Indonesische Jan Modaal.

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
77 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
dutchguy1000
Gebruiker
spacer line

Tsjaa, ik had het kunnen weten.
Even voor de duidelijkheid, ik heb als freelance engineer in de DVD CD industrie lange tijd de wereld rondgereisd totdat ik hier in Indonesie mijn ex tegen kwam.
Door wat contacten ben ik toen voor een DVD fabriek begonnen op contract basis omdat freelance werk niet echt goed is met een gezinnetje.
Zoals je weet is dat wel een beetje anders uitgepakt, maar een beetje rust nu kan ik toch wel gebruiken.
Ik werk ZEKER niet voor zoín grote multinational. Ik heb een tijd voor zoín bedrijf gewerkt en dat hoeft voor mij echt niet meer.
Lekker op contract, wat vastigheid, niet elke keer weer op jacht naar nieuwe projecten. Ja, het bevalt me wel zo.
Het inkomen is wel niet zo lekker als freelance maar ik zit netto net boven het gemiddelde van Nederland denk ik (weet eigenlijk niet meer hoeveel dat is maar ik schat het zo) en dat is hier wel lekker leven.

Greetz

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Om Sid,
Ik denk dat de uitgaven ook alles te maken hebben met het gebied waar je zit.
Ik kan mij zo voorstellen dat het leven in Jakarta veel duurder is als bijvoorbeeld in een provinciestad als Sukabumi.
Ik was me al de rotpokken geschrokken van de kosten voor mijn protegť die deze maand is gaan studeren op de UPI in Bandung, de kamar kos niet meer als een hok van 3 bij 3, kost potverdrie meer als een mooi huis in Sukabumi.
Het is mij zo wie zo al een raadsel hoe mensen soms rondkomen, in zoverre is Nederland echt wel een land van honing en suikergoed.
Gelukkig is de steun die mensen elkaar in IndonesiŽ geven nog goed in stand gebleven, ik moet niet denken dat de zelfde individuelistische gedachten die wij in het westen hebben in IndonesiŽ toe zou slaan, dan zouden er zeker honderdenduizenden doden door voedselgebrek te betreuren zijn.
Groet Malam

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Prijs en vergelijk
hier op carrefour kan je vergelijken op wat verschillend de prijzen zijn
met Indonesie/Singapore, en BelgiŽ
http://www.carrefour.co.id/
http://www.carrefour.com.sg/cservice.html
http://www.hypercarrefour.be/Home.cfm?lang=nl
zie hier de mogelijkheid voor prijs vergelijk Emoticon: Frustrated Emoticon: Blush Emoticon: Red face

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Als ik daar gaat vestigen( voor max 179 dagen per jaar) zal ik mijn inkopen doen(of laten doen) in de gewone pasar tradisional en voor bepaalde "europese" produkten bij een supermarket zoals Alfa , Carrefour ,Hero , Sogo etc.
Je moet ook prijsbewust zijn , anders kan je met je AOW + pensioentje niet rondkomen.
Gewone internationale A merken (Coca Cola , Panta b.v.) kan je bijna overal krijgen .Maar speciale merken artikelen zoals Pannekoekenmeel van Honig is in Jakarta (bij Kemchik) verdomd duur.
Ik dacht dat hett een pakje toen 30.000 of 40.000 rupie was.
Zoals de rode druiven , dat vind ik wel goedkoop.
Als ik daar ben koop ook dat graag , is goedkoper en lekkerder(zoeter) dan wat ik bij Appie Hein kan halen.En zeker durian .
Jammer dat tegenwoordig de zgn Durian Jatoh uit Banten bijna niet meer te krijgen is.Jatoh betekent een rijpe durian die van de boom gevallen is.
Moet je ook gelijk consumeren.

Als particulier kan je ook bij de Makro inkopen gaan doen.
Ben naar zo'n Makro winkel gegaan , je weet niet wat je ziet .
Een beetje rommelig maar een keur van Indonesische produkten.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ja wij gingen ook altijd naar de plaatselijke super.Borma
verse fruit, ook durian,maar groente, echte melk hadden ze niet daar.
Dus om de zoveel tijd naar Carrefour of Matahari of soms wel eens naar Yoya.
Er is genoeg daar als je maar geld hebt................. Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Yummie! Emoticon: Shiny
Hier de eerste foto 100 euro wisselen bij een money changer in 2003 voor 965.000 rp

Gelijk wat indrukken over van alles
Zag dat ik die plastieke schoenen gekocht had in 2003 voor 19.000 rumpia
ja dat scheelt met 35 eurootjes nu in de winkel en markt

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Nog even die jan Modaal Modalitas Orang?
Niet dat ze er veel van gebruik maken, maar Tarif Jalan tol Naik wordt de prijzen, daardoor duurder.
Het geval is dat je de vracht vervoer meer op de binnen wegen tegen kom dan
op tolwegen.
Niet dat je ze daar niet ziet, daar zijn ze ook wel maar niet met grote getallen.
Wat word er daar veel vervoert over de weg, ja andere mogelijkheden hebben ze niet ze moeten nog al veel in dessa's bezorgen. Emoticon: Nice Emoticon: Shiny Emoticon: Yes!

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

[quote] On 05-09-2007 10:03 zieleffe wrote:
Nog even die jan Modaal Modalitas Orang?

Ziel , ik gebruik liever de term Wong Cukup.
Dat zijn dan mensen die cukup (voldoende) middelen hebben om een adem ayem (relaxte manier )kunnen leven.
Dus echt geen zorgen hoeven te maken of ze het eind van de maand kunnen halen , of ze de schoolgeld van de kinderen of uang obat kunnen betalen.
Soms worden ze genoemd als Golongan Menengah tot Golongan Menengah keatas t/m Wong Sugih.
In Nederland kan je mss zeggen als de Jan Modaal+ .klasse.
De hoogte van de inkomen (evt gezinsinkomen)is ook niet bepalend .
Ik ken ook Indonesiers die redelijk veel verdienen volgens Indon.begrippen (2000-3000 euri net) die ook maar net net kunnen rondkomen.
Hangt meestal af van de gezinsuitgaven , de lifestyle die ze hebben.

Over de wegen op Java (jakarta-Bandung) is vanaf vroeger altijd druk(nu echt macet) in de " provinciale wegen.
Al die truks , Angkot ,Bus etc moeten al passagiers en goederen naar alle kleine steden vervoeren.
In West Java heb je vroeger 2 wegen naar bandung , via Cibinong Derpok Bogor Puncak , of via Cibinong Bogor Sukabumi Cianjur.
De 3de is niet zo bekend bij de Nederlanders , die gaat via Jonggol, Cianjur.
Echt populair bij zwaar verkker , omdat het iets vlakker is i.v.m de weg via Puncak of Sukabumi.
De Populaire weg , snel en comfortabel is de Jago Rawi tolweg van jakarta naar Bogor richting Bandung via Puncak of Sukabumi.Van jakarta naar Bogor was een paar jaar geleden ongeveer 45 minuten.
Inmiddels is het nu ook al tjok en tjokvol., maar nog sneller dan de provinciale weg. Dat kan uren duren.
Door de komst van Cipularang Tol is de verkeersdrukte verminderd.
Nu gaat een deel van de zwaar verkeer met einddoel Bandung via de Tolweg Cipularang.

Hitami
Gebruiker
spacer line

wat betekent now Jan Modaal. Een keer goed ziek, ben je meteen een arm mens.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Sidia schreef

Nu gaat een deel van de zwaar verkeer met einddoel Bandung via de Tolweg Cipularang.

Heb zo idee dat het vracht verkeer die tol wegen vermijden doordat ze daarmee hun tolgeld besparen.
Nu de tarif Tol naik , ....is het misschien toch dat men het geld interesant in eigenzak steekt.
Vooral als je in Jakarta tol moet betalen daar staan om de zoveelste kilometer een tol poort.
Als je al naar het vliegveld gaat zie je vlak voor Soekarno Hata vliegveld twee dicht op elkaar tol huisjes staan.
Banjar uang tarif tidak tahu lupa Emoticon: Stupid Emoticon: Cooool Emoticon: Eerie Emoticon: Frustrated

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

…ťn ding weet ik wel, tien jaar geleden had ik van het vliegveld naar Sukabumi plusminus twee en een half uur nodig, nu red ik het vaak niet in 4 uur.
In ťťn woord een drama, maar dat vind ik de hele infrastructuur in IndonesiŽ, alhoewel het meeste zware vrachtverkeer al s'nachts rijdt, wordt het met de dag nijpender.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Jakarta Bogor via Jagorawi tol is 45 min rijden , ya een paar jaar geleden.
Dat heb ik uitgerekend als ik uit jakarta Centrum(i.d buurt van Gambir) waar mijn ouderlijke huis zit naar mijn kleine volkspilla bij de Novotel Bogor (einde van de Jogorawi) moet rijden.
2 jaar geleden heb ik bijna 2 uren nodig om de zelfde weg te nemen , het is wel tijdens kantooruren .
De weg naar Sukabumi is ook een lijdensweg , gaat vanaf Bogor via de oude "provinciale" weg , 40 jr geleden was het a.d beide kanten v.h weg leeg , weinig dorpen .
Nu is het tjok en tjokvol .
Vooral de plaatselijke pasars bij de kleine steden tussen Bogor en Sukabumi , het is een pasar waar de auto/vrachtverkeer er tussendoor moet komen.Zoals vroeger het verkeer via de stads(dorpskernen) langs moeten ,zie maar de voorbeelden in Nederland . Van Amsterdam naar Enschede bijvoorbeeld.
Nu ga je met de snelweg via Amersfoort en verder , je komt niet meer langs de dorpen en steden.
In West Java heb je naast de oude provincialewegen ook de zgn tolwegen , veel te weinig . Men kan hoogstens de route naar Bandung via Jonggol verbeteren .
Op bergachtige gebieden Puncak en Sukabumi is men vaak genoodzaakt om over de oude smalle wegen te rijden.Je kan daar geen 4 of 6 baansweg aanleggen.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 07-09-2007 10:23 zieleffe wrote:
Sidia schreef

...

Heb zo idee dat het vracht verkeer die tol wegen vermijden doordat ze daarmee hun tolgeld besparen.
(

Hangt af van de bestemming.
Een truk uit Jakarta (Tanjog Priok=haven) met bestemming Badung gaat via Cipularang.
Binnen 2 uur zit je bij de grens in Bandung , behalve als je inde centrum van Bandung moet komen.Daar zit je ook mss 1 uur met macet total.
Bestemmingsverkeer voor dorpen en steden tussen Jakarta ,Purwakarta -Bandung zijn vaak genoodzaakt om de oude prov.wegen te nemen.
Er zijn nog te weinig afritten naar de kleine steden.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Nu we over inkomen praten , de chauffeurs van huurauto' s (travels) krijgen % , 20% van de huurprijs (onduidelijk of het enkeltje is of P.P)
Een ritprijs van een Kijang is ongeveer 450.000 rupie (juni 2007) , deur tot deur. 20% is 90.000 rup .
Door de Cipularang kan zo' n chauffeur op zijn minst 2 x Jkt -Bandung p.p(v.v) gaan rijden.
Dus zou hij 180.000 rupie perdag krijgern(buiten uang persen).
Ze werken gemiddeld 15-20 dagen permaand.
Als het goed is zal zo' n supir bijna 4 jut permaand verdienen.
Meer dan een jonge afgestudeerde doktorandus of insinyur in een kleine bedrijf verdienen.Niet iederen kan gelijk werk vinden bij Philips of Unilever.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

87,390,782 pageviews Een website van indahnesia.com