Het echte Indonesie ontmoeten, hoe?

Subforum Bali, het godeneiland 
40 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
2summer
Gebruiker
spacer line

Natuurlijk wil ik de typische highlights zien op Bali en Flores, maar hoe ontmoet ik ook het ECHTE leven van Indonesie. Heeft iemand tips voor mij hiervoor? Ik wil de cultuur zien, proeven en ervaren..

Alvast hartelijk bedankt voor reacties,
Judith

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Dat kost je ongeveer 20 jaar. Heb je zoveel tijd?
Nee, serieus. Dat is niet zo makkelijk maar ik begrijp wat je bedoelt. Als je over Flores reist, kom je dat vanzelf tegen. Het is bewoont door etnische groepen die vrij open zijn in het tonen van hun dagelijkse leven en cultuur. In Bali zal men altijd een schijnwereld ophouden, maar dat is ook de sterke kant van de Balinese cultuur door niemand toe te laten tot de echte Balinese cultuur en daarmee te behouden wat van hen is.
Succes, maak je niet te druk; je komt het vanzelf tegen.

Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

Wanneer je de taal goed bemachtigd lijkt het mij dat je ver weg moet gaan van de toeristische gebieden.
Ga het binnenland in, waar ze nog leven zoals vroeger.
Weg van de snelweg!

Dit geldt niet aleen voor Indonesie maar voor ieder land, lijkt mij dus niet zo moeilijk. Ga opzoek naar de kleine dorpjes, doch wel met een gids.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Hitami
Gebruiker
spacer line

Hoe is het dan het echte leven van een Indonesiers ?

eira1311
Gebruiker
spacer line

Noch op Bali noch op Flores ben ik geweest; wel heb ik samen met mijn zoon 3 weken in een gewoon gezin geleeft in midden java (Purwokerto en Banjarnegara). Deze drie weken hebben mij veel, maar lang niet alles, laten meemaken in het dagelijkse leven. Heb ik de cultuur, of het ECHTE leven leren kennen? Ik denk maar een heel klein beetje. Weg luxe, weg zekerheden maar deel, zover daar sprake van kan zijn, van en Javaanse familie; mss een tip probeer ook bij iemand in huis te komen en mee te doen aan de dagelijkse beslommeringen.

marcel70
Gebruiker
spacer line

De taal leren en op een drukke vliegveld gaat ziiten en net doen alsof je de taal niet kan.
Moet je eens kijken hoe je Indonesie pas echt gaat kenne.
Of met de bus gaan reizen.

In een gezin is goed maar 3 weken zegt niet veel.

En deze is voor 3 andere op het forum""""""""""""

Ja ik weet het met de bus,ja soms moet ik met me kroepoek de bus in om me handel te verkopen.Ik heb namelijk een koekenbakerij Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

Becik ketitik olo Ketoro

leomanado
Gebruiker
spacer line

hoi Judith,

Het echte Indonsie zal je niet vinden, zoals je het echte Europa (want zo groot is Indonesie) niet kan vinden. Sumatra is heel anders Indonesie dan Papua en weer heel anders dan Ambon of Sulawesi of.........Eira heeft een klein beetje Java leren kennen, maar dat zegt niks over Indonesie. Reis rond, vermijd de echte drukte en probeer zoveel mogelijk contact te hebben met de locale bewoners. Dan vind je de echte bewoners en gebruiken van die streek.
Ik wens je een hele fijne reis....Interessant zal hij zeker wezen...

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 01-03-2008 20:27 eira1311 wrote:
Noch op Bali noch op Flores ben ik geweest; wel heb ik samen met mijn zoon 3 weken in een gewoon gezin geleeft in midden java (Purwokerto en Banjarnegara). Deze drie weken hebben mij veel, maar lang niet alles, laten meemaken in het dagelijkse leven. Heb ik de cultuur, of het ECHTE leven leren kennen? Ik denk maar een heel klein beetje. Weg luxe, weg zekerheden maar deel, zover daar sprake van kan zijn, van en Javaanse familie; mss een tip probeer ook bij iemand in huis te komen en mee te doen aan de dagelijkse beslommeringen.

Ik heb 20 jaar geleden ook een half jaar bij een Indonesische familie ingewoond. Echter juist meer luxe dan ik in NL had en geen beslommeringen. Heerlijk. Het echte leven heb ik zeker leren kennen: uitgaan in Jakarta.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Beste Marcel,

Je kan het maar niet laten om mensen aan te vallen en je zelf aangevallen te voelen, laat die houding nu eens varen man.
Niemand heeft de wijsheid in pacht, jij niet en ook ik of andere gebruikers van dit forum niet.
Dat jouw ervaring in IndonesiŽ ver boven de mijne uitsteekt is duidelijk, maar daarvoor is het niet nodig om je gelijk aangevallen te voelen als er kritische vragen worden gesteld of als iemand het niet eens is met een stelling van jou.

Waar ik overigens wel heel benieuwd naar ben is naar jouw positieve ervaringen in IndonesiŽ, die zullen er ongetijfeld zijn anders had je het niet zolang uit gehouden.

Je zou ook een onderscheid kunnen maken tussen mensen die 3 weken de zon opzoeken en op vakantie gaan om uit te blazen en mensen die er al jaren naar toegaan met andere redenen en wat beter kunnen oordelen.
Dat je het niet eens bent met Malam, Om Sid of Oyibo ala, wij hebben een andere gedachte, het zij zo.
Mensen die hier informatie vragen voor hun vakantie van 3 of 4 weken staan hier geheel buiten, om die ogenblikkelijk met een uiterst negatieve berichtgeving op de vlucht te laten slaan is niet netjes.

Als ik al mijn maandjes van de afgelopen 15 jaar in IndonesiŽ bij elkaar optel dan kom ik op een verblijf van zo'n twee jaar in IndonesiŽ, weliswaar in Sunda, maar ik heb ook de touristisch paden bewandeld, (Bali, geef mijn portie maar aan Fikkie, maar dat is persoonlijk)
Ik heb inmiddels ook zat gezien en meegemaakt, maar wie ben ik om een vakantieganger gelijk een negatief advies te geven op grond van mijn ervaringen, soms denk ik ook van, mens ga naar Thailand of Malaysia, maar wie ben ik, er zijn vele mensen die ergens in de familie een connectie met IndonesiŽ hebben, die willen een droomvakantie naar het land waar ze zo veel van hebben gehoord.

Dat kan nog steeds en als er negatieve ervaringen zijn, nou ja daar komt men vanzelf achter, een paar goede reisadviezen zijn altijd welkom, maar op voorhand deze mensen de stuipen op het lijf te jagen omdat je als expat of doorgewinterde IndonesiŽganger teleur bent gesteld in de bevolking, cultuur, geloof is niet helemaal netjes.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 02-03-2008 11:35 marcel70 wrote:
Ja ik weet het met de bus,ja soms moet ik met me kroepoek de bus in om me handel te verkopen.Ik heb namelijk een koekenbakerij Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

.
Had ik het maar een koekenbakkerij.
Geeft toch niet , je heb tenminste eigen inkomen .
Je kan zelfs mensen in dienst nemen.Doe je goed werk , particuliere ontwikkelingswerk.
Laat de andere koekenbakkers maar lullen Emoticon: Smile

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Had ik het maar een koekenbakkerij.

Niet zo moeilijk Om Sid, gewoon wat minder achter de PC en wat meer door het deurtje van de oven loeren of er al weer een nieuw laagje van de spekkoek klaar is en dan vervolgens niet zelf opeten maar verkopen aan de plaatselijke toko.
Home made spekkoek by Om Sid, smaakt naar meer Bisa dicek Bu/Mas

Wie weet kunt U zo nog een zakcentje bijverdienen om weer bij Dulang achter de kopi Bali te zitten. Emoticon: Wink

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 02-03-2008 14:40 4yoke4 wrote:

...

Wie weet kunt U zo nog een zakcentje bijverdienen om weer bij Dulang achter de kopi Bali te zitten. Emoticon: Wink

Mss word ik een bisnis man , ken nu al een paar bisnis mannen via Indahsenia.
En mandoer worden in pabrik krupuk , beheerder in een ranch , of een nominee (katvanger).
In ieder geval begin ik nu al te te netwerken Emoticon: Nice ( in te likken)

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Beste Judith,
Ben je al eerder in Indonesie geweest? Of je het gevoel hebt echt te proeven van het Indonsische leven hangt helemaal af van je eigen opstelling. Het gebeurt niet zomaar, je moet je echt openstellen voor andere gewoontes, een andere taal etc. Mijn ervaring is dat het heel belangrijk is dat je iets van de taal leert, met woordjes leren kom je een heel eind. De straattaal is niet vreselijk moeilijk. Een ander belangrijk punt is dat je de tijd moet nemen, dat betekent bijv. dat je je niet in een privebusje moet laten vervoeren, maar het lokale vervoer moet ervaren, met alle hilariteit, ergernis, ongeloof, blauwe plekken aan toe. Daar moet je van houden. En vooral niet teveel plannen! Laat je meevoeren door de dingen die op je pad komen. Een strakke planning houdt dat tegen. De eerste keer dat ik in Indonesie was, ging ik naar Noord Sulawesi. Ik had nog nooit eerder in een tropisch land gereisd en vroeg mijn vriend, toen we s'Ųchtends om 6.00 buiten stonden, wat we nou in godsnaam gingen doen????Uiteindelijk werd het een 3 weekse aaneenschakeling van gebeurtenissen die op ons pad kwamen. We raakten aan de praat met een klein meisje, wier oma in het plaatselijke ziekenhuis lag. We zijn met haar meegegaan omdat ik beroepshalve geinteresseerd was in de gezondheidszorg in Indonesie. Zo hebben we allerlei afdelingen gezien. Later werden we door de eigenaren van ons pension in Gorontalo meegenomen naar het plaatselijke zwembad en lag ik met mijn jurk aan in het zwembad,dat was daar nou eenmaal de gewoonte. Ook daar in de buurt ergens tijdens een wandeling meegedaan aan het plaatselijke tafeltennistoernooi (gewonnen!!). En zo ging het aan de lopende band,alles kon omdat we geen enkel programma hadden. Ik kan me voorstellen dat je dit soort dingen eerder meemaakt in Sulawesi en Floris, dan op Bali. Maar ook daar geldt: toon interesse, spreek de taal, en ga weg van de toeristenroute. Drink een kopje thee bij een stalletje en niet in een luxe tent. Wat het ook altijd goed doet is wat goocheltruukjes meenemen, paar luciferstokjes, dat soort grappen. Binnen de kortste keren heb je tientallen lachende mensen om je heen. Vergeet vooral ook niet je even te verdiepen in de dagelijkse gewoontes, manieren van handen schudden, zitten, etn/drinken etc. Ik weet dar er mensen zijn, ook op dit forum, die het absurd vinden om je zo aan te passen. Ik vind het persoonlijk absurd om dat niet te doen. Ben benieuwd hoe jij daar over denkt. Kortom, het ligt vooral aan jezelf. Ik wens je een hele mooi reis.
Groet Elsbeth

manon
Gebruiker
User icon of manon
spacer line

Misschien als au pair gaan werken bij een weledelgeborene aldaar...of voor leuke en spontane ontmoetingen....stap in public buses, places (busstations) heel veel lieve en gastvrije reacties ervaren en dus ook leuke culturele ervaringen...

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

On 01-03-2008 14:32 2summer wrote:
  • Natuurlijk wil ik de typische highlights zien op Bali en Flores, maar

• hoe ontmoet ik ook het ECHTE leven van Indonesie. Heeft iemand tips voor mij hiervoor? Ik wil de cultuur zien, proeven en ervaren..

Alvast hartelijk bedankt voor reacties,
    Judith

• Je maakt een hele grote vergissing, die alle 'buitenlanders' in INDOnesia maken ....... het is gťťn land maar ťťn hťťl groot gebied; vergelijkbaar (op Europese schaal) van Dublin/Ierland totaan de Oeral/Rusland, je weet dan hoeveel verschillende Europese volkeren wonen op die 'lijn' ........ Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny

• Je dient alle grote steden, als Jakarta/Surabaya/enz. te mijden ...... dan kom je aardig in de 'buurt' ....... (bij benadering) ...... Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny

• Vťťl succes toegewenst met jouw grote avontuur .... !!!

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

Yogya-Bali
    Gebruiker
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

Ik hoop dat ik het echte Indonesia afgelopen weekend heb ontmoet: op het Java Jazz Festival. Wat een verademing om eens geen plebejers om je heen te hebben, geen boerende, spugende, voordringende, stinkende meutes. Maar beschaafde, geciviliseerde, gemanierde mensen. Nergens voordringen of duwen, nergens in het openbaar proesten, hoesten of rochelen. Een verademing: mag dat het echte Indonesia zijn (beter dan NL op deze manier, daar kan het publiek van het Nederlandse North Sea Jazz niet aan tippen)??!! Ik zie Indonesia nog wel eens Indahnesia worden als een groot deel van het volk het voorbeeld volgt van de boven genoemde enigermate meer geciviliseerde medeburger.

Dat reizen in die bussen en treinen; als het geen AC- dan wel snelbussen zijn: geef mijn portie maar aan fikkie (ik heb het een paar keer moeten doen vorige week, reizen tussen de kakkerlakken en de ongemanierde meute).

sidia
    Gebruiker
    User icon of sidia
    spacer line

On 14-03-2008 16:30 Yogya-Bali wrote:
    Wat een verademing om eens geen plebejers om je heen te hebben, geen boerende, spugende, voordringende, stinkende meutes.

Zeg niet te hard .
    Wacht maar tot de plebs ook de geneugten van de bovenklasse hebben ontdekt.
    Zo is het ook in Nederland geweest.
    Heb ervaring in de afgelopen 40 jaar.

Zelfs mijn ibu de vrouw , sind 1979 vaak op reis in indosenia heb de afgelopen jaren opgemerkt dat er veel plebs in de sterrenhotel komen.
    Froeher kan je rusdtig gaan ontbijten of de ambiance van een sterren hotel pikken (wij logeren altijd bij femilie) , kopje kopi drinken zonder gestoord te worden door OKB -ers of andere omhoog gevallen plebs.
    Maar nu is alles gedemocratiseerd.
    Ze hebben zelf meer geld (macht) dan een gewone orang turis van ollanda. Ben ik maar een aarmoedzaaier vergeleken met hun.
    Zeker weten. Emoticon: Yes!

rindubali
    Gebruiker
    spacer line

Wil je eigelijk het echte oorspronkelijke Bali nog ontmoeten, dan moet je eigenlijk naar Nusa Penida, een eilandje onder Bali gelegen, dichtbij de toeristische eilandjes Lembongan en Ceningan. Hier vind je nu nog de hindu cultuur in zijn oervorm met zelfs de witte en zwarte magie. Voor meer informatie kijk maar eens hier: http://www.actiefindetropen.nl/nusa
    Je vindt er bijna geen accomodatie of een gezellig restaurantje, maar je proeft wel de sfeer zoals het vroeger was op Bali
    www.actiefindetropen.nl/nusa

Yogya-Bali
    Gebruiker
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

On 14-03-2008 16:56 sidia wrote:

...
    ...dat er veel plebs in de sterrenhotel komen.
    Froeher kan je rusdtig gaan ontbijten of de ambiance van een sterren hotel pikken (wij logeren altijd bij femilie) , kopje kopi drinken zonder gestoord te worden door OKB -ers of andere omhoog gevallen plebs.

Klopt Sid, kom dat soort vervelend genoeg ook vaak tegen. Maar het neemt niet weg dat er op dat jazz-festival een prachtig voorbeeld aanwezig was van supergedisciplineerde mensen (en m.n. veel jongeren) die eens normaal in de rij kunnen staan zonder voor te dringen en te duwen. Dus als iemand mij nog eens verteld dat dat voordringen typisch Indonesisch is, is mijn antwoord: Nee. Dat is typisch egoistisch boerepummel gedrag.

TERDAD
    Gebruiker
    spacer line

Beste 2summer,

Ga gewoon naar Indonesia,wel met de juiste voorlichting en bezoek het volk op Java en Bali,niet alles tegelijk! Als je over het volk van Indonesia spreekt dan is dat heel erg groot/breed gezien!
    Vraag Putu om hulp en je komt tevreden terug!
    http://www.balidriver.nl

INDONESIA ABADI - TETAP MERDEKA

TERDAD
    Gebruiker
    spacer line

Mas SIDIA heeft gelijk!!
    Mas Sidia en Terdad zijn maar armoedzaaiers vergeleken met die OKB-ers
    (Orang Kaya Baru)!
    Maar het is veel gemoedelijker in de gewone WARUNG (restoran van die gewone mens) en nog lekkerderrrrrr! En je kom ook onder de gewone mens!
    Wil je ook ervaren(niet over de zee) gewoon met KIJANG overal naar toe gaan.
    vraag maar aan http://www.balidriver.nl

sidia
    Gebruiker
    User icon of sidia
    spacer line

Si Terdad terug van weg geweest ?
    Waar zit je nu , in het zuiden van Nederland of in den Oosten (Bali) ?

Si Dia

Yogya-Bali
    Gebruiker
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

On 19-03-2008 18:36 TERDAD wrote:
    Maar het is veel gemoedelijker in de gewone WARUNG (restoran van die gewone mens) en nog lekkerderrrrrr! En je kom ook onder de gewone mens!

Lekker in de gewone warung met allerlei chemisch gif in het voedsel gestopt om het rendabel te houden. Als je vroegtijdig wil overlijden; ga je gang.
    En die gewone mens? Wie is dat? Ook de OKB is een gewone mens maar de bezoekers van dat jazz-festival zijn niet allen OKB-ers. Maar heerlijk beschaafd en gedisciplineerd. Vraag me af of dat de gewone mens is??!!

TERDAD
    Gebruiker
    spacer line

Mas SIDIA , saya saat ini sudah di rumah di Tanah Air No 2 (propinsi Limburg)
    Dan ben ik hier - dan ben ik daar - weet niet hoe,maar het is waar - het is enak
    en gezond,veel pitamintjes en daarom mijn kop nog niet botak zonder haar!!!

Wil je het weten?? Ayo,voor deze keer........ Van uit Roermond naar Bali -
    Gunung Agung - kampung Besakih - kampung Rendang (dus dalem negri)
    Toen si Terdad gaat naar Jawa Timur - ja alweer dalem negri(aduh vergeten seg: dalem negri = binnenlan) Heb het geweten BANJIR hier en overal en ook bijne mijn Kijang(je weet wel,op 4 wielen)bijna geplet door omgevallen boom!
    Spannend en veel avontuur! Gunung Merapi JATIM - Kawah Ijen - Gunung Bromo - Kalibaru - Sarangan - Sumberpucung - Melu Bitiri - Peniwen - Banyuwangi - terug naar Bali en dan zwerven in het gebiet Amed!
    Jangan iri ya?? (oei....niet jaloers ja??)

TERDAD
    Gebruiker
    spacer line

Ach-ach alweer vergeten deze..... De Topic is echte Indonesia ontmoeten Emoticon: Yummie!

Nu dit is het echte Indonesia,in de bergen alleen veel Warung(die restoran
    voor die echt INLANDERS(vertaling: die echte Indonesiers)!

2summer, moet je ook eens doen!

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
    Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
     Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
    Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

86,509,382 pageviews Een website van indahnesia.com