Adam Air: weer technische problemen / iemand ervaringen?

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
76 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
derrick
Gebruiker
User icon of derrick
spacer line

Kimawe,

Er zijn na de 2e wereldoorlog zat vliegtuigen gecrasht omdat de vleugels afbraken.
Zo zijn er in 2002 in Amerika kort na elkaar 2 blusvliegtuigen gecrasht doordat tijdens de vlucht de vleugels afbraken.
In 1981 is er bij Moerdijk een Fokker F28 gecrasht nadat deze in een tornado was terechtgekomen, hierbij brak een van de vleugels af.

derrick
Gebruiker
User icon of derrick
spacer line

Richy,

Je hebt gelijk wanneer je zegt dat vleugels ontworpen zijn om zware belastingen te weerstaan, daar worden ze ook op getest in de fabriek. Ze moeten flexibel genoeg te zijn om de belastingen van een storm te kunnen weerstaan. Echter dan moeten de vleugels zelf wel in een goede staat zijn en geen haarscheuren hebben bij de aanhechting op de romp. In dat geval zouden bij een plotselinge belasting de vleugels wel eens minder kunnen verdragen.

Enfin, het is te hopen dat de zwarte dozen snel gevonden worden en dat er dan uitsluitsel komt over de oorzaak van de crash.

Richy
Gebruiker
User icon of Richy
spacer line

On 03-01-2007 22:46 derrick wrote:
Ze moeten flexibel genoeg te zijn om de belastingen van een storm te kunnen weerstaan. Echter dan moeten de vleugels zelf wel in een goede staat zijn en geen haarscheuren hebben bij de aanhechting op de romp. In dat geval zouden bij een plotselinge belasting de vleugels wel eens minder kunnen verdragen.

Je hebt gelijk dat een kist wellicht minder kan verdragen maar nog steeds moeten die vleugels aan de kist blijven zitten wanneer deze door een storm gaat.... niet voor niets heb je safety factors die ingecalculeerd worden bij het ontwerpen van een vliegtuig (limit load factor, ultimate load factor).

Maar goed laten ze maar eerst die kist vinden... dat is vooralsnog een groot probleem.

P.S. Die blusvliegtuigen zijn neergestort door slecht onderhoud. Wanneer het om de C130/L100 gaan kunnen we spreken over een zwak punt van die kist (center wing box).

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

ferryardx
Gebruiker
spacer line

On 03-01-2007 20:28 Richy wrote:

...

Nog een correctie...

De Liftkracht (L) blijft gelijk maar de liftcoefficient (C L ) wordt vergroot... eenvoudig aan te tonen door: L = 1/2 * Rho * V 2 * S * C L * S Uitgaande van dat L gelijk blijft, je snelheid V omlaag wilt hebben kun je alleen stellen dat C L hoger moet worden... de rest van de variabelen blijven nl. gelijk...

De B737 is niet uitgerust met airbrakes... deze zitten o.a. op de F70/100 en BAe146. Wat jij bedoelt zijn speedbrakes.

Nog een correctie, 1 maal S en geen 2 maal. En als ik het zo corrigeer, niet iedereen kan het begrijpen. Maar wat je hebt geschreven is waar, en trouwens de rho varieert (door hoogte verschil en/of het temperatuurverschil).

Ik bedoel ook speedbrakes en geen airbrakes, sorry..... Maar in principe hebben ze allebei dezelfde functie.

What goes up, must come down. En hopefully will be in one piece..... (An aircraft)

Richy
Gebruiker
User icon of Richy
spacer line

On 04-01-2007 15:19 ferryardx wrote:

...

Nog een correctie, 1 maal S en geen 2 maal. En als ik het zo corrigeer, niet iedereen kan het begrijpen. Maar wat je hebt geschreven is waar, en trouwens de rho varieert (door hoogte verschil en/of het temperatuurverschil).

Het zou nog anders moeten zijn... die * moet weg dan zou het V 2 s (de overtreksnelheid) worden. Rho mag je verwaarlozen... en ja voor de leek is het een onduidelijk verhaal... Lift is iets waar je instaat om naar een andere verdieping te gaan Emoticon: Confused

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Nou het lijkt een klucht te worden het lijkt van de aardbodem te zijn verdwenen.
Rich mij te technisch wij willen alleen van A naar B, en dan zo goedkoop mogelijk.!
Maar hier schrik je wel even van zo goedkoop mogelijk????
Het is dan ook niet uit te leggen hoe ze al die vliegtuigen onderhouden?
Er zou een verplichting moeten worden internationaal om de onderhoud per jaar?,of op tijden die daar voor zou moeten gelden, te realiseren bij de maker van die vliegtuigen zoals die bij Boeing.........Fokker bij Fokker nu Stork Aerospace Emoticon: Shut up! Emoticon: Yes!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

kiwimave
Gebruiker
User icon of kiwimave
spacer line

On 04-01-2007 20:13 zieleffe wrote:

Er zou een verplichting moeten worden internationaal om de onderhoud per jaar?,of op tijden die daar voor zou moeten gelden, te realiseren bij de maker van die vliegtuigen zoals die bij Boeing.........Fokker bij Fokker nu Stork Aerospace Emoticon: Shut up! Emoticon: Yes!

Die verplichting bestaat er ook, en de onderhoudspapieren worden iedere keer uiteraard netjes ingevuld. Daarom vindt het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken dat Indonesia zich nog steeds bevindt in Category I safety standards, oftewel op Westers niveau. De papieren worden ingevuld, maar het onderhoud wordt nog steeds met de pet naar gegooid.

Bepaalde afrikaanse luchtvaartmaatschappijen voeren het onderhoud vaak ook niet uit, maar zijn dan ook zo dom om de onderhoudspapieren niet in te vullen, waardoor dit soort maatschappijtjes op de zwarte lijst van de EU komen te staan. Dat zal in Indo niet zo snel gebeuren.

Nee wat we hier zien is een typisch Indonesisch probleem. Zorg gewoon als ondergeschikte dat je baas tevreden is en denk verder niet na bij de gevolgen. Hetzelfde zie je bij vele artsen in de ziekenhuizen, doen precies wat de bazen zeggen maar realiseren zich niet dat de patienten liggen dood te gaan.

Gracias. Sama sama

derrick
Gebruiker
User icon of derrick
spacer line

Richy,

Bedankt voor je commentaar. Het ging mij er alleen om dat vleugels wel degelijk af kunnen breken, al dan niet veroorzaakt door slecht onderhoud, zwakke constructie, extreme belasting of een combinatie van deze factoren.

Nu volg ik je posts ook op een ander forum, ik begrijp hieruit dat je goed op de hoogte bent van de luchtvaart in Indonesia. Nu heb ik een vraag voor jou: stel dat de zwarte dozen en/of wrakstukken gevonden worden, heb jij een idee van wat de verdere gang van zaken is?
Wie voert er het vervolgonderzoek uit, zijn dat de luchtvaartautoriteiten (DGAC) of is er een onafhankelijke ongevallen-instantie, zeg maar een indonesisch equivalent van de amerikaanse NTSB of nederlandse Onderzoeksraad voor de Veiligheid.
Ik weet niet hoeveel expertise ze in huis hebben, ik kan me voorstellen dat ze deze uit het buitenland halen.
Hoe is dit in het verleden gegaan met andere luchtvaartongevallen in Indonesia?

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Hebben ze ook gedaan zoals andere landen die de kennis en apparatuur niet hebben.
Dus met hulp van de amerikanen.
Heb een film (discovery= nederlandse tv ) gezien hoe ze de ongeluk met Silk Air in buurt van Palembang hebben afgehandeld.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

dutchguy1000
Gebruiker
spacer line

over vleugels afbreken heb ik ook nog een vraagje, op een vlucht in een 747 400 kwam het vliegtuig in een storm (die ik nog niet eerder en later zo erg heb meegemaakt), alles kwam naar beneden uit de bagage cabines en ook in de keuken ging alles ondersteboven.
het duurde een half uur en nadien vertelde de piloot dat hij de volgende week met pensioen zou gaan en het nog niet eerder zo erg had meegemaakt.
ze hadden 2G negatief gemeten (kan dat gemeten worden?) en dat was volgens hem erg link omdat de vleugels van een 747 op 2,5G negatief getest worden..... (daarboven zouden ze kunnen breken).
(2G negatief betekend dat als ik mijn gordels niet aan had gehad ik met 2 keer mijn eigen gewicht tegen het plafond gedrukt had gezeten)

kan dit waar zijn of is het een bullshit verhaal van die piloot?
Het was in iedergeval wel de meest angst aanjagende vlucht tot nu toe..... brrrrr...

Greetz

ferryardx
Gebruiker
spacer line

On 05-01-2007 17:31 dutchguy1000 wrote:
over vleugels afbreken heb ik ook nog een vraagje, op een vlucht in een 747 400 kwam het vliegtuig in een storm (die ik nog niet eerder en later zo erg heb meegemaakt), alles kwam naar beneden uit de bagage cabines en ook in de keuken ging alles ondersteboven.
het duurde een half uur en nadien vertelde de piloot dat hij de volgende week met pensioen zou gaan en het nog niet eerder zo erg had meegemaakt.
ze hadden 2G negatief gemeten (kan dat gemeten worden?) en dat was volgens hem erg link omdat de vleugels van een 747 op 2,5G negatief getest worden..... (daarboven zouden ze kunnen breken).
(2G negatief betekend dat als ik mijn gordels niet aan had gehad ik met 2 keer mijn eigen gewicht tegen het plafond gedrukt had gezeten)

kan dit waar zijn of is het een bullshit verhaal van die piloot?
Het was in iedergeval wel de meest angst aanjagende vlucht tot nu toe..... brrrrr...

Greetz

Wat de piloot heeft gezegd zou hoogwaarschijnlijk waar zijn geweest. En sterker nog, als je lichaam een versnelling van 2G had ondervonden, dan zou je hoofd binnen 1 seconde met een snelheid van ruim 70 km/u (ik heb het ff net berekend Emoticon: Yes! ) tegen het plafond hadden geraakt.

De piloot had dat niet moeten doen. Als zijn werkgever dit had gehoord, zouden ze echt niet leuk hebben gevonden. Dit brengt een onrust onder de passagiers waardoor ze klanten kwijt kunnen raken. Maar ja, hij zou toch over twee weken met pensioen gaan...... Wat kon hem schelen....

Als piloot, wordt hij geacht de maximale belastingen die de vliegtuigconstructie mag hebben, goed te kennen. Dit wordt in de zogenaamde "flight envelope" opgenomen. Het is een soort grafiek die wordt opgesteld door de fabrikant van het betreffende vliegtuig (Boeing, Airbus, Emabrer, etc). Hier staan dus de maximale G kracht die het vliegtuig mag ondervinden bij een bepaalde snelheid. Hieronder heb ik een linkje voor een verdere uitleg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_envelope

Deze zit ook verwerkt in de "board computer" van het vliegtuig. Dus zodra een bepaalde waarde dreigt te worden overschreden, geeft de computer een waarschuwing aan.

P.S.: Dus voor iedereen, als het "Gordel om" lampje aan gaat, doe je gordel echt om.

What goes up, must come down. En hopefully will be in one piece..... (An aircraft)

Richy
Gebruiker
User icon of Richy
spacer line

On 05-01-2007 11:40 derrick wrote:
Nu volg ik je posts ook op een ander forum, ik begrijp hieruit dat je goed op de hoogte bent van de luchtvaart in Indonesia. Nu heb ik een vraag voor jou: stel dat de zwarte dozen en/of wrakstukken gevonden worden, heb jij een idee van wat de verdere gang van zaken is?
Wie voert er het vervolgonderzoek uit, zijn dat de luchtvaartautoriteiten (DGAC) of is er een onafhankelijke ongevallen-instantie, zeg maar een indonesisch equivalent van de amerikaanse NTSB of nederlandse Onderzoeksraad voor de Veiligheid.
Ik weet niet hoeveel expertise ze in huis hebben, ik kan me voorstellen dat ze deze uit het buitenland halen.
Hoe is dit in het verleden gegaan met andere luchtvaartongevallen in Indonesia?

Bij mijn weten voert het NTSC (de Indonesische tegenhanger van de NTSB) het onderzoek uit. Daarbij zullen ze ongetwijfeld geholpen kunnen worden door de fabrikant naar het zoeken van de oorzaak. Wat Sidia al aanhaalt kunnen ze verder expertise aantrekken wanneer ze dit niet in huis hebben. Overigens ken ik zo'n investigator en qua kennis hoeven we hem zeker niet te onderschatten aangezien hij aan de TU Delft is afgestudeerd. Het zal ze meer schorten in de middelen die ze kunnen gebruiken.

Als je op hun website kijkt ze je ook wat rapporten staan over eerder onderzoeken: http://www.dephub.go.id/knkt/ntsc_home/ntsc.htm

Ik denk wel dat je je eigen conclusies kunt trekken wanneer je dit vergelijkt met (bijv) dit: http://www.onderzoeksraad.nl/rapporten.htm

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Indonesie op z'n best: honderden reddingswerkers zijn aan het zoeken en een visser hengelt een stuk vliegtuig uit het water.

Stuk vliegtuig gevonden door visser

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Autoriteiten tonen het gevonden deel van het staartstuk van het vermiste Adam Air vliegtuig. Deze foto maakte ik zojuist van een RTL 4 nieuws uitzending.

De locatie waar het brokstuk gevonden zou zijn.

Martin-Solo.
Gebruiker
User icon of Martin-Solo.
spacer line

Ik weet niet of het hier al ergens stondt...niet bij het news in iedergeval...ben echt benieuwd naar wat duidelijkheid.

www.telegraaf.nl/buitenland/ar(...)69753021.ece?cid=rss

Live life to the max.......

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,179,140 pageviews Een website van indahnesia.com