Indonesisch of Indisch eten?

Subforum IndonesiŽ op z'n Nederlands 
67 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > IndonesiŽ op z'n Nederlands > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
waroeng
Gebruiker
User icon of waroeng
spacer line

Over eten gesproken....Weten jullie dat aanstande april 2007 een grootste overdekte China Town in Nederland, daar vind je alles, wat betreft orientals etens en drinken, bestaande uit 35 restaurant, waaronder ook Waroeng Indonesia met zijn Indisch/Indonesisch specialiteiten (Javanse keuken).
Op dit moment Waroeng Indonesia is te vinden op Hal 6 Beverwijkse Bazaar, dus als jullie toevallig in Beverwijkse Bazaar, kom even langs, met verschillende indische snacks.

internet site adres is http://www.waroeng-indonesia.com/

Wil meer weten over Indonesisch National Parken, met veel fotos van Tropisch regenoud, Hier is de Indonesisch National Park Portal
http://INP.waroeng-indonesia.com en
http://nationalpark.waroeng-indonesia.com
Dit Portal beschrijft alle provincien in tegenwordige Indonesie van Sabang (Het meest West punt in Noord Sumatra) to Merauke (Het Meest Zuid West punt van de voormalige Nieuw Guinea/Irian Barat). http://indonesiaonline.in.funpic.org ook met veel fotos

Schultz
Gebruiker
spacer line

Komt de grootste overdekte China Town in Nederland ook in Beverwijk? Of ergens anders?Ja zeker,ik kom er zeker een bezoekje brengen,reserveer maar alvast een tafel.

waroeng
Gebruiker
User icon of waroeng
spacer line

De China town is pas open in April 2007, op dit moment zijn we alleen een kleine kraapje in Hal 6 Beverwijkse Bazaar
Zie ook de fotos op onze site http://www.waroeng-indonesia.com/

Dutchess
Gebruiker
User icon of Dutchess
spacer line

Zo! Dat klinkt goed. Nog nooit in die bazaar geweest. Zal ze dit voorjaar eens met een bezoekje vereren met vooral een lege maag.
Emoticon: Nice

wablief?

balibreeze
Gebruiker
User icon of balibreeze
spacer line

Sorry ,maar wat verstaant men onder Indisch eten !!!!!!is dat de keuken van West Indische eilanden of zo !!!!!of bedoelt men een Indonesische maaltijd met een hollandse smaak eraan ,heb nooit geweten dat er een Indische gerechten bestaan o ja erwten soep met rijst. Emoticon: Puh!

sing ken ken bli....

waroeng
Gebruiker
User icon of waroeng
spacer line

West Indisch....heheh...bijna.... het is Oost Indisch!!!...VOC weet je nog....Nederlandse koloniaal geschiedenis hoor!!
Indisch mensen = Indo= Halfbloed....ach je weet toch wel!!! ik ga niet vertelen over West Indisch...straks heb je te maken met Arubans , curacao en dergelijks.
Kortom indisch eten = Indonesisch eten, meet vertel ik op de website(http://www.waroeng-indonesia.com/), daar vertel ik , wat is indisch eten, en wat is indonesisch eten!!!

waroeng
Gebruiker
User icon of waroeng
spacer line

Hoi Dutchess,
Nooit naar Beverwijkse bazaar geweest??? die bestond al meer dan 30 jaar hoor!!! Heel veel mensen ieder weekend, open alleen za & zo, maar binnenkort door China Town wordt 5 dagen in een week open, maar die open pas a.s. April 2007 nu heb je alleen maar Bazaar die al 30 jaar bestond

pak ronald
Gebruiker
User icon of pak ronald
spacer line

indisch eten= indonesch eten?
Forget it! De indische gerechten, ook al hebben ze dezelfde naam, verschillen wel degelijk van dezelfde gerechten in indonesie. Niet dat ze er minder om smaken (beiden zijn lekker).
Er is onlangs door het Indisch Huis een kookboek uitgebracht over de authentieke indische keuken. Behalve de lekkere gerechten, een aantal hoofdstukken over wat indisch eten is.
Kortgezegd, het zijn de gerechten die voor de nederlanders gemaakt werden. Ook zijn het de gerechten die de nederlanders in nederland probeerden na te maken als ze terug waren in nederland, maar niet alle tropsiche ingredienten waren voorhanden. Het is dus een soort fusion-cooking.
Het zijn gerechten die geinspireerd zijn op de keuken in het toenmalige Indie.

Ga staan waar geen plek is om te staan.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 03-02-2007 21:17 pak ronald wrote:
indisch eten= indonesch eten?
Forget it! De indische gerechten, ook al hebben ze dezelfde naam, verschillen wel degelijk van dezelfde gerechten in indonesie.

Iya Pak R , niet alleen Porget iet , maar ook aan me nooit niet .

Volgens Waroeng Indonesia :
Wat is het verschil tussen Indonesisch en Indisch eten?
Indisch eten is in feite Indonesisch eten, dat is aangevuld met allerlei gerechten, hartige hapjes en koekjes van Europese oorsprong.
De laatste zijn aangepast aan de Indo-smaak zoals biefstuk, gesmoorde kip, patť, zwartzuur van kip of eend, pastei, ayam kodok, hachee, macaronischotel, fricadel en risolles.

*Vele van deze lekkernijen kwamen later terecht op de tafels van welgestelde IndonesiŽrs onder iets gewijzigde namen: bistek, kaastengel, semur ayam, brongkos, pergedel en dadar risol.
-----------
Opm. Juist Indisch eten is gewone Indonesisch eten (Javaans- Sundanees etc) die aangepast zijn door de Nederlanders (lees hun indonesische vrouwen) tijdens de tempo doeloe tijd.
Het is ook niet correct dat het alleen opde tafels van welgestelde indonesiers terecht kwam.
in de
* Kan je in IndonesiŽ Indisch eten?
Nee, bovengenoemde Indische gerechten zijn nauwelijks bekend in het huidige IndonesiŽ.
-----
Opm: juist het begin weer terug te komen bij sommige liefhebbers van de tempo doeloetijd.
In Jakarta heb je bijvoorbeeld Restaurant Oasis bij Jalan Rd Saleh waar men al jaaren rijsttafel kan krijgen.
In sterrenhotels in diverse grote steden gaan ze soms ook zo' n rijsttafel avondje organiseren.
-----------------------------------
*In sommige kringen van de hogere middenklasse werkt het statusverhogend als de pembantu (bediende) of een Indische cateraar dit soort Ďklassiekersí maakt.
opm: Wat is hogere middenklasse ? , statusverhogend ? of indische cateraar?.
De meeste Indonesiers vinden de smaak van de rijsttafel(indische gerechten) niet lekker , wordt als "nep" beschouwd.
----------
*Logeer een keer in een klein guesthouse, gedreven door een goed gesitueerde familie. Dan kom je waarschijnlijk dit soort gerechten tegen.
Opm: juist niet .
Of het is alleen of de klant tevreden te stellen. ?

* Is de Ďrijsttafelí een Indische uitvinding?
Ja, de rijsttafel is afkomstig uit de dagelijkse, Indische praktijk. Voorwaarde was voldoende geld en kokkiís en bedienden om alle onderdelen te bereiden en te serveren. Bijvoorbeeld: het beroemde Hotel des Indes in het vroegere Batavia diende de rijsttafel op door minstens 24 geŁniformeerde djongossen (bedienden), elk twee gerechten te laten aandragen.

OPM: In zekere zin een uitvinding van de Indische mensen(vrouwen, gezinnen van de Nederlanders.
In principe gaat men ook niet een uitgebreide rijsttafel maken.Maar niet uit de dagelijkse praktijk van de gewone Nederlanders en de gewone Indische Mensen
Vaak is het een aangepaste gerechten van de streek waar de vrouw vd de Nederlander of v.d Indiche man afkomstig waren.

Het werd alleen geserveerd in Hotel Des Indes , en 2 andere societiteiten , zoals de Harmomie en Concordia.
En ook een paar bekende Nederlandse hotels,
En dat werd vaak bezocht door gegoede Nederlanders en later door gegoede Indische Mensen.
.(vergeet niet dat toen de mensen in rangen en standen zijn verdeeld)

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

waroeng
Gebruiker
User icon of waroeng
spacer line

Aduh...Betul zeg!!! sidia, je ben ook pienter, eerst mijn site zien! en daarom weet je meer...eigenlijk weet je dat alles eerder toch!!!
Volgens mij, iedereen in Nederlands weet ook, wat is eigenlijk het verschil tussen indisch en indonesisch eten toch!!!
Pak R ini, hij doet alsof hij niet weet.....pura2 ngga tahu toch!!!
Heh..Sidia, ben je wel's in Beverwijkse bazaar geweest?? Dutchess zei dat hij nooit is geweest, hoe kan dat deBAzaar bestond al meer dan 30 jaar.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 03-02-2007 23:06 waroeng wrote:
Dutchess zei dat hij nooit is geweest, hoe kan dat deBAzaar bestond al meer dan 30 jaar.

Meprau Dutchess woont ver van noord holland . ze woont in oeteldonk.
Mss te ver om pulang pergi naar beverwijk te gaan .
Tip : voor boeren en buitenlui Emoticon: Smile , je kan daar ook goedkoop spullen kopen , kleren , groenten , fruit etc.
Je benzinegeld verdient je makelijk terug.

Mas Waroeng , ik begrijp wel dat het verhaal bestemd is voor de doorsnee nederlanders.
Maar zonder gekheid , jou kue etc , vooral gemaakt door jou nyonya is wel authentiek.
Mensen OmSid vind het wel lekker . Kom gerust bij hem langs.

waroeng
Gebruiker
User icon of waroeng
spacer line

Yes...alles wordt gemaakt door mijn nyonya, dus geen een kuh van de fabriek, alles made in indonesie, want mijn vrouw is van midden java.
Je ben altijd welkom als je toevallig naar bazaar wandelen, en over 3 maanden gaan we verhuizen naar China town, waarschijnlijk de enige Indisch restaurant, te midden van de Chinees restaurant.
Maar iedereen zijn ook welkom in Bazaar en China Town, alleen de China town opent pas a.s. April 2007

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Om Sidia,
Neem ff een hapje mee als U die andere forum bezoekt, ze hebben honger zo te lezen! Emoticon: Party!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

balibreeze
Gebruiker
User icon of balibreeze
spacer line

Warung en Sid een leuke omschrijving van jullie beiden,maar ben toch van mening,dat het gewoon de Indonesiche keuken is ,en geen Indische,je moet terug gaan naar de oorsprong,anders zou elke keuken,van zijn oorsprong kunnen gaan verbasteren ,wat in feite al veel gedaan word
Van Fusion ,maar niet te spreken ,meer een Confusion.
Rijsttafel inderdaad onstaan in de koloniale tij,waarbij vele planters familie"s
de eenzijdigheid van 2 of die gerechtjes te weinig vonden om hun trek te stillen,door meer gerechten aan toe te voegen,kwam de huidig Rijsttafel tot stand.
Oasis is nog een van de weinige in Jakarta die het in ere houd,wat vergeten is door Pak Sid het legendarische hotel Homan,maar dat was voor mijn tijd,waar hele families bijelkaar kwamen,om zich te nuttigen aan de befaamde rijsttafel.
In feite bestaat de rijsttafel wel in Indonesie ,allen de benaming onbekend,want als men een bruiloft mee maakt ,staan er ook meer dan tientallen gerechten op een buffet die je uitnodigen,om je eigen Rijsttafel samen te stellen.Selamat makan !!!!!!! Breeze

sing ken ken bli....

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 04-02-2007 11:11 balibreeze wrote:

Van Fusion ,maar niet te spreken ,meer een Confusion.
Rijsttafel inderdaad onstaan in de koloniale tij,waarbij vele planters familie"s

,wat vergeten is door Pak Sid het legendarische hotel Homan,maar dat was voor mijn tijd,waar hele families bijelkaar kwamen,om zich te nuttigen aan de befaamde rijsttafel.

Hi Breeze , je hebt gelijk over confusion.
Weet nog toen ik in 1968 kwam met mijn ouders in amsterdam wonen , we vaak gingen eten bij restaurant Indonesia(Singel) en Selecta. Toen was het DE plaats om Indonesisch te gaan eten.
Nou , weet nog dat we ook geconfuseerd Emoticon: Smile zijn , wat is dit voor een rootzooi.

Ook heb je gelijk dat de rijsttafel door de (rijke) planters werd samengesteld , de gewone nederlanders(en Indische nederlanders) kunnen dat froeher ook niet permiteren.
Vandaar dat ik ook express de 2 soos(sociteit) van de oude batavia vermelde.
Je moet toch echt blank en van goede huize komen om daar te kunnen zitten.
Later ging het veranderen toen de plebs ook naar de soos mogen.

Over Hotel Homan , nu Savoy Homan (?) is ook bekend , niet vergeten Villa Isola en de Dago theehuis.

Over de bruiloften van tegenwoordig , is ook afhankelijk welke families het zijn .
Bij de Chinezen kan het naast de streekgerechten (javaans Javaanse chinezen of sundanees van Sundanese chinezen) plus chinees cq internationale gerechten.
Bij de Indonesiers krijgt je gerechten afhankelijk van de streek( javaans of Sundanees).
Maar geen campur aduk (rijsttafel) . dat heb ik nog nooit gezien.
Ik heb diverse bruiloftgezien (oa mijzelf) , dan wordt het Sundanees en Jakartaans .Moeder Sundanees, vader jakartaans. Van mijn vrouw zijde is er geen gerechten geserveerd (belanda).Dus bij een bruidspaar ( Javaans en Padang ) zijn de gerechten ook uit Java en Padang afkomstig.
Soms heb je ook naast gerechten uit de streek van de bruidspaar ook extra gerechten (corners) geserveerd , kan europeesch zijn of chinees .
Hangt natuurlijk af van de dompet , hoe dik het is. Emoticon: Smile
Ik heb nog nooit rijsttafel Emoticon: Confused gezien(a' la nederlands of indisch , de zgn geconfuseerde gerechten)

pak ronald
Gebruiker
User icon of pak ronald
spacer line

waroeng....
als iedereen alles al weet, moet je er zelf niet over beginnen.
Zowel indisch als indonesisch is erg lekker. Ben regelmatig in beverwijkos geweest en het is er erg goed vertoefen.

By the way.....rijstafel......in Europe was voor de 19 eeuw redelijk normaal om alle gerechten in 1x op te dienen. Later is pas het "gangen" menu gekomen.

Ga staan waar geen plek is om te staan.

Veer01
Gebruiker
User icon of Veer01
spacer line

Mooi al die fotos op Waroeng-site.Ik zal wel weer eens komen kijken daar..altijd leuk in de Beverwijkse Markt. Emoticon: Bye bye

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

We hebben al een China town in Den Haag, nee niet echt.
Mijn lekkerste restaurant: Bogor!! te Den Haag
En de fijnste Toko Emoticon: Sadley emarang, ook in Den Haag
Risttafel is echt ontstaan in de kol/n.tijd, maar wie kan zo lekker nog koken?
Bij Chinese toko"s smijten ze toch altijd weer met ve-tsin, genoeg voor 3 dagen hoofdpijn
Liever iets echt helemaal Indisch Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Puh! Emoticon: Puh!

balibreeze
Gebruiker
User icon of balibreeze
spacer line

Smaken verschillen,voor mij maar Indonesisch en geen Indische gerechten,zoals Sidia al beschreven heeft Zwartzuur een echte Indisch gerecht die je met de Kerst eet met aardappelen en perzikken en peren van Delmonte uit blik ,Fricandel pan weer zo"n Indisch gerecht uit het kookboek van Bep Vuyk.Bogor in Den Haag ( vroeger Tjandi Baru)is inderdaad zŲn Restaurantje,meer een huiskamer waar Indo"s de scepter zwaaien in de pannen,en niet echt de Indonesische smaak benaderen.
Selecta Pak Sid eigenaar wel een Indonesier van chinese afkomst is terecht een regelrechte afknapper,ook het vroegere Indonesia op Singel,als je naar boven liep ,dan was je honger al gestild,beter op dit moment en misschien het beste restaurant van Nederland Indrapura in Amsterdam heerlijke a la cart gerechten,van de verfijnde Indonesische keuken,het proberen waard als je iets te vieren heb.

sing ken ken bli....

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

• Als het eenvoudig is kun je het altijd nog ingewikkelder maken door net te doen of het iets nieuws betreft ..... interpretatie důůr draait het om .....

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

zieleffe
    Gebruiker
    User icon of zieleffe
    spacer line

Ik heb nog niet in welke keuken ook gemerkt dat Nasi goreng steeds het zelfde was, zoals hutspot in Holland.
    Het is wat voor dag ze hebben soms een beetje van dit, en een beetje van datum, neen gelijk zijn die gerechten niet altijd.............. Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Yummie! Emoticon: Yummie! Emoticon: Nice

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

waroeng
    Gebruiker
    User icon of waroeng
    spacer line

Juist niet...Nasi goreng kan heel vershillend, zeker alleen in Indonesie heb je al te maken met nasi groeng kambing en nasi goreng djawa en veel andere, die heel verschillend van smaak, daarnast nasi goreng is ook bekend in China, ze zegen daar Yueng Chouw, in indonesie bekend met nasi goreng Yueng Chouw. Dus Nasi goreng is rijk met variatie, nu alleen wie heeft de nasi goreng gemaakt???? dat moet je af vragen....het is een Javanen?...of een Sindanees?...of mischien ook een Chinees??? zoals die nasi goreng Yueng Chouw , het geval!!

= moderator edit: dergelijke links dus niet meer doen =

waroeng
    Gebruiker
    User icon of waroeng
    spacer line

Hoi pak jeroen de moderator,
    Waarom mag ik steeds de link niet gebruiken??? terwijl dat is ook mijn eigen portal, wat ik probeer te laten zien, en zelfs bij Promote your own site topic, mag ik ook de links niet gebruiken, terwijl de andere, zoals de Le Mar cosmetic mag gewoon adverteren, die niet te maken met indonesia. dat is niet eerlijk heh!!!!
    Normaal gesproken mag je toch wel laten zien, je eigen portal of site, bij See your website (web promote topic)...... of denk je wat ik wil laten zien, niet mijn eigen portal???? Indonesiaonline, Indonesia National Park zijn allemaal mijn website, niet van iemand anders, en ik ga niet promotie maken voor iemand anders website!!
    En dat portal over Indonesia National Park zelfs, wordt uitgeschakeld, is Indonesia National Park niet mee te maken met indonesia??????

Jeroen
    Beheerder
    User icon of Jeroen
    spacer line

Je hebt helemaal bovenaan dit topic netjes al je links neergezet, dat is prima en netjes. Het openen van 5 topics met ongeveer dezelfde links doen we hier dan weer niet. Mocht je verder je links willen promoten, zet deze dan in je signature, komen ze bij ieder geplaatst bericht eronder te staan.

zieleffe
    Gebruiker
    User icon of zieleffe
    spacer line

Mag ik reageren op die waroeng.
    Mijn beste het is je recht te reageren maar uw bedoeling is tweeledig je zaak promoten en je daarmee je site bekendheid te geven.
    -----------------
    (Wij?) maar vooral [ik] zijn gewone mensen die reageren, op de mannier waarop wij elkaar over, en weer, proberen onze mening te weerleggen, en dan speciale op Indonesie.
    Uw weerspiegelt de mooiste beelden van Indonesie waar velen al door heen geprikt heeft, en velen hier al gezien hebben.
    Dat is te begrijpen die site van u is ook mooi te noemen maar het geeft wel een vertekend beeld van Indonesie.
    Van mij mag het maar die site druip over van de onwerkelijke leven van Indonesie.
    Vooral voor hen die elk jaar daar zijn en weten dat er een heel andere Indonesie bestaat dan u laat merken.
    Begrijpelijk wel, omdat je het verbind met je eigen zaak in de toekomst van Beverwijk.
    Het is u goed recht maar laat het wel wezen dat deze site ook zijn kracht heeft door reclame inkomsten, anders is het zo weg, en zijn wij niet in staat meer om duidelijkheid te geven op dat land waar velen een haat liefde verhoudingen mee hebt.......................... Emoticon: Yes! Emoticon: Nice Emoticon: Shiny Emoticon: Yummie! Emoticon: Puh! Emoticon: Party!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
    Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
     Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
    Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

72,669,138 pageviews Een website van indahnesia.com