Trouwen in indonesie

Subforum Andere praat 
78 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Andere praat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Richy
Gebruiker
User icon of Richy
spacer line

On 23-03-2007 01:04 Tuti & Jan wrote:

Eerder was er sprake van dat een Westerse man US$50.000 borg diende te betalen als hij een Indonesische vrouw wilde trouwen, was dat nu een gerucht of heeft iemand dat bedrag al betaald?
Groetjes,
Jan

Dit waren toen serieuze plannen (ben toen zelf binnen 1,5 maand getrouwd) maar het stuitte op veel verzet van diverse organisaties. Daarna is het plan verwaterd... zoals met zoveel plannen in Indonesie... Emoticon: Yawn

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Ik begrijp je heel goed , dat staat buiten kijf.
Het is een verduidelijking voor de andere lezers die de gang van zaken niet kennen.
In het verleden ging men vaak trouwen zonder rekening te houden met de verschillende indonesische wetten.
Vaak door onbekendheid , soms ook omdat men het niet interesseerde.

Daarom kan een huwelijk met een katholieke partner vaak extra problemen geven. Tenminste als men het netjes volgens de geldende wetten wil doen.
Dat kan altijd omzeilt worden , er zijn vele wegen die naar Rome kan leiden.

Vwb Indonesia zal men / de omgeving daar ook tevreden kunnen stellen als het een BS huwelijk wordt.
Uiteraard moet de familie meehelpen , en zeker de ex man .
Of je moet dispensatie krijgen van de kerk of het laten ontbinden via de staat(rechtbank).

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Of je moet dispensatie krijgen van de kerk of het laten ontbinden via de staat(rechtbank).
Dit is inderdaad de juiste omschrijving, er zijn redenen om een echtscheiding voor de Katholieke kerk voor elkaar te krijgen, het is echter niet eenvoudig.

LET OP het trouwen voor de pastoor/dominee is al rechtsgeldig in Indonesia.

Als je na het kerkelijk huwelijk een stap verder gaat klopt dat helemaal.
De volgende stap is de huwelijksaangifte (Tanda Bukti Laporan Perkawinan), net als in Nederland.
Is er niemand die bezwaar aantekend is het huwelijk rechtsgeldig voor Indonesie, dezelfde akte samen met het trouwboekje dient weer vertaald en gelegaliseerd te worden voor Nederland.

Die akte werd bij mij gevraagd om het huwelijk te registreren in Den Haag, de procedure loopt nog.
Is deze procedure afgerond zal ik stap voor stap de hele procedure omschrijven en publiceren op onze website.
Jan

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 23-03-2007 08:16 Tuti & Jan wrote:
krijgen, het is echter niet eenvoudig.

LET OP het trouwen voor de pastoor/dominee is al rechtsgeldig in Indonesia.

Als je na het kerkelijk huwelijk een stap verder gaat klopt dat helemaal.
De volgende stap is de huwelijksaangifte (Tanda Bukti Laporan Perkawinan), net als in Nederland.
Is er niemand die bezwaar -----etc

Bij onze vriend ligt de zaak ook moeilijker.
Dus moet hij beter gaan voorbereiden.Echte juridische hulp .
Zelfs de Nederlandse route (trouwen in Nederland) kan hun niet zo maar vrijpleiten van de Indonesische wetten .
Zolang de bruid (nog) niet officieel gescheiden is wordt een gesloten huwelijk ook nietig(niet rechtsgeldig).
De burgerlijkwetten in indonesia is bijna dezelfde als in Nederland en aangezien het een Perkawinan Campuran is (dubbel campur ook nog) moet rekening houden met de Indonesische wetten , en dat kan problemen geven.

ciater
Gebruiker
User icon of ciater
spacer line

Met wat geld kan men de ontbinding wel goed laten verlopen bij een rechtbank.
Ja juist met medewerking van beide, anders lukt het niet ,en zal je voor eeuwig zoals de katholieken kerk het voor schrijft.
Ja dat het een middel eeuws probleem is voor hen die dat geloof hebben is duidelijk.
Maar als je getrouwd bent in Indonesie, en je gaat net zo vrolijk weer verder met een andere vrouw is hier gewoon mogelijk.
Geen haan die er naar kraait. je moet dan niet in de omgeving blijven, ergens anders een nieuw bestaan opbouwen, niemand weet het dus, er zijn genoeg jong kippetjes, die bij je wilt zijn om dat het een beter leven geeft.
Maar als je alles volgens het boekje doet, ja dan kan er niet veel.
Er lopen zoveel wegen naar Rome, maar bij de Paus moet je niet aankloppen die is te druk met bidden. Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Yawn Emoticon:

Pesti-Bule
Gebruiker
spacer line

Iedereen vriendelijk bedankt voor deze vrachtwagen vol nuttige informatie. Ik moet het allemaal even tot me door laten dringen en zal vanavond reageren. Toch heb ik nog een interessant detail, hetgeen misschien zou kunnen leiden tot dispensatie van het kerkelijk huwelijk van mijn vriendin.
Zij was door haar ouders uitgehuwelijkt en zag haar echtgenoot pas voor het eerst op de dag van het huwelijk. Ze mocht hem gelijk niet. Zes jaar ellende en twee kinderen was het resultaat. Haar ex wilde scheiden twee jaar geleden, omdat hij met een ander wilde trouwen, die hij ook zwanger had gemaakt. Ze zijn dus gescheiden en hij is voor de tweede keer getrouwd. Hij woont in hetzelfde dorp als waar ze eerst hebben gwoond. Mijn vriendin heeft een scheidingsdocument. Ik zal vragen of ze dat ding kopieerd en de kopie aan mij stuurt. Ze gaat binnenkort naar haar dorp voor vakantie en met een aantal instanties daar praten. Ze heeft een nieuwe KTP nodig. Ze gaat ook met de pastoor praten. Wellicht komt daar nog wat zinvols uit voort.

Pesti-Bule
Gebruiker
spacer line

Ik heb al jullie informatie met grote belangstelling doorgenomen en ben tot de conclusie gekomen dat ik niet op korte termijn ga trouwen maar volgend jaar. Op korte termijn (dit jaar dus) ga ik met mijn vriendin naar Kolonodale met de bedoeling om alle daar van belang zijnde instanties te bezoeken (RT, RW, BS enz). Dan maar een verlovingsfeestje, heeft ze in ieder geval vast een ring.
Ik blijf echter nog met enkele vragen zitten, die zijn ontstaan door jullie reacties.
Pak Ronald heeft het over het ďniet vergeten van apostillestempels voor de legalisatieĒ. Wat is een apostillestempel? Is dat het resultaat van het legaliseren in Jakarta? Welke instantie moet die afgeven?
Wie kan mij vertellen wat het legaliseren eigenlijk inhoudt? Worden er dingen uitgezocht, nagegaan of is het alleen maar kijken of de gegevens (naam, geboortedatum, enz.) op alle formulieren overeenstemmen?
Jan heeft het ook over mijn echtscheidingsakte. Die is al officieel vertaald, maar over legalisering daarvan (en mijn andere papieren die ik pas 3 maanden voor het huwelijk kan krijgen) kom ik verder nergens iets tegen. In de informatie van de Ambassade staat daar niets over in. Daar wordt alleen gesproken over de legalisatie van de papieren van mijn a.s. vrouw en de uiteindelijke trouwakte. Jan spreekt over een zegel IDR6.000, dat op mijn echtscheidingsakte moet komen. Welke instantie plakt dat ding erop? Moet dat zegel ook op de echtscheidingsakte van mijn a.s. vrouw?
Is een AKTE CERAI en een KRP met vermelding JANDA niet in tegenstelling met elkaar? Wanneer sprake is van een weduwe zal wellicht om een akte van overlijden worden verzocht.
Je hebt overigens een schitterende website, Jan, daar hebben jullie heel veel zorg aan besteed. Ik heb daar ook nuttige informatie gevonden.
Nee Richy, ik zal me niet bemoeien met de legalisering; dat laat ik aan mijn vriendin over. Ik hoop dat ze de eerste keer een koerier treft, waarvan ze ook de volgende keer gebruik kan maken. Ik zal de Ambassade nog eens mailen m.b.t. het Ministerie van Religie.
Over het kerkelijke huwelijk is nog veel onduidelijk. Hangt ervan af wat mijn vriendin straks in haar dorp kan bereiken als ze de pastoor bezoekt. Ik ben van mening dat een min of meer gedwongen huwelijk (ik heb daar geen ander woord voor) geen enkele waarde heeft. Ik denk dat Tuhan dat met afgrijzen heeft gadegeslagen. Mijn vriendin heeft overigens nog wel gezegd dat haar ouders er alles aan zullen doen om hun fout goed te maken. Wellicht valt er nog wat te redden.
In de lijst met contactpersonen staan geen namen uit Jakarta. Wat kan een contactpersoon uit Makassar bijvoorbeeld voor ons betekenen?
De lijst met vertalers kan van dienst zijn. Enig idee hoeveel tijd het kost om een document daar te vertalen? In Nederland moeten van belang zijnde documenten eerst worden gekopieerd op gewaarmerkt papier, voordat ze vertaald mogen worden. Is dat in IndonesiŽ ook zo en zo ja, waar kan ik daarvoor terecht in Jakarta?
Trouwen voor de burgerlijke stand in Nederland en daarna voor de kerk in IndonesiŽ geeft problemen, omdat dat in Nederland meer tijd kost dan 3 maanden (maximum geldigheidsduur voor een visum). Na aanmelding bij de burgerlijke stand in een Nederlandse gemeente, worden alle papieren eerst doorgestuurd naar de IND. Pas na terugkomst van de hele rataplan (kan maanden duren) kan pas worden getrouwd. Ik ben bang dat ik problemen krijg met de vreemdelingenpolitie als ik die gok waag. Ik kan bij de Nederlandse ambassade moeilijk met een ticket aankomen met een retourdatum die vijf maanden later is. Daar wordt geen visum voor afgegeven.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 23-03-2007 20:55 Pesti-Bule wrote:
Ik heb al jullie informatie met grote belangstelling doorgenomen en ben tot de conclusie gekomen dat ik niet op korte termijn ga trouwen maar volgend jaar.

Dat is de eerste goede begin. En de juiste beslissing.!!
Meterai kan je overal kopen , hoeft je alleen zelf erop te plakken en jou handtekening(en) er op plaatsen.
Dat geeft een (semi) officiele karakter.
De term van janda kan soms verwarrend zijn , heeft 2 betekenis , een gescheiden vrouw of een weduwe.
Ik heb ooit geschreven (ergens in een topic van Indahnesia) over een organisatie in Jakarta .
Van de zogenaamde mix couple , kompleet met adres en tel.nr.
Zij zijn deskundig genoeg om jullie te begeleiden.
Eventueel met hun eigen advocaten of andere ervaringsdeskundigen.
Weet niet meer welke topic het is , ben niet o goed in zoeken (serach functie).
Je kan hun mailen , bellen etc.

Mr. Jacob
Gebruiker
spacer line

In kleine gemeenschappen in het binnenland komt uithuwelijken nog regelmatig voor. Eigenlijk een grote schande, vooral als de betrokkenen elkaar nog nooit gezien hebben. Ja, wat voor waarde moet je hechten aan dat soort huwelijken. Nee zeggen mag niet want dan wordt je uit de gemeenschap gegooid. Allemaal legaal voor de kerk en de wet, maar wel met een vieze bijsmaak. Meestal lopen dat soort huwelijken uit in een drama, waarbij de vrouw altijd de dupe is en haar hele leven naar de klote is.
Weet je wat je moet doen? Laat je vriendin in Kolonodale maar een Surat Kepindahan naar Makassar regelen, akte van de Catatan Sipil erbij dat ze niet getrouwd is en een KTP met BELUM KAWIN erop. Huwelijk was een foutje, bedankt! Even herstellen dus dan is ze weer een ongehuwde dame. Wie maakt zich daar nu druk over. Misschien een beetje geld erbij voor de administratiekosten en wegwezen. Haar ouders willen vast wel meewerken om hun fout ongedaan te maken, zeg je, dus die zullen de keus van hun dochter wel respecteren.
Waarom in zoín uithoek als Kolonodale trouwen? Vijf weken zijn wel erg krap maar niet onmogelijk. Je vriendin is gescheiden, dus haar familie heeft dat feest al eens eerder meegemaakt. Ze werkt in Makassar, dus kunnen jullie beter daar gaan trouwen. In Makassar kun je inderdaad op dezelfde dag voor de kerk en Catatan Sipil trouwen. Een half uur na de kerkelijke inzegening komt de Burgerlijke Stand de kerk binnen en begint de tweede plechtigheid. Ik weet dat omdat ik zoiets al eens eerder heb meegemaakt. Twee jaar geleden zat ik in Makassar bij Dodo, een vrij bekend persoon bij vele toeristen die Makassar aandoen. Ik kom regelmatig bij hem. Dodo had op dat moment nog een andere gast uit Holland, die wilde trouwen met een Indonesisch meisje en Dodo vertelde hem hoe dat in zijn werk ging. Dodo is met hem naar de Catatan Sipil gegaan om informatie in te winnen. Toen ze een paar uur later terugkwamen, was de hele boel al geregeld. Zelfs de dominee hadden ze al gesproken, die woonde vlakbij het kantoor van de Catatan Sipil.
Of hij ooit met dat meisje getrouwd is weet ik niet, maar ik vond het wel opmerkelijk.
Het Ministerie voor Godsdienst is inderdaad alleen voor Islamieten dus daar hoeft je vriendin niet naartoe. Scheelt ook weer een paar dagen en een beetje geld.
Adresje in Makassar nodig waar je goed en goedkoop kunt verblijven tijdens het wachten op je huwelijksdatum? Dodo ďthe penmanĒ. Zijn huis is een klein museum met duizenden pennen uit alle delen van de wereld (hij is een verwoed pennenverzamelaar). Hij regelt alles voor zijn gasten voor een lage prijs en heeft een paar uitstekende kamers voor toeristen. Laat je je schoonouders en haar kinderen toch ook daarheen komen? Plaats zat. Hij regelt de boel daar wel voor je, je betaalt alleen de benzine. Mailadres Dodo: donow77Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.hotmail.com. Dodo spreekt vloeiend Engels en heeft een auto. Hij haalt je daarmee ook op van de luchthaven voor een veel goedkopere prijs als een normale taxi.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 24-03-2007 00:10 Mr. Jacob wrote:

In kleine gemeenschappen in het binnenland komt uithuwelijken nog regelmatig voor. Eigenlijk een grote schande, vooral als de betrokkenen elkaar nog nooit gezien hebben.

Weet je wat je moet doen? Laat je vriendin in Kolonodale maar een Surat Kepindahan naar Makassar regelen, akte van de Catatan Sipil erbij dat ze niet getrouwd is en een KTP met BELUM KAWIN erop. Huwelijk was een foutje, bedankt!

In Makassar kun je inderdaad op dezelfde dag voor de kerk en Catatan Sipil trouwen.

1.Dat is een advies van een bule of buitenstaander die schijt heeft aan de waarden en normen van andere landen en of mensen , in dit geval van de Indonesiers.

Ik ben eens dat het achterlijk is , en het komt voor als je in een nog achtergebleven gebieden leeft .
Maar dat is de adat , hun adat . Of je gaat dat accepteren , dan ga trouwen (onvrijwillig) , of je gaat het niet accepteren en dan ga je met je familie breken en verhuizen naar een grote stad..

2..Dat is een slechte advies , valsheid in geschrifte , de huwelijk is nietig etc .
Er zijn daar ook nog wetten.

3.. Ben ik wel eens , moet je niet in een dorp of kleine stad gaan regelen.
Maar de basisgegevens RT, RW etc moet je toch uit het dorp komen waar je woont.
Of ze staat dan in makasar ingeschreven ? Dat kan ook.
Dan staat ook wel in haar papieren wat haar status is .
Gescheiden of niet , welke geloof etc.
Dat kan je niet veranderen , wel vervalsen .
Zie punt 2 Valsheid in geschrifte , strafbaar en huwelijk is nietig.

Mr. Jacob
Gebruiker
spacer line

Adat of niet, beste Sid, het wordt alom geaccepteerd in IndonesiŽ maar over de gevolgen maakt niemand zich druk. Zoín meisje is voor de rest van haar leven toch getekend. Haar ex leeft er lustig op los, even scheiden en weer trouwen met een ander. Zal wel weer het volgende slachtoffer zijn. Is dat ook adat?
Sorry, ik erger me dood aan dat soort dingen, maar ik word er regelmatig mee geconfronteerd. Omdat ze het in die dorpen niet zo nauw nemen met de wet, gaf ik dat advies. Ik weet uit ervaring dat er heel wat wordt gerotzooid met papieren en niet alleen in kleine dorpsgemeenschappen. Dat neemt echter niet weg dat ze zelfs met een officieel scheidingspapier in Makassar minder problemen zal hebben om snel te trouwen dan in Kolonodale. Haar ex heeft dat zelfs geflikt in Kolonodale, dus waarom zal het haar niet lukken?

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 24-03-2007 02:18 Mr. Jacob wrote:
Adat of niet, beste Sid, het wordt alom geaccepteerd in IndonesiŽ maar over de gevolgen maakt niemand zich druk.

Zoín meisje is voor de rest van haar leven toch getekend. Haar ex leeft er lustig op los, even scheiden en weer trouwen met een ander. Zal wel weer het volgende slachtoffer zijn. Is dat ook adat?

Sorry, ik erger me dood aan dat soort dingen, maar ik word er regelmatig mee geconfronteerd. Omdat ze het in die dorpen niet zo nauw nemen met de wet, gaf ik dat advies.

Dat in bepaalde (soms nog achterlijke) gebieden in Indonesia nog geleefd en getrouwd wordt volgens de adat is wel duidelijk.
Dat weet iedereen , en zeker bij mensen die daar ook geweest en gewoon hebben kan veel vertellen over de goede en slechte aspecten van de adat.
Het is een gewoonte die duizenden jaren oud is .Men heeft dat in samenspraak met elkaar afgesproken en ingesteld.
Het is zelfs ouder dan de Islam en Hindu geloof in Indonesia.
Inmiddels leven we in de 21ste eeuw , er zijn dan zaken die niet meer kloppen , niet meer voldoen met de mens van tegenwoordig.
Dus kan en moet men dat ook gaan veranderen .
Voor zover ik weet is "gearrangeerde" huwelijk ook vaak ingesteld met de goede bedoelingen , uitgezonderd incidenten (hebzucht, opportunisme etc).
En voorzover ik weet werd het nog steeds gedaan in een mildere vorm , maar niet als de "Kawin Paksa"= gedwongen huwelijk.
Zelfs in de Islam is kawin paksa verboden.
De arrangrement v.d huwelijk werd meestaal beperkt tot " speciale wensen"vd familie.
Men probeert namelijk om hun kinderen aan een goede partij te gaan koppelen. Daar is niks mis mee.
Zelfs in Nederland anno 2007 hebben de ouders (familie) ook "speciale wensen" t.a.v de toekomstige schoonzoon of schoondochter.
Voorzover ik weet bestaat de "kawin paksa" Emoticon: Cry bijna) niet meer in Indonesia.
Toen ik trouwde in 1980 ben ik ook getrouwd uit eigen keuze.
Weet ook dat er mss discreet mee gedachttoen ik in Ned. afstudeerde en waarschijnlijk er aan toe ben om een gezin te gaan stichten.
.Kan me voorstellen dat er gekeken werd naar eventuele geschikte "kandidaten" , werd gekeken naar afkomst , opleiding en millieu .
En dan te bedenken dat we niet uit de kampung kwamen , en dat in de familie al generaties lang vrije keuze van trouwen bestaat.

*Ben eens dat er slachtoffers kan vallen , dat is overduidelijk bij kawin paksa.
Kawin paksa is geen adat , het is misbruik van adat.
Het verschil moet je toch weten.
Over de rol vd ex man is overduidelijk , misbruiker van de omstandigheden.
Het is dus geen adat.Adat is gewoonte , met geschreven en ongeschreven regel.
Zelfs inNederland (ik woon bijna 40 jr) heb je ook gewoonte's.
En de vrouween hebben tot het begin van de 20ste eeuw ook mee te maken met plaatselijke gewoonte en gearrangeerde huwelijk.
Vaak geregeld door de vader en of de oudste broer.
Dus het is ook adat.Dat veranderde toen de agrarische gemeenschap veranderde in geindustrieelde gemeenschap.

* Jou advies is gewoon fout , omdat de konsekwenties groter kan zijn en de andere partij(bruidegom) een buitenlander is.
Kijk als de mensen daar willen rommelen is hun keuze.
Dit gaat om een Perkawinan Campuran. Is een andere zaak.
Gaat hij jou advies volgen("vervalsen" Emoticon: Wink dan is zijn huwelijk nietig.
Zo staat in de wet van Indonesia en van Nederland. Emoticon: Yes!
Er zijn natuurlijk ook mazen in de wetten , en dat moet je gaan zoeken.
En niet advies geven om de wet te gaan overtreden.

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Het gerotzooi met aktes kan wel flinke gevolgen hebben als men van doen krijgt met een aanvraag voor een MVV, kinderbijslag en veel meer zaken.

Wat er gebeurt met uithuwelijken is voor ons westerling niet te begrijpen, ik keur het persoonlijk ook niet goed.
Ik ben getrouwd met iemand die is uitgehuwelijkt toen zij 13 jaar was, even de Kartu Keluarga (familiekaart) aangepast en niemand die er zich druk over maakte.
Dit is echter geen vrijbrief om maar te rotzooien met aktes, ik probeer me aan de wet te houden net zoals dat in Nederland van een inwoner wordt verwacht.

Het advies van Jacob is gewoon riskant en voor mij ook een belediging richting de Indonesische burger en overheid, niet iedereen in IndonesiŽ is corrupt en ik hoop dat Indonesie met president Susilo Bambang Yudhoyono een nieuw tijdperk tegemoet gaat.
Kijk eens op de website: http://www.presidensby.info/in(...)x.php/eng/index.html
Bij Link Indonesia vind je de links naar websites van alle ministeries en andere overheidsorganen, dit soort informatie over IndonesiŽ vond je 5 jaar geleden niet.
Ik zal IndonesiŽ wel weer door een roze bril zien maar een beetje positieve kritiek mag op dit forum ook wel eens geschreven worden.
Jan

Pesti-Bule
Gebruiker
spacer line

Hallo, ik ben echt niet van plan om met papieren te laten knoeien. Ik probeer gewoon via de legale weg te trouwen. Ik moet overigens zeggen dat het advies om met papieren te rommelen, me ook al door enkele IndonesiŽrs uit Makassar was gegeven. Ik doe dat niet, ik zit anders in elkaar.
Het advies van Mr. Jacob om in Makassar te trouwen is een optie, maar ik probeer het eerst in Kolonodale. Mijn vriendin vertelde me dat het daar ook mogelijk is om op dezelfde dag zowel voor de kerk als de BS te trouwen.
Mr. Jacob, ik ken Dodo. Hij heet eigenlijk Mursalim. Ik heb vaak van zijn diensten gebruik gemaakt en ook enkele keren in zijn huis gelogeerd. Het is de meest actieve IndonesiŽr die ik ooit heb ontmoet.

Mijn vriendin komt trouwens met een geheel nieuw voorstel: dit jaar in de kerk trouwen en volgend jaar voor de wet. Haar ex is de tweede keer voor de Protestante kerk getrouwd, dus waarom zou zij dat niet kunnen. Ik denk dat het geheel buiten de Ambassade om kan gaan, want daar is alles op het wettelijke gedeelte gebaseerd. Het legaliseren van papieren is dan ook dit jaar niet van belang, maar speelt pas volgend jaar een rol. Ik neem aan dat ik voor het kerkelijke huwelijk dezelfde papieren nodig heb als het burgerlijke huwelijk + een bewijs dat ik lid ban van een protestante kerk in mijn woonplaats. Alles vertaald in het Indonesisch natuurlijk.

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Het legaliseren van papieren is dan ook dit jaar niet van belang,
Dit is zeer zeker wel van belang, degene die jullie gaat trouwen voor het geloof moet weten of jullie wettelijk mogen trouwen en daarvoor zijn de vertalingen van jouw echtscheidingsakte en uittreksel uit de basisadministratie van jouw gemeente nodig.
De Akta Cerai (echtscheidingsakte) van jouw toekomstige vrouw is al in de Indonesiche taal.
In ons geval gaf de consul een verklaring dat er wettelijk gezien geen bezwaar was tegen ons voorgenomen huwelijk, met die verklaring was het trouwen voor het geloof snel geregeld.
Succes,
Jan

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 24-03-2007 13:49 Pesti-Bule wrote:
Mijn vriendin komt trouwens met een geheel nieuw voorstel: dit jaar in de kerk trouwen en volgend jaar voor de wet. Haar ex is de tweede keer voor de Protestante kerk getrouwd, dus waarom zou zij dat niet kunnen.

LET OP :
De Indon. regering erkend een huwelijk voor de pastoor/imam en de andere 3/4 erkende geloven ook .
Het is dus legaal en wettig.
In feite hoeft je daarna ook niet meer voor de ambtenaar (stadhuis) te gaan trouwen , maar men doet het wel.Wel is er een vereiste dat het gelegaliseerd of ingeschreven werd bij de BS(CAPil) in Indonesia.
Ik ben vroeger ook getrouwd bij de kantor agama/islam , en daarna laten vastleggen bij de BS.
Verder ben ik 3 maanden later ook officieel getrouwd volgens de Nederlandse wet (Ned.ambtenaar en stadhuis).
Je moet daarnaast ook rekening gaan houden met de huwelijksgoederenrecht ivm grondbezit , erfrecht etc.
Voor zover ik me ksan herinerren , heb ik ook geen papieren, vertaalde stukken of wat dan ook moeten overleggen.
Hoe mijn ouwe heer dat geregeld heeft in Jakarta weet ik ook niet , en aangezien dat hij ook een zeer principiele man was , weet ik zeker dat hij ook geen cent heeft betaald.
Alleen bij BS wil men toen proberen om mij iets te laten schuiven , ik moest meer dan 1 uur wachten , en mensen die later kwamen werden eerder geholpen omdat ze iets toegeschoven hebben.
En wij werden 3 x gepaseerd , en toen kwam er bijna ruzie met de baas van het tent. Ben gelijk naar de baas gegaan om mijn bklag te doen.
Geef toe ben een stuk jonger . Emoticon: Blush
Dat was mijn eigren ervaring van jaren geleden en ook dat het een perkawinan campuran was , alleen is de bruid een bule ipv een indonesische.

Zorg dat het niet in conflict komt tussen de Indonesische en de nederlandse rechtssysteem.Het gaat hier om perkawinan campuran , tussen 2 nationaliteiten , tussen 2 geloven en men moet rekening houden met 2 wetten.
Over meterai, vertaalwerk en of het gelijk op dezelfde dag geregeld kan worden is een kwestie van afspraken maken en afstemming.

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Even een vraagje:
Als ik wil trouwen met mijn Indonesische vriend[hij heeft de Ned.nationaliteit en ik ook, ben geboren en getogen in Nederland
Maar als we willen trouwen in Indonesie[zonder pastoor,imam of dominee] hoe gaat dit dan??

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ha ha ha Merapi toch trouwen op die leeftijd nou ja dat kan je vragen of SBY Budiono de President u trouwd wie weet dat hij het nog doet ook Emoticon: Party! Emoticon: Party!
Of een geflipte ambtenaar die er wel geld in ziet.....
Maar kijk dan wel even of er een zegeltje er opgeplakt zit bij de documenten die je dan krijg.
Of krijg je dan een trouwboekje??? ja dat weet ik niet.
he he even deboel hier opfleuren het begint echt zaai te worden _O Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Yawn

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Ja om Ziel het is saai op de site, liggen allemaal gestrekt voor de buis.
Trouwens om Ziel, wat is er tegen om te trouwen op mijn leeftijd??het wordt[pas de 8e keer..haha
Heb inmiddels een heel album met trouwboekjes, dus kan zo wisselen,
Nee hoor om Ziel, ben een perfect Balkenende model: normen en waarden voorop

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 21-03-2007 22:04 Pesti-Bule wrote:
Ik heb serieuze plannen om op korte termijn te trouwen met mijn Indonesische vriendin. De procedure is me inmiddels bekend. Wat ik zou willen weten is hoeveel tijd ik hiervoor nodig heb in IndonesiŽ. Ik kan maximaal vijf weken vakantie krijgen.
Voordat ik vertrek moeten o.a. mijn geboortebewijs en uittreksel burgerlijke stand (mogen niet ouder zijn dan 3 maanden) vertaald worden in het Indonesisch. Dat zal na ontvangst hiervan een week of vier duren. Daarna dus als de donder naar Jakarta.
De papieren van mijn vriendin moeten gelegaliseerd worden bij het ministerie van Justitie en Buitenlandse Zaken in Jakarta.

Nou, de procedure is je dus NIET bekend. Je hoeft van geen enkele instantie in Indonesia je geboortewijs en uittreksel burgerlijke stand te vertalen in het Indonesisch. Weggegooid geld als je dat doet. Je hebt ze wel nodig, namelijk als je voor een Toestemming tot huwelijk bij de Nederlandse ambassade aanklopt (maar hoeft dus nietin het Indonesisch). En je hoeft helemaal niet die legalisaties zelf te regelen. Er zijn 5 door de Nederlandse ambassade erkende buro's die dit voor je kunnen regelen voor een kleine extra vergoeding. Deze adressen in Jakarta (betekent niet dat je naar Jakarta moet gaan, kan je gewoon opsturen) zijn via de Nederlandse consulaire contactpersoon in Makassar, dhr. Jan Wezendonk verkrijgbaar. Please luister niet naar alle andere bulltshit, hij is de enige die je in Sulawesi aan de juiste info kan helpen. Als je zonodig het wiel weer voor de 100.000ste keer zelf wil gaan uitvinden, ga je gang ........
Je kan ook niet eerst voor het geloof trouwen en een jaar later voor de burgerlijke stand. Zodra je trouwt voor het geloof (als non-moslim) dient dat direct te worden gemeld bij de burgerlijke stand. Doe je dat niet, ben je in overtreding. Er wordt hier niet 2x getrouwd maar 1x. Na de kerkelijke inzegening ga je niet meer trouwen bij de Burgerlijke Stand, maar verstrekt de Catatan Sipil je een trouwakte. Die is rechtsgeldig in Indonesie en Nederland (na wederom legalisaties via - wederom - de bovengenoemde erkende bemiddelingsburo's in Jakarta).
Good luck en maak je niet druk. De hele kwestie kan binnen een paar weken zijn geregeld. Advies is wel niet in zo'n gehucht als Kolonedale te trouwen want die heikneuters daar weten niet hoe de wet in elkaar zit en krijg je alleen maar gedonder. Doe het lekker in Makassar, daar weten ze van wanten.
De eis in Kolonedale te huwen komt vast en zeker van je aanstaande schoonouders die willen kunnen pronken t.a.v. de goegemeente en jij en je vrouw worden daarvan het slachtoffer: je hele huwelijk kan een mess worden als die heikneuterige ambtenaren het in Kolonedale willen regelen (ben daar vaak geweest en het is echt boerenverstand op nul). Die eis van de vertaling van je aktes zal ook wel daar vandaan komen. Het enige nogmaals dat ze van je kunnen eisen is de Toestemming tot huwelijk van de Nederlandse ambassade. Ga niet met ze in zee als blijkt dat ze de wet zelf niet kennen want dan loop je grote kans dat je huwelijk niet volgens de juiste regels is verlopen en dus ook wettig ongeldig is.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 24-03-2007 20:24 merapi wrote:
Even een vraagje:
Als ik wil trouwen met mijn Indonesische vriend[hij heeft de Ned.nationaliteit en ik ook, ben geboren en getogen in Nederland
Maar als we willen trouwen in Indonesie[zonder pastoor,imam of dominee] hoe gaat dit dan??

Kan niet. Je MOET hier volgens een geloof trouwen en dan nog wel 1 van de (inmiddels) 6 erkende religies. Wil je geen kerk, moskee of pura in, betaal dan de dominee, pastoor, imam of pendeta wat extra's en hij regelt de huwelijksakte van het geloof. Vervolgens ga je daarmee naar de Catatan Sipil en je huwelijk is wettig; zowel voor Indonesia als voor Nederland (wel laten legaliseren via de ministeries en de ambassade. Voor procedure zie boven.)

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 22-03-2007 19:36 Pesti-Bule wrote:

Net als ik is mijn vriendin al Voordat we gaan trouwen, moet ze de rest van haar papieren en de legalisatie daarvan bij de Ministeries in Jakarta zelf regelen. Ze heeft familie in Jakarta, dus onderdak is geen probleem. Ik zal haar van de nodige jutaís voorzien en vertrouw erop dat ze (met behulp van een eventuele koerier) klaar is op het moment dat ik kom. Als ik daarbij ben, kost het altijd meer. Dan samen naar de Ambassade en een vliegtuig naar Makassar regelen.

Volgens mij word je beduveld. Waarom wil je vriendin naar Jakarta om alles te regelen terwijl ze bij de consulaire contactpersonen in Makassar terecht kan? Ze zit waarschijnlijk op een uitstapje naar Jakarta te wachten, betaald door jou.
Onzin, je hoeft helemaal niet langs die ministeries. Dat kan per post worden geregeld. Weer even nachecken bij de Consulaire Contactpersonen (waar zijn die anders voor????).
Ook voor visumaanvraag hoef je niet naar Jakarta maar kan je via de CC in Makassar aanvragen. Bespaar jezelf de nodige onkosten.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 21-03-2007 22:04 Pesti-Bule wrote:
VRAAG 2: Duurt het legaliseren van de huwelijksakte net zo lang als het legaliseren van de andere papieren? Lijkt me sterk want de informatie die ze nodig hebben, hebben ze toch de eerste keer al binnengekregen?
Daarna moet de huwelijksakte ook weer gelegaliseerd worden bij de Nederlandse ambassade. Zal ook wel weer 2 tot 3 dagen kosten. Pas dan kan ik terug naar Holland om de boel hier verder te regelen.
Mijn probleem is dus alleen de tijd die nodig is voor het legaliseren van documenten bij de Indonesische ministeries.

Legaliseren betekent de handtekening verifieren van de betreffende ambtenaren die hun handtekening hebben gezet op de geboorteakte en scheidingsakte van je a.s. vrouw. Dit gebeurt via de betreffende 2 ministeries maar als je het zelf gaat doen (en dus niet uit handen geeft aan 1 van de erkende bemiddelingsburo's), garandeer ik je dat je volgend jaar nog niet klaar bent maar wel tientallen miljoenen rupiahs armer.
Nogmaals: de Consulaire Contactpersoon in Makassar. Ben je binnen no time klaar en voor een veel lager bedrag dan al die (snoep)reisjes moeten gaan kosten naar Jakarta. Je hoeft voor de gehele procedure geen stap in Jakarta te zetten.

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Yogya-Bali,
Als ik jouw uitleg lees heb ik het gevoel dat ik ben bedonderd door het Nederlands Consulaat in Bali.

Na de kerkelijke inzegening ga je niet meer trouwen bij de Burgerlijke Stand, maar verstrekt de Catatan Sipil je een trouwakte. Die is rechtsgeldig in Indonesie en Nederland
Als je nu nog even de Indonesische naam geeft van die akte schept het voor mij in ieder geval duidelijkheid, is dat toevallig de TANDA BUKTI LAPORAN PERKAWINAN?
Groetjes,
Jan

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ja, voor niet-moslims is dat Kutipan Akte Perkawinan en voor moslims komt het in verschillende vormen voor als men er bij de Catatan Sipil om vraagt, o.a. Tanda Bukti Laporan Perkawinan.
Het is echter wel zo bij moslims dat ook nog eens de islamitische akte of trouwboekje moet worden gelegaliseerd omdat moslims geen officiele trouwakte krijgen van de Catatan Sipil. Zij krijgen dus zo'n Tanda Bukti ......
In combinatie met het moslim trouwboekje is dat geldig. Voor niet-moslims hoeft alleen de trouwakte (Kutipan Akte Perkawinan) worden gelegaliseerd.

Verder vertalen van Nederlandse documenten naar Indonesisch voor het huwelijk is nergens voor nodig want daar is die Toestemming van de ambassade voor. Deze toestemming geeft voor de Indonesische (kerkelijke) overheid al aan dat de Nederlandse ambassade haar staatsburger heeft gescreend en dat deze is toegestaan te huwen zowel volgens het Nederlands als Indonesisch recht.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2018
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

69,227,102 pageviews Een website van indahnesia.com