Subforum Algemene Indonesiëpraat

forum.indonesiepagina.nl 
70 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
andre
Gebruiker
spacer line

Van iedereen die terugkomt van vakantie naar IndonesiŽ, hoor ik dat de prijzen de bocht uit gieren. Ik ben nieuwsgierig of dit ook geldt voor de dagelijkse boodschappen. Vandaar de volgende inventarisatie, die ik graag aangevuld zou zien door mensen die momenteel in IndonesiŽ verblijven:

Prijzen 2003 (voor zover ik mij kan herinneren)
1 wholewheat brood (sari roti) Rp. 6.500
1 pak melk Ultrajaya: Rp. 11.000
1 kilo gehakt: Rp. 25.000
1 kuipje meadow leah boter: Rp. 6000
1 flesje water 500 ml. Rp. 500

1 porti nasi goreng bij een kakilima: Rp. 2.500
1 sirloin steak bij een TL verlicht restaurantje: Rp. 15.000
1 sirloin steak bij een gezellig verlicht restaurantje: Rp. 25.000

1 ritje in de angkot Dago-Bandung (jauh-dekat): Rp. 2.500

1 bioscoopkaartje in B.I.P.: Rp. 15.000
1 uur internet bij een warnet: Rp. 3.500

Alvast bedankt!

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 23-08-2007 08:18 andre wrote:
Van iedereen die terugkomt van vakantie naar IndonesiŽ, hoor ik dat de prijzen de bocht uit gieren. Ik ben nieuwsgierig of dit ook geldt voor de dagelijkse boodschappen. Vandaar de volgende inventarisatie, die ik graag aangevuld zou zien door mensen die momenteel in IndonesiŽ verblijven:

1 flesje water 500 ml. Rp. 500

1 porti nasi goreng bij een kakilima: Rp. 2.500
1 sirloin steak bij een TL verlicht restaurantje: Rp. 15.000
1 sirloin steak bij een gezellig verlicht restaurantje: Rp. 25.000

1 ritje in de angkot Dago-Bandung (jauh-dekat): Rp. 2.500

1 bioscoopkaartje in B.I.P.: Rp. 15.000
1 uur internet bij een warnet: Rp. 3.500

Woon in Belanda , maar volg wel de prijzen daar.
Wil ooit pulang kampung.

Als je de inflatiecijfers bekijkt zou de prijzen ongeveer tot 30% omhooggaan.
Buiten andere factoren zoals verhoging BBM , de soort toko , soort wijk waar , de stad waar je woont etc.
Ik schat dat de prijzen bijna 2x duurder geworden zijn.

-water (afhankelijk van het merk )is bijna 2 x dacht ik ,vanaf 800 rupie.
- Angkot Dago voor lange afstanden 2000 rupie
Korte rit = 1000. (juni 2007) Bij overstappen betaalt je weer dezelfde prijs.
-Internet is ong 8000/uur.

Bij de K5 heb ik nooit gegeten , wel kopi gedronken (reis 2007 in Purwakarat) = 2000 rupiah/gelas.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Hoezo duur ?????

Bij kleinere/eenvoudie restorans zijn de prijzen een paar duizend goedkoper (dubbeltjes =10 cts euri)

k heb een etentje gegeven voor docenten van ITB(Bahasa) , en besteld (ge-delipery) bij een warung in de buurt , aan de Dago weg.
Alleen angkat Telpon en kasih persen 5000 rup , hij blij , ik blij.
En het eten is perdom goed.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

moment opname, moment opname, moment opname, moment opname, moment opname, moment opname, moment opname.
Uw visie van uit Holland Om Sid, Uw visie vanuit Holland Om Sid, Uw visie vanuit Holland Om Sid, Uw Visie vanuit Holland OmSid.
Ik heb, ik had, ik zou gehad hebben, ik had willen doen, ik had gewild, de wereld draaid door Om Sid, hoe eng het ook mag klinken, na uw terugkomst zijn de prijzen weer explosief gestegen.
Vast houden aan het verleden heeft geen zin Emoticon: Nooo
Geeft ook niet zo'n eerlijk beeld aan mensen die daar naartoe willen om vakantie te vieren.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Tierlijk is het moment opname (van juni 2007).
Op dit moment zijn de prijzen van SemBaKO (Sembilan Bahan Pokok) ook aan het stijgen.
Sembako is de 9 basisproducten zoals , rijst ,bakolie , suiker etc.
Dit in verband met de komende lebaran .
Veel vraag , weinig aanbod .
Of de aanbod werd gemanipuleerd.

Als je Chiken Rica2 kan krijgen voor 14.000 rupie incl drinken (teh botol etc) , is het toch redelijk goedkoop voor een rijke toerist uit Nederland.
Dus de bewering van sommige toeristen dat de prijzen uit de bocht gieren is n.m.m betrekkelijk .
Bij de lunchtime kan je al voor 1,25 euri een maaltijdje krijgen plus 1 fles teh botol/soft drink.
Voor 1,20 euri kan ik alleen maar kroket van FeBo krijgen.

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

Wegens inflatie, concurrentie van andere IT bedrijven en stijgende lonen in zijn algemeenheid, hebben wij afgelopen mei de lonen van onze collegaīs in de tropen met gemiddeld 30% omhooggeknald.

Begin de details te vergeten

belgianguy
Gebruiker
User icon of belgianguy
spacer line

er is steeds aardig wat inflatie geweest in indonesie
maar diegenen die er het meeste last van hebben, zijn toch wel de indonesiers, omdat hun inkomen niet altijd volgt
maar voor de tourist uit het westen, is het toch steeds een super-goedkope bestemming geweest, nu nog steeds, want kijk maar naar de wisselkoers, alle recente prijsverhogingen zijn weer lekker gecompenseerd door de verzwakte rupiah...

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 23-08-2007 20:31 belgianguy wrote:

voor de tourist uit het westen, is het toch steeds een super-goedkope bestemming geweest, nu nog steeds, want kijk maar naar de wisselkoers,

Dus , uit de bocht gieren is waarschijnlijk ook een beetje overdreven.
Of zijn het dan mensen die voor een dubbeltje (4,5 euricts) op de 1ste rang willen zitten .? Emoticon: Smile

andre
Gebruiker
spacer line

De mensen die ik gesproken heb, hebben in IndonesiŽ gewoond en zijn voor vakantie teruggeweest. Deze mensen zijn dus inderdaad gewend om in IndonesiŽ voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten (zie ook reactie belgianguy).

On 23-08-2007 20:23 JohanN wrote:

Wegens inflatie, concurrentie van andere IT bedrijven en stijgende lonen in zijn algemeenheid, hebben wij afgelopen mei de lonen van onze collegaīs in de tropen met gemiddeld 30% omhooggeknald.

Is dit een jaarlijks terugkerende verhoging? Of waren er dit jaar bijzondere omstandigheden die zo'n verhoging nodig maakte?

Volgens de wereldbank was de inflatie in 2006 15,5%, is de (voorspelde) inflatie voor 2007 6,3%. Voor 2008 slechts 5,3%.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Ik heb een site gevolg waar indonesiers hun biaya hidup (levensonderhoud) in Jakarta hebben besproken.
Er werd bedragen genoemd van 5 jut tot 10 en 15 jut permaand.
De bedragen waar men redelijk tevreden zijn is tussen de 10 jut -15 jut.
Men maakt ook verschil tussen de echte levensbehoeften (huis - eten/drinken - transport , recreatie *1) en wat men zou willen .
De gemiddelde inkomens waar men zal hebben zal in de buurt van 5 jut zijn.
Ik denk dat de bedragen voor een " expat " ook in de buurt van de 15 jut zal ilggen.

*1. Er is ook een verschil waar je woont (eigen of huurhuis), wat je uitgeeft voor eten-drinken , soort transport., waar je werk etc.
Ook of je schoolgande kinderen heb .
Voor de gemiddelde indonesier bestaat een " minimum loon" .

Ben benieuwd wat onze vrienden in Indonesia uitgeven , je hoeft natuurlijk niet te gaan zeggen dat Ik Pietje heet , woon in Jombang , geeft X rupie per maand.
Je kan ook schrijven , ik heb gehoord --- , of ik heb gelezen ---- . Emoticon: Smile

Ik ben echt benieuwd wat het voor mij gaat kosten om daar te kunnen wonen.
Heb vanaf 1998 met uitzondering 2002 en 2006 jaarlijks naar Jakarta gegaan voor vakantie , en ben bewust de prijzen aan het bestuderen.

fred
Gebruiker
spacer line

Wat het economich systeem ontwricht is niet de waanzinnige inflatie, maar wel de buitenzinnige corruptie in Indonesie, een prijstijging van 10 of 20 % is voor ieder modaal mens een aderlating, ook voor hen dus. Corruptie loopt op tot 200 % en meer. En dat is de werkelijke doodsteek voor de man in de straat, niet alleen economisch, ook proffesioneel, wie kent niet een doctor die zijn diploma gekocht heeft voor voor een 7 juta? Is het niet zo, dat een kandidaat politie een luttele 5 juta mag op hoesten voor geslaagd examen, wil je een streepje meer...5 juta. Een job in een uniform, heb je natuurlijk een pensioentje, een goede keuze, alleen het prijskaartje is wel een 4 juta, In ambon heb je nu speciale politie, die controleert ieder die in overheidsplunje, tijdens kantooruren, op de markt wandelt, met een 50.000 rp koop je die polietieman om.
Illegaal, daar zijn ze wild van, daar kan je aardig wat mee verdienen, een gemidelde illegale vissersvloot uit bv. Singapore heeft een 50 tal schepen in de Molukken, daarbij een 5 tal bevoorradingschepen, het kostplaatje van zo'n opperatie is 30% naar de militaire basis, 30 % naar de gouverneur en de rest is profit voor de compagnie,
Een zielige en schrijnende vertoning, kasian!

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

Het 'inleidend artikel' van Andre's topic is van d.d.: Posted Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. 23-08-2007 08:18 ; de laatste Posting is van: Posted Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. 24-08-2007 22:56 ... maar hoe staat het nu met de tegenwoordige levensstandaard in INDOnesia ....... Emoticon: Confused Emoticon: Confused Emoticon: Confused

'Ahu kura ahia, mansia nia'

plwolf
Gebruiker
spacer line

Beste Andre.
wij verblijven 4 Mnd.perjaar opBali.
daar zijn net als in Ned. ook de prijzen gestegen.
Maar in Mei 2003 kreeg je voor 100 Euro 975000 Rupias
Op 16 April 2008 krijg je voor 100 Euro 1468000 rupias.
In de nomale warungs is het eten iets duurder geworden.
Maar altijd nog spot goedkoop
Kaaskoppen (ben erzelf een)willen altijd voor een dubbeltje,
opde eerste rang zitten.
Jammer in je laatste jas zitten geen zakken.
groetjes Peter

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Hier in Jogja:

1 wholewheat brood (sari roti) Rp. 6.500
1 pak melk Ultrajaya: Rp. 11.000, goedkoper 8.000-10.000
1 kilo gehakt: Rp. 25.000, duurder (40.000)
1 kuipje meadow leah boter: Rp. 6000, geen idee
1 flesje water 500 ml. Rp. 500, duurder 700-1500, afhankelijk van merk)

1 porti nasi goreng bij een kakilima: Rp. 2.500, duurder, gemiddeld 5.000, minder kan zeker
1 sirloin steak bij een TL verlicht restaurantje: Rp. 15.000, zelfde
1 sirloin steak bij een gezellig verlicht restaurantje: Rp. 25.000, zelfde

1 ritje in de angkot Dago-Bandung (jauh-dekat): Rp. 2.500, 2.000, ook in Bandung is dat het tarief al jaren. 2.500 is teveel betaald Emoticon: Wink

1 bioscoopkaartje in B.I.P.: Rp. 15.000, zelfde, op bepaalde dagen
1 uur internet bij een warnet: Rp. 3.500, vanaf 2.000 hier in Jogja.

Het hangt er erg vanaf waar je zit maar:
- bakolie is 100% duurder geworden in de laatste maanden (is nu weer wat aan het dalen)
- eieren zijn 12.000 per kilo, eerder 8-9.000...

Dat zijn de dingen waar de meeste mensen mee te maken hebben, en niet die steak en het internet cafe. Emoticon: Cooool

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Nu je het zegt, ugge uge, sorry moest effe wat stof kwijt.

Mijn broodje ei is inderdaad duurder geworden. Maar nou moet ik zeggen dat het hier sowieso duurder is as in de rest van RI. een pakje Benson&Hedges kost als 16000R.

Ik betaalde er 11000 voor 4 maand terug. Voor de rest heb ik de housekeepster nog niet horen klagen maar wellicht krijg ik feedback van mijn vader die nu op Java zit te sukaboemiejen Emoticon: Smile

It's only kinky the first time.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Oyibo
Ik betaalde er 11000 voor 4 maand terug. Voor de rest heb ik de housekeepster nog niet horen klagen maar wellicht krijg ik feedback van mijn vader die nu op Java zit te sukaboemiejen

hallo ik dacht dat hi de 18 april vertrok, die zijn hun koffers aan het inpakken...
Weegschaal er bij, ,en nog eens kijken of het wel binnen de kilooootjes blijft.

Maar wat kost een kapper die schoon knipt, en nog wat crembad verricht??

Maar de prijs van rijst die nu gevraagd worden, het belangrijkste voedings middel is, wat kost die nu????

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

kroketje bij de febo kost trouwens al 1 euro 40

hati hati, pelan pelan

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

Hoi Senior, wij hebben een frietpan gekozen toen we ons bankstel kochten met als reden: Nu kunnen we zelf voortaan friet bakken en dat scheelt ongeveer 4 euro per keer dat je friet eet (zelf maken in plaats van halen).

senior
Gebruiker
User icon of senior
spacer line

Hou niet zo van friet en zo, maar een kroketje als je in de stad bent af en toe is wel eens lekker.
Ben trouwens ook wel benieuwd hoe de prijzen nu werkelijk zijn gestegen in Indonesie sinds vorig jaar, ik merk het volgende maand wel. Hoewel het voor een simpele toerist zoals ik ben Emoticon: Yes! toch wel weer een zeer goedkoop land zal blijken te zijn... Emoticon: Smile

hati hati, pelan pelan

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

Je moet het op micro niveau bekijken:
* Voor de Indonesier: Als de lasten zijn gestegen met 15% maar hij heeft net een loonsverhoging van 20% gekregen, dan gaat ie er toch op vooruit.
* Voor degene die Indonesie bezoekt: als de lasten (kosten van verblijf) met 15% zijn gestegen maar de rupia is met 18% gedaald ten opzichte van de euro en daarnaast heb je nog eens een loonsverhoging van 4% gekregen in euroīs.....wow!

Percentages zijn fictief

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 16-04-2008 19:21 JohanN wrote:
Je moet het op micro niveau bekijken:
* Voor de Indonesier: Als de lasten zijn gestegen met 15% maar hij heeft net een loonsverhoging van 20% gekregen, dan gaat ie er toch op vooruit.
* Voor degene die Indonesie bezoekt: als de lasten (kosten van verblijf) met 15% zijn gestegen maar de rupia is met 18% gedaald ten opzichte van de euro en daarnaast heb je nog eens een loonsverhoging van 4% gekregen in euroīs.....wow!

Percentages zijn fictief

Je hebt volkomen gelijk JohanN, het is er voor ons naar verhouding niet duurder op geworden.
Mijn1e vliegticket met Garuda heeft me in 1979 FL. 2100.00 gekost, teruggerekend 953 euro, dat zelfde bedrag betaal ik nu 29 jaar later nog steeds voor het vliegticket en nu zelfs in het hoogseizoen met SQ terwijl onze lonen toch flink gestegen zijn in 29 jaar. Emoticon: Laugh out loud

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Nou Yoke daarmee kom je niet meer weg tegenwoordig.
Ben op zoek gegaan, maar de goedkoopste is via Abudabi net boven de 1100 euro.via Brussel. 6 1/2 uur naar de zandbak, en 8 1/2 uur naar Jakarta
KLM, SQ, MA Lufthansa kom je boven de 1500 euro.
Je vergeet de Tax van meer dan 200 euro te vermelden....... Emoticon: Yeah right! Emoticon: Shiny

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

Hoi Yoke, klopt helemaal. Goede redenering.

Om Ziel, ga met Emirates (http://www.emirates.com/de/english/) vanaf Dusseldorf. Doe ik op 26 april ook. 852 euro retour. Wel paar uurtjes wachten in Dubai maar dat mag de pret niet drukken.

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 16-04-2008 22:25 zieleffe wrote:
Nou Yoke daarmee kom je niet meer weg tegenwoordig.
Ben op zoek gegaan, maar de goedkoopste is via Abudabi net boven de 1100 euro.via Brussel. 6 1/2 uur naar de zandbak, en 8 1/2 uur naar Jakarta
KLM, SQ, MA Lufthansa kom je boven de 1500 euro.
Je vergeet de Tax van meer dan 200 euro te vermelden....... Emoticon: Yeah right! Emoticon: Shiny

Nee Om Ziel, heb het ff gecheckt, betaald op 21-12-07 voor 2 vliegtickets met vertrek op 18 juni en terug op 18 juli 08 met Singapore airlines incl. alle kosten zoals administratie en calamiteitenfonds en vliegticktetgarantie.
Totaal 1951.06 euro : 2 = p.p. 975.53 euro, nou U weer. Moest het wel direct betalen, geboekt via internet.
Regelmatig ff checke of er weer een aanbieding is hoor! Emoticon: Yes!

dit is dus +/- 953 euro excl. administratiekosten e.d.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

in September 874 euro met deze maatschappij AUH
Vanaf nu tot Augustus 1171,11euro met de Airbus 330-200, Emoticon: Nice Emoticon: Shiny

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

61,578,856 pageviews Een website van indahnesia.com