Suharto overlijdt. Een terugblik.

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
61 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
sapolidi
Gebruiker
User icon of sapolidi
spacer line

On 15-01-2008 18:49 Malam wrote:

Deze uitspraak is inhoudloos en tekenend voor domme mensen die geen kennis van zaken hebben, mijn kennis van wat Suharto wel of niet gedaan heeft of wat hij wel of niet betekend heeft voor Indonesië is miniem.
Maar ik als nitwit kan zien hoe Indonesië aan het afglijden is na de val van Suharto.
Dus deze uitspraak is zo inhoudloos en vol met haat zonder een motief . Emoticon: Bye bye

Ik kan het motief van Hitami wel begrijpen malam. Voor zover ik de diverse media kan en mag geloven heeft de Suharto-clan zich ontiegelijk verrijkt tenkoste van de bevolking. Kan best zijn dat onder zijn regeringsperiode het economisch allemaal beter was, maar hij heeft toch wel op een ontzettende manier misbruik gemaakt van zijn macht. En machtmisbruik is toch nooit goed te praten. Emoticon: Bye bye

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 16-01-2008 02:10 sapolidi wrote:

...

En machtmisbruik is toch nooit goed te praten. Emoticon: Bye bye

Het is ook niet goed te praten.
De meningen van de meeste indonesiers zijn ook duidelijk.
Het verschil ligt bij het feit dat er verschillende groepen zijn die
1.direct voordeel hebben (b.v de cronies) , echt meegeprofiteerd hebben
Die willen niet dat er recht gesproken wordt.
2.direct getroffenen , de slachtoffers van uit de tijd 1965-1967.
en andere politieke tegenstanders , mensen rechtenschendingen etc.
Die willen natuurlijk gerechtigheid .
3.de grote massa .
Weer onderverdeeld in mensen die een beetje baat hebben door de economische voorspoed. De inkomen zijn toch x malen beter (CBS).De kleine man.
Staat schulden werden ook groter , meer malen groter dan tijdens Soekarno tijd .
Mensen die niet interesseren , heeft geen belang of nadeel hebben geleden.

Het is ook jmmer dat er geen recht gesproken kan worden .
Jammer voor de slachtoffers en jammer voor de oude heer zelf.
Dan kan hij tenminste " vertrekken" nadat hij door zijn gelijken , door zijn volk geoordeeld wordt. Uiteraard via de rechter.
Dat kan de Indonesische volk ook verder gaan, anders blijft er steeds onbetaalde rekeningen achter.
Strafrechtelijk kan en wil men mss niet meer. Er zijn zelfs grote groepen indonesiers die pleiten voor zijn vergevenis.
Aan de andere kant zeggen veel mensen ook , waarom zouden we (indonesiers) hem vergeven ?.
Hij moet vergeving vragen , en dan kunnen we hem alsnog vergeven.
En ik weet zeker dat de meeste indonesiers ook bereid zijn om hem te vergeven . Het ligt ook in hun cultuur (harmoniemodel) en geloof (islam).

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Hitami
Gebruiker
spacer line

Velen kijken alleen maar wat ze (willen) zien. Na Soeharto zien men Indonesia economisch afglijden. Wat men niet afvraag hoe het komt en hoe werd de economische systeem opgebouwd tijdens de orba ? Hoe zijn de rollen van de IMF en / of de wereldbank ? hoe zit het met de militairen etc…..

Hoe komt het dat het volk niet eerder in opstand gekomen ? Ik geef maar een voorbeeld, benzine werd zo zwaar gesubsidieerd zodat iedereen zijn mond houd.

Als ik geen toelichting geef betekent niet dat ik niet weet wat ik erover schrijf. Maar dit is een cultuur verschil tussen ons. In Nederland, hoe minder men weet hoe harder ze schreeuwen en probeer mensen in de hoek te drukken.
En als Indonesier heb ik recht van spreken wat er met Soeharto gedaan moet worden !

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 16-01-2008 09:44 Hitami wrote:
Velen kijken alleen maar wat ze (willen) zien. Na Soeharto zien men Indonesia economisch afglijden. Wat men niet afvraag hoe het komt en hoe werd de economische systeem opgebouwd tijdens de orba ? Hoe zijn de rollen van de IMF en / of de wereldbank ? hoe zit het met de militairen etc…..

Hoe komt het dat het volk niet eerder in opstand gekomen ?

Je Zus nog aan toe .
Er zijn duizenden artikelen geschreven , boeken , kranten , internet etc.
Dus wie zegt dat dat er niks geschreven of gediscussieerd werd en wordt ???
Dat men blind is geworden.
Voor de grote massa (wong cilik) is het niet belangrijk wie aan de macht is , zolang ze hun eerste of op zijn hun 2de levensbehoeften voorzien kan zijn .e
Denk je dat de gemiddelde users in indahnesia en de orang turis het ook interesseert ?
De weinigen die dat doen kunnen ook verder gaan zoeken .
Sommigen gaan ook alleen maar komentaar geven (leedvermaak).

Het "volk"is ook in opstand gekomen , nadat de studenten (angkatan Reformasi) in botsing kwam met de OrBa .
Uiteindelijk wordt hun rol ook uitgespeeld , deels omdat hun doel bereikt is , deels omdat ze moeten afstuderen en zorgen om hun toekomst (huisje , boompje , beestje) en deels omdat ze gecorrumpeerd worden of misbruikt werden als pionen door de politiek(hogere machten).
Dezelfde situatie heeft ook gespeeld met de Angkatan 66 en Angkatan 45.
Alleen de Angkatan 28 en v.d founding fathers hadden het beter gedaan .
In ieder geval hebben ze hun aandeel geleverd.

Hitami
Gebruiker
spacer line

Goed lezen Sidia wat ik had opgeschreven. Daarvoor had ik al geschreven om geen commentaar omdat door de jaren al voor gekauwd dus had ik geen zin om om op nieuw te ga schrijven.

Opstand is wel gekomen maar na 32 jaar. Er zijn wel opstand maar niet tot de val.

maar wat ik wil toevoegen is dat in feite de studenten in opstand gekomen tegen hun ouders. Die zijn de machthebbers. Vandaar zijn hun rollen snel uitgespeeld.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 16-01-2008 09:44 Hitami wrote:

Hoe komt het dat het volk niet eerder in opstand gekomen ? Ik geef maar een voorbeeld, benzine werd zo zwaar gesubsidieerd zodat iedereen zijn mond houd.

Ik dacht ook al dat het een retorische vraag is.
Men weet ook dat er (nog)geen noodzaak bestaat om in opstand te komen.
En de weinigen die dat gedaan hebben, hebben het ook gedaan omdat hun belangen (politiek of economisch of sociaal) in de knel kwam.Dus er is sprake van belangen tegenstellingen.Die uitgevochten moet worden.
De grote massa beschouwd het niet als hun eigen belang . Dus zijn ze niet in "opstand "gekomen.

Ik denk dat er een verschil is tussen de Angkatan 66 en 98 .
De achtegrond v.d studenten , de (politieke)samenstelling , de eventuele "dalangs" , de strijdende partijen , de ernst van de situatie , de slachtoffers etc.
Ik weet ook bijna niks over de reformasi lichting , maar men kan bovenstaande punten loslaten op beide generaties .
Het is te simpel om te zeggen dat dat het de "opstand" van de kinderen van de machthebbers (de ouders).
En Soeharto is Soekarno niet .Bij lange niet .

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Het is ook jmmer dat er geen recht gesproken kan worden .
Jammer voor de slachtoffers en jammer voor de oude heer zelf.
Dan kan hij tenminste " vertrekken" nadat hij door zijn gelijken , door zijn volk geoordeeld wordt. Uiteraard via de rechter.
Dat kan de Indonesische volk ook verder gaan, anders blijft er steeds onbetaalde rekeningen achter.

Wat mij opvalt dat er niets gerept wordt dat hij een heel gelovig Moslim, nu nog was of straks is........ Emoticon: Talk to the hand
Of was dat alleen weg gelegd voor die nederlandse politiekers die christen en of katholiek waren, die hun vergrijp in de algemene middelen niet deugde??? Emoticon: Nice Emoticon: Stupid

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sapolidi
Gebruiker
User icon of sapolidi
spacer line

On 17-01-2008 17:01 zieleffe wrote:
Wat mij opvalt dat er niets gerept wordt dat hij een heel gelovig Moslim , nu nog was of straks is........ Emoticon: Talk to the hand
Of was dat alleen weg gelegd voor die nederlandse politiekers die christen en of katholiek waren, die hun vergrijp in de algemene middelen niet deugde??? Emoticon: Nice Emoticon: Stupid

Als U deze discussie een beetje begrepen hebt dan worden ook zeker de negatieve aspecten, zoals repressie, machtsmisbruik en het verduisteren van gemeenschapsgeld, onder het bewind van Suharto vernoemd.
Wat het belang van een "goed-gelovig moslim zijn" hiermee te maken heeft is mij dus volkomen onduidelijk. In alle religies heb je goede en minder goede figuren.
Ik ben me volkomen bewust dat ik op Uw posting eigenlijk niet mag reageren omdat deze vraag niet aan mij persoonlijk gesteld is. Maar ik kon het toch niet laten. En zoals U ergens anders vermeldde ga ik er vanuit dat bij geen antwoord ik gelijk heb. Emoticon: Bye bye

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

On 18-01-2008 00:57 sapolidi wrote:

...

Als U deze discussie een beetje begrepen hebt dan worden ook zeker de negatieve aspecten, zoals repressie, machtsmisbruik en het verduisteren van gemeenschapsgeld, onder het bewind van Suharto vernoemd.
Wat het belang van een "goed-gelovig moslim zijn" hiermee te maken heeft is mij dus volkomen onduidelijk. In alle religies heb je goede en minder goede figuren.
Ik ben me volkomen bewust dat ik op Uw posting eigenlijk niet mag reageren omdat deze vraag niet aan mij persoonlijk gesteld is. Maar ik kon het toch niet laten. En zoals U ergens anders vermeldde ga ik er vanuit dat bij geen antwoord ik gelijk heb. Emoticon: Bye bye
Neen wat in uw straatje past zal u uitgebreid over iemands hoofd uit proberen.
Dat soort cynischme kan je beter tegen je eigen uit proberen.
Want het past niet om mensen die iets in de mond te leggen wat zij/hij niet heeft bedoelt te schrijven.
Maar goed het valt mij alleen op dat daar niet over gerept word.
Ja zo gaat dat in het leven, je hebt goede, en slechte mensen toch,???
En nu analyseren wie goed is, en wie slecht is, wie goed doet goed ontmoet……
Maar hij is nog steeds niet dood, als ze opschieten kunnen ze hem voor het gerecht te krijgen.
Volgens Om Sid, zijn ze anders te laat, van een dode dan niets dan goeds………… Emoticon: So funny Emoticon: Eerie Emoticon: Stupid Emoticon: Frustrated

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 18-01-2008 11:59 zieleffe wrote:

...
Maar hij is nog steeds niet dood, als ze opschieten kunnen ze hem voor het gerecht te krijgen.
Volgens Om Sid, zijn ze anders te laat, van een dode dan niets dan goeds………… Emoticon: Smile Emoticon: Eerie Emoticon: Stupid Emoticon: Frustrated

Hoe kom oe derbie ??
In beschaafde landen worden verdachten in zo'n gezondheidstoestand nooit naar de rechtbank gesleept .
Je moet ook een verschil kunnen maken van een strafrechtproces of een civieleproces.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

On 12-01-2008 15:13 sidia wrote:
1. goed beheren van de erfenis van Soekarno(NKRI).
2.Uitschakeling van PKI (de manier waarop , en de slachtoffers is een andere verhaal)
3.indonesia tot relatief grote bloei gebracht .
Kijk als je naar de rechter gaat , gaat een rechter ook de positieve en negatieve daden naast elkaar leggen.
Daarom is het ook belangrijk dat er recht gesproken wordt.
Of het haalbaar is, dat zal blijken.Een rechtzaak vervalt zodra de verdachte overlijdt.
Men gaat ook in een civiele rechtzaak zoeken en tot een deal te komen.
Door een deal te aanvaarden heeft de familie ook indirect schuld bekent .
Het kan mss de juiste tussenoplossing zijn . Dan kan men ook verder gaan leven , bisnis as ussual.

Deze Om Sid dat is uw verhaal weet u nog Emoticon: Blush Emoticon: Very funny Emoticon: Clown

Aboe Hanifa
Gebruiker
spacer line

Beste mensen

Verhalen over PKI in Indonesia is opgemaakte scenario tussen Soeharto Clan en CIA inclusief zijn handlanger dat is Eroupane om Indoneisa van af van Soekarno,want ze weten donders goed dat muslim mensen haat tegen over PKI ,dat hebben ze gebruik van gemakt.

Julie zit lekker te kletsen voor niks ,wij zijn slecht net zoals poppenkast ,Amerika & engelsen Eroupane is de bos duner van allemaal op de wereld gebeurd.

daaaaaaaaaaag Emoticon: Party!

kiwimave
Gebruiker
User icon of kiwimave
spacer line

On 19-01-2008 08:38 Aboe Hanifa wrote:
Beste mensen

Verhalen over PKI in Indonesia is opgemaakte scenario tussen Soeharto Clan en CIA inclusief zijn handlanger dat is Eroupane om Indoneisa van af van Soekarno,want ze weten donders goed dat muslim mensen haat tegen over PKI ,dat hebben ze gebruik van gemakt.

Julie zit lekker te kletsen voor niks ,wij zijn slecht net zoals poppenkast ,Amerika & engelsen Eroupane is de bos duner van allemaal op de wereld gebeurd.

daaaaaaaaaaag Emoticon: Party!

Beste Aboe,

Beetje kort door de bocht he Emoticon: Nooo Ik proef wat frustraties tussen de regels door.

Gracias. Sama sama

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

http://www.ad.nl/dewereld/article1980025.ece

Soeharto is net zo taai als de corruptie
Door HILDE JANSSEN
[WEBLOG JAKARTA ]De rechtbanken zijn anti corruptiebestrijding, stelt de Indonesische Corruption Watch. Aangeklaagden wegens corruptie worden vaak vrijgesproken of slechts licht gestraft. De stervende oud-president Soeharto is het ultieme voorbeeld van de fluwelen handschoen behandeling.

http://www.nu.nl/news/1398532/(...)_tegen_Soeharto.html
Ja Soeharto is een sterk iemand als ik zo iets zou hebben lieten ze me mooi dood gaan... Emoticon: Yes!

Aboe Hanifa

Als ik dit lees dan denk ik dat we te maken hebben, met een Indonesiër die graag met ons mee wil discussiëren.
Pas de Nederlandse Taal geleerd, en dan gezien zijn uitlatingen op die andere topic, Moslim is .
Ik zou zeggen welkom hier, en schroom niet te reageren, want hoe meer je leest hoe meer je de Nederlandse taal leert.
En hoop dat u begrijpt wat er hier zo al geschreven is, en wordt.
U schreef Julie zit lekker te kletsen voor niks ,wij zijn slecht net zoals poppenkast ,Amerika
Ten eerst schrijf u namens wie het woord WIJ is meervoud hoe weet u dat u zo grote groep zou kunnen vertegenwoordigen.
Het is heel goed dat men zelf kritiek hebt over het geen er zo al gebeurd .
Dat zouden meer mensen uit vrije wil kunnen doen. Emoticon: Shiny Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Stupid

Bokito
Gebruiker
User icon of Bokito
spacer line

Beste Aboe,
Ik weet niet hoe oud je bent en of je je nog kan herinneren wat er gebeurd is met gerakan 30 september 1965. Je begint er zelf over de zaak met de PKI. Ik weet niet of jij je nog kan herinneren wat er in 1965 op Halim is gebeurd in Loebang Boeaja.
Soeharto is militair en als je ziet hoe zijn vrienden generaals daar afgeslacht zijn door de communisten dan gaat je bloed toch wel koken niet waar.
Daarom moeten we de zaak Soeharto tegen de PKI scheiden met de zaak Soeharto corruptie.
En wat er verder met de zaak Aidit en zijn aanhang is gebeurd daar heeft hij zelf om gevraagt.
Groet.

Shalom

sapolidi
Gebruiker
User icon of sapolidi
spacer line

On 18-01-2008 11:59 zieleffe wrote: Want het past niet om mensen die iets in de mond te leggen wat zij/hij niet heeft bedoelt te schrijven.

Dan moet U Uw stukken zó schrijven dat het wel duidelijk is wat de bedoeling is. Emoticon: Bye bye

sapolidi
Gebruiker
User icon of sapolidi
spacer line

On 19-01-2008 13:50 Bokito wrote:
Beste Aboe,
Ik weet niet hoe oud je bent en of je je nog kan herinneren wat er gebeurd is met gerakan 30 september 1965. Je begint er zelf over de zaak met de PKI. Ik weet niet of jij je nog kan herinneren wat er in 1965 op Halim is gebeurd in Loebang Boeaja.
Soeharto is militair en als je ziet hoe zijn vrienden generaals daar afgeslacht zijn door de communisten dan gaat je bloed toch wel koken niet waar.

Beste Bokito,
Via de media heb ik ook versies gehoord en gelezen dat het hele scenario toendertijd door de CIA in elkaar was gezet. Er moest een pro-Amerikaanse leider aan de macht komen om te voorkomen dat Indonesië in handen zou vallen van het communisme.

http://www.antenna.nl/wvi/nl/ic/bonv/bonv.html

Wat er daarmaals precies gebeurd is zal wel altijd in nevelen gehuld blijven.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 19-01-2008 13:50 Bokito wrote:

*Soeharto is militair en als je ziet hoe zijn vrienden generaals daar afgeslacht zijn door de communisten dan gaat je bloed toch wel koken niet waar.

**Daarom moeten we de zaak Soeharto tegen de PKI scheiden met de zaak Soeharto corruptie.

vwb ** heb je gelijkt .

Bij * is het niet duidelijk ,er zijn feiten bekend , alleen geen dluitend bewijs.

Quote van sapolidi:
Wat er daarmaals precies gebeurd is zal wel altijd in nevelen gehuld blijven.

Voor de meesten wel.
In feite kan men reconstrueren ,alleen geen sluitende bewijsvoering. Er zijn info; s te vinden op het w.w.w.

Jammer dat ik alleen maar de versie van de linkse groep (evt slachtoffers) en de zogenaamde CIA verhaal kan lezen
Het is ook hartstikke goedkoop om Nasution en andere Generaals/ admiraals zo maar te beschuldigen als CIA of " Amerikaanse generaals" .

sapolidi
Gebruiker
User icon of sapolidi
spacer line

On 19-01-2008 18:00 sidia wrote:

...

Het is ook hartstikke goedkoop om Nasution en andere Generaals/ admiraals zo maar te beschuldigen als CIA of " Amerikaanse generaals" .

Ik wil niemand beschuldigen Sidia, maar er zijn zoveel scenerio op die periode van toepassing, dat het soms heel moeilijk wordt om precies de ware gebeurtenissen te achterhalen.

Hitami
Gebruiker
spacer line

Mensen vergeten dat tijdens Soeharto regiem, waren er honderd duizenden gedood/verdwijnen en of gemarteld etc. Sommige bronnen praten er meer dan miljoen slachtoffers. Mensen die niet mee gemaakt of alleen maar gelezen is dit alleen op een abstracte gebeurtenissen of beter gezegd, ver van mijn bed show. Daarom praten men erg gemakkelijk over de slachtoffers dat ze gefrustreerd zijn of domheid etc. . zie posting kiwimawe en Malam. Kortom kortzichtigheid en geen empathische vermogen.
Wat de generaals moorden betreft en dit is geen geheim meer in Indonesie, Soeharto is de dalang of de regiseur en door coup doet hij of hij pahlawan is de HELD.
Dat is ook de reden toen hij valt, de film 30 S, niet meer of verboden te circuleren. Omdat PKI verhaal is niet op feiten gebaseerd. Er zijn zoveel te vertellen over Soeharto……

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Beste S ,

Het is ook als een algemene opmerking geplaats.
Jij bent 1 v.d weinigen die correcte postings plaats.
En als je iets schrijft wordt ook onderbouwd.

In het westen (i.h.b nederland ,mss omdat ik hier woon) lees ik vaak de complottheorieen over de generaals en CIA.
Of artikelen van de linkerkant dat de PKI de schuld hadden gekregen .

Na de onafhankelijkheid ( 1945)stuurde de Indonesische regering jonge officieren naar het buitenland .
Naar de Oostbloklanden , en naar het Westen .Dus veel naar USA en zelfs naar de K.I.M ( Den Helder).
Het zijn honderden jonge officieren , de beste van hun klas of jaargroep , die later generaals en admiraals waren geworden.
En het staat buiten kijf dat er mss een paar (in de afgelopen 60 jr) die daadwerkelijk geronseld waren. Wie ze zijn was natuurlijk bekend bij de insiders.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 19-01-2008 19:15 Hitami wrote:

*Wat de generaals moorden betreft en dit is geen geheim meer in Indonesie, Soeharto is de dalang of de regiseur en door coup doet hij of hij pahlawan is de HELD.

**Dat is ook de reden toen hij valt, de film 30 S, niet meer of verboden te circuleren. Omdat PKI verhaal is niet op feiten gebaseerd. Er zijn zoveel te vertellen over Soeharto……

* Er zijn verhalen , soms gedeeltelijk waar , soms kloppen het ook niet .
Om te beweren dat hij de dalang is , zou ik als voorbarig bestempelen.
En zeker zonder sluitend bewijs.

** Het kan ook kloppen dat de PKI als geheel of partij niet betrokken zijn.
Maar het is bewijsbaar dat de leiding wel betrokken zijn .
Ook de betrokkenheid (direct en indirect) van de mantelorganisaties.
En het is bewijsbaar dat bij de " zuivering" andere groepen met andere belangen die meegedaan hadden.

Hitami
Gebruiker
spacer line

Dat is ook Soeharto, bewijzen tegen hem, heeft ie allemaal weg gemoffeld.

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

Hi all,
Ik moet -als jongere Emoticon: Wink - bekennen dat het me weinig interesseert waar jullie het over hebben. Niemand weet meer wat er precies is gebeurt; de schuldigen zijn bijna allemaal al met pensioen of dood. Ik wil niet afgeven op het topic, maar kunnen jullie mijn insteek begrijpen?

Begin de details te vergeten

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Ja en nee .
Ja , het is begrijpelijk dat je het niet interesseert .
Mss weet je te weinig om mee te kunnen praten Emoticon: Wink ,
Of dat je toevallig al is het via je partner geen directe of indirecte gevolgen heb ondervonden.
Aan de andere kant zijn In Nederland veel getroffenen , die indonesie moesten verlaten , omdat ze lid of sympathisanten zijn van de PKI , of dat ze toevallig tot de chinese indonesiers behoren die voor hun toekomst moeten vrezen.
Nee , omdat jou posting ook geen bijdrage geeft , behalve dat we nu weten dat je het niet intereseert. Het is bij deze genoteerd. Emoticon: Smile

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

83,647,435 pageviews Een website van indahnesia.com