Weg met de parkeermafia!

Subforum Blog @ indonesiepagina.nl 
73 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Blog @ indonesiepagina.nl > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
BlogBlot
Gebruiker
spacer line

Weg met de parkeermafia!

Iedereen kent ze wel, de vriendelijke mensen die altijd een parkeerplaatsje voor je kunnen vinden. Al is het op de stoep, driedubbel voor een uitrit of op een dode arm in het snelwegsysteem van Jakarta. Altijd is er plek voor nog een auto, nog een motor en fietsen worden in elkaar gewoven weggezet tegen een vuilnisbak of boom. Allemaal geen probleem en we zijn allang blij dat we netjes kunnen parkeren op minder dan tien meter lopen van waar we moeten zijn. Er is dan ook absoluut niets mis mee om hier wat geld vooruit te trekken boven het standaard geldende tarief. Graag zelfs, want het 'liever lui dan moe', daar moet voor betaald worden. Uiteraard gaat het hier niet om grote bedragen en voor die paar duizend Rupiah ga je zelf geen auto's aan de kant duwen, dat geloof ik nooit.

Lees verder , klik op de titel

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Hoezo ? , weg met de parkeermafia ?

Wat zijndan de redenen ?
Dat er bepaalde praktijken bestaat ( " mafia achtig" ) is duidelijk .
Dat heb je in alle grote steden van de wereld , en zeker waar men nog moeite hebben met de wetshandhaving.
In zekere zin is het een geaccepteerde verhaal.
De parkeergeld is bijna overal Rp 1000 (nog niet eens 10 euri cents).

En wat krijgt je ervoor terug ?
1.Gemak
2.Relatief veiligheid.
3.Economische en sociale veiligheid.

mbt punt 2.: Jou brommer en auto is in goede handen , de kans dat het gestolen en beschadigd wordt is relatief klein.
(Meestal zijn de beawkers ook ex plaatselijke premans).
Die zal zorgen dat ze hun eigen nest niet gaan bevuilen , en dat andere dieven (andere premans) van andere wijken niet in hun wijk gaan opereren.

mbt punt 3.Omdat ze vaste inkomen hebben gaan ze niet snel terug vallen om d.m.v diefstal of afpersing=lees bescherming de boel gaan verzieken.
Er is duidelijk sociale controle , iedereen weet wie iedereen is.

Dus wat zijn de echte bezwaren om iets extra te betalen , trouwens die 1000 rupiah is standaardvergoeding in de grote steden.
En de parkeerders zijn ook tevreden.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Het premanisme is - voorlopig - toch niet uit te bannen. De parkeerwachters op Malioboro staan ook weer onder een "opperhoofdman" aan wie ze (veel) geld moeten afdragen. Ze worden wel gedwongen een hoger tarief te vragen want anders is er voor hen geen droog brood (bordje nasi) meer te verdienen.
Ik betaal uit mezelf al Rp. 1000 per stalling met de wetenschap dat er dan extra goed met m'n motor wordt omgegaan. Het systeem verandert voorlopig toch niet zolang Malioboro wordt beheerst en "bestuurd" door een preman-conglomeraat.
Premanisme kan zelfs af en toe ook z'n voordelen hebben daar waar de overheid (lees: politie) nauwelijks functioneert. In 1988 heb ik mijn lesje al geleerd in Jakarta waar ik toen woonachtig was en vrij snel met de premans in aanraking kwam die me vaker hebben kunnen helpen in de strijd tegen - veel ergere - corrupte ambtenaren.

Ik denk dat je beter kunt ageren tegen het toelaten van al die pengamen en bedelaars die zowel aan de preman als aan de politie geld moeten afdragen. Het gebruik van vrome moslims om hun zakat "af te dragen" aan de straatbedelaars, houdt pas een maffia-achtige praktijk in stand die niemand voordeel oplevert. De "parkeermaffia" doet tenminste nog iets voor zijn geld.

Don't worry, be happy. Gisterenmiddag en gisterenavond moest ik in Nederland beide malen 7,50 euro betalen voor een paar uurtjes parkeren. Dat is pas diefstal en maffia (in dit geval van de Nederlandse overheid, maar dan in een mooi jasje verpakt).

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Het premanisme is inderdaad iets wat zichzelf controleert en in stand houdt. In principe is daar dan ook weinig mis mee. Ik erken dat het op deze manier vrij veilig parkeren is.

Het argument "De parkeergeld is bijna overal Rp 1000 " is natuurlijk onzin Sidia, maar dat weet je ook wel. Als mijn buurman steelt kan ik me daar ook niet op beroepen.

Mijn enige argument is, dat ik graag belasting wil betalen op basis van gebruik (de meest eerlijke manier in mijn ogen), maar dat kan ik niet omdat ik een of andere zwendel met gebruikte kaartjes e.d. tegenkom. Hier heeft uiteindelijk de gewone burger ook weer last van, want het geld voor het groot onderhoud aan diverse grote straten hier in de stad komt echt niet uit de zak van de sultan.

Wel triest dat je dus in Nederland 90.000 Rupiah betaald voor een paar uurtjes, en die 1000 Rupiah hier is inderdaad 'maar' 1000 voor mij, maar voor de gemiddelde parkeerder weegt die 1000 wel een stukkie zwaarder natuurlijk.

Over puntje 3 van Sidia ben ik wel een beetje nieuwsgierig. De gemeente laat vrij weinig cijfers los over de niet ontvangen centen natuurlijk, maar het zou toch gaan om 200 miljoen Rupiah. Er zijn veel parkeermannetjes, dus dat kan haast niet genoeg zijn om van te leven, dus ik vermoed dat dat jatten/afpersen e.d. er nog gewoon bijgedaan wordt, buiten 'werktijd' een beetje meer dan tijdens. Emoticon: Wink

belgianguy
Gebruiker
User icon of belgianguy
spacer line

in banyuwangi, een stad waar ik enkele jaren woonde, had men hetzelfde probleem, de parkeermannetjes rekenden dikwijls dubbel tarief en gaven meestal geen ticketje op de koop toe, dus er werd heel erg weinig doorgestort naar de pemda...toen heeft de bupati het volgende ingevoerd: telkenmale bij de jaarlijkse verlenging van de stnk voor motorfiets of wagen moet er een 'parkeertaks' bijbetaald worden, voor sepeda motor is dat 20.000 rp, voor mobil 50.000 rp, daarvoor krijg je dan een sticker die je op je nummerplaat moet plakken, en daarmee kan je overal vrij parkeren, het ganse jaar...ter compensatie krijgen de parkeerwachters nu een echte wedde en hebben ze geen excuus meer om je af te zetten...gevolg: in 1 jaar tijd was het hele probleem opgelost...enkel voertuigen die niet in banyuwangi geregistreerd zijn (makkelijk te zien aan de nummerplaat), moeten nog parkeren met een los ticketje...mooie oplossing toch? de lokale overheid is voorzien van een zekere, vooruitbetaalde inkomstenstroom voor parkeren, en de parkeerwachters hebben nu een echt statuut met bijbehorende wedde..iedereen tevreden!
heeft iemand weet van een dergelijke oplossing in andere steden? of is banyuwangi een uniek geval?

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Het verbaast me dat de webmaster zulk naief artikel schrijft. De corruptie viert hoogtij in IndonesiŽ en dit op elk niveau. De juru parkir heeft meer dan waarschijnlijk zwaar moeten betalen voor voor zijn functie. Wil hij zijn kinderen inschrijven in de basisschool moet hij al 3 juta betalen aan de directeur, anders wil die hen zelfs niet inschrijven. Als je gaat solliciteren moet je geen cv meenemen, maar veel rupiahs. Niet de meest competente persoon krijgt de job, maar diegene die het meest kan betalen.
Ik ben jaarlijks 1 maand in IndonesiŽ en het is opvallend hoe de situatie elk jaar verslechterd. De hoofdoorzaak is corruptie. Uit zeer goede bron weet ik dat als je je wil inschrijven op de univ, je al 30 juta moet schuiven. Veel mensen kunnen dat niet betalen. Op die manier gaan vele talenten verloren.
En de juru parkir? Hij kan niet anders dan eraan meewerken. Iedereen weet dat het gebeurt en iedereen werkt er noodgedwongen aan mee.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Erwin, het stuk is dan ook meer geschreven vanuit het oogpunt 'diefstal' dan vanuit het oogpunt 'corruptie'.

erwin
Gebruiker
User icon of erwin
spacer line

Maar corruptie is altijd diefstal, toch? De juru parkir wordt zelf ook bestolen. Wil hij nog een korreltje rijst overhouden dan kan hij niet anders dan net hetzelfde te doen.
In IndonesiŽ is het vandaag de dag de gewone gang van zaken. Niemand ligt er wakker van. En dat is verontrustend.
Ik heb in het verleden naar landen gereisd in Afrika en AziŽ die veel armer zijn dan IndonesiŽ, nooit zag ik dat de corruptie zo stevig ingeworteld is in het dagelijks leven als in IndonesiŽ.
Dat banen en studiemogelijkheden enkel nog voorbehouden zijn voor de rijken, en niet voor de meest getalenteerden zal op middelange termijn zware problemen opleveren voor IndonesiŽ.
En de president? Wel hij sliep rustig voort. Boudewijn de Groot moet maar eens een nieuwe versie maken van 'Meneer de President'.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,255,463 pageviews Een website van indahnesia.com