de gewone indonesier

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
55 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
silat4ever
Gebruiker
spacer line

Goedendag allemaal

Ik was eigenlijk er wel benieuwd naar in hoeverre de gewone indonesier ( gemiddelde indonesier) erop is vooruit gegaan de laatste 60 jaar.
Dit kwam eigenlijk boven borrelen omdat ik de bouwvak in een veenmuseum heb bezocht en afgelopen weekend in valkenburg ben geweest .
Alwaar ik een stuk van de historie in de steenkolenmijnen mocht bewonderen cq het geluid ervaren van de boorhamers, transportbanden vergruizers en noem maar op. ( heb een rondleiding gehad van een oud mijnwerker ( hij was 80 jaar ) toen dacht ik he eigenlijk was het hier voor een jaar of 60 terug ook niet erg grappig voor de gewone man.
Maar als ik nu kijk in de huishoudens is er eigenlijk wel van alles ( kijk alleen maar naar de digitale aparaten die in de meeste huishoudens aanwezig zijn)
Was benieuwd hoe het met de gewone man in indonesie gegaan is ?
Zijn ze er bijvoorbeeld sinds de onafhankelijkheid ook erg op vooruit gegaan

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

Het lijkt wel een 'nieuwe ziekte' (net als vogelgriep) de zoveelste forumuser, die wťťr zonodig een 'sciptie/dessertie/rapport' over onze 'exotische medemens' maakt.
"Breken de 'good old Snouck Hourgonje times' wťťr aan ........ ???"

'Ahu kura ahia, mansia nia'

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

GHai Silat en Anis,
Mijn lieverd komt vrijdag terug naar Nederland;ik ben nog nooit in Indonesia geweest, volgend jaar gaan we samen.
Hij mailde, dat de armoede in Djarkarta vreselijk is, te midden tussen dure hotels leven de kinderen van arme gezinnen gewoon op straat, om maar wat bij te verdienen.
Geld voor school is er niet, laat staan boeken en schooluniformen....
De ouders die wel kunnen betalen, hun kinderen moeten opletten, want voor je het weet zijn de boeken gepikt.
we proberen een project op te starten: Tropickids en schoolspullen te verzamelen om de kids in (Indonesia een goede start te geven

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

beste vrienden ,
je hoeft maar de gegevens van de CBS in Batavia en van de BPS Jakarta gaan vergelijken.

Kan je zien wat de vooruitgang zijn.
sterkte!

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Jantje
Gebruiker
spacer line

Beste Om Sid,

Schei nou es uit man, met je vooruitgang. Ik ga straks foto's maken van de roosters die hier over de weg liggen, bovenop het open riool. Zijn verledenjaar vernieuwd. Het is erg. Ik ga de GOBERNUR straks vragen wie verantwoordelijk is voor die rotzooi. Met de kans dat ik gedeporteerd word. Het is hier in en in triest. Het is hier een uitgesproken kalerezooitje. Komt nooit meer goed. Eerst bloed door de straten. 62 jaar merdeka! Wat een afgang. Wat een ongeloofelijke pleuriszooi hebben ze er van gemaakt. Wat een ongeloofelijke onzin wat hier op dit forum uitgekraamd wordt mbt Nederland en zijn "balk ellende". Kom eens kijken. Kom in de tent en zie de waarheid voor een cent! Emoticon: Angry Emoticon: Angry

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

"Ik was eigenlijk er wel benieuwd naar in hoeverre de gewone indonesier ( gemiddelde indonesier) erop is vooruit gegaan de laatste 60 jaar ".

Ome Jan : Ik probeer de vraag te beantwoorden.
Hoewel de vraag iets te algemeen werd gesteld meen ik dat je de gegevens er uit kan halen uit "harde"cijfers van Centraal Bureau Statistiek , tusen zeg maar 1930/40 en 2005/2006.
Staat haarfijn beschreven de inkomen , de gezondheidszorg , de onderwijs , joe neem it Emoticon: Smile

Kijk dat een of andere expat in Semarang (of ergens anders )andere ervaring(en) cq meningn hebt is iets anders.
Hij(zij) kan alleen maar beoordelen in zijn directe omgeving , en gebaseerd op eigen waarneming / ervaring dus ook subjectief kan zijn. Het is overduidelijk dat hij of zij iets anders kunnen ervaren en daarnaar gaat oordelen.

Als ik in Amsterdam woon , in een verpauperde volksbuurt , met 100 nationaliteiten , veel criminaliteit etc , kan ik en mag ik niet mijn eigen ervaring gaan beschouwen en verkondigen alsof het de gemiddelde beeld van Amsterdam is , of van andere grote steden in Nederland zijn.

Ik kan ook een dikke boek gaan schrijven over wat alles is misgegaan in Nld , heb tenslotte in 4 grote steden gewoon en al tig jaren in ollanda .
Ik kan haarfijn opsommen wat de vooruitgang is in Nederland , vanaf jaren 70 t/m nu.Vergeleken met vroeger is op sommige gebieden knudde , en op sommige gebieden wel een vooruitgang.
Nederland is ondanks de corruptie , misdaad , vrouwenhandel , drugshandel (joe neem it) , toch een paradiso aan de noordzee.

Persoonlijk vind ik wel knudde vergeleken met 30 jr geleden , maar per saldo is het nog paradijs. Emoticon: Yes! Vooral als je gaat vergelijken met landen die het slechter doen.

silat4ever
Gebruiker
spacer line

oom sid dimana kan ik de gegevens van cbs Batavia vinden en de bps Jakarta.

het was niet mijn bedoeling om de zaak op te jagen of wat dan ook, en daar komt bij dat het voor mij ook alweer 12 jaar geleden is dat ik in het merdeka land ben geweest. ( voornamelijk in bdg).

was toen wel eens aan de praat met oudere mensen die ook nog een woordje nederlands spraken en eigenlijk kwam het hier op neer dan het ondanks de onafhankelijk het er voor de meeste mensen niet veel beter op geworden was.
hij was er wel trots op dat ze onafhankelijk waren.
ja ja indonesia merah darah ku

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

De gegevens van CBS Batavia kan je kijken in de bibliotheek van K.I.T Amsterdam, KITLV Leiden , KB / Nat.Archief den Haag.
Van de BPS (Biro Pusat Statistik) kan mss kijken via hun website , waarschijnlijk hebben ze ook een engelse versie.

Per saldo hebben de Gewone Indonesier van 2006 het beter dan Gewone Indonesiers (toen Inlanders , en ook 3de rangs burger in eigen land) van voor 1945.
Je ziet gewoon aan hun levenstandaard , hun opleidingsnivo , hun inkomen , hun vrijheid .
Kijk sommige buitenlanders die daar wonen hebben soms de neiging om hun normen ("nederlands" Emoticon: Wink los te laten op de indonesische situatie.
Dus als ik in amsterdam mijn poot verstuik , kan ik oom Cohen aansprakelijk stellen omdat ik gestruikeld ben dankzij een scheve amstyerdamse kei.

In den vreemde is het niet zo , men kan zeggen , moet je maar goed uit je doppen kijke. Of pech dan .

Ik heb toevallig een CBS boekje van 1940. Staat een schat van gegevens , wat wil je weten ?

Over dat gesprekje met de indon.oudjes die nog nederlands spreken is ook een bekende feit.
Maar ze behoren NIET tot de gewone indonesiers (jan met de pet) , ze behoren tot de iets betere groep Indonesiers.
Anders hebben ze geen nederlandse onderwijs genoten (al is het de Hollands Indisch Onderwijs). Dat in verband met de raciale beperkingen .
De inlanders (gewone indonesiers) mogen i.h. begin zelfs niet de hollandse onderwijs volgen. Voor de oudjes zal de merdeka niet altijd voordelen meebrengen , maar voor de kleine volk (99%) wel.
Kan ik ook met verhaaltjes komen.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Foutje : Hollands Inlands School (Onderwijs.)

silat4ever
Gebruiker
spacer line

oke en oom sid heb je dan ook met de geldontwaarding rekenign gehouden.
ik bedoel dat je vroeger met een rupiah veel meer kon doen dan nu ?

Ik was in een mergelgrot in valkenburg daar vertelde degene die de rondleiding deed dat men vroeger ongeveer 6 a 7 cent voor 1 m3(kuub) mergel kreeg en dat er nu nog een bedrijf was die het machinaal zaagde en naaar boven haalde en dat het nu ongeveer 500 of 600 uero de kuub was.

wat ik er maar mee wil zeggen dat met ook in de gaten moet houden wat men nu met euro kan en bv voor een jaar of 25 terug met 2,20 gulden.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Ya , vroeger (toen ik naar ollanda vertrokken ben=35jr geleden) kan een gewone indonesier (jan met de pet) geen luxe artikelen kopen .
Nu kan jan en alleman ook sepeda motor , telepisi , koelekast , zelfs mobil kopen (op afbetaling natuurlijk).Ze kunnen zelfs huizen , type rumah sederhana (BTN) kopen , zelfs met KPR (hypotheek).
Kunnen hun kinderen naar de lagere school , midb. school zelfs naar de universiteit sturen.
Klopt dat er nog 10 tallen miljoen die de welvaart niet meekregen , maar als je gaat vergelijken met 60 jr geleden is de antwoord klip en klaar.
Als je vraag of de welvaart eerlijk verdeeld wordt en of het ook de toets en normen van het rijke westen kan doorstaan , dan zeg ik NEE.
A long way to go.

silat4ever
Gebruiker
spacer line

het is te hopen voor iederen op deze aardkloot dat ze het goed krijgen.
trouwens oom sid als ik de beelden en het nieuws uit afrika volg dan was ik toch liever arm in indonesia.
soms snap ik niet dat daar nog mensen wonen of ze slachten elkaar af ( hutsi tutsi) of ze gaan dood aan aids of honger.
kijk maar wat er in dafur gebeurd.
en daar wordt ook weinig aan gedaan zal wel niets te halen zijn is niet interesant.
dus laten wij ze maar aan hun lot over

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 04-10-2006 21:26 silat4ever wrote:

soms snap ik niet dat daar nog mensen wonen of ze slachten elkaar af ( hutsi tutsi) of ze gaan dood aan aids of honger.

Soms kan men ook niet kiezen , het is pech , het is je lot , slechte karma etc.

Waarom ben ik in jakarta geboren en nu in de rijke ollanda woon , waarom is iemand in nederland geboren en niet in afrika ?
Waarom ???????

silat4ever
Gebruiker
spacer line

yapp bad karma en daarom baal ik er ook van dat sommige hollanders net doen of wij zoveel beter zijn dan mensen uit andere landen.

en maar afgeven op de buitenlanders.

zieleffe
Gebruiker
spacer line

Beste BApak Sidia Klik de hier onder de geplaatste site eens even aan en kijk wat daar te zien is dan begrijpt u des te meer hoe Indonesie met zijn erfgoed omgaat.
Anderen Forum leden kijk hoe het er uit ziet!!!!
Dan heeft Albert het juiste voor wat je daar allemaal ziet in Indonesie .
Beste man je moest eens weten hoe blij dat je kan zijn als je in Nederland leeft.
Een invalide zal het daar niet redden zonder hulp van familie daar, en helemaal niet met een invalide wagen!! ook niet mogelijk om daar je eigen te verplaatsen.
Als je dronken ben kom je zeker niet heel thuis als je moet Jalanen met je kaki, want je ligt zo in het riool of wat dan ook.
Neen niet in Jakarta daar niet neen!!! daar heb je de elite van Indonesie wonen, die hebben mooie schone wegen en(stoepen)!!!!
Maar in de rest van het land is het echt knudde !!!!! Help Emoticon: Stupid Emoticon: Eerie Emoticon: So funny
http://www.pixagogo.nl/2899614149

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sapolidi
Gebruiker
User icon of sapolidi
spacer line

On 04-10-2006 22:09 zieleffe wrote:
Beste BApak Sidia Klik de hier onder de geplaatste site eens even aan en kijk wat daar te zien is dan begrijpt u des te meer hoe Indonesie met zijn erfgoed omgaat.
Anderen Forum leden kijk hoe het er uit ziet!!!!

http://www.pixagogo.nl/2899614149

Erfgoed??? Voor zover ik het kan onderscheiden zijn het allemaal graven uit de koloniale tijd. Het zijn geen piramide's of andere indrukwekkende bouwwerken met bijzondere historische waarde in mijn ogen. Als je hier in Nederland niet op tijd je grafrechten betaalt, dan wordt het zaakje gewoon afgebroken. Emoticon: Bye bye

sapolidi
Gebruiker
User icon of sapolidi
spacer line

On 04-10-2006 17:47 Jantje wrote:
Beste Om Sid,

Wat een ongeloofelijke onzin wat hier op dit forum uitgekraamd wordt mbt Nederland en zijn "balk ellende". Kom eens kijken. Kom in de tent en zie de waarheid voor een cent! Emoticon: Angry Emoticon: Angry

Jij kankert op alles wat betreft IndonesiŽ en anderen op het beleid van Balkenende. Waarom is het ene ongelooflijke onzin en de andere niet?
Het is toch hoe men het ondervindt? Emoticon: Bye bye

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 04-10-2006 22:09 zieleffe wrote:

Beste man je moest eens weten hoe blij dat je kan zijn als je in Nederland leeft.

" Beste man --------- "
Ome Ziel , bedoelt je in het algemeen of bedoel je het persoonlijk (persoon van OmSid) ?

Als het in het algemeen bedoelt zou je gelijkt kunnen hebben.
Ya iedereen moet blij zijn dat ze toevallig in een rijke land geboren zijn (in jou voorbeeld Nederland).
Je kan ook de pech hebben dat je geboren ben in een van de sloppenwijken van Mumbai of ergens naast een geurige vuilnisbelt in de 4de wereld .

Als je over OmSid hebt , dan is het een andere verhaal . Voor hem maakt niet uit of hij in Jakarta , Semarang of Amsterdam of Haaksbergen OF Losser woont of leeft.Alleen de huizen in Losser is nog goedkoper dan in Amsterdam. Emoticon: Smile

Ik ben ook eens dat Peneleh 1 van de erfgoed van Indonesia is , het is jammer dat men geen geld hebben om het te conserveren.
(trouwens) wat kan de Nederlandse gemeenschap doen , ze hebben iets meer geld dan de indonesiers .

En ik hoop dat men de arme sloebers die daar wonen ook niet kwalijk gaat nemen.
Ze zijn daar gaan wonen omdat ze arm zijn , geen geld hebben .
Niet dat iemand gaat denken dat ze te gierig zijn om geld uit te geven , of geen huur willen betalen.
Of voor de mooie uitzicht misschien ???

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

On 04-10-2006 23:49 sapolidi wrote:

...

Erfgoed??? Voor zover ik het kan onderscheiden zijn het allemaal graven uit de koloniale tijd. Het zijn geen piramides of andere indrukwekkende bouwwerken met bijzondere historische waarde in mijn ogen. Als je hier in Nederland niet op tijd je grafrechten betaalt, dan wordt het zaakje gewoon afgebroken. Emoticon: Bye bye

Ja, zoiets noemt men inderdaad erfgoed, klinkt misschien gek in een dergelijk geval, maar dat is het wel. Emoticon: Smile

Hitami
Gebruiker
spacer line

Ik zit me toch af te vragen, aantal van de forumleden is niet alleen zeer kritisch over Indonesie maar ook bepaalde oordeel hebben over Indonesiers zoals dom, geldwolf etc. Maar tegelijkertijd zijn deze forumleden, hebben een partner uit Indonesie, dus vroeg ik me af, hebben ze nog wel een gelijkwaardig relatie met hun partner, gezien de superioriteit gevoel sterk aanwezig is !!!!!!! waar hun normen en waarden als maatstaf gelden.

Ik ken veel relaties waar man een Belanda is en de vrouw Indonesisch. Ik heb altijd te doen met die vrouwen..... werkster hebben een beter leven.... omdat ze op tijd pauze hebben ha ha ha

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 05-10-2006 09:24 Hitami wrote:

gezien de superioriteit gevoel sterk aanwezig is !!!!!!! waar hun normen en waarden als maatstaf gelden.

Ik ken veel relaties waar man een Belanda is en de vrouw Indonesisch. Ik heb altijd te doen met die vrouwen..... werkster hebben een beter leven.... omdat ze op tijd pauze hebben ha ha ha

Aaait , je legt nu iets bloot , had ik niet durven zeggen. Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny

Kan me voorstellen dat een PRT het nog better hebben , ze hebben een bepaalde jam kerja , en wordt ook betaald(digaji=salaris).

Maar gelukkig is jou constatering alleen maar van toepassing op sommige lieden. Ik ken ook ollandersdie hun indon. vrouwen op handen dragen. Zeker weten.

sapolidi
Gebruiker
User icon of sapolidi
spacer line

Ik zit me toch af te vragen, aantal van de forumleden is niet alleen zeer kritisch over Indonesie maar ook bepaalde oordeel hebben over Indonesiers zoals dom, geldwolf etc. Maar tegelijkertijd zijn deze forumleden, hebben een partner uit Indonesie, dus vroeg ik me af, hebben ze nog wel een gelijkwaardig relatie met hun partner, gezien de superioriteit gevoel sterk aanwezig is !!!!!!! waar hun normen en waarden als maatstaf gelden.

Dit heb ik me ook altijd al afgevraagd Hitami, maar ik heb die vraag nooit durven stellen omdat het vrij persoonlijk is. Emoticon: Bye bye

zieleffe
Gebruiker
spacer line

Volgens mij kijk u het vanaf de buitenkant, en gokt.
Was het een vorm van Jalousie?
Het is mij niet duidelijk,wat u van persoon bent?
Welk cultuur u aanhangt, of u singel of gemarryet bent,en hoe u huid is rood, geel, of wit, zwart is.
Maar dat u gelijk,en ongelijk hebt is duidelijk. ik ben wel eens op een kumpul pertemuan geweest?
Daar waren allemaal blanke mannen, met Indonesische vrouwen, de mannen bedeesd, en zachtjes bij elkaar keuvelen over dat ze het zo goed hadden met hun vrouwtjes.
De vrouwtjes kwekken er op los in de dapur over wie de langste had.
Zij waren zeer content, en blij dat ze het zo,n goede mannen waren.
In IndonesiŽ hadden ze het slechter, zeiden ze!!!
Maar die makanan ging er in als koek, dat was een teruggekeerde maandelijkse ritueel.
"Was", want voor mij is dit gezelligheid vorm niet weggelegd.
Ik ben een man voor andere waarde, het is maar waar je aan wilt beginnen.
Nu zijn wij op dansles gegaan, ik kon al een beetje dansen, maar mijn vriendin wil niets anders meer ze dans elk week twee keren, en heeft de line dans ontdekt, waar ze zo veel plezier in beleefd dat wij met zijn tweeŽn samen dansen, en er veel plezier in beleef.
Wij zijn zelfs in IndonesiŽ bij dans groep geweest en hebben daar wat lessen gegeven over enkel line dansen Sayang Hť line dans is hier zeer populier.
Twee zaterdag avonden ergens stijl dansen hier in Brabant een gezelliger avond kan je niet hebben dan een keer die kumpulan te houden.
Zei die het kennen,dat is veel werk voor de vrouwtjes die het thuis moeten organiseren daar heb ik ze nu van behoed, en blij dat ze is.
Trouwens een vrouw bezit je niet meer dat is geweest die tijd, het is bij u(jou,je) omdat ze er wilt zijn.
Moeten vele mensen nog aan wennen , maar deze tijd is het niet anders.
Als ze beter kan, en ze houd niet van u dan gaat ze.
Ook met een Indonesische vrouw. Emoticon: Yes!
Zo als ik over IndonesiŽ kritiek heb, heb ik ook over Nederland dus troost u dat ligt in mijn aard en ik zelf heb er geen moeite mee, gelukkig voor mijn vrouwtje heb ik deze site gevonden om mij af te reageren leuk hť
Dan kan je wel eens gecorrigeerd worden.
Vooral door Sapolidi de ambtenaar die alles weet, en voor ons werkt? Ha ha ha Emoticon: Nice Emoticon: Nice

OH ja als u meer wil weten zou u eens ergens in het land naar Indische dansavonden moeten gaan dan kan je zien dat er hier gelachen word.
En kijk dan eens in IndonesiŽ zeer serieus en bijna geen lachje er van af kan.
Hoe is dat bij anderen die dat ook ervaard? Emoticon: Shut up! Emoticon: Sadley

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 05-10-2006 12:02 zieleffe wrote:

...

De vrouwtjes kwekken er op los in de dapur over wie de langste had.
Zij waren zeer content, en blij dat ze het zo,n goede mannen waren.
In IndonesiŽ hadden ze het slechter, zeiden ze!!!

De grootste en de langste neus ? Emoticon: Blush Emoticon: Confused
Halleluja , praise the lord. Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny

Moet toch een keertje langskomen in zo' n kumpulan in Eindhoven.

Martin-Solo.
Gebruiker
User icon of Martin-Solo.
spacer line

On 05-10-2006 17:50 sidia wrote:

...

Moet toch een keertje langskomen in zo n kumpulan in Eindhoven.

Zijn de verhalen dan ook zo lang.... Emoticon: Nice dan moeten we toch echt een hele dag uittrekken.....nee ik wil ziel weleens treffen hier in brabant Emoticon: Wink

Live life to the max.......

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

90,807,338 pageviews Een website van indahnesia.com