alleen naar indonesie

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
53 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
danielle25
Gebruiker
spacer line

hallo allemaal,
ik ben danielle en ga in maart een maand alleen naar indonesie, super veel zin in.
Ik maakte me niet zo druk over het feit dat ik alleen ga maar heb toch wat dingen gelezen op het internet, over de veiligheidssituaties in indonesie.wil graag weten of er mensen zijn, die weten hoe het is om alleen in indonesie te reizen.ben van plan om naar ceram te gaan, borneo, bali en java.ben ook erg benieuwd hoe de situatie op de molukken is.kan daar weinig over terug vinden.m.v.d danielle

monyet_belanda
Gebruiker
spacer line

Hai Danielle,

Leuk dat je naar Indonesie gaat, het zal ongetwijfeld een mooie reis worden. Qua veiligheid denk ik dat je niet veel hoeft te vrezen. De gemiddelde Indonesier is vrij vriendelijk en behulpzaam en ik kan me niet herinneren dat er mensen gegijzeld zijn oid.

Je hebt meer te vrezen van moedertje Natuur tegenwoordig, maar och, het is een groot land :-) Verder uitkijken met toeristen op Bali en natuurlijk de politie ;-)

Op de molukken ben ik nog nooit geweest, dus daar kan ik weinig over melden.

Veel plezier alvast!

leomanado
Gebruiker
spacer line

hoi Danielle

Het reizen in Indonesia is erg makkelijk en veilig. Hoewel ik een man ben en het dus wat makkelijker heb als het om veiligheid gaat, reis ik al heel lang alleen in Indonesia en woon ik er nu ook. Ik ben benieuwd wat je op Seram gaat zoeken. Ik kom regelmatig op Ambon, daar is de natuur erg mooi. In Seram gaan we ook een project doen, dus daar ik zal ook wel naar toe gaan tzt. Je kan er trouwens allleen maar met de boot vanuit Ambon komen.
In Ambon merk je nog wel wat van het verleden. Zo is er veel politie op straat en om een voorbeeld te geven: ik was in de buurt van Peso en daar kwam een bus met toeristen vanuit Centraal Sulawesi. Zoals je wellicht weet, is het daar nog wat onrustig zo nu en dan. De toeristen waren allemaal moslim en in de bus ook veel politie en op de plaats van bestemming ook veel politie rond de groep. De plaats staat bekend als een christelijk dorp.
Verder heb ik me nog nergens onveilig gevoeld en voor mn werk, maar ook prive, reis ik nog al wat. Het land is buitengewoon mooi, de mensen allemaal even vriendelijk en behulpzaam. Dus vooral genieten!! Fijne reis!

Petra&Freek
Gebruiker
spacer line

Wauw, je gaat wel een hoop doen in 1 maand!
Alleen reizen is goed te doen hoor!

danielle25
Gebruiker
spacer line

bedankt voor de reacties!ik wil naar seram [makariki]omdat mijn familie daar vandaan komt.fam wattimena.wat voor project ga je daar doen leomanado?ja wel veel in een maand.ook niet 100% zeker of ik dat allemaal ga doen.niks staat nog vast.hoofddoel iedergeval seram.er zijn daar niet zoveel hotels toch?groetjes

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Voor de "kerusuhan" kwam ik vaak op Seram maar nu al een tijd niet meer. Echter vorige maand en deze maand zijn enkele vrienden van mij geweest en zij hebben een prettige indruk gekregen.
In Sawai aan de noordkust kan je volgens hen rustig bivakkeren; er is daar een eenvoudig hotel. Ook in Masohi/Amahai voldoende logies. Dus niet te ver van Makariki. Echter toch wel oppassen geboden want de vlam slaat zo in de pan.
Wat je allemaal wil gaan doen in 1 maand is te veel. Zet dat maar uit je hoofd. De reis naar Maluku kost je zeker al minimaal 10 dagen. Als je dan nog Borneo er bij wil nemen, dan kan je nogmaals op 10 dagen rekenen. Blijft er niet veel over voor Java en Bali. Daarbij is een bezoek aan Java toch wel een "must" want dan leer je het land beter begrijpen omdat Java zo'n ontzettende belangrijke rol speelt in de bepaling van economie, politiek, cultuur, religie, etc. Ik durf te stellen dat men zonder Java (en Jakarta) nooit tot de ziel van Indonesie als staat zal kunnen komen. Vrijwel alles wat gebeurt in RI is terug te voeren naar Java (whether you like it or not).
Bali is leuk als uitrustpunt maar minder aantrekkelijk om iets van het land te leren want het is teveel een "buitenbeentje" en is het meest on-Indonesische eiland in RI. Ik denk dat je aan Seram (en ook Ambon want daar moet je eerst heen) en Java al je handen vol hebt in 1 maand.
Succes en veel plezier. Amatooooo.

leomanado
Gebruiker
spacer line

beste Danielle

Ik werk voor een Nederlands Waterbedrijf in Indonesie. We hebben samenwerking met 9 Waterbedrijven (PDAM's) in Oost Indonesie ( Sulawesi Utara, Maluku en Papua) en ik ben daar verantwoordelijk voor de Techniek. Dat betekend veel reizen aangezien we veel moeten investeren en verbeteren in de Infrastructuur van de bedrijven.
Overigens kun je met Lion air vanuit Jakarta in ongeveer 3 1/2 uur direct naar Ambon vliegen. Hoe de boottocht ed naar Seram gaat weet ik niet. Hoeveel tijd je dus nodig hebt voor Seram zul je zelf moeten bepalen. Overigens vind ik Bali geweldig mooi als je tenminste even het drukke ( Benidorm achtige) Kuta vergeet. Qua cultuur vind je daar ontzettend mooie dingen die je nergens anders zult vinden.
Fijne reis

teripang
Gebruiker
User icon of teripang
spacer line

hallo danielle

leuk dat je alleen gaat naar Indonesie, leuk omdat jij dan niet afhankeijk bent van of voor iemand, dus makkelijk om je route of tijd zelf te bepalen
ga gewoon ervoor, de enige obstakel is zoals iemand hier zei zijn de naruurrampen, maar die komen vaak veel voor op Java , sumatra en sulawesi
een maand is te weinig als je al die streken die je noemde wil gaan bezichtigen
maar een goede tip
volgens het molukse gevoel kan je als eerste de plaats of plek bezoeken waar je oorsprong (roots )ligt
Als ik jou was zou ik vanaf bali of jakarta meteen naar Ambon vliegen, en de boot naar Ceram pakken, en vanuit de Molukken naar kalimantan, dan bali en dan java gaan, of kalimantan, java dan bali, want Bali als eindbestemming kan je je lekker uitleven daar voordat je teruggaat naar nederland
Maak je niet druk op de Molukken, elk jaar gaan veel nederlandse molukkers naar de Molukken, en ze komen terug met heimwee om weer daar op vakantie te gaan
De boel wordt een beetje opgeblazen door de media en de politiek daar
danielle , ik weet niet of je ooit op de Molukken was geweest, maar eenmaal daar zijn die andere gebieden niet meer zo interessant
Maluku is prachtig qua natuur stranden en heldere zeeen met schitterende koraal
go for it
wil je een lekker op het strand liggen, De kai eilanden op de molukken hebben de mooiste en witste stranden van Indonesie , er zijn daar brach cottages en strandhuizen
veel reisplezier

teripang
Gebruiker
User icon of teripang
spacer line

danielle
als je informatie wil weten als je naar ceram wilt gaan, op de maluku pagina forum is altijd wel iemand die de situatie weet
ze kunnen je ook verwijzen naar paulien parreira die veel dingen voor je kan regelen op de molukken, zij werkt ook voor nederlandse instanties als ik me niet vergist

groetjes

danielle25
Gebruiker
spacer line

he allemaal nogmaals bedankt.misschien is het ook wel teveel voor 1 maand maar je wil zo graag alles zien he.1 maand is ook te kort he voor indonesie.maar maakt niet uit gaat super worden.ben vorig jaar naar bali geweest en kuta is inderdaad niet heel relaxed.ga daar nu waarschijnlijk naar toe omdat daar bekenden wonen.maar weet het nog niet zo goed.want borneo lijkt me ook mooi.nog een vraag :kan ik mn ticket naar ambon beter van te voren kopen of op jakarta vliegveld?ga ook ff kijkje nemen op maluku forum.groetjes danielle

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 27-12-2007 16:16 leomanado wrote:
Overigens vind ik Bali geweldig mooi als je tenminste even het drukke ( Benidorm achtige) Kuta vergeet. Qua cultuur vind je daar ontzettend mooie dingen die je nergens anders zult vinden.
Fijne reis

Dat klopt maar daarom is het ook het meest on-Indonesische eiland en voor een beter begrip van de natie/staat Indonesia van weinig belang. Voor een vakantiegevoel is het altijd oke (recent nog een week vakantie gehouden aan het strand en voor de kinderen leuk vanwege surfen, etc.).
Verder kan je er alles leren over de Balinese cultuur en religie maar vrijwel niets over Indonesia; juist omdat het zo apart is. Zo als je naar RI gaat om Bali, silakan. Als je gaat om Indonesia, zoek iets anders. Zelfs mijn kinderen - die hier zijn opgegroeid - hebben nogaltijd het idee dat ze in het buitenland zijn als ze in Bali zijn (meer nog dan als ze in Nederland of Thailand zijn: zegt toch wel genoeg. Hetzelfde met de kinderen van mijn werkgever die in Bali zijn opgegroeid, die dachten dat ze in het buitenland waren als ze zich in een ander deel van Indonesia bevonden. Nu wonen ze in Thailand en vinden dit nog meer op Indonesia (andere eilanden) lijken dan toen ze in Bali woonden).

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 27-12-2007 20:09 teripang wrote:

een maand is te weinig als je al die streken die je noemde wil gaan bezichtigen
maar een goede tip
volgens het molukse gevoel kan je als eerste de plaats of plek bezoeken waar je oorsprong (roots )ligt
Als ik jou was zou ik vanaf bali of jakarta meteen naar Ambon vliegen,

Niet van Bali vliegen want dat is bijna 3x zo duur (en lang) als van Jakarta.
Ik ga ook deze zomer weer met mijn zoon die de roots van zijn grootouders wil zoeken maar wacht wel even af qua veiligheid want bij tijd en wijle zijn er (m.n. op Seram en Ambon) nog wel wat problemen. (Het blijft een heetgebakerd volk.)
Niet teveel op Paulien Parrera rekenen want die heeft het druk genoeg en kan dus niet iedereen helpen die uit NL komt.
Nogmaals: krappe tijd een maand. Alleen al het binnenlandse vertrek naar Ambon en vervolgens boottrip naar Seram duurt meestal al 3 dagen.
Ticket naar Ambon betrer regelen in Jakarta en niet in NL. Als je familie hebt in Jakarta, laten zij dan van tevoren kopen/bestellen. Heb ik ook gedaan voor vrienden. Degenen die het zelf wilden doen, verspeelden weer enkele dagen omdat de plane vol was (of te duur); de anderen voor wie ik de ticket al had konden direct de volgende ochtend doorvliegen naar Ambon (was toen ca. Rp. 600.000 per one way ticket).

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Graag het eiland Seram spellen op z'n Maleis c.q. BI en niet op z'n oud-koloniaal Nederlands. Het is dus al lang Seram en geen Ceram.
Zo is Jakarta ook geen Djakarta meer en Bandung geen Bandoeng meer.

manon
Gebruiker
User icon of manon
spacer line

goh wat grappig...Ik werk voor een Nederlands Waterbedrijf in Indonesie. We hebben samenwerking met 9 Waterbedrijven (PDAM's) in Oost Indonesie ( Sulawesi Utara, Maluku en Papua) en ik ben daar verantwoordelijk voor de Techniek. Dat betekend veel reizen aangezien we veel moeten investeren en verbeteren in de Infrastructuur van de bedrijven.
.....
Nog niet zo heel lang geleden...inmiddels alweer 4 mndn Emoticon: Stupid ....moest ik bij de PIZZAHUT in de MEGAmall te MANADO nodig een ..PIPI...doen en vroeg mij hardop af waar een women toilet was/is...Een vriendelijke Nederlands sprekende man uit NLD..jawel...vertelde mij dat de toiletten in de hal waren en bood aan met mij mee te lopen. Tijdens deze wandeling vertelde hij mij dat hij inmiddels 3 mndn in Manado was ivm het aanleggen van waterleidingen...

DIt is zomaar een verhaaltje wat ik nu even kwijt moest Emoticon: Wink Emoticon: Wink Emoticon: Wink Emoticon: Wink Emoticon: Party!

manon
Gebruiker
User icon of manon
spacer line

JA sorry...ik weet niet hoe dat quoten werkt...maar (zie hierboven) vanaf..IK t/m bedrijven is een citaat van 'LEOMANADO' Emoticon: Wink Emoticon: Wink Emoticon: Wink Emoticon: Wink

PS: ik ben namelijk al bijna 81... Emoticon: Very funny Emoticon: Very funny Emoticon: Very funny Emoticon: Wink Emoticon: Wink Emoticon: Wink

teripang
Gebruiker
User icon of teripang
spacer line

On 28-12-2007 02:36 Yogya-Bali wrote:
Graag het eiland Seram spellen op zn Maleis c.q. BI en niet op zn oud-koloniaal Nederlands. Het is dus al lang Seram en geen Ceram.
Zo is Jakarta ook geen Djakarta meer en Bandung geen Bandoeng meer.

Nou dan zal men heel veel koloniale woorden uit de maleise taal moeten schrappen,

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 30-12-2007 16:38 teripang wrote:

...

Nou dan zal men heel veel koloniale woorden uit de maleise taal moeten schrappen,

De enige "koloniale woord" was "den inlander" of inlandse .
Het is al lang vervangen met pribumi.

Trouwens bahasa indonesia was een afgeleide van de bahasa melayu.
En dat is net niet dezelfde als "maleis" .
De maleis die de oud kolonialen , indische nederlanders en veel ex Knil-ers gebruiken is een zwakke afgeleide van de bahasa melayu pasar , die weer anders is dan de officiele bahasa Melayu (schrijvers, geleerden en het hof).

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 30-12-2007 16:38 teripang wrote:

...

De meeste woorden van Nederlandse komaf zijn geaccepteerd als officieel Bahasa Indonesia, de spelling is allang aangepast; ook in Nederland is de koloniale spelling grotendeels aangepast aan de nieuwe spellingen (op een paar oude rakkers na).
Dus over welke Maleise taal hebben we het nou? Maleisisch?? Dat is ook al aangepast.
Bahasa Melayu zoals Sidia het beschrijft? Die is ook al aangepast.

Of hebben we het hier over het Moluks maleis? Een taal en schrijfwijze die uitsluitend door een zeer kleine groep hardline Molukkers (doorgaans RMS-aanhangers) in Nederland wordt gehanteerd?!

teripang
Gebruiker
User icon of teripang
spacer line

Of hebben we het hier over het Moluks maleis? Een taal en schrijfwijze die uitsluitend door een zeer kleine groep hardline Molukkers (doorgaans RMS-aanhangers) in Nederland wordt gehanteerd?!

dit slaat totaal nergens op....
moluks maleis bestaat helemaal niet, het is gewoon dialect waar ze het maleis op hun eigen manier gebruiken, op elk eiland, en dat hardline rms aanhangers dit spreken is gewoon een lachertje , ook al ben je geen rms er ook zij praten moluks maleis op hun eigen manierr,
een reactie zeker van jouw afkeer tegen deze mensen
er zijn ook rms ers die gewoon maleis kunnen praten of indonesisch, die tref je overal bij molukkers van elk eiland,
dus zeg niet dat moluks maleis door molukse rmsers apart wordt gesproken
het moluks maleis die ze bedoelen is het moluks maleis van midden molukken
dus ambon seram, haruku saparua en nusalaut

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

De Molukken kennen 128 talen, met als koploper het Maleis-Ambonees (gesproken door 200.000 inwoners van Ambon), gevolgd door het Kei (86.000 sprekers, woonachtig in Kepulauan Kai) en het Galela (79.000 sprekers uit Noord-Halmahera)

Coba diperbandingkan dengan site : http://io.ppi-jepang.org/article.php?id=205

Pt 3. Jumlah penutur Bahasa bahasa Nusantara.
Silahkan.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Teripang: Sorry, ik bedoel niet de taal maar de schrijfwijze. Je hebt gelijk dat de taal door zowel RMS-ers als niet-RMSers wordt gesproken. Daar zit geen verschil in.
Wat ik bedoel is dat in Nederland de RMS-ers nog steeds de oude spelling hanteren vanwege hun afkeer tegen alles wat Indonesisch is. Ik heb er voldoende ervaring mee door het werken voor Molukse TV-uitzendingen en elke keer was het weer een "gevecht" over de spelling en woordkeuze (mocht niet naar Bahasa Indonesia "stinken"). Ook de zgn. optionele lessen in Eigen Taal en Cultuur die vroeger werden gegeven op scholen met grote concentraties Molukse leerlingen, hanteerden eigenwijs die spelling zonder enig overleg en respect met/voor (een behoorlijk deel van) de achterban.

Je hebt gelijk als je stelt dat ik een afkeer heb van de RMS (wellicht vanwege jarenlange negatieve ervaring met deze misleidende, fascistische, oud-koloniale club).

danielle25
Gebruiker
spacer line

weet niet wat ik er op moet zeggen ! Emoticon: Nooo

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Lekker naar Seram gaan en de andere besproken zaken hier die daar niets mee te maken hebben, naast je neerleggen. Seram is een prachtig eiland en ik wacht de dag totdat ik er weer naar toe kan gaan. Daarom, trek er iets meer tijd voor uit. De reis naar Ambon en vervolgens naar Masohi is al vermoeiend genoeg (en ook nog eens terug dus). Mijn familie heeft recent 2 weken uitgetrokken voor de Midden-Molukken, maar bleek niet genoeg: volgend jaar wordt het voor hen weer de Molukken (dan naar Banda).

Pamelabak
Gebruiker
spacer line

Danielle,
Je kunt heel goed in je eentje door IndonesiŽ reizen. De mensen daar zijn heel vriendelijk en behulpzaam. Onze ervaring is ook dat ze eerlijk zijn. Als je al die eilanden aan wilt doen heb je wel meer dan 1 maand nodig. De tickets voor de binnenlandse vluchten kopen we in IndonesiŽ zelf. Je moet in IndonesiŽ wel rekening houden dat tijd heel rekbaar is. Er kan zomaar een vlucht of boot geannuleerd worden. Dat is daar geen probleem. Een advies kleed je niet te bloot. De meeste IndonesiŽrs vinden dat geen pas en zullen je ook nakijken.
Een fijne vakantie toegewenst,
Pamela

jannicka
Gebruiker
spacer line

On 27-12-2007 14:59 danielle25 wrote:
bedankt voor de reacties!ik wil naar seram [makariki]omdat mijn familie daar vandaan komt.fam wattimena.wat voor project ga je daar doen leomanado?ja wel veel in een maand.ook niet 100% zeker of ik dat allemaal ga doen.niks staat nog vast.hoofddoel iedergeval seram.er zijn daar niet zoveel hotels toch?groetjes

danielle,
Hoe vond je het op seram ? gr.jannicka

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

91,699,407 pageviews Een website van indahnesia.com