Indonesische keuken geschikt voor 'fastfood'

Subforum Selamat makan - Smakelijk eten 
53 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

Een ander topic op dit 'porum' heeft over restaurants INDOnesian style maar ik denk dat de INDOnesische keuken véél 'tussendoorces' kent die zich méér lenen voor een snelle hap ..... zoals bijvoorbeeld:

• kue lapis

• wajih

• lemper

• klepòn ......

• 2 l durian ...... als voorbeelden ....

• het wachten is op mensen die tips geven van 'plekken' waar deze 'snelle hapjes' te vinden zijn ....... Arnhem, bijvoorbeeld Toko Cina
    Indrajaja .... dus mocht u géén vette patat lusten ..... Emoticon: Yes!

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

sidia
    Gebruiker
    User icon of sidia
    spacer line

In Amsterdam (Big City) en ook andere steden kent al 1 of 2 jaren de verschijnsel Chines FastFood a'la Mekdie (Mc.D) .
    Men kan snel een portie bakmi bestellen , effe wachten en snel eten voor een portie van 5 eurie (van af).
    Heb je al een basis maaltijd , en het is mss lekkerder en gezonder dan McD , KFC of Burger King .
    Je kan de basisportie uitbreiden met garnalen , en allerlei toeters en bellen .
    Betaalde toeslag voor al die extra's.
    |elfs in Enschede zag ik dezelfde formule.
    In Amsterdam heb je in de buurt van Dam , Damrak en nog een paar plekken.
    Het heet Wok2Go .
    Men kan ook Indonesische koken invoeren , met dezelfde formule.
    Kwestie van minuten snel wokken.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Yerun
    Gebruiker
    User icon of Yerun
    spacer line

Deze lekkere hapjes zijn overal te vinden om me heen.. wat ik persoonlijk lekker vind is de molen

Ho Lee Fuk

pak ronald
    Gebruiker
    User icon of pak ronald
    spacer line

wok2go zit inmiddels ook in Arnehm. Binnen een paar minuten heb je een gewoktte frietbak vol lekker spul

Ga staan waar geen plek is om te staan.

balibreeze
    Gebruiker
    User icon of balibreeze
    spacer line

Even snel tussen de hap door,de indonesische keuken leent zich niet direct voor het wok gebeuren.
    Veel indo gerechten zijn gemaakt op basis van marineren en uren lang sudderen zoals rendang gulai en 1000 andere gerechten.
    Je zou een andere formule moeten vinden om een broodje rendang of kippelevertjes an de man te brengen ,zoals de surinaamse broodjes zoals broodje bakaljauw enz enz.
    De toko"s hier in Nederland ( meesten mama papa )bedrijfjes borduren nog steeds op de oude gezellige buurt winkel voor een snelle hap.
    De wok to go en wok away zijn commercieler ingesteld en zijn dan ook beperkt tot bami en rijst dus geen kue kue en andere lif lafjes of molentjes.
    Ook is de Indo keuken niet zo bekend bij het internationale publiek of je nou naar timboektu of bresnibrosnov komt er is altijd wel een chinees te vinden
    zelfs te Thaise keuken streeft de indo keuken voorbij op dit moment wat op zijn minst betreuringswaardig genoemd mag worden.
    Dus probeer het met papeda bung nis succes

sing ken ken bli....

merapi
    Gebruiker
    User icon of merapi
    spacer line

Ja hoor BB, inderdaad de Indonesische keuken leent zich niet voor fastfood.
    In Den Haag heb je zoveel toko""s, maar dan moet je wachten.
    BV: sate kambing duurt een half uur, maar oh wat lekker!
    Kue lapis,ondol, risolles..
    mmmmmmmmmm
    en wat dacht van lemper met ayam en rendang, gestoomd in pisangblad? Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Bye bye

AnisJ
    Gebruiker
    User icon of AnisJ
    spacer line

balibreeze Even snel tussen de hap door,de indonesische keuken leent zich niet direct voor het wok gebeuren.
    Veel indo gerechten zijn gemaakt op basis van marineren en uren lang sudderen zoals rendang gulai en 1000 andere gerechten.
    ........................................Posted Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. 09-11-2007 13:11

• Daar zeg je maar zoiets als rendang ....... nee 2 en nog eens nee ..... eenvoudige hapjes als bijvoorbeeld:

• namu 2 (pasteitjes; trouwens de Turken en Latijns-Amerikanen hebben óók zoiets als (ik hoop dat ik het goed typt empenadas (....)

• maar óók nagasa (soms: ò ) sari ,

• pisang goreng zelfs ......

• cendòl bij de rumah makan Thai-style candil .....

jullie vergeten óók één ding de magnétron bij goed gebruik valt het best mee ...... de Chinees van Toko Cina/A'hem is er blij mee zijn winkel heeft géén frituurlucht meer ......... Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

balibreeze
    Gebruiker
    User icon of balibreeze
    spacer line

ADUHH Nu ik toch klaar ben met de lunch,pasteitjes en andere indo snacks nee nee .
    Je zou een pasteitje of pangsit in de magnetron moeten oppiepen,dan weet je toch.dat het heel anders smaak dan direct gebakken in de frituur.
    Je krijg dan zoiets van een pizza of empanadas a la schoenzool.waar je echt doorheen moet kauwen brrrr moet er niet aandenken !!!!!
    Maar goed een ieder zijn smaak
    BRRREEEZE

sing ken ken bli....

sidia
    Gebruiker
    User icon of sidia
    spacer line

Kennelijk is er verwarring tussen fastfood en vastvoed(ing).
    Rendang , opor , gudek , sambal gorengs etc zie ik als Indonesische vastvoed(ing).

Een complete gado2 , pecel , ketoprak , mie goreng , basah of kering is fastfood , kan je snel binnen een paar minuten samenstellen.

Wat dacht je van verschillende nasi goreng (nasi puitih yang digoreng) , met telor of uitgebreid met garnalen , kip etc.
    Of gebakken tahu (tahu pong , tahu sumedang , tahu bacem ).
    Of allerlei soorten tempe . Ge-goreng waar je erbij staat.
    Of verschillende soorten vis . Je kan zelfs de nog levende vis aanwijzen.
    Zo vers is het , nu zwemt het nog vrolijk en een paar minuten ;ater staat het op je piring.
    In West Java kan je zo naar specialiteiten restaurants gaan waar je je eigen maaltijd kan samenstellen en klaar laten maken.
    Het stikt dar van de fresh restaurant , zelfs de vegetarische . Te keus en te keur.
    En niet van die geijkte Rendang Padang , Gudek of opor , gule etc
    Trouwens dat zie je ook bij de diverse Indonesische eettentjes in PMB Den Haag.
    In Indonesia hebt je ook verschillen in kwaliteit(en ambiance) , een verschil tussen Culinair of Koeli-ner. Emoticon: Smile

pak ronald
    Gebruiker
    User icon of pak ronald
    spacer line

On 09-11-2007 15:19 sidia wrote:
    Kennelijk is er verwarring tussen fastfood en vastvoed(ing).
    Rendang , opor , gudek , sambal gorengs etc zie ik als Indonesische vastvoed(ing).

Een complete gado2 , pecel , ketoprak , mie goreng , basah of kering is fastfood , kan je snel binnen een paar minuten samenstellen.

Wat dacht je van verschillende nasi goreng (nasi puitih yang digoreng) , met telor of uitgebreid met garnalen , kip etc.
    Of gebakken tahu (tahu pong , tahu sumedang , tahu bacem ).
    Of allerlei soorten tempe . Ge-goreng waar je erbij staat.
    Of verschillende soorten vis . Je kan zelfs de nog levende vis aanwijzen.
    Zo vers is het , nu zwemt het nog vrolijk en een paar minuten ;ater staat het op je piring.
    In West Java kan je zo naar specialiteiten restaurants gaan waar je je eigen maaltijd kan samenstellen en klaar laten maken.
    Het stikt dar van de fresh restaurant , zelfs de vegetarische . Te keus en te keur.
    En niet van die geijkte Rendang Padang , Gudek of opor , gule etc
    Trouwens dat zie je ook bij de diverse Indonesische eettentjes in PMB Den Haag.
    In Indonesia hebt je ook verschillen in kwaliteit(en ambiance) , een verschil tussen Culinair of Koeli-ner. Emoticon: Smile

Precies... Fastfood = makanan van dan kaki lima.....yang enak ya.
    martabak, alles waar goreng achter staat, terang bulan, enzovoort.
    Dus eigenlijk is indonesie HET land van de FAST voed

Ga staan waar geen plek is om te staan.

sidia
    Gebruiker
    User icon of sidia
    spacer line

On 09-11-2007 15:25 pak ronald wrote:

...

Dus eigenlijk is indonesie HET land van de FAST voed

Juist , Pak Ronald heeft zijn ogen niet in zijn kantong .
    De kaki5 eettentjes zijn de basis van de indonesische fastvoed.

De Rendang , opor , gulai , sambal gorengs zijn soms gevaarlijk om te eten , en zeker als je in een " ongure" rumah makan cq WarTeg ergens in een verlaten straat op een doorgaansweg tussen 2 dorpen staat.
    Zonder gekoelde vitrine .
    Al een paar dagen (dampend) onder de zonlicht .
    Komt zo' n backpacker langs , gaat hij de oude ongekoelde al X maal opgewarmde rendang/ gulai eten .
    Kan hij gelijk naar de ziekenhuis gaan omdat hij de schieterij kreeg.

merapi
    Gebruiker
    User icon of merapi
    spacer line

Inderdaad,Chinezen en thaien hebben een ding voor ogen:snel geld verdienen, ook in Nederland is het soms slecht gesteld met de hygiene in die keukens.
    Ooit de smaakpolitie gezien op tv?dan weet je al genoeg.
    Nou Om Sid, voor een goeie rendang en pepesan kunnen ze mij snachts voor wakker maken,
    De eettentjes op de PMB zijn meestal onder de maat: ook hier weer zoveel mogelijk geld verdienen in een week,begrijpelijk vanwege de hoge standhuur.
    Je moet in Den Haag even de weg weten voor Ind.snacks,ze zijn er volop

AnisJ
    Gebruiker
    User icon of AnisJ
    spacer line

• Silahkan nyonya merapi cerita 'praktisnya dari kota Den Haag' ........ Emoticon: Shiny Emoticon: Wink

merapi
    Gebruiker
    User icon of merapi
    spacer line

Salam Anis, even vertalen graag """silihkan"", ik begrijp de samenhang wel....

AnisJ
    Gebruiker
    User icon of AnisJ
    spacer line

• Mevrouw Merapi geeft u ons eens de Haagse 'ins & outs' van Indische snacks (fastfood) ....... als we in het Haagse komen kunnen we aan de hand van uw 'tips' orienteren inclusief onze eventueel 'knorrende magen', en ons niet éénzijdig met patat & shoarma tenten-kennis bezig te houden ........ Emoticon: Wink Emoticon: Wink Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny

ouwe bekende
    Gebruiker
    spacer line

Ik wel eens met de gedacht gespeelt om in NL een bakso tentje te openen..... Emoticon: Smile

Malam
    Gebruiker
    User icon of Malam
    spacer line

On 13-11-2007 13:06 ouwe bekende wrote:
    Ik wel eens met de gedacht gespeelt om in NL een bakso tentje te openen..... Emoticon: Smile

Hmmmm water met soortement gehaktballetjes veel fijner gemalen met meel en kruiden, als je ooit een fabriek in Indonesië hebt gezien waar bakso wordt gemaakt dan eet je nooooooooit geen bakso meer Emoticon: Nooo

Onze familie en kennisenkring in Indonesië eten liever bakso ala Hollandaise.
    Gewoon gehakt, goed kruiden, de balletjes net zo groot maken als bakso, met toevoeging van diverse groente, dus eigenlijk groentesoep met wat grotere ballen zonder vermeccelli Emoticon: Wink
    Zolang er bij ons zo'n pan in de koelkast staat is er geen kip die het in zijn hoofd haalt om een kaki lima met bakso te bestormen.
    Dat zien we in de loop van de avond als iedereen belust wordt alleen maar veelbetekenende blikken richting koelkast hahahahaha.

sidia
    Gebruiker
    User icon of sidia
    spacer line

On 13-11-2007 13:58 Malam wrote:

...

Hmmmm water met soortement gehaktballetjes veel fijner gemalen met meel en kruiden, als je ooit een fabriek in Indonesië hebt gezien waar bakso wordt gemaakt dan eet je nooooooooit geen bakso meer Emoticon: Nooo

Heb je ook rondgelopen in een Nederlandse worsten fabriek. ?
    Of van frikandellen ??

AnisJ
    Gebruiker
    User icon of AnisJ
    spacer line

On 13-11-2007 14:50 sidia wrote: ]
  • Heb je ook rondgelopen in een Nederlandse worsten fabriek . ?
    Of van frikandellen ??

• Het schijnt dat er héél véél verbeterd is geworden b. Sid er kan zelfs vet uit het vlees gehaald worden; een tijd geleden zag ik het op de t.v. en er wordt nu 'restvlees' gebruikt wat bij het slachten overblijft ....... (van de botten).

• Het schijnt dat de Nederlandse fabrikanten van 'vleesmachines' en de 'snacksector' óók reageert op de 'verhalen' van de consument:
    dat katte-/hondevlees gebruikt werd ...

• Zijn de Nederlandse soepballetjes afgekeken van bakso ..... vraag ik mij af ???

ouwe bekende
    Gebruiker
    spacer line

On 13-11-2007 15:37 AnisJ wrote:

...

• Zijn de Nederlandse soepballetjes afgekeken van bakso ..... vraag ik mij af ???

• Nou, iig niet het formaat...... Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

Jantje
    Gebruiker
    spacer line

On 13-11-2007 14:50 sidia wrote:

...

Heb je ook rondgelopen in een Nederlandse worsten fabriek. ?
    Of van frikandellen ??

Hebt u wel eens gehoord van de VWA, voorheen de RVV? Deze autoriteit controleerd van grondstof tot eindprodukt, van producent tot consument alles maar dan ook alles wat en hoe een worsten/snackfabriek produceert. In nederland kunt u met een gerust hart een worstje eten hoor. Geen halal natuurlijk maar who cares. Emoticon: Smile

sidia
    Gebruiker
    User icon of sidia
    spacer line

Het werd ook volgens de normen gemaakt.
    Alleen je moet eens weten wat voor afvalvlees er in gaat .
    Gewone vlees die ik aan mijn kat niet eens geef (mag geen honden hebben Emoticon: Smile ).

Als je verstand op nul zet , kan je echt van genieten.
    Ik ben ook liefhebber van frikandel (kip) van Friki of Runderworst .

merapi
    Gebruiker
    User icon of merapi
    spacer line

Voor Anis en natuurlijk de andere smulsobats:
    1.Soeboer-Brouwersgracht 29a [heerlijk!] 070-3883737
    2.The Raffeles -Javastraat 63 070-3458587
    3.Sawa - Frederik Hendriklaan 250 -070-3587000
    4.Mirasa,Indonesisch eethuisje -Reinkenstraat 61-070-3464198
    5.Soember Redjeki - Rijswijkseweg 425 [verukkelijk] -070=3902084
    6.Dulang Theresiatsraat ,hebt dit nog niet geprobeerd,maar schijnt prima te zijn.
    Allemaal even lekker!
    groet Merapi Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Bye bye

merapi
    Gebruiker
    User icon of merapi
    spacer line

Lekkerste gehaktballetjes maak je zelf:
    neem een pond rundergehakt en een pond lamsgehakt,
    doorelkaar kneden, met zout en zwarte peper
    kruiden met laos,terasi en ketoembar, 8 teentjes knoflook en 5 rawits
    dan een ei er doormengen.
    ballen er van maken en aanbraden in mengsel van olie en boter, water er bij en niet langer dan 10 minuten laten sudderen, op het laatst is een blaadje perut heel lekker

4yoke4
    Gebruiker
    User icon of 4yoke4
    spacer line

On 14-11-2007 21:15 merapi wrote:
    Lekkerste gehaktballetjes maak je zelf:
    neem een pond rundergehakt en een pond lamsgehakt,
    doorelkaar kneden, met zout en zwarte peper
    kruiden met laos,terasi en ketoembar, 8 teentjes knoflook en 5 rawits
    dan een ei er doormengen.
    ballen er van maken en aanbraden in mengsel van olie en boter, water er bij en niet langer dan 10 minuten laten sudderen, op het laatst is een blaadje perut heel lekker

Zo te lezen Merapi ben jij wel een liefhebster van trassi, ik lust het ook wel hoor maar heb het nog nooit in mijn gehaktballen gedaan, ketoembar en knoflook kan ik me wel iets bij voorstellen en het ei en de peper en zout.

Het lijkt me wel iets om door die ballen van jou een beetje santen te doen en wat fijngesneden petehbonen, geeft een beetje meer indisch effect.
    selamat makan Emoticon: Yummie!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
    Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
     Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2021
    Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

102,737,973 pageviews Een website van indahnesia.com