Goud van oud

Subforum IndonesiŽ op z'n Nederlands 
72 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > IndonesiŽ op z'n Nederlands > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Veer01
Gebruiker
User icon of Veer01
spacer line

Heb net een gratis dvd gehad in een aanbiedingszak van Smiths.Staat allerlei oud kinderfilmspul op...leuk om tita Tovenaar weer eens te zien.Waar keek de oude generatie in Indonesie naar?Wij hadden Pipo de clown,Tita Tovenaar,Swiebertje,etcetera.Ik blijf het leuk vinden. Emoticon: Clown

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

De 50 ers tot 60ers zijn verdeeld in the have and the have nots groepen.
De eerste groep zijn globaal verdeeld in 2 groepen.
De westers georienteerde en niet westers georienteerden .
De westers georienteerden hebben hun eigen (westers)films , boeken en muziek.
De niet westers georienteerden doen veel aan budaya indonesia.
Indon. films , dans en muziek.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

ucup2
Gebruiker
User icon of ucup2
spacer line

Dit was de vraag van Veer01 niet sidia. De vraag is wat zijn de typische kinderfilm, die ieder dag worden uitgezonden, zoals Titatovenaar etc, die bijv. door de TVRI werden uitgezonden en populair waren, onafhankelijk stand (rijk of arm), cultuur (westers georienteerd of budaya indonesia).

Misschien zou jij het antwoord op je vraag kunnen gaan googelen (in Google gaan opzoeken) bijv. onder kinderseries tv 60er jaren indonesie.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Veer1 heeft de groep te breed gesteld.
Hij schreef over de oudere generatie .
Ik heb de oudere generatie ook verfijnd door 2 groepen te noemen , de 50 ers en 60 ers.

Men moet niet vergeten dat de TV pas in 1962 ingevoerd werd in verband met de Asian Games.
Voor heel Indonesia (lees Jakarta) heb je alleen maar 10.000 zwart wit TV .
Van 1962 t/m 1968 (mijn vertek naar Ollanda) werd vaak kinderprogramma's van o.a Pak Kasur en Bu Kasur gedraaid (de oudjes zullen het wel weten )
En veel budaya indonesia , zoals tari2-an , angklung , gamelan etc.
Denk aan die tijd dat Soekarno op politiek gebied de Indonesiers op 1 richting wil leiden.
Dat zijn dan de programma's , met veel propaganda (nation building).
Ook werd veel Oost Europese film (gratis propaganda) gedraaid , zoals van Rusland en Roemenie , Tjeko .
Vaak met veel storingen en zeker tijdens de Asian Games.
Ik heb vanaf de 1ste invoering van de zwart wit TV de opening van Asian Games , 6 jaar lang naar de kwelbuis gekeken , soms met buren die bij ons in de kamar tamu (zit kamer) de Asian Games wilen kijken.
Kan je voorstellen , 10.000 toestellen in Jakarta en (later) Bandung ? .
TVRI heeft een relay sation in bandung.
Voetbal en badminton is zeer populair.
Is altijd druk in onze zit kamer.
Had ik maar toen kacang goreng verkocht.
Kacang goreng , pala manis , permen , obat gosok. Emoticon: Party!

Dus Mas of Menir Ucup2 , ik hoef niet te gaan googelen.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Als ik verder mag verklaren .

In de jaren 60 ( t/m 1960?) is de TV nog niet ingevoerd.
Tot 1968 (is het jaren 70 ?) is het ook nog niet echt verspreid zoals nu het geval is .
Zelfs tot de kampongs hebben ze nu TV en schotel antenna.
cot de jaren 70 kan niet iedereen de TV veroorloven , zelfs radio is niet bij elke huishouding aanwezig. Het is gewoon een feit.
Tussen 1970 -1979 weet ik niet hoe het gegaan is .
Pas na 1979 kom ik weer geregeld terug .
In de meeste gevallen was het ook vaak kebudayaan Indonesia totdat de comercieele tv werd ingevoerd.
Zal wel veel kinder filmpjes zijn , heb nooit gekeken.
In mijn tijd was het Bing Slamet , UsUs , Mang Topo , Edy Sud etc.De Trio Los Gilos is bekend.
In de humor genre , ketoprak , dagelan .En veel Jakartanse folklore .
Si Dul anak Jakarte , Si Pitung.
Nu worden de nieuwe versie van vroeger weer opgevoerd.
Verder weet ik niet meer , ben al pikun. Emoticon: Smile

Dat is wat ik kan zeggen over de vergelijkbare kinderprogramma zoals Tita Tovenaar .
Dat had ik ook in Amsterdam in de jaren 70 gezien.

zieleffe
Gebruiker
spacer line

Ik heb (schoenen) dozen vol foto's uit Indosenia , gemaakt in 28 jaar reiservaringen. Ook oude foto's van familie en vrienden.

Pak Sid jammer dat u die niet kan scannen die foto's.
Zou de foto zeker niet weg geven, of misschien deze mensen die wel geinterseerd zijn op oude foto's die voor u het willen u foto's in jpeg om te zetten,
Ik weet het niet zeker maar u kan altijd een poging wagen.

Nieuws & Agenda
Actueel nieuws en activiteiten in het kader van 'Van IndiŽ tot IndonesiŽ'

Hier verzamelen wij nieuws over verschillende onderwerpen, waaronder nieuws gerelateerd aan het onderzoeksprogramma. In de rubriek Signaleringen kunt u informatie vinden over nieuwe tentoonstellingen, publicaties en films over onderwerpen die verband houden met het onderzoeksprogramma. Via de Agenda houden wij u op de hoogte van de activiteiten die worden georganiseerd in het kader van Van IndiŽ tot IndonesiŽ.

Bijdragen voor de nieuwspagina zijn welkom en kunnen verzonden worden naar de webredactie (indie-indonesieEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.niod.knaw.nl).

Weet niet wat voor een kwaliteits foto's het zijn, u kan het beste zelf beoordelen, jammer dat u dit niet zelf in digitale in de computer om kan zetten Emoticon: Worship Emoticon: Laugh out loud

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Die oude foto' s heb ik niet zo veel.
Zoals gewoonlijk als opa 's en oma's dood gingen werden hun bezittingen gelijk " weggegooid" , vooral foto' s.
De klein kinderen hebben geen belangstelling. Heb hoogsten 2 foto albums over oude Indie , over de Indonesiers.
Hoe ze leven , hoe ze wonen , in wat voor soort huizen ze leven , of ze toen al auto rijden.(En niet als supir of berdiende van de Nederlanders Emoticon: Smile ).
Dat is nog zeldzamer dan de foude foto van de oude kolonialen of indische nederlanders.
Wil a.s . zomer ook gaan bedelen/smeken bij familie en bekenden of ze hun oude foto' s nog hebben. Ben bang dat de meesten al in de tong sampah zijn verdwenen.
Maar ya , je moet wel proberen.
T.z.t kan ik alsnog verspreiden in site' s , moet eerst een kursus volgen.
En of ik ook toestemming kan krijgen van de familie' s.
Wie weet roep ik jou hulp wel.
De kwaliteit is vaak vergeeld en piepkleine foto' s , maar met photoshop of zoiets Emoticon: Smile kan je gaan toveren.
Dat heb ik gehoord. Emoticon: Smile

Heb ook een leuke maar een oude foto van de " kereta setan" van mijn opa .
(de duivelswagen , zo werd het toen genoemd) Als je eens weet hoeveel ze vragen voor oude zeldzame foto op de Marktplaats.

Als je een foto rechten wil hebben (b.v. van de K.I.T) moet je al 80 euro betalen per foto.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

He , een goed idee .
Mss kan tante Yo een foto plaatsen voor mij.
Niet van mijn familie maar van een fotograaf uit die jaren .
Gaat om 2 foto' s van Inlandse Bestuur Ambtenaren.

Veer01
Gebruiker
User icon of Veer01
spacer line

Bedankt voor de reacties,mijn vrouw noemt net nog The little house on the prairy,hier ook welbekend van EO. Emoticon: Wink

pak ronald
Gebruiker
User icon of pak ronald
spacer line

(kijken of het werkt

Ga staan waar geen plek is om te staan.

pak ronald
Gebruiker
User icon of pak ronald
spacer line

pak ronald
Gebruiker
User icon of pak ronald
spacer line

[img]src=http://www.imagewoof.com/view_thumb/f79b31349/30.straatmuziekantgaroet.jpg
[/img]

pak ronald
Gebruiker
User icon of pak ronald
spacer line

Gelukt (en dat voor een nerd)

pak ronald
Gebruiker
User icon of pak ronald
spacer line

Deze komt uit het boek "Indie in beeld", een boek met ongeveer 50 losse foto's

pak ronald
Gebruiker
User icon of pak ronald
spacer line

pak ronald
Gebruiker
User icon of pak ronald
spacer line

Of zoeken bij het KIT
http://www.kitlv.nl/hisdoc.html

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 31-03-2007 13:39 sidia wrote:
He , een goed idee .
Mss kan tante Yo een foto plaatsen voor mij.
Niet van mijn familie maar van een fotograaf uit die jaren .
Gaat om 2 foto s van Inlandse Bestuur Ambtenaren.

Om Sid, als u een scanner heeft dan kunt u de foto's scannen en als bijlage via email naar mij zenden dan zie ik wel of ik ze kan plaatsen voor U'. Emoticon: Bye bye

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 31-03-2007 21:10 pak ronald wrote:
Of zoeken bij het KIT
http://www.kitlv.nl/hisdoc.html

PAK R .
Bij de KIT kan je ook downnloaden , ben ook lid van KIT bieb .
Meestal zijn het standaard foto .Foto van Nederlanders en Indische Nederlanders . Maar je ziet bijna geen foto' s van Indonesiers , behalve van de Sunan of een vorst of andere Indonesische regenten .
Wat ik bedoelde is oude familiefoto' s van de Indonesiers toen ze nog Inlanders heten.
Dat is natuurlijk zeer zeldzaam , en ook prive .
Je kan ook niet zo maar in het net zetten.
Krijg je gewoon last .

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 31-03-2007 17:47 Veer01 wrote:
Bedankt voor de reacties,mijn vrouw noemt net nog The little house on the prairy,hier ook welbekend van EO. Emoticon: Wink

Ya , dat kan wel kloppen.
De kinderen van mijn oudere vrienden en familie kennen het ook.
Dus m.a.w behoort jou vrouw ook niet tot de "oudere generatie" .
Vandaar dat ik over een andere groep en tijdperken praat ( over jaren 60-70.).

Elke "tijdperk"heeft zijn eigen kinderprogramma , zoals de jongere generatie indonesische kinderen. (bajaj bajuri).
Ya , laura ingalls , met haar zusters , hoe ze hun huis hebben gebouwd , de winter , hoe pa ingalls gaat jagen etc .
Zo zoet , kan je van dromen. Emoticon: Smile
Toen het leven nog hard maar goed was . Emoticon: Yes!

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

• Een hele tijd geleden had ik een 'doos met foto's', met korte beschrijvingen op 'de kop getikt' bij de Slegte, het lag in een vitrinekast; een familielid die vroeger de HBS-tijd in Nederlandsch-IndiŽ had meegemaakt herkende het als materiaal voor 'aardrijkskunde' ..... het is ingedeeld in verscheidene en verschillende onderwerpen met veel oude zwart/wit foto's ..... mťťr kon hij mij niet vertellen.

" ...... wie weet mťťr ...... "

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

merapi
    Gebruiker
    User icon of merapi
    spacer line

Anis, pak Ron en om Sid,
    Ben heel erg benieuwd naar oude foto""s van Nederlands Indie!
    Vooral voor na-oorlogse totokje met een aangetrouwde Indische familie: er werd niets gezegd over de Oost, maar als kind begreep je al iets.
    Het was volkomen onduidelijk,dat op donderdag avond er een bijeenkomst werd gehouden.
    En ja de kinderprogramma"s: ach kijk naar dit kabinet en je weet genoeg

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
    Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
     Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2021
    Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

97,553,696 pageviews Een website van indahnesia.com