Kom dan eens bij ons eten...........

Subforum Selamat makan - Smakelijk eten 
61 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Die noten zijn de pitten van de Melinjo (belinjo) een klein rood-geel vruchtje. Die vruchtjes, alsmede de stelen met onrijpe vruchtjes en de bladeren van de Melinjo boom worden in de sayur asem gebruikt, nou dat is een partijtje lekker. Ik moet altijd in mezelf lachen als ik dit zit te eten, boombladeren Emoticon: Shiny

kiwimave
Gebruiker
User icon of kiwimave
spacer line

Om ff terug te komen op de topic... Ik dacht toch dat in het "Leerboek Inburgeringscursus Nederland" stond dat als een Nederlandse gastheer zegt dat "het eten klaar is", dat toch juist een stille hint moet zijn het pand te verlaten??

Gracias. Sama sama

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

On 11-06-2006 17:47 kiwimave wrote:
Om ff terug te komen op de topic... Ik dacht toch dat in het "Leerboek Inburgeringscursus Nederland" stond dat als een Nederlandse gastheer zegt dat "het eten klaar is", dat toch juist een stille hint moet zijn het pand te verlaten??

Het blijkt dus wel weer dat jij het denken aan een paardenbiefstuk moet overlaten. Nederland 2006 is heel iets anders dan 1955. Ze staan er tegenwoordig op om je vol te douwen, of ik heb de verkeerde vrienden. Dok ik krijg zo langzamerhand medelijden met je Emoticon: Bye bye

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Kom Londoh, niet zo vitten.

Hier is "het eten staat klaar" vaak gewoon een teken dat de gasten moeten wieberen.. of juist dat ze aan tafel mogen, maar dan is er voordat de gasten er zijn al duidelijk over gesproken.

Mijn melinjo is trouwens om het leven gekomen bij een verhuizing van de kwekerij naar de tuin. Wellicht was het geen goed idee deze aanplant te doen aan het begin van 't droge seizoen. Emoticon: Puh!

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Ik zei al "waarschijnlijk ken ik de verkeerde mensen". Ik heb al via een ander hiero moeten horen dat de mensen niet te vertrouwen zijn. Maar ja na al die jaren heb ik natuurlijk wel gefilterd met wie ik omga. Mensen waar ik geen zin in heb ontmoet ik gewoon niet al beloven ze gouwe bergen. Hoe langer ik op dit forum kom hoe meer mijn "zelfvertrouwen" groeit Emoticon: Shiny Ik ben geen mensenvriend zoals jullie Emoticon: Laugh out loud

Ik moet wel zeggen dat toen ik voetjebal ging kijken vandaag bij vrienden dat ik 2 flessen MoŽt & Chandon -Brut Imperial bij me had, gekoeld en wel. Leuk om weer eens bij elkaar te zijn na 8 maanden. Al die vieze Indische hapjes, kroepoek, Emping of hoe die troep ook mag heten heb ik niet aangeraakt. De jenever wel Emoticon: Bye bye Leverworst en blokkies kaas niet gezien

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Gisteravond bij het laatste dans seizoen bier.
Bier lekkere tapje de condens zat op het glas.
JA ook toostjes zalm enz,en lever worst met komkommer, kaasblokjes.
Kijk het was vanmorgen wel even slikken van een droge mond, maar na een koppie was het over.
Voetbal kijken!, ik niet, met de koptelefoon radio muziek geluistert, en tussen door een lekker frisdrankje met ijsblokjes, want je kan niet door zuipen.
Gelukkig kan ik er van afblijven, en vind op zijn tijd een drankje wel lekker.
Het weer is er na, en dat gaat tot mijn verblijf door, in Indonesie, kan er vast aan wennen?
Al hoe wel er in Jakarta vandaag regende.
Maar dan is, en blijft het warm,en als je een afdak hebt dan kan je nog lekker buiten zitten.
Nu ga ik weer buiten zitten en neem een ijsko,met slagroom ijgenlijk niet goed voor mij maar als je niet zondigd dan ben je geen mens?
Dat is het verschil, ja want verschillen moet er blijven anders is het leven eentonig Emoticon: Worship Emoticon:

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

He ziel, ouwe lul en zuiplap, as je een borrel drink moet je altijd 1 ding onthouwe : Alcohol ontrekt vocht aan het lichaam, op 1 borrel drink ik een glas water Emoticon: Shiny Nooit last van wat dan ook, zelfs een toossie kut niet Emoticon: Nice

hagen763
Gebruiker
User icon of hagen763
spacer line

[quote] On 09-06-2006 22:03 hagen763 wrote:

...

Ome Lon,
ik kon de website van het bedrijf niet openen.Maar ik kan telefonisch informeren, wie er in Zeeland dit merk verkoopt?

Umberto Emoticon: Yawn

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Hi Bung Um,

Ik weet niet of deze in Zeeland te koop is, misschien bij Gall & Gall.
Jonge Wees is in ieder geval beter dan al dat bocht uit Schiedam. Ik houd alleen maar van "lekkere" drank. MoŽt & Chandon Brut Imperial, Hoegaarden Witbier als ik geen M & C betale ken dan wil ik nog wellis aan de Freixenet Cordon Negro. Wijn en zo is niet aan mijn besteed. Ben ik helemaal verleerd vanwege de Es teh manis, Es jeruk en air putih Emoticon: Shiny Ik vind bir of wijn bij Indonesisch eten absoluut niet smaken., behalve een * bij de sate kambing

Jantje
Gebruiker
spacer line

On 13-06-2006 08:25 londoh wrote:
Ik houd alleen maar van "lekkere" drank. MoŽt & Chandon Brut Imperial,Wijn en zo is niet aan mijn besteed.

Nou, van Moet Moet ik erg van winden. Ik koop voor dat geld liever een mooi rood wijntje. Emoticon: Nice

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Wat is dat nou weer Yance een mooi wijntje Emoticon: Confused Typo ? een mooi wijfje misschien van een goed jaar, zorgvuldig geplukt en in de kelder gerijpt Emoticon: Nice

Jantje
Gebruiker
spacer line

On 13-06-2006 12:01 londoh wrote:
Wat is dat nou weer Yance een mooi wijntje Emoticon: Confused Typo ? een mooi wijfje misschien van een goed jaar, zorgvuldig geplukt en in de kelder gerijpt Emoticon: Nice

Oh... U bedoelt Maison Louis Dutroux 2002. Ja die lust ik wel. Rauw. Nee, geef mij maar een Barolo of een goeie Chianti. Emoticon: Nice

hagen763
Gebruiker
User icon of hagen763
spacer line

Emoticon: Angry Wat dacht je woensdag Haring avec Chataeu D'amour=Chardonay.
Of asperges-lamsvlees-gebakken aardappelen avec Chateau Migraine-Domaine des Arcades 2001. Emoticon: Puh! Wees gerust hoor ze bestaan degelijk wel.
Deze wijnen met het smakelijk gebeuren daarbij: kretekketekektek.Maar tidah adah.Alleen Marlboro Light.Of met sigar.Tegen dat het gaat schemeren aders gauw op.Nou Ome Lon ik ga even informeren naar de Obat Gilah.
Umberto.

Deewee
Gebruiker
spacer line

Hallo lekkerbekken, probeer eens een f ranse gewurtztraminer bij de rijsttafel, Vind ik zelf heerlijk omdat ie ook kruidig is.

dutchguy1000
Gebruiker
spacer line

On 11-06-2006 21:27 londoh wrote:
He ziel, ouwe lul en zuiplap, as je een borrel drink moet je altijd 1 ding onthouwe : Alcohol ontrekt vocht aan het lichaam, op 1 borrel drink ik een glas water Emoticon: Shiny Nooit last van wat dan ook, zelfs een toossie kut niet Emoticon: Nice

nog een goede truuk om een kater te voorkomen...

neem voor het slapen gaan een zouttablet (voor in de tropen) of poedertje hiervoor.

Als je zuipt raak je erg veel zout kwijt bij het zeiken. je kan water drinken wat je wilt, maar met te weinig zout in je lijf zeik je dat even hard weer uit.

je kan het ook zelf maken, glas water, een paar theelepels zout en ongeveer evenveel suiker, zodat het neutraal word en je geen zuiker of zout meer proeft..

en dan een lietertje water er achteraan.....

geheid geen kater...

hagen763
Gebruiker
User icon of hagen763
spacer line

On 13-06-2006 23:20 Deewee wrote:
Hallo lekkerbekken, probeer eens een f ranse gewurtztraminer bij de rijsttafel, Vind ik zelf heerlijk omdat ie ook kruidig is.

Een mooi gedacht,maar wat dacht je van een Pinot-d'alsac ( kan fout geschreven zijn)is goed kruidig en past er ook bij.Nu had ik eerder over een chateau d' amour=Chardonay is echt lekker hoor.Ik koop deze wel echter via een particulier die ook aan de Franse Ambassade levert. Per doos,maar ik mag per 3 nemen anders gauw mabok. Emoticon: Frustrated
Umberto

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Ach iya, de kaya baru van dit forum gaan exquise syatoces voorstellen voor bij de "rijsttafel" een tafel vol rijst. Een Vodka uit het vriesvak bij de lontong sate ayam ? Of een es dawet met Pernod ? Stelleje barbaren Emoticon: Bye bye Een entrecote medium met een es jeruk.

dutchguy1000
Gebruiker
spacer line

ik weet niet waarom, maar de indische rijsttafel in holland vond ik toch echt zo slecht nog niet vergeleken met het eten hier in indonesia

vergeleken met de chinese rijsttafel in holland, die echt voor geen mogelijkheid te vergelijken is met het eten in china.....

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Hi DG,

De rijsttafel is een bij uitstek Nederlandse uitvinding, teruggaand naar de kolononiale jaren, ik heb hier al zo vaak over geschreven en een andere bezoeker van dit bord (geen rijstbord dus) ook dat ik het nu achterwege laat.

Inderdaad de kwaliteit van het eten in Indonesia laat de laatste jaren zeer te wensen over, je moet echt goed uitkijken wat en waar je eet, want er wordt erg veel afgerotzooid, vaan echt crisiseten Emoticon: Shiny Het belangrijkste is "goedkoop"

Mas Rob
Gebruiker
User icon of Mas Rob
spacer line

On 14-06-2006 19:16 londoh wrote:

De rijsttafel is een bij uitstek Nederlandse uitvinding, teruggaand naar de kolononiale jaren.

De rijsttafel schijnt zijn naam ontleend te hebben aan een meubelstuk.

In het boek 'Indie in den goeden ouden tijd', verschenen in 1935, beschrijft Victor Ido het meubelstuk:

(De rijsttafel) 'was rond en had een middellijn van ongeveer anderhalven meter. In het midden was een gat uitgesneden, groot genoeg voor om er een waschkom in te plaatsen. Dien omvang had ook de rijstkom. Langs den rand van het blad waren kleinere gaten uitgesneden, zes, acht of tien naar gelang er leden van het gezin of gasten waren. Die openingen dienden om er de diepe borden, welke voor de rijst met de vele toespijzen geserveerd werden, in te plaatsen, zoodat de rand der borden slechts even boven het tafelblad uitkwam. Dit vergemakkelijkte het eten, anders zou de berg rijst op elk bord te hoog uitsteken en allicht met des eters neus in aanraking komen.'

Salam
Rob

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Tis komkommertijd ook op dit rijstbord, daarom een stukkie van me HS. Ik ben eigenlijk op zoek naar een heel oud verhaal, maar ja een bende op die HS vamme Emoticon: Shiny

Dit vond ik op internet en vond t wel leuk om te weten te komen en hier ook met jullie te delen.

De Rijsttafel

Vaak wordt gezegd dat de rijsttafel een vinding is van de Nederlanders die in de koloniale tijd hun werk in de tropen hadden en er soms jaren achtereen met hun gezinnen woonden.
Ten dele is dat waar. Het woord rijsttafel is door de Nederlanders bedacht en is tegenwoordig een internationaal begrip geworden. Kijk maar eens naar de menukaarten in de op de toerist gerichte restaurants en hotels in IndonesiŽ. Tien tegen ťťn dat u er het woord rijsttafel of 'ricetable' tegenkomt. Meestal wordt de rijsttafel aangeduid als 'the famous Dutch ricetable' of als 'the original Indonesian ricetable'.

De echte IndonesiŽr kijkt nog altijd vreemd aan tegen de rijsttafel. Thuis bij de inheemse bevolking zullen er zelden of nooit zoveel gerechten tegelijk worden geserveerd. De IndonesiŽr is in het algemeen een sobere eter. Bij de rijst eet hij wat vlees en groenten en soms nog wat bijgerechten als sambal, acar en krupuk. Een IndonesiŽr zal niet gemakkelijk twee vlees- of visgerechten bij zijn rijst nemen en eigenlijk doet een Nederlander thuis niet anders!

De rijsttafel ontstond in de Nederlandse gemeenschap toen IndonesiŽ nog IndiŽ werd genoemd. Nederlandse regeringsleiders, ambtenaren en zakenlieden die voor hun werk in IndiŽ waren gestationeerd, zochten elkaar op om gezellig bij te praten en al etend en drinkend hun heimweegevoel te verdrijven. De gastvrouw zorgde ervoor dat het haar gasten aan niets ontbrak. Zelf hoefde zij zich daarvoor niet al te zeer in te spannen omdat er in ieder Nederlands gezien een uitgebreide huishoudelijke staf aanwezig was. Als de visite arriveerde, stond de tafel al keurig gedekt klaar en zodra het gezelschap compleet was, ging men aan tafel. Daarna werden alle gerechten door de personeelsleden een voor een naar binnen gebracht en op tafel gezet. Hoe meer gerechten, hoe rijker men was..

De visite kon aan de hand van de samenstelling en omvang van de rijsttafel duidelijk zien hoe goed het met de gastheer ging. Heel chic was het om het gehele personeel in te schakelen als er uitgebreid visite werd ontvangen en iedereen stuk voor stuk een taak te geven. Zo ontstond de gewoonte om de gerechten van de rijsttafel te laten binnenbrengen door het personeel dat in een rij achter elkaar liep. Als laatste werd de rijst binnengebracht. Deze werd voor de gasten opgeschept, waarna de schranspartij kon beginnen. De rijst lag altijd in het midden op het bord en hier omheen werden de gerechten neergelegd. Bij het eten van de rijsttafel werd altijd gebruik gemaakt van een diep (soep)bord en een kleine lepel en vork. Een mes werd uitsluitend naast het bord op tafel gelegd om daarmee grotere stukken vlees of groente klein te snijden, maar diende niet te worden gebruikt om ermee te eten.

De Nederlanders hadden de gewoonte hun bord zo vol mogelijk te scheppen, wat voor de inheemse personeelsleden onbegrijpelijk was. Met afschuw keken ze toe hoe de hongerige Nederlanders de hoofdgerechten door elkaar aten en soms zelfs twee of meer gerechten tegelijk op hun lepel namen om naar binnen te werken. Een IndonesiŽr is wat eten betreft erg kieskeurig. Hij zal nooit een hap rijst nemen met twee verschillende soorten vlees of een stukje vlees en kip of vis.

Slot volgt

gruces brush

Hi Tante Fikkie,

Leuk artikeltje over de ristaffel (zo zie ik het wel eens op Indonesche kaarten staan). In oudere verhalen lees je nog wel eens dat er ook biefstuk met gebakken aardappelen opgediend werden, hoe krijgt men het weg. Ik zal in ieder geval nooit meer "rijsttafel eten omdat "dit gewoon onzin is.
Zoiets als men in Nederland stamppot boerenkool met escargots, spaghetti carbonare en smoked kipper gaat eten.

Jantje
Gebruiker
spacer line

On 14-06-2006 07:25 dutchguy1000 wrote:

...

nog een goede truuk om een kater te voorkomen...

neem voor het slapen gaan een zouttablet (voor in de tropen) of poedertje hiervoor.

Als je zuipt raak je erg veel zout kwijt bij het zeiken. je kan water drinken wat je wilt, maar met te weinig zout in je lijf zeik je dat even hard weer uit.

je kan het ook zelf maken, glas water, een paar theelepels zout en ongeveer evenveel suiker, zodat het neutraal word en je geen zuiker of zout meer proeft..

en dan een lietertje water er achteraan.....

geheid geen kater...

Ik heb ook zo'n tip: Als je flink de hoogte heb neem dan een frisse duik van de hoge duikplank in een zwembad met max. 10cm water. Nooit meer een kater Emoticon: Yeah right!

dutchguy1000
Gebruiker
spacer line

On 15-06-2006 04:23 Jantje wrote:

...

Ik heb ook zon tip: Als je flink de hoogte heb neem dan een frisse duik van de hoge duikplank in een zwembad met max. 10cm water. Nooit meer een kater Emoticon: Yeah right!

zo te merken heb jij dat al vaker gedaan..... he he he

hagen763
Gebruiker
User icon of hagen763
spacer line

Dan gaat het verder ................

Hier in het mooie gedeelte hebben we ook Zeekraal.Een beetje ziltig van smaak.Witte rijst op je bord De gewassen Zeekraal ( goed wassen zoutig).Sambal Kecap ( aduh Jeroen) Kip Goreng. Emoticon: Cooool Neen geen Bir Bintang,maar gewoon teh.EN k r e t e k
Umberto

hagen763
Gebruiker
User icon of hagen763
spacer line

Vrijdagavond/

In de rantang: Nasi Goreng met Corned Beef.Ajam goreng en sajur bajem.
Je denkt toch niet dat we die bewaren?
Nog even eten.
Njaman Emoticon: Very funny
Umberto

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

83,612,321 pageviews Een website van indahnesia.com