Energievoorziening op Bali

Subforum Bali, het godeneiland 
70 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
dekarre
Gebruiker
User icon of dekarre
spacer line

Ben pas terug van Bali en had een vraagje over de electriciteitsvoorziening.
Ik las op de nieuwspagina dat de electriciteitskabels van Java komen (waar men nu problemen heeft met die modderstroom).
Maar heeft Bali zelf zijn eigen voorziening niet?
Ik zag nergens zonne-energie panelen, of nergens windmolens...
Kan of mag dit niet op Bali??
Stel u voor dat deze modderstroom inderdaad de electriciteitskabels breekt, wat dan met de voorzieningen op Bali??

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

Windmolens en zonneenergie zijn een zware investering waarvoor in Indonesia (en op bali) geen geld is. Daarnaast is de fossiele brandstof supergoedkoop. Aan īschone energieī is geen business model te hangen in Indonesia. Toch zijn ze er wel hoor, zonnecel verkopers.

Begin de details te vergeten

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Indonesia heeft al lang de SHS(Solar Home system) geintroduceerd.
De bekende projekt was de Desa Sukatani (Sukabumi) met hulp van Nederland opgezet in 1987.(bron google Emoticon: Smile ).
Toen mijn jongere broer afstudeerde bij de F.T. UI (eletrotechniek) was 1 van zijn projekten ook Solar Energy. Ik denk toch meer dan 25 jaar geleden.
Ik heb zelf toen bemiddel bij de T.H. Twente zodat zijn project " geadopteerd" werd. De T.H.T(projectgroep) was toen ook enthousiast , en zijn bereid te adopteren.
Was voor hun ook nieuw. , jhammer dat mijn broer een andere projeky gekozen heb.

Bali kan ook hun energy voorziening halen uit de tenaga surya , kunnen ze best betalen. Maar niet voor grootschalig gebruik.
Als je een villa hebt , ergens in de rimbu in de buurt van Ubud kan SHS wel uitkomst bieden.
Als je villa in Kuta zit , is PLN toch goedkoper.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

Om Sid, je praat als een hollander en je echoot als een echte google-aar. Alles is te verkopen Emoticon: Wink
Niet dus, home systems neerzetten in rural areas kost een vermogen van 2 zijden: voor de leverancier qua afzetkanaal, installatie en onderhoud. Voor de arme farmer is zo'n systeem niet te betalen. Nu wordt er vanuit Nederland wat ondernomen met wat subsidies maar dat komt niet verder dan wat trials.
check ook dit: http://www.evd.nl/business/zoe(...)Int_psm.asp?land=psm
Verder werkt mijn zwager (man van me zusje) bij een solar bedrijf hier in Nederland en die vertelt van de grote tekorten aan silicium (de grondstoffen dan wel te verstaan). Hierdoor blijft de kostprijs van een zonnecel hoog de komende jaren. En hierdoor zal een productiebedrijf dat zonnecellen maakt altijd de klant opzoeken die het meeste betaald. Dat is zeer zeker niet de Balinees die graag om 5 uur am het licht aan wil doen op Lovina om op zoek te gaan naar zijn bootje om naar dolfijnen te speuren. Oja, de man van een (volle) nicht van me vrouw is general manager van MEI Solar. Die zegt ook dat het niet opschiet.
Neemt niet weg dat als het betaalbaar wordt, er enorm veel mensen mee geholpen worden, wereldwijd.

Jantje
Gebruiker
spacer line

On 14-12-2006 00:12 JohanN wrote:
Verder werkt mijn zwager (man van me zusje) bij een solar bedrijf hier in Nederland en die vertelt van de grote tekorten aan silicium (de grondstoffen dan wel te verstaan). Hierdoor blijft de kostprijs van een zonnecel hoog de komende jaren.

Grondstof silicium is zand Emoticon: Confused

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 14-12-2006 00:12 JohanN wrote:
Om Sid, je praat als een hollander en je echoot als een echte google-aar. Alles is te verkopen Emoticon: Wink
.

Tierlijk , ik kwek als een blanda(wie met pek om gaaat---- ) , maar niet zo goed als een echte belanda.Kijk maar naar de ge .O.H na de verkiezingen.

Ik reageerde op de vraag over bali.
De tani op bali (hebben ze dat ?) kan het niet betalen,geldt ook voor de petani' s uit java etc.
Daarom heb ik ook over een Villa , vaak van rijke javanen of expats die in de rimbu zitten.En die kunnen wel best betalen.
Als je langs Puncak gaat zie je ook vaak villa' s met zonnepanelen.
In veel dorpen ,in diverse kabupatens in de uithoeken van indonesia zijn ook bezig met hun pilot projects.De 1ste is de desa Sukatani .Nog in ontwikkeling , en nog te duur voor de arme grote massa.Waarschijnlijk is olie , gas (niet zoals in Sidoardjo) ,bruinkool, PLTA, PLTU ook nog goedkoper .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

Jantje, dat klopt, zand.......

balibreeze
Gebruiker
User icon of balibreeze
spacer line

Heren kijk hier even na en lees leuk stukje over een project op Bali

sing ken ken bli....

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Ik las op de nieuwspagina dat de electriciteitskabels van Java
In Gilimanuk en ook in Banwyuwangi zie je goed dat die kabels van de hoogspanningsmast uit omlaag gaan, die gaan dus door de zee.
In Oost-Java liggen inderdaad de elektriciteitcentrales waarvan Bali elektisch krijgt.
Er zijn enkele centrales op waterkracht, die laatste centrales hebben dringend behoefte aan flinke regen die normaal valt in deze tijd van het jaar.
Zo'n waterkrachtcentrale is te zien op de weg van Malang naar Blitar, die route is aan te bevelen voor mensen die van Bali naar bijvoorbeeld Surabaya of Yogyakarta willen.
De snelweg van Malang naar Surabaya is veelvuldig gesloten i.v.m. Lumpur Panas .

Voordat men in Indonesie begint met het opwekken van elektrisch met windmolens en andere millieuvriendelijke stroom kan men eerst eens beginnen om eens zuiniger om te gaan met energie.
Enkele voorbeelden:
1. De winkelcentra in de avond zijn gewoon overdreven verlicht.
2. Winkelpanden met de deuren ver open met de A.C. in volle werking.
3. Ook de huizen van sommige mensen zijn overdreven verlicht.
4. Bij de kleine man thuis staat de TV de hele dag aan of er nu iemand kijkt of niet.

Iemand die behoeft heef aan warm water om een douche te nemen heeft helemaal geen zonnepanelen nodig, enkele meters PVC-pijp monteren op de gevel of een plastic of RVS watertank waar de zon veelvuldig schijnt geeft al aangenaam warm water voor een douche, hoe dat uit ziet boeit toch niemand.
Jan

Jantje
Gebruiker
spacer line

.... En met de inhoud van enkele meters pvc pijp krijgen jullie je eigen schoon? Emoticon: Party!

...hoe dat uit ziet boeit toch niemand

Tsja, maak er nog maar een grotere teringzooi van dan het al is! Emoticon: Yes!

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Die watertanks op het dak, krijgen ze in Indonesia geen problemen met bijv. Legionella ? Dat water in die tank staat de hele dag te broeien maar wordt toch nooit geen 65 graden dacht ik zo!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

En met de inhoud van enkele meters pvc pijp krijgen jullie je eigen schoon
Wij hebben nu een waterheater, eerder in Bali alleen water van de kraan, maakt niets uit, na een douche of mundi voel ik mij weer een schoon manneke !

Dat water in die tank staat de hele dag te broeien maar wordt toch nooit geen 65 graden dacht ik zo!
Ik denk dat er maar heel weinig of geen mensen zijn die behoefte hebben aan water van 65 graden, normaal is de temparatuur van een bad of douche enkele graden meer of minder dan de lichaamstemparatuur.
Als je de tank regelmatig een schoonmaakbeurt geeft en het water regelmatig ververst word heb je geen last van Legionella.
Als er nog wat bacteries in zitten ben ik daar ondertussen tegen bestand!
Jan

zieleffe
Gebruiker
spacer line

Ik denk dat er maar heel weinig of geen mensen zijn die behoefte hebben aan water van 65 graden, normaal is de temparatuur van een bad of douche enkele graden meer of minder dan de lichaamstemparatuur.
Als je de tank regelmatig een schoonmaakbeurt geeft en het water regelmatig ververst word heb je geen last van Legionella.
Als er nog wat bacteries in zitten ben ik daar ondertussen tegen bestand!
Jan
ja dan kan je tegen bestand zijn Omdat u daar verblijf.
Maar wij die eens in de zovele tijd daar vertoeven is het bepaalt uitkijken.
eerst de kranen laten lopen met heet water.
wij hebben een elctrische boiler die op het heets staat.
Niet nevelen want dan kan je toch een legionelle oplopen.
Kijk maar eens in die grote oranje ton boven bijna op het dak.
Dan zie je de bodum die behoorlijk vuil kan zijn.
Goed leeg laten lopen en dan even schoon maken en dan weer vol laten lopen is zeker een keer per jaar wel nodig.
Zij zien dat zelf niet maar ja dat is een discussie die eindeloos al hier is herhaald.
Zorg goed voor je zelf en kijk goed uit dat is de mening van mij Emoticon: Yummie! Emoticon: Nice Emoticon: Yes!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Mijn tank is eens in de zoveel dagen leeg, en wordt dan direct bijgevuld. Er is vrijwel geen stilstaand water. Legionella kennen ze hier niet (is er vast, maar men doet er niets mee). Af en toe gooi ik er een chloortabletje in. Schijnt niet veel te helpen, maar het ruikt wel weer fris.

Hoe het met die kabels naar Bali zit weet ik niet, ze zullen vast en zeker niet afhankelijk zijn van 1 kabel, dus stroom zal er wel blijven komen. Zo niet, dan hebben ze gewoon een wat langere Nyepi dan ze gewend zijn. Emoticon: Puh!

Ho Lee Fuk

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

Zieleffe,

Ik kreeg hier te horen dat het schoonmaken eigenlijk iedere twee maanden moest. Echter zit er nu, na 1 maand alweer groene aanslag in. Ik kijk daar wel naar inderdaad, voor een paar euro kun je gezond blijven, je bent wel gek als je het niet doet vind ik (zeker voor iemand die het gewoon kan betalen).

Ho Lee Fuk

zieleffe
Gebruiker
spacer line

On 14-12-2006 13:45 Yerun wrote:
Zieleffe,

Ik kreeg hier te horen dat het schoonmaken eigenlijk iedere twee maanden moest. Echter zit er nu, na 1 maand alweer groene aanslag in. Ik kijk daar wel naar inderdaad, voor een paar euro kun je gezond blijven, je bent wel gek als je het niet doet vind ik (zeker voor iemand die het gewoon kan betalen).

Ja okť dat kan ook maar wij zijn er maar twee maanden van een heel jaar in dat huis, maar het water wordt wel elke dag gebruikt door dat er maar een put is voor twee huizen zeg maar.
Toch is het waar ik mij zo over verontwaardig over ben, dat is dat ze de vaatwas gewoon met koud water schoon maakt, en dan dat laat drogen op die rekken.
ik heb al gezegt dat ik een kleine boiler wil zodat er met warm water word afgewassen en mag dan gedroogd op de rekken worden geplaatst.
Ook die vaatdoek die daar hangt is gelijk een handdoek.
Elke keer moet je er wat van zeggen. maar ja ook dit onder de noemer van hygiŽne die ze daar maar niet begrijpen. Emoticon: Nice Emoticon: Shiny Emoticon: Shut up! Emoticon: Sadley

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

mas jono
Gebruiker
spacer line

On 14-12-2006 13:36 zieleffe wrote:

...
ja dan kan je tegen bestand zijn Omdat u daar verblijf.
Maar wij die eens in de zovele tijd daar vertoeven is het bepaalt uitkijken.
eerst de kranen laten lopen met heet water.
wij hebben een elctrische boiler die op het heets staat.
Niet nevelen want dan kan je toch een legionelle oplopen.
Kijk maar eens in die grote oranje ton boven bijna op het dak.
Dan zie je de bodum die behoorlijk vuil kan zijn.
Goed leeg laten lopen en dan even schoon maken en dan weer vol laten lopen is zeker een keer per jaar wel nodig.
Zij zien dat zelf niet maar ja dat is een discussie die eindeloos al hier is herhaald.
Zorg goed voor je zelf en kijk goed uit dat is de mening van mij Emoticon: Yummie! Emoticon: Nice Emoticon: Yes!

Je kunt natuurlijk gewoon een put slagen,
pomp eraan en je hebt altijd vers water.
Geen last van enge beestjes en geen groene aanslag.
Wel zorgen dat de mandibak vol water zit,
want de stroom valt nu in het regenseizoen geregeld uit,
en dan heb je natuurlijk nog geen water.

En wat dit met de energievoorziening op
Bali te maken heeft, weet ik niet.

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

En wat dit met de energievoorziening op Bali te maken heeft, weet ik niet.
Ik denk dat dit wel zeker van doen heeft met het topic dat ging over energievoorziening op Bali
Ik haal al aan dat er wat mij betreft veel bezuinigd kan worden op de energie, Bali krijgt de elektrisch van Java en als daar problemen zijn heeft Bali daar zeer zeker ook mee van doen.
Dit jaar is het veelvuldig bij het nieuws geweest dat Indonesie moeite heeft om aan de behoefte te voldoen en dat er flinke investeringen nodig zijn.
In Bali mogen dan wel kolosale Supermarkten gebouwd worden als Kartika Plaze in Kuta maar niet te vergeten is dat zo'n supermarkt erg veel energie verbruikt, zij hebben wel een eigen stroomvoorziening maar die draait ook niet op water.
Ik denk dat op lange termijn het hebben van eigen stroomvoorzieningen ook een keertje op houd en dat er naar een definitieve oplossing gezocht moet gaan worden.
In het Westen zijn we gedwongen om het zuinig aan te doen met de energie door hoge tarieven, vergeet echter niet dat de elektriciteitstarieven voor de kleine man in Indonesie ook hoog zijn.
In januari is er een congres over het eventueel zelfstandig worden van Bali, ik verwacht dat de elektriciteitsvoorziening daar zeer zeker uitgebreid aan bod komt.
Jan

mas jono
Gebruiker
spacer line

On 14-12-2006 13:58 zieleffe wrote:

...

Ja okť dat kan ook maar wij zijn er maar twee maanden van een heel jaar in dat huis, maar het water wordt wel elke dag gebruikt door dat er maar een put is voor twee huizen zeg maar.
Toch is het waar ik mij zo over verontwaardig over ben, dat is dat ze de vaatwas gewoon met koud water schoon maakt, en dan dat laat drogen op die rekken.
ik heb al gezegt dat ik een kleine boiler wil zodat er met warm water word afgewassen en mag dan gedroogd op de rekken worden geplaatst.
Ook die vaatdoek die daar hangt is gelijk een handdoek.
Elke keer moet je er wat van zeggen. maar ja ook dit onder de noemer van hygiŽne die ze daar maar niet begrijpen. Emoticon: Nice Emoticon: Shiny Emoticon: Shut up! Emoticon: Sadley

Ga jij je dan 2 maanden je eigen zitten ergeren,
je kan dan ook gewoon de afwas zelf doen.
En als je het water kookt kun je afwassen met warm water.
Voor mijn part de handdoekjes verwisselen,
of de afdrooghanddoekjes naar de wasserette brengen.

Ik snap niet waar jij je eigen druk in maakt,
als je daar bent.

Ook dit sluit ik weer af met de woorden:

Jantje
Gebruiker
spacer line

Ook dit sluit ik weer af met de woorden:

Hi mas jono,
Heeft alles te maken met energievoorziening. Zowel op Bali als elders in de tropen.
Een interessante site over dit onderwerp is http://www.homepower.com/
Echter wel flink aan de prijs allemaal.
Zand (de grondstof) is er genoeg Maar om daarvan silicumstaven en PV chips te maken te maken komt heel wat kijken.

Wat heet water betreft, (even voor mas jono) Dat wordt gebruikt om alles goed schoon te krijgen. De was, de afwas en jezelf. Dat heet hygiene. Emoticon: Wink
Dat water elektrisch opwarmen daar heeft ook PLN voordeel van. Je kan dat nl gratis doen d.m.v. de meestal aanwezige zon.
Dat pijpie langs de muur waar Jan het over had is aardig maar heeft weinig zin.

Een zonnecollector/boiler van rond de 40 ltr heeft wel zin. Deze kan, indien goed uitgevoerd, het water verwarmen tot tegen het kookpunt. Ideaal voor de vuile (kookwas) en voor mengen met koud voor douchen. En natuurlijk de afwas.
http://www.marvel.com/

Je kunt zoín ding ook makkelijk zelf maken van alluminium buisprofiel, matzwart spuiten voor de absorptie en dit in een frame te monteren achter een plaat matglas.

mas jono
Gebruiker
spacer line

On 15-12-2006 06:32 Jantje wrote:

...

Hi mas jono,
Heeft alles te maken met energievoorziening. Zowel op Bali als elders in de tropen.
Een interessante site over dit onderwerp is http://www.homepower.com/
Echter wel flink aan de prijs allemaal.
Zand (de grondstof) is er genoeg Maar om daarvan silicumstaven en PV chips te maken te maken komt heel wat kijken.

Heej Jantje,

Inderdaad jammer dat die dingen zo duur zijn:

Ik kan het misschien verkeerd zien hoor, maar misschien had
de Indonesische regering de benzine niet zo lang moeten blijven subsidiŽren.
Het geld waarmee ze daar mee bespaarde, moeten stoppen in het
ontwikkelen van deze zonnecollectoren. (nouja ontwikkelen kennis
is al aanwezig) dan hadden ze misschien wat goedkoper stroom
kunnen produceren en de kampungs kunnen voorzien van die collectoren.

Maar het belangrijkste van alles er hadden misschien wat minder van
die knettermotortjes rondgereden.

groet

balibreeze
Gebruiker
User icon of balibreeze
spacer line

Zover ik weet is (was) een energie project gaande op Bali genaamd Baturiti
provincie Tabanan. dichtbij Bedugul misschien even googlen

sing ken ken bli....

balibreeze
Gebruiker
User icon of balibreeze
spacer line

Om even terug te komen bij je warm watervoorziening,,,,,Jan hoe kan je nou pijpen langs je huis gaan plaatsen ,en dit door de zon laten verwarmen.
Als je toch gauw de pijp uit wil moet je dit zeker doen.
Je zou toch moeten weten dat de bacteri groei van legionella tussen de 35 en 55 graden is.
Nooit gehoord van longontsteking of veteranen ziekte opgedaan door bevuild stlstaand water.
Verwarmd water is altijd velen malen beter,als is alleen maar om de bacterieen te doden cq verminderen,doorstroming warm of koud geeft monder kans op aangroei.
Was weer genoeg voor vandaag ga onder de douch !!!!!!
Winderige Groet

sing ken ken bli....

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Ik word met de dag slimmer op dit forum, je bent nooit te oud om te leren!!
Water in het leidingstelsel staat niet lang stil, tenmiste niet bij ons.
Wij weten ook als we lang zijn weg geweest dat we het water uit het reservoir moeten verversen.
Was voor mij ook weer genoeg voor vandaag, ik ga ook onder de douche!
Jan

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2021
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

102,738,591 pageviews Een website van indahnesia.com