Tips voor een goede rijstkoker/groentenstomer?

Subforum Selamat makan - Smakelijk eten 
89 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
burung
Gebruiker
User icon of burung
spacer line

Mijn eerste berichtje op dit forum is wel gelijk een erg praktische.

Ik wil mijn vriend verrassen met een goede rijstkoker (bij voorkeur 1 waar ook goed groente en vis in te stomen valt). En hopelijk ontbijt hij dan weer eens wat beter, wanneer hij ook 's ochtends snel een bordje nasi goreng kan opscheppen.

Wie heeft er tips/goede ervaringen met een bepaald merk? (minder belangrijk dat er grote hoeveelheden rijst in gekookt kunnen worden)

selamat,

burung kecil

balibreeze
Gebruiker
User icon of balibreeze
spacer line

He burung een Miyako is een hele goede buiten het gewone rijststomen kan je in een aparte vak je groente in mee koken,en ook de rijst daarna warm houden.

sing ken ken bli....

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Kan ook best makkelijker, lijkt mij
Rijst zet ik even onder water, half uur en dan zacht koken,apart dus
Een doodgewone stoompan met inzet is ideaal om groeten ,vis te stomen.
Het kookvocht niet door de gootsteen spoelen, is weer een heerlijke basis voor sayur of soep en gezond

Martin-Solo.
Gebruiker
User icon of Martin-Solo.
spacer line

On 30-10-2007 15:13 merapi wrote:
Kan ook best makkelijker, lijkt mij
Rijst zet ik even onder water, half uur en dan zacht koken,apart dus

Jah tante Merapi, maar we willen een rijstkoker ! van dat kook-pannetje wisten we al en is lang niet zo makkelijk en snel Emoticon: Wink

Live life to the max.......

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Kijk eens op deze site burung, daar staat wel iets op.

[url]De diverse stomers - Culinaire UitstapjesDe diverse stomers. Stoomkokers Er zijn twee soorten electrische stoomkokers in de handel: de stoomkokers voor allerlei doeleinden met een apart gedeelte om ...
www.democrazy.nl/culuit/index.php?module=pagemaster&PAGE_user_op=view_page&PAGE_id=358 - 24k -
[/url]

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

burung
Gebruiker
User icon of burung
spacer line

Dank jullie wel voor de tips!

Had zelf wel gegoogled, maar die ene site, die yoke vermeldt, was ik nog niet gelijk tegengekomen.

En inderdaad is het een stukje gemakzucht, zo'n rijstkoker. Met name de warmhoudfunctie lijkt me ook ideaal.

Rijstkokers van het merk Miyako kwam ik met googlen alleen tegen op sites in het indonesisch, maar wellicht zijn deze gewoon in toko's hier verkrijgbaar.

Dus nog even een verder 'vergelijkend warenonderzoek' waar jullie input zeker bij heeft geholpen!

groetjes,
Burung

Hitami
Gebruiker
spacer line

Niet alle rijst soorten is geschikt voor in de warmhoutfunctie.

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

nou we het toch over rijst hebben: ik las iets over beras merah.[rode rijst].Nasi tumbuk wordt dan genoemd als zilvervliesrijst.
Maar wat is precies het verschil??
alvast bedankt Emoticon: Bye bye

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 31-10-2007 12:06 merapi wrote:
nou we het toch over rijst hebben: ik las iets over beras merah.[rode rijst].Nasi tumbuk wordt dan genoemd als zilvervliesrijst.
Maar wat is precies het verschil??
alvast bedankt Emoticon: Bye bye

Niemand?
dan zal ik een poging wagen.
beras merah is "rauwe" rode rijst zonder vlies het wordt pas nasi merah genoemd als het gekookt is.
Je kookt het net als gewone rijst en kan op de manier zoals jij rijst kookt in een pannetje, schrik niet als het aan de kook is dan is de kleur van het water zo rood als rood van rode bietjes.
Je kunt er een toetje van maken door als het gaar is het te serveren met gesmolten gulah jawa en gestoomde kokos (heet hier kokosmeel)

tumbuk heeft meerdere betekenissen, tumbuk = fijn stampen,fijn malen,
troep = ratje toe van een kruidenmengsel.

Nasi tumbuk = rijst in een "pakje"met wat toebehoren zoals urap en telor enz.

Zilvervliesrijst eet men in Indonesie nauwelijks, De zilvervliesrijst die hier in Nederland gegeten wordt komt hoofdzakelijk uit Zuid Italie en Noord-Amerika terwijl 92 % van de rijstsoorten uit Azie komt.

De rode rijst wordt niet in water verbouwd maar gewoon op het land.

Heb het ook van horen zeggen van mijn huiskok, dus hier moet je het maar mee doen, misschien kan een ander aanvulling geven.

Selamat makan Emoticon: Yummie!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Berasmerah = rode rijst heeft van oorsprong al de rode kleur.
Tenminste de beras merah van Tijandjur die in mijn jeugd populair is , het is lekker en zeer gezond. Maar duur .Thuis krijgen we niet vaak.
De concurrent was toen beras Siam (Thailand) en Beras Amerika . Beiden zijn de zgn beras putih (witte rijst zoals wij nu kennen).
Daarnaast heb je de gewone Indonesische rijstsoorten..
Dat zijn dan toen de mindere duurdere rijstsoorten.
Rode rijst behoort tot het soort rijst waarvan de rijstvliezen nog mereendels aanwezig is , niet weggepolijst zoals bij de witte rijst (industrieel).
Voordeel is dat de vitaminen (o.a B) en mineralen blijven behouden , werd vaak gebruikt tegen de beri-beri ziekte , bij zieken om aan te sterken.
Het is ook en soort rijst die de indonesiers (sundanezen) als "pulen" wordt beschreven.
Dat betekent het soort rijst die goed te eten is met de hand .
De mindere soorten rijst worden beras "pera" genoemd.
Het valt a.h.w losjes uit je vinger , zo droog als zand. Minder populair , en goedkoper.

Beras Tumbuk : is soort rijst die niet machinaal (industrieel) wordt verwerkt.
De "gabahs" werd dan in een "lesung"geplaats en ge-"tumbuk" met "alu" .
De lange stok , je ziet het vaak in de foto's en filmen .
Meestal gaan de meisjes/vrouwen een wedstrijd opvoeren tijdens de gezamenlijke bewerking van "gabah" tot rijst .
Gaan ze samen zingen en de houten "alu" tegen de lesung stoten volgens bepaalde ritme.
Door de tumbukbewerkig wordt de rijstvliezen (met de vitaminen etc )behouden , vandaar dat de zilvervliesrijstook gezien wordt als beras tumbuk.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Honestly stolen

Batavia 1910
Hier wordt de gabah gestampt tot beras .
Om de inmiddels tot beras gestampte gabah te plijsten(bewerken) wordt een klesung met een kleinere diameter gebruikt.

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Ik ken beras merah niet, maar ik ga op zoek.
Om Sid zit denk ik op juiste spoor,
citaat van Lonny G Dapur Indonesia asli:
"""Beras merah mag het stiefkind onder de rijstsoorten worden genoemd en komt overal in indonesie voor.
Het was de rijstsoort voor arme mensen, maar wint aan populairiteit vanwege het hoge vitamine B gehalte en mineraleren, veel meer dan gepelde rijstsoorten, bovendien veel smaakvoller""
"Beras tumbuk is volgens Lonny G zilvervliesrijst, wat volgend hem een opgang maakt in Indonesie.
Ik weet het dus echt niet[natuurlijk wel zilvervliesrijst] maar ik neem contact op met Toko Semarang, die heeft echt alles, is de oudste toko van Den Haag Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Mooie foto Om Sid, ik krijg met de dag meer zin om naar Indonesie te gaan, maar ik moet beter de taal beheersen, nou binnenkort krijg ik een spoedcursus van vriend Ike,
zal weinig van terecht komen, vrees ik!haha

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Merapi,
Beras merah is gewoon in de toko te koop, het ziet er donker bruinrood uit en als je het kookt dan wordt het kookwater ook erg rood, verder kook je het als gewone rijst. Zelf vind ik het lekker zoals boven beschreven met kokos en gulah jawa.
Het ziet er niet uit als zilvervliesrijst maar het is wel een stevige korrel en ik vind het niet lekker met sayur of vlees, alleen als zoet gerecht maar smaken verschillen.

Beras tumbuk is niet de zilvervliesrijst die wij hier kennen, tumbuk betekend stampen dus het verhaal van oom Sid zal wel kloppen, het zal de rijst zijn die overblijft van de oogst en door de vrouwen zelf d.m.v tumbuk van de vlies ontdaan wordt.
Je kent het vast wel, Sarinah het kind uit de desa, zij stampte haar padi tot beras.

Na ff googelen vond ik ergens een beschrijving van het gerecht "nasi tumbuk"
dat is dus de zelfgestampte rijst met wat bijgerechten zoals urap en telor...................

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Ik zie mij de rijst niet zelf stampen, maar ik ga het proberen!
moest ook aan trasi wennen en nu vind ik het heerlijk, en die geur valt heel erg mee,
Ja en dan ga ik morgen beginnen met een streng dieet om de laatste 5kg eraf te krijgen,vrees dat ik niet verder kom dan 12.oo Emoticon: Angry Emoticon: Puh! Emoticon: Angry Emoticon: Bye bye

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 02-11-2007 21:28 merapi wrote:

citaat van Lonny G Dapur Indonesia asli:
"""Beras merah mag het stiefkind onder de rijstsoorten worden genoemd en komt overal in indonesie voor.
Het was de rijstsoort voor arme mensen, maar wint aan populairiteit vanwege het hoge vitamine B gehalte en mineraleren, veel meer dan gepelde rijstsoorten, bovendien veel smaakvoller""
"

Die man is gek.
Beras Merah is eigenlijk de Mercedes van de berassoorten.
Minder populair bij de gewone volk , omdat het relatief gezien duurder is i.v.m de gewone beras putih.
En niet de rijst voor de arme mensen. Hoe verzin hij dat ?.
Blijft bij je eigen leest . Of te wel Koki Gerungan , blijft bij je eigen wadjan.
Vroeger gebruiken de boeren/rijstplanter het ook , maar meestal verkopen ze het en gebruiken ze de beras putih
De duurste soort is beras hitam (zwarte rijst) , is de Roll Royce klasse.
Is ook te verkrijgen in Indonesia , maar minder populair.
De bekendste kwam uit China , werd ook de verboden rijst genoemd .
In het verre verleden mogen alleen de hovelingen en zekere mensen het eten , vandaar de naam "verboden" rijst.
.
Beras merah menjadi menu utama keluarga tiap hari. Selain menambah nafsu makan anak, vitamin B1 yang terkandung di dalamnya juga dapat mempercepat pertumbuhan,Ē katanya. Sejak tahun 1997, Kertiasih mengaku telah mengganti makanan pokok keluarganya dengan beras merah. ďAgar warnanya tak terlalu merah, saya campur dengan beras putih. Misalnya beras putih satu kilogram, beras merah seperempat kilogram,Ē ujarnya. Kebiasaan mengonsumsi beras merah muncul saat ia mendapat kiriman beras merah dari kampung kelahirannya di Tabanan. Ternyata hal itu membawa dampak positif terhadap nafsu makan anaknya. ďDengan nasi dari beras merah, nafsu makan anak yang semula kurang menjadi lebih banyak,Ē akunya.
]]Dibandingkan beras biasa, harga beras merah per kilo nya lebih mahal. Untuk per kilo beras merah, Kertiasih mengaku harus merogoh kocek Rp 7500.
[/b

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 02-11-2007 23:03 sidia wrote:

...

De duurste soort is beras hitam (zwarte rijst) , is de Roll Royce klasse.
Is ook te verkrijgen in Indonesia , maar minder populair.

Sebagai contoh harga beras hitam dari Cina (for bidden Rice) bermerek Lotus, dalam kemasan 1,5 kg dipasaran suparmaket Hongkong dan kota besar lainnya beras ini dijual dengan harga US $ 4.9. Kesempatan harus diraih mengingat beras hitam merupakan beras asli Indonesia. Harusnya kita menanamnya sebelum negara tetangga merebut peluang budidaya beras hitam.

De prijs van 1,5 kg zwarte rijst in Hongkong is 4,9 us dolari.

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

De beras merah is hier naar verhouding minder duur dan in Indonesia maar mengen met gewone rijst doe ik niet ook al omdat ik het niet lekker vind met sayur of daging/ikan, dus af en toe een kilootje voor de smaak kan ook wel.
Trouwens beras ketan hitam i.p.v. beras merah is nog lekkerder met gesmolten gulah jawa en geraspte gestoomde kokos Emoticon: Yummie!

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Ik ben net terug van de toko en heb beras merah en hitam gekocht.
Ik kreeg het advies om beras merah even te laten weken in koud water, water afspoelen en daarna 5 minuten koken, lekker zou zijn in rund of kippenbouillon
Daarna in de stoompan gaar laten worden, tijdsduur is afhankelijk van je smaak: stevige of zachte korrel.
Over hitam was het advies: gebruik het eens bij lemper, in combinatie met lamsvlees, koriander,kunyit en klapper.{aldus de toko eigenaar]
Aan de slag gaat Merapi,dus!
Ja Om Sid en Yoke ,Lonny Gerungan is een Balinees, misschien toch anders dan de Javaanse keuken?of hij gek is weet ik niet, maar koks zijn eigenwijs
groetjes en fijn weekend, Wilma Emoticon: Yes! Emoticon: Nice Emoticon: Bye bye

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Nog even over de rijststomer:, Burung
bij Blokker: Tomado en 19,95, wel snel zijn

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 10-11-2007 19:10 merapi wrote:
Nog even over de rijststomer:, Burung
bij Blokker: Tomado en 19,95, wel snel zijn

Ja, die is wel handig om rijst in te koken en warm te houden maar je kan er geen groente of vis in stomen Emoticon: Stupid

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

oh ja Yoke, natuurlijk.was dat even vergeten.
Ik heb 2 gewone stoompannen met zo"n inzet en doe dan de rijst apart.
Groenten in de 2e stoompan.'als ik ze gebruik wel voor rijst.
Een elektrische stomer vreet stroom.
Voor vlees gebruik ik die onverslijtbare zwarte BK braadpannen en een grote wok van gietijzer, prachtig ding maar loodzwaar.

Yoke, het gaat niet goed met die reuma, heb veel pijn en alle gewrichten zijn opgezet
Fijne dag verder en groetjes Wilma

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Soms staan vooral in IndonesiŽ grote rijst koker in de dapur klaar met volop rijst.
Soms is het beter een kleinere in gebruik te hebben, en snel verse rijst laten gaar koken.
Het is minder gebruik van Electric, dus ( je zal het mij niet horen zeggen )
Emoticon: Yeah right! Emoticon: Nice Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

79,701,469 pageviews Een website van indahnesia.com