visa gebeuren

Subforum Het visumgebeuren 
528 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Het visumgebeuren > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 26-03-2008 09:27 marcel70 wrote:
Sidia
Zoals je weet kan een PMA VAAK 100% op naam staan. Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Talk to the hand

Zou je de Undang Undang die relevant zijn wil doorbladeren ?
http://triyani.files.wordpress(...)aman-modal-asing.pdf
Daaruit kan je verdere info verzamelen.

Wat ik te bieden heb. ?
Mijn naam(echte naam) , dus ook evt. bijbehorende netwerk in Indonesia (lees Java - i.h.b Jakarta).
Ik zal ook een paar relevante personen die familie zijn in mijn "zaak" opnemen. Functie : adviseur ( schild) .
PS : ik heb wel een paar tonnen .
Welke kleur wil je hebben .
Staat ergens in mijn achtertuin.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Marcel,
Als je info nodig hebt over een PMA, (en dat is nog gratis),
BKPM Amsterdam
020 5711835

It's only kinky the first time.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 26-03-2008 08:12 koening wrote:
Wat ik al eerder vertelde moet je een notariele akte opmaken, een soort huurovereenkomst.
In deze akte moet beschreven staan wat de huurder wil.
Het gevaar is bijvoorbeeld als je overlijdt de grond automatisch weer naar de eigenaar toegaat.
Dit moet dus goed zijn omschreven in deze notariele akte.
.......
Er zijn hier inderdaad verhalen dat buitenlanders hun gepachte land verliezen, door foute notarissen en contracten.
Neem dus een betrouwbare notaris en laat de contracten eerst controleren voor je tekent!!

Kortgeleden heeft de Nederlandse ambassade besloten om in de meeste gevallen geen Indonesische notariele actes meer te accepteren. Niet omdat er vele "foute" notarissen tussen zitten maar omdat er geen centraal register in RI wordt bijgehouden van opgemaakte notariele acten. Dus niets is controleerbaar.
Daarnaast worden actes opgemaakt die in strijd zijn met de wet. Komt niet altijd door "fout" zijn maar vaker door onkunde op eigen rechtsgebied. Dus kom je - na een keer berooid te zijn door het "kopen" van onroerend goed, of belazerd te zijn door die mooie zwarte ogen van je vrouw - met een of andere notariele akte bij ambassade of consulaat klagen en vragen om hulp, dan komt men van een koude kermis thuis want de Ned. overheid heeft er geen zin meer in om allerlei hardleerse landgenoten te moeten steunen.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 26-03-2008 10:11 oyibo wrote:
Marcel,
Als je info nodig hebt over een PMA, (en dat is nog gratis),
BKPM Amsterdam
020 5711835

Dankje wel Oyibo.

Dankiewel , dankiewel .
Terima Kasih Banyak Banyak.

Staat in de forum:
Via BKPM in Amsterdam vraag je toestemming voor het vestigen van een PMA (is een buitenlandse investeringsmaatschappij). Telefoon 020 5711835 mr. Zainal Suralag - Assistant Investment promoter.
Hiervoor heb je ten minste twee aandeelhouders nodig maar dit hoeven geen Indonesische aandeelhouders te zijn. Starkapitaal tenminste 100.000 usdollars, toegestane branche, adres in IndonesiŽ etc.
Zie ook http://www.bkpm.go.id/en/law.p(...)de=baca&catinfo_id=1
[ /i]

Negara mengatur pula bidang-bidang lainnya yang boleh dimasuki oleh modal asing baik yang seratus persen maupun yang harus bekerjasama dengan modal dalam negeri, bidang usaha yang hanya terbuka bagi modal dalam negeri, usaha mikro, kecil, menengah dan koperasi.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Sidia,
Telefoonnummer klopt.
Alleen die menir dacht ik niet.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Marcel,
Nog maar een keer een herhaling. Ik doe geen zaken met de eerste de beste kruidenier die aan het bureel verschijnt. Dat is niet serieus. En het is zoals YB zegt, je moet je niet in de maling laten nemen. En het is wat mij betreft ook heel simpel. De eerste hampel die binnenkomt maakt geen indruk. Als ze wat willen gaan ze eerst naar de legal department. Alwaar eerst een kopie van de ID wordt gemaakt. Is dit niet wenselijk, dan komt security en verwijdert de man. Ik loop lang genoeg mee om het spelletje mee te spelen. Doorgaans komen er meerdere ambtenaren om iets te bespreken. Dat kan, onder dezelfde voorwaarde. Kopie van ID. Daar zijn ze niet blij mee, dat is iets anders. En vaak geven ze blijk van ongenoegen. Maar ik doe het op geen enkele andere wijze. Overigens telt dit ook voor bank medewerkers en andere vogels die ook maar enigzins rieken naar geld.. Neem maar van mij aan dat ze een toontje lager zingen alvorens er ook maar iets gaande is.

koening
Gebruiker
spacer line

Beste Yogya,

Je moet natuurlijk niet gaan klagen bij je eigen ambasade of consulaat, want je hebt met de indonesische wetgeving te maken.
Je hebt gelijk als je met een ondeskundige of foute notaris te maken hebt gehad zit je hier met een probleem.
Daarom is het dus heel belangrijk een goede onafhankelijke notaris in de hand te nemen en je zult het geloven of niet die zijn er!!.
Ik weet dat hier door corruptie veel foute dingen gebeuren, maar nogmaals als je alleen van het negatieve uitgaat en de indonesier hier niet vertrouwd kun je mischien beter hier niets opstarten.
Ik snap als je veel negatieve dingen hier hebt meegemaakt, kun je alleen maar uit je eigen ervaring spreken.
De tijd dat ik hier werk en woon ervaar ik dit niet, alleen je moet betrouwbare en deskundige indonesiers om je heen verzamelen.

Jan Hofman, manager Nuriani Roof Garden Guesthouse, Padang Tegal Ubud Bali

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Pffffffffffffffffff Koening,
Komop man effe serieus.
Dat is YB ook. Je begrijpt heel goed wat er in zijn reply staat. YB klaagt niet.

Jij zorgt wel voor de goede notaris, goede aannemer, goede man om het land van te kopen. Goede makelaar en ook nog een bijpassend visum.

Ik had even de gedachte dat je nog serieus was.

Die betrouwbare Indonesiers die je om je heen hebt?
Dat alleen is genoeg om een meer dan gezond wantrouwen te hebben tegen wat je hier presenteert. YB maakte al eerder een opmerking over jouw handelswijze. Ik steun hem daarin. Ik zou mijn fiiets niet eens bij je willen brengen.

koening
Gebruiker
spacer line

Oyibo,

Ik ben serieus!!. en wat moet ik met je fiets Emoticon: Shut up!
Het enige wat ik wil bereiken met deze discussie is dat we niet altijd van het negatieve moeten uitgaan.
Je praat over gezonde wantrouwen, ik praat over gezond verstand en vertrouwen.

Jan Hofman, manager Nuriani Roof Garden Guesthouse, Padang Tegal Ubud Bali

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 26-03-2008 15:43 koening wrote:
Je moet natuurlijk niet gaan klagen bij je eigen ambasade of consulaat, want je hebt met de indonesische wetgeving te maken.
Je hebt gelijk als je met een ondeskundige of foute notaris te maken hebt gehad zit je hier met een probleem.
Daarom is het dus heel belangrijk een goede onafhankelijke notaris in de hand te nemen en je zult het geloven of niet die zijn er!!.
Ik weet dat hier door corruptie veel foute dingen gebeuren, maar nogmaals als je alleen van het negatieve uitgaat en de indonesier hier niet vertrouwd kun je mischien beter hier niets opstarten.
Ik snap als je veel negatieve dingen hier hebt meegemaakt, kun je alleen maar uit je eigen ervaring spreken.

Nr. 1. Klopt, je hebt te maken met de Indon. wetgeving en hebt geen recht van klagen bij de Ned.ambassade. Echter, het gebeurt continu als mensen ten einde raad zijn (mensleijk geizen logisch).
Nr.2. Ik heb juist gesteld dat het niet gaat om "foute" notarissen maar het afwezig zijn van een centraal register en de gemiddelde onkunde op wetsgebied bij notarissen. Dat er "foute" mensen tussen zitten, daar is niet op ingegaan. Echter louche notarissen kom je het meest tegen bij kwesties zoals je beschrijft (grond, huis, buitenlander) want daaraan valt dik en snel te verdienen. En - uiteraard - brengt dit ook met zich mee dat louche types er op afkomen.
Nr.3. Ik persoonlijk maak weinig negative dingen mee omdat een gewaarschuwd man voor 2 geldt. Zoals ik al zei gisteren: "Ik hou me ver van types als u en al dat gezeik van visa en huizen/grond en leef daarom eigenlijk best prettig". Zo negatief ben ik niet, maar wordt wel dagelijks zoniet wekelijks geconfronteerd met probleemgevallen en die gaan bijna over niets anders dan belazerij, m.n. op gebied van wonen, visa, erfenissen en in de (gemengde) relatiesfeer.

marcel70
Gebruiker
spacer line

Obi en Sidia,
Kan het nou niet bij jullie opkomen dat ik alleen een dialoog aangaat.
Door te vertellen hoe je je grond pacht voor je PT(PMA) kunnen mensen van leren Obi.
Zonder in details te gaan dat hoor je mijn niet vragen.
Sidia en Obi ik hoef geen info van de invest board..

Becik ketitik olo Ketoro

marcel70
Gebruiker
spacer line

Sidia
Zou maar even op de website van de invest board kijken.
Nu in vele gevallen (ja lees goed) vaak een pma 100% op naam staan.
Lees goed vaak,dit betekent niet altijd.
Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Talk to the hand

Becik ketitik olo Ketoro

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 27-03-2008 05:58 marcel70 wrote:
Obi en Sidia,
Kan het nou niet bij jullie opkomen dat ik alleen een dialoog aangaat.
Door te vertellen hoe je je grond pacht voor je PT(PMA) kunnen mensen van leren Obi.

Dat weet ik ook wel , en zeker toen je verder doorvraagt op bepaalde punten .
Het is ook fout van mij om je te plagen , dat kom omdat we in het verleden een valse start hebben gemaakt.

Eerlijk gezegd weet ik weinig over PMA , alleen theoretisch en volgens zeggen verhalen .
Mijn interesse voor PMA was gekomen toen ik in 2003 een stukje grond wilkopen op bali.
Heb toen een beetje verkeerde info gekregen , ook de beroemde 4 acten constructies .
Voor mij is het makkelijker om een P.T. op te richten , als indonesier(paspoort) heb ik PMA niet nodig.
Als ik PMA wil oprichten ga ik eerst eigen informatie zoeken , de bestaande wet opzoeken ( via KBRI , BKPM ) , en ik ga altijd vanuit dat de Indonesische wetten bijna dezelfde principes zal hebben zoals de Nederlandse.Ik ga eerst mijn huiswerk doen .
Dat heb ik gemerkt toen ik erfeniszaak moet regelen .
Echt goed geschoolde notaris , van de oude stempel .
Die kreeg extra grijze haren , dan heb je te maken met 2 of 3 wetsystemen .

En alle kontrakten , notaris actes geen waarde hebben als ze niet volgens de wet gedaan werd.Dat je vroeg of laat tegen de lamp loopt .
En zeker als ze in de nabije toekomst alle gegevens in de computer gaat stoppen. Koppelen van de gegevens.

Dan kan men t.z.t zien of je huis/ grond / bedrijf / huwelijk ook volgens de geldende wetregels opgericht /gesloten waren.
Je weet zelf dat grote projecten (tientallen miljoen dollars) ook onder de loep genomen worden. Projecten waar de grote jongens / echte buitenlandse investeeerders , developers en pejabats betrokken raken.

marcel70
Gebruiker
spacer line

Sidia
Oke
Maar als er foute notarisen zijn vind ik dat de indo overheid daar verantwoording over moet nemen.Dat kan niet naar de investeerder verwijst worden.
Tenzij er een 4 akte constructie gemaakt is, dit is aan te vechten bij een gerechthof.
HGU en HGB moet voldoende zijn om een investering in de handen van de investeerder te houden.
Het moet ook zo kunnen zijn dat na 24,5 jaar voor de verstrekking van 25 jaar een akte gewoon vernieuwd mag worden.
En dat een HGu en HGB akte tussentijds verkocht mag worden.
Klopt dat of niet??
Misschien dat sidia hiet nu antwoord op kan geven.
Kunnen veel mensen van leren wat goed is voor indonesie.
Ene jan kon daar ook geen goed antwoord opgeven.

Pareng

Becik ketitik olo Ketoro

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

De acceptatie van verlenging is niet vanzelfsprekend. En de 4 akten constructie geeft ook geen garantie. Allemaal drijfzand. In de wetten en overeenkomsten, al dan niet vewerkt in bi-laterale overeenkomst met andere naties staat expliciet dat er een optie is tot verlenging. Er staat dus expliciet dat het niet vanzelfsprekend is.

Ik hoop dat dit afdoende antwoord geeft op je vragen.

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Van HGU en HGB aktes is het ook per definitie niet zo dat je die mag verkopen.
En daar zijn hele goede reden voor. Maar voor je mij vraagt wat die reden dan zijn, laat je nou eerste eens door deskundigen informeren. En dat kost geld.

Ik heb hier wel wat antwoorden voor je liggen, maar dan gaan we het eerst over de prijs daarvan hebben.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Marcel .
Je vraag wordt gewoon beantwoord als je de UU Agraria gaat lezen.
Daar staat iets over tanah - air- en lucht .
Welke paragraaf dat is weet ik niet meer .
Heb ook ooit de filosofie achter de betreffende paragraffen gelezen .
Waarom men dat gekozen heeft.
Los van het feit dat het in het verre verleden ingevoerd werd door de VOC(?) om de" belangen van de bewoners te beschermen " tegen het opkopen van gronden door buitenlanders . Dat naar aanleiding van de praktijken in Brazilie (Brazilie was ooit Nederlandse kolonie , daar werd op grote schaal grond onttrokken door buitenlanders (lees niet Nederlanders = europese kolonisten).
Ik denk dat het een smoesje geweest was , bedoelt om de concurrent uit te schakelen.
Brazilie en Ned.Oost Indie is in feite het bezit van de VOC.
VOC kreeg privileges van de Nederlandse regering (Lees VOC was een vooruitgeschoven Nederlandse macht.
Uiteraard zal er wel uitzonderingen (vrijstellingen) zijn .
Dat gebeurt ook op Bali en in sommige delen van Indonesia .
Zoals Oyibo schreef , vaak op drijfzand .
En het is een optie.
Precies zoals de erfpacht in Amsterdam.
In 2001 moest ik 55.000 gld geld lenen om mijn erfpacht in 1 keer af tekopen.
Had eerst de 5 jarige regeling gehad . En de regels werd m.i.v 2001 afgeschaft .
Of je moet afkopen voor X jaar extra , of elke keer de erfpacht verhoging op te hoesten.
Zo kan het daar ook gebeuren als je alleen HAK PAKAI mag hebben.
Wat gebeurt er als na de eerste termijn de eigenaar van de grond zegt ik wil meer poen zien , zoniet mag je oprotten. (Overeenkomst wordt opgezegd).

marcel70
Gebruiker
spacer line

oyibo
Natuurlijk is het niet van sprekend die verlenging maar door verkopen aan een indonesier of buitenlander kan altijd.
Als je geen crimineel bent kan zo'n akte altijd weer verlengd worden alleen is iets duurder dan een shm akte.
Je zal altijd een iets van een meerwaarde rekening moeten houden.
Ik zelf weet die info al alleen veel mensen op dit forum nog niet.
Ik begrijp het weel een beetje deze info kost vrij veel en dat ga je niet zomaar doorvertellen

Je vertelde laatst dat de gebouwen en instalaties eigendom zijn maar de grond niet.
Is de grond HGU of huur je het tig jaren?

Becik ketitik olo Ketoro

marcel70
Gebruiker
spacer line

On 28-03-2008 09:45 sidia wrote:
Of je moet afkopen voor X jaar extra , of elke keer de erfpacht verhoging op te hoesten.
Zo kan het daar ook gebeuren als je alleen HAK PAKAI mag hebben.
Wat gebeurt er als na de eerste termijn de eigenaar van de grond zegt ik wil meer poen zien , zoniet mag je oprotten. (Overeenkomst wordt opgezegd).

Heb je het over een huur contract of een HGU akte?

En is een HGU akte een soort huur contract of is het een( tijdelijk) koop akte
Als deze koop akte op een of andere reden niet wordt verlengd ,dat het land terug naar de staat gaat en/of vorige eigenaar?

En wat zou de reden kunnen zijn dat die akteHGU(25jaar) niet verlengd zou worden?

Becik ketitik olo Ketoro

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 28-03-2008 06:03 marcel70 wrote:
Maar als er foute notarisen zijn vind ik dat de indo overheid daar verantwoording over moet nemen.
etc etc .

Marcel , foute notarissen heb je overal .
De toekomstige koper is ook medeverantwoordelijk , kan ook niet altijd de verantwoordelijkheid leggen bij de notaris of overheid.
De rol v.d overheid is om wetten uit te voeren en te handhaven(als het fout gaat)
De rol v.d notaris is om transacties een wettelijke kader te geven , hij gaat alleen maar overeenkomsten opschrijvenen , en zorgt dat de koper-verkoper(partijen) niet aan de bestaande wetten gaat rommelen.
De 4 acten constructies is een slimmigheidje , om de bestaande wetten om te zeilen . Dus marginaal. Het kan goed gaan of verkeerd gaan als 1 v.d partijen kuren gaat vertonen.

De Wet .
***Article 33 section 3 of the Indonesian constitution was extremely influential in framing the basic assumptions of the new land law of 1960. It states:
"Bumi, air dan kekayaan alam yang terkandung di dalamnya dikuasai oleh Negara dan dipergunakan untuk sebesar-besar kemakmuran Rakyat."

(The land, waters and natural wealth contained within them are controlled by the State dan shall be utilised to increase the prosperity of the People.)

Dus als buitenlander behoort je niet tot the People.
Je kan alleen maar gebruiken (Me-Makai) of Huren (Sewa).
Alleen Indonesiers mogen grond bezitten.----> HAK MILIK (in Eigendom)

Als buitenlander: kan je een Hak Pakai vragen-sluiten met de eigenaar van de grond . Dat is te vergeleken met de ERFPACHT in Nederland .

Het is alleen maar het recht om de grond te gebruiken , om een huis te bouwen .Dat huis kan op je naam gezet worden.

Hak Guna Bangunan
A foreign investment limited liability company in which the foreigner owns or controls 100% of the shares is commonly known as a PMA company. These companies are permitted to hold a certificate of title known as Hak Guna Bangunan (HGB) meaning the right to own and use buildings on the land.

Hak Guna Usaha : Om een Usaha (bedrijf) te gaan beginnen .
Als je een huis heb en je wil een bedrijf vestigen (huisindustrie-meubelbedrijf , krupukfabriek Emoticon: Wink ) moet je ook vergunning hebben .
Je moet ook rekening houden met geluidshinder , brandweer etc .
Precies zoals in Nederland.
Je gaat ook niet zomaar in een woonwijk een krupukfabriek of een club annex bordeel openen.

De verlenging(en) van de overeenkomst is een optie , je heb de medewerking nodig van een betrouwbare grondeigenaar.
Zie voorbeeld gemeente amsterdam .
Stel je gaat een mooie guesthouse bouwen , je heb die hak pakai, HGU.HGB voor 25 jr vastgezet met mogelijkheid van verlenging.
Na 25 jr is jou kleine guesthouse uitgegroeid tot een juweeltje van een resort.
Je wil jou Hak Pakai verlengen , de nominee wil dat niet .
Wat dan . Wat is jou resort nu waard , ga je verkopen aan een gekke buitenlander ?

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

oyibo
Natuurlijk is het niet van sprekend die verlenging maar door verkopen aan een indonesier of buitenlander kan altijd.

Fout Marcel. Hier maak je een cruciale fout.
En ik had daar al eerder een opmerking over gemaakt. Als kopende partij weet je namelijk niet of de verkopende partij gerechtigd is om dit te doen, ondanks het beschikbare papierwerk. Je kunt het recht van verkoop namelijk nergens toetsen.

En daar zit hem nu de crux.
En eventuele actes alleen zijn NIET genoeg.
En nou mag je zelf bedenken waarom niet.

marcel70
Gebruiker
spacer line

Sidia
Dat betekent dat iemand als oyibo ook een groot probleem heeft.
Hij zei eens dat die de grond pacht en dat zal voor een tiog jaren zijn.
Dus als deze verstrekken zijn en hij heeft daar ook gebouwen opstaan dan is die altijd aan de goden overgeleverd en kan hij het nooit aan een andere buitenlander of indonesier verkopen.

En hoe doen bedrijven als johnson2 het dan? Die hebben in de loop van jaren diversen fabrieken met gebouwen gewoon terug aan indonesie terug verkocht.en dit waren niet de vorige eigenaar(en)
Hier zijn de Hgu terug gezet naar Shm gelook ik.

Over de PMA die niet en nooit een HGb akte mogen hebben is dat wat de invest board nu zegt.?
Volgens mij niet.

Becik ketitik olo Ketoro

marcel70
Gebruiker
spacer line

Oyibo
Dat toetsen van die verkoop is er eigenlijk wel.
Ik weet van een geval dat een fabrik van johnson2 hier in van HGU terug verkocht is naar een indonesier naar een SHM akte.
Hoe kan dat dan?
En die indonesier was niet de vorige eignaar?

Becik ketitik olo Ketoro

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 30-03-2008 07:23 marcel70 wrote:
Oyibo
Dat toetsen van die verkoop is er eigenlijk wel.
Ik weet van een geval dat een fabrik van johnson2 hier in van HGU terug verkocht is naar een indonesier naar een SHM akte.
Hoe kan dat dan?
En die indonesier was niet de vorige eignaar?

Kijk naar de wetteksten.
Naast de staat kan allleen een Indonesier (M/V) die 100% recht heeft om grond te bezitten , exploiteren..
Dat heet SHM(Hak MiliK)
Een buitenlander kan alleen maar HAK Pakai krijgen , Pakai= gebruiken .
Hij wil natuurlijk wel zijn verkregen recht uitoefenen , dus gaat hij een fabrik , een huis etc bouwen.
Dat betekent dat hij een Grond Eigenaar moet vinden die zaken wil doen met hem. Dat hij middels de 4 acten constructie .
Johnson and Johnson zal ook dezelfde constructie gedaan hebben , alleen doet ze dat volgens de PMA regeling. En volgens de wet .Daar hebben ze goed betaalde advocaten voor.
Hun HGB en HGU rechten (recht om het Gebouw te exploiteren) komt dan te vervallen . De grond gaat terug naar de eigenaar . De grondeigenaar kan of de bestaande HGU-HGB van Johnson overnemen of een nwe op zijn eigen naam aanvragen.
Mocht het blijken dat men in het verleden gesjoemeld heeft(foute-domme notarissen, foute ambtenaren) kan het later als boemerang werken .
Zie de Hilton affaire in Jakarta , en ook de grote Mall in Jalan Sudirman . De papieren waren niet in orde.

Bij een overheid (zoals in Amsterdam) is de kans dat je belazert wordt kleiner , men hoopt dat het eren betrouwbare overheid is .
Als jij of ik zaken gaan doen met een rijke toean tanah(grond eigenaar) en wat zal dan gebeuren als over 30 jr (afhankelijk van de overeengekomen huurperiode)die goede man tegen ons , sorry , ik ga de overeenkoms opzeggen . Of wil hij op andere voorwaarden verder gaan ? Dus flink duurder ?
Als toekomstige kleine zelfstandigen kunnen we alleen de 4 acten nemen , want het zou moeilijker zijn als je een PMA gaat vestigen .
En zeker als je alleen maar een paar ton startkapitaal heb.
(Psst , ik heb 6 tonnen achter in mijn tuin , in 3 kleuren).

marcel70
Gebruiker
spacer line

Sidia
Dus jou advies is eigenlijk 4 acten dan?

Kan je een idex vaststellen als je een HGU afsluit?Dit om straks wel een market waarde te krijgen voor je gebouwen ect...
En kan je laten vaststellen in een HGU akte op de heleboel altijd te kunnen doorverkopen?

Becik ketitik olo Ketoro

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

82,761,960 pageviews Een website van indahnesia.com