook vaak over kolonisatie van de Javanen.
Weet je zeker dat je geen Neerlands bloed hebt ?

5. Nu weet ik bijna zeker dat je een Belg ben .

Ook bientot .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

sapolidi
Gebruiker
User icon of sapolidi
spacer line

On 07-04-2008 21:13 bayusaputra wrote:
Met een Nederlander valt niet te disputeren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Leuk die Vlaamse taal. DiscussiŽren wordt disputeren en opgewektheid wordt zekerheid. Bedoel er voor de rest niets mee, vond alleen de overeenkomst zo grappig. Bomans is ťťn van mijn favoriete schrijvers en deze uitspraak is me altijd bijgebleven.

sapolidi
Gebruiker
User icon of sapolidi
spacer line

On 07-04-2008 21:28 sidia wrote:

4.Je praat precies zoals sommige Nederlanders , ze hebben ook vaak over kolonisatie van de Javanen.
Weet je zeker dat je geen Neerlands bloed hebt ?

Ook bientot .

Ho ho Sidia. De Belgen weten ook wat kolonisatie is. Belgisch Kongo was zelfs privť bezit van hun koning.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Hun koningshuis was toen slimmer dan de Oranjes.
Het is toch wat dat je een land zo groot als Congo als prive bezit kan noemen.

De Oranjes waren toen niet slim genoeg , niet dat ze geen goud verdienen , als groot aandeelhouder van NHM ( ABN) , en van de opiumhandel.

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Hu, Om Sid,heb altijd begrepen dat de opium handel in handen was van de Chinezen; de Nederlandse regering heeft dit willen stopzetten, maar bleek onmogelijk.
Of heb ik het fout?

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

De Chinezen zijn eigenlijk de grootste slachtoffer s.
De grootste boosdoeners zijn de Nederlanders , ze hebben het ingevoerd uit India (? =even uit mijn blote kop) .
Uiteraard verdienen een paar chinse doorverkopers ook wat.
Lees het boek b van Ewald(?) met de titel Wettig opium.

Wij kennen de oude verhalen van verslaafde chinezen , dat kan je terug gaan toen de westerlingen de grenzen van China open gooit voor opium .(zie Boxer oorlog).
In Batavia heb je vroeger ook een opium fabriek , bij de Gang Amfioen.
Dat verhaal van opium staat ook in 1 v.d boeken(tijdschriften)van Weerzien met Indie (uitgever Waanders).

peewan
Gebruiker
spacer line

Hallo meneer Sidia,

ik lees dit forum dagelijks en het valt me op dat U steeds stelling neemt TEGEN Nederlanders en alles wat Nederlands is, terwijl U steeds verteld hier al 40 jaar te wonen!! Als het woord Javaan wordt genoemd reageert U als door een horzel gestoken.....waarom?? Bent U jaloers op Bayusaputra omdat die al 25 jaar in Uw geliefde land woont??, en zoals je tussen de regels door kunt lezen ook nog zonder geldgebrek??

Fijne avond, salam Peter.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

hua hua hua hua .
Menir , dit is een open forum.
ik mag toch reageren op bepaalde posting van bepaalde personen.
En heb je ook op of aanmerkingen op bepaalde personen die bijvoorbeeld gewoon sta af te zeiken wat niet goed is in indonesia.
Of mensen die alleen maar de mooie leuke dingen vertellen en doof en blind zijn over de misstanden ?
Of mensen die alleen maar staat te zeiken over islam ?

En je moet ook niet gaan overdrijven dat ik stelling neem TEGEN Nederlanders.
Voor sommigen wel.
Maar altijd op inhoudelijk basis. Bisa dichek Mas.
Voor de rest ga ik ook schrijven over eten, drinken , sterke verhalen vertellen , en geef ook info waar het mogelijk is .Tenminste als men dat vraag.
Ik begrijp ook dat hert voor sommige lastig kan zijn als er vragen gesteld worden over hun verhaal.
En zeker als de verhalen als een balon doorgeprikt kan worden.

Nemesis
Gebruiker
User icon of Nemesis
spacer line

On 08-04-2008 19:57 peewan wrote:
Hallo meneer Sidia,

ik lees dit forum dagelijks en het valt me op dat U steeds stelling neemt TEGEN Nederlanders en alles wat Nederlands is, terwijl U steeds verteld hier al 40 jaar te wonen!! Als het woord Javaan wordt genoemd reageert U als door een horzel gestoken.....waarom?? Bent U jaloers op Bayusaputra omdat die al 25 jaar in Uw geliefde land woont??, en zoals je tussen de regels door kunt lezen ook nog zonder geldgebrek??

Fijne avond, salam Peter.

Geachte meneer Peewan,
Ik ben bang dat u ons wat te serieus neemt. U moet dit forum, als het gaat om politieke discussies, toch meer zien als een soort van rituele dans waarin iedereen zijn rol speelt. Op deze wijze laten wij zien wat er zoal aan meningen leeft. In deze rituele dans zijn alle kleuren en meningen altijd veel feller en opvallender dan in het dagelijkse grauwe bestaan.

U dacht toch niet dat ik mij in mijn eigen omgeving op dezelfde wijze uitlaat als hier op dit forum?

Deze vrijheid geldt natuurlijk voor ons allen hier.

Hoewel ik het met de regelmaat van de klok niet eens ben met Sidia, heb ik toch vaak waardering voor zijn waardevolle bijdragen.

Ik hoop dat u het met mij eens bent dat een gesprek met iemand waar je het vaak niet mee eens bent uiteindelijk veel interessanter is dan een gesprek met een jaknikker.

Met vr. groeten,

Nemesis

Amore, more, ore, re, probantur amicitiae. Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.

sapolidi
Gebruiker
User icon of sapolidi
spacer line

On 08-04-2008 20:19 sidia wrote:
hua hua hua hua .
Menir , dit is een open forum.
ik mag toch reageren op bepaalde posting van bepaalde personen.
En heb je ook op of aanmerkingen op bepaalde personen die bijvoorbeeld gewoon sta af te zeiken wat niet goed is in indonesia.
Of mensen die alleen maar staan te zeiken over islam ?

Het lijkt er inderdaad op dat alleen de westerling het recht heeft om kritiek te leveren op het land waarin hij vertoeft. Van allochtonen die hier in Nederland wonen wordt dit niet getolereerd. Van hen wordt enkel dankbaarheid verwacht. Mond houden en opzitten.
Misschien iets te maken met die westerse superieure ideologie? Emoticon: Bye bye

Jantje
Gebruiker
spacer line

On 08-04-2008 23:35 sapolidi wrote:

...

Het lijkt er inderdaad op dat alleen de westerling het recht heeft om kritiek te leveren op het land waarin hij vertoeft. Van allochtonen die hier in Nederland wonen wordt dit niet getolereerd. Van hen wordt enkel dankbaarheid verwacht. Mond houden en opzitten.
Misschien iets te maken met die westerse superieure ideologie? Emoticon: Bye bye

En zo is't maar net. Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe.
Bron: Sinterklaas

sapolidi
Gebruiker
User icon of sapolidi
spacer line

On 09-04-2008 01:42 Jantje wrote:
En zo ist maar net. Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe.
Bron: Sinterklaas

Van een vaste, geregelde maatschappij kun je altijd verwachten dat de plaats die je inneemt een plaats is waarop je ook betekenis hebt. Zelfs de dorpsidioot had vroeger een vaste functie. Daardoor kon hij zelfs als dorpsidioot een mate van tevredenheid bereiken. Nu zijn er bijna geen dorpen meer, idioten zijn er nog genoeg.

Bron: TUSSEN MINDERWAARDIGHEIDSCOMPLEX EN ZELFOVERSCHATTING
Orde der Verdraagzamen Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Om Sid, even een citaat van T.J.Bezemer over de opiumhandel.
""Wie het opium naar N.I. hebben gebracht is onbekend;wellicht hebben Arabieren,Chineezen en Hindoe""s daartoe medegewerkt.
Nadat het het een handelsartikel was geworden der O.I.Compagnie,nam de invoer op Java toe.
De O.I.C. kocht het van Inlandse tussenpersonen, die het in hoofdzaak uit de Bengalen betrokken.
In Batavia werd opium in kleine hoeveelheden aan licentiehouders verkocht.
De fabriek stond op Kramat [Weltevreden]
De distributie was voornamelijk in handen van mantri""s

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

De opium handel van de Nederlanders (Regering) is echt berucht .
Zoals je weet vervalt de VOC (zogenaamd bankroet in 1799 ?) aan de Nederlandse staat .Die heeft het geperfectioneerd .
Dat er (inlandse) mantri betrokken waren zal ook gebeurewn , er zijn ook inlandse ambtenaren die bij de gouvernement(de staat) werken).
Het is echt een onfrisse zaak . Er werd goud verdiend aan de ellende van de verslaafde chineezen.

T.J Bezemer verteld ook niet alles.

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Merapi,

misschien interessant om te lezen, is niet van mezelf maar heb ff op wiki gegoogled.

AmfioensociŽteit
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
De SociŽteit tot den Handel in Amfioen werd in 1745 op initiatief van gouverneur-generaal Van Imhoff in Batavia opgericht en was een vennootschap die zich tot doel had gesteld om voor de Vereenigde Oostindische Compagnie de handel in opium (destijds "amfioen" of "amphioen" genoemd) te reguleren.

Inhoud [verbergen]
1 Vereenigde Oostindische Compagnie
2 SociŽteit
3 East India Company
4 Nederlandsche Handel-Maatschappij

[bewerk] Vereenigde Oostindische Compagnie
Voor de komst van de Europeanen was opium al een belangrijk handelsproduct in het Aziatische gebied. Omdat er in AziŽ weinig interesse bestond voor Europese producten moest de handel veelal betaald worden met goud en zilver. Het kostbare opium bleek daarvoor een goed alternatief te zijn. Het opiumsap, "heulsap" genoemd, werd vooral rond Bihar in Bengalen gewonnen. Vanaf het midden van de 17e eeuw werd Batavia het centrum van de opiumhandel van de VOC. Het grootste deel van de uit Bengalen ingevoerde opium werd daar verkocht aan speculanten en kleine handelaren, veelal Chinezen, die de opium verder verhandelden en vervoerden naar de eilanden van de archipel en China. Toen de VOC in 1676 het monopolie op de handel in opium verkreeg van de sultan van Mataram (Java) nam de handel beduidende vormen aan.

[bewerk] SociŽteit
Naast de officiŽle handel was er ook een grote en lucratieve smokkelhandel voor rekening van de VOC werknemers. Om de verliezen door smokkel voor de VOC onder controle te krijgen werd op 30 november 1745 door gouverneur-generaal Van Imhoff toestemming verleend om een naamloze vennootschap onder de naam ďSociŽteit tot den Handel in AmfioenĒ op te richten. De vennoten waren allen VOC-bestuurders en de eerste directeur was de latere gouverneur-generaal Jacob Mossel. De vennootschap kreeg toestemming voor het verkopen van opium in het klein. De VOC zou in Bengalen ruwe opium blijven inkopen en de SociŽteit zou zich verplichten om ieder jaar 1200 kisten van 60 kilo af te nemen tegen een vaste prijs van 450 realen[1] per kist. Mocht de SociŽteit meer opium kunnen afzetten dan zou voor de volgende kisten 400 realen worden betaald, en boven de 1500 kisten zakte de prijs naar 350 realen per kist. De SociŽteit kreeg op 30 november 1745 voor tien jaar het monopolie op de handel in Java en nam inderdaad ieder jaar een vaste hoeveelheid opium af. Van Imhoffs plan kwam zo gedeeltelijk uit; de VOC maakte zonder daar veel voor te hoeven doen 600 gulden winst per kist opium maar door de toegenomen vraag steeg ook de prijs op Java zodat smokkel weer lucratiever werd.

[bewerk] East India Company
De opium werd geproduceerd in Bengalen dat vanaf 1756 door de Engelsen werd veroverd. Toen de Engelsen Calcutta op de plaatselijke vorst veroverden stuurde de VOC een smaldeel om de Nederlandse factorijen (handelskantoren) in Bengalen te beschermen. De Britten vielen dit eskader zonder waarschuwing aan en vernietigden, in vredestijd, de schepen van de VOC. Vanaf dat moment dwong de Britse Oost-Indische Compagnie een monopolie op de opiumhandel af. De VOC mocht de opium tegen een forse prijs van de Engelsen kopen maar kon daarna geen grote winsten meer realiseren omdat de Engelsen de opium zelf in China gingen verkopen, en omdat de handel op Java in handen van de AmfioensociŽteit was. Nadat het octrooi viermaal was verlengd werd de SociŽteit in 1794 ontbonden en opgevolgd door de Amfioendirectie, die niet meer in handen van particulieren was maar van de VOC zelf. Deze instantie was verantwoordelijk voor de verkoop van opium in het groot. Op 17 september 1808 Ė de VOC was toen inmiddels ontbonden - werd de Amfioendirectie door gouverneur-generaal Daendels opgeheven.

[bewerk] Nederlandsche Handel-Maatschappij
De lucratieve Javaanse handel in opium werd na opheffing van de Amfioendirectie door de Nederlandsche Handel-Maatschappij en later door de Opiumregie voortgezet.

--------------------------------------------------------------------------------

^ In Nederlands-IndiŽ was de reaal een gewichtseenheid bij het meten van goud en zilver. Een reaal was 8/9 once of 1/9 van een mark trois.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

ben wel heel blij dat iemand eindelijk eens iets schrijft over het vreselijke lot van de dayaks, wat daar gebeurt is verschrikkelijk, zo en zo met de meeste dingen eens die in dat stuk geschreven werden....

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

De NHM , werd opgericht door Willem I
NHM was de voorloper van ABN AMRO .
Zie hier een andere verhaal :

http://www.engelfriet.net/Alie/Hans/blaak.htm

Ter leering ende vermaeck.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

De lot van de dayaks .

Dat weten de Indonesiers ook wel .
Ze zijn al lang bedreigt , sinds de komst van de Chinezen een paar honderd jaren geleden (ongeveer 5de eeuw) , de komst van de Javanen ( tentijde van Majapahit = dus ongeveer 600 jaar of meer geleden ).
En daarna door de moderne transmigratie uit vele gebieden van de archippel , de maleiers , de buginezen , en javanen (na 1900) en de madurezen.
En hun habitat werd ook bedreigd door de kelapa sawit ondernemingen (Nederland is de grootste opkoper-rotterdam) .
Praat nog niet eens over de illegale houtkap , de invloed van 40 jr orba .
Vergeet ook niet de aanval vanuit de mijn industrie , de olie , goud (grote voorraden) en de hout industrie (al meer dan 40 jr oud).
De kunsjes van Bob Hasan die kalimantan kaalscheert is ook legendarisch te noemen..

Nou ja , veel te veel om op te noemen .
Als ethnische volk , ( zie hun aantal) zullen ze op een gegeven moment ook gaan verdwijnen .Door intergatie en assimilatie(trouwen).
Helaaas , maar dat is de werkelijkheid.

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

gaat niet lang duren of de papua's ondergaan 't zelfde lot, het is hartverscheurend...

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Het is ook zo , dat is de harde werkelijkheid .
En niet alleen door de epidemische HIV / AIDS , maar ook doordat ze toch te veel van elkaar verschillen (meer dan 245 talen, dus ook stammen) en de corruptie van hun eigen mensen .
Het gebruik van alcohol is ook spectaculair te noemen .

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

hier krijgen we vaak berichten dat alcohol niet te betalen is daar, stervesduur, dus kopen ze alcohol in de drogist, niet drinkbaar en mengen dat met fruitjuice en dergelijke, daardoor ook veel doden en mensen die blind worden enzo...
in bandung kom ik vaak mensen van daar tegen, zijn zonder uitzondering altijd vreselijk lieve, beleefde, zachtaardige mensen, ik kan me nog de wekelijkse reggae avonden in sapu lidi herrineren dan kwam er altijd een hele grote groep en die dansten danaltijd hun eigen dans was echt fantastisch, die docu die ik van de week op australische tv zag ik had echt tranen in mn ogen

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,351,647 pageviews Een website van indahnesia.com