kwakzalverij of wondermiddeltjes

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
66 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
tukad ganga
Gebruiker
spacer line

Wie heeft er ervaring met Indonesische geneesmiddelen of jamu"s nu het zorgstelsel niet meer te betalen is in Belanda !!!!!!! Emoticon: Nooo

Pardi
Gebruiker
spacer line

Hi Tukad ganga.

Je doet nog niet zolang mee op dit forum, maar je score wat schrijven betreft over stijgt mijn stoutste verwachtingen vanaf Juli heb je 291 postings geplaats,

Vraagje hoeveel heb je er al gelezen. Juist, niet voldoende, anders was je zeker dit onderwerp veelvuldig tegen gekomen.

Een kort advies is zeker op zijn plaats je vraagd er immers om. Hou JAMU zover mogelijk van je vandaan, en neem elke vorm van JAMU niet in. De Indonesische overheid heeft in 2005 de bevolking gewaarscuwd voor de risico's.

Ben je in Indonesia gebruik dan geen drankjes van de Jamu verkoopsters, beter maken ze je niet, "wel ziek" als je pech hebt. Emoticon: Yes!

tot zover Pardi/Ab

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Tukad Ganga,
Wat Pardi over jamu verkoopsters schrijft is waar, daarbij ook nog buitengewoon onhygiŽnisch.
In antwoord op Pardi wat aangaande uw postings, ach ik kan het mij wel voorstellen, als je iets met IndonesiŽ hebt, dan werkt dit forum verslavend, ik zal geen dag overslaan, om even te kijken.
Ik heb inmiddels ook heeeeeeeel veel opgestoken, je moet alleen even het kaf van het koren leren scheiden dan zijn er gebruikers waar we veel van kunnen leren.

Overigens, ik ben een kayu putih freak, kost geen drol ruikt lekker en heeft bij spierpijn bij mij een goede werking(zal suggestie zijn)
Mijn Pop en ik hebben het geluk gehad onze kleindochter 4 jaar lang 3 dagen per week te mogen opvangen omdat moeder werkte.
Van jongs af aan als ze onrustig was een beetje kayu putih gebruikt, niet heet niet koud, maar een bepaalde lucht.
Het schaap is inmiddels 7 jaar en nog als ze zich niet lekker voelt, doet een beetje kayu putih wonderen, dat zit waarschijnlijk tussen haar oren, maar wat geeft het, als het maar helpt.

Ook neem ik altijd anti griep medicijnen uit IndonesiŽ mee, niet dat de griep(flu) overgaat, maar als je ze inneem dan slaap je als een tierelier, trouwen ook gemakkelijk als je in het vliegtuig moeilijk kan slapen, 2 sanaflu en je bent 4 uur onder zeil.
De contole op geneesmiddelen in IndonesiŽ is belabberd slecht, het mooiste voorbeeld vind ik nog krating deng(geen geneesmiddel) ooit kwam toen ik met mijn Indonesische zwager op stap was de bintang mijn neusgaten uit, mijn zwager dronk 2 flesjes krating deng, dat wilde ik dus ook proberen, maar ja na bier die kleine flesjes, die djebber je zo weg, dus 6 van die lekkere zoete drankjes is niks, ik kwam mij zelf s`nachts om 4 uur tegen, met ogen als schoteltjes lag ik nog wakker te zijn.
Ik heb ooit is een flesje mee naar Nederland genomen en vergeleken met de ingrediŽnten van red bull, toen schrok ik mij kapot, het is pure dope, maar ja het mag want er zit geen alcohol in.

Wat we aan medicijnen in IndonesiŽ kopen in een warung, durft de gemiddelde huisarts in Nederland niet voor te schrijven.
Dus blijf maar bij je eigen goed gecontroleerde medicijnen in Nederland.

tukad ganga
Gebruiker
spacer line

Pardi ik weet dat dit onderwerp al meedere malen aan de orde is geweest,wilde het weer wat aanwakkeren ,er is weer wat commotie ontstaan over Mahkota Dewa het schijnt een middel tegen die gevreesde ziekte te zijn,
alleen is het mij niet duidelijk wat voor soort middel dit is. ???? een remmer of een geneesmiddel ,
Wat betreft de Tukan jamu"s dat is me bekend van awet muda tot jamu umpot umpot en sari rapet.
Om sid heeft dit uitvoerig uit de doeken gedaan.............maar waardeer je reactie.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 22-08-2006 17:21 tukad ganga wrote:
Pardi ik weet dat dit onderwerp al meedere malen aan de orde is geweest,wilde het weer wat aanwakkeren ,er is weer wat commotie ontstaan over Mahkota Dewa het schijnt een middel tegen die gevreesde ziekte te zijn,
alleen is het mij niet duidelijk wat voor soort middel dit is. ???? een remmer of een geneesmiddel ,
Wat betreft de Tukan jamu"s dat is me bekend van awet muda tot jamu umpot umpot en sari rapet.
Om sid heeft dit uitvoerig uit de doeken gedaan.............maar waardeer je reactie.

Welke gevreesde ziekte??????
Er zijn er zoveel, hartkwalen?,Aids?Kanker? wel het beestje bij zijn naam noemen, dan weten we waar u naar toe wil.

tukad ganga
Gebruiker
spacer line

De ziekte is inderdaad kanker,dat van krating deng had ik al eerder in eerder over geschreven de Indonesische variant van red bull in nederland verboden vanwege een te hoge concentratiecaffiene,maar des te populair onder de vrachtwagen chauffeurs in Indo die stijf staan als een nog een vrachtje moeten rijden na 18 uur non stop acher de kiezen gehad te hebben.

Pardi
Gebruiker
spacer line

Hoi Tukad ganga

Aardig dat je het middeltje "krating deng" aanhaald, ik had er over gehoord maar was de naam vergeten. Nu het volgende ware verhaal: Ik heb meer dan 10 jaar met de bus van Jakarta naar de provincie en stad Jambi gereden met de bus. Dat is in de moesson periode 25 to 35 uur reizen, op zeer slechte wegen. Na een tussen stop nog eens 12 uur verder naar Kerinci. Onderweg heb ik veel ongelukken gezien van zowel bussen als vrachtvervoer. In der loop der jaren ook veel slagtoffers open en bloot op de weg zien liggen zowel levend als dood. Meerdere malen heb ik van mede reizigers gehoord dat de chaffeurs middelen gebruiken om wakker te blijven. De ongevallen vonden in 80% van de gevallen in de nacht plaats.

Je uitleg klopt ook met mijn ervaringen.

Groet Pardi/Ab

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 22-08-2006 17:21 tukad ganga wrote:

OmSid weet van niks.
Ontkent alles. Kweeniet. Al pikun.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Ik heb je topic even verplaatst naar een ander subforum. "Het visum gebeuren" paste niet echt Emoticon: Wink

Pardi
Gebruiker
spacer line

Hoi Om Sid.

Jammar dat U met het stijgen der jaren zo gebonden raakt aan het eiland genaamd Jawa. Aan de andere kant is het misschien wel zo goed, je ziet dan niet zoveel. Maar als u in de gelegenheid bent om eens door Jawa te reizen met openbaar vervoer, of partuculier op de binnen wegen en jalan tol, wellicht maakt U dan ook het een en ander mee. Je ziet dan dingen waar je liever niet van weet, maar het leven is nu eenmaal wispelturig en geeft je deze kans niet.

Overigens U bent toch geen struisvogel geworden, Emoticon: Nooo daar zijn er al genoeg van in Nederland en Indonesia. Emoticon: Yes!

Goet Pardi/Ab Emoticon: Bye bye

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Ja, de laatste 25 jr kom ik geregeld in jakarta , mijn geboorte plaats en waar ik naar school ging.
De rest van indosenia heb ik praktisch niet gezien behalve bali en in het verre verleden noord sumatra , riau . Ik ben best jaloers als ik de reisverhalen lees en foto' s ziet van de jongere indonesiagangers.
In mijn jonge jaren in indonesia is reizen nog niet zo gewoon als nu het geval is.
Alles is nog " primitief " , en zeker de openbaar vervoer.
Daarom gingen we toen ook zelden met de openbaar vervoer reizen.
En na 1979 reis ik ook (bijna) niet meer met openbaar vervoer
Ik weet ook wel hoe de gewone openbaar vervoer geregeld wordt en de kwaliteit er van.
Ook de mistanden , hoe ze rijden , en het verhaal van de opgefokte chauffeurs.
2003-2004-2005 heb ik met mijn fam auto met chauffeur gehuurd , heb kris kras ge-cross op Java en Bali.
Als we een auto huren , dan zorg ik al;tijd om de chauffeur volgens de nederlandse " norm" laat rijden. Dus +/- 3 uur rijden en een pauze inlassen..
De reden is omdat ik ook niet tegen kan om te lang gaan zitten in de auto en ook eigen belang (veiligheid).
En de chauffeurs vertellen bijna alles , hun inkomen , werktijden (heeel lang - tot 12 uur per dag ) etc . Tussen de ene opdracht en de volgende hebben ze vaak niet eens 8 uren rust.
En over de potentiele rijdende doodkisten ,de kamikaze chauffeurs , zwaar onder de invloed van pitamin drankje (krating daeng etc ) is ook bij mij bekend. Kranten en televisie staat vol met de horrorverhalen.
Berucht zijn de bussen van antar kota (inter city) en antar propinsi zelfs tot antar pulau. Bij de eerste reiz heb ik angsten gezeten , en moet de chauffeur eerst gaan opvoeden om te rijden zoals ik het wil.De snelle jongens van de angkot hebben nog een lichte werk vergeleken met de bus chauffeurs.En als ze een klapper maken , dan is het ook goed raak.

Richy
Gebruiker
User icon of Richy
spacer line

On 22-08-2006 17:20 Malam wrote:
Mijn Pop en ik hebben het geluk gehad onze kleindochter 4 jaar lang 3 dagen per week te mogen opvangen omdat moeder werkte.
Van jongs af aan als ze onrustig was een beetje kayu putih gebruikt, niet heet niet koud, maar een bepaalde lucht.
Het schaap is inmiddels 7 jaar en nog als ze zich niet lekker voelt, doet een beetje kayu putih wonderen, dat zit waarschijnlijk tussen haar oren, maar wat geeft het, als het maar helpt.

Dat waarschijnlijk dan wel zo blijven... mijn meisje gebruikt het nog regelmatig voor allerhande "klachtjes" wat ze heeft. Masuk angin, sakit kapala, vastzittende spieren en de maandelijkse perikelen. Zelfs als het onderweg door het Nederlandse platteland even naar bau sapi ruikt dan gaat het flesje open en een snuif van de lucht doet wonderen om de misselijkheid te doen verdwijnen.

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 24-08-2006 01:55 Richy wrote:

...

Dat waarschijnlijk dan wel zo blijven... mijn meisje gebruikt het nog regelmatig voor allerhande "klachtjes" wat ze heeft. Masuk angin, sakit kapala, vastzittende spieren en de maandelijkse perikelen. Zelfs als het onderweg door het Nederlandse platteland even naar bau sapi ruikt dan gaat het flesje open en een snuif van de lucht doet wonderen om de misselijkheid te doen verdwijnen.

Ya Richy, hahahaha dat herken ik,vooral masuk angin vind ik een mooie, kan ze zelf ook niet verklaren dat is puur Indonesisch, en het platte land vind ik helemaal geweldig, als mijn Pop als door een wesp gestoken haar rechter wijsvinger onder haar neus brengt en met haar linker het flesje kayu putih zoekt, onderwijl uitroepend ,"bau bau,"
Gaat mijn kleindochter waarschijnlijk later ook doen, prachtig toch, ik moet altijd lachen.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

OmSid als masuk angin gaat ook de angin laten ontsnappen.(wanneer niet in dit koude en winderige holland )
Gaan boeren (atas) en lepas angin.(bawah).

Het laatste is problematisch, vooral als je net pete hebt gegeten.
Dan zeggen de omstanders : bau , bau .

Richy
Gebruiker
User icon of Richy
spacer line

On 24-08-2006 02:59 Malam wrote: [
Ya Richy, hahahaha dat herken ik,vooral masuk angin vind ik een mooie, kan ze zelf ook niet verklaren dat is puur Indonesisch,

Dat van Masuk Angin moet ik ook nog steeds verklaard krijgen. Ik kan alleen begrijpen wanneer ze hier in Nederland op de "tocht" heeft gestaan dat ze een koudje heeft gevat en dat als Masuk Agin beschouwd. Ze vraagt dan aan mij of ik haar in haar nek en schouders wil masseren. Dit resulteerd vervolgens dat de masuk wilt ontsnappen en door een boer het lichaam verlaat. Overigens duurt dat masseren nooit lang bij mij aangezien ik daar niet de handen voor heb en er al snel kramp van krijg. In Jakarta laat ze zich behandelen door haar moeder die met een muntje (nog een echte oude knaak) haar lichaam bewerkt zodat ze na afloop eruit ziet als een rood gestreepte zebra. Ik heb weleens gezegd dat ik het fenomeen Masuk Angin beschouw als aanstellerij aangezien ze niet (medisch) kan verantwoorden wat het exact is en dit dus uiterst komisch vindt... maar toen kreeg ik de agin van voren Emoticon: Wink

Overigens wie is er niet bekend met dit "wondermiddel"...

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ja bij Tukan Jamu, heb ik maar niet geprobeerd, maar mijn vriendin, en onze jongens, gebruiken het af en toe.
Die krating deng heb ik ook wel eens gedronken maar ik merk er totaal niets van ik vind het erg zoet
Ook dat krieken zoals dat heet met een muntje of een ronde ring met een handvat.
Heb ik ook een keer laten doen maar bij mij, helpt van geen kanten.
Mijn vriendin ziet er soms uit, als de dokter het ziet, word ik gelijk opgepakt als mishandeling
Omdat ze het zelf wel doet op haar armen op plekken, waar ze zelf bij kan komen, en soms doe ik het bij haar op de rug, en dan eerst balsemen, en daarna op die rode striemen ook balsem opbrengen.
Ik wordt er ook moe van, en gelukkig hoef ik het niet zo vaak te doen.
Ja ze hebben hier veel last van spierpijn, vooral vanuit hun nek hebben ze last, en dan is het masseren en krieken.
In IndonesiŽ hoor ik haar niet klagen dus het zal aan het klimaat kunnen liggen.
In IndonesiŽ laat ik mij vaak masseren, niet iedere keer is het dan prettig.
Want het kan pijn doen vooral als er een sterke kerel het doet.
Heb in Bandung speciale blinde die het goed doen dat masseren.
Ooit een oud vrouwtje dat het bij mij zoín massage had gegeven zins dien is ze ziek, geworden, niet zo erg als het is.
Een tand in haar mond u ken dat misschien van die reclame in Holland eerst droom je van een mooi meisje en dan zie je zo,n lelijk wijf aan het masseren.
Ja zo,n grote lichaam ze was dan ook zeer vermoeiend eigenlijk had ik medelijden maar mijn Fam. daar zei het geeft niet ze doet het graag, en ze deed het ook goed ik voelde mij ook dan jaren jonger.
Op Bali is het meer een strijk orkest die met hun handen hoewel stevige handen je huid probeert te masseren.
Het grote verschil is dat je na enkel uurtjes niets meer er van voelt. Emoticon: Wink Emoticon: Nice Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 24-08-2006 13:19 Richy wrote:

...

Dat van Masuk Angin moet ik ook nog steeds verklaard krijgen. Ik kan alleen begrijpen wanneer ze hier in Nederland op de "tocht" heeft gestaan dat ze een koudje heeft gevat en dat als Masuk Agin beschouwd. Ze vraagt dan aan mij of ik haar in haar nek en schouders wil masseren. Dit resulteerd vervolgens dat de masuk wilt ontsnappen en door een boer het lichaam verlaat. Overigens duurt dat masseren nooit lang bij mij aangezien ik daar niet de handen voor heb en er al snel kramp van krijg. In Jakarta laat ze zich behandelen door haar moeder die met een muntje (nog een echte oude knaak) haar lichaam bewerkt zodat ze na afloop eruit ziet als een rood gestreepte zebra. Ik heb weleens gezegd dat ik het fenomeen Masuk Angin beschouw als aanstellerij aangezien ze niet (medisch) kan verantwoorden wat het exact is en dit dus uiterst komisch vindt... maar toen kreeg ik de agin van voren Emoticon: Wink

Overigens wie is er niet bekend met dit "wondermiddel"...

[url=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/jv/7/7f/Ademsari-front.jpg]Click
to see original image[/url]

Kwestie van wennen in Nederland.
Mijn man had vroeger regelmatig last van masuk angin en dan moest ik hem bewerken met een grote knoop of een munt, net zolang tot de rode strepen (onderhuidse bloedingen) te voorschijn kwamen. Hoe roder de strepen hoe erger de masuk angin is (zeggen ze)en als er dan een boer van boven of van onderen kwam dan was het zie je wel, allemaal lucht en dat moet er uit.
Maar hoe ouder hij is hoe minder masuk angin. Misschien is het een vorm van aandacht vragen en even verwend worden. Emoticon: Nice

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 25-08-2006 23:37 4yoke4 wrote:

...

Kwestie van wennen in Nederland.
Mijn man had vroeger regelmatig last van masuk angin en dan moest ik hem bewerken met een grote knoop of een munt, net zolang tot de rode strepen (onderhuidse bloedingen) te voorschijn kwamen. Hoe roder de strepen hoe erger de masuk angin is (zeggen ze)en als er dan een boer van boven of van onderen kwam dan was het zie je wel, allemaal lucht en dat moet er uit.
Maar hoe ouder hij is hoe minder masuk angin. Misschien is het een vorm van aandacht vragen en even verwend worden. Emoticon: Nice

U slaat de spijker op zijn kop tante Yo, mijn Indonesische Poppy is nu 39 jaar in Nederland, als er een griepje heeft toegeslagen dan moet onze dochter haar mishandelen met een munt, want ik verdom het.
Maar als ik haar een lekker bakkie soep met 2 asperientjes serveer, zie ik haar er veel meer van opknappen.
Ach, als we ons beroerd voelen snakken we allemaal naar aandacht.

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 26-08-2006 07:32 Malam wrote:

...

Maar als ik haar een lekker bakkie soep met 2 asperientjes serveer, zie ik haar er veel meer van opknappen.
Ach, als we ons beroerd voelen snakken we allemaal naar aandacht.

Zo is't maar net, een bekertje warme melk en even over het buikie wrijven of een dutje doen werkt ook en daarna warme rijst met hete sambal en wat lekkers erbij en het is weer over.

Zelfs mijn kleinkinderen roepen om oma als ze ziek zijn.
Psychologie van de koude grond. Emoticon: Smile
de groeten van tante Yo

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

manon
Gebruiker
User icon of manon
spacer line

Bestaat er eigenlijk een soort 'KLAZIEN UUT ZALK' in Indonesie? Of een Indonesische versie van Jomanda?

groeten Emoticon: Smile Emoticon: Smile

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Vele muchos

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

On 26-08-2006 22:33 manon wrote:
Bestaat er eigenlijk een soort KLAZIEN UUT ZALK in Indonesie? Of een Indonesische versie van Jomanda?

groeten Emoticon: Smile Emoticon: Smile

Manon in bijna elke kampong heb je wel zo,n kwakzalver zitten.
Die met allerlei fratsen je helpt met gekste middeltjes.
Ik had eens een motor insident, en ik ben door de fam naar zo,n man gebracht die een medicijn open maakte, en daarmee mijn wond bewerkte.
Ja na een week was het over een vergelijk ken je dan niet maken.
Als je een antibiotica zou slikken was het ook na een week waarschijnlijk genezen. Emoticon: Devil Emoticon: Nooo

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

saffier-blue
Gebruiker
User icon of saffier-blue
spacer line

Emoticon: Smile Hallow ik ben net terug van Jakarta en ze verkopen jamu ook
gewoon in een verpakking,zodat je het thuis kan gaan drinken.

Emoticon: Shiny greetz

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Klopt , meer dan 40 jaar geleden.

Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

De Chinezen hebben nog de beste Jamu's. Ook al valt het niet onder de noemer Jamu. Zo heb ik een middeltje gekocht van diverse kruiden tegen vermoeidheid, geloof me het werkt goed. Nadeel het sloopt je nieren heb ik gehoord van specialisten en van een gebruiker. Nee niet mijn huisarts of mijn nieren.

Dus ben ik er maar mee gestopt. Nu mijn nieren nog in order zijn.

Ik noem verder geen namen van het produkt om te verkomen dat anderen ermee hun nieren slopen.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

80,633,060 pageviews Een website van indahnesia.com