Japan doet afstand van oorlogs misdaden.

Subforum Andere praat 
68 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Andere praat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
daft_punk
Gebruiker
spacer line

Is het nou zou moeilijk om toe te geven dat ze foute dingen in de oorlog hebben gedaan?! Nu zal het nooit eens kunnen rusten.

Daan

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

On 02-03-2007 09:04 daft_punk wrote:
Is het nou zou moeilijk om toe te geven dat ze foute dingen in de oorlog hebben gedaan?! Nu zal het nooit eens kunnen rusten.

Daan

Daar kan ik in mee gaan, zo komt er nooit rust aan het verleden.
Dit ontkennen is tegen beter weten in, je een stelling aanmeten, die willens, en wetens de geschiedenis wilt vervalsen.
En daarom ben ik sceptisch voor geschiedenis...en zijn schrijvers, eerst goed weten wie de schrijver van de geschiedenis zijn, dan pas kan je nog niet altijd het geschrevene beoordelen, objectiviteit is moeilijk soms te traceren Emoticon: Frustrated Emoticon: Eerie Emoticon: So funny Emoticon: Very funny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

De trots van Nippon zal nooit buigen, voor geen enkel land!
daarom zal ze pijn niet weggaan, al beloven ze 1000 maal spijt, het blijft een keizerrijk dat bereidt is tot het uiterste te gaan Emoticon: Worship Emoticon: Worship Emoticon: Cry
bah!

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

On 02-03-2007 09:04 daft_punk wrote:
  • Is het nou zou moeilijk om toe te geven dat ze foute dingen in de oorlog hebben gedaan?!
  • Nu zal het nooit eens kunnen rusten.

Daan

• Daan yth.,

• " ..... als de laatste Japanse 'Samuraï', de deur achter zich nog niet, dicht gedaan heeft en het licht uit, zal dit nooit maar dan óók nooit gebeuren ...... i.t.s.t .... Duitsers, misschien ......."
  • Bovendien hebben bepaalde Japanners nog steeds een grootheidswaanzin .......

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

daft_punk
    Gebruiker
    spacer line

ik begrijp je helemaal Anis, alleen het is wel erg jammer. Zeker voor de mensen die daar in de oorlog hebben gezeten (ook mijn fam). Het geeft ze een gevoel alsof ze niet serieus genomen worden en alsof het nooit gebeurt is. Al na de tweede wereld oorlog was iedereen met de wederop bouw bezig en kwamen een aantal nederlanders terug uit indie. In nederland was iedereen druk met wat er in europa gebeurd was en intreseerde zich niet of nauwelijks wat er in Azie gebeurd was. Dit gaf van toen af aan al een NIET begrepen gevoel. Was netjes geweest om dat (voor de nog levenden) recht te zetten.

Daan

daft_punk
    Gebruiker
    spacer line

sorry dit is mijn verhaal, en dan zijn de europeanen er nog beter vanaf gekomen dan de Aziaten.

AnisJ
    Gebruiker
    User icon of AnisJ
    spacer line

On 02-03-2007 18:23 daft_punk wrote:

Sorry dit is mijn verhaal, en dan zijn de europeanen er nog beter vanaf gekomen dan de Aziaten.

• " .... volkomen met jou eens, in Europa heeft men géén idee van de oorlogtrauma's die Japan veroorzaakt had in zijn 2 de Wereld-Oorlog verleden m.b.t. Azië ......".

merapi
    Gebruiker
    User icon of merapi
    spacer line

Anis, bepaalde jappen hebben een grootheidswaan: nee ze hebben het allemaal!
    Anis, ik ben totok, heb de oorlog niet meegemaakt[ben van 1952], maar 1 Indo oom is afgeslacht door de jap[een hoofdletter vind ik ze niet eens waardig], een andere Indo oom is nooit terug gevonden, ligt op de bodem van de Java zee; hij was van Molukse afkomst en getrouwd met een Nederlandse vrouw.
    Bedankt KNIL en Nederlandse regering!
    voor het in de steek laten van al diegenen die zich hebben ingezet om ondanks alles dit koloniale gezag in stand te houden
    Bedankt Nederland, die berooid achter bleven en hun geliefde Indie moesten achterlaten en alles kwijt,
    Minister Bot, doe hier iets aan, u bent in Bandung geboren, waarschijnlijk als rijke bule.
    U haalde wel de pers door 2 kinderen uit Syrie te halen, maar er staan nog ruim 250.000 Indische Nederlanders te wachten op tegemoetkoming, die hebben niets ooit gekregen

Even een bijna woedende Merapi[ik doe mn naam wel eer aan..]

AnisJ
    Gebruiker
    User icon of AnisJ
    spacer line

• Merapi, een tante van mij heeft toe moeten kijken met haar twee kinderen hoe haar man onthoofd werd met een 'Samurai-zwaard' .....

• Één historisch feit kan men ons Molukkers nooit ontnemen ..... op Tarakan hebben Molukse, toenmalige KNIL-soldaten tot drie keer een aanval van Japanners doorstaan ..... bij de derde keer zijn Japanners 'uitgedaagd' om met hun 'Samurai inclusief zwaarden' te vechten, dat hadden zij verloren ..... van Molukse soldaten met hun klewangs ....

merapi
    Gebruiker
    User icon of merapi
    spacer line

Ik weet het Anis, Molukkers staan bekend om hun moed en ongelofelijk inzettingsvermogen, daarom heb ik diep respect voor de Molukse gemeenschap,trouwens voor de hele Indische gemeenschap.
    Als ik het fout heb moet je me maar corrigeren:
    De vechtkunst met de klewang werd er al jong onderwezen,Atjehers zijn er meesters in.
    Hier even een citaat over het samoerai zwaard van tjalie Robinson en Elias, maar een van een goede vriend van mij ,geboren te Lawang, en als kind zn """jeugd""doorgebracht in een jappenkamp

-Jappen zijn zielige krombenige spleetogen, intelligentie bezitten ze niet.
    er is een doel:naar de meerdere luisteren en verder hebben ze totaal geen besef van menselijkheid, je kunt net zo goed een hond dresseren, luistert ook gewilloos.
    Niemand heeft ooit in kamikaze opdrachten uitgevoerd, behalve de jap, vanwege de belachelijke adoratie van een keizer, die alleen maar in naam van zijn keizerrijk heeft gemoord.
    Anis, heb je dit verdriet ivm met die onthoofding kunnen verwerken?
    lieve groet,selam Wilma

sapolidi
    Gebruiker
    User icon of sapolidi
    spacer line

On 02-03-2007 20:18 merapi wrote:

Ondanks hun gebrek aan intelligentie behoren ze toch maar tot één van de grote, economische wereldmachten. Hun high tech industrie is wereld bekend en half Nederland rijdt misschien wel in een auto van Japans fabrikaat. Vind ik toch wel knap van een volk dat géén intelligentie bezit.

sapolidi
    Gebruiker
    User icon of sapolidi
    spacer line

niemand heeft ooit in kamikaze opdrachten uitgevoerd, behalve de jap, vanwege de belachelijke adoratie van een keizer, die alleen maar in naam van zijn keizerrijk heeft gemoord.

ik vind die zelfmoordenaars, die zich behangen met bommengordels met het doel om zoveel mogelijk dodelijke slachtoffers te maken bij de tegenpartij, ook wel iets kamikaze-achtigs hebben. En voor zover ik weet waren het geen Japanners.

Jeroen
    Beheerder
    User icon of Jeroen
    spacer line

Onderwerp even verplaatst naar 'Andere praat'.

dangdude03
    Gebruiker
    User icon of dangdude03
    spacer line

Een dogmatische en stereotype opmerking als ‘Jappen zijn zielige krombenige spleetogen, intelligentie bezitten ze niet’ vind ik verwerpelijk en haast kinderlijk en niet meer van deze tijd. Ik weet dat Wilma hier haar vriend heeft geciteerd, maar achter deze generaliserende uitdrukking kan ze als modern vrijdenkend mens toch niet staan? Wij hebben het tegenwoordig toch over Duitsers en niet meer over Moffen? Ik kan niet oordelen over wat er destijds allemaal in die ‘Japanse’ kampen is gebeurt, en dat zal beslist geen pretje geweest zijn. Toch wil ik hier een passage citeren uit het boek ‘Het Oostindisch Kampsyndroom’ van Rudy Kousbroek die in zijn jeugd zelf enige tijd in zo’n kamp heeft doorgebracht:
    Het was inderdaad geen pretje in de Jappenkampen, maar het leed is bijvoorbeeld niet te vergelijken met dat van joden in Duitse concentratiekampen. De joden werden door de Duitsers systematisch
    vernietigd, de Nederlanders werden 'slechts' geïnterneerd. Het verschilde van kamp tot kamp hoe goed of slecht de situatie was. Van de ongeveer 140.000 Nederlandse burger- en krijgsgevangen overleefden 120.000 de kampen, ongeveer 84%. Bij de Nederlandse joden was dat percentage vele malen lager.

Yerun
    Gebruiker
    User icon of Yerun
    spacer line

Helaas is er geen bron vermeld in de titel. Ik weet helaas niet precies waar het over gaat, maar gelukkig denkt men hier (in Indonesie) minder vaak en ver terug dan in Nederland. Ik moet er niet aan denken er nu nog eens over te beginnen zeg... Ja, ik ben van na die tijd, net als de meesten op deze aardbol.

kiwimave
    Gebruiker
    User icon of kiwimave
    spacer line

On 03-03-2007 10:40 dangdude03 wrote:

...

Het was inderdaad geen pretje in de Jappenkampen, maar het leed is bijvoorbeeld niet te vergelijken met dat van joden in Duitse concentratiekampen. De joden werden door de Duitsers systematisch
    vernietigd, de Nederlanders werden slechts geïnterneerd. Het verschilde van kamp tot kamp hoe goed of slecht de situatie was. Van de ongeveer 140.000 Nederlandse burger- en krijgsgevangen overleefden 120.000 de kampen, ongeveer 84%. Bij de Nederlandse joden was dat percentage vele malen lager.

Even niet vergeten dat er 4x zoveel Nederlanders collaboreerden met de Duitsers als dat er mensen in het verzet zaten. Een groot aantal hebben zich ook misdragen in WOII en daarna in Indonesie onder het motto "Befehl ist Befehl".

Overigens vind ik het heel erg wat er met de Joden is gebeurd in WO-II, we moeten echter niet vergeten dat soortgelijke volkerenmoord nog steeds plaatsvindt, zie Somalie en Congo. We kunnen wel hypocriet lopen lullen dat we het allemaal zo erg vonden voor de Joden in WOII, we laten het nog wel steeds gebeuren in Afrika.

Gracias. Sama sama

AnisJ
    Gebruiker
    User icon of AnisJ
    spacer line

On 03-03-2007 11:54 kiwimave wrote: .....................................................................................................
    .........................................

• daarna in Indonesie onder het motto "Befehl ist Befehl".

• Minder is bekend dat er in het toenmalig, coloniaal Nederlands Nieuw-Guinea Nederlandse collaborateurs, ernaar toe verbannen werden en te óók tewerkgesteld werden ...... dus die fungeerde eigenlijk als het onoffieële verbanningsoord van het moederland ........

zieleffe
    Gebruiker
    User icon of zieleffe
    spacer line

On 03-03-2007 14:05 AnisJ wrote:

...

• Minder is bekend dat er in het toenmalig, coloniaal Nederlands Nieuw-Guinea Nederlandse collaborateurs, ernaar toe verbannen werden en te óók tewerkgesteld werden ...... dus die fungeerde eigenlijk als het onoffieële verbanningsoord van het moederland ........

• Zo leert men nog eens wat er zo al onder de mensen leeft.
    Neen dit wisten sommige mensen niet, denk ik ?,want er is veel gezwegen decenia lang, en langzaam druppelt er de gebeurtenissen door.
    Zo is dit medium belangrijker dan al die boeken die er al over geschreven zijn.
    En dan kom ik op mijn stokpaardje geschiedenis.
    Boeken die geschreven zijn meestal met een bril op van verschillende signatuur… Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Sadley Emoticon: Nooo Emoticon:

P.S Hé Sapolidi weer boven water!
    gelukkig!!, ondanks dat wij van mening kunnen verschillen, maar constructieve elkaar van mening beoordelen , en respect voor elkaar mening mogen hebben…… Emoticon: Yeah right! Emoticon: Stupid

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

merapi
    Gebruiker
    User icon of merapi
    spacer line

Nee dandude, ik citeer geen vriend,maar kamp

verslagen.
    Uiteraard heb ik het boek van Rudy Kousbroek gelezen, op zijn boek "Het Oostindisch kampsyndroom""is behoorlijk kritiek geleverd.
    Nee, natuurlijk hadden de jappen geen gaskamers, zoals Hitler.
    Het idiote beeld was hetzelfde:
    Hitler wilde een superieur blank ras
    Nippon wilde het blanke ras en de gemengbloedigen uitroeien, dit is nooit duidelijk geweest met de rassenwetten
    Overeenkomst:beiden opzet was een genocide, en onderweping aan een Arisch rijk of aan die achterlijke keizer.

Overigens bestond er tijdens de Duitse bezetting nog enige rechtspraak, in Indie 1942-1945 was dat niet het geval, mensen waren overgeleverd aan een stelletje soldaten

merapi
    Gebruiker
    User icon of merapi
    spacer line

Om Sis, Anis, heb een reactie geplaatst op dand posting,
    Graag uw[jullie] reactie
    Dangdude haalt een fragment aan van Kousbroek, hij is waarschijnlijk vergeten dat de Indische Nederlanders de Nederlandse nationaliteit hadden, die echt niet gespaard bleven.
    Kousbroek komt uit een welgestelde blanke familie, die beslist geen of weinig ontbering heeft geleden.
    Lees maar: Een beetje oorlog , van Rob Nieuwenhuys Emoticon: Bye bye

merapi
    Gebruiker
    User icon of merapi
    spacer line

Anis, zou je wat meer willen vertellen over de collabarateurs Nieuw Guinea, het heeft echt mn belangstelling.
    Ik dacht eigenlijk dat collabarateurs naar Australie en NW Zeeland werd afgevoerd
    Ben gek op geschiedenis, vertel!!! Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

sidia
    Gebruiker
    User icon of sidia
    spacer line

On 03-03-2007 17:50 merapi wrote:
    Om Sis, Anis, heb een reactie geplaatst op dand posting,
    Graag uw[jullie] reactie

Mag ik een eerlijke antwoord geven ?
    Het is een gevoelig onderwerp , hou meer van geintjes en lachen , omong kosongen .

DD3 heeft geljk met het citeren van Rudy Kousbroek.
    Heb zijn boek ook gelezen .Het feit dat hij hij van rijke afkomsdt is speel geen rol.
    Zijn "tegenstander" was Jeroen Brouwers . Vertelde over Kamp Tjideng .(Bezonken rood).Heb ik ook gelezen.
    Is bewezen dat hij veel staat te fantaseren en O.H -en.
    Ik ken persoonlijk de Kamp Tjideng , bij benadering ken ik ook de groote van de huizen .
    Heb tenslotte in 1 van de grote huizen gewoond , komt nog steeds daar .
    Over 3 maanden ga ik ook daarheen.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

merapi
    Gebruiker
    User icon of merapi
    spacer line

Om Sid, u heeft gelijk dat Jeroen Brouwers een vijand was van Rudy Kousbroek.
    Terecht heeft Kousbroek vastgesteld dat de verschrikkingen in kamp Tjideng niet bewust mee gemaakt zijn:Jeroen Brouwers was toen 2 a 3jaar,dan kun je aan het waarheidsgehalte weinig waarde hechten.
    Bovendien heeft Brouwers een periode gekend van drugs en alcoholverslaving; het lijkt mij dat je de dingen echt niet meer helder ziet.
    Wat me wel opvalt van Brouwers, de overheersende angst, wat hem dus sloopt.
    Als je de Indie romans leest van Brouwers:angst en verval
    Selam Wilma/Merapi

dangdude03
    Gebruiker
    User icon of dangdude03
    spacer line

On 03-03-2007 17:50 merapi wrote:
    Kousbroek komt uit een welgestelde blanke familie, die beslist geen of weinig ontbering heeft geleden.

Natuurlijk Merapi, Kousbroek kennende zou hij geen genoegen hebben genomen met iets minder dan een vijf sterren kamp.
    Hij wil ook niets weten van mensen die het nog steeds over ‘Jappen’ hebben, ook als het met een hoofdletter J geschreven wordt.

merapi
    Gebruiker
    User icon of merapi
    spacer line

dank je wel dangdude, ik ben geloof ik de enige vrouw van de 3 op het forum die geschiedenis, zeker over de koloniale geschiedenis erg interessant vind,
    Kousbroek heeft zich altijd opgesteld als een kenner van van Ned.Indie, kan wel.
    Hij had ook contacten met Max Blokzijl, een NSBer, ter dood veroordeeld.
    Feit is gewoon dat dit soort mensen toen tot de toplaag van Indie behoorden, maar weinig hebben gedaan voor de mensen om hen heen,het land, de cultuur
    Ja Sayang,
    liefs Merapi/Wilma

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
    Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
     Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
    Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

79,967,136 pageviews Een website van indahnesia.com