Indonesische indentiteit

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
64 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 09-10-2007 12:31 zieleffe wrote:

...

Om Sid dit is grote onzin wij gevoel en een zijn, heb ik nog nooit mee gemaakt in Holland: Emoticon: Bye bye

Daarom beschrijf ik als HET GEVOEL.
Het gevoel dat je met anderen bindt , konkreet tijdens de HUTRI heb ik HET GEVOEL (H.G) ervaren . Alle gedachten , neuzen wijzen naar de zelfde richting , het wij gevoel is duidelijk voelbaar etc.
Ik ken veel Indonesiers in buitenland die na tig jaren verblijf nog steeds hun passaporto houden , en nog steeds beweren dat ze trots zijn op Indosenia.
En ook als Indonesier identificeren.
Er zijn ook Indonesiers die door omstandigheden na een paar jaar hun paspoort(identiteitbewijs) inruilen , maar nog steeds Indonesiers voelen .

Kijk dat jij (een Belanda) nog nooit meegemaakt heb is andere verhaal.
Het wij gevoel hebben jullie(even generaliseren ) alleen maar bij voetbal en wordt duidelijker als het tegen die moffen gaat (ekskuseer moa) .
Ik kan dat WIJ GEVOEL van de Nederlanders tijdens WK of EK ook niet voelen , wel zien hoe ze gedragen.
Bij de Indonesiers wordt het Wij Gevoel duidelijk met de paplepel (nasilepel) ingebracht.
Uniformen , Indonesia Raya zingen , en speciale boeken (vroeger heet het Civics als ik me niet vergist) en al die bla bla toestanden.
Dat hebben jullie niet in Nederland , daarom kunnen jullie het ook niet begrijpen.
Nu is het minder geworden , vandaar dat er discussie losgebarsten was hoe het moet met Indonesia.(NKRI, autonomievraagstuk etc).
Silahkan

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

marcel70
Gebruiker
spacer line

MIjn God?

Sal en sid
Even opletten
Ome sid heeft meerdere malen gezegd dat hij een huis in Malaysia wil kopen
100000 euro???
En advies buro'tje beginnen ect.. huisje kopen bali? ect..
Alleen maar praten praten geen actie.
Behalve krtitiek leveren op geen Indonesiers die echt wat presteren
Tahu lagi

Ziel ja ik weet .is moeilijk .
Men noemt dat selectief denken en vergeten geloof ik.

Beste Stuurman staat altijd aan wal Emoticon: Confused Emoticon: Confused Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Becik ketitik olo Ketoro

marcel70
Gebruiker
spacer line

Sidia,
Wat bedoel je met het het gevoel?
Weet en ken zoveel situatie's waren indonesiers elkaar afmaken en dingen van elkaar stelen ,uitschelden, roddelen ,zwartmaken,liegen,waarheid omdraaien,EN HIER HEEL ACTIEF MEE BEZIG ZIJN.
Beste vrienden kenne niet meer samenwerken omdat ego in de wegzitten.

grtz

Becik ketitik olo Ketoro

zieleffe
Gebruiker
spacer line

Overigens ben ik altijd weer hondsnieuwsgierig naar de beweegredenen van Nederlanders die in IndonesiŽ wonen en vaak geen goed woord over hebben voor het land en de bevolking en het toch verdommen om terug te keren naar Nederland met zijn spruitjeslucht, maar dat hoort in een nieuwe topic thuis denk ik.
Groet Malam

Malam jantje, Yokya Bali, Marsel, en nog velen anderen zitten daar, en komen op de een of andere mannier, tussen vele situaties, en of problemen daar niet weg kunnen komen,dan moeten ze alles achter laten wat ze daar hebben opgebouwd.
Denk ik zo?, ze kunnen het zelf beamen, door een of andere band die ze daar hebben.
Hoe zit het wel niet in Holland met Allochtonen ze zijn hier terecht gekomen en de rest van de familie hier naar toe gehaald kleine kinderen, en noem maar op is de oorzaak dat ze hier blijven , maar in hun hart willen ze graag terug naar hun roetsj.
Zoals, : ook je hier hebt, je kinderen, en dan om naar IndonesiŽ te immigreren, neen dankje.

Om Sid

Het wij gevoel hebben jullie(even generaliseren ) alleen maar bij voetbal en wordt duidelijker als het tegen die moffen gaat (ekskuseer moa) .
Ik kan dat WIJ GEVOEL van de Nederlanders tijdens WK of EK ook niet voelen , wel zien hoe ze gedragen.
Bij de IndonesiŽrs wordt het Wij Gevoel duidelijk met de paplepel (nasilepel) ingebracht.

Dit is dan ook wat er bij een bepaalde groep mensen gebeurd, het wij (Oranje gevoel)
Het gevoel dat in de meeste geval in oudere buurten plaats vinden, als ze nog bestaan, en niet afgenomen zijn.
Maar zelf hoef ik daar niet tussen te hangen, je kan het zien bij Man bijt hond op TV ze proberen die Hollanders uit om het wij gevoel te geven.
Maar daarvoor hoef het niet gebruikelijk te zijn.
IndonesiŽ ja dat hebben ze daar, maar ja dat heb ik al eens geschreven dat ze nationalisties zijn als wie op dit Aardkloot dan ook..
Als er iemand discrimineert dan is dat wel de IndonesiŽr, vooral op Java.
Er bestaat daar geen wereld, er bestaat daar alleen Java als super volk.
Ze kennen daar niets anders dan IndonesiŽr, als ze een blanke zien dan gapen ze er na of ze nooit zo iemand hebben gezien. Ja vooral binnen landen hoor ik je al zeggen.
Ja maar ook in steden, en dat doen ze net of wat doet die nu weer hier, even kijken of er wat te verdienen valt.
Maar goed het is het gevoel dan maar om Sid niets anders dan het gevoelÖÖÖÖÖÖ

Dit is het laatste wat ik er over rept want diegene die het hier heeft gedeponeerd heb ik niets meer van vernomen

Hitami
User

Wat zijn volgens jullie de Indonesische identiteit ?

Groeten

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Sorry jongens , nog 1x reageren op marcel.
Hij is kennelijk indewar.

M, you posting van 15.19 is off topic , hoort bij een andere topic.
En je moet ook geen dingen verzinnen(ook taalproblemen?)
Ik geef alleen maar een voorbeeld dat in Malaysia relatif goedkoop is.
Een bungalow met 6000 sqft land kost ongeveer 100.000 euri.
En dat kan ik of men niet krijgen op Bali.

Duidelijk , Mas ? Monggo.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Ziel : De vraag is n.m.b.m door mij beantwoord.
Zolang er geen andere Indonesiers dat tegen spreken moet je maar voorlopig aannemen. Als ik mis heb , dan zal mijn generatie dan ook mis hebben .
Onder voorbehoud , er zijn gradaties , maar dat is vanzelf sprekend.

marcel70
Gebruiker
spacer line

Ok
Gaan we nog een advies buro'tje beginnen?
Of blijft het alleen maar bij praten en dromen.
Dat laatste hoort nog steeds bij dit topic.
Geen actie,en altijd van de zijlijn Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Becik ketitik olo Ketoro

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

On 09-10-2007 09:23 closje wrote:

...

Hoezo Jeroen? Zoals ik deze discussie volg is juist Sapolidi niet degene die het op de man speelt. Integendeel, hij heeft een heldere kijk op de zaak en geen last van frustraties Emoticon: Bye bye

Het ging me dan ook voornamelijk over het gedeelte 'niet over Indonesie', en wat minder over de persoonlijke aanvallen, want daarin is hij hier niet alleen inderdaad.

Verder kun je terecht in dit topic

Jantje
Gebruiker
spacer line

On 08-10-2007 11:40 sidia wrote:
EFFE off topic
Is het Asli of AsPal.?
Voldoet je aan de eisen of niet (zie persyaratan untuk WNA ) .
Als het 30-40 jut kost dan lijkt mij (correct me if --) dat het een KTP tembak is .
En dan betaat de kans dat je ge-tembak wordt door oknum polisi.

http://www.bandung.go.id/index(...)berita.detail&id=381

Als je aan de onderkant leest zie je dan :
Biaya yang diperlukan :
Untuk WNI Rp 5000 rupiah
Untuk WNA Rp 50.000 rupiah .

Silahkan Emoticon: Smile

Untuk WNI Rp 5000 rupiah
Untuk WNA Rp 50.000 rupiah

Kijk is aan, dit is wat wij met gastvrijheid bedoelen. Wilt u even schokken? Het tienvoudige graag! Het begin van ordinaire, legale ripperij. Verkoop bevordering op zín Indonesisch en ze vinden het nog normaal ook!

Als ik dan op het Engelse gedeelte lees:

Moreover, the women of the Bandung region are known for their beauty. All of that makes you feel at home when you are in Bandung.

Lijket wel een regelrechte reclame voor een whore-house. Niet te geloven.
Het zal je land maar zijn Emoticon: Nooo

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 10-10-2007 03:16 marcel70 wrote:
Ok
Gaan we nog een advies burotje beginnen?
Of blijft het alleen maar bij praten en dromen.
Dat laatste hoort nog steeds bij dit topic.
Geen actie,en altijd van de zijlijn Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Weer off topic.
Kan je niet een aparte topic maken , Zoals Het Zaken Doen in Indosenia vlg Marcel 70 ?
En dan ga je OmSid of andere users uitnodigen om mee te doen..
Mss kan je ook je bedrijfsprofiel etaleren , heb je gelijk gratis reclame.
Wie weet is jou aanbod goed genoeg om in te stappen.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 10-10-2007 04:47 Jantje wrote:

...

Als ik dan op het Engelse gedeelte lees:

...

Lijket wel een regelrechte reclame voor een whore-house. Niet te geloven.
Het zal je land maar zijn Emoticon: Nooo

Het lijkt of je (beste)internet vriend gelijk heeft .
Hij schreeft dat : van ----- is het bekend van zijn eenzijdige --------

zieleffe
Gebruiker
spacer line

On 07-10-2007 23:22 4yoke4 wrote:
Wat doet een Indonesier het eerst als zij/hij bangun
Ja juist kamar kecil....
Wat doet een Hollander, als zij/hij opstaat, juist ja naar koffie of thee water of kan aanzetten, dan pas naar toilet.
Al dus Om Ziel.

Om Ziel er was eens een liedje waarin gezongen werd, het zijn de kleine dingen die het doen, die het doen en dat zie je hier maar weer.

Tip: zet de tijdklok op het koffiezetapparaat op een bepaalde tijd en vervolgens de wekker 10 min. later als U dan op staat heeft U de tijd om naar het toilet te gaan en aansluitend een bakkie koffie te drinken.
Dit noem je dus een samengaan van 2 gewoonten uit verschillende culturen Emoticon: Bye bye

Ik wilde nog even terugkomen op het verhaal van Yoke, wat wij nog niet afmaakte
Wat een klein afwijking wel op kan leveren, omdat het wel kan in Holland maar niet in Indonesie, die techniek kan daar niet......of willen ze niet automatische koffie aanzetter
ik was even afwezig om het debat van
maar goed het was even het gebeuren van de eerste handelingen die gedaan word bij het opstaan.
Yoke het kan technisch, maar ik bedoel in Indonesie is bij de gang naar Kamar kecil ook een heel mandie rituele,op gang, en dat duurt even.
Vooral als je gelijk opstaat, als je zo iemand voor je hebt,die ga baden, vooral als je maar een kamar mandie met wc hebt.
Dan eerst koffie, of water opzetten, het eerste waar ik mij altijd het op stort, de normale gang is elke dag, de dagelijkse gangbare handelingen. Emoticon: Shiny Emoticon: Nice Emoticon: Yummie!

marcel70
User

Beste Zieleffe,

Ik heb eens gehoord dat een KTP voor een buitenlander 30-40 juta kost.
Maar dan moet je wel aan kunnen tonen dat je er een tijd zit en wat gepresteerd hebt.

Nu nog even het antwoord aan Marsel,: ja dat is rippen toch Ö.!!!!!
Wel is het dat met een papoort meer geknoeid kan worden, dan met zoín KTP kaart.

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Zullen we eens kijken of we nog wat meer ontopic kunnen gaan? Zaken als een bedrijfje beginnen kunnen het beste in een apart topic (als dat bedrijfje in Indonesie moet komen natuurlijk Emoticon: Wink )

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Ja, pittige discussie..
Het gevoel:
vooropgesteld dat half Nederland Indisch bloed heeft, uiteraard meestal niet zichtbaar, maar het is er.
Dat Om Sid dat WIJ gevoel mist, en ik begrijp wat hij bedoelt.De kring waarbinnen dat WIJ gevoel heerst wordt met de dag kleiner, de nazaten hechten minder aan de cultuur en dat gaat enorm hard.
Yoke, ik kan Om Sids standpunt heel goed begrijpen.
Indificatie met een land kan alleen maar als je je daar thuis voelt en een verbondenheid ervaart., in dit geval Nederland:een vreemd land., en zeker in een tijd waarin opgedrongen repartriatie en aanpassing zo moeilijk ging.

Het kan ook andersom, als geboren en getogen Nederlandse voel ik weinig WIJ gevoel met dit land

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Het gevoel
Vanavond zag ik Ned.1 Paul Witteman .
Gaat over de nieuwe Nederlandse Volkslied
Die Paul heeft ook iets gezegd over het gevoel .
Je hebt het of je hebt het , wat voelt je als je Rood-Wit(Blauw) ziet wapperen , als je je de Indonesia Raya (Wilhelmus) zingt .
Wordt je warmt of koud van binnen . ? En welke waarden en normen ga je onderschrijven .

zieleffe
Gebruiker
spacer line

Om Sid als het koninginnedag is dan komen ze pas bij elkaar.
In het buitenland........
Dan is het gratis drinken........................
Binnen land weet u toch

Dit volkje is niet chauvinists zoals een Indo, maar gewoon een burger die probeer hard te werken , om geld te verdienen.
Ik dacht dat u dit wel onderhand moet weten na zo lang verblijf hier........... Emoticon: Bye bye Emoticon: Confused Emoticon: Cry

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Tuurlijk weet ik dat wel , maar dat is niet aan de orde .
Wij hebben nu over Indonesia , de Identiteit van een indonesier , hoe ze dat zien , ervaren , voelen etc.

Kijk maar wat de bevindingen van Prinses Maxima .
De commotie , vraag is , heeft ze enigzins gelijk. ?
Konninginnedag is anders , het is een folksrole geworden , daar ga ik elk jaar vieren.Verplichte dag , de hele dag , rommelmarkt afstropen , kijken naar oude boeken over Ned.Indie. Zelfs mijn vakantie ga ik aanpassen.
Heb een oude Multatuli boek voor 25 euricts gekocht .

sapolidi
Gebruiker
User icon of sapolidi
spacer line

On 10-10-2007 04:47 Jantje wrote:

Untuk WNI Rp 5000 rupiah
Untuk WNA Rp 50.000 rupiah

Kijk is aan, dit is wat wij met gastvrijheid bedoelen. Wilt u even schokken? Het tienvoudige graag! Het begin van ordinaire, legale ripperij. Verkoop bevordering op zín Indonesisch en ze vinden het nog normaal ook!

LONDEN (ANP) - Ierland is anno 2007 het vriendelijkste land ter wereld. Dat is althans de mening van de samenstellers van de vermaarde reisgidsenreeks Lonely Planet, meldde Britse media woensdag.
Op een gedeelde tweede plaats komen de Verenigde Staten en Malawi.
Fiji en IndonesiŽ volgen op plaats vier en vijf . Voor Nederland is geen topklassering weggelegd. Vietnam, Thailand, Turkije, Schotland en Samoa maken de top tien van vriendelijkste landen vol.

Vind ik toch geen slechte notering voor een land waarvan de bevolking bestaat uit legale rippers die het alleen maar voorzien hebben op het geld van de arme en argeloze toeristen.
Kan gelukkig toch weer met een gerust hart een reis boeken naar IndonesiŽ, want ik was wel even geschrokken van al die berichten van Marcel en Jantje.
Emoticon: Bye bye

Jantje
Gebruiker
spacer line

Kan gelukkig toch weer met een gerust hart een reis boeken naar IndonesiŽ, want ik was wel even geschrokken van al die berichten van Marcel en Jantje.

Doe dat maar en vooral die oogkleppen ophouden. Veel cash meenemen aub! Emoticon: Shiny
Btw. Zweden is het meest gastvrije land voor immigranten dan volgen Ierland en Belgie en Nederland staat op de 4e plaats.
Zwitserland is het BESTE land in de eeg voor (tijdelijke) immigranten. Daar kan de rest een puntje an zuigen! Emoticon: Bye bye

sapolidi
Gebruiker
User icon of sapolidi
spacer line

On 19-10-2007 01:19 Jantje wrote:
Btw. Zweden is het meest gastvrije land voor immigranten dan volgen Ierland en Belgie en Nederland staat op de 4e plaats.
Zwitserland is het BESTE land in de eeg voor (tijdelijke) immigranten. Daar kan de rest een puntje an zuigen! Emoticon: Bye bye

Ho ho ho Jantje, nu niet alles door elkaar gaan gooien beste man.
Zweden heeft inderdaad de beste wetgeving om de integratie van immigranten te bevorderen , BelgiŽ staat op de derde plek en Nederland volgt als goede vierde..
De wetgeving kan dan wel in theorie goed zijn, maar de praktijk is toch wel een stukje anders wat betreft echte gastvrijheid.
Als ik me niet vergis scoort het Vlaams Belang in BelgiŽ van die meneer Filip de Winter erg hoog. En was dat ook niet die partij die een veroordeling wegens racisme aan zijn broek had hangen? En in ons polderlandje haalt wilders ook alleen maar veel stemmen vanwege zijn anti-immigranten politiek. De nieuwe partij van ons aller mevrouw Verdonk, Trots op Nederland schijnt in de opinie peilingen het ook goed te doen en louter en alleen omdat zij immigranten hard gaat aanpakken.
Dus om nu te zeggen dat het de meest gastvrije landen zijn voor immigranten vind ik persoonlijk zwaar overdreven. Er bestaat een grote kloof tussen theorie en praktijk.

Doe dat maar en vooral die oogkleppen ophouden. Veel cash meenemen aub!

Denk dat dat wel meevalt Jantje. Alleen het vliegtuig ticket is aardig aan de prijs.Oogkleppen heb ik niet nodig, zonnebril en petje vormen genoeg bescherming tegen de tropische zonnestralen. Bovendien hoeft het voor mij niet allemaal super de luxe te zijn, ben nml. snel tevreden. Emoticon: Bye bye

butternutter
Gebruiker
spacer line

ho,ho, sapolidi jij bent ook gehersenspoeld door de wet van het abjecte Westen, als je begrijpt wat ik bedoel!!

sapolidi
Gebruiker
User icon of sapolidi
spacer line

On 19-10-2007 13:49 butternutter wrote:
ho,ho, sapolidi jij bent ook gehersenspoeld door de wet van het abjecte Westen , als je begrijpt wat ik bedoel!!

Het woordje abject betekent verachtelijk, maar van de wet van het abjecte westen heb ik nog nooit gehoord. Weet dus niet of ik er door gehersenspoeld ben. Emoticon: Bye bye

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 19-10-2007 00:45 sapolidi wrote:
Fiji en IndonesiŽ volgen op plaats vier en vijf . Voor Nederland is geen topklassering weggelegd. Vietnam, Thailand, Turkije, Schotland en Samoa maken de top tien van vriendelijkste landen vol.

Vind ik toch geen slechte notering voor een land waarvan de bevolking bestaat uit legale rippers die het alleen maar voorzien hebben op het geld van de arme en argeloze toeristen.

Slaap zacht. Kort geleden nog aan den lijve meegemaakt hoe vriendelijk de mensen hier zijn (ja, om je van je laatste bezittingen af te helpen en nog een trap na te geven). Vriendelijkheid = schijn. Kan ook niet anders want je behoort niet in hun sociale stratificatie en bent dus ook geen onderdeel van hun maatschappelijke groep (zal je ook nooit worden; vraag dat de Indo maar).

Kan ook niet anders want het is een 3e wereldland met een groepscultuur. Dit laatste moet je zien als een cultuur die bestaat uit allerlei cirkels waartoe men behoort en dit de enige plaatsen zijn waaraan men loyaliteit is verschuldigd (want daar valt ook weer wat terug te verwachten). Een individuele maatschappij is hier nog niet mogelijke met waarde voor het individu en bezittingen, privacy, mensenrechten, wederzijds respect, etc. Stukje sociologie: 1e cirkel is het nuclaiere gezin waaraan je loyaliteit bent verschuldigd, 2e cirkel is de "grootfamilie" (extended family), 3e cirkel is de lokale gemeenschap (desa, kampung), 4e is de etnische groep of eiland van oorsprong, 5e cirkel is de nationale cirkel (Indonesia Raya).
En dat valt de gast, bule, toerist, londho, reiziger (of hoe je het beestje wil noemen) buiten en zal ook ooit binnenkomen (illusie).
Dit is een sociologisch principe dat geldt voor maatschappijen waar men nog van elkaar afhankelijk is en de staat dit nalaat. Kan ook niet ander om te overleven.
Als men dit principe nou eens ook hanteert op de benadering van Marokkanen en Turken in NL dan zou men hun situatie makkelijker begrijpen en wederzijds onbegrip wegnemen. (Even er tussendoor.)
Het stomste wat je hier ziet (met name op Bali) dat buitenlanders "going native" (= nog inheemser dan de inheemsen; erbij horen) gaan. Iets wat altijd tot mislukken is gedoemd omdat beiden een produkt zijn van 2 uitersten: een individuele my (en meestal is de vreemdeling super individualistisch) en een groepsgerichte my (met loyaliteit aan de eigen groepen behalve aan die bule).

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 21-10-2007 05:22 Yogya-Bali wrote:

...

Kan ook niet anders want het is een 3e wereldland met een groepscultuur. etc

En dat valt de gast, bule, toerist, londho, reiziger (of hoe je het beestje wil noemen) buiten en zal ook ooit binnenkomen (illusie).
.

Nah itu dia.
Eindelijk een belanda (niet negatief bedoeld) die zijn ogen / oren goed heeft gebruikt.
*Het is ook zo wat Y-B beschrijft .
Dat herken ik ook . Alleen heb ik een andere beleving dan Y-B.
Daar voel ik me prettig in , het bepaald ook mede mijn identiteit.
Hoe zegt je dat ? , het erbij horen , het gevoel van " SENANG" zijn .

Een westerling met eigen waarden en normen die anders kan zijn dan van de Indonesiers kan het mss moeillijk begrijpen.
Sommigen (eigenlijk de meesten) willen het ook niet begrijpen .

* Ook 100% eens , je hebt de situatie goed beschreven.
Sommigen van de users hebben ook " geklaagd" dat ze niet erbij horen , uitgesloten zijn etc .
N.m.m hebben ze te veel verwachtingen , het is een proces die door de 2 deelnemers (turis/allochtoon - autochtoon) doorlopen moet worden.
Je kan niet verwachten dat ze binnen 5 jr - 10 jr gelijk kunnen integreren en asimileren.Dat zie je ook in Nederland.
En een bule die met overwaardigheidskomplexen in Indonesia rondlopen zal problemen hebben en gefrustreerd raken.
Je heb van die gasten , kan geen namen noemen.
En zeker als ze hun westerse (hollandse) waarden en normen kost wat kost willen vasthouden.
( over de paard getilde expats is andere verhaal , ze willen niet integreren, hun goed recht.).

Dezelfde situatie heb ik ook meegemaak in Holland , woon al net niet 40 jr naar alle tevredenheid , kan met gemak als een medelander gaan spelen .
En toch kan ik problemen krijgen als ik mijn Indonesische waarden en normen kost wat kost willen vasthouden.
Ik zit ook tussen 2 werelden , en ben rieel genoeg om tevreden te zijn met de beste delen van de 2 werelden. Het is een bewuste keuze.
Daardoor kan ik nog steed me zelf handhaven , mijn eigen identiteit vasthouden en " lekker" genieten van wat ik op mijn pad tegenkom.

madrotter
Gebruiker
User icon of madrotter
spacer line

kan me eigenlijk wel vinden in wat yogja-bali en ome sid zeggen hier....

sapolidi
Gebruiker
User icon of sapolidi
spacer line

On 21-10-2007 05:22 Yogya-Bali wrote:

Slaap zacht.

Waarom zou ik zacht moeten slapen. Ik citeer slechts wat de samenstellers van Lonely Planet hebben uitgebracht.

Vriendelijkheid = schijn. Kan ook niet anders want je behoort niet in hun sociale stratificatie en bent dus ook geen onderdeel van hun maatschappelijke groep (zal je ook nooit worden; vraag dat de Indo maar).

Dat je niet opgenomen wordt in de maatschappelijke groep kan ik me nog voorstellen, maar dit hoeft toch geen enkele reden te zijn dat men buitenstaanders niet vriendelijk kan bejegenen? Het ene sluit niet automatisch het andere uit. Emoticon: Bye bye

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2021
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

102,748,445 pageviews Een website van indahnesia.com