goede investering in Indonesie

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
55 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Op 08-11-2008 17:16 schreef NKP-2005:
Voor rijstpapier zal er geen markt zijn.

Oeps sorry Emoticon: Blush , je had al een idee gepost!

Nou misschien niet zo,n slechte investering, ook Indonesia begint heel voorzichtig aan milieu aspecten te werken/denken. Emoticon: I love it

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Op 08-11-2008 17:13 schreef NKP-2005:

...

Gelijk weer op de man, Siebje?? Heb je daar een vergunning voor gekregen van de OSF? Ga je hem nu weer voorstellen om me voor een maand te bannen?
Over zwak gesproken. Kwam ik je maar eens tegen, dan konden we zien wie er een vent is.

Verrijste papieren! Wat een bull!

Over netjes blijven posten gesproken Emoticon: Confused Om nog maar te zwijgen over, op de man Emoticon: Confused
Wat wil je daar mee zeggen?
Dien ik dit als een bedreiging op te vatten Emoticon: Confused

Je bent welkom hoor, zelfs in mijn huis! Emoticon: Yes!

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

Op 08-11-2008 17:00 schreef Surya Atmadja:

...

Gewoon PMA oprichten met een paar vrienden .De eisen en kosten zijn ook bekend.
Kan je zo plukken van het Net.
Krijg je ook Kitas .

Klopt Om Sid! Das een perfecte manier Emoticon: Yes!

ouwe bekende
Gebruiker
spacer line

On 08-11-2008 13:09 NKP-2005 wrote:

RI heeft nog heel veel nodig, dus zijn er vele mogelijheden, maar niet zo zeer meer in het toerisme. Weet iemand iets in de industriŽle sfeer?

Oh zeker. Nog genoeg (goedkope) grondstoffen daar. Alleen wel even het personeel uit de Filippijnen of ander land halen want die ongedisciplineerde apen van een IndonesiŽrs zullen er, onbewust of bewust, alles aan doen om jouw zaak te laten mislukken.

NKP-2005
Gebruiker
User icon of NKP-2005
spacer line

= edit:offtopic =

NKP-2005
Gebruiker
User icon of NKP-2005
spacer line

On 08-11-2008 17:40 ouwe bekende wrote:

...

... Alleen wel even het personeel uit de Filippijnen of ander land halen want die ongedisciplineerde apen van een IndonesiŽrs zullen er, onbewust of bewust, alles aan doen om jouw zaak te laten mislukken.

Dat heb ik ook wel eens geschreven, maar er kwam toen een storm van protesten, OB!
Het is niet eenvoudig om op dit forum de werkelijkheid onder de ogen te brengen.

siebjans
Gebruiker
User icon of siebjans
spacer line

= edit:reactie op offtopic =

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Wat een offtopic geneuzel.. ik zal eens gaan wegvegen. Emoticon: Shiny

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

Investeren in indonesia .

Zolang er nog buitenlanders (blanken , gelen , roden etc , de huidskleur maak niet uit) handel willen drijven (dus investeren) en willen komen om als toerist te spelen zal de " ongemakken" dat de Indonesiers dom zijn , als ongedisiplineerd apen gedragen , bule bestelen , stoep bevuilen kennelijk nog acceptabel zijn .
Anders zou je daar niet willen werken , wonen en leven tussen en met die mensen .

Dat is dan mijn conclussie , voor zover ik weet stijgen de investatie nog steeds .
Er zijn nog steeds vragen gesteld in dit forum over werken , studeren , stage , zaken doen , zelfs trouwen .

Ik zelf heb een droom om te gaan investeren in guesthouses.In Bandung en Yogya.
Alle adviezen van ervaringsdeskundigen (ik weet een paar namen al ) kan mijn voorgenomen migratie verspoedigen .

PS: ik hoef geen visum of verblijfvergunning te hebben.

bisa dicek of makemyday .

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 08-11-2008 13:09 NKP-2005 wrote:
RI heeft nog heel veel nodig, dus zijn er vele mogelijheden, maar niet zo zeer meer in het toerisme. Weet iemand iets in de industriŽle sfeer?

Industrie ?
Wat bedoelt je met industrie ?
Echte industrie of huisindustrie.
Voor de eerste moet je naast gedegen kennis ook genoeg eurie of dolari hebben .
Daarnaast zijn de mogelijkheden enigzins beperkt ,zie de site van BKPM , staat soms ook in bahasa english.
Er zijn strategische projecten waar je als buitenlander niet in kan .Dit in het geval dat men een PMA wil oprichten .

Ook moet je voldoende vitamin K-R (Koneksi dan Relasi) , dus moet je gaan Netwerken .Heb je dat niet , vergeet het maar .
Heb je dat niet kan je ook niet bij die groep aankloppen of aansluiten , kom je niet eens tot de stoep , wordt je al weggestuurd door de SatPam.(security).

Huisindustrie kan je mss nog doen , alleen zijn de krenten al weg gesnoept .
Wil je nu pas beginnen , ben je al 20 jaar te laat .
Tenminste als je een dik belegde boterham wil hebben , anders blijf je steken op het nivo van bordje rijst , en op je 65 jaar terug naar land van herkomst .
Ze hebben daar geen AOW of Sociale Dienst .

Daarom zitten de meeste " investeerders" nog steeds in de toeristische sector , al dan niet stiekem verhuren van hun 2de huis/ villa als guesthouse .
Dus gewoon als bijverdienste opdat ze hun Kitas , pembantu-supir en Kijang (auto) kunnen betalen. En de ziekenfondspremie. Emoticon: Wink

* Netwerken :
Daar wordt ook behoorlijk ge Netwerkt .
Men moet ook de juiste personen kunnen ontmoeten (lid zijn van een rotaryclub-golfclub) , met de juiste mensen omgaan , indonesische vrienden hebben die je kan introduceren , de "juiste" Indonesische schoonfamilie kan ook wonderen verrichten.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ook moet je voldoende vitamin K-R (Koneksi dan Relasi) , dus moet je gaan Netwerken .Heb je dat niet , vergeet het maar .
Heb je dat niet kan je ook niet bij die groep aankloppen of aansluiten , kom je niet eens tot de stoep , wordt je al weggestuurd door de SatPam.(security).

Om Sid juist de voorbeelden die u noem, is een aanfluiting van zaken doen.
Je doet het om je economie te stimuleren, om samen geld te verdienen,en niet om je vriendjes te helpen.
Wat is belangrijker!!!!
in zo land zou ik niets dan ook niets willen investeren.
Ik heb het gedaan een huis bouwen, maar daar konden de kinderen van het meest profiteren.
Dat zet gen zoden aan de dijk, voor de economie, dat is dan plaatselijk de tukan, en zijn helpers het meest mee gebaad geweest. Emoticon: So funny Emoticon: Emoticon: Puh!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sapolidi
Gebruiker
User icon of sapolidi
spacer line

On 08-11-2008 17:40 ouwe bekende wrote:

Oh zeker. Nog genoeg (goedkope) grondstoffen daar. Alleen wel even het personeel uit de Filippijnen of ander land halen want die ongedisciplineerde apen van een IndonesiŽrs zullen er, onbewust of bewust, alles aan doen om jouw zaak te laten mislukken.

Zo te horen gaat het niet goed met jouw bedrijf. Emoticon: Laugh out loud

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Sid, helemaal met je eens. Zolang er nog zoveel geinvesteerd wordt in Indonesie door buitenlanders (waarvan volgens mij een deel door diverse mopperkonten hier), wegen de voordelen blijkbaar op tegen de nadelen. Ik vind het ieders goed recht om alle negatieve kanten te belichten van zaken doen in Indonesie. Ik geloof absoluut dat dat vaak heel erg moeilijk is, om allerlei redenen. Maar ik zou zo graag (en dat heb ik al meerdere keren gevraagd) eens van diezelfde mensen willen horen welke grote voordelen ze dan toch zien in het doorgaan met hun werk in Indonesie. Ik neem aan dat dat er toch duidelijk meer zijn dan de nadelen, anders blijf je toch niet?? Is het het goedkope leven, het klimaat, het uitgaanscircuit, idealisme? Ik zou het leuk vinden om dat nou eens naast die negatieve factoren te zetten.
Ik weet dat het indertijd vrij droevig gesteld was met allerlei medische en paramedische zaken. Orthopedische instrumenten, ziekenhuisapparatuur (OK etc.). Een Indonesische vriend van mij heeft in Zuid Sumatra in de jaren '90 een fabriek opgezet waar rolstoelen gefabriceerd werden. Ik heb daar rondgelopen, uitgebreid gefilmd, zag er erg goed uit en het liep als een trein. Misschien is er op medisch/paramedisch gebied al veel veranderd, maar een investering in die richting zou misschien ook niet zo gek zijn.
Maar NKP, ik ben ook benieuwd wat jij nou bedoelt, laat eens horen, kunnen we toch allemaal mee "brainstormen"?

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 10-11-2008 09:55 elsbeth wrote:

*. Maar ik zou zo graag (en dat heb ik al meerdere keren gevraagd) eens van diezelfde mensen willen horen welke grote voordelen ze dan toch zien in het doorgaan met hun werk in Indonesie. Ik neem aan dat dat er toch duidelijk meer zijn dan de nadelen, anders blijf je toch niet?? Is het het goedkope leven, het klimaat, het uitgaanscircuit, idealisme? Ik zou het leuk vinden om dat nou eens naast die negatieve factoren te zetten.

*
Ik weet dat het indertijd vrij droevig gesteld was met allerlei medische en paramedische zaken. Orthopedische instrumenten, ziekenhuisapparatuur (OK etc.). Een Indonesische vriend van mij heeft in Zuid Sumatra in de jaren '90 een fabriek opgezet waar rolstoelen gefabriceerd werden. Ik heb daar rondgelopen, uitgebreid gefilmd, zag er erg goed uit en het liep als een trein. Misschien is er op medisch/paramedisch gebied al veel veranderd, maar een investering in die richting zou misschien ook niet zo gek zijn.

Beste E .

Het is gewoon duidelijk dat de voordelen nog steeds hoger zijn dan de nadelen.
Anders blijf je niet hangen.
Of je blijf tijdelijk hangen , op grond van hit en run principes .
Kom je terug naar Nederland als een miljonair .

Heb ik gezien bij mijn oud studiegenoten uit de Hogere Textiel School periode in Enschede .
De afgestudeerden van 1974-1975 . Textiel was toen booming .
Een paar hebben goed geboerd , zag vorig jaar een nederlander die nu in spanje woont.
Ook zat hij in de tekstilbisnis in Indonesia.

Ook moet je daar geintroduceerd worden door Indonesische vrienden (beter nog aangetrouwde schoonfamilie) . Dan kan je meedingen in verschillende tenders met miljoenen waarde.
Natuurlijk is het niet voor iedereen bestemd , only for lucky few.
Als ik per ongeluk die jongens ontmoette in reunies in Jakarta , dan krijg ik gewoon minderwaardigheidscomplexen .Mijn arbeiderswoning , mijn Lada Emoticon: Wink , mijn waarde vaste toekomstige AOW en bedrijfspensioen vallen in het niets.

De voordelen voor de "would be"expat , is dat daar alles goedkoop is.
Een supir kost je niet eens 100 euro per maand , een huishoudhulp kan je voor 100 eurie 2 hebben , inclusief kost en inwoning.
Daar kan je in bepaalde level met je (blanke-re) huid de Toean Besar of Nyonya Besar spelen , hoef je niet te masaken(koken) in je design keuken .
Hoef je je eigen boodschappen niet te sjouwen , nu moet ik bijvoorbeeld 2 zware boodschappentas sjouwen in amsterdam .
In Indonesia heb ik een pembantu , of laat je het brengen door de personeel van Carrefour of Hero naar je "limousine ", waar je eigen supir gelijk opspringt om de autoportier voor jou te openen .

En ik denk (weet zeker Emoticon: Wink ) dat zo'n expat moet afkicken als hij terug moet naar 3 hoog in een amsterdamse volksbuurt , of in hun kleine Vinex woning .

* Indonesia kent ook zo'n soort Welzijn"winkel , in ieder geval in Jakarta .
Daar wordt ook binnenlandse producten verkocht , die per se niet slechter zijn dan de import artikelen.
Dat heb ik ondervonden toen wijlen mijn oude heer 9 jaar geleden ziek geworden was .

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Hai Sid, ja, al die dingen die je noemt herken ik ook wel. Ik had gehoopt zo'n opsomming nou eens te krijgen van de mensen die vooral met negatieve (en soms erg groffe) kwalificaties komen. Kijk, ongedisciplineerdheid is een woord waar ik geen moeite mee heb, apen echter wel.
Maar goed, je bent wel erg snel met reageren, misschien komt er nog een reactie. Overigens moest ik wel lachen om je ontmoetingen met je oud klasgenoten/vrienden, waar jij dan bijna een minderwaardigheidscomplex van krijgt. Deed me denken aan een oude, naar Amerika geemigreerde vriend van mijn man, die een keer bij ons op bezoek kwam in ons simpele huis (inmiddels verhuisd), waar we met 4 kleine kinderen woonden. Midden in een van de gesprekken, vroeg hij ineens met een erg zorgelijk gezicht:"Peter, het gaat toch wel goed met jullie, jij hebt toch een hele goede baan?". Hij kon zich niet voorstellen dat we zo simpel woonden, in Amerika zijn de huizen immers veel groter. Maar ik geloof niet dat hij daarmee gelukkiger was dan wij...

groet Elsbeth
P.S. aan niemand door vertellen hoor, maar....ik heb ook in een Lada gereden, lang geleden, toen ik nog in Amsterdam woonde

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

ff verkleinen want in Indonesie kunnen ze dit niet snel binnen krijgen...........

Pada Senin (10/11) sore rupiah stabil di kisaran Rp 10.850/Rp 11.100 per dollar AS. BI intervensi dengan melepas dollar AS.
De rumpia is vandaag maandag stabiel gebleken

Penyanyi Indonesia Anggun C Sasmi saat tampil pada World Music Award tahun 2008 di Monaco (10/11). Foto: AP/Claude Paris
Zangeres Penyanyi heeft een Award gekregen in Monaco

Er zijn weer genoeg pepers te koop.

uiťn bij de vleet, of zijn het radijsjesÖ.?

Er is genoeg voor 220 tot 250 miljoen mensen die daar moeten eten.

Een leuk verhaal voor mij wel.
Ik heb al een poosje gedacht die arend als symbool van IndonesiŽ, Garuda is dat wel zo eerlijk, want hebben ze daar wel van die beesten?, en hebben ze daar ook een veel voorkomende in het natuur, je ziet ze heel weinig.
Want als je rond om je heen kijk zie je ze toch niet veel vliegen in werkelijkheid.
Zijn ze daar bijna uitgestorven.

Wat ik zag de Kompas TV, dat bij de begrafenis van amorosi of die andere twee, boven hen twee grote vogels (burung-burung) vlogen, die leken wel op die arenden.
Er werd zelfs een TV camera op hen gericht , ja of dat weer een mysterie was, wat past bij IndonesiŽ of waren het hen in die gedaante van die terroristen.

En positief is wel dat we in IndonesiŽ Oranje aanhangers hebbenÖÖ.
Zo positiever kon ik niet zijnÖÖÖÖÖÖÖ.. Emoticon: Worship Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Yummie! Emoticon: Nice Emoticon: Shiny

ouwe bekende
Gebruiker
spacer line

On 10-11-2008 09:55 elsbeth wrote:
Sid, helemaal met je eens. Zolang er nog zoveel geinvesteerd wordt in Indonesie door buitenlanders (waarvan volgens mij een deel door diverse mopperkonten hier), wegen de voordelen blijkbaar op tegen de nadelen. Ik vind het ieders goed recht om alle negatieve kanten te belichten van zaken doen in Indonesie. Ik geloof absoluut dat dat vaak heel erg moeilijk is, om allerlei redenen. Maar ik zou zo graag (en dat heb ik al meerdere keren gevraagd) eens van diezelfde mensen willen horen welke grote voordelen ze dan toch zien in het doorgaan met hun werk in Indonesie. Ik neem aan dat dat er toch duidelijk meer zijn dan de nadelen, anders blijf je toch niet?? Is het het goedkope leven, het klimaat, het uitgaanscircuit, idealisme? Ik zou het leuk vinden om dat nou eens naast die negatieve factoren te zetten.
Maar NKP, ik ben ook benieuwd wat jij nou bedoelt, laat eens horen, kunnen we toch allemaal mee "brainstormen"?

Hoi Elsbeth,

Heb vandaag eigenlijk niet zo veel tijd maar toch even snel een reactie dan want jij jouw manier van schrijven is altijd netjes.

Je moet begrijpen dat dit forum voor mij een ideale uitlaatklep is om mijn ongenoegens zo af en toe te uiten over IndonesiŽ / IndonesiŽrs. Tegen me eigen vriendenkring gaan liggen klagen heb geen zin meer want die zijn het al gewend en krijg ik toch geen reacties meer van. Hier wel, kijk maar die Sapaldi die nog even de moeite neemt om op 2 uur nachts te reageren. Heerlijk toch! Ik word soms niet goed van al die positive praat hier en denk dan bij me eigen zo ken ik de IndonesiŽr helemaal nietÖDat lokt bij bepaalde reacties uit.

Natuurlijk zijn er nog steeds voordelen en is er nog steeds geld te verdienen. Neemt niet weg dat het je wel een hoop koppijn kan bezorgen. Zou het ergens anders kunnen ben ik daarom meteen weg want zie duidelijk dat het na al die jaren er niet beter op wordt en dat is niet goed.

Waarom nou juist in IndonesiŽ? Voor mij heeft dat met bepaalde grondstoffen te maken die daar voorhanden zijn maar ook zeker de vele traditionele ambachtslieden die er nog steeds te vinden zijn. Met hun Ďonhandigheidí kun je hele leuke producten maken die in het westen gretig aftrek vinden. Vaag verhaal hŤ? Ik houd het ook liever vaag want blijf toch liever anoniem hier.

Overigens moet je de term Ďapení niet opvatten als een vorm van discriminatie of zo (mocht je dat denken). Een kleuterklas in Nederland noem ik ook een stelletje apenÖdus, begrijp je?

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Wapres Jusuf Kalla berbincang dengan Menteri Ekonomi Belanda Van Der Hoeven (kiri) dan Dubes Belanda untuk Indonesia Nikolaos Van Dam (kanan)di Jakarta,(12/11). Pada pertemuan ini wapres mengundang pengusaha Belanda beriventasi di Indonesia.ANTARA

Vice President Jusuf Kalla nodig u allen uit om naar IndonesiŽ te komen, en een investering te doen.
Nou waar blijven jullie nou Nederlanders, zijn jullie mee gekomen met de minister.
Iemand vroeg laatst in een topic waarin zou je kunnen beginnen in IndonesiŽ.
Ja daar heb ik ook wel eens aan het brainstormen gedaan.
Ik denk dat het de moeite waard is om in het milieu tot aan hygiŽne iets te beginnen.
Nou dat laatst dan ik kwam op het idee, door dat president Busch bij het handen schudden elke keer een spray op zijn handen toe gediend kreeg.
Dat zou ook een middel zijn om zo iets te beginnen in IndonesiŽ.
Een desinfecterend middel als spray om je handen schoon te houden, en te krijgen.
Of is daar al zo iets in de verkoop.
Zo niet dan zie ik graag een mooie geld bedrag te gemoed.
Bij het slagen van dat spray in de verkoop.Silakan? Emoticon: Worship Emoticon: Yummie! Emoticon: Shiny Emoticon: Laugh out loud

P.S. Inhoud van dat spray weet ik ook dat is geheim............!!!

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Jazeker zijn er gaten in de markt !
Ik weet er zo uit m'n hoofd 3.

Waarvan er 1 ondertussen geopend. En succesvol.
Het 2e "gat" in de markt zal in december geopend gaan worden.
Daar zijn we nu volop meebezig. Veel zaken die we nodig hebben komen daarvoor uit Singapore en worden geimporteerd.

En het derde "gat" in de markt heeft iets meer voeten in aarde.
De investering is aanzienlijk groter. Maar vooralsnog is het 2e "gat" in de markt volledig opgebracht door het exploiteren van het eerste. Dus tot zover geen centje pijn.

Het kan dus wel en zelfs succesvol. Emoticon: Party!

Maar om de ideeen even lukraak op het forum te zetten gaat me wat te ver.
Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

Surya Atmadja
Gebruiker
spacer line

On 12-11-2008 12:54 oyibo wrote:
Maar om de ideeen even lukraak op het forum te zetten gaat me wat te ver.
Emoticon: Party!

Om geen lemming gedrag niet te ontwikkellen en andere side effect te vermijden . Emoticon: Shiny

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

Heeft iemand hier er wel eens aan gedacht om het percentage 'mislukkelingen' in het ondernemen in nederland te vergelijken met die in Indonesie?

Ergo, wat is de kans dat je hier in Nederland iets begint en mislukt en de kans dat het in Indonesie mislukt? Als Nederlander heb ik het over wel te verstaan.

Misschien blijkt wel dat de kans op een continue bedrijfsvoering voor een nederlander in indonesie groter is als dat ie het hier in nederland doet.

Begin de details te vergeten

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Johan, dat vind ik een hele interessante vraag. Je hypothese dat het wel eens anders zou kunnen liggen dan men denkt, zou best waar kunnen zijn. Ik heb alleen geen tijd en zin om het uit te zoeken, maar ben wel erg benieuwd naar de uitkomsten van een mogelijk onderzoek. Maar in feite ook het aantal geslaagden in Indonesie tegenover het aantal "mislukkelingen" . Ik vind een vervelende term overigens voor mensen die bereid zijn iets nieuws te beginnen, maar ik begrijp natuurlijk wat je bedoelt en het dekt ook wel lekker de lading.

leo vrouwe
Gebruiker
spacer line

hello wat moet je doen als je een huis koopt op bali en ik woon in holland en mijn vriendin op bali, huis moet dan op beide namen? bij notaris aldaar of hier in holland?
OPMERKING BEHEERDER

Ik zou zeggen, welkom en gebruik de zoekfunctie van het forum eens.

Geplaatst door oyibo @ 14-11-2008 04:15

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

Hoi Elsbeth en de rest,

Ik bedoel dus eigenlijk dit:
Stel iemand wil een restaurant openen. Is de kans groter dat ie slaagt in Nederland als in Indonesia? Ben benieuwd Emoticon: Wink

Begin de details te vergeten

Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

On 13-11-2008 14:36 JohanN wrote:
Hoi Elsbeth en de rest,

Ik bedoel dus eigenlijk dit:
Stel iemand wil een restaurant openen. Is de kans groter dat ie slaagt in Nederland als in Indonesia? Ben benieuwd Emoticon: Wink

Denk in NL ofschoon er al zoveel zijn.
Ik zie dat in Indonesie er steeds meer hun deuren opslot doen. Vooral die met buitenlandse gerechten.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

84,722,241 pageviews Een website van indahnesia.com