Waar komt "Blauw" voor indo vandaan

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
49 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesi gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei gexecuteerd in Indonesi  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesi gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
pak ronald
Gebruiker
User icon of pak ronald
spacer line

Er is een nieuw boekje uit: "Gelders blauw" over de indo's in Gelderland.
Indisch eten wordt bij de marine "de blaauwe hap" genoemd.
Waar komt dit woord blauw toch vandaan?
(waroeng......ik wil niets over ETEN horen uit Beverwijk)

Ga staan waar geen plek is om te staan.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Mss omdat ze een blauwe tong hebben ? ( of iets anders Emoticon: Wink ).
Het is gewoon een "scheld" naam geweest,(dacht ik). Emoticon: Smile

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Veel Europeesche marinemensen kregen in de tropen bij de geringste inspanning een "rode kop". Inheemse collega's noemden hun "roodhuiden" of "rode jongens".
Als reactie daarop kregen de Indische matrozen de spotnaam "blauwe jongens" Inde jaren 50 bracht de marine deze spotnaam naar Nederland. De in grote getale gerepatrieerde Ind. Nederlanders werden toen denigrerend "blauwen"genoemd. In Ind. kringen werd dit woord als een geuzennaam beschouwd, dit aldus Ido Eduard Saueressig in zijn boek Blauwe Jongens en Gouden Duinen.
Emoticon: Bye bye

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Warungkiara
Gebruiker
User icon of Warungkiara
spacer line

Mij is altijd verteld dat het te maken had met het blauwe plekje net boven het stuitje bij de geboorte, dat hebben schijnbaar veel Indo's, kleurlingen enz

Volgens mijn moeder hadden al mijn broers en zusters het. en mijn eigen kinderen hadden het ook.

Ik ken ook een andere versie, het zwarte haar wat zo blinkte in de zon van kokosvet dat het blauw leek....

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 11-02-2007 21:51 Warungkiara wrote:
Mij is altijd verteld dat het te maken had met het blauwe plekje net boven het stuitje bij de geboorte, dat hebben schijnbaar veel Indos, kleurlingen enz

Volgens mijn moeder hadden al mijn broers en zusters het. en mijn eigen kinderen hadden het ook.

Ik ken ook een andere versie, het zwarte haar wat zo blinkte in de zon van kokosvet dat het blauw leek....

Dat blauwe plekje op de stuit is alleen bij ingewijden bekend en weinig Hollanders weten daarvan, dus ik betwijfel of het daar vandaan komt.

Sommige negers zijn zo zwart dat het wel blauwzwart lijkt, maar dat zijn geen ""indischen"" ,ik heb wel eens gehoord dat ze die ook "blauw" noemen.
Och als het kind maar een naam heeft Emoticon: Yeah right!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

" ..... vaak hr ik NEDERlanders, Molukkers k zo noemen; men zegt dan dat ze 'lid zijn van de blauwe knoppen club' d.w.z. dat er vroeger niet veel alcoholische drank door deze groepen genuttigd werd (nu is het anders natuurlijk), maar mr thee en koffie/chocolade melk ...."

'Ahu kura ahia, mansia nia'

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 12-02-2007 15:04 AnisJ wrote:
" ..... vaak hr ik NEDERlanders, Molukkers k zo noemen; men zegt dan dat ze lid zijn van de blauwe knoppen club d.w.z. dat er vroeger niet veel alcoholische drank door deze groepen genuttigd werd (nu is het anders natuurlijk), maar mr thee en koffie/chocolade melk ...."

Anis, lid van de blauwe knoop zijn betekend dat je totaal geen alcohol gebruikt.
dus ook niet een beetje. Er zijn Nederlanders en Molukkers, al dan niet Nederlands of statenloos die alcohol drinken maar er zijn ook die er zonder kunnen.

Nog even wat, bij Molukkers, zal ik dan maar zeggen staat er bij feesten vaak een grote stopfles op tafel met een foetus erin van, ik dacht, een hertje in alcohol. Daar wordt lekker van gedronken door meestal de ouderen, mijn vraag is waar dat gebruik van af stamt. Ja adat maar wat voor adat Emoticon: Confused

Salam dari Nona manis Emoticon: Party!

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

Tante Yo,

• " .... orang tua bilang itu obat kuat , men gelooft erin dat dat je 'kracht' geeft, er komen k speciale kruiden en hout van bepaalde bomen erin ; ik denk dat het suggestie is ..... ya th .... kalau kita percaya Tuhan, kitaorang tida usa percaya 'anak rusa' (zo heet de drank: herten foetus op 'sterk water' ......"

Maar ach .... s'lands wijs s'lands eer, zegt men ...... in Yugoslavia kent men het gebruik van een slang op 'sterk water' katanya itu obat kuat juga .......

• " .... vroeger zei men dat alcohol mr voor 'oudjes' is Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! .... nu houden jongeren k al van alcohol, omdat men z graag op 'ouderen' wil lijken ... "

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

4yoke4
    Gebruiker
    User icon of 4yoke4
    spacer line

On 12-02-2007 15:31 AnisJ wrote:
    Tante Yo,

• " .... orang tua bilang itu obat kuat , men gelooft erin dat dat je kracht geeft, er komen k speciale kruiden en hout van bepaalde bomen erin ; ik denk dat het suggestie is ..... ya th .... kalau kita percaya Tuhan, kitaorang tida usa percaya anak rusa (zo heet de drank: herten foetus op sterk water ......"

Maar ach .... slands wijs slands eer, zegt men ...... in Yugoslavia kent men het gebruik van een slang op sterk water katanya itu obat kuat juga .......

• Mijn zwager dronk ook die obat kuat op zijn trouwen, maar is niet oud geworden, jammer was een leuke man, kon je mee lachen.

Dat van die slang op sterk water heb ik meer gehoord.

merapi
    Gebruiker
    User icon of merapi
    spacer line

Hi Yoke,
    wat ik van Indische vrienden heb gehoord, inderdaad een blauw-bruin vlekje op de billen van Indo babys, wat binnen een dag weer wegtrekt.
    Mijn Hindoestaanste buren hebben pas een baby dochtertje[vader blank en moeder Hindoestaans] de kleine meid had ook dat vlekje

Ajo Anis, slang op sterk water, ben al bang voor een grote spin!

4yoke4
    Gebruiker
    User icon of 4yoke4
    spacer line

On 12-02-2007 20:04 merapi wrote:
    Hi Yoke,
    wat ik van Indische vrienden heb gehoord, inderdaad een blauw-bruin vlekje op de billen van Indo babys, wat binnen een dag weer wegtrekt.
    Mijn Hindoestaanste buren hebben pas een baby dochtertje[vader blank en moeder Hindoestaans] de kleine meid had ook dat vlekje

Ajo Anis, slang op sterk water, ben al bang voor een grote spin!

Ja Merapi, die vlek bestaat, ook bij mix kinderen, zelfs bij mijn kleinkinderen nog maar dat trekt echt niet weg na een dag, soms weken of maanden hoor.
    Het is ook geen klein vlekje maar een echte vlek boven de billetjes.

Echt, dat hertje op alcohol bestaat echt, ik heb het meermalen meegemaakt dat er met plezier van gedronken werd hoor.
    Emoticon: Yummie!

balibreeze
    Gebruiker
    User icon of balibreeze
    spacer line

Wat Pak sid zegt kom meer in de buurt van het scheldwoord blauwe dat staat voor gekleurde mensen,zeker in de jaren zestig werd er lustig mee gescholden ,he blauwe rot eens op naar je eiland !!!!!,maar tegenwoordig wordt blauw ook bestempeld voor de repecteerde gezagshebbers die meer blauw op straat willen hebben.
    Dus als men hoort he pas op een blauwe dan weet je het waar ze het over hebben.

sing ken ken bli....

AnisJ
    Gebruiker
    User icon of AnisJ
    spacer line

• Misschien is het wel de Nederlandse versie van Bule ......

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

pak ronald
    Gebruiker
    User icon of pak ronald
    spacer line

Buleaauw....hij is goed........HAHA

Ga staan waar geen plek is om te staan.

4yoke4
    Gebruiker
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Buleauw van de kou........................... Emoticon: Very funny

Veer01
    Gebruiker
    User icon of Veer01
    spacer line

Neauw naeuw,we zitten met z'n allen weer in de keauw Emoticon: Laugh out loud

zieleffe
    Gebruiker
    spacer line

On 20-02-2007 22:49 Veer01 wrote:
    Neauw naeuw,we zitten met zn allen weer in de keauw Emoticon: Laugh out loud

Het is nou de warmste winter van de eeuw, en 7jaren.
    Dus keauw, of betekend dat niet wat ik er van denk te zijn, gewoon KOUD Emoticon: Party! Emoticon: Shiny Emoticon: Yummie! Emoticon: Shut up! Emoticon: Wink

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

4yoke4
    Gebruiker
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Dialect misschien, jeauw heur, 'k dach het weaul !!!!!!!!!!!!! Emoticon: Laugh out loud

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
    Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
     Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2021
    Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

102,739,361 pageviews Een website van indahnesia.com