Reizen per bus; van Malang -->Bromo--> Jember; theeplantages

Subforum Java 
44 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Java > Bekijk onderwerp

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
MartijnK
Gebruiker
spacer line

Hallo Indonesieliefhebbers! Emoticon: Bye bye

Komende zaterdag ga ik voor het eerst naar Indonesie, voor een reis van 3 weken van java naar bali en wellicht ook Lombok. Ik heb de reis al aardig uitgedacht. Ik was eerst van plan om via het noorden van Java te reizen ivm de tsunami en aardbevingen, maar volgens mij is dat minder interessant dan de toeristische route, en die ga ik dus ook doen:
Jakarta-Bogor-Bandung-Yogya-Malang-jember-kalibaru-banyuwangi, en dan bali

ik heb alleen nog een paar vragen:
tickets voor de treinen moet je kopen bij het loket heb ik al gelezen op dit forum, maar hoe zit het met de bus? Kun je die gewoon bij het instappen kopen? Dit geldt met name voor de bus van Jakarta naar Bogor, want ik wil meteen vanaf het vliegveld de bus pakken naar Bogor.
waar kun je het beste theeplantages bekijken, bij bogor, bandung of een andere plaats?
ik lees regelmatig dat je van malang naar de bromo vulkaan kunt. Lonely planet heeft de voorkeur om dit via probolinggo-cemoro lawang te doen, maar geeft niet aan hoe je dit vanuit Malang kan doen. Ik zou graag van Malang via de Bromo richting Jember willen gaan. Heeft iemand tips voor de efficientste route?

Alvast bedankt voor jullie tips! Als iemand zin heeft om een stukje mee te reizen/stappen/excursie etc, ik ben bereikbaar op martijn_kuitertEmail-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.yahoo.com

Groeten,
martijn

Richy
Gebruiker
User icon of Richy
spacer line

On 27-07-2006 23:29 MartijnK wrote:
Dit geldt met name voor de bus van Jakarta naar Bogor, want ik wil meteen vanaf het vliegveld de bus pakken naar Bogor.

Op Soekarno-Hatta kun je de Damri nemen. Deze bussen stoppen bij de terminal. Daar heb je evens een loket waar je de kaartjes bij een mannetje kan kopen. De actuele prijs durf ik je niet te geven. Mocht je de bus eraan zien komen dan kun je ook in de bus een kaartje kopen. Ergens op de Jalan Tol (snelweg) stopt de bus en komt of de conducteur of de chauffeur langs om de kaartjes of geld te innen. Meestal heeft de man genoeg wisselgeld bij zich mocht je alleen maar groot geld bij je hebben. Mocht hij dit toevallig niet bij zich hebben dan lopen ze vaak zwijgzaam verder en komen later bij je terug met het afgepaste geld. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Ik ben zelf vaak naar JKT met deze bus geweest en het is bijna altijd dringen om in te stappen. De volgende bus nemen heeft vaak weinig zin omdat het dan weer net zo druk is... het nodige duw en trek werk is dus nodig om de bus in te komen en een plaatsje te bemachtigen. In de meeste bussen is een kooi aanwezig waar je je bagage kwijt kunt. Wacht dus niet totdat de chauffeur de ruimtes onder de bus openmaakt want dat doet deze toch niet...

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Voorhet eerst en voor 3 weken en Java Bali eventueel Lombok.
Veel willen zien en niet zoveel tijd.
Dus in zou Jakarta Bogor met de Damri doen zoals Richy zegt.
Daarna zou ik in Bogor een goede guesthouse nemen en een auto huren om de Botanische tuin te bekijken en de diverse plantage in Puncak + turistische plekken (1 dag) , en Sukabumi /diverse ex hollandse plantage + Pelabuhan Ratu (wijnkoopsbaai + lunch bij de oude samudra beach hotel waar Nyai loro kidul een vaste kamer heeft) ook 1 dag .
Daarna naar bandung , vroeg vertrekken uit Bogor , blijf daar 2 dagen , vaak uitstapjes naar Lembang en de krater , Ciater warm water bron , Sumedang
Kleine stad maar bekend door oude regent Pangeran Kornel wegens zijn verzet tegen Daendels , daarna 1 dag naar Garut , de bekende Kampung Naga.
Je moet wel een auto gaan huren vanaf Bogor , perdag ongeveer 40 euro inclusief.
Reden met openbaar vervoer is lijdensweg , en met een gehuurde zal de kosten ook niet te veel uitwijken.Denk aan je tijdsgebrek.
Van Bandung met de trein naar Yogya.
In Yogya blijft je een paar dagen .Huur ook een auto , alleen zijn ze daar afzetters ,Je moet proberen om ong 40 euro per dag uit te geven.
Yagya kan je als uitval basis gebruiken voor reizen dag trips naar Borobudur , Semarang , Solo etc.
Van Yogya zou ik weer auto huren richting Surabaya en daarna Bali .
Van Surabaya naar bali kan je ook met O.V. reizen .
Op Bali kan je ook 1 of 2 dagen auto huren . Daar heb je geen openbaar vervoer,
Terug naar Jakarta zou ik vanaf Surabaya doen , met de trein tot Semarang.Van Semarang ga je met de vliegtuig.
Dan heb je bijna alles gezien , en redelijk comfortabel.
Vooral als het de eerste keer is en je waarschijnlijk geen Indonesisch spreekt.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

MartijnK
Gebruiker
spacer line

Richy & Sidia,

Bedankt voor jullie advies! Goed idee om in Bogor een auto te huren. Ik was van plan met de bus te gaan vanaf bogor en dan bij de puncuk pass uit te stappen, maar een minibus of auto is wellicht een stuk handiger om de omgeving te verkennen, vooral als je een goede chauffeur hebt Emoticon: Wink . Over mijn tijdgebrek: ik vlieg terug vanaf den pasar naar jakarta met een aansluitende vlucht naar amsterdam, dus dat scheelt Emoticon: Smile

Bedankt!

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Martijn,
Wij wonen sinds een tijdje in Oost Java en adviseren jou een stuk over te slaan.
De weg van Surabya naar Malang heeft veel last van lumpur panas (hete modder), waar dit door word veroorzaakt is een beetje geheimzinnig, normaal doe je over die weg maximaal 2 uur (vanaf de luchthaven), nu moet je rekenen op 6 uur.
Door die vertraging zit de trein dagelijks prop-vol en zal het je niet lukken om via de legale weg een ticket te bemachtigen.

De ferry van Banyuwangi naar Gilimanuk in Bali kent ook veel vertraging, door de hoge golven vertrekken de ferries alleen als het sein veilig word gegeven door de overheidinstantie.
Mijn advies is om van Surabaya naar Lombok een vlucht te nemen en dan van Lombok naar Denpasar ook te vliegen.

Blijf niet te lang in (zuid) Bali, daar kon je wel eens spijt van krijgen als je Java en Lombok hebt bezocht.

Wil je toch naar Kalibaru neem dan de route van Malang naar Lumajang door de bergen, een schitterende route van meer dan 70 km door de bergen.
Succes met de voorbereidingen,
Jan

MartijnK
Gebruiker
spacer line

Beste Jan,

Ik zou toch de Bromo niet willen missen. Is het een idee om vanuit Yogya uit de trein te stappen bij Kertosono en dan een bus naar Malang te nemen? Of is het nog mogelijk een trein/bus te pakken van surabaya naar probolinggo?
Kun je vliegtickets daar ter plaatse op de dag van vertrek kopen, of raad je aan dit van te voren te doen bij een reisbureau op Java?

Martijn

willeke
Gebruiker
spacer line

De laatste keer dat wij in Yogya waren (april 2004) hebben we daar bij een "reisbureautje" een klein busje met chauffeur geregeld. Die bracht ons naar Cemoro Lawang. Daar hebben we overnacht en hebben we 's morgens de zon zien opkomen bij de Bromo en daarna ook de vulkaan beklommen. Vervolgens pikte de chauffeur ons weer op en heeft ons met het busje naar Lovina op Bali gebacht. Dat was toen goed te doen. Ik weet niet hoe de situatie nu is. Het is wel een lange busreis. De omgeving van de Bromo vind ik absoluut prachtig en zou ik inderdaad niet overslaan.

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Martijn,
Zeker is het een optie om met de trein naar Probolinggo te gaan en de Bromo te bezoeken om vervolgens met de trein verder te gaan naar Kalibaru, daar stopt de excecutief (luxere trein) ook, hotel Margo Utomo een aanrader ligt vlakbij het treinstation.
Van Margo Utomo is het gemakkelijk om een leuke dagtocht te maken door Oost-Java en vervolgens naar Banwyuwangi te reizen voor de ferry.
Met de trein betaal je twee keer het volledige traject Surabay naar Banyuwangi.
De link naar Kereta Api (trein) is te vinden op onze site of even bij Google kijken.
Succes,
Jan

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Je kunt vanuit Yogya ook direct naar Malang met de trein. Deze vertrekt rond een uur of 1 in de nacht en komt rond de klok van 9 aan in Malang. De naam is me ontschoten, maar op het station van Yogya hangt gewoon een schema, net als op andere stations trouwens. Emoticon: Wink

MartijnK
Gebruiker
spacer line

Hallo,

Bedankt voor jullie adviezen! Ik ben inmiddels in Yogya en ik ga morgen met minibus tour yogja-bromo-lovina beach. Dit is incl hotel 300 000. Lijkt me een goede deal en ik hoef ook niet steeds over te stappen op weg naar bromo. Mijn reistempo lag vrij hoog: tuinen in Bogor bekeken, theeplantage bij Puncak pas bekeken, Ciater hotsprings, tangkuban prahu, bandung en nu yogja. Bij Bandung ben ik met een gids op een motor op pad geweest. Erg efficient! Eenmaal in Lovina aangekomen ga ik wat meer relaxen.Terima Kasih!

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Martijn,
We hopen dat je een leuke tijd hebt, voor Lovina nog een tip voor te overnachten: http://www.gede-homestay.com/
Zelf zijn we er niet geweest, kennissen weer wel, lijkt mij een plek om met de echte Balinees kennis te maken, niet zoals in Zuid-Bali waar van het echte Bali niet veel meer over is.
Heb je geen moeite met vroeg opstaan ga dan eens met een vissersboot de dolfijnen opzoeken.
Veel plezier,
Tuti & Jan

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2014
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

33,451,189 pageviews Een website van indahnesia.com