Het Verschil tussen pikant en pittig?

Subforum Selamat makan - Smakelijk eten 
73 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
waroeng
Gebruiker
User icon of waroeng
spacer line

Deze 2 woorden pikant en pittig, zijn in Nederland door elkaar gebruikt, uiteindelijk weten ze niet meer, wat is precies het vershil!
Pittig is duidelijk, pedas, heeft te maken met veel sambal!
Maar wat is pikant eigenlijk?? is dat gurih?? of is dat machtig door veel cocosmelk?? of te veel minjak babi (reuzel)??? of te kruidig??? en sommige zeg ook dat pedas is pikant??

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Zoals ik het ken (een echte totok) is pikant een 'vleugje pittig', en is pittig gewoon pedas (ook daarin verschillen, dat mag duidelijk zijn). Pikant is voor mij nog wel te eten, maar pittig hoeft van mij echt niet. Verpest de smaak van een gerecht over het algemeen. Ben dan ook blij dat zonder 'pedis' ook prima te 'bestellen' is hier in Indonesie.

edit: totok dus Emoticon: Puh!

waroeng
Gebruiker
User icon of waroeng
spacer line

Dat dacht ik all...sommige zei dat pikant is gelijk of kan je vergelijken met pittig!
Maar is dat wel zo?? maar cocosmelk (santan) is hellemaal niet pittig, maar die is pikant!!! en sesaam olie is ook niet pittig, maar wel pikant!!!
Dus...is pikant kan je vergelijken met pittig??? weet ik niet meer hoor!!!

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ik denk dat je het zo kan omschrijven, in Italie, spanje, portugal enz. daar kan je volgens mij spreken van pikant(kruidig).
Terwijl Indonesisch eten pittig is, pedas.

waroeng
Gebruiker
User icon of waroeng
spacer line

Hoi malam,
Indonesisch eten is niet alleen pittig(pedas), maar daarnast ook pikant!!

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ja Waroeng dat is waar, dus dan kan men spreken van pikant en pittig, terwijl de West Europeesche keuken overwegend pikant is.
We gebruiken hier ook het woord heet, dat is fout, maar wordt wel veel gebruikt, soms gebruikt mijn vrouw dit woord ook wel eens als we gasten krijgen, dan zegt ze, ik zal het maar niet te heet maken, meestal zeg ik dan , ja maar koud is ook niet lekker, dan krijg ik het antwoord joh pedas je weet toch wel wat ik bedoel.

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

• Het spijt mij dat ik dit zeg: "....... dit vind ik een typisch Nederlandse vraag ....."
    Ik denk dat het in INDOnesia méér om nuance-verschillen gaat, zoek maar eens op wat segar betekent ...... men kent wel verschillende uitdrukkingen .... die de meeste Europeanen niet kennen ....
  • Je dient óók niet te vergeten dat 'eten door honger bepaald wordt' de ene keer vind een gerecht 'een wereld-maaltijd' een andere kéér haal je misschien de neus voor op .....

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

pak ronald
    Gebruiker
    User icon of pak ronald
    spacer line

even over een ander boeg: voor vrouwen is er wel duidelijk een verschil in pittig en pikant.

Ga staan waar geen plek is om te staan.

Malam
    Gebruiker
    User icon of Malam
    spacer line

On 07-02-2007 17:00 pak ronald wrote:
    even over een ander boeg: voor vrouwen is er wel duidelijk een verschil in pittig en pikant.

Ja Pak, klopt helemaal, de mijne is het allebij, wat een mazzelpik ben ik hè.

AnisJ
    Gebruiker
    User icon of AnisJ
    spacer line

"Oh .... oh .... wat bent j/u vies off-topic .... als onze oper-mandur dit maar goed vindt Emoticon: Clown Emoticon: Clown Emoticon: Devil Emoticon: Devil Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

'Ahu kura ahia, mansia nia'

4yoke4
    Gebruiker
    User icon of 4yoke4
    spacer line

On 07-02-2007 11:52 waroeng wrote:
    Deze 2 woorden pikant en pittig, zijn in Nederland door elkaar gebruikt, uiteindelijk weten ze niet meer, wat is precies het vershil!
    Pittig is duidelijk, pedas, heeft te maken met veel sambal!
    Maar wat is pikant eigenlijk?? is dat gurih?? of is dat machtig door veel cocosmelk?? of te veel minjak babi (reuzel)??? of te kruidig??? en sommige zeg ook dat pedas is pikant??

Pikant = scherp, prikkelend (maar ook geestig, gewaagd)
    Pittig = krachtig

Dus pikant eten is pittig van smaak !!!!!! Emoticon: Nice

Selamat makan Emoticon: Yummie!
    Tante Yo

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

4yoke4
    Gebruiker
    User icon of 4yoke4
    spacer line

On 07-02-2007 17:07 Malam wrote:

...

Ja Pak, klopt helemaal, de mijne is het allebij, wat een mazzelpik ben ik hè.

Ha, die Malam, jij geeft je dus over aan een pikanterie Emoticon: Party! (iets prikkelends)

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

4yoke4
    Gebruiker
    User icon of 4yoke4
    spacer line

On 07-02-2007 12:16 Yerun wrote:
    Zoals ik het ken (een echte tokok) is pikant een vleugje pittig, en is pittig gewoon pedas (ook daarin verschillen, dat mag duidelijk zijn). Pikant is voor mij nog wel te eten, maar pittig hoeft van mij echt niet. Verpest de smaak van een gerecht over het algemeen. Ben dan ook blij dat zonder pedis ook prima te bestellen is hier in Indonesie.

ff rechtzetten Yerun, je bent een echte ToToK en geen toKok Emoticon: Stupid of is dat soms een woord dat ik niet ken.

waroeng
    Gebruiker
    User icon of waroeng
    spacer line

On 07-02-2007 13:27 Malam wrote:
    Ja Waroeng dat is waar, dus dan kan men spreken van pikant en pittig, terwijl de West Europeesche keuken overwegend pikant is.
    We gebruiken hier ook het woord heet, dat is fout, maar wordt wel veel gebruikt, soms gebruikt mijn vrouw dit woord ook wel eens als we gasten krijgen, dan zegt ze, ik zal het maar niet te heet maken, meestal zeg ik dan , ja maar koud is ook niet lekker, dan krijg ik het antwoord joh pedas je weet toch wel wat ik bedoel.

Je heb gelijk, bung malam.....pittig kan je vergelijken met heet, want sabal kan je zegen pitig, en sommige zeg heet, artinya pedas toch
    Maar je kan niet zegen dat de sabal pikant is....want pikant is niet pedas.
    Verschillende klanten van Waroeng Indonesia in Beverwijkse bazaar, vertel ik, dat die lemper is erg pikant, door de cocosmelk, en de klanten regeert....huh ik kan niet tegen heete sambal, dus ik zeg altijd pikant is niet zelfde als pittig hoor, ....pikant is gurih toch!!!!

waroeng
    Gebruiker
    User icon of waroeng
    spacer line

On 07-02-2007 21:03 4yoke4 wrote:

...

Pikant = scherp, prikkelend (maar ook geestig, gewaagd)
    Pittig = krachtig

Dus pikant eten is pittig van smaak !!!!!! Emoticon: Nice

Selamat makan Emoticon: Yummie!
    Tante Yo

hallo Tante Yo,

U bent een beetje verdwaald, we spreken nu over eten!!, maar toch inderdaad als u de andere kant van pittig associeert, kan je ook zegen, die jongeman daar is erg pittig.....hahaha......maar hij is niet gemaakt van sambal toch!!!! maar toch die jongeman is erg pittig!!

4yoke4
    Gebruiker
    User icon of 4yoke4
    spacer line

On 07-02-2007 21:22 waroeng wrote:

...

hallo Tante Yo,

U bent een beetje verdwaald, we spreken nu over eten!!, maar toch inderdaad als u de andere kant van pittig associeert, kan je ook zegen, die jongeman daar is erg pittig.....hahaha......maar hij is niet gemaakt van sambal toch!!!! maar toch die jongeman is erg pittig!!

Nou niet erg hoor!
    Ik had het over eten,
    Pikant is scherp=heet van smaak/sambal
    pittig =krachtig = smaakvol ook zonder sambal

pikant eten is pittig van smaak

pikant (pedis/pedas) eten is pittig (krachtig) van smaak

Pittige soep is gemaakt van krachtige bouillon getrokken van vlees, kip bijv.
    en daar zit geen sambal in.

Ja en dan is er nog gurih, segar, sedap, enak enz. niet te vertalen dus, alleen uit te leggen als je met een persoon samen hetzelfde gerecht eet en aan elkaar duidelijk maakt wat je smaakpapillen voor sensatie voelen op dat moment.

Duidelijk zo, de groeten van Tante

Die andere uitleg was voor Om Malam die zichzelf wel pittig vindt na een pikant etentje van zijn Poppie (zijn pikanterietje) Emoticon: Party!

Yerun
    Gebruiker
    User icon of Yerun
    spacer line

On 07-02-2007 21:08 4yoke4 wrote:

...

ff rechtzetten Yerun, je bent een echte ToToK en geen toKok Emoticon: Stupid of is dat soms een woord dat ik niet ken.

jeps, dat is wat ik bedoel. Heb soms nog wel eens moeite met dergelijke woorden.. nou ja, we weten wat er bedoel wordt Emoticon: Puh!

merapi
    Gebruiker
    User icon of merapi
    spacer line

Pikant vinden Hollanders al gauw scherp en heet.
    Pedis: lekker heet.
    Ajam setan[duivelskip] dit overleef je als Westerling niet, gaan 8 rawits in en 10 tenen knoflook, gemaakt met nasi kuning en sayur en emping.
    maar mn gasten vonden het heerlijk, en vooral de roedjak

4yoke4
    Gebruiker
    User icon of 4yoke4
    spacer line

AnisJ
    Gebruiker
    User icon of AnisJ
    spacer line

• Aduh ..... Tante Yo is een 'semor-junkie' geworden .... tida suka tempe lagi Emoticon: Wink Emoticon: Wink

Die meprouw Yo is nu al verslaafd geworden aan 'dat Indische 'stoofgerecht' semor (smoren, NL) ......

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

4yoke4
    Gebruiker
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Ja hoor, I like semor ayam, pittig maar niet pedis.
    Emoticon: Yummie!
    ja hoor je hebt gelijk, tida suka tempe lagi.

Heb net tempe en tahu gekocht en vis, maar even bedenken wat ik daar morgen van ga maken. Suami saya mau makan nasi besok en dat smaakt niet met rookworst, dus vandaar ff naar de pasar geweest.

merapi
    Gebruiker
    User icon of merapi
    spacer line

Ja hoor Yoke en Anis klinkt goed!
    Morgen daging smoor, met samal boontjes,telor, emping met basmati rijst en rudjak
    Vooraf soto ajam en na mango ijs met ananas saus.
    Ja Anis, jij denkt dat een Nederlandse vrouw niet Indisch kan koken?
    ik daag je uit om te komen eten!

4yoke4
    Gebruiker
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Merapi,
    Wij eten rudjak als "tussendoortje" niet bij het eten .
    Vooral als het warm weer is en de appels aan de boom van de buurman nog net niet rijp zijn,

Tuurlijk kunnen tempe's Indisch koken!! Emoticon: Party! waarom wilden anders die indoboys met hun vetkuif en hun bandje een totok meisje. Vroeher in de sixties Emoticon: Party!

waroeng
    Gebruiker
    User icon of waroeng
    spacer line

Ik begrijp echt niet die Jeroen, hij zeg dat de topic China town org onderdrukt de chinees, Indonesisch/indisch, thaise tenthouder, niet te maken met indonesie, het is duidelijk dat indonesisch tenthouder ook onderdrukt.

De topic is nu afgesloten door jeroen!!!.....ik wil niemand opstoken, maar dat de bitter werkelijkheid die in Chinatown afspeelt, kijk maar deChina town kan nooit maart 2007 openen zoals aanvankelijk bedoeld!!!...echt jeroen, je denk mischien dat ik sensatie wil maken!!

4yoke4
    Gebruiker
    User icon of 4yoke4
    spacer line

Waroeng,
    waar jij het steeds over hebt is de beverwijkse bazaar en zijn problemen en dat heeft inderdaad weinig met Indonesie te maken.
    Het is een probleem tussen standhouders en eigenaar van de bazaar.

Je kunt hier toch gewoon terug blijven komen met bijv. lekkere recepten en eventueel een aanwijzing waar ze bij jou kunnen komen eten, of een stukje schrijven in het topic omong²

ik vond het wel interessant om te lezen hoe het toe gaat tussen die 2 partijen maar kan er geen mening over geven omdat de berichtgeving eenzijdig is.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
    Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
     Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
    Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,255,167 pageviews Een website van indahnesia.com