Subforum Algemene Indonesiëpraat

forum.indonesiepagina.nl 
86 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Wanneer?
- maandag 18 december 2006 21:00 Ned 2
- vrijdag 22 december 2006 09:55 Ned 2

Waar gaat het over?
Een aantal jaar geleden maakte Leonard Retel Helmrich, in opdracht van Tegenlicht, een film in IndonesiŽ, dat toen werd opgeschrikt door een aantal terroristische aanslagen. In Vlucht uit de hemel schilderde hij een portret van een 'pesantren', een islamitisch jongensinternaat op Centraal Java en slaagde er zo in een inkijk te geven in de wereld van een gematigde islamitische gemeenschap.

Hel en paradijs in IndonesiŽ is een vervolg hierop en verhaalt over de spanningen tussen een gematigde islamitische meerderheid en een radicale minderheid, die actief bezig is met aanslagen in IndonesiŽ. Een land met niet alleen Allah, maar ook God, Shiva en Bhudda en alle kleine huisgeesten. Kortom een plek waar alles wat zich tussen hemel en aarde bevindt zich constant manifesteert. Die verwarring in het land is een inspiratiebron voor kunstenaars.

In Hel en paradijs in IndonesiŽ volgen wij de troubadourspeler Agus, die voor kinderen en volwassenen de maatschappelijke gebeurtenissen kritisch becommentarieert. Op zoek naar antwoorden vertrekt hij naar Bali waar hij in de gevangenis de confrontatie aangaat met ťťn, van de inmiddels ter dood veroordeelde, terroristen van de eerste bomaanslag op een discotheek op Bali: Imam Samudra. Deze onthult hem zijn ontluisterende levensvisie. Ook praat Agus, met behulp van een paragnost, met ťťn van de overleden daders van dezelfde zelfmoordaanslag op Bali.

mashil
Gebruiker
User icon of mashil
spacer line

Was een aangrijpende docu vond ik.
Jammer dat ik het einde niet heb kunnen zien.
Mooi hoe die Agus op een respectvolle en kritische manier die terrorist confronteert.
Andere mensen ook gekeken?

- Let us live simply so that others may simply live -

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Het schijnt dat het verboden werd in Indonesia.
Het is die Agus gelukt om bepaalde gevoelige zaken te laten zien omdat hij een " troubadour" is.
Anders is het hem niet gelukt.
En zijn publik behoort ook niet tot de mensen die iets te zeggen hebben.
Alleen maar de zogenaamde wong cilik .(de kleine man).

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

http://www.vpro.nl/programma/t(...)leveringen/32134269/
Daar zie je het echte Indonesie mensen op Java, die er een poppen theater er van maken, dan zie je ook een stukje van die werkelijke leven van Indonesie.
Afijn eerst maar eens kijken, en dan oordelen, te zien op de hierboven aangegeven VPRO site.
Een indrukwekkend film die zegt genoeg dat er zo weer een bommenlegger gekweekt word, met die mysterie van religieus gepreste ideologie Emoticon: Confused Emoticon: Blush Emoticon: So funny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 19-12-2006 09:04 sidia wrote:

Het is die Agus gelukt om bepaalde gevoelige zaken te laten zien omdat hij een " troubadour" is.

Om Sid ik ben het volledig met U eens, ik had er wel meer van verwacht, althans ik dacht dat er een uitgebreider gesprek met die bali bommer zou komen.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 20-12-2006 22:27 4yoke4 wrote:

...

ik had er wel meer van verwacht.

In een artikel in Ranesi(Radio Nederland) staat ook dat de film niet de pretentie heeft om de nieuwsgierigheid van de politiek bewuste nederlandse publik over eventuele link tussen terorisme en islam fundamentalisten in indonesia te kunnen beantwoorden.
Is dit een soort " nieuwe eksotisme" hoe men naar de hedendaagse indonesia kijkt ?
Afgesloten met : WADUH.

Ik heb ook iets anders verwacht , maar kennelijk kijken de indonesiers met een andere bril dan de nederlanders (of europeanen). Emoticon: Smile

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Maar je zou ook kunnen constateren dat die jongen Endan met die snor, die schreeuwlelijk lachte die weggeschopt werd omdat hij niet weg wou.
Zou dat geen potentiele bomlegger kunnen worden.
Als dat ontkend word dan ben ik een zwartkijker van de eerste orde?
Zo iemand is zelf niets in staat, maar kan geholpen door een fundamentalist daardoor geprest worden, die jongen was onstabiel, en beÔnvloedbaar.
Zien de mensen dat niet, of ben ik een persoon die het verkeerde in de mens beleef. Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Cry Emoticon: Confused

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 21-12-2006 14:36 zieleffe wrote:

Zien de mensen dat niet, of ben ik een persoon die het verkeerde in de mens beleef. Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Cry Emoticon: Confused

Denk ik niet , maar je heb vaak de plank mis geslagen omdat je als een bule / nederlander vaak Indonesische gebeurtenissen anders bekijkt en conclussie neemt dan de indonesiers.

Hier legt je weer eventuele link met terorisme , Ranesi heeft in dfit geval geen ongelijk over bepaalde opvattingen / opvatingen van de nederlandse publiek..

Ik vraag me af of de docufilm een echte/ objectieve verslag is van een bepaalde gebeurtenissen, of het niet door de westerse makers werd geensceneerd ?
De figuur Endang, zo simpel als wat (niet 100%) word gepresenteerd om de Rol van nabi Jusuf te gaan spelen.
Zelfs dat werd niet in dank genomen door het publik (zelfs eenvoudige mensen).Ze willen niet dat Endang de rol van de wijze en knappe Nabi Jusuf door een simpel figuur te laten vertolken.
Endang werd min of meer afgewezen, ook door de meisjes werd hij weggekeken . (en " uitgelachen " Emoticon: Wink

Ik zie me al als de gebochelde van parijs de rol van Don Juan moet gaan vertolken.
Wat zal de Spanjaarden vinden.?? Hoe komt het bij het publik / toewschouwers over ???
Vandaar dat het een campur aduk en niet echt een geloofwaardige docufilm was.

.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Denk ik niet , maar je heb vaak de plank mis geslagen omdat je als een bule / nederlander vaak Indonesische gebeurtenissen anders bekijkt en conclussie neemt dan de indonesiers.

Pak SId "misschien eigenwijs", in uw ogen de plank misslaan, is niet zo erg! maar als ik zelf de plank misslaat, sla ik misschien op mijn duim en dat is erger!!!!

Hier legt je weer eventuele link met terrorisme , Ranesi heeft in dfit geval geen ongelijk over bepaalde opvattingen / opvatingen van de nederlandse publiek

"Wat anders",: begrijp u niet? .... was dat dan niet een link naar die vast zat die de BOm bali heeft meegeholpen .
Het ging niet over pingpongen !, ....waar ging het volgens u over
Ik denk dat ik volgend jaar een Indonesische bril gaat kopen.
een donkere bril dan kan ik misschien het beter begrijpen hoe die cultuur beleeft in hun visie, en beleving.
het was een vertoning, die bij mij opriep,hoe erg het is om kinderen het kind deel af te pakken om S.B.L als speelpop te gebruiken en grote mensen problemen bij hen als vermaak te gebruiken.
een grote opvoedkundige misser!!!!! Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Nooo Emoticon: Cry Emoticon: Confused

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Dat is juist wat een artikel in Ranesi(Radio Nederland) heeft gesignaleerd.
Het publik in Nederland heeft bepaalde opvating en verwachtingen .
De docu zelf is ook niet echt geloofwaardig .
De troubadour kan zijn verhaal (programma/boodschap) maken omdat hij in dit geval in de rol van een NAR bepaalde misstanden aan de kaak kan stellen.(Je weet wel een HOFNAR kan veel leuke/minder leuke dingen vertellen , desnoods kritik uitoefenen aan de adres van de KONING zonder gekielhaald te worden ).
De boodschap rijmt niet goed , het publik , de acteurs , werd ook campur aduk genoemd in het artikel.
Zelfs ik (een Indonesier die bijna 40 jr in Ollanda woont) kan zien dat er bepaalde zaken niet kloppen.
Hoe zal een gemiddelde Indonesier daar gaan zien ?
Terwijl sommige Nederlanders wel "lovende" reacties geven.
Hieruit kan je concluderen dat men met verschillende brillen kijkt en andere conclussies trekken.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

verkeerde topic geopend zonder dat ik het zag. sorry moet de andere hebben

mas jono
Gebruiker
spacer line

On 19-12-2006 09:04 sidia wrote:
Het schijnt dat het verboden werd in Indonesia.

Dag Pak Sidia,

Beetje laat om nog te reageren???

Schijnt inderdaad verboden te zijn, met als reden het interview met Imam Samudra. Maar volgens mij is dat interview in scŤne gezet. Herinnert U het gedeelte nadat mas Agus zijn eerste poging om Imam Sumadra te spreken te krijgen is mislukt en hij een nieuwe afspraak moet maken voor de maandag daarop? Hij gaat dan naar een pasar waar allerlei dingen te koop liggen voor RP1500,-. mas Agus koopt hier een VCD en Boek Imam Samudra.
Later is dat interview uit die VCD en de vragen van Mas Agus aan elkaar gemonteerd. Zelf heeft hij nooit een interview met Iman Samudra gehad.
Tenminste dat is toch mijn gedachte erover.

Groet

Nidji
Gebruiker
User icon of Nidji
spacer line

Ik vond het een prachtige documentaire.

Agus de poppenspeler is geniaal, vind ik. De manier waarop hij bijvoorbeeld met die Australier sprak in Bali, vond ik geweldig.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 06-01-2007 19:59 Nidji wrote:
Ik vond het een prachtige documentaire.

Agus de poppenspeler is geniaal, .

Sorry , ik vind die Agus een simpel figuur.
Zijn publiek (in de film) en zijn acteurs zijn ook simpele figuren.
Ik weet echt niet Emoticon: Wink wie zijn doelgroep is.

marcel70
Gebruiker
spacer line

Beste Sidia
Omdat hij een " troubadour" is.???
Dat is juist het mooiste van al en dat zijn publiek wong cilik is des te BETER.

Ik vraag me ook af waarom het verboden is??als toch onzin is hoeven die
zogenaamde mensen die wat te vertellen hebben het toch niet te verbieden??
Misschien wel de zelfde reden zoals het DILLEMA VAN INDONESIA.
MUST READ VOOR ALL BULE( because its in bahasia ingris aswell )
Was ook verboden toch?

Becik ketitik olo Ketoro

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

De wong cilik hebben toch niks te zeggen of te willen.
Dat is overal dezelfde. Emoticon: Smile

marcel70
Gebruiker
spacer line

Beste s
Wel eens van people power gehoord??
En hoe zit het dan met verkiezingen?dan kunnen mensen PKS toch uit het
parlement donderen?
En niet meer naar MUI en FPI gaan?

Becik ketitik olo Ketoro

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Piepel Power ???
Apa itu ?

Seh , je gaat toch niet een volk die net maar de democratie hebben geroken (een paar jaar) allerlei machten toedichten.
Zelfs in Nederland hebben de kleine man (Jan Pierloo) niks te zeggen.
Een keer in de 4 jaar mogen ze zgn hun keuze maken , de schone beloften van links , midden en rechts en extreem zijn echt niet meer te tellen.
En iedereen trappen weer er in. In de euforie dat ze zogenaamd voor en tijdens de baas zijn , dat de politici bereid zijn om hun kont te likken als het maar stemmen oplevert.
Ja een paar dagen in de 4 jaar , lekker dromen van je macht .
Vergeet hert maar , na de verkiezinguitslag heb je geen macht meer.
Heb je weggegeven en verkwanseld voor de schone beloften.
Of ze gaan protest stemmen bundelen in een bepaalde party , 4 jaar geleden was het LPF , 2006 was het Wilders en SP.
Nou je ziet het wat de resultaat is , SP wil niet gaan meeregeren( bang voor verantwoordelijkheden) , Toean Wilders werd geband (niet democratisch) , spuit elf (kleine heks) Femke wil gaat ook afhakken .
Gelukkig maar kwqam geen Linkse Kabinet door het afhaken van de ex Maoisten en spuitelfers .
Je zou toch gaan denken dat DE nederlandse volk ook langzamerhand weten hoe ze met hun verworven democratie (sinds Thorbecke) moeten omgaan .
Kijk als het niet lukt met de (slimme) Nederlandersde hoe kan je dan verwachten dat de Indonesiers (de wong cilik) , veel nog niet voldoende geschoold om met hun demos cratia kunnen omgaan.
Met demo kunnen ze op dit moment wel goed omgaan.
Dus als je daar woont (hoelang al ?) en nog niet weet wat de achtergronden zijn , politieke en sociale verhoudingen dan kan ik mss denken dat je in jou jeugd te veel naar de fabeltjeskrant heb gekeken.
Want je geloof nog echt in fabeltjes.

marcel70
Gebruiker
spacer line

Maar ik heb geleerd bij de fabeltjes krant om op topic te blijven..... Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud
Jij heb dat waarschijnlijk niet geleerd zien zoveel reactie die altijd maar off topic gaan. Emoticon: Yeah right!

Becik ketitik olo Ketoro

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

Ik ben blij dat die filmmaker op een 'docu-drama' achtige manier de situatie schetst ..... Bapa Sid (yth) ik denk dat die film ůůk niet bedoeld is voor j/u maar voor de 'gemiddelde Nederlander' .....

'Ahu kura ahia, mansia nia'

Nidji
Gebruiker
User icon of Nidji
spacer line

Beste Sidia,

Een simpel figuur kan nog steeds sporen met een stukje genialiteit.

Hij als 'nar' zijnde, weet op en doeltreffende dingen een problematiek aan de kaak te stellen, terwijl hij nog altijd in zijn rol blijft als 'nar'. Dat is moeilijker dan je denk hoor. Op het eerste gezicht moet je om hem lachen, maar je komt er na een tijdje achter dat achter hetgeen wat hij 'uitkraamt' wel degelijk achterliggende, vaak sarcastische gedachten liggen.

Maar goed, een dergelijke benadering vind je leuk of niet.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Maar als dit een voorbeeld functie moet zijn dan is het treurig gestelt met de wijsheid van die mensen.
Dat ze nog een podium verkrijgen is mij een raadsel wat voegt dit toe aan de problemen aldaar.................... Emoticon: Sadley Emoticon: Wink

Nidji
Gebruiker
User icon of Nidji
spacer line

Ja, het gaat toch om de boodschap. In dit geval dat het plegen van een aanslag slecht is en je er de problemen niet mee oplost, en dat terroristen als Osama Bin Laden en Imam Samudra beledigingen zijn voor de moslims. Hij brengt dat over op kinderen en volwassenen op zijn manier; met humor.

Hier in Nederland doet men bijvoorbeeld ook alles om iets zinnigs over te brengen richting de jeugd; of het nu Lonsdalers of Marokkaanse jongeren zijn. En je ziet de media zich in allerlei bochten wringen om de boodschap aantrekkelijk te maken voor de doelgroep.

Ik vind dat als je kinderen iets wil leren, dat de manier van Agus goed is.

Er zijn daar ook mensen aan het radicaliseren, die best een aanslag zouden willen plegen of in ieder geval sympathisanten. Ik heb er van de zomer eentje gefotografeerd Emoticon: Wink :

Ik neem aan dat deze man wel weet wie er op z'n T-shirt staat, en waar die voor verantwoordelijk is.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 08-01-2007 15:52 Nidji wrote:
Beste Sidia,

Een simpel figuur kan nog steeds sporen met een stukje genialiteit.

Hij als nar zijnde, weet op en doeltreffende dingen een problematiek aan de kaak te stellen, terwijl hij nog altijd in zijn rol blijft als nar.

Heb toch even gekeken naar je profile.
Heb gelezen dat je naar Bdg (of Ind) wil gaan verhuizen , reden oa je bdgse gf.

Dus je zou ook kunnen weten dat de Indonesiers hun onbehagenheid , kritiek frustraties etc ook kunnen ventileren en " beleven" door de al eeuwenlang bestaande " institutie" , namelijk de wayang spel . (vaak de kulit , ipv golek zoals bij de sundanezen) .
Daar kan de dalang min of meer bijna ongehinderd zijn maatschappijkritiek gaan spuien , en het wordt ook geaksepteerd door de massa en gedoogd door de bekritiseerde(n)= de overheid of de dictator.
De Nar constructie is bijna westers opgezet , dus ook bedoeld voor de westerse thuisfront.
Mocht het waar is dat Agus (in opdracht van de filmmaker) een nep intervieuw maakte , dan is het voot mij een Nepperd produkt.
Daarom had ik gehoop dat Mas Jono ongelijk heeft met zijn gedachte dat het geensceneerd werd.
Voor veel indonesiers (die ik ken) is het niet echt opzienbarend.

Dat geldt ook voor de filma Stand vd maan (of zoiets).Zie je andere posting.
Dat is de gewone (harde ) realiteit waar de gewone indonesiers , vooral de eenvoudige arbeiders en boeren al eeuwenlang leven en worstelden , namelijk te kunnen overleven .
Je ziet het afglijdende proces vd vrouw , eerst vd kampong naar de stad , en dan terug naar de kampong omdat het niet goed ging in de grote stad.
Zelfs in de kampong krijgt ze het moeilijk , geen werk en geen inkomen.
Ze probeerde mee te gaan helpen in de " panentijd" (rijst oogsttijd), maar de spoeling is dunner geworden, de tijden zijn veranderd.
Dan staaat ze dan met lege handen , terwijl ze km heeft gelopen voor werk.
Zie je ook de teleurstelling op haar gezicht.
Ya , het is een grote tranendal.

En ZEKER als je weet dat het alleen maar slechter zal gaan , dat ze waarschijnlijk haar huisje moet gaan verkopen in de toekomst.
Daar wordt een gewone indonesier niet warm of koud van , want dat is de strugle fot live. Dat zijn ze gewend.
Terwijl de rijke(materieel verwende) westerlingen het als dramatisch , ontroerend etc gaan beschouwen.

Nidji
Gebruiker
User icon of Nidji
spacer line

Ok, ik begrijp het Sidia. Ik had ook over de post van Mas Jono heen gelezen. Zou het interview inderdaad nep kunnen zijn?

Hetgeen wat ik straks te zien krijg op die DVD (Stand vd Maan), klinkt erg herkenbaar zoals je het beschijft. Mijn vriendin leefde 6 jaar geleden ook nog bij haar familie in zo'n kampung. En dat wat je omschrijft is daar inderdaad de orde van de dag, en vergelijkbare situaties hebben zij en familie zelf meegemaakt.

Voor mij als westerling is het dan ook moeilijk te begrijpen dat mensen er niet 'warm of koud' van worden. Maar dat is blijkbaar de way of life daar. Ik zal daar denk ik nooit aan kunnen wennen.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

82,860,298 pageviews Een website van indahnesia.com