Subforum Andere praat

forum.indonesiepagina.nl 
527 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Andere praat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
mashil
Gebruiker
User icon of mashil
spacer line

Lezend naar wat iemand schrijft in een ander topic moet ik toch echt heel even reageren.
Bovenstaande titel is wat hij suggereert in dat topic. Mensen die stevig in hun schoenen staan wonen in IndonesiŽ, de watjes wonen in Nederland. Lezers van dit forum moeten heel erg dankbaar zijn dat deze jongen nog steeds zijn reflecties over IndonesiŽ met ons wil delen, als dreigt hij soms wel om weg te gaan, dat zou dat heel erg jammer zijn natuurlijk. Alsjeblief, blijf toch!
Sorry voor deze ironie.
Ik vind deze stelling nonsens, om in een totaal ander land te gaan wonen vraagt zeker weten enige moeite van je, betreffende aanpassingen en taal en dergelijke, maar dat maakt niet dat deze mensen sterker in hun schoenen staan. Ik heb daarvoor vergelijkingsmateriaal genoeg. Het is niet voor iedereen weggelegd om daar te gaan leven en werken, sommige zijn hier toe in staat, en dat is prettig voor henzelf, dit is dan ook een keuze van henzelf lijkt me. Daarnaast is het zo dat vele buitelanders in Indonesie een salaris ontvangen dat zwaar boven het gemiddelde ligt, dus zo zwaar is dat ook weer niet.

Dat mensen die op dit moment in IndonesiŽ wonen nuttige informatie kunnen verschaffen is zeker waar, maar dat geldt ook voor de toerist die net terug is uit IndonesiŽ, of de re-emigrant of de student die daar net een jaar stage heeft gelopen, kortom, iedereen die iets met IndonesiŽ heeft kan iets bijdragen aan de informatie op dit forum, niemand in het bijzonder tot nu toe.

Vriendelijk groeten. Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

- Let us live simply so that others may simply live -

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Ik ben zo vrij geweest even quotes bij de titel te zetten, dat verduidelijkt dat jij het niet zo gezegd hebt. Emoticon: Wink

en als je opnieuw inlogt zul je ook een berichtje van me krijgen trouwens

mashil
Gebruiker
User icon of mashil
spacer line

Dankjewel.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Beste Hilmar,
Wat wil je nu zeggen?
Wat is de intentie van jouw bericht?
Bedoel jij dat jij het beter weet?
Mag iemand die zijn ervaring in Indonesie heeft zijn mening niet geven?
Of kan jij door jou ervaring het beter vertellen, nou dan ben ik erg benieuwd, vertel ja!!!!!!!!!
Wat weet je van Indonesie?
Je zou ook moeten beseffen dat mensen die in Indonesie wonen en/of veel in Indonesie zijn verschrikkelijk ziek worden van mensen die een valse voorstelling geven van Indonesie(zon, strand,goedkoop en totaal geen problemen)

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Hilmar

Geef eens aan wat jouw kennis is van Indonesie.
Misschien jouw vakanties in Bali???????????
Ik ben echt nieuwsgierig.
Vertel eens iets over jouw 5 sterren hotel.
Of ben je in het gebied geweest waar de aardbeving heeft plaats gevonden?
Vertel eens jongen, wat zijn jouw ervaringen.

mashil
Gebruiker
User icon of mashil
spacer line

Ik heb niet de intentie om in dit topic mijn kennis over IndonesiŽ te delen, als je een specifieke vraag hebt hoop ik dat ik kan helpen.

Wat ik kwijt wil is wat ik hierboven heb geschreven.
Ik weet het niet beter, iedereen deelt hier zijn eigen persoonlijke ervaringen en dat is prima, maar als mensen zichzelf van onschatbare waarde voor dit forum noemen en zichzelf "sterke mensen" noemen omdat zij daar wonen dan frons ik mijn wenkbrauwen en glimlach om die zelfingenomenheid.

Malam, je vraagt me om mijn kennis van IndonesiŽ aan te geven, ik ben hier juist niet om mijzelf te meten met anderen, maar nogmaals, wie weet kan ik met een specifieke vraag helpen. Vakanties in Bali vind ik wat algemeen en heeft niet direct mijn intresse.
Misschien anders gezegd, zijn mensen die naar IndonesiŽ inderdaad mensen die sterk in hun schoenen staan? Zo ja, waarom? Zo nee waarom niet? Discusieer maar!
Groetjes.

Mas Rob
Gebruiker
User icon of Mas Rob
spacer line

Het grappige van zulke stellingen, als die hierboven is dat zij altijd geuit worden door mensen die er in die stellingen goed van afkomen. De stelling over hardboiled vs zacht eitje lijkt me niet echt serieus te nemen.

Interessanter is de volgende stelling van Londoh (jammer dat hij nu uit beeld is): buitenlanders die wonen en werken in IndonesiŽ kunnen met meer gezag vertellen over het land dan degenen die slechts het land bezoeken. Op het eerste gezicht lijkt er veel voor deze stelling te zeggen. Immers, expats (zo noem ik ze maar even) hebben een vele rijkere ervaring met aspecten van IndonesiŽ dan een willekeurige bezoeker.

Toch denk ik dat de stelling in zijn algemeenheid niet juist is. Om inzicht in een land te krijgen zijn namelijk eigenschappen belangrijk die niet alle expats bezitten.

Ten eerste dien je te kunnen observeren. Je moet beschikken over een zekere nieuwsgierigheid. Ten tweede dien je bij de beoordeling van je observaties bewust te zijn van je eigen culturele baggage. Je eigen culturele achtergrond kan namelijk een goed begrip van situaties in IndonesiŽ in de weg staan. Ten derde dien je er van bewust te zijn dat je eigen ervaringen per definitie gebonden zijn aan tijd en plaats. Ze vallen niet automatisch samen met een algemeen beeld van IndonesiŽ. Hiermee kom ik bij mijn volgende punt: voor een goed begrip van IndonesiŽ ontkom je niet aan het verkrijgen van een ruime dosis achtergrondkennis. Die kun je krijgen door middel van boeken, krantenartikelen, gesprekken met IndonesiŽrs van allerlei rang en stand, door middel van muziek, van gedichten, van kunst en cultuur, van TV enz. enz. .

Al het voorgaande impliceert dat je de nationale taal, en het liefst de taal van de regio, beheerst.

Tot slot, elke buitenlander in IndonesiŽ is een buitenstaander, hoelang deze er ook woont. Het doorgronden van het land in al zijn finesses is hem niet gegeven. Enige bescheidenheid zou hem sieren.

Salam
Rob

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 28-06-2006 22:06 Hilmar wrote:

Misschien anders gezegd, zijn mensen die naar IndonesiŽ inderdaad mensen die sterk in hun schoenen staan? Zo ja, waarom? Zo nee waarom niet? Discusieer maar!
Groetjes.

Dit zijn waarschijnlijk toch de mensen die het meest juiste beeld kunnen geven toch?

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Hoy mas Rob,
Wat is dan uw rol in deze?

Mas Rob
Gebruiker
User icon of Mas Rob
spacer line

Maar Malam, is dat nu zo belangrijk? Die informatie voegt toch niets toe aan wat ik geschreven heb?

Toch maar, laat ik me even voorstellen. Ik ben een Indische jongen. Ik heb lang (meer dan tien jaar) gewoond in Zuidoost-AziŽ, eerst in IndonesiŽ, later in Cambodja, Thailand en Vietnam. Ik woon nu sinds 2001 in Nederland. (Ja, ja, ik ben ook een zacht ei... Emoticon: Smile )

Ik interesseer me erg voor IndonesiŽ. Door studie en werk heb ik met het land te maken gehad. Maar ach, ik verbeeld me niet een alwetende IndonesiŽ-deskundige te zijn...

Salam
Rob

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Mijn menig is, ik zit nu in Indonesie, en ken dit land al van af 1994.
Maar eerlijkheid gebied mij te stelling te plaatsen.
Dit land is voor Nederlanders met hun mentaliteit een moeilijk land.
Alwiedes je eigen aanpassen, dat hebben ze wel kennis van daar in zijn de Hollanders de beste van de wereld.
Maar die geduld die je moet hebben hier is wel zo erg, dat je als je niet oppast je in de stres raakt.
En waarom die stellige mening, omdat ik hier midden in zit aan een nieuwbouw wijk, een complexks, waar de doorsnee werkende mensen wonen.
Een huis aan het bouwen bent die bijna af is maar je moet niet naar Hollandse maatstaven gaan werken want een doodeenvoudige plug in de muur kost uren want ze hadden ze niet meer, lopend naar de winkel kost een half uur, en dan komen ze met een plug aan zetten, in plaats van een doos vol. Emoticon: Shut up! Emoticon: Sadley

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 28-06-2006 20:06 Hilmar wrote:
Daarnaast is het zo dat vele buitelanders in Indonesie een salaris ontvangen dat zwaar boven het gemiddelde ligt, dus zo zwaar is dat ook weer niet.

Dit lijkt me een grove misvatting. Degenen die zijn uitgezonden door overheid of bedrijf hebben doorgaans een salaris dat zwaar boven het gemiddelde ligt, maar degenen die op eigen intiatief komen moeten vaak net zo hard buffelen als de Indonesier. Zeker waar ik woon in Yogyakarta waar vrijwel alle Nederlanders (op de pensionada's en uitkeringsgerechtigden na) keihard moeten werken en vaak van niets iets hebben opgebouwd.
Jazeker, je moet hard zijn, maar dat betekent niet dat in NL alleen watjes wonen. Ook hier wonen watjes onder de Nederlanders c.q. buitenlanders maar dat zijn doorgaans mensen die niet lang overleven of leven op steun van familie of op andere wijze. De rest werkt keihard en als ze dan beter slagen dan de Indonesier dan is dat hun harde verdienste. Dat zijn de types die hier werken en daarom zijn ze er ook na jaren nog; de zwakken vallen vanzelf af.
Kijk eens op de webiste www.helpjavanow.com. Dan zie je enkele van deze hardwerkende Nederlanders in Yogyakarta die gelukkig nog "soft" genoeg zijn om de schouders er onder te zetten en de lokale bevolking te helpen terwijl ze zelf ook zijn geraakt. Petje af voor deze Nederlanders.
Ik woon zelf in Yogya en als ik zie hoe deze "harde" jongens en meiden - ondanks dat ze zelf door de aardbeving ook zware schade hebben geleden - op dit moment vol initiatief zijn en belangeloos allerlei projekten opzetten en ondersteunen voor de lokale bevolking (NIET voor zichzelf) - dan ben ik blij dat deze mensen krachtig genoeg zijn. Daar heeft Indonesie meer aan dan een stel softies die met vette salarissen uit NL overkomen, of allerlei "zielige" projectjes opzetten uit eigen belang om te showen hoe goed ze zijn.
Afgelopen week heb ik een Nederlands echtpaar ontmoet die met hun zaak 700 miljoen schade hebben geleden (nog niet meegerekend het geld dat ze nodig hebben om alles weer op te bouwen) maar als eerste dachten aan hun werknemers en voor hen bouwmaterialen zijn gaan kopen en hulpgoederen. Ja, "harde" mensen. Gelukkig maar. Die weten wat ze moeten doen in noodsituaties.
En zo zijn er nog vele verhalen te vertellen van belangeloze hulp van in Yogya wonende buitenlanders. Dan kan ik zeggen dat ik blij ben voor de lokale bevolking dat het hier gaat om de "harde" boys and girls.

Nogmaals : kijk even op www.helpjavanow.com

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Of op deze:

www.hansvandenbroek.com/blog

En zo zijn er nog vele. Allen initiatief van de reeds langverblijvende, "harde" (of sterke zoals Hilmar ze noemt), kleine buitenlandse zelfstandigen hier en belangeloos.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik denk ook dat door de aardbeving (en de vervolghulp daarop) het weer duidelijk is geworden dat Indonesie een 3e wereld land is met al zijn problemen van dien. Het is geen emigratieland waar je redelijk in een gespreid bedje terecht komt; vandaar de termen dat je sterk in je schoenen moet staan om het hier lang uit te houden. Dat wil nog niet zeggen dat de bewoners in NL watjes zijn zoals Hilmar suggereert.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 28-06-2006 22:20 Mas Rob wrote:
Tot slot, elke buitenlander in IndonesiŽ is een buitenstaander, hoelang deze er ook woont. Het doorgronden van het land in al zijn finesses is hem niet gegeven. Enige bescheidenheid zou hem sieren.

Salam
Rob

In zekere zin waar, maar niet geheel. Zo zijn er in Nederland ook verscheidene boeken verschenen waarin buitenlanders over Nederlanders schrijven/praten. Er is de bekende serie boeken "The undutchables" (Colin White & Laurie Boucke) en dan "Vreemde ogen; buitenlanders over de Nederlandse identiteit' (samenstelling Arendo Joustra), waarin dus de Nederlander door buitenstaanders wordt geconfronteerd met zijn in eigen ogen zo normale gewoontes en waarden. Zeer gezond en wetenswaardig voor de Nederlander. En ik vind niet dat deze buitenstaanders enige bescheidenheid siert. Het is juist goed van een ander oogpunt de Nederlandse maatschappij te bekijken en belichten.

Maar waarom kan dit doorgaans wel over NL worden gezegd maar indien de zaak wordt omgedraaid en over Indahnesia wordt gezegd, dan moeten we ons plotseling bescheiden opstellen. Zo ook zou het voor Indonesia gezond zijn te accepteren dat er vanuit een andere view naar hun cultuur en identiteit wordt gekeken en geoordeeld.

Zie onderstaand citaat uit de website over het boek 'Vreemde ogen...." http://www.nopapers.nl/km/az/boek/0/boek0071.html

Introspectie is natuurlijk een prachtig ding, maar als het echt zoveel op zou leveren, zouden er ongetwijfeld minder mensen bij de psychiater over de vloer komen. Wat we over onszelf denken, hoeft niet noodzakelijkerwijs overeen te komen met hoe anderen ons zien. ..... Daarom kan het uiterst waardevol zijn om eens te horen wat anderen van ons vinden, hoe -om even een modieuze kreet te laten vallen- we bij anderen overkomen.
Dat moet ongeveer de gedachte zijn geweest achter het boek 'Vreemde ogen', waarin veertien buitenlanders hun zegje doen over Nederland en 'de Nederlander'.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Nogmaals een toevoeging uit het bovenstaande citaat:
"..... kwaad kan het niet om ook eens van een ander te horen wat onze (eigen)aardigheden zijn".
Dit is iets wat net zo goed voor de Indonesier geldt als voor de Nederlander.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 29-06-2006 07:00 Yogya-Bali wrote:

Dit is iets wat net zo goed voor de Indonesier geldt als voor de Nederlander.

Iya , bener .

Ook bener over de bewering van Mas Rob dat eigen ervaring(en) gebonden is aan tijd en plaats.
Het is niet maatgevend .
Je kan ook vragen gaan stellen of : de " expat " voldoende eigenschappen in zich heeft zoals Mas Rob stelde :
1.observatie vermogen
.eigen cultuurbagage
3.eigen ervaring--
4.achtergrondkennis volk mbt land,volk,cultuur.
5.de taal

Om Ziel .
" Dit land is voor Nederlanders (welke Nederlanders ?) met hun mentaliteis (en dat is ?) een moeilijk land (hoezo ?)

Ligt het dan niet bij de " Nederlanders " zelf ? (eigenlijk " sommige nederlanders " ?).

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

mashil
Gebruiker
User icon of mashil
spacer line

On 28-06-2006 21:54 Malam wrote:
Hilmar

Vertel eens iets over jouw 5 sterren hotel.
Of ben je in het gebied geweest waar de aardbeving heeft plaats gevonden?
Vertel eens jongen, wat zijn jouw ervaringen.

Wat een flauw vooroordeel, ik mocht willen dat ik me zo'n 5 sterren hotel kon veroorloven, nou ja willen, misschien ook wel niet.

mashil
Gebruiker
User icon of mashil
spacer line

On 29-06-2006 06:33 Yogya-Bali wrote:

Dat wil nog niet zeggen dat de bewoners in NL watjes zijn zoals Hilmar suggereert.

Het lijkt inderdaad alsof ik dat dat suggereer, maar ik heb het van iemand anders overgenomen uit een ander forum om hier verder op te discusieren. Bedankt.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 29-06-2006 06:33 Yogya-Bali wrote:
Ik denk ook dat door de aardbeving (en de vervolghulp daarop) het weer duidelijk is geworden dat Indonesie een 3e wereld land is met al zijn problemen van dien. Het is geen emigratieland waar je redelijk in een gespreid bedje terecht komt; vandaar de termen dat je sterk in je schoenen moet staan om het hier lang uit te houden. Dat wil nog niet zeggen dat de bewoners in NL watjes zijn zoals Hilmar suggereert.

Deze stelling was afkomstig van Dutchguy in een andere topic, ben ik het totaal niet mee eens.
Ik heb op aanraden van Yogya-Bali wat door hem aangegeven sites bekeken, zijn echt giganten die zich zo inzetten petje af.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 29-06-2006 10:30 Hilmar wrote:

...

Het lijkt inderdaad alsof ik dat dat suggereer, maar ik heb het van iemand anders overgenomen uit een ander forum om hier verder op te discusieren. Bedankt.

Om hier verder te discussieren.

Zou het kunnen ???
Men kan denken dat het mss waar kan zijn , ze "durven" niet om iets te gaan ondernemen , de horizon verbreden.
Als ze met vakantie gaan , gaan ze met georganiseerde reis.
Gewoon lekker blijven in de overvolle Nederland , en waarom zou je weg gaan als het hier een paradijs is.Goed verzorgd van wieg tot graf.
Waarom naar een vreemde oord gaan , met ondemocratische en vaak korrupte systeem , hun vreemde cultuur etc.

Aan de andere kant kan je ook ook afvragen of de migranten , de mensen die Nederland verlaten ook zo'n goede mensen zijn ?
Waarom zijn ze weggegaan ? . Is het daarO dan beter dan hierO ??
Of zijn ze dan niet "geschikt" meer om in Nederland te blijven en te werken ??

Ik dacht nog aan de uitspraak van Jan Coen bin Pieter .
Hij beweerde dat mensen die goed zijn , bepaalde kwaliteit in huis hebben , niet naar den Oosten gingen .Als je goed ben zit je in Nederland.
Toen was het zo dat alleen losers , avonturiers die naar den Oosten gingen.

Gelukkig maar dat tegenwoordig niet het geval is.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

Wat denk en jullie hoe het leven hier in IndonesiŽ is wanneer je een eigen bedrijf hebt? Met praat alleen maar over werken in Indonesie.

Heb je enig idee hoe het leven in NL is wanneer je een eigen bedrijf is. Hoe je daar iedere dag moet knokken om je hoofd boven water te houden. Hier is dat net zo. Maar nu als je in b.v. de export zit en je bent afhankelijk van toeleveranciers, dan dien je je te schikken naar de cultuur hier. En met de cultuur bedoel ik Sudha. Het licht er aan wie je leveranciers zijn.

Maar er zijn er velen die;
Geen kaas hebben gegeten van export kwaliteit.
Ze hebben thuis niet die kwaliteit.
Ach waar maakt die londoh/bule zich druk om. Tja zeg dat tegen mijn kopers?
Iedere dag moet je opnieuw de kwaliteit controleren, en hen op een voorzichtige manier wijs zien te maken dat het product aangepast dient te worden (b.v. meubels). Men noemt dat service van de leverancier.
Doch tot hoever is deze bereid te gaan. De een meer dan de ander. Anderen klagen gelijk dat je te hoge eisen stelt in hun ogen. En als je niet oppast willen ze niet meer aan je leveren. Dit alles staat los v/d prijs. Dus geen reactie over dat de bule alles voor niets wil hebben. Er zijn standaard prijzen (enigszins). Hier moet je de hele dag op eieren lopen. In NL kun je rustig zeggen indien je geen beter product levert zoek ik een ander. Een volgende keer kikt de leverancier wel uit om nogmaals dezelfde rotzooi te leveren. Hier zegt men gelijk OK, doei. Want hebben ze geen geld dan zorgt de familie voor ze. Dus waar zouden ze zich druk over maken.

Investeren Ďin de klantí of Ďklant is koningí, velen kennen dat begrip niet. Ik weet niet hoe het zit met de grotere fabrieken in de export, en andere produkten dan meubels en veel hogere bedragen. Doch het woord investeren bestaat niet in Behasa IndonesiŽ. Het heeft in werkelijkheid en andere betekenis.

Een expat hier verdient gauw zo'n 40 juta per maand. En het enige is dat hij voor een baas werkt net als de meeste van jullie in Nederland. Dus een expat heeft veel minder zorgen aan zijn hoofd dan iemand met een eigen bedrijf. In NL of in Ind. Ook waar hij werkt in Ind. maakt veeel verschil uit. Wil je een eigen bedrijf hebben in Ind. moet je goed in je schoenen staan, moet je weten hoe je corruptie tegen kan gaan (zoveel mogelijk), wat is waarheid? Je dient dus of het land reeds goed te kennen of iemand achter je hebben staan die hier geboren en getogen is. En het allemaal kan regelen. Dan kan via een Visa bureau hier, of familie, etc. Maar gewoon met een portemonnee vol met geld in Ind. aankomen wdelen en een bedrijf beginnen? Er zijn er genoeg welke het 20 jaar geleden hebben gedaan in Ind. In de meubel industrie en nu zeer groot zijn. Maar of dat vandaag de dag nog steeds lukt ik denk het niet. Het leven is veel meer gecompliceerder geworden. Veel meer regeltjes dan toen.

Wat een expat precies moet doen weet ik niet. Doch je hebt minder zorgen aan je hoofd. Gewoon een 7 tot 16.00 uur baantje voor 40 juta per maand (bruto).

In NL een watje? Waarom, wel of waarom niet. Vele uitzonderingen en vele bevestigingen. Dus wie was er eerder het kip of het ei?

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

dutchguy1000
Gebruiker
spacer line

Nou, nou, dat een paar opmerkingen die ik gemaakt heb zoveel los kan maken zeg?

Even voor de duidelijkheid en waar de discussie in dat andere topic over ging.
Dit was een eerste opmerking die ik maakte:

"Het is je mischien nog niet opgevallen, maar mensen die het wagen om hier in indonesie te gaan wonen zijn meestal mensen die wat sterker in hun schoenen staan dan de gemiddelde mens. als je ook die mensen (als ondergetekende) hier wilt houden zul je mischien toch wat meer moeten accepteren hier...
Ik merk dat de zoete reacties meestal zijn van mensen die niet in Indonesia wonen.... nog niet gehard....

lees al de berichten maar is na....

Er zijn mischien een paar uitzonderingen, maar Londoh, jantje ikke.... Tuttie en jan etc/ , zijn de mensen die hier wonen en dat zijn ook de enigen die hier wonen ( of woonde) en daardoor mischien wat gehard zijn in hun opmerkingen....

"Als je niet uitkijkt jeroen, hou je alleen maar de mensen over die hier niet zijn en dan heb je niet veel meer."

Daarna maakte Jeroen een opmerking (die er volgens mij niet meer staat) waarna ik hem duidelijk wilde maken dat de meeste mensen OP DIT FORUM die in Indonesia wonen harder zijn met hun uitspraken, en de meeste mensen OP DIT FORUM die niet in indonesie wonen dat niet doen. dat maakte ik duidelijk met de volgende opmerking:

"well I will correct you..... als je een beetje geintresseerd bent in statieken zie je toch dat alle harde mensen in indonesia wonen, en de zachte eitjes in holland, of andere landen dan Indo..... of ben ik de enige die dat opvalt??

zeg het me... mischien heb ik het helemaal fout"

Och och... het is wel duidelijk nu door de heftige reacties die ik hier nu op krijg dat inderdaad de meeste mensen niet echt veel kunnen hebben.

Ik zal nooit beweren dat alle mensen in nederland zacht zijn, maar zoals al eerder in dit topic vermeld weet ik wel zeker dat je wel hard moet zijn om hier te kunnen wonen.

En wel grappig dat er nu in dit topic ook gepraat word over hoe belangrijk het is de cultuur te respecteren en te beseffen hoe sterk cultuur werkelijk is.

Lees eens oudere topics van mij over de kracht van EEN cultuur.....
en val nou weer niet zo zielig over een woordje en probeer nu eens te begrijpen waar ik het daar over heb......

Dat schijnt voor de mensen die nooit veel gereisd hebben ook erg moeilijk te bevatten....

Als je in een ander land dan je eigen gaat wonen en niet beseft hoe veel invloed de cultuur waarin je opgegroeid bent op je heeft zal je het niet lang volhouden....

Mensen mensen mensen, mijn diepste excuus voor diegenen die zo erg geraakt zijn door mijn opmerkingen,

wees niet bang, je bent mischien geen zacht eitje als je in nederland woont, alleen weet ik zeker dat je zeker geen zacht eitje bent als je hier woont.....

Gegroet

maseddi
Gebruiker
User icon of maseddi
spacer line

Dutchguy, de mensen die tegenwoordig naar Indonesie willen gaan zijn - wanneer ze totaal geen familiaire band hebben met dat land - wat mij betreft gewoonweg romantische dromers.

Om in indonesie te kunen blijven wonen hoef je niet hard (van staal?) te zijn, maar wat je nodig hebt is gewoon de streken van de boomapen overnemen (inburgeren dus en meedoen met de grote en kleine corruptie).
dan af en toe je tanden laten zien, anders wordt er met je gesold, en lachen ze je uit omdat je in de ogen van de mensen een naief watje bent

Een "integere", hulpvaardige en aardige bule (of indo) is vaak zijn buurman's gek

Ed

Sweet young thing

dutchguy1000
Gebruiker
spacer line

On 29-06-2006 18:24 maseddi wrote:
Dutchguy, de mensen die tegenwoordig naar Indonesie willen gaan zijn - wanneer ze totaal geen familiaire band hebben met dat land - wat mij betreft gewoonweg romantische dromers.

Om in indonesie te kunen blijven wonen hoef je niet hard (van staal?) te zijn, maar wat je nodig hebt is gewoon de streken van de boomapen overnemen (inburgeren dus en meedoen met de grote en kleine corruptie).
dan af en toe je tanden laten zien, anders wordt er met je gesold, en lachen ze je uit omdat je in de ogen van de mensen een naief watje bent

Een "integere", hulpvaardige en aardige bule (of indo) is vaak zijn buurmans gek

Ed

Is mischien wel vaak waar, maar er zijn altijd uitzonderingen.

Ik ben al zo'n ruim 18 jaar de wereld aan het rond reizen, en heb al het nodige geleerd.

De eerste reden dat ik naar het buitenland vertrok was dat ik dacht dat er een mooiere, betere plek op de wereld dan Nederland zou moeten bestaan.

Ik kwam er naar een paar harde lessen achter dat dat niet het geval is.

Het is vrijwel overal op de wereld hetzelfde, wellis waar met een ander jasje. (cultuur) hoe je het ook noemen wilt.

Wel werd ik erg gefasineerd door de verschillende manieren dat mensen gebruiken met hun bagage (cultuur) om te gaan en daardoor ben ik maar blijven reizen.

Ik ben in indonesie blijven hangen doordet ik hier mijn vrouw ben tegen gekomen toen ik hier voor een opdracht was.

Ik heb zekers geen family band hier.
Maar ik ben ook zeker geen romanticus....

Ik ben overal op de wereld geweest (uitgezonderd australie), maar ik ben er wel achter dat het eigenlijk niet uitmaakt waar je woont.

Het enige wat ik eigenlijk al wist (en wat ik mijn collega's al veel eerder had verteld) is dat het erg zwaar is om in een land te gaan wonen waar jezelf of je vrouw cq vriendin woont.

en dat is voor mij nu het geval, en dat maakt het hebben van een relatie erg zwaar.

Ik overweeg nu ook sterk om indonesie samen met mijn vrouw te gaan verlaten om in een ander land dan nederland of indonesia te gaan wonen, zodat we alletwee gelijk staan in een andere cultuur.

Greetz

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

82,762,112 pageviews Een website van indahnesia.com