Rijst in de rijstkoker

Subforum Selamat makan - Smakelijk eten 
24 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > Bekijk onderwerp

05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)
05-08-2014 15:29 · [nieuws] IndonesiŽ fel tegen ISIS  (0 reacties)
05-08-2014 13:16 · Jokowi zet overgangsbureau op  (0 reacties)
22-07-2014 16:37 · [nieuws] Joko Widodo wint presidentsverkiezingen IndonesiŽ  (0 reacties)
19-07-2014 21:40 · [nieuws] KPK doorzoekt kantoren ambtenaren in Karawang  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
swooshz
Gebruiker
spacer line

Hallo!

Ik heb een rijstkoker, maar ik ben de maatbeker kwijt. Heeft iemand een tip in welke verhouding rijst/water ik de rijstkoker moet vullen?

Alvast bedankt!

groet,
Teun

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Na de rijst gewassen te hebben moet je schoonwater bijvullen tot anderhalf kootje van je wijsvinger.Gemeten vanaf de rijstoppervlak.
Ik weet niet of je een belanda ben , die zal waarschijnlijk een langere kootje hebben. Emoticon: Smile
Dat is wat ik al tig jaar doet.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

latex40
Gebruiker
User icon of latex40
spacer line

hallo swooshz

jouw vraag hoe de verhouding rijst + water is in de rijststomer is heel eenvoudig nadat de rijst goed is gewassen en je hebt 1 kopje rijst dan voeg je er anderhalf kopje water aan toe, 2 kopjes rijst = 3 kopjes water Emoticon: Yes!

groetjes en succes latex40

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 18-11-2007 18:38 sidia wrote:
Na de rijst gewassen te hebben moet je schoonwater bijvullen tot anderhalf kootje van je wijsvinger.Gemeten vanaf de rijstoppervlak.
Ik weet niet of je een belanda ben , die zal waarschijnlijk een langere kootje hebben. Emoticon: Smile
Dat is wat ik al tig jaar doet.

Heeeeeee Om Sid, er zijn kootjes van Indonesiche vingertjes en Hollandse blafvingers.
Als Pop van mij er niet is, dan gebuik ik mijn Hollandse blafvinger, één kootje.
Dat is voor mijn poppy anderhalf kootje Emoticon: Yes!
Dus effe aanvoelen.

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 19-11-2007 20:20 Malam wrote:

...

Heeeeeee Om Sid, er zijn kootjes van Indonesiche vingertjes en Hollandse blafvingers.
Als Pop van mij er niet is, dan gebuik ik mijn Hollandse blafvinger, één kootje.
Dat is voor mijn poppy anderhalf kootje Emoticon: Yes!
Dus effe aanvoelen.

plusminus 2½ à 3 cm onder water zetten, dus de vinger ff meten!!!!!

Hangt ook een beetje van de rijstsoort af, ik meet 1½ kootje van de wijsvinger af met mijn hollandse vingers zonder lange nagels. Emoticon: Yes!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Bokito
Gebruiker
User icon of Bokito
spacer line

Wat Latex40 verteld is de makkelijkste manier.
Je kan een grote kop of kleine kop nemen als je maar de verhouding van 1 op 1 1/2 aanhoud. Dus 1 rijst en 1 1/2 water.
Ik maak mijn rijst altijd in de magnetron in een plastik bak van de xenos.
In een kwartier is het klaar. Emoticon: Yummie! Emoticon: Yummie! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Shalom

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 19-11-2007 21:58 Bokito wrote:
Wat Latex40 verteld is de makkelijkste manier.
Je kan een grote kop of kleine kop nemen als je maar de verhouding van 1 op 1 1/2 aanhoud. Dus 1 rijst en 1 1/2 water.
Ik maak mijn rijst altijd in de magnetron in een plastik bak van de xenos.
In een kwartier is het klaar. Emoticon: Yummie! Emoticon: Yummie! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Maar dat is wel een speciale plastic bak om rijst in te koken dat kan niet in elke plastic bak.

Wat is er nou eenvoudiger dan in de bak van de rijstkoker de rijst af te spoelen, de kraan erop even de vinger erin en dan de stekker in het stopcontact, je hoeft er niet naar om te kijken en ook niet te tellen, dus ideaal voor ieder die niet kan tellen maar wel weet van meten Emoticon: Party!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Bokito
Gebruiker
User icon of Bokito
spacer line

Yoke toch,

Als je niet kan tellen dan kan je ook niet meten.
Wat een logica he.
Groet. Emoticon: Confused Emoticon: Confused Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Shalom

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 21-11-2007 16:43 Bokito wrote:
Yoke toch,

Als je niet kan tellen dan kan je ook niet meten.
Wat een logica he.
Groet. Emoticon: Confused Emoticon: Confused Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Oh nee ? let maar op het enige wat je wel moet kunnen is lezen.
Pak een lineaal, en lees daar op hoeveel bijv. 3 cm. is en leg die lineaal dan langs je vinger en dan kan je zien tot hoever jij je vinger in het water moet steken om te meten, dus een kleine vinger er wat verder in en een lange vinger wat korter. Zie voorbeeld van de vingers van Malam en zijn Poppy.
Nou jij weer Emoticon: Party!

Ik heb ook een tijdje zo'n plastic bak gehad maar vind de rijst uit de koker lekkerder smaken en het duurt niet echt langer, misschien is zo'n ding handig als je voor een persoon rijst kookt maar voor meerdere personen is de rijst echt niet in een kwartier klaar want dan is het water net aan de kook en moet de rijst nog garen.
De oude manier van koken in een pan en dan over doen in de stomer met kokend water duurt het langste.

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Nou ja, dan zal ik wel helemaal antiek zijn!
De rijst goed wassen en 10 minuten onder water zetten,dan kort koken[5min] en overdoen in een stoompan, gewoon zo""n ding met gaatjes.
Ik doe er altijd een blaadje duruk bij, perfect.
vraagje aan Om Sid en Yoke: hoe werd in de tempo doeloe tijd rijst klaargemaakt?
ja van die vingerkootjes weet ik wel, maar......,ach koken is gevoel Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Bye bye

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Hai Malam, je kunt natuurlijk je blafvinger vervangen door je grote teen, [wel goed wassen] Emoticon: Blush Emoticon: Shiny Emoticon: Party! weer een andere verhouding!
Lief plagerijtje van Merapi

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 21-11-2007 20:02 merapi wrote:
vraagje aan Om Sid en Yoke: hoe werd in de tempo doeloe tijd rijst klaargemaakt?

Heel froeher gaan rijstetende indonesiers hun rijst koken volgens de tanak gewoonte.
Men neme een "kom"gemaakt uit aarde , gaat men de rijst halfgaar koken op een houtenvuurtje.
Daarna verplaats men de halfgaar gekookte rijst in een trechter uit bamboe , en verder doorstomen.Sundanezen noemen het aseupan.
Het is arbeidsintensief , maar gezonder omdat de vitaminen-mineralen behouden zijn.En de rijst smaak lekkerder.
Zo doet men al duized jaar (of meer) terug.
Nu doet men met magnetron , ik zou me niet verbazen dat ze daar ook zo'n manier van rijstkoken hebben of gaan afkijken zoals die stevige Surinaamse jongen (Quintus ?) het op de TV doet.
De Lassi minuut rijst .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Merapi wat Om Sid hierboven schrijft is precies hetzelfde als wat jij doet in de stoompan met gaatjes. Moet eerst aan de kook, dan overdoen en weer stomen, duurt lang is arbeids intensiever , je hebt meer afwas dus of het beter is voor het milieu vraag ik me af.
Zo deed ik het vroeger ook maar gebruik al sinds jaren zo'n electrische pan, is snel gaar, electrisch gebruik valt mee je kan het aanzetten en erbij weglopen er kan niets mis mee gaan er blijft geen rijst aangekoekt zitten in de pan waarin je het eerst kookt voordat je het over doet in de stomer en je hoeft maar 1 bak af te wassen.
De kosten ? Ik heb er vroeger nog 149 gulden voor betaald nu heb je ze al voor 25 euro in de aanbieding, dus wat let je om er eentje aan te schaffen, gemak dient de mens. Emoticon: Yes!

Wil je echt milieuvriendelijk koken, doe het dan op het gas tot het water in de rijst getrokken is wikkel een handdoek of theedoek om de pan en zet het in bed, dikke kussen er nog boven op , enige uren laten broeien en vervolgens is jouw bedje warm en de rijst gaar volgens de ouderwetse methode van de hooikist, die hebben we niet meer dus zo kan het ook.
Emoticon: Worship

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ja Yoke, we hebben zo'n ding en we hebben er één in reserve, in de reclame Ä 19.95.
Toen Pop in Indonesië was had ik een afspraak met mijn broer om rendang te eten(uit de freezer) ik moest zelf rijst koken, hmmmm pandanrijst in de toverpan, water er bij, één kootje water boven de rijst en klaar was Kees.
Mijn baroer vrat zich de schompes en vroeg zich af hoe ik de rijst zo goed had gekregen(dat de rendang uit de freezer kwam wist ie).
Ik heb lekker onverschillig gekeken met de opmerking, "ach dat moet je aanvoelen". Emoticon: Wink tenslotte verklapt hij ook zijn trucjes op de computer niet dus staat ie 1-1.
Hmmm effe terugkomen op de opmerking van Merapi om het met mijn teen te doen!!!!!!
Dat heb ik ook een keer gedaan, toen vroeg mijn broer hoe ik die heerlijke aroma van oude kaas aan de rijst kreeg Emoticon: Nice
Merapi je bent een viespeuk.

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Wie is nou de viespeuk??
De broertjes Malam, ha ha Emoticon: Angry Emoticon: Angry Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Adik_5
Gebruiker
spacer line

4Joke4 schreef:

... hoeveel bijv. 3 cm .... tot hoever jij je vinger in het water moet steken om te meten, dus een kleine vinger er wat verder in en een lange vinger wat korter . ...Nou jij weer ..

Huh? 3 cm blijft toch 3 cm? Of het moet koud water zijn :-P

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 07-03-2008 11:37 Adik_5 wrote:
4Joke4 schreef:

...

Huh? 3 cm blijft toch 3 cm? Of het moet koud water zijn :-P

Ik begrijp niet wat 3cm met koud water te maken heeft, en als ik 3 cm op mijn vinger af zou meten dan kom ik op een andere plaats uit als dat je 3 cm op een lange vinger af meet. Trouwens ik hoef niet eens te meten, spoel de rijst af onder de stromende kraan en als ik denk dat het schoon is dan laat ik er een hoeveelheid water opstromen waarvan ik denk dat het ongeveer 3 cm. is, ervaring telt ook mee hoor en de verschillende soorten rijst. Emoticon: Yummie!

Trouwens, een beetje onzinnige discussie Emoticon: Stupid

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Emoticon: Very funny leuke discussie Emoticon: So funny

Ik heb geen rijskoker, dus ik mieter gewoon een haffel rijst in een kommetje, wat water erbij op gevoel (zelfs een totok kan dat blijkt wel) en er komt altijd nasi putih uit die prima te eten is. Emoticon: Party!

celeton
Gebruiker
User icon of celeton
spacer line

Jongens2 ik zit teschuddenbuiken van het lachen zoals jullie met die nasi uitleg bezig zijn,ik vind al die antwoorden wel leuk en ook nuttig.
Wou dat het er altijd zo toegaat ga zo door ik zit te genieten Emoticon: Worship

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Rijst in de rijstkoker

en dan een lekker bakkie koffie

TinieVriens
Gebruiker
spacer line

Hallo allemaal,

Ik ben maar een Emoticon: Stupid Belanda Emoticon: Stupid die probeert om indisch te koken, en ik kook de rijst tegenwoordig alleen maar in de electrische rijstpan. Ik heb alle mogelijkheden geprobeerd, maar dit is de eenvoudigste manier om goede rijst te krijgen. Alleen kloppen de verhalen niet helemaal. Het ligt namelijk ook aan de rijst die je gebruikt. Sommige rijst soorten blijven namelijk natter dan andere. Ik gebruik tegenwoordig nog maar 1 1/4 kopje water op 1 kopje rijst. En meestal is hij goed. Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right!

Groetjes Tinie

Als iedereen was zoals ik zou moeten zijn was de wereld veel beter af.

Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

On 14-03-2008 14:43 TinieVriens wrote:
Alleen kloppen de verhalen niet helemaal. Het ligt namelijk ook aan de rijst die je gebruikt. Sommige rijst soorten blijven namelijk natter dan andere.

Omdat wij altijd de beste kwaliteit rijst kopen gebruiken wij 1:1 en het is altijd goed.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Deewee
Gebruiker
spacer line

Duit in het zakje: koken tot er kuiltjes in de rijst komen en dan de stomer in.

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Ik kook de rijst halfgaar en dan in de stoompan,gewoon op het gas.
Meestal laat ik de rijst eerst 5minuten voorweken,zeker bij zilvervliesrijst.
Heb laatst ayam paniki er op gelegd, was heerlijk want de kruiden trekken er goed in Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Bye bye

pak ronald
Gebruiker
User icon of pak ronald
spacer line

Een manier die ik gebruik is de rijst koken met een willekeurige hoeveelheid water (meer dan 2 vingers). Drie minuten koken. Dan afgieten uit de pan (niet in een zeef). Deksel erop, gasuit en gewoon laten staan.
Dit is geloof ik de Perzische manier.

Vervolg erop: Perzische rijstschotel
2 ei dooiers vermengen met twee lepels rijst die net is afgegoten. goed roeren
Olie in een grote pan, beetje warm laten worden.
Rijst met ei erin.
Een piramide van rijst in de pan maken.
Met de achterkant van een pollepel drie gaten van bovenaf erin maken.
Vloeibaar gemaakte boter in de gaatjes giete.
In een goed afgesloten pan (natte theedoek om de deksel) 30 minuten laten garen.
Dan heb je heerlijke rijst en een goede laag "krak" eronder in.

Je kan van de piramide ook laagjes rijst met groente afwisselen, of vlees.

heerlijk.

Ga staan waar geen plek is om te staan.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2014
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

35,056,683 pageviews Een website van indahnesia.com