Is tapas de Spaanse versie van een INDOn. rijsttafel ???

Subforum Andere praat 
46 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Andere praat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Anis, ik claim dit niet hoor over spekkoek, maar het kan, er zijn zoveel versies
Malam, het ritueel van de navelstreng ken ik, wordt ook in Nederland gedaan.
Een aantal jaren geleden mocht ik bij een selametan zijn, ter ere van een geboren tweeling van Indische vrienden.
De placenta werd begraven en eerbiedig behandeld, had dit nog nooit meegemaakt.
Was een indrukwekkende ervaring, die ik niet snel vergeet,

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 30-08-2007 14:18 merapi wrote:
Nou goed,Yoke, maar nasi rames werd[zoals mij is verteld] wel degelijk een maaltijd,overgebleven van een uitgebreide rijsttafel.
En ja, de diverse nasi soorten zijn algemeen bekend.

Ja Merapi van wat er overblijft van een uitgebreide rijsttafel zou je best een nasi rames kunnen maken maar als je in een restaurant een nasi rames besteld dan krijg je dacht ik geen restjes want dan zou je beter iets anders kunnen bestellen. Emoticon: Nooo

De nasi kuning die ik maak staat beschreven in een ander topic maar je hebt jezelf al verbeterd door te vermelden dat er nog kunyit in moet en santen en geen geschaafde klapper, ik gebruik er dus pandanblad bij en daoen salam, kentjoor heb ik nog niet eerder gehoord maar dat zou best streek gebonden kunnen zijn.
even goed selamat makan Emoticon: Yummie!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 30-08-2007 16:14 Malam wrote:
Yoke vergat nog ťťn selamatan, als de navelstreng loslaat, althans in Sunda, en daarna de 40e dag, dat is hoofdzakelijk een feest voor Pa en Ma, want dan mogen ze weer Emoticon: Puh! Emoticon: Yes! Emoticon: Party!
Nog een oud gebruik, de navelstreng werd bewaard, mocht het kind koorts hebben dan werd de navelstreng in een kommetje water geweekt en het lichaam van het kind met dit water ingesmeerd, weg koorts, althans dit werd gezegd, tegenwoordig is het toch veiliger om maar even een dokter te raadplegen.
Groet Malam

Ik ben er wel meer vergeten, de huwelijksceremonie bijv. en dat van die nageboorte weet ik ook wel maar weten jullie dat er een gebruik is waarbij de moeder de afgevallen stomp van de navelstreng op eet met een hapje rijst Emoticon: Confused

Er is altijd wel een gelegenheid om een selamatan te geven bijv. als wij weer veilig en gezond aangekomen zijn bij de familie met een volle dompet en ook nog de rekening betalen en er zo'n 100 pakketjes gevuld met lekkers meegegeven worden aan degenen die geweest zijn en ook nog wat mee willen nemen voor de familie thuis.
ach ja we houden dat maar in ere je moet je roots niet vergeten Emoticon: Party!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 30-08-2007 19:59 4yoke4 wrote:

...

Er is altijd wel een gelegenheid om een selamatan te geven bijv. als wij weer veilig en gezond aangekomen zijn bij de familie met een volle dompet en ook nog de rekening betalen en er zon 100 pakketjes gevuld met lekkers meegegeven worden aan degenen die geweest zijn en ook nog wat mee willen nemen voor de familie thuis.

Ja Yoke en dat zijn selamatans waar het hele jaar naar uitgekeken wordt Emoticon: Wink

zieleffe
Gebruiker
spacer line

Ik heb wel van charlatans gehoord.
Maar dit is weer nieuw voor mij selamatans?? wie ciapa, Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Stupid

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 31-08-2007 09:47 zieleffe wrote:
Ik heb wel van charlatans gehoord.
Maar dit is weer nieuw voor mij selamatans?? wie ciapa, Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Stupid

Om Ziel hebt U nog nooit een selamatan gehouden in Indonesie?

feestje met eten en drinken ter ere van wat dan maar ook.

teh botol erbij of sepriet (sprite) met een spijker een gat in de dop maken en dan een sedotan er doorheen steken. Emoticon: Yes!

zieleffe
Gebruiker
spacer line

Jawel heet dat dan zo, wist ik niet alweer wat geleerd.
Vorig jaar nog bij het inzegenen van dat huis, ons huis,zeg ik al niet meer een complete rijst tafel, met al die traditionele handelingen, maar vooral bidden.
Ze wilde hebben dat ik voor bad , maar ben weg gegaan toen het klaar was ben pas aan het eten gegaan, toen die Nasi kuning, die toren al ruim was geruÔneerd

teh botol erbij of sepriet (sprite) met een spijker een gat in de dop maken en dan een sedotan er doorheen steken.

Nou daar weet ik niets van, bij ons waren het alleen die plastiek bekertjes dozen vol air putih,met rietjes.
Ik zal kijken naar een foto die ik daarvan heb. Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Blush Emoticon: Clown

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Dit was geen selamatan, maar een traditionele maaltijd met op de achtergrond een snoepie waar ik de beste tijd van mijn leven mee heb als ik in IndonesiŽ ben.

Dit eten is ter ere van een gelegenheid, in dit geval een verjaardag, het is mij niet duidelijk of het typisch Sundanees is of dat het een algehele gewoonte is.

Waarbij de top van de nasi kuning voor de persoon is waar de selamatan voor is bestemd.

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

• In tegenstelling wat vťťl mensen denken zijn de spekkoekkruiden anders dan de speculaaskruiden .......

• Mensen uit INDonesia vroeger NL-IndiŽ halen vaak hun neus op vůůr de Hollandse kunst van het kruiden der maaltijd en aanverwante zaken .....

• Toen wij in Nederland kwamen en in een 'pension' gehuisvestigd werden, zei de vrouw van de pensionhouder als ze 'Hollands gekookt' (meestal) had ,bij de bloemkool met Hollandaise saus , aangepast gekruid had met kruidnagel ........ Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

sidia
    Gebruiker
    User icon of sidia
    spacer line

On 31-08-2007 13:13 Malam wrote:
    Dit eten is ter ere van een gelegenheid, in dit geval een verjaardag, het is mij niet duidelijk of het typisch Sundanees is of dat het een algehele gewoonte is.
    [

De Nasi Tumpeng symboliseert de heilige Berg Mahameru , waar de Goden wonen.
    Werd verder overgenomen door de Javanen (bewoners van Java= dus Javanen en Sundanezen) ) die later de Islam geloof hebben aangenomen. .
    Wordt nu nog steeds gebruikt waar Javaanse invloeden aanwezig is.
    Dus wordt ook bijna overal gebruikt waar Javanen en Sundanezen wonen.
    Je kan mss zeggen dat het een duizenden jaar oude gewoonte is .
    Lang voor de komst van Hindu (de Indiers) op Java (Indonesie).
    Hoeft ook niet een gele kleur te hebben .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

merapi
    Gebruiker
    User icon of merapi
    spacer line

Zo leer je steeds meer,
    Ja Anis, ik weet wel van oudsher werd bloemkool in Nederland met nootmuskaat klaargemaakt.Kruidnagel ging altijd bij rundvlees.
    Die bloemkool:heb mn ouders tot het uiterste getergd, kreeg het niet door mn keel, en dan lag er zo""n gore witte pap overheen.moest echt blijven zitten tot mn bord leeg was.
    Nu maak ik bloemkool als sajur, veel lekkerder en lichter.,in combinatie met broccoli

Malam
    Gebruiker
    User icon of Malam
    spacer line

On 31-08-2007 13:45 sidia wrote:

...

De Nasi Tumpeng symboliseert de heilige Berg Mahameru , waar de Goden wonen.
    Werd verder overgenomen door de Javanen (bewoners van Java= dus Javanen en Sundanezen) ) die later de Islam geloof hebben aangenomen. .
    Wordt nu nog steeds gebruikt waar Javaanse invloeden aanwezig is.
    Dus wordt ook bijna overal gebruikt waar Javanen en Sundanezen wonen.
    Je kan mss zeggen dat het een duizenden jaar oude gewoonte is .
    Lang voor de komst van Hindu (de Indiers) op Java (Indonesie).
    Hoeft ook niet een gele kleur te hebben .

Bedankt voor uw uitleg Om Sid.
    Dit gebruik heb ik al legio keren meegemaakt, maar het was mij niet geheel duidelijk.
    Blijkt dus dat het een algeheel gebruik is, ik had al gehoopt dat u duidelijkheid zou geven.
    Groet Malam

merapi
    Gebruiker
    User icon of merapi
    spacer line

Mooie foto"s Malam!
    Op Bali wordt de nasi kuning met pandanblad klaargemaakt, en is altijd geel.
    Iedere streek zal hun eigen recept hebben, maar hoe ook gemaakt:heerlijk! Emoticon: Puh! Emoticon: Devil Emoticon: Bye bye

AnisJ
    Gebruiker
    User icon of AnisJ
    spacer line

merapi ,

"..........dan lag er zo""n gore witte pap overheen.moest echt blijven zitten tot mn bord leeg was.

Posted Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. 31-08-2007 14:15

Wat wil je als in Nederland bent moet je 'blank denken' (vroeger ???)

'Ahu kura ahia, mansia nia'

merapi
    Gebruiker
    User icon of merapi
    spacer line

Ha ha Anis, dat was moeilijk, heb nooit geleerd blank te denken in Nederland.
    Kon ook niet tussen een familie die deels totok was, flink Indisch en een tikkeltje joods, maar o zo gezellig., denk er nog heimwee aan terug..
    Het was een grote familie! ontzettend liefdevol, ik mis het nog iedere dag
    O Anis , nog even over de bloemkool: ondanks alle straf hoefde ik nooit meer bloemkool te eten, spuugde de hele tafel onder.

AnisJ
    Gebruiker
    User icon of AnisJ
    spacer line

merapi ,

O Anis , nog even over de bloemkool: ondanks alle straf hoefde ik nooit meer bloemkool te eten, spuugde de hele tafel onder.

Posted Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. 31-08-2007 21: 02

• In dat pension, aan de Renbaanstraat in Ski' pŤning' en/Scheveningen achter het Kurhaus (alleen voor Merapi ), lieve 'kijk-porummers' werd ŗl dat Hollands eten altijd in de vuilnisbak 'gemieterd', totdat mijn moeder met andere Indische vrouwen na een gesprek met de mw-werkster en B-.Za het voor elkaar kregen om 'Indisch te koken' met nasi ....... ya 'pension-houder belanda' skakar sekali , later bij een andere pensionhouder van Franse afkomst kregen we ůůk nog Franse kost ........ Emoticon: Yummie! Emoticon: Yummie! en dat wat we behoren te krijgen; ik zal zij achternaam nooit vergeten ..... L'Ouest Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

balibreeze
    Gebruiker
    User icon of balibreeze
    spacer line

Even een vluggertje Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. merapi gele van de nasi kuning komt door de geelwortel ( kunyit) pandan geeft de geurigheid van de rijst (wangi),en de melk (cocos) melk waarin het gekookt word.!!
    Om sid die foto"s van het uitserveren sinjo"s lijken meer op Hotel Homan ipv Des Indes. ????

sing ken ken bli....

4yoke4
    Gebruiker
    User icon of 4yoke4
    spacer line

On 03-09-2007 17:23 balibreeze wrote:
    Even een vluggertje Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. merapi gele van de nasi kuning komt door de geelwortel ( kunyit) pandan geeft de geurigheid van de rijst (wangi),en de melk (cocos) melk waarin het gekookt word.!!
    Om sid die foto"s van het uitserveren sinjo"s lijken meer op Hotel Homan ipv Des Indes. ????

Merapi,
    nog eentje die je verteld hoe je nasi kuning maakt, net zo dus als dat ik schreef in mijn posting van 29/08 om 23.38
    Als het nu niet goed komt, weet ik het ook niet meer.

Bali breeze had ook ergens het recept gegeven van nasi tim, heb je het nu intussen ook gekregen van je sobats malam en Sidia?
    Gaat het weer een beetje meprau Merapi of speelt die galblaas nog steeds op
    Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

merapi
    Gebruiker
    User icon of merapi
    spacer line

Hai Yoke, heb een heerlijk recept van nasi tim en nasi kuning,beetje aangepast maar erg lekker.
    Bij nasi kuning smaakt een blaadje djoeroek erg lekker.
    Bedankt hoor!

merapi
    Gebruiker
    User icon of merapi
    spacer line

Bedankt voor de recepten,
    Ja yoke, nog steeds galblaas problemen, urgent is het niet maar ik krijg een oproep om dat ding eruit te halen, maar er zijn ergere dingen!
    Hoe is het met jou Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
    Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
     Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2021
    Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

102,739,365 pageviews Een website van indahnesia.com