Verschil trouwen volgens de wet en geloof in Indonesia

Subforum Andere praat 
521 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Andere praat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
dutchguy1000
Gebruiker
spacer line

Beste mensen, Ik heb besloten te gaan trouwen met mijn geweldige vriendin hier in Indonesie.
Nu wil ik dit snel geregeld hebben om gezamelijke persoonlijke redenen.
Nu zie ik dat trouwen voor het geloof (we zijn samen Moslim) al rechtsgeldig is.
Nu vraag ik me af wat daar dan voor nodig is wat betreft papier werk etc. betreft.
Heb ik daar ook een uitreksel van mijn geboorte register voor nodig? (dat is namelijk hetgene waar waarschijnlijk de meeste tijd in zal gaan zitten om hier te krijgen).

Alvast bedankt voor jullie hulp.

PS. Laat degene met zinloze, niet behulpzame reacties aub niet reageren, ik ben het ondertussen gewend en schenk er toch geen aandacht aan. dus bespaar je de moeite.
Een reactie van bijvoorbeeld Sidia is erg welkom. Nog bedankt voor je zeer behulpzame reacties in het verleden Sidia......

Greetz.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

DG.

Je kan het laten navragen bij de plaatselijke kantor urusan agama .(KUA)
Of je kan vragen bij Syariah on Line , daar zijn ze goed in.
Hun site is : http://www.syariahonline.com/new_index.php
Kan je gewoon langskomen .Ze zullen je goed begeleiden.
En vergeet niet dat je ook een buitenlander bent. Het is perkawinan campuran.Dan heb je ook te maken met Huwelijksgoederenrecht(ex BW) , bijna dezelfde zoals Nederlandse BW.
Undang2Agraria (voor het geval in bezit van onroerend goed.
Dat kan je ontwijken door niet in gemeenschap van goederen te trouwen , vooraf !!! regelen via notaris voordat je in huwelijk treed.
De benodigde papieren zal waarschijnlijk dezelfde zijn zoals bij een burgerlijke huwelijk.
Het verschil is dat een penghulu of officieel ambtenaar v.d K.U.A die je laat trouwen.
En daarna ga je het inschrijven bij de Catatan Sipil .En bij je ambassade registreren.
Succes.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Voor het huwelijk heb je een goedkeuringsbrief van de Nederlandse ambassade nodig (eis van de Indonesische overheid; ook bij de KUA). Hoe deze te krijgen? Zie website ambassade www.mfa.nl/jak en kijk onder Consulaire Zaken en dan Huwelijk.
In welke plaats wil je gaan huwen want er zijn plaatsen (o.a. Surabaya) die geen Verklaring van de Burgerlijke Stand willen afgeven. Bespaart je een hoop ellende dit eerst na te checken want anders kan je je huwelijk in NL niet laten inschrijven. Let me know.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

dutchguy1000
Gebruiker
spacer line

hmmmmmm.... tsjaa, had ik eigenlijk wel kunnen weten. Ik had het gevoel dat het ook mogelijk was om alleen in een moskee te trouwen met wat simpele rituelen en dan daarna het officiele gedoe later af te kunnen handelen maar ik zie en vrees dat dat dus niet mogelijk is.....
Ok, dan maar de hele procedure weer opstarten. iemand een suggestie hoe snel die geboorte acte van mij vanuit nederland naar hier te krijgen?. kan dat tegenwoordig niet per email ofzo?

Bedankt voor de reacties.....

Greetz

ouwe bekende
Gebruiker
spacer line

Zal wel zinloos zijn maar toch ben ik benieuwd/geinteresseerd vanwaar die omslag nu ineens...? Nog niet zolang geleden adverteerde je dat je op zoek was naar een "geile Nederlandse meid" voor......... Emoticon: Wink en nu opeens weer trouwen met een indonesische moslim meid.......? Je zal snappen dat daarom veel mensen jouw vraag niet meer serieus zullen nemen.

dutchguy1000
Gebruiker
spacer line

On 16-01-2008 10:43 ouwe bekende wrote:
Zal wel zinloos zijn maar toch ben ik benieuwd/geinteresseerd vanwaar die omslag nu ineens...? Nog niet zolang geleden adverteerde je dat je op zoek was naar een "geile Nederlandse meid" voor......... Emoticon: Wink en nu opeens weer trouwen met een indonesische moslim meid.......? Je zal snappen dat daarom veel mensen jouw vraag niet meer serieus zullen nemen.

Ra ra ra, wie hebben we daar, onze goede oude bekende gefrustreerde idioot is terug.... ha ha ha.... de groeten

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 16-01-2008 09:41 dutchguy1000 wrote:
Ok, dan maar de hele procedure weer opstarten. iemand een suggestie hoe snel die geboorte acte van mij vanuit nederland naar hier te krijgen?. kan dat tegenwoordig niet per email ofzo?

Nee, afschrift van geboorteakte wordt niet per email geaccepteerd. Een moslim-huwelijk is een serieuze aangelegenheid in RI en zo wettig als het maar zijn kan. Vandaar ook strenge eisen want het is een serieuse zaak en niet zomaar even een "kawin sirih" huwelijk.
Ik lees dat wel vaker dat men denkt dat een religieus huwelijk niet serieus is en een "vrijbrief" om samen te wonen. Nou, het is zo serieus als het maar zijn kan en in geval van problemen zal men u ook bij de ambassade kunnen aanklagen want die moet de wet in RI respecteren. Voor een bevestiging van dit huwelijk voor de Nederlandse wet is een "Kutipan Akte Nikah" vereist die bij de burgerlijke stand wordt gehaald.
Nu weet ik nog niet in welke plaats je huwt.

ouwe bekende
Gebruiker
spacer line

On 16-01-2008 10:59 dutchguy1000 wrote:

...

Ra ra ra, wie hebben we daar, onze goede oude bekende gefrustreerde idioot is terug.... ha ha ha.... de groeten

Gefrustreerde idioot?? Wie is hier nou gefrustreerd, moet ik anders je advertentie er even bijzetten.....
OPMERKING BEHEERDER

Zoals eerder door dutchguy al gezegd was, onzinreacties kunnen achterwege blijven. Bij deze nogmaals dat verzoek, maar dan van mij.

Geplaatst door Jeroen @ 16-01-2008 12:27

dutchguy1000
Gebruiker
spacer line

On 16-01-2008 11:47 Yogya-Bali wrote:

...

Nee, afschrift van geboorteakte wordt niet per email geaccepteerd. Een moslim-huwelijk is een serieuze aangelegenheid in RI en zo wettig als het maar zijn kan. Vandaar ook strenge eisen want het is een serieuse zaak en niet zomaar even een "kawin sirih" huwelijk.
Ik lees dat wel vaker dat men denkt dat een religieus huwelijk niet serieus is en een "vrijbrief" om samen te wonen. Nou, het is zo serieus als het maar zijn kan en in geval van problemen zal men u ook bij de ambassade kunnen aanklagen want die moet de wet in RI respecteren. Voor een bevestiging van dit huwelijk voor de Nederlandse wet is een "Kutipan Akte Nikah" vereist die bij de burgerlijke stand wordt gehaald.
Nu weet ik nog niet in welke plaats je huwt.

Ok, dan word dat weer een hoop geregel, maar goed, ik kan het me aan de andere kant ook wel voorstellen omdat er anders erg veel gerommeld kan worden....
Bedankt voor de info.

Jeroen ook bedankt voor je opmerking. verder geen aandacht voor nodig...

Greetz

Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

Hoeveel soorten manieren zijn er trouwen volgens geloof?

Ik trouwde in 2002 thuis met de familie en de plaatselijke Iman. En verder geen officiele papieren, alleen een brief getekend dor de Iman.

Of is tegenwoordig trouwen volgens het geloof gewijzigd. Daar mijn methode niet erkend wordt.

Ik heb er weinig ervaring mee, ik trouw namelijk niet zo vaak. Emoticon: Smile

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 17-01-2008 03:50 Albert wrote:
Hoeveel soorten manieren zijn er trouwen volgens geloof?

Ik trouwde in 2002 thuis met de familie en de plaatselijke Iman. En verder geen officiele papieren, alleen een brief getekend dor de Iman.

Of is tegenwoordig trouwen volgens het geloof gewijzigd. Daar mijn methode niet erkend wordt.

Ik heb er weinig ervaring mee, ik trouw namelijk niet zo vaak. Emoticon: Smile

1. Hoeveel soorten ................?
2..Daar mijn methode niet erkend wordt ....................

Oeps , wat lees ik daar ???????

Voor zover ik weet zijn de regels niet veranderd .
Ik ben ook met mijn nyonya (zij is de belanda , en zij is die islamiet geworden is) in 1979 dus 28 jaar geleden volgens de Islamitische wet getrouwd .
1.Eerst werd ze moslima , de imam was Prof .Dr Hamka..Met "getuigschrift".
Duurde ongeveer 15 min, en daarna een gezellig samen zijn met de Prof. (ong 30 min ), koffie en thee met koekie erbij . Hij vond het leuk om een een Nederlandse te helpen begeleiden.Ik had die oude heer niet herkend , vroeg aan mijn vader wie die man was . Lijkt me bekend , en hij sprak ook nederlands . Bleek dat hij Buya Hamka was.
2.Trouwen bij de KUA Jakarta Gambir. Ongeveer 30-60 min.
De Buku Nikah in paspoort vorm (-Groen ) werd 2 dagen daarna thuis netjes afgeleverd.
Kost wel 5000 rupiah uang roko .
3.Inschrijving bij de CaPil in KOTA(Glodok) -Jakarta
Heeft bijna 2 uren gekost (gewacht).
Had bijna ruzie gehad met de hoofd van kantoor/vestiging.
Ik zag dat mensen die later kwamen snel geholpen werden (ra ra ?) .
Dus ik ( met mijn vader) ging na meer dan 1 uur gewacht te hebben beklacht gedaan bij de baas.
Binnen 10 minuten geregeld .(Als blikken kunnen doden , kan ik niet meer navertellen). .Kreeg ook een officiele kutipan.

De susa (heisa) over foto's , KTP , bewijs dat je (nog)niet getrouwd , cq gescheiden ben , de RT, RW < Lurah etc gedoe heb ik geen weet van..
Ook van de gegevens van mijn meisje.
Dat had mijn oude heer geregeld. Emoticon: Smile
Heb ook niet gemeld bij de Ned.Ambassade.
In Nederland hadden we toen voor de Oma en nederlandse kant dunnetjes over gedaan. Trouwen in Amsterdam. Totaal gasten 4, oma , schoonvader en 2 zusters. Proforma huwelijk . Totale kosten 125 gulden(stadhuis) en 2 maal retour 3 zone's tramkaart. Plus fooitje voor de bode .

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 17-01-2008 03:50 Albert wrote:

Dat is Kawin Sirih en niet rechtsgeldig. Is doorgaans alleen voor de buurt zodat die niet meer zeuren.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 20-01-2008 06:39 Yogya-Bali wrote:

...

Dat is Kawin Sirih en niet rechtsgeldig. Is doorgaans alleen voor de buurt zodat die niet meer zeuren.

Oeps , weet je zeker ?
En wat zijn dan de consequenties ?

Voor belangstellenden : jammer in het indonesisch.

Dampak Perkawinan Bawah Tangan bagi Perempuan
Meski masih menimbulkan pro dan kontra di masyarakat, praktek perkawinan bawah tangan hingga kini masih banyak terjadi. Padahal, perkawinan bawah tangan berdampak sangat merugikan bagi perempuan. Beberapa info berikut, mungkin bermanfaat bagi anda.

1. Apakah perkawinan bawah tangan itu?
Perkawinan bawah tangan atau yang dikenal dengan berbagai istilah lain seperti ‘kawin bawah tangan’, ‘kawin siri’ atau ‘nikah sirri’, adalah perkawinan yang dilakukan berdasarkan aturan agama atau adat istiadat dan tidak dicatatkan di kantor pegawai pencatat nikah (KUA bagi yang beragama Islam, Kantor Catatan Sipil bagi non-Islam).

2. Apakah Perkawinan Bawah Tangan dikenal dalam sistem hukum Indonesia?
Sistem hukum Indonesia tidak mengenal istilah ‘kawin bawah tangan’ dan semacamnya dan tidak mengatur secara khusus dalam sebuah peraturan. Namun, secara sosiologis, istilah ini diberikan bagi perkawinan yang tidak dicatatkan dan dianggap dilakukan tanpa memenuhi ketentuan undang-undang yang berlaku, khususnya tentang pencatatan perkawinan yang diatur dalam UU Perkawinan pasal 2 ayat 2.

3. Akibat hukum perkawinan bawah tangan
Meski secara agama atau adat istiadat dianggap sah, namun perkawinan yang dilakukan di luar pengetahuan dan pengawasan pegawai pencatat nikah tidak memiliki kekuatan hukum dan dianggap tidak sah dimata hukum.

4. Apakah dampak dari Perkawinan Bawah Tangan?

a. Terhadap Istri
Perkawinan bawah tangan berdampak sangat merugikan bagi istri dan perempuan umumnya, baik secara hukum maupun sosial.

Secara hukum:
- Anda tidak dianggap sebagai istri sah;
- Anda tidak berhak atas nafkah dan warisan dari suami jika ia meninggal dunia;
- Anda tidak berhak atas harta gono-gini jika terjadi perpisahan, karena secara hukum perkawinan anda dianggap tidak pernah terjadi;

Secara sosial:
Anda akan sulit bersosialisasi karena perempuan yang melakukan perkawinan bawah tangan sering dianggap telah tinggal serumah dengan laki-laki tanpa ikatan perkawinan (alias kumpul kebo) atau anda dianggap menjadi istri simpanan.

b. Terhadap anak

Sementara terhadap anak, tidak sahnya perkawinan bawah tangan menurut hukum negara memiliki dampak negatif bagi status anak yang dilahirkan di mata hukum, yakni:

Status anak yang dilahirkan dianggap sebagai anak tidak sah. Konsekuensinya, anak hanya mempunyai hubungan perdata dengan ibu dan keluarga ibu. Artinya, si anak tidak mempunyai hubungan hukum terhadap ayahnya (pasal 42 dan pasal 43 UU Perkawinan, pasal 100 KHI). Di dalam akte kelahirannyapun statusnya dianggap sebagai anak luar nikah, sehingga hanya dicantumkan nama ibu yang melahirkannya. Keterangan berupa status sebagai anak luar nikah dan tidak tercantumnya nama si ayah akan berdampak sangat mendalam secara sosial dan psikologis bagi si anak dan ibunya.

Ketidakjelasan status si anak di muka hukum, mengakibatkan hubungan antara ayah dan anak tidak kuat, sehingga bisa saja, suatu waktu ayahnya menyangkal bahwa anak tersebut adalah anak kandungnya.

Yang jelas merugikan adalah, anak tidak berhak atas biaya kehidupan dan pendidikan, nafkah dan warisan dari ayahnya

c. Terhadap laki-laki atau suami
Hampir tidak ada dampak mengkhawatirkan atau merugikan bagi diri laki-laki atau suami yang menikah bawah tangan dengan seorang perempuan. Yang terjadi justru menguntungkan dia, karena:

Suami bebas untuk menikah lagi, karena perkawinan sebelumnya yang di bawah tangan dianggap tidak sah dimata hukum

Suami bisa berkelit dan menghindar dari kewajibannya memberikan nafkah baik kepada istri maupun kepada anak-anaknya

Tidak dipusingkan dengan pembagian harta gono-gini, warisan dan lain-lain

5. Apa yang dapat dilakukan bila perkawinan bawah tangan sudah terjadi?

A. Bagi yang Beragama Islam

» Mencatatkan perkawinan dengan itsbat nikah
Bagi yang beragama Islam, namun tak dapat membuktikan terjadinya perkawinan dengan akte nikah, dapat mengajukan permohonan itsbat nikah (penetapan/pengesahan nikah) kepada Pengadilan Agama (Kompilasi Hukum Islam (KHI) pasal 7). Namun Itsbat Nikah ini hanya dimungkinkan bila berkenaan dengan: a. dalam rangka penyelesaian perceraian; b. hilangnya akta nikah; c. adanya keraguan tentang sah atau tidaknya salah satu syarat perkawinan; d. perkawinan terjadi sebelum berlakunya UU No. 1 tahun 1974 tentang perkawinan; e. perkawinan yang dilakukan oleh mereka yang tidak mempunyai halangan perkawinan menurut UU No. 1/1974. Artinya, bila ada salah satu dari kelima alasan diatas yang dapat dipergunakan, anda dapat segera mengajukan permohonan Istbat Nikah ke Pengadilan Agama. Sebaliknya, akan sulit bila tidak memenuhi salah satu alasan yang ditetapkan.

Tetapi untuk perkawinan bawah tangan, hanya dimungkinkan itsbat nikah dengan alasan dalam rangka penyelesaian perceraian.

Sedangkan pengajuan itsbat nikah dengan alasan lain (bukan dalam rangka perceraian) hanya dimungkinkan jika sebelumnya sudah memiliki Akta Nikah dari pejabat berwenang.

Jangan lupa, bila anda telah memiliki Akte Nikah, anda harus segera mengurus Akte Kelahiran anak-anak anda ke Kantor Catatan Sipil setempat agar status anak anda pun sah di mata hukum. Jika pengurusan akte kelahiran anak ini telah lewat 14 (empat belas) hari dari yang telah ditentukan, anda terlebih dahulu harus mengajukan permohonan pencatatan kelahiran anak kepada pengadilan negeri setempat. Dengan demikian, status anak-anak anda dalam akte kelahirannya bukan lagi anak luar kawin.

» Melakukan perkawinan ulang
Perkawinan ulang dilakukan layaknya perkawinan menurut agama Islam. Namun, perkawinan harus disertai dengan pencatatan perkawinan oleh pejabat yang berwenang pencatat perkawinan (KUA). Pencatatan perkawinan ini penting agar ada kejelasan status bagi perkawinan anda. Namun, status anak-anak yang lahir dalam perkawinan bawah tangan akan tetap dianggap sebagai anak di luar kawin, karena perkawinan ulang tidak berlaku surut terhadap status anak yang dilahirkan sebelum perkawinan ulang dilangsungkan. Oleh karenanya, dalam akte kelahiran, anak yang lahir sebelum perkawinan ulang tetap sebagai anak luar kawin, sebaliknya anak yang lahir setelah perkawinan ulang statusnya sebagai anak sah yang lahir dalam perkawinan.

B. Bagi yang beragama non-Islam

» Perkawinan ulang dan pencatatan perkawinan
Perkawinan ulang dilakukan menurut ketentuan agama yang dianut. Penting untuk diingat, bahwa usai perkawinan ulang, perkawinan harus dicatatkan di muka pejabat yang berwenang. Dalam hal ini di Kantor Catatan Sipil. Jika Kantor Catatan Sipil menolak menerima pencatatan itu, maka dapat digugat di PTUN (Peradilan Tata Usaha Negara).

» Pengakuan anak
Jika dalam perkawinan telah lahir anak-anak, maka dapat diikuti dengan pengakuan anak. Yakni pengakuan yang dilakukan oleh bapak atas anak yang lahir di luar perkawinan yang sah menurut hukum. Pada dasarnya, pengakuan anak dapat dilakukan baik oleh ibu maupun bapak. Namun, berdasarkan pasal 43 UU no 1 /1974 yang pada intinya menyatakan bahwa anak yang lahir di luar perkawinan tidak mempunyai hubungan perdata dengan ayahnya, maka untuk mendapatkan hubungan perdata yang baru, seorang ayah dapat melakukan Pengakuan Anak. Namun bagaimanapun, pengakuan anak hanya dapat dilakukan dengan persetujuan ibu, sebagaimana diatur dalam pasal 284 KUH Perdata.

» MESKI DIAKUI SECARA AGAMA MAUPUN ADAT ISTIADAT,
PERKAWINAN BAWAH TANGAN ANDA DIANGGAP TIDAK SAH OLEH NEGARA

» PERKAWINAN BAWAH TANGAN HANYA MENGUNTUNGKAN SUAMI/LAKI-LAKI
DAN AKAN MERUGIKAN ANDA DAN ANAK ANDA

http://www.lbh-apik.or.id/fact51-bwh%20tangan.htm

Sorry , ben te lui Emoticon: Smile om ondertiteling te geven , maar de boodschap is wel duidelijk.

Algemene opmerking :
In het verleden had ik ook verteld over de kawin sirih .in de regio Puncak/Cisarua (West Java).
Het is bekend dat sommige toeristen uit midden oosten een tijdelijke verbinding hebben met plaatselijke schonen.
Ze maken kontrakt dat tegen bepaalde betaling (een schijntje ,dacht toen ongeveer 1000-1500 dolari) kunnen trouwen.En na een poosje 1 jr (soms minder soms meer ) weer gaan scheiden.
Met alle gevolgen vandien , voor de verstoten vrouw en zeker als er een kind aanwezig is.
Vandaar werd het ook Kawin Kontrak genoemd.

Belahan Jiwa
Gebruiker
spacer line

Kwam met toeval deze Topic tegen en lees dat veel van jullie ervaring hebben met het verschil tussen trouwen voor de wet en geloof...

Mijn vriend is Indonesisch en Moslim en ik ben Nederlands en heb geen geloof. In April ga ik het Islam geloof aannemen (niet omdat ik er nu nog niet aan toe ben maar omdat we dan pas weer samen zijn). We willen dan ook de Nikah Siri ceremony doen in de Moskee aan boord (we werken op een cruiseschip). Klopt het dat we die ceremony kunnen doen met alleen de Master of Islam, 2getuigen (hoeft geen familie te zijn) en onder toezicht van het geloof... Hier hebben we geen papieren voor nodig maar het is dan ook niet wettelijk! Ook de toestemming van de ouders is niet nodig hiervoor toch?

Zodra ik naar Indonesie verhuis zullen we de Kawin Siri doen met alle benodigde papieren en de families. Kunnen jullie misschien adviseren in dit onderwerp... Ik weet dat er heel veel bij komt kijken want heb me erg verdiept in het 'als Nederlandse Moslim vrouw trouwen in Indonesie' maar ben zeker van mijn keus!

Thanks alvast

Just trying to B good :)

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Even snelle / korte reactie.
Kawin Siri is bedoelt om je "geweten"te sussen( niet in zonde leven = sex voor huwelijk) en de "toestemming"/goedkeuring van de omgeving (ouders=kunnen alstig zijn ,familie en de buren ) .
Het is voor de aanschijn van God dat je gaat trouwen.
Klopt, je heb nodig een imam/penghulu , en 2 getuigen.
Desnoods van de straat "geplukt "te zijn , dus collega's kan ook als getuige fungeren.
Verder moet de imam / penghulu ook een "onderzoek" plegen mbt van je status (ongehuwd of niet) , of je toestemming hebt van je ouders of niet (leeftijdsnorm). Daarnaast heb je ook diverse administratieve rompslomp voor de bruidegom.
Dat geldt ook voor jou. ,je bent Nederlandse= voor de eisen etc zie www.expat.or.id
In feite is jou huwelijk voor de Islam (God , buren etc) al wettig , maar niet wettig genoeg (voor de staat)als je daarna niet gaat melden bij de B.S .
En je bent pas 100% getrouwd als de trouwboekje van de K.U.A en de Afschrift v.d B.S(gemeente) in je zak heb.
Zo niet dan is je huwelijksstatus nog steeds Kawin Siri (officieel niet erkend door de staat.) Kan juridische gevolgen hebben.
Zie de stelling van de vrouwvriendelijke organisatie:
Even citeren:» PERKAWINAN BAWAH TANGAN HANYA MENGUNTUNGKAN SUAMI/LAKI-LAKI
DAN AKAN MERUGIKAN ANDA DAN ANAK ANDA

Als je alleen maar voor de omgeving(ouders -buren, collega-God ) doet dan kan een Kawin Sirih binnen zeg maar 30 minuten voltrokken worden.Overdreven , maar het kan.
Persoonlijk zie ik het als trouwen op zijn Las Vegas stijl.
15 min. voor de "poes pas"dat je moslima gaat worden . En 15 min dat je daarna gaat trouwen . Ik denk dat het nog sneller kan. Emoticon: Smile

Belahan Jiwa
Gebruiker
spacer line

Bedankt voor de snelle reactie. Ik dacht dat de Nikah Siri de 'las vegas' stijl was en dan de Kawin Siri de echte huwelijks ceremony Emoticon: Smile .. Foutje!

Het is inderdaad erg snel gedaan en dat is ook de reden dat we deze ceremony willen doen. Zoals u al zegt om ons geweten te sussen, maar ook omdat we gewoon een goed begin willen. Op het moment ben ik nog niet Moslim en dus hebben we dan ook 'in zonde geleeft'. Nu het serieuser is en ik dan ook zijn geloof aanneem willen we niet slecht beginnen dus dat betekend niet zondigen van het begin! Deze ceremony is de perfecte uitkomst hiervoor.. Het 'echte' huwelijk is goedgekeurd door beide ouders en ook door zijn hele familie (ik trouwt tenslotte niet alleen met hem) maar daar is volgend jaar pas de tijd voor.. Zijn beiden nog nooit gehuwd en ook geen kinderen in het spel..

Er zijn wel een aantal regels die het niet makkelijker maken maar ga absoluut kijken www.expat.or.id het probleem is dat de meeste pagina's in Bahasa zijn en ondanks dat ik het een klein beetje spreek dit toch te ver gaat Emoticon: Smile !

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

ik denk (weet zeker) dat expat.or.id ook een engelse deel heeft , zelfs de site van gemeente jakarta heeft ook een engelse deel.
Bij deze dan ,.
http://www.jakarta.go.id/v21/l(...)&nl=Married+Registry

Als ik advies mag geven , je moet snel laten registreren.
Dan is jou rechtspositie beter/ sterker, en dat je ook niet onbewust de indonesische wetten overtreedt..
Ik denk alleen aan jou belangen , als vrouw en buitenlandse.

PS: ik ben zelf indonesier/moslim die getrouwd is met een nederlandse die moslima was geworden.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Belahan Jiwa
Zoals u al zegt om ons geweten te sussen, maar ook omdat we gewoon een goed begin willen.

ja zeg geweten te sussen wat moet je sussen, je familie toegeven of je zelf dat gevoel geven dat je volgens de traditie, of het geloof te moeten sussen???
female ……!!! ja dan kan ik er iets van voorstellen, maar de familie te gemoed komen kan er bij mij niet in.
je gelooft in je zelf of niet, en geen poespas wat ze daar er van vinden.
Ze lopen nog xxxxx jaar achter……………. Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Stupid Emoticon: Frustrated

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Belahan Jiwa
Gebruiker
spacer line

Sidia bedankt voor de tip... Zal inderdaad zien dat ik zo snel mogelijk me laat inschrijven...

ZIELEFFE! Ik wordt geen Moslim omdat hij het is... In het begin van mijn relatie misschien wel, maar aangezien ik niet zomaar ergens aan begin waar ik niet achtersta heb ik me erin verdiept! Daarna heb ik ingezien dat dit het beste bij me past en wil converten.
De reden dat we de Kawin Siri doen is omdat we geen kans hebben om te trouwen aangezien we beiden 10maanden van huis af zijn. Zoals de regel van de Islam zegt zul je geen 'sex hebben voor het huwelijk'. Dus zou ik Moslima worden en niet trouwen zouden we ons hieraan moeten houden... Dat is de reden dat we meteen in het 'huwelijk' willen treden en niet willen wachten tot volgend jaar... Dat wil niet zeggen dat we er niet in geloven... Maar ik wil niet Moslima worden en dan vanaf het begin Zondigen... Maar bedankt voor de reactie!

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Zoals de regel van de Islam zegt zul je geen 'sex hebben voor het huwelijk'. Dus zou ik Moslima worden en niet trouwen zouden we ons hieraan moeten houden... Dat is de reden dat we meteen in het 'huwelijk' willen treden en niet willen wachten tot volgend jaar...

Och ik vind dat zo hypocriet dat je getrouwd moet zijn om...........N***en.
Het moet eigenlijk net anders om zijn als je getrouwd bent dan is het afgelopen om vreemd te gaan, dan moet je trouw zijn aan je partner.
Ook dat later je kinderen niet hoeven te horen je vader was zo'n viezerik hij n***den maar raak.
Of hoe er nu gezocht word naar hun echte vader bij Spoorloos.............
Qch ja jammer dat een vrouw altijd monogaam moet zijn en een man der maar op los n**k
Moeten we alles van elkaar weten?, wat we hebben gedaan in ons bestaan als vrijgezel……….
Of wat dacht je als je ex naar een andere is geweest, wat moet je dan met je nieuwe relatie doen net doen of het je eerste is.
maar toch is iets wat nooit besproken word hoeveel keren heb je het gedaan, voor je relatie!!!!!! Emoticon: Yummie!
Wat willen we dan toch maar weer de beste meisje, en jongen van de klas zijn
Het zei zo, als je maar leut hebt………………… Emoticon: Stupid Emoticon: Cry Emoticon: Devil

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 06-02-2008 10:34 zieleffe wrote:

...

Och ik vind dat zo hypocriet dat je getrouwd moet zijn om...........N***en.

Nou Ziel , dat kan je niet maken om zo te schrijven.
Laten we eerlijk zijn dat men in Indonesia ook aan Sex voor het huwelijk (of buiten de huwelijk doet).
Dat gebeurt , dat weet iedereen.

Je moet natuurlijk jou Nederlandse (= Joods/Christelijke ?)waarden/ normen niet kost wat kost in een andere land willen toepassen.
Je moet rekening houden aan de indonesische maatschappij waar het samen wonen(kawin kebo) nog niet geaccepteerd is .In de grote steden mss wel .Zoals je mss gewend ben in Nederland.
Het is ook een teken van respect voor het meisje , dat die jongen gaat trouwen.
Als het alleen maar voor sex gaat , dan hoeft hij niet te trouwen.
Dat hij (ze)dat doen betekent dat ze iets voor elkaar voelen , er is sprake van liefde.
Daarom vind ik het goed dat ze gaan trouwen , Je moet ook niet vergeten hoe de indonesische kant een westerse meisje ziet als ze met iemand(indonesier) samen woont.
Zeker een scharrel , en het is algemeen bekend* dat men zo' n meisje minder waardeerde . Dus als je toch serieuze plannen hebt en van elkaar houd t waarom zou je dan niet gaan trouwen ?

* zo denk men daar , het is vooroordeel , maar men ziet gewoon zo.

Belahan Jiwa
Gebruiker
spacer line

Ziel, ik heb geen idee wat jou dwars zit en waarom een reactie op zo'n manier moet. Als ik niets voor mijn vriend zou voelen, het geloof niet serieus zou nemen en het alleen maar voor de S*X was zou ik dan een stap maken om in het huwelijk te treden? Je kunt mij niet vertellen dat geen enkele Moslim niet doet aan 'sex voor het huwelijk' het gebeurt meer dan dat het niet gebeurt. Dat is geen excuus, maar je moet je wel realiseren dat toen wij samen kwamen 1,5jaar geleden ik nog geen ervaring had met de Islam.

Ik werk aan boord van cruiseschepen waar 40% van de bemanning Indonesisch is en merendeels Moslim. Die mannen zijn 1jaar van huis en zien hun vrouwen en kinderen niet. Again no excuus maar als ik dan de 'Master of Islam' 'Pak Haji' tegen kom in de Seaman's club, aan het bier en met 3vrouwen om zijn lichaam waarna hij s'avonds weer zijn geliefde vrouw belt. Dan ben ik niet meer zo onder de indruk. Wij proberen het op de goede manier te doen en als je het daar niet mee eens bent is dat prima.

Als we de kans zouden hebben om in Indonesie te trouwen dan zouden we dat doen maar aangezien we beiden niet meer daar zijn voor de komende 10maanden en we zeker weten dat we willen trouwen waarom dan niet die ceremony doen en die stap nemen??

Zijn vader is het absoluut mee eens dat zijn zoon gaat trouwen met een 'Londo' maar zijn moeder vind het allemaal nog maar een beetje vreemd. Begrijpelijk natuurlijk en zeker omdat ik geen Moslim ben. Maar ze steunt me wel en heeft ons huwelijk goed gekeurt.

Sidia, heel erg bedankt voor het goede advies en het heeft zeker antwoord gegeven op mijn vragen. Ga absoluut op de sites kijken die u me heeft gegeven. Thanks!

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Als jullie voor elkaar bestemd zijn dan is zo'n huwelijk papiertje voor het oog niet het allerbelangrijkste.
Maar ja als dit meer een vertrouwen kwestie, traditie is, ja wie ben ik dan om er tegen te zijn.
Je moet wel in die traditie mee gaan, want ze worden daar nooit een wereld burger.
Maar u komt uit de scheepsvaart, en ik kende het van vroeger, heb op de grote vaart gezeten,nou dan begrijp ik niet wat u zo vertrouwd, om snel getrouwd te zijn om die 10 maanden te overbruggen voor die familie.
Dat zij tevreden gehouden moeten worden, is het gedachte goed van erg conservatieven opvattingen.
Als ze nou eens meer willen begrijpen hoe het ergens anders er aan toe gaat, neen, de westerlingen moeten altijd die Oosterlingen volgen, en anders om niet.
Dat maakt het voor mij zo een belachelijk gedoe……
En ik geef hen daar geen gelegenheid voor, ze willen wel de vruchten van het westen maar niet de ongemakken van het westen, het is maar een land met één geloof op de wereld, en dat zijn zij……
Daar moet alles voor wijken.
Oja een wereldburger op de scheepsvaart……!!!
Om Sid is zo conservatieve hij zelf houd hij zich niet aan de principes, van het geloof.
Hij zegt zelf dat tie wel eens zondigt, neem nog een slokje Om Sid van die vruchten sapjes,haha , maar als het over Indonesië gaat is het, of daar de wereld ophoud…….
Daar heb ik een eerlijke mening over geen geleur, en gezeur, ook van een Indonesiër niet. Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Stupid Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Belahan Jiwa
Gebruiker
spacer line

Zieleffe, Ik geloof dat je niet helemaal begrijpt waar het nou eigenlijk over gaat. Ik ben de Nederlandse hier en mijn verloofde is de Indonesier. Ik ben ook diegene die ervoor kiest om Moslim te worden en om naar Indonesie te verhuizen. Dit allemaal niet omdat het van de familie moet of omdat mijn verloofde dat wilt of om mijn afkomst te verbergen ofzo.

Ik ben nu al zovaak naar Indonesie geweest dat ik wel gewend ben aan de manier waarop ze me soms aankijken omdat ik een 'bule' ben. De hele familie heeft me geaccepteerd met al mijn tekortkomingen en verschillen. Ze verwachten niet van me dat ik de regels volg, dat ik alles met rechts doe, geen alcohol drink of 5x per dag naar de Majid ga, met een hoofddoek loop en geen tanktop draag. Ze nemen me zoals ik ben.. Die keuzes heb ik zelf allemaal gemaakt. Heb een huwelijks aanzoek gehad en de ouders hebben het goedgekeurt zelfs zonder dat ik Moslim zou worden. Alleen heb ik er voor gekozen om wel Moslim te worden omdat het geloof bij me past. Het huwelijk kan geen plaats vinden voor 2009 puur en alleen omdat daar geen kans voor is.

Tuurlijk moet ik aan de regels wennen en zullen er in het begin fouten gemaakt worden maar je leert door het te doen right? Mijn verloofde en ik hebben beiden gezondigd ondanks dat ik nog helemaal geen religion had. Dus wat is er verkeerd aan het niet nogmaals willen zondigen. Deze Nikah Sirih ceremony is niet alleen om ons beter te voelen maar het is deels wel om ons te beschermen van het Zondigen. Begrijp me niet verkeerd ik ben mezelf niet aan het verdedigen en daar heb ik ook geen redenen voor maar iedereen maakt wel eens fouten. Het is allemaal niet zo zwart en wit zoals u het ziet, tenminste niet meer in deze tijd, zelfs niet in Indonesie.

Hoop dat het verhaal nu iets beter gesnapt wordt. Ik heb alleen dit verhaal gepost omdat ik het verschil wilde weten tussen een huwelijk onder toezien van het geloof en volgens de wet. Ik begrijp trouwens dat u een Nederlandse bent is het niet? Bent u getrouwd met een Indonesische als ik vragen mag?

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

82,762,001 pageviews Een website van indahnesia.com