opbouw AOW en werken in Indonesia

Subforum Andere praat 
49 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Andere praat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Mijn vrouw is op haar 25e naar Nederland gekomen en inmiddels 64 jaar dus volgend jaar AOW.
Wat volgens mij niet bij veel mensen bekend is dat, de AOW in Nederland opgebouwd word in 50 jaar, van 15 jaar tot 65 jaar elk jaar 2 %, maakt 50 jaar maal 2 % is 100%.
Dit betekend dat mijn vrouw 10 jaar maal 2 %, is 20 % mist van haar AOW.
Deze wetenschap zou belangrijk kunnen zijn voor een aantal forumbezoekers dat in Indonesie wonen en werken.
Met een Nederlands paspoort, werken en wonen in Indonesie wil volgens mij niet automatisch zeggen dat iemand dan in Nederland uitgesloten is van AOW opbouw.
Ik zou geneigd zijn te zeggen dat je belasting betaald in Indonesie, dus dat je dan uitgesloten bent van AOW opbouw in Nederland.
Maar is dat wel zo, gezien het feit dat mijn vrouw in Nederland nog nooit een cent belasting heeft betaald omdat zij hier niet werkt.
Overigens zijn wij ook niet in Nederland getrouwd en hebben ook geen partner registratie het feit dat wij op ŤŤn adres wonen is al voldoende, maar als mijn vrouw 8 maanden per jaar in Indonesie is dan bouwt ze nu toch AOW op.
Stel ik werk in Indonesie en heb een huis in Nederland hoever gaat de vlieger dan op.
Officieel zou ik geen Indonesier zijn, ik moet regelmatig het land uit voor een nieuw visum en mijn domicilie is officieel in Nederland, ondanks dat ik geen belasting hier betaal.
De overheid in Nederland zal nooit vragen waar je inkomsten vandaan komen, zij gaan pas reageren als er inkomsten zijn waar belasting over betaald moet worden en verder ben je ingezetene van Nederland.
Met andere woorden zou je bijvoorbeeld 10 jaar in Indonesie kunnen werken met een vast adres in Nederland en toch AOW opbouwen.
Dit alles is best interessant om te weten voor een aantal in Indonesie werkende forumbezoekers.
En ook ik ben nieuwsgierig naar de wetgeving in deze.

kiwimave
Gebruiker
User icon of kiwimave
spacer line

Daarom moet je je in Nederland ook niet laten uitschrijven, ook als je voor langere tijd in Indo wilt wonen

Gracias. Sama sama

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Dus inderdaad wat ik dacht Kiwi?
Hier een adres hebben en gewoon AOW opbouwen?

kiwimave
Gebruiker
User icon of kiwimave
spacer line

Je kan je toch altijd wel bij een oom of neef inschrijven hier in Nederland. De extra rioolbelasting en afvalstoffenbelasting zijn verwaarloosbaar..minder dan 100 euro/jaar. Ik weet alleen niet hoe het met die ziektekostenverzekering zit.. misschien is het maar beter om een Nederlandse aan te houden (voor +-90-33 zorgtoeslag = 57 euro/maand, anders kom je als je terugkomt een hele hoge boete te betalen!!

Gracias. Sama sama

ruud
Gebruiker
spacer line

mijne heren,
opbouw a.o.w.is als U in Nederland woont of werkt,werkt U in buitenland voor
een nederlandse firma,die Uw a.o.w.premie betaald,dan heeft U op Uw 65ste
recht op a.o.w.
Verblijft U elk jaar in buitenland voor meer dan 6 maanden en heeft U geen
arbeidsgegevens op Uw 65ste,dan aftrek van elk jaar,die U niet kan verant-
woorden.En men weet precies bij deze instanties waar en hoe U heeft
gezeten.O.A. REISGEGEVENS DIE OOK VIA REISBUREAUS ZIJN VAST GELEGD.iNFORMEER MAAR GOED,VOORDAT HET TEGENVALT.
RUDOLPH

kiwimave
Gebruiker
User icon of kiwimave
spacer line

Nou de fiscus zal echt geen navraag doen bij reisbureaus, dat mogen ze helemaal niet.

Een ander punt is wel dat die arrogante drollen van de douane op Schiphol netjes registreren wie er het land uitgaat en wie binnenkomt. Alternatief is via een ander land te reizen, bijv. duitsland, hoewel het waarschijnlijk ook niet meer lang duurt voordat ze die gegevens gaan koppelen.

Gracias. Sama sama

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Hahaha ik heb wel een leuk onderwerp gekozen geloof ik

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Als de Nederlandse fiscus mijn reizen wil nagaan wens ik ze erg veel succes. Ik boek tickets online in Singapore, betaal cash in IndonesiŽ en vlieg zomaar ergens naartoe. Ze zouden in feite alleen kunnen zien dat ik de Nederlandse grens over kom, en dan nog alleen als ik via Nederland vlieg, als ik op Frankfurt zou landen, dan krijgen ze die gegevens vast niet.

Nee, daar ben ik niet bang voor dus. Mocht ik gaan vertrekken, dan schrijf ik me ook niet uit, de ziektenkostenverzekering met toeslag is goedkoper dan ik in IndonesiŽ kwijt ben, wel is het zo dat daar ook grenzen aan zitten, maximaal 2 maanden achtereen buitenland. met 110 euro per jaar meer heb ik dit kunnen oprekken tot 6 maanden, via een doorlopende reisverzekering.

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Leuk al die theorien, tot ze er achter komen dat...omdat je toevallig iets nodig heb..poot gebroken in Indo....etc. etc. Zolang je gezond ben (jong) niets aan de hando. Weinig redenen om hiero slim te gaan doen................. risicoos zijn er om af te wegen, niet om af te kopen.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Mijn Acount vertelde mij als je getrouwd bent met je partner zij automatisch de AOW ook krijg al is ze nog geen 65 jaar.
Maar hoeveel weet ik niet omdat zij bijna 12 jaar in Holland is.
Maar niet getrouwd kan zij op haar eigen opgebouwde premie's werken tot 65 jaar zonder die AOW.
Hoe zit dat, en is dat zo?, weet hier iemand er van? Emoticon: Laugh out loud

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Ziel als ze 12 jaar officieel in Nederland is dan krijgt ze 12 maal 2%
dus 24%.

ruud
Gebruiker
spacer line

Jeroen.
Je vergeet een ding,dat alle visa aanvragen van Nederlanders vanuit de
ambassades centraal gemeld worden aan Nederland en zo is het in
vele landen,dat onderdanen geregistreerd staan en aan het land gemeld
worden,dit is in Nederland de aivd.
Rudolph

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 11-06-2006 17:52 Malam wrote:

de AOW in Nederland opgebouwd word in 50 jaar, van 15 jaar tot 65 jaar elk jaar 2 %, maakt 50 jaar maal 2 % is 100%.

Het was een tijdje geleden dat de %/per jaar naar 2 ging.
Een echtpaar krijgt altijd 100% AOW excl. de extra ( bedrijfs) pensioen.
Niks aan de hand.Als je in Nld woont word het te kort ook aangevuld.
En als je in een goedkope pensionadoland woont (indonesia) heb je ook weinig kosten(behalve ziektekosten).
En formeel mag je daar gaan vestigen als je aan de eisen kan voldoen.
Het beste is een kleine "hut" gaan huren en gaan pendelen .

Problematisch is de toekomstige nieuwe reaptrianten , expats die tientallen jaren jaren in Indosenia hebben gewoon en gewerkt.

Als ze niet vrijwillig de AOW premie hebben betaald , en ze geen oude sokjes met inhoud hebben kan dat problemen geven als teruggaan naar den patria.

Er kan altijd veel redenen zijn om terug te gaan zoals , heimwee , ziekte , scheiding , je zakenimperium is ingestort etc.

Ik woon hier lekker in hollandia , maar op mijn oude dag begin ik toch heimwee te krijgen.
De roep van de tokeh ??

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

6 maanden overwinteren langer houd je het daar niet uit dat zou de idiale mannier kunnen zijn.
Maar even bij tanken in een geordende land als Holland! Emoticon: Confused Emoticon:

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

- AOW is gekoppeld aan vestigingsadres en niet aan het feit dat je voor een nederlandse firma werkt.
- Ruud, dat is een fabeltje, zou zo het wel moeten. Zelfs de indonesische regering (immigration affairs) heeft de visa niet centraal geregeld. Dit willen ze wel; er loopt nu een tender om dit (onderandere de software applicatie) te laten ontwikkelen. Maar de laatste stand van zaken hiervoor: geen budget meer! Emoticon: Smile

Begin de details te vergeten

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 12-06-2006 13:45 JohanN wrote:
- AOW is gekoppeld aan vestigingsadres en niet aan het feit dat je voor een nederlandse firma werkt.

AOW uitkering krijgt men als er premie betaald wordt.
En het hoeft niet gekoppeld te zijn aan werk.
Mensen die niet werken( Soosklant, en andere uitkeringsgerechtigden) kan op hun 65jr(67?)ook AOW krijgen zolang de pot bestaat.

Als je in buitenland woont kan je je zelf je eigen AOW premie ophoesten , of je werkgever.
En dan maar hopen dat de AOW pot nog bestaat als je over 30 of 40 jaar jou staatspensioen gaat opeisen.

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Ik hoef nog maar 7 jaar, maar ik wil eigenlijk morgen al, geen zin meer Emoticon: Shiny

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Zou je dat wel doen. ?

Ben altijd nieuwsgierig hoe de buitenlandse ondernemers het doen.
Stel ze zitten 20 jaar in iNDOSENIA.
Dan kan je hoogstens 60% of 70% AOW krijgen.
Of je moet een zakenimperium hebben opgebouwd .

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Ik zie geen toekomst meer voor mijn in Indonesia. Ik heb ook geen 'zakenimperium" ben meer een moderne kaki-lima op de trotoar internasional. Er is momenteel veel vraag naar bepaalde items vanuit Indonesia. Ik heb de laatste maanden prijstijgingen van wel 300% meegemaakt, kan natuurlijk nooit gezien de huidige stand van zaken daaro. Allemaal spekulasi, dat klapt op een dag ineen. Ik doe natuurlijk lekker mee, maar kijk dus altijd vooruit, dat heb je als je in het Westen ben geboren Emoticon: Shiny En dan zie ik een zwart gat.....

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

Dus nog steeds heeft niemand een duidelijk antwoord gegeven wat er gebeurd als je een huis in Ned. heb en bijv. 9 maanden in Indonesia bent, en daar werkt, er natuurlijk van uitgaande dat je verzekerd bent voor ziektekosten.

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

Hoew hoog is zo'n aow uitkering eigenlijk? Ik bedoel, als tie 500 euro per maand is, en ik heb 3000 euro per maand pensioen, moet ik me dan druk maken om 480 euro aow uitkering ipv 500 euro per maand?

Begin de details te vergeten

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Malam , ik dacht dat je uitgeschreven moet worden als je 9 mnd verblijf (boven de 6mnd ?) in het buitenland.
Je AOW (staatspensioen) opgebracht door onze jongeren is bekend , dat kan je in Indosenia ontvangen.
Alleen moeten de jongeren (onze hoop) langer en harder gaan werken (en niet vergeten veeel kindertjes maken ) om onze oude dag voorziening bij elkaar te kunnen sprokkelen.
Jou huis (eigendom) kan je als extra modal(spaarpot) beschouwen , verkopen of verhuren.
En als je huurhuis hebt kan je het altijd(onder) verhuren. Een welkome extra om de karige AOW te te compenseren, goed voor de uang bumbu(kruidengeld).

Als je daarnaast een extra bedrijdspensioen hebt is het altijd megenomen.
Maar ya , niet iedereen heeft een (vorstelijk) pensioen.
Ik schrik me rot als ik naar mijn toekomstige bedrijfspensioen ga kijken.
20 jaar voor niks betaald .Ben bang dat ik op mijn 65jr moet gaan bijklussen.
Kan ik mijn toekomstige villa protelaria in ubud niet meer financieren.

(T)roy
Gebruiker
User icon of (T)roy
spacer line

Kijk eens op www.svb.nl daar wordt het allemaal uitgelgd.

DeeCee
Gebruiker
User icon of DeeCee
spacer line

On 13-06-2006 16:53 sidia wrote:
Malam , ik dacht dat je uitgeschreven moet worden als je 9 mnd verblijf (boven de 6mnd ?) in het buitenland.

Sid, dus als mensen een jaar op vakantie gaan, dan moeten ze zich ook uitschrijven in NL? Emoticon: Ik dacht t niet jongen,,, Emoticon: Nooo de verzekering etc. kan helemaal geen reet schelen of je nou weg ben uit t land voor een tijd of niet. Zolang je maar betaald is t prima voor hen. Ik geloof ook dat zij niet t recht hebben om na te kijken hoelang je al in t buitenland bevind etc.

Over de AOW,,, Ik ben nog jong en ga me daar nog geen grote zorgen over maken. Ik ben weer 1 van de gasten die t niet zoveel kan schelen,, Ik ga nog liever sparen op mijn bankrekening en daarop rente krijgen ipv op een AOWtje zitten te wachten. Emoticon: Puh!

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Inderdaad Dewi,

Mensen die hiero over hun Ouwe W leggen te zeuren zijn op sterven na dood Emoticon: Shiny Straks gaan ze nog leggen Ouwenelen wat de beste Uitvaartverzekering is voor Indonesia. Nou zet mijn maar bij de bak sampah, voer me desnoods op aan de aasgieren Emoticon: Yeah right!

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

75,174,607 pageviews Een website van indahnesia.com