Het verschil van twee culturen

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
71 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Mensen die ervaringen hebben, en duidelijk, dat meemaken, en er voor uit willen komen ?.
Dat laatste is belangrijk, door verliefdheid kan het zijn dat je het niet wilt zien, en ervaren.
Ik ken ze wel en dat is dan mijn vraag, herkennen de forums hier dit ook,
Voor mij is het duidelijk, dat wij niet meer samen wandelen, en fietsen.
Aduh, ik word zo moe van het langzaamaan slenteren.
Dat ik het opgegeven hebt, daar energie in te steken.
In het begin dat ze hier was deden wij nog wel eens fietsen, maar dan komt duidelijk het verschil!, ik was al bij de eind van de straat daar zij nog halve wegen was.
Als ik haar tempo zou moeten nemen dan val ik om.
Hebben de mensen daar ook ervaringen mee?
Ligt dat aan de cultuur? Want aan het weer kan het hier niet liggen!
Laat het weten, als u het wilt, het aan ons te willen bekennen? wat u samen doet, waar in je samen veel plezier aan beleefd?
Wij dansen samen iedere week zowel country als stijl dans. Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Shiny Emoticon: Yummie!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

He Zieleffe, fietsen en wandelen jullie niet meer vanwege het verschillend tempo?
Het valt mij wel op dat de Indonesische levenswijze rustiger en minder hectisch is en veel bedachtzamer.
Mij bevalt dat wel, was soms met 3 dingen te gelijk bezig met als gevolg dat geen van de 3 klusjes ook echt klaar waren.En ook het soms te impulsief reageren is mij aardig afgeleerd.Nee, hoor heeft wel voordelen, verschil in tempo.
Over het fietsprobleem: Ziel, neem een tandem, geen last meer van tempo verschil! Emoticon: Bye bye

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 16-10-2006 19:35 zieleffe wrote:

Ligt dat aan de cultuur?

Want aan het weer kan het hier niet liggen!
Laat het weten,

Om Ziel , vaak is het cultuur bepaald , maar ook in kombinatie met het weer (in Indosenia) , de plaats en soms ook met leeftijd.

Ik kan ook niet zo snel meer lopen , heb last van jicht Emoticon: Smile
Maar als ik naar Twente gaat , zie ik ook het verschil tussen de gehaaste Amsterdammers en de Tukkers.
Wah daar gaat het ook echt gemoedelijk , pelan pelan saja.
Zelfs mijn ibu de vrouw (geboren en getogen in Enschede) , maar nu wonende in amsterdam kan het verschil merken. Zo " traag" zijn ze daarO.
Je zou ook kunnen zeggen dat ze rileks zijn daarO in Twentede en dat de Amsterdammers zenuwleiers zijn. Cool man , dus de tukkers zijn dan koelere mensen dan de zenuwleiers van Amsterdam.
Zo ook als je Jakartanen gaat vergelijken met Tjimahier of Lembanger .
Dag en nacht verschil.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Jantje
Gebruiker
spacer line

Ziel, Ik dans alleen nog naar het pijpen van mijn vrouwtje Emoticon: Nice
Merapi, Je kan geen 3 klussen tegelijk. 1 voor 1 afwerken die handel.(btw, ik zal nooit meer kankeren) Emoticon:
Om Sid, Jicht krijg je van teveel alcohol. Waar in Twente, Almelo, Enschede? Emoticon: Confused

mas jono
Gebruiker
spacer line

Eens kijken hoor, het verschil in culturen is een aanwinst in ons leven geworden, waar wij eigelijk niet meer bij stilstaan. Beetje hokus pokus uit Indonesia, de nuchtere kijk op het leven in Nederland. Samen hebben wij daar (dat denken wij toch) een leuke smeltkroes van gemaakt. Het grootste probleem voor haar was, onze manier van NEE zeggen, zonder om de pot heen te draaien. Mijn grootste probleem was, ik heb mij er ondertussen maar neergelegd, die jam karet. Die jam karet is misschien handig in Indonesia, maar hier in Nederland wordt dat toch wel iets moeilijker. Voor de rest doen we eigelijk alles samen. Inderdaad het fietsen is wel eens een lastig net als het wandelen alles pelan2, maar of ik (wij) dat nu echt als een probleem ervaar(en), welnee. Wij maken er gewoon het beste van. Als ik eerlijk ben is, dat het wel lijkt of de buitenwereld er veel meer problemen mee heeft, dat er 2 culturen op een kussen slapen, dan wij zelf.

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

onze manier van NEE zeggen
Dat is voor mij inderdaad een van de grote verschillen die ik wel dagelijks meemaak.
Een ander groot verschil is dat wij als Nederlander geleerd hebben dat een fout maken iets menselijks is, een Indonesier schaamt zich rot als hij/zij een fout maakt en wil er zo min mogelijk over praten.
Er zijn best veel (jonge) Indonesiers die heel aardig Engels spreken, zijn ze in gezelschap van een vriend/kennis durven ze vaak geen woord Engels te spreken, gaat die vriend naar huis of even naar het toilet sta je verbaasd hoe goed het Engels is wat zo iemand spreekt.
Jan

albertstoop
Gebruiker
spacer line

Wat ik van manado noord sulawesie weet...

- langzaam lopen.... warmte
- niet sexy kleding... volgens mij is het niet gepast dat een vrouw zich zo kleed dat je tussen de borsten kan kijken
- broek tot over de knieen? in de stad
- niet laten merken in het openbaar dat je verliefd stel of getrouwed bent... geen hand-hand lopen, niet zoenen, ...
- als een indonesche meisje zegt tegen iedereen dat ze naar nederland gaat voor een vakantie dan moet ze voor iedereen iets terug nemen.... niets terug betekend geen vrienden. goede vrienden moeten is meer/groters/anders krijgen dan kennisen. Ook voor de leraren iets meenemen.
- in nederland moet je eerst een afspraak maken en dan bij kennissen/vrienden langs komen en niet zo maar er langs gaan.
- in nederland als je met 4 personen eet dan wordt er eten klaar gemaakt voor 4 personen... dus het is niet makelijk dat er een extra gast kan komen...

ik heb aan mijn indonesische vriendin het boekje "Act normal!: 99 tips for dealing with the Dutch" gegeven... daarin staan een aantal standaard dingen in voor een nederlander... op tijd, afspraak, eten, na eten kinderen niet buiten spelen, kinderen regelmaat (opstaan eten slapen), enz...

EdwinJ
Gebruiker
spacer line

Zieleffe,

Geldt overigens niet voor iedere Indon. vrouw dat ze langzaam fietsen en wandelen. Zal per vrouw verschillen.
Mijn vrouw daarentegen kan ik soms niet bijhouden als ze fietst.
En vorige jaar hebben we samen de Samaria Kloof gelopen op Kreta (16 km wandelen, bergaf). Ik kwam gesloopt aan beneden maar mijn vrouw kon nog wel even verder lopen als het moest.
Denk nu niet dat ik zo'n slome zak ben hoor. Emoticon: Shiny
Kortom, iedereen is anders. Maar ik ken ook vriendinnen van mijn vrouw die inderdaad erg sloom zijn met wandelen (loop je met z'n allen door de stad en sta je iedere 100 m even stil omdat ze weer 30 meter achter je lopen) dus het zit voor een groot deel wel in de cultuur.
Maar de Indonesische warmte daagt ook niet bepaald uit om even snel een sprintje te trekken. Emoticon: Smile

silat4ever
Gebruiker
spacer line

klopt helemaal wat jullie beweren. ze fietst langzamer en wandelt langzamer.
en wij gaan bijna nooit uit is altijd een beetje moeilijk om weg te gaan.
en het nee zeggen herken ik ook.

de zus van mijn vrouw is ook in nld en wat het hierboven geschreven staat is ook op haar van toepassing.

en altijd om de pot heen draaien tot ik er hoofpijn van krijg, en als het even kan beslissingen afschuiven.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 17-10-2006 17:39 silat4ever wrote:
en altijd om de pot heen draaien tot ik er hoofpijn van krijg, en als het even kan beslissingen afschuiven.

Tukang Silat ,

wat verwacht je dan ??.
Het zou ook kunnen dat ze aan " julli" verwachtingspatroon willen voldoen.
Het is ook nooit goed Emoticon: Smile Emoticon: Smile , woon bijna 40 jr in Olanda , ben altijd een verlegen type , zeer beleefd . Dan zeggen de nederlanders , kom op joch , zeg wat , niet zo verlegen , laat je keju niet van je roti eten.Jullie zijn allemaal zo zeggen ze dan.
Nou dus ikke gaat de gemeende adpies volgen , heel assertief zijn , grote bek hebben zoals de mensen hierO.
Resultaat , geschokte vrienden en kennissen Emoticon: Blush Emoticon: Blush . Hadden ze niet gedacht dat een Indonesier ook als een Nederlander kan gedragen.Pas niet op hun beeld over de Indonesiers. Emoticon: Wink Emoticon: Wink
Dus ikke weer onzeker worden Emoticon: Confused Emoticon: Confused

Ome jan : heb 6 jr gewoond in En Schede. Emoticon: Party! Emoticon: Party!

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Het is Bapak Sidia nog al lang dat u 40 jaar met die kaaskoppen, omgaat.
Dan weet u des te meer, hoe de toktok er mee omgaat.
Was u ook snel of had u de gewoonte het plan-plan mentaliteit al die jaren dat u in dit mooie landje bent, uitgevoerd?
Of bent u ook aan het hollen geslagen?
Hebt u uw vrouwlief altijd bij kunnen houden?
U ziet veel vragen, die mij opkomen.
Het is niets mis mee maar het verschil is, en nog steeds een mannier van leven.
Als wij iets willen dan doen wij het, en als je daarin dan moet zoeken dan zoek je het ook.
Tot dat je weet dat je de goede hebt gevonden.
Dat kan ik niet zeggen van hen die angstig zijn, en fouten maken.
Dat merk ik steeds weer bang fouten te maken, terwijl ik zo veel keren gezegd hebt je moet niet bang zijn als je iets wilt dan doe je het, hoe het ook uitpakt.
Ze maakt wel eens fouten als ze achter het stuur zit, en dan is ze bang dat ik er wat van zegt. Ja ik zeg dan dat heb je goed gedaan meisje daar leer je toch van.
Ook als ze iets laat vallen dan is ze bang terwijl ik zelf ook wel eens hebt laten vallen waardoor er iets stuk gaat, en wat zou dat koop je toch een nieuwe.
Nou daarin kon ze in het begin niet in mee gaan een terughoudende bange mentaliteit.
Daarin heb ik ze geholpen daarin te helpen veranderen, en gelukkig ze heeft nu een beetje meer branie, en gaat tussen de Hollandse Madammekes rustig haar gang.
En dat doet mij een plezier want ze staat er als een blok.
Zo is ze flink aan het dansen geraakt en doet voor die andere niet onder, ze doet het net zo goed.
Als ze een fout maakte kreeg ze een rode hoofd, en was van de kaart, maar nu niet meer gelukkig.
Vroeger moest ik altijd mee, nu gaat ze in haar eentje met de auto boodschappen doen.
Het is nog wel die bescheidenheid maar niet zo erg meer als in het begin.
Ze doet het nu goed, behalve dat fietsen, en dat wandelen, als wij een stukje moet lopen, dan houd ze mij vast in de arm, en zo moet ik wel heel langzaam lopen. Emoticon: Party! Emoticon: Yummie! Emoticon: Yes! Emoticon: Shiny

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Allemaal mannen die hier schrijven over de hebbelijkheden en onhebbelijkheden van hun Indische vrouw, behalve Pak Sidia dan .
Als ik deze verhalen allemaal lees dan kun je wel zien dat jullie nog niet zo lang samen zijn, allemaal dus een huwelijk in de ontwikkelingsfase, het kan jaren duren hoor voordat de een doet wat de ander wil en andersom, maar is dit wel goed?
Laat die vrouwen ook voor een groot gedeelte hun eigen ik behouden, anders voelen ze zich op den duur verloren en ondergeschikte van de man, ze moeten immers lopen en fietsen zoals hun man wil. Ik denk dat jullie allemaal gevallen zijn voor de charme van dat Indische vrouwtje toen je haar leerde kennen. Goede dingen bijleren is nooit verkeerd maar niet opdringen.
Als Hollandse vrouw heb ik me gedeeltelijk aangepast aan de indische gewoonte, altijd teveel eten, dus iedereen is welkom, een bepaalde vorm van (over)beleefd zijn. Ben er ondertussen aan gewend dat beslissingen uitgesteld worden tot het niet langer kan, maar dan verloopt het ook in een sneltrein vaart. Jam karet is er alleen als het goed uitkomt en nee zeggen blijft moeite kosten maar daar heb ik ook moeite mee en dat is ook een karaktertrek die je niet zo snel verandert. Onze kinderen zijn een stuk assertiever als wij maar dat ligt aan de opvoeding, scholing en het wonen in Nederland. Ik fiets langzamer als mijn man en loop ook niet zo snel maar ben niet Indisch, dus daar ligt het niet aan. Wat we wel gemeen hebben is het reizen, altijd al gekampeerd en dat was in de jaren 60 niet zo gewoon voor een Indische man, hij moest wel mee want mijn hele familie houdt van kamperen, ik heb 6 zussen en die kunnen allemaal goed met hem opschieten en als hij niet luistert dan pakken ze hem aan, gelukkig kan hij daar wel tegen hoor ! Verder zie ik dus dingen in de huwelijken van mijn zusjes waarvan ik denk dat ik dan beter af ben dan zij. Allemaal goede huwelijken hoor, geeneen gescheiden, maar ook in niet gemixte huwelijken hebben man en vrouw een verschillend karakter en is het aanpassen aan elkaar. Geven en nemen en soms moet je een beetje meer geven en een andere keer moet je wat meer nemen. We hebben naast het gezamenlijk reizen ook nog gescheiden hobby's mijn man houdt van kaarten en speelt fanatiek badminton, ik leer of lees liever wat en heb nog steeds mijn contacten met oud studiegenoten en we doen nog steeds leuke dingen met elkaar. Dan nog onze gezamenlijk hobby, de kleinkinderen en af en toe met dochter en schoondochter een dagje weg. Ook vader en zoon trekken regelmatig met elkaar op en klussen heel wat af aan old timers, leuke hobby, houd ze van de straat en uit het cafť. Zo te zien zijn we dus een gewoon gezin, of dat nou Indisch Nederlands is of Nederlands indisch.
Groeten Yoke Emoticon: Bye bye

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Ik herken heel veel wat Yoke vertelt, elkaar niets opdringen.Ergernissen leiden alleen maar tot conflicten.Niet assertief zijn, beslissingen uitstellen en terughoudendheid komt net zo goed bij Nederlanders voor.Was ook een resultaat van de jaren 50 opvoeding.Je sprak je ouders niet tegen,je hield je mond op school, op je werk ed.Het woord ""assertiviteit "" was in die jaren een onbekend begrip; de meeste mensen waren onmondig, gehersenspoeld door normen en waarden van kerk en politiek.
Ook ik zie hoe mijn dochter heel anders in het leven staat, veel vrijer en zelfstandiger dan ik op die leeftijd.
Het pelan pelan zie ik wel bij mijn Indonesische vriend, maar het geeft beslist geen irritaties.Hij kan uren bezig zijn om een kapotte lamp in en uit elkaar te halen, terwijl ik in die tijd al 3keer naar de winkel zou lopen om een nieuwe te halen.
Schroeven en spijkers worden tot op de millimeter gesorteerd met monnikengeduld, terwijl ik alles door elkaar mieter.Inmiddels kun je langs mn boekenkast een waterpas leggen, kaarsrecht.
Ergernis in het begin over dat soort dingen heb ik omgezet in waardering, en zo blijft het leuk Emoticon: Shiny

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Hoi Merapi,

Wij moeten af en toe de zaak weer even in evenwicht brengen en een vrouwelijke draai aan het brainstormen van de heren geven. Emoticon: Party!
groetjes Yoke Emoticon: Bye bye

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Tante Yoke schreef

Allemaal mannen die hier schrijven over de hebbelijkheden en onhebbelijkheden van hun Indische vrouw, behalve Pak Sidia dan .

Dan kan ook niet want die heeft een Hollandse vrouw. Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Beste Yoke, en Merapi, wat u beide hier in het forum duidelijk laten blijken, elkaar in je waarde laten.
Ook elkaar niet proberen te veranderen, dit alles ben ik het helemaal met U eens.
Zij hoeft niet te veranderen, zij mag haar leven zelf bepalen, niets moet.
Dat heb ik haar heel duidelijk gezegd, je blijft altijd je zelf, ook verantwoordelijk voor je zelf.
Maar dan komt het ze leunde dan te veel op mij, en wil dan altijd als onderdanig aan mij zijn.
En dat is iets wat ik niet graag zag.
U ziet dat ik in verleden tijd typt, dit hier verklaart dat het niet meer zo is.
Gelukkig heeft zij haar plaats weten te verkrijgen zoals de samenleving dat ook van je verwacht.
Zij laat haar niet kleineren, en zegt wat ze er van denkt, op een wijze die aan haar cultuur past bescheiden maar oprecht.
Even dit te verduidelijken, er word nog al gediscrimineerd, dat merk ik zelfs nog wel.
Omdat zij een andere huiskleur heeft, dan wil ik het voor haar opnemen, maar dat zelfs hoef ik nu niet meer, zij doet mee, en laat zoals de Hollander duidelijk doen, en zoals Pak Sidia in zijn verhaal verduidelijkte, kaas niet van je brood laten eten.
Door die fase is ze door, wij zitten samen op dansclub, en ze heeft door haar mannier van communiceren haar plaats verkregen, en is zeer opgenomen in de club, van ouderen.
Ze is niet meer bang om met een andere te dansen, in het begin keek zij naar mij om te vragen kan dat wel, maar nu ťťn andere bij de arm, en vraagt gewoon te dans.
Dan ben ik trost op haar dat ze zo mee doet, en zij vind het ook prachtig als ik haar bekijkt is ze best trots op haar zelf dat ze het op haar mannier weet haar plaats te vinden.
Bescheiden maar ingetogen wel weet wat ze er mee moet doen.
Maar Fietsen, en wandelen, doen wij niet meer, alles gaat per auto ten slotte rijd zij ook auto,
Zij heeft een rijbewijs, en is daar in ook vlot in geslaagd.
Dat is voor mij het voordeel wat ik nu hebt, dat zij altijd de bob is.
Dat vind zij helemaal niet erg, want alcohol is aan haar niet besteed.
Die valse bescheidenheid van uit IndonesiŽ meegekregen,vooral in het begin, heeft plaats gemaakt voor een eerlijke oprechte mening.
En dat was best moeilijk in het begin, om daarmee om te gaan.
Omdat je haar elke keer wilde verdedigen, terwijl ze het zelf moest gaan doen.
Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 18-10-2006 01:02 zieleffe wrote:
Tante Yoke schreef

...

Dan kan ook niet want die heeft een Hollandse vrouw. Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Dus er zijn zat leuke en degelijke hollandse meisjes.
Als je goed uit je doppen kijkt kan je wel zo' n meisje vinden.
Moet ook geluk hebben , en je moet ook je " aanstaande" niet gaan zoeken in verkeerde plaatsen , of diskotheek.
Je moet met haar je hele leven samenleven , lief en leed delen Emoticon: Yummie! Emoticon: Wink

Zeker weten . Emoticon: Smile Emoticon: Smile

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ik wil toch ook wel wat zeggen over cultuurverschil, langzaam lopen? geen wonder ŤŤn stap van Malam zijn twee stappen voor Poppy hahaha.
Poppy is al 39 jaar in Nederland, heeft zich 100 % aangepast, toch blijven er verschillen tussen Pop en Malam, hoofdzakelijk dingen waar ik van heb geleerd, heeft mijn leven rijker gemaakt.
Voorheen kon ik behoorlijk in een dip raken als ik muizenissen had, ik heb inmiddels geleerd dingen van mij af te zetten en wat gemakkelijker over de dingen te denken.
Ik ben er wel inmiddels achter dat en Hollandse dames zijn die ongeveer hetzelfde denken en zijn als Poppy.
Op ŤŤn uitzondering na het eten, altijd is er eten, iedere gast is welkom, ook zonde aankondiging, eten wanneer je trek hebt, enz enz.
Maar als ŤŤn van de partners zo`n instelling heeft volgt de ander al snel die gewoonte, of ze nu Hollands of Indonesisch zijn.

silat4ever
Gebruiker
spacer line

het was niet de bedoeling om een of andere groep de grond in te drukken maar het is gewoon een constatering.

en ook nog een vraagje voor tante yoke je had het over een ontwikkelingsfase
wat moet ik mij hierbij voorstellen,
en welke tijd moet ik hiervoor in acht nemen 10 jaar 20 jaar
50 jaar
doe is een gok

het zal voor iedereen verschillend zijn, maar ik denk wel dat je kunt zeggen dat wanneer je het binnen een bepaalde tijd niet verandert je helemaal niet meer verandert

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

Hoi Silat,
Ik denk niet dat je in jaren kunt denken en niet van te voren moet bedenken dat je er 10 of 20 jaar voor moet uittrekken.
Om een bepaalde reden ben je toch met elkaar getrouwd en meestal heeft dat met liefde en een bepaalde chemie te maken, je trouwt niet iemand om haar mooie ogen zal ik maar zeggen.
In elk huwelijk maak je ontwikkelingsfasen door en niet alleen bij gemixte koppels, maar het tempo van elkaar begrijpen ligt op een ander niveau.
Dat kost tijd en moeite en op een zeker ogenblik kom je tot elkaar op een aanvaardbaar niveau voor beiden. Bij de een zal dat sneller gaan dan bij de ander. Maar nooit zul je helemaal tot overeenstemming komen, het is een kwestie van wikken en wegen van wat je van elkaar neemt en geeft.
Voor de een zal dat sneller gaan als voor de ander maar reken maar in 10 tallen jaren. Nu wij vaker naar indonesie gaan bemerk ik hoeveel mijn man zich heeft aangepast aan de nederlandse gewoonten en ik zie dat ik mij heel goed kan aanpassen bij de Indische mensen daar. Loop ook sret srot te sloffen terwijl mijn man sneller loopt, ik roep dan pelan pelan je bent in Indonesie hoor. Hij ergert zich aan de jam karet terwijl ik roep biasa toh!
Ik denk wel dat als je een duo penotti bent dat je er altijd bij stil moet staan dat je uit andere culturen komt en nooit moet denken, eens, ja eens, dan zal zij of hij een Nederlander zijn met al haar/zijn hebbelijkheden en onhebbelijkheden.
Wij hebben ook een grote kring vrienden van gemixte koppels en daar voelen wij ons allebei het beste bij thuis. Als ik als enige blanke in Nederland tussen allemaal "bruine "mensen zit die alleen maar over eten en andere tropische gewoonten praten dan denk ik wel eens zo moet een allochtoon zich voelen als hij alleen tussen allemaal "witte"mensen zit. Daardoor begrijp ik wel hoe mijn man zich voelt als hij alleen ,tussen allemaal roepende en schreeuwende mensen zit die op een verjaardag of feestje zitten te OH over voetbal of politiek, dan houd hij zich er buiten. .
Wat ik hier mee wil zeggen is dus dat je niet moet denken dat als jouw vrouw uit Indonesie komt ze ooit helemaal Hollandse zal worden en altijd terug zal vallen in oude gewoonten als ze landgenoten ziet waarmee ze heerlijk kan ngobrollen over die goede tijd in Indonesie, al zal ze het hier ook financieel 100x beter hebben. Accepteer dat zoals jij wilt dat ze jou accepteert en dat zal niet altijd zonder slag of stoot gaan. Succes ermee.
Groeten Yoke Emoticon: Bye bye

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Ja inderdaad, wat ik ook merk is dat veel Indo""s en Indonesiers nog opkijken tegen blanken, is een restant van hun opvoeding.Blank wordt in veel kringen nog steeds als "superieur" beschouwd.Heeft te maken met de Indische opvoeding, maar ook het feit dat in die zogenaamde goeie ouwe tijd een Indo niet geheel werd geaccepteerd door de Europeanen en ook niet door de Inheemse bevolking.
Rudy Kousbroek zei dat heel mooi: de vergeten middenklasse.
Precies wat Yoke zegt: bepaalde gewoontes zul en kun je nooit veranderen, maar dat hoeft ook niet!
Laten we trots zijn op onze Indische Nederlanders, we kunnen nog heel veel van elkaar leren!
Ik denk dat het mij meer moeite zal kosten om te wennen aan een Groningse of Drentse boer dan aan iemand van Indonesische afkomst Emoticon: Yes!

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 18-10-2006 21:11 merapi wrote:
Ja inderdaad, wat ik ook merk is dat veel Indo""s en Indonesiers nog opkijken tegen blanken, is een restant van hun opvoeding..

ik weet niet hoe het met de indo staat , maar met de indonesiers zal het anders zijn.
Tenminste dat heb ik gemerkt in mijn omgeving , bij mijn generatie , en ook de huidige generatie waar ik soms open en eerlijke geprekken kan en mag voeren. Bij mijn generatie , de geboren vrije indonesiers (na 1945) kan ik verzekeren dat "wij" niet opkijken naar de blanken. In dit geval zijn het dan de Nederlanders , want andere blanken kennen we niet.
Bij de oudere generatie , de volwassenen na 1945 zijn globaal gezien in 2 groepen onderverdeeld.
De Indonesiers die door hun werk contact hebben gehad met de nederlanders .Een klein percentage van de totale bevolking.
De grote massa zijn of afzijdig of onverschillig (de boeren bevolking).
De mensen die opkijken naar de belandas als toean (werkgever) of weldoeners zijn procentueel ook niet erg veel.Dat is ook te verklaren door het aantal van de nederlanders die daar waren (de totoks).
En het is niet waar dat ze door hun opvoeding(welke?) op kijken naar de blanken (lees nederlanders=totoks).Dat is een fabeltje . Helaas Emoticon: Smile

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Ja om Sid, u heeft ten dele gelijk, maar ik heb het over de oudere generatie van voor 1945.Die werden wel degelijk gestuurd, vanuit het ouderlijk huis om blank bloed binnen te halen, hoe oneerbiedig dit ook klinkt gezien in deze tijd.
gelukkig is dit over.
Natuurlijk was er verschil in opvoeding: als pa de centen had , dan werd het Indo kind naar Nederland gestuurd om zijn opvoeding te voltooien; daarmee vielen ze tussen wal en schip: na een Europese opvoeding weer terug in het toenmalige Indie; maar weinigen is het gelukt echt een geaccepteerde plek te krijgen.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Hmmmmm hahaha Lady Malam heeft per maand 5 minuten eerbied voor Malam, dat is het moment dat het salaris gestort is hahahahaha.
Alle gekheid op een stokje(satŤstokje) Lady Malam had van papa in IndonesiŽ enorm veel verhalen gehoord, dat is altijd blijven hangen.
In ons geval, Malam is havenarbeider, Papa had altijd gezegt, havenarbeiders, gaan vreemd,zuipen,vloeken en slaan hun vrouw.
Lady Malam loopt tegen Malam aan hmmmmmm jaja en nu?
Effe aftasten, kijke kijke kijke, tja het viel toch wel mee, inmiddels doen wij het al 16 jaar beregoed en zijn stikgelukkig.
Dus het is ook een kwestie van afrekenen met gedachten van vroeger en op je eigen gedachte afgaan.
Ik als grove havenarbeider en mijn Poppy, hahahaha, waar hebben we het over, cultuur?????
Nou dat is lekker bij elkaar gekomen, ik ben voor de duvel nog niet bang, maar soms voor Poppy wel, zeker als ze kwaad is(dan heb ik het zelf er naar gemaakt)
Ach ik wil wel een verhaaltje vertellen.
Malam is getrouwd geweest met een andere vrouw, Malam was wel eens ondeugend en ging met zijn collega`s op stap, als Malam dan thuis kwam met een snee in zijn neus, dan vlogen de pannen en borden door de kamer.
Nadat ik Poppy tegen kwam heb ik lang getwijfeld om opnieuw te beginnen, maar toch gedaan.
Soms ook ondeugend, met dit verschil dat ik geen borden en pannen naar mijn kop kreeg, neeeeeeee er werd gevraagd of ik gegeten had.
Alleen als Malam weer nuchter was dan werd er gevraagd of dit normaal en eerlijk was.
Hmmmmm dan schaamde ik mij kapot, dat had meer indruk als de vliegende borden.
Of dat typisch Indonesisch is weet ik niet, maar het heeft Malam wel in het gareel gekregen

dutchguy1000
Gebruiker
spacer line

On 19-10-2006 05:47 Malam wrote:
Hmmmmm dan schaamde ik mij kapot, dat had meer indruk als de vliegende borden.
Of dat typisch Indonesisch is weet ik niet, maar het heeft Malam wel in het gareel gekregen

Ha ha ha Malam, die pannen en potten vlogen hier in indonesie ook door de kamer, en nog veel meer, de hele huisraad, en dat met een rasechte (acheh) indische vrouw.
Dat soort kom je hier dus ook tegen....

Ben er gelukkig vanaf, ik heb foto's van wat ze met mijn gezicht deed, en dat gemiddeld 1 keer per maand, nee malam, dat is niet alleen in Nederland....

Greetz

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 19-10-2006 06:53 dutchguy1000 wrote:

...

Ben er gelukkig vanaf, ik heb fotos van wat ze met mijn gezicht deed, en dat gemiddeld 1 keer per maand, nee malam, dat is niet alleen in Nederland....

Greetz

DG, Atjeh is niet Indisch.

Nou , ik zal haar de roede geven.
De zweep er op en haar naar de voordeur brengen(eigenlijk is het erf deur) , haar latten bukken en een schop geven onder haar kont.
Een loepzuivere schop zo hard als een penaltyschop bij een voetbalswestrijd. Emoticon: Yes! Emoticon: Nooo

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

87,316,386 pageviews Een website van indahnesia.com