Hoe heet die 'plakrijst' die in Indonesie wordt gegeten?

Subforum Selamat makan - Smakelijk eten 
76 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Hi Yoke, heb vanmorgen geprobeerd roti kukus te maken, zag er niet uit,totaal mislukt.
Weet jij of de andere leden een goed recept?
terima kasi bancak,
merapi

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 20-09-2006 12:14 merapi wrote:
Hi Yoke, heb vanmorgen geprobeerd roti kukus te maken, zag er niet uit,totaal mislukt.
Weet jij of de andere leden een goed recept?
terima kasi bancak,
merapi

Zo maak ik het Merapi,

Roti kukus.
4 kopjes zelfrijzend bakmeel
4 grote eieren
2 kopjes suiker
1/2 kopje melk
mespunt zout
zakje vanille suiker.

eieren + suiker kloppen,zout + vanillesuiker oplossen in een klein beetje water en bij het eiermengsel doen.
Meel beetje bij beetje toevoegen en nog ongeveer 2 min. met de mixer luchtig kloppen.

Dan stomen, eerst water in de stoompan aan de kook brengen.
Boterhampapier ( van een rol) of een schone theedoek in een rijststomer leggen (bekleden aan onder en zijkant) beslag erin doen, deksel erop en dan leg ik rondom op het deksel nog een theedoek om de stoom niet te laten ontsnappen.
Ongeveer een uur stomen, deksel niet openen !!!!!!
Let op of er nog steeds genoeg water in de stomer zit, anders bijvullen met kokend water en verder stomen.
Een kleurtje er aan geven of chocola ?
De helft van het beslag mengen met cacao + iets suiker en eventueel een beetje melk en bovenop de andere helft schenken in de stoompan, niet doorroeren, het zakt vanzelf doorelkaar.

Ik denk dat het bij jou fout gaat bij het stomen, de deksel dus niet eerder open dan na ongeveer een uur!!!!!!!!
Succes Yoke Emoticon: Bye bye

Voor meer recepten zie Indonesische keuken op de website : Indonesia.startpagina.nl

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Martin-Solo.
Gebruiker
User icon of Martin-Solo.
spacer line

Neem eens wat Lassie tover-rijst van hier mee naar Indonesia ! ze eten de vingers erbij op... ! zo lekker vinden ze die droge korrel van hier Emoticon: Wink

Live life to the max.......

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 21-09-2006 20:38 Martin-Solo. wrote:
Neem eens wat Lassie tover-rijst van hier mee naar Indonesia ! ze eten de vingers erbij op... ! zo lekker vinden ze die droge korrel van hier Emoticon: Wink

Hoef het hier in huis niet op tafel te zetten, ze vinden het niet te (vr)eten!!!!!!!!!!

Maar waarom neem jij rijst mee naar IndonesiŽ Emoticon: Confused Een maaltijd bij een warung is nog goedkoper dan een builtje toverrijst !!

Salam Yoke

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Martin-Solo.
Gebruiker
spacer line

On 21-09-2006 20:53 4yoke4 wrote:

...

Hoef het hier in huis niet op tafel te zetten, ze vinden het niet te (vr)eten!!!!!!!!!!

Maar waarom neem jij rijst mee naar IndonesiŽ Emoticon: Confused Een maaltijd bij een warung is nog goedkoper dan een builtje toverrijst !!
Salam Yoke

Zeg sjaan versta me niet verkeerd he Emoticon: Wink maar ik heb de rijst van hier eens voor de gein meegenomen voor mijn naasten en wijkbewoners! omdit eens te proeven...! nou kunnen ze daar gewoon geen genoeg van krijgen en gelukkig mag ik 30 kilo meenemen elke reis maarweer.
Voor mezelf eet ik het liefst bij de warung om de hoek... of om de hoek warung ikan bakar Emoticon: Nice
Ennu je hoeft me echt niet uit te legge wat goedkoop is he Emoticon: Clown

Verder is mijn huis in bali omringt met rijstvelden ! er is maar 1 weg uit, goed he die lassie
Emoticon: Yeah right!

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 21-09-2006 21:09 Martin-Solo. wrote:

...

Zeg sjaan versta me niet verkeerd he Emoticon: Wink maar ik heb de rijst van hier eens voor de gein meegenomen voor mijn naasten en wijkbewoners! omdit eens te proeven...! nou kunnen ze daar gewoon geen genoeg van krijgen en gelukkig mag ik 30 kilo meenemen elke reis maarweer.
Voor mezelf eet ik het liefst bij de warung om de hoek... of om de hoek warung ikan bakar Emoticon: Nice
Ennu je hoeft me echt niet uit te legge wat goedkoop is he Emoticon: Clown

Verder is mijn huis in bali omringt met rijstvelden ! er is maar 1 weg uit, goed he die lassie
Emoticon: Yeah right!

He, Sjaak, je bent er weer bij zie ik.
Jongen wat ben jij te benijden met een huisje daar midden tussen de rijstvelden. Dee lmaar lekker Lassie uit dan eet ik wel met jou mee in de warung op de hoek, lekker hť die ikan bakar, beetje rijst en sambal erbij en wat ketimun en dan met je tangan eten. Ik moet nu al watertanden, ga 1 Nov. weer voor een maandje, kan haast niet wachten tot ik op mijn platje zit met een mok kopi bali en pisang goreng. Selamat makan dat mis je zeker nu je weer terug bent. Emoticon: Yes!
Groeten Sjaantje ( een lief kind heeft vele namen merk ik , ha,ha ) : Emoticon: Bye bye

Martin-Solo.
Gebruiker
spacer line

dan eet ik wel met jou mee in de warung op de hoek, lekker hť die ikan bakar, beetje rijst en sambal erbij en wat ketimun en dan met je tangan eten.

Is goed Yoke... lekker tussen de lokaals ! geen blanke te bekennen, dat hoef ik je niet uit te leggen dat je daar pas echt het indonesische proeft...enak sekali Emoticon: Puh!

hagen763
Gebruiker
User icon of hagen763
spacer line

On 21-09-2006 21:46 Martin-Solo. wrote:

...

Is goed Yoke... lekker tussen de lokaals ! geen blanke te bekennen, dat hoef ik je niet uit te leggen dat je daar pas echt het indonesische proeft...enak sekali Emoticon: Puh!

Maar jouw tangan moet schoon zijn,anders gattal kapan diar tjebok.Waarom beetje rijst? Ituh njah makan enak zeh di Martin S. Ikan goreng.
Purah Purah jij Belanda? jij meer Indo-v-hoven Emoticon: Shiny

Martin-Solo.
Gebruiker
spacer line

Je kunt natuurlijk ook de Ikan bakar in eigen tuin klaarmaken, met wat over gebleven materiaal van een verbouwing-je kom je een heel eind Emoticon: Nice
Tuurlijk met plakrijst Emoticon: Wink

Dutchess
Gebruiker
User icon of Dutchess
spacer line

Topic gaat over plakrijst, dus kan ik mijn vraag hier ook wel stellen. Gaat over lemper....Heeft iemand een foefje hoe ik de plakrijst incl. de vulling netjes gerold kan krijgen?

Thx alvast.
Emoticon: Clown

wablief?

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

In indosenia gebruiken ze pisangblad.
Kan je kopen bij toko tjina/ indisch.
In ollanda kan men een (schone)keukendoek gebruiken , is gratis.
Of een bamboematje dat men gebruikt om sushi te maken(te rollen).
Kan meermalen gebruikt worden.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Ben ook niet een echte expert, maar ketan gebruiken als kleefrijst.Lemper oprollen is een handigheid, neem pisangblad en laat ketan goed afkoelen.
Dan vullen met kip,rund etc.
Een makkelijke versie is magnetronfolie, lemper in pisangblad moet je stomen, in magnetronfolie kan zo de mag in.
Heb een truc ontdekt ,bij Blokker zijn mini cake/ Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Nice broodvormpjes te krijgenis ideaal om mooie lempers te vormen

4yoke4
Gebruiker
User icon of 4yoke4
spacer line

On 28-10-2007 08:48 Dutchess wrote:
Topic gaat over plakrijst, dus kan ik mijn vraag hier ook wel stellen. Gaat over lemper....Heeft iemand een foefje hoe ik de plakrijst incl. de vulling netjes gerold kan krijgen?

Thx alvast.
Emoticon: Clown

Magnetron folie, op maat voor een lemper knippen, met klein beetje slaolie invetten, ketan erop doen, met een beetje slaolie aan de vingers dan plakt het niet. vulling erop, folie er ruim overheen vouwen en dan aandrukken met het eerste stukje folie en dan verder rollen.
Dus gewoon een beetje slaolie/ zonnebloemolie of andere olie op een schoteltje doen en daar af en toe de vingertoppen indopen, werkt perfect en de kleefrijst kleeft dan niet meer aan de vingers.
succes. Emoticon: Yummie!

Dutchess
Gebruiker
User icon of Dutchess
spacer line

Hoi mensen,

Bedankt voor de tips. Zal er zeker weten Emoticon: Yes! wat aan hebben.

wablief?

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

82,722,074 pageviews Een website van indahnesia.com