Scholen in Jakarta vergelijkbaar met NL?

Subforum Java 
52 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Java > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
saffier-blue
Gebruiker
User icon of saffier-blue
spacer line

Hallo allemaal,

24 augustus ben ik terug gekomen van mijn vakantie in jakarta Emoticon: Puh!
Wat heel erg leuk was Emoticon: Very funny

Maar ik vroeg mij nou eens af,met wat voor opleiding je de
universiteit in jakarta mee kan vergelijken..

een paar neefjes en nichtjes van me studeren op de uni maar
is de uni daar hetzelfde als HBO hier? of wat anders.

En met was is S.M.A met te vergelijken?

Ik zit in het 2de jaar van de THBO administrateur in rotterdam
is dat hetzelfde als s.m.a?
Ik had namelijk tijdens mijn vakantie vergeten te vragen of het
bijna hetzelfde was:$

Voor degene die het weten..alvast bedankt Emoticon: Bye bye

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Hangt af van de ranking van de school , en hangt ook af van Staatsschool of Particuliere school.
De ranking scholen kan met gemak een gewone havo schooltype in nederland verslaan. Daar komen alleen maar kinderen die ook een beetje hersenen hebben.
De universiteiten en de HBO(akademi) zijn in sommige gevallen iets minder dan de nederlandse.
De systeem is bijna dezelfde zoals in nederland.
De 4 profielen hebben ze ook , werd zelf al 35 jr geleden ingevoerd.
Behalve VMBO , dat kennen ze niet. Wel de oude beroepsonderwijssysteem Zoals.LTS/MTS/LEAO/MEAO ,huishoudschool etc.
SMA= VWO 6 jaar , geeft toegang tot Universiteit en uiteraard HBO in Indonesia.
Zelfs geeft ook toegang tot HBO in Nederland , en in sommige gevallen toegang tot universiteit in Nederland/Europa.Ken tientallen voorbeelden.
Pikant detail: Staat in de krant dat Groep 8 slimmer dan Pabo student.
Dat wordt wat met de nederlandse onderwijs.
Wel eerst met een onderzoek.(coll.doctum)

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Hitami
Gebruiker
spacer line

Indonesische hoge beroeps onderwijs is te vergelijken met Amerikaanse systeem. Dus 4 jaar Universiteit of hogeschool krijg men Bachelors, in Nederland is te vergelijken met HBO. Universiteit en HBO wordt gezien als de zelfde niveau. Alleen die een meer theoretische kennis en de andere praktische kennis. Wanneer men verder wil studeren, krijg men Master Opleidingen, dit duurt 2 jaar. Afgestudeerden Bachalors kunnen verder studeren voor hun master opleiding in Nederland.

Je kunt ook na de SMA naar de Academie, 3 jaar opleiding is D3, 2 jaar opleiding is D2.

Nidji
Gebruiker
User icon of Nidji
spacer line

Mag ik effe?

Zou het mogelijk zijn m'n master te halen in Indonesie na m'n HBO? Krijg ik dan ook studiefinanciering uit Nederland of zoiets dergelijks?

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Ik dacht dat je na uni in indosenia altijd de titel S1 krijgt.
Dat kan doctorandus zijn of Ir .
Daarna kan je S2 nemen , meestal hebben ze dat en eventueel S3 (Ph.D) of Doctor titel.
Ik heb alleen maar S5 in Nederland. Emoticon: Smile
Als je HBO hebt gehaald in Nld , kan je ook evt. je Master (Ba-Ma) route gaan volgen.
Het zou ook kunnen dat je stufi krijgt.

Hitami
Gebruiker
spacer line

S1 is het zelfde als bachelor of HBO. 3 jarige afgeronde opleiding is geen HBO. Dus D3 is het zelfde als toen in Nederland de Pedagogische Academie.
In Nederland als je HBO (vier jarige afgeronde opleiding)op zak heb kun je gewoon Master opleiding volgen omdat je Bachelor al heb.

Indonesie afgestuurde mag geen buitenlandse titel gebruiken. Bijv. S1 mogen ze geen Bachelor titel gebruiken. Moet zijn Bijv. SE (serjana ekonomi) terwijl in Nederland afgestudeerde HBO wel. Met de titel BA. maar geen BSc.

Niji, natuurlijk kun je met je HBO papier, Master opleiding doen in Indonesie. Of je een studiebeurs kan krijgen weet ik niet zo precies. Omdat je dan als Hboíer geen recht meer heb om een studiebeurs te krijgen wel een eventuele lening.

De vraag is alleen waarom zou je je Master in Indonesie halen ? Ik had ooit een vergelijking gemaakt en is volgens mij aan de hand van de literatuur die ze gebruik werd, is de niveau in Nederland hoger. Het is niets voor niets dat velen uit Indonesie hun master titel in buitenland halen.

Indonesische studenten, wanneer het gaat om feitjes of van buiten leren zijn ze erg goed, maar wanneer op hun creativiteit moet aanspreken, krijg men problemen. Dit heeft met de Orde Baru te maken. m.a.w. studenten worden niet kritisch opgeleid omdat dit niet ten goede komen voor het regiem. zelf Engelstalige literatuur werd niet toegelaten. Alles moet in Indonesisch. Terwijl men geen middelen hadden om alles goed te kunnen vertalen. Dus de vertaalde literatuur is erg beperkt.

SMA (bovenbouw) levert per jaar circa 500 hoog begaafde. Ze worden meestal geplukt door de omringende landen zoals Korea, Singapore, Japan etc. Indonesische machthebbers staan niet te wachten op deze genius. Ex president Habibi uitgezonderd gelaten ha ha ha
Wanneer deze genius terug naar Indonesie om hun land te willen opbouwen, worden ze gefrustreerd omdat de Indonesische bedrijven of overheid te weinig middelen hebben om hun ontwikkeling verder te stimuleren. Bijv voor onderzoek. Vandaar de Indonesische intelligentsia in buitenland vertoeven. Of ze krijgen geen werk omdat ze dan te kritisch zijn. Door in buitenland te hebben gestudeerd is de moraal van deze studenten anders geworden. Deze afgestudeerde hebben meestal een top functies in het buitenlandse onderzoek centra.

Vele forum gangers of de zogenaamde Indonesie kenner omdat ze toevallig familie en of vrouw / vriendin hebben in Indonesie of aantal keren per jaar naar Indonesie voor vakantie, moeten daarom niet te gauw gaan oordelen over de menselijke kenmerken (bij deze, zijn de Indonesiers) als niet weet wat het is.

Veel van de kenners vinden Indonesiers lui van aard zijn maar men vergeet dat de meeste Indonesiers aantal banen hebben om te overleven. Terwijl transport tijd naar werk heb ik nog niet meegerekend. Laat staan de files in de warmte.
Men vergeet in Nederland wanneer hitte golf zoals in juli dit jaar dat de productiviteit ook drastisch dalen.

Dus conclusie, (hoe men de Indonesiers oordelen) over domheid, luiheid etc. zeggen meer over de mens zelf dan de Indonesiers.

Groetjes,
Hitami

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 09-09-2006 10:20 Hitami wrote:

1.S1 is het zelfde als bachelor of HBO. 3 jarige afgeronde opleiding is geen HBO. Dus D3 is het zelfde als toen in Nederland de Pedagogische Academie.

2.Indonesische studenten, wanneer het gaat om feitjes of van buiten leren zijn ze erg goed, maar wanneer op hun creativiteit moet aanspreken, krijg men problemen.

3.Of ze krijgen geen werk omdat ze dan te kritisch zijn. Door in buitenland te hebben gestudeerd is de moraal van deze studenten anders geworden. Deze afgestudeerde hebben meestal een top functies in het buitenlandse onderzoek centra.

Hitami

Hei , Hit.
Een vraag , is de onderwijssysteem veranderd ?
Voorzover ik weet , is er een verschil tussen de zgn Akademi en de Universitas.
Los van het feit dat er ook ranking zijn , de echte uni of sekolah of sekolah swasta of sekolah jongkok.
Mijn neven / nichten hebben na hun SMA hun S1 gehaald bij diverse Uni zoals ITB, UI, Gajah Mada en sommigen gaan ook naar buitenland om hun S2 of S3 (Ph.d) te gaan halen.
Ik ken diverse kinderen van mijn vrienden die op grond van hun SMA diploma ook toegelaten worden bij diverse UNI , zelfs 1 werd toegelaten in Delft .2005
In mijn tijd is ook zo geweest (de vorige generatie) , na SMA ga je (probeer je) naar de Uni (te gaan.)
Maar door concurrentie ,te weinig plaats , gaan de mensen vaak uitwijken naar buitenland.
Mijn oude SMA diploma geeft toen gelijk toegang tot HBO , en in sommige gevallen ook in Nerland. Universiteiten(afhankelijk van de studierichting).
Mijn jongere broer ging na de UI (Ir. electro=S1) naar buitenland , naar amerilka en naar Nederland (Erasmus) voor zijn S2.

In Ned. heb je ook verschillen in de HBO opleidingen , tussen echte studierichtingen en fancy opleidingen. (Je heb zelfs HBO LOI of NTI ???)

2. Ben eens als je praat over de creativiteit. Moert nog aangewerkt worden.

3. Niet alleen door kritisch zijn maar ook andere faktoren spelen een rol mee.
a.netwerk
b.welke mafiaachtige groep op bepaalde moment aan de top zit.
Dus als er te veel mensen uit Gajah Mada kwamen, dan worden de alumnis van de concurrende opleidingen " geweerd".
In mijn tijd (tempo doeloe) heb je bijvoorbeeld de Berkeley mafias , heb gehoord van mijn neef een toevallig afgestudeerde Ir van de M.I.T (USA).
3.politieke kleur. etc

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Hitami
Ik heb begrepen dat u nogal wat over het onderwijs weet in IndonesiŽ.
Ik heb een jonge dame in Indo die ik financieel help met haar studie, zij is nu het laatste jaar SMA ingegaan met hele mooie cijfers, wat zou volgens u voor deze jongedame de beste vervolgopleiding zijn, een studie waar ze ook daadwerkelijk wat aan zou hebben in IndonesiŽ?

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Wat is de profiel en wat is de ranking op school.?
Meestal gaan ze " voorsorteren" op nr 1 t/m 10.
En van welke school is ze afkomstig.? Uit welke stad.?
In jakarta hebt je bijvoorbeeld de beste 5 van de SMA scholen.
Als je afkomstig ben van die 5 scholen ben je min of meer verzekerd op een vervolg opleiding.
En naar welke PTN of PTS wil je en kan je gaan .

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

SMA Sukabumi, op ŤŤn na de beste in die stad, zegt dat iets meer Om?

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Iets duidelijker , maar wat is haar profiel ?.
Zoals je weet worden de SMA(N ) in de daerah vaak minder goed bedeeld zijn qua leraren en begroting dan in de grote steden.
De voordeel is dat ze vaak beter geconcentreerd en gedisiplineerd zijn dan hun medescholieren in de grote steden.

saffier-blue
Gebruiker
spacer line

Emoticon: Bye bye Woooow hallow allemaal wat een leuke informatie Emoticon: Puh!

Hardstikke bedankt....ik ben weer wat wijzer geworden.

Weet iemand ook precies wat het kost om op een universiteit te studeren?

mijn neef zegt altijd dat het 20 djuta kost 20 miljoen rupia is toch hetzelfde
als ongv 2000 euro? of niet..

Jantje
Gebruiker
spacer line

On 10-09-2006 00:48 saffier-blue wrote:
Emoticon: Bye bye Woooow hallow allemaal wat een leuke informatie

Ja nou, ik lacht mijn rot Emoticon: Laugh out loud

mijn neef zegt altijd dat het 20 djuta kost 20 miljoen rupia is toch hetzelfde
als ongv 2000 euro? of niet..

...en als je daar eenmaal achter bent hoef je geen toelatingsexamen meer te doen voor een Indonesische uni. Emoticon: Yeah right!

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Blauw saffier .

Voor de Indonesiers met SMA diploma is het dringen geblazen om naar een goede Uni te gaan .
Wat de kosten betreft is het ongeveer waar.Ik dacht dat het een bedrag is dat men moet ophoesten om ingeschreven/ingeloot te kunnen worden.Meestal voor de PTS (Perguruan Tinggi Swasta= Particuliere Uni) .
Waar vaak relatief rijke kinderen komen studeren .
Daar heb je ook diverse kwalifikaties.Goed in de kas wil nog niet zeggen dat het ook een goede Uni moet zijn.
De Staatsuniversiteiten is iets goedkoper , het schijnt dat ze ook een bepaalde bedrag vragen.Ze hebben wqeinig budget.
De toelatingseisen zijn zwaar.En geld (kan) speel geen rol .Vandaar dat de middelmatige(rijke) kinderen werden masaal gewqeigerd(voldoet niet aan de eisen).Daar komt nog de maandelijkse uitgaven en studieboeken.
En dat is niet veel voor nederlandse begrippen. 200-250 euro is ruim voldoende.

Dus wat doen ze dan ? , juist uitwijken naar buitenland . Singapore , Malaysia , Philipijnen.
En als ze iets meer geld hebben gaan ze naar Amerika en Europa.
Het is bijna goedkoper om je kind naar buitenland te laten studeren dan in Indonesia , en je krijg een goede kwaliteit opleiding.
En de kinderen worden OOK geleerd om zelfstandig te zijn.
Voor de buitenlanders met buitenlandse diploma moeten eerst hun diploma laten goedkeuren.

Hitami
Gebruiker
spacer line

Het maakt niet uit van welke SMA je vandaan komt. Als je naar de hogescholen of de universiteit wil verder studeren, wordt het altijd toelatingsexamen gedaan. Uitzondering daargelaten wanneer je op SMA (maak niet uit van welke SMA) met ranking 1 heb afgesloten, mag je meteen door. Bij de staats universiteit, gezien de beperkte aantal stoelen (ik zal maar een kleine stad als voorbeeld nemen, Makassar, dit jaar zijn er +/- 25.000 studenten die wil gaan studeren op de UNHAS, terwijl aantal stoelen zijn er maar 3.600) en natuurlijk de status, moet je wel behoorlijk wat in je mars hebben om toegelaten te worden. Ik moet wel even wat opmerken dat door studeren is bij velen niet meer zo populair is omdat ze hebben het ingezien dat de sarjanaís weinig inhoud heeft en vele van hen werkloos is. Om met een cijfers te onderbouwden, jaren darvoor zijn er altijd rond 35.000 studenten aangemeld om toegelaten te worden.

Tijdens toelatingsexamen wordt ook gekeken naar iemand mogelijkheden, voorbeeld, wanneer iemand sterk in economische vakken en biologie maar voldoende is, is het logisch dat hij / zij niet toegelaten wordt voor dokter opleidingen.

In de 80 jaren is de onderwijs systeem veranderd naar Amerikaanse model. Zoals ik al eerder heb beschreven.
De staats universiteit is sinds kort semi overheid geworden. Dus ze moeten een groot deel van de inkomen zelfvoorziend, bijv door onderzoek te doen voor bepaalde bedrijven of Master opleidingen te verzorgen etc. Maar in de praktijk kom erop neer, gaan ze de stoelen veilen. Dus mensen met geld, die hebben voorrang. Top universiteit zoals Universitas Indonesia, ITB zijn er mensen bereid om honderden miljoenen te betalen voor de toelating. Het is wel zo, wanneer de betreffende student de capaciteit niet heeft, moet hij toch van de universiteit vertrekken, dus weg geld. Terwijl bij de particulieren, capaciteit geen voorwaarde is. Als je maar betaaldÖof bereid ben zodat de docent naar de sterren van de hemel kan gaan kijken en genieten ! Dus het volgen van een flirt cursus kan je in je voordeel werken Emoticon: Puh!

Mensen, sorry voor mijn Nederlandse taal, het is nooit mijn sterke kant geweest.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 10-09-2006 11:10 Hitami wrote:

Tijdens toelatingsexamen wordt ook gekeken naar iemand mogelijkheden, voorbeeld, wanneer iemand sterk in economische vakken en biologie maar voldoende is, is het logisch dat hij / zij niet toegelaten wordt voor dokter opleidingen.

Terwijl bij de particulieren, capaciteit geen voorwaarde is. Als je maar betaaldÖ

Zelfs in mijn tijd 1967/68 kom je niet zo maar wandelen bij ITB en UI .
Je moest met tienduizenden kandidaat studenten een toelatingeis gaan volgen.
Het uitwijken naar buitenland is zelfs makelijker.
Tegenwoordig is het zelfs al moeilijker geworden om naar een goede SMA te gaan .
Je moest ook een toelatingseis gaan volgen.
Ik praat hier over jakarta.(waarschijnlijk ook in de andere grote steden).

Bij de particuliere scholen en uni was toen kwestie van geld , maar wat heb je aan een diploma van een sekolah jongkok.
Dat je dokteranus wordt bij een 3de rangs uni.

saffier-blue
Gebruiker
spacer line

Ow zo zit dat dus, dus je moet altijd voldoen aan hun eisen
en een toelatings examen volgen...klinkt moeilijk

Maar wel leuk om te weten dat iemand van de sma ook hier in nl
verder kan studeren

thnx Emoticon: Puh!

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 10-09-2006 11:10 Hitami wrote:

Mensen, sorry voor mijn Nederlandse taal, het is nooit mijn sterke kant geweest.

Beste Hitami,
Uw Nederlandse taal is op enkele schoonheidsfoutjes perfect, ik zou wensen de Indonesische taal te spreken als u de Nederlandse taal spreekt.

Ik heb nog een vraag voor u of Om Sid, wat wordt er nu precies met ranking bedoeld?

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

De rangorde , dus als je qua cijferlijst op nr 1 eindigt op de centrale (staats)examen , dan ben je de beste van de school en is alle uni voor je open.
In jakarta hebt je bv ook de 5 beste SMA school . Van de beste SMA school levert natuurlijk de beste leerlingen.
Ze beginnen (voor) te sorteren vanaf SMP .
Alle SMP- ers in Jakarta moeten toelatings eisen volgen om naar de beste 5 SMA te mogen doorstromen. De toelatings cijfers werden door computer bepaald en via internet gepubliceerd. Tot de nul koma nauwkeurig.
Het is eerlijk en transparant.Domme maar rijke kinderen komen niet in aanmerking.Die mogen naar een (mindere kwaliteit) particuliere school gaan waar papa zijn plaats kan regelen.
De probleem is dat alleen de " beste" SMPers(van de beste scholen) kunnen doorstromen naar SMA (weer de beste) en daarna ook naar de Uni (ook de beste).Dat zie ik bij mijn neef in 2005 , de 1ste dag was hij "genomineerd " om bij de 1ste SMA school , na een paar rondes (via internet te volgen) was hij gezakt tot de 3de school van jakarta.

silat4ever
Gebruiker
spacer line

jullie hebben het over opleidingen en ik heb wat vrienden daar zitten en daar heeft ze economie gestudeerd op de universiteit en ook engels gehad maar dat vond ik bagger wat ik niet begrijp is dat jullie sma vergelijken met scholen hier maar als ik hier dan verder op sommige topics lees is het nivo veel lager

groeten

saffier-blue
Gebruiker
spacer line

Ow....is dat zo...is het niveau echt lager..

dat had ik niet verw8

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 21-09-2006 02:04 saffier-blue wrote:
Ow....is dat zo...is het niveau echt lager..

Ja en nee .
Dat hangt af van welke scholen je afkomstig bent.
Zie de ranking,
(kijk naar de voorbeelden van de nederlandse scholen , de zwarte en witte scholen. Het is bijvoorbeeld bekend dat de toekomstige opvoeders/leraren van de toekomstige leiders van Nederland vaak van een slechte achergrond hebben ( de Pabo studenten kunnen minder dan de groep 8 kinderen , ook dat de scholen tot 20% minder lessen krijgen ).
Als het echt lager zijn hoe kan je dan verklaren dan men ook in buitenlandse universiteiten kunnen toegelaten. ?

Als ik ga vergelijken het nivo van mijn neef (SMA in jkt ) met het nivo van mijn zoon (Havo Amsterdam =-geen zwarte school ) weet ik zeker welke beter is.
Niet mijn zoons nivo.
Raar maar waar en het is schokkend.

saffier-blue
Gebruiker
spacer line

Dat is leuk om te weten,dat het niveau daar ook een keer hoger
zou kunnen zijn.
Gelijk heeft u, alle scholen zijn namelijk anders..

Emoticon: Very funny bedankt voor uw reactie

silat4ever
Gebruiker
spacer line

de plaats waar mijn vrienden verblijfen is bdg
misschien maakt dat ook nog wat uit.

en is het nog steeds zo dat wanneer je maar geld hebt ook wel op een hogere school terecht komt ???
ik weet niet of het nu nog zo is maar er zijn mij wel verhalen van bekend

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 21-09-2006 11:25 silat4ever wrote:

en is het nog steeds zo dat wanneer je maar geld hebt ook wel op een hogere school terecht komt ???
ik weet niet of het nu nog zo is maar er zijn mij wel verhalen van bekend

Weer ja en nee.
Hangt af naar welke hogere school of universiteit je wil.
Dat is weer de ranking en de toelatingseisen.
In mijn tijd (vorige eeuw-35 jr geleden) was al zo , laatstaan nu.
Het is makelijker om je kinderen naar buitenland te sturen dan dat ze naar een 1ste klas universiteit gaat in Indonesia.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

90,808,264 pageviews Een website van indahnesia.com