Wisselkoers rupiah <> euro

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
62 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Gelukkig is het morgen weekeinde, even 2 dagen geen veranderende wisselkoersen Emoticon: Party!

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

En 'we' staan vrijwel op de 17.000 op dit moment. Minder leuk einde van het jaar voor de gemiddelde Indonesische econoom in dienst van de overheid. Dollar op 12.200 is namelijk ook niet echt nabij de 9.000 waarvan ze jaren uit zijn gegaan.

sukadi46
Gebruiker
spacer line

Het is vooral voor de fam daar lekker en niet voor de inwoners als geheel. Import wordt zo wel heel duur. Beter zou het zijn en ik denk realistischer een koers tussen de 12000 en 13000. Wij denken teveel aan onze vakantie pegels dus egoÔstisch. Het is alleen voor ons leuk, maar niet voor de IndonesiŽrs. Rijst import en andere noodzakelijke zaken.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

sukadi46; de meeste producten die niet worden geimporteerd zijn niet veel duurder meer geworden de afgelopen maanden. Ja als je import wil, dan is dat duurder geworden, maar als je dat al kon betalen zal dat nu ook wel geen probleem zijn.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

1.598.470 tov 100 euro vandaag
paar dagen terug zaten we nog boven de 1.600.000
het russisch roulette in Ukraine heeft hier waarschijnlijk ook weer invloed op
ik ben wel benieuwd hoe eea zich verder gaat ontwikkelen, zowel in Ukraine
als mbt het koersverloop van de rupiah zeker rondom en na de verkiezingen
in indonesie.
economen verwachten dat de rupiah tot eind 2014 "zwak" zou zijn
maar inmiddels weten we al dat economen niet alles weten en de wereld
samenhangt aan "toevalligheden"

we zullen zien,que sera sera

Welcome to Indonesia Take it as it is or leave it if you don't like it

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Raar maar waar.
De rupiah is gekoppeld aan de US dollar wordt gezegd.
Momenteel is de dollar aan het zakken tov de Euro
Je zou verwachten dat je dan meer rupiahs krijgt voor een euro
maar tot mijn verbazing zie ik nu het omgekeerde gebeuren.

EURO-Dollar vandaag 1.3857
EURO-rupiah vandaag 15.781

Bekijk ik het te simpel ??

Omdat de EURO tov de dollar te duur is voor de exporthandel
komen de heren binnenkort (binnen een maand) bij elkaar om
iets te wijzigen aan de rente zodat de EURO weer minder waard wordt.
Achter de schermen wordt er dus gemanipuleerd met de koersen.

http://www.nu.nl/economie/3720(...)ds-oktober-2011.html

Bekijk ik het te simpel ???

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

De rupiah is niet gekoppeld aan de Amerikaanse dollar, maar de IDR koers t.o.v. andere munteenheden wordt altijd via de USD berekend.

Dus eerst IDR -> USD, dan USD -> EUR. En vice versa natuurlijk.

NB: De Chinese yuan en Antilliaanse gulden bijvoorbeeld, zijn wťl gekoppeld aan de Amerikaanse dollar. Zo zijn er redelijk veel, ook zijn sommige valuta gekoppeld aan de euro.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Dat bedoel ik Lieve maar dan snap ik dus niet waarom men nu minder rupiahs krijgt
wanneer men meer dollars krijgt voor euro's logischerwijs zouden er dan ook meer
rupiahs moeten komen, gisteren was de euro lager tov de dollar en kreeg men toch
meer rupiahs als nu. Dat vind ik vreemd.

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Elk land heeft een centrale (of nationale) bank, wiens verantwoordelijk het ook is om de munteenheid stabiel te houden en inflatie onder controle te houden. Dit is natuurlijk om de koopkracht van de burger te waarborgen maar ook om een gezonde export te behouden (men moet het land 'interessant' houden voor het buitenland).

Het is dus volkomen normaal dat d.m.v. het veranderen van bijvoorbeeld rentetarieven en het aanmaken van (nieuw) geld, de koers 'gemanipuleerd' wordt. Dit gebeurt niet echt achter de schermen.

Natuurlijk is na het invoeren van de euro, het beleid meer gecentraliseerd voor de euro landen.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Toch blijf ik het vreemd vinden dat 13 jaar lang er niet op ingegrepen is en dat nu
(omdat USA een slechte winter heeft) de Euro ineens te duur wordt.
In 2008 was de koers 1.58-1.60 niemand die er toen iets van zei, ook de dames/heren
die nu ineens bijeen willen komen niet. Dit lijkt op een-houtje-touwtje-beleid.
Weer een spelletje van de banken en groot-financieerders.

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Beetje simplistisch scenario:

Amerika komt uit de problemen (terrorisme, economie, whatever) en de goudkoers daalt. De dollar doet het goed.

Jokowi verliest de presidentsverkiezingen van Prabowo Subianto en die neemt maatregelen waardoor de Chinese inwoners hun kapitaal versluizen.

Dan is het goed mogelijk dat de dollarkoers omhoog gaat maar dat de rupiah toch een duik neemt. Want: Ze zijn niet gekoppeld. In dat scenario wordt de Antilliaanse gulden wel meer waard.

Natuurlijk moet ik wel een beetje nuanceren: Als de economie van een land zeer sterk afhankelijk is van een ander, gaat het "als het regent in xxxxx drupt het in zzzzz" wel op. Met afhankelijk bedoel ik niet alleen export maar ook investeringen.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Momenteel is het zo dat de dollar zakt tov de euro, dus men krijgt meer dollars voor de euro.
De rupiah zakt ook tov de dollar, maar in Indonesie heeft men voor de dollar een wisselkoers vastgelegd (rekenmethode) maar zelfs in dat geval omdat men meer dollars heeft zou men ook meer rupiahs moeten ontvangen.

Of heeft men in Indonesie de wisselkoers (rekenmethode) ineens ook veranderd
bij de centrale bank ??

bulekurus
Gebruiker
spacer line

Zal de ruphia terug naar zijn oorspronkelijke 12000 komen ?

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 17-03-2014 18:30 bulekurus wrote:
Zal de ruphia terug naar zijn oorspronkelijke 12000 komen ?

Na 9 juli kan er ineens veel veranderen Bulekurus, hangt een beetje af van de uitslag
van de presidentsverkiezingen, maar een val terug naar 12.000 (of minder) dat zie
ik persoonlijk in 2014 nog niet gebeuren, alhoewel ... de wereldeconomie heeft ook
invloed op Indonesie en wanneer de spanningen mbt Ukraine-Rusland verder oplopen
of escaleren in nog meer rare sprongen van Poetin dan weet je het niet.
Maar vwb Poetin zou je eigenlijk alles kunnen verwachten;

het moet niet gekker worden zeggen de politici maar het kan wel gekker Emoticon: Laugh out loud

er is er zelfs een die alles nu al knettergek vindt Emoticon: Party!

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

RTL 7 melde dat de Euro op 1,40,stond tegen over de dollar.......

Waarom die rumpia dan ook niet hoger????? Emoticon: Stupid Emoticon: Very funny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 17-03-2014 19:28 zieleffe wrote:
RTL 7 melde dat de Euro op 1,40,stond tegen over de dollar.......

Waarom die rumpia dan ook niet hoger????? Emoticon: Stupid Emoticon: Very funny

Click to see original image

Dat had ik dus ook al ontdekt Zieleffe (zie mijn vorige posts in dit topic)
maar een verklaring heb ik nog niet Ik betwijfel ook of iemand hier een verklaring
voor kan geven. Het is een feit en een mysterie.

Het zou me niet verbazen wanneer het verschil weer in iemands zakken verdwijnt
in Indonesie.

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Nee hoor, geen mysterie.

In zo'n geval:
EUR/USD gaat omhoog.
USD/IDR gaat omlaag.

Dus: men krijgt meer dollar voor de euro maar men krijgt ook minder rupiah voor de dollar. Dit kan elkaar dus opheffen.

Zoals al eerder gezegd; ze zijn niet gekoppeld maar het is de berekeningswijze. Het is trouwens zo dat momenteel de rupiah meer de euro dan de dollar volgt.

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

On 18-03-2014 02:57 Lieve wrote:
Nee hoor, geen mysterie.

In zo'n geval:
EUR/USD gaat omhoog.
USD/IDR gaat omlaag.

Dus: men krijgt meer dollar voor de euro maar men krijgt ook minder rupiah voor de dollar. Dit kan elkaar dus opheffen.

Zoals al eerder gezegd; ze zijn niet gekoppeld maar het is de berekeningswijze. Het is trouwens zo dat momenteel de rupiah meer de euro dan de dollar volgt.

Zoals ik al eerder aangaf Lieve dat zou een verklaring zijn, maar de realiteit is anders momenteel

EUR/USD gaat omhoog
USD/IDR gaat ook omhoog

alleen de banken/regering in Indonesie hebben enige tijd geleden al besloten dat er een vaste rekenrente tov de USD wordt gehanteerd voor wisselkoersen, maar ... dan nog wanneer je voor een Euro meer dollars krijgt zou je logischerwijs ook meer rupiahs
dienen te ontvangen en dat gebeurd niet dus dan komt de vraag waarom niet ?
De rupiahs "verdampen"in het wisselproces ???

Ik sta op het punt om weer een financieele injectie te geven voor mijn verbouwing
maar momenteel lijkt het mij beter om cash euro's mee te nemen om deze lokaal
in te wisselen want het bank-to-bank transferen lijkt op te leveren dat er teveel
rupiahs "verdampen"in het wisselproces.

Een update van de huidige werkelijke wisselkoers Euro-IDR bij wisselkantoren
in Indonesie zou meer duidelijkheid kunnen geven

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

USD/IDR gaat ook omhoog

Dat is het voordeel van een zus als Head of Treasury bij een grote bank: Het gaat omlaag.

En dit is van Bloomberg:

11.282 is lager.

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Mijnheer Sabar, als particulier kan men bij een wisselkantoor (of zelfs bank van uw echtgenote) altijd wel een betere koers krijgen met contant geld dan door elektronisch over te schrijven.

Liefst biljetten met grotere waarde, en in nieuwstaat.

Mocht u reizen via Jakarta, is VIP in Menteng wel interessant.

Antwoordend op uw vraag, dit zijn hun wisselkoersen van vandaag:

CCY BUY SELL
AUD 10,240 10,270
CNY 1,835 1,842
EUR 15,735 15,765
GBP 18,795 18,845
HKD 1,456 1,463
JPY 110.90 111.40
MYR 3,440 3,460
SAR 2,995 3,015
SGD 8,930 8,950
USD 11,270 11,295

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

Voor diegenen die de koersen bij ťťn van de 'betere' wisselkantoren in Jakarta op de voet willen volgen, is dit de website:

http://www.vip.co.id

Er is ook een Engelstalige versie. Ik zeg 'betere' omdat ik zeer positieve ervaringen met ze heb, vooral omdat het heel makkelijk en veilig is vanaf een Indonesische bankrekening naar ze over te maken. Ik heb er geen commerciŽle belangen en ben op geen enkele manier met ze gelieerd.

Dit is bovenstaande tabel in een betere layout:

bulekurus
Gebruiker
spacer line

Op 18-03-2014 03:25 schreef sabar2:

[quote verwijderd]

Zoals ik al eerder aangaf Lieve dat zou een verklaring zijn, maar de realiteit is anders momenteel

EUR/USD gaat omhoog
USD/IDR gaat ook omhoog

alleen de banken/regering in Indonesie hebben enige tijd geleden al besloten dat er een vaste rekenrente tov de USD wordt gehanteerd voor wisselkoersen, maar ... dan nog wanneer je voor een Euro meer dollars krijgt zou je logischerwijs ook meer rupiahs
dienen te ontvangen en dat gebeurd niet dus dan komt de vraag waarom niet ?
De rupiahs "verdampen"in het wisselproces ???

Ik sta op het punt om weer een financieele injectie te geven voor mijn verbouwing
maar momenteel lijkt het mij beter om cash euros mee te nemen om deze lokaal
in te wisselen want het bank-to-bank transferen lijkt op te leveren dat er teveel
rupiahs "verdampen"in het wisselproces.

Een update van de huidige werkelijke wisselkoers Euro-IDR bij wisselkantoren
in Indonesie zou meer duidelijkheid kunnen geven

Beste Sabar, Ook ik wil een kapitaalinjectie doen van 100k euro maar wel via banktranfert, kan moeilijk in mijn zakken steken en naar ginder vliegen. Oke er gaan wel een paar ruphia's verdampen maar in de huidige koers van 15700 tot de normale koers van 12500 geeft dat wel vele ruphia's meer. of zie ik iets verkeerd

Lieve
Gebruiker
User icon of Lieve
spacer line

In de EU moet u import/export Ä10k of meer aangeven, in IndonesiŽ is dat 100 juta IDR. Het aangeven heeft eigenlijk weinig betekenis; men mag het wel in- of uitvoeren. Maar men stelt wel vragen. Anderzijds, als men elektronisch meer dan 100 juta ontvangt, moet er officieel ook een verklaring aan de bank worden gegeven.

U moet er niet van uitgaan dat de 12500 koers de 'normale' zou zijn. Het is belangrijker in te schatten wat de toekomstige korte en lange termijn koersen kunnen worden. En op een bedrag van een ton, leidt het koersverschil tussen 15700 en 15900 toch al snel tot een verschil van Ä1.250.

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 18-03-2014 11:05 Lieve wrote:

I, in IndonesiŽ is dat 100 juta IDR. Het aangeven heeft eigenlijk weinig betekenis; men mag het wel in- of uitvoeren. Maar men stelt wel vragen. Anderzijds, als men elektronisch meer dan 100 juta ontvangt, moet er officieel ook een verklaring aan de bank worden gegeven.
.

Zie de circulaire van Bank Indonesia m.b.t money laundring van jaren geleden.

bisa dicek of makemyday .

sabar2
Gebruiker
User icon of sabar2
spacer line

Bedankt voor de link Lieve
Het is mij bekend dat ik max. 100 juta mee kan nemen.
Ik sjouw liever niet te veel cash mee, maar bij mijn vorige bezoek
moest ik wel ivm de onduidelijkheid "ATM problemen"
ik kon moeilijk de verbouwing stilleggen.
Het CASH wisselen was toen zeer prettig zeker omdat de koers
naar een hoogtepunt ging eind 2013
"ATM problemen" waren er wel maar bij lange na niet bij alle ATM's
Ik blijf de ontwikkelingen nog even volgen mbt de rupiah ik heb nu twee ingangen
om eea te checken want onnodig rupiahs laten "verdampen" vind ik niet nodig
ook al is de koers tov een jaar geleden flink verbeterd.
Je kunt geld maar een keer uitgeven maar dan liefst met het beste rendement Emoticon: Shut up!

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

69,992,232 pageviews Een website van indahnesia.com