Bent U wel eens Jaloers? en of Nieuwschierig?

Subforum Andere praat 
74 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Andere praat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ja ik geef het toe ja ik ben jaloers op Indonesische mensen .
Zij kunnen zo gemakkelijk, in, en op, welk plekje dan ook der eigen neer leggen, en slapen.
Ik kan nog niet eens in slaap vallen in een luie stoel.
Ik slaap het beste in bed.
Twee jaar geleden had ik fam., uit IndonesiŽ, en overal hier naar toe gereden.
Ik dacht ik zal eens de binnen weggetjes op zoeken, en een veerpond over steken.Want dat hebben ze nog nooit gezien als je hier de Maas over steekt.
Wij maar rijden, en opeens zag ik in de spiegel dat ze achterin allemaal in slaap waren gevallen.
Ik maar denken dat ze het leuk vonden het land te leren kennen maar neen hoor ze lagen te knorren.
Is het zo dat zij meer slaap nodige hebben dan wij westerlingen?
Zo maar een inval van mijn kant over die jaloersheid en de nieuwsgierigheid.
Je interesse tonen kan ook een vorm van nieuwsgierigheid zijn? Emoticon: Worship

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

dutchguy1000
Gebruiker
spacer line

On 16-05-2006 16:46 zieleffe wrote:
Jopeens zag ik in de spiegel dat ze achterin allemaal in slaap waren gevallen.
Ik maar denken dat ze het leuk vonden het land te leren kennen maar neen hoor ze lagen te knorren.

nee ik denk het niet....

Het is me ook opgevallen dat ze hier echt simple weg niet geinteresseerd zijn in andere dingen, culturen... etc.

Mijn (toen) vriendin kwam een keertje over naar hongkong. voor haar de eerste keer buiten indonesie, ik dacht dat ze wel geinteresseerd zou zijn in een ander land. zeker voor de eerste keer buiten haar eigen land.

Maar ze gaf er werkelijk geen reet om.... gewoon weer is wat anders...

wat slapen betreft denk ik dat de mensen hier niet meer slapen, maar op andere tijden.

Overdag een dut doen is normaal, maar s'nachts slapen ze erg kort. vaak om 6 uur al op....

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Ja, dat slaapje doen zou ik ook wel willen zo af en toe. Maar ja, ik slaap snachts veel, dus dan hoef ik overdag minder te slapen he. En zo oud ben ik nog niet.. Emoticon: Wink

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Heb me jaren gekost om "tidur siang" an te leren. Is heel lekker als jer ogen bijna dichtvallen van de hitte om 1400 uur (WIB) halfuurtje is genoeg. Daarna kan ik 's nachts met 5 uur voldoen. Het is economischer dit aan te leren. Als ik 8 uur achter elkaar slaap (wat erg lekker is) duurt het na het opstaan erreh lang eer ik tot bewustzijn kom.

kiwimave
Gebruiker
User icon of kiwimave
spacer line

Gezondheidstechnisch is het niet slim om overdag te slapen.

Overigens is het helemaal niet verkeerd om "maar" 6 uur te slapen. Er is ooit eens een beroemd/berucht onderzoek geweest dat mensen vergeleek die 6 uur per nacht sliepen ivm 8 uur/nacht. Bleek dat mensen die 8u/dag slapen gemiddeld 10 jaar korter leven!!

Dit is slecht een epidemiologisch verband, een oorzaak is nooit gevonden. Maar het zou nog helemaal niet zo slecht zijn om je aan te leren kort te slapen

Gracias. Sama sama

stijn
Gebruiker
spacer line

Ik ben weleens jaloers, maar dat is iets anders..
Waar ik nieuwsgierig naar ben is kinderen. In Nl een grote ergernis als je een tukkie in het OV wil doen. In Indonesia zijn ze tevreden met wat snoepies een vierkante cm om te slapen en natuurlijk het onvermijdelijke kotszakkie...

Hoe komen die kinderen zo rustig? Opvoeding, energiegebrek, ADHD-loosheid, of navolgen van de snurkende volwassenen?

Stijn Emoticon: Yeah right! Emoticon: Yeah right!

kiwimave
Gebruiker
User icon of kiwimave
spacer line

Nou rustig...ik heb ook flink wat ADHD-kinderen in Indonesie gezien....zal wel aan alle kleur- en smaakstoffen in die snoepjes daar liggen dat er zo veel zijn.

Wat ik wel heel erg waardeer is dat Indonesische kinderen nog respect hebben voor ouderen en hun bek houden op de juiste moment, bijvoorbeeld als pa/ma ze bestraffend aanspreken. Hier kan je een klap voor je kop verwachten als je een stel pubers aanspreekt op het slopen van een bushokje..

Gracias. Sama sama

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

On 16-05-2006 17:34 kiwimave wrote:
Gezondheidstechnisch is het niet slim om overdag te slapen.

Sori Dok,

Tak percaya. Zo een halfuurtje overdag geeft je echt daarna een fris gevoel, ook meteen alles vergeten wat daarvoor is voorgevallen (gesijk natuurlijk), wat je anders tot in de avond moet meedragen en daardoor misschien de nachtrust verstoord. Ik luister eerder naar mn eigen lichaam dan naar de Internet dokter Emoticon: Shiny en als mijn lichaam zegt ga lekker pitten dan zeg ik : "permisi Dok".

stijn
Gebruiker
spacer line

In huis zijn Ind. pubers zeker braaf, ja. Maar in groepjes op straat bestaan daar toch ook echte gangs met vechtpartijen en al.
Maar het ging over slapen.. Als je met z'n achten in een kamer ligt terwijl de negende wordt verwekt, moet je ook wel goed kunnen slapen om geen trauma's op te lopen Emoticon: Laugh out loud

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

On 16-05-2006 16:46 zieleffe wrote:
Ja ik geef het toe ja ik ben jaloers op Indonesische mensen .
Zij kunnen zo gemakkelijk, in, en op, welk plekje dan ook der eigen neer leggen, en slapen.
Ik kan nog niet eens in slaap vallen in een luie stoel.
Ik slaap het beste in bed.
Twee jaar geleden had ik fam., uit IndonesiŽ, en overal hier naar toe gereden.
Ik dacht ik zal eens de binnen weggetjes op zoeken, en een veerpond over steken.Want dat hebben ze nog nooit gezien als je hier de Maas over steekt.
Wij maar rijden, en opeens zag ik in de spiegel dat ze achterin allemaal in slaap waren gevallen.
Zo maar een inval van mijn kant over die jaloersheid en de nieuwsgierigheid.
Je interesse tonen kan ook een vorm van nieuwsgierigheid zijn? Emoticon: Worship

"Misschien hadden ze gewoon last van narcolepsie ...... Emoticon: Wink Emoticon: Wink Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! "

'Ahu kura ahia, mansia nia'

DeeCee
Gebruiker
User icon of DeeCee
spacer line

On 16-05-2006 17:41 kiwimave wrote:
Wat ik wel heel erg waardeer is dat Indonesische kinderen nog respect hebben voor ouderen en hun bek houden op de juiste moment, bijvoorbeeld als pa/ma ze bestraffend aanspreken. Hier kan je een klap voor je kop verwachten als je een stel pubers aanspreekt op het slopen van een bushokje..

Klopt klopt klopt,, en uit onderzoeken is ook gebleken dat Aziatische kinderen slimmer zijn dan Europese. Heb het wel gemerkt voor het kind waar ik nanny voor ben. Sorry hoor, maar die's 6 en is niet echt van de slimste. Een paar huizen verderop hiero in Swiss wonen NLers,,, die kids zijn wel erg slim naar mijn aanzien. Maar dat komt denk ik gewoon door de opvoeding. Als de ouders gewoon een stel malloten zijn, dan weten de kids ook niets beters.

kiwimave
Gebruiker
User icon of kiwimave
spacer line

Dat is trouwens een heel controversieel onderzoek geweest DC. Uit dit onderzoek zou moeten blijken dat Aziaten het slimste ras van de wereld zou zijn, gevolgd door bule, en dat onze zwarte medemens de rij sloot. Er zitten echter heel wat haken en ogen aan de opzet van het onderzoek, dus ik zou dit niet al te serieus nemen.

Meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_intelligence

Dus dan zou de gemiddelde Indonesier een stuk slimmer zijn dan de gemiddelde Belanda Emoticon: Wink

Gracias. Sama sama

boparan
Gebruiker
spacer line

Ik heb de afgelopen 27 jaar met verwondering gekeken naar Indonesische kinderen en vooral naar het proces dat ze moeten ďdoorworstelenĒ op weg naar volwassenheid.

Hoe is het mogelijk dat die kinderen opgroeien tot in veel gevallen zo geschikte volwassenen, na een jeugd waarbij ze vrijwel niet op hun kop krijgen, in veel gevallen en voor zover dat mogelijk is zo ongelooflijk gewend zijn om hun zin te krijgen en zo goed als geen gedragsbeperkingen opgelegd krijgen. Het enige dat ik uit het voorafgaande kan verklaren, is het alom aanwezige gebrek aan respect voor privacy of het gebruik/de consumptie van andersmans eigendommen.

Vervolgens vraag ik me dus serieus af, hoe het komt dat zoveel Nederlandse kinderen, bij wie in veel gevallen strenger wordt toegezien op de opvoeding, het er in het opzicht van respect veel minder goed afbrengen. Ongetwijfeld heeft dat met democratischer en non-feodale structuren te maken.

Conclusie: noch de Nederlandse, noch de Indonesische pedagogische principes zijn zaligmakend. En Dewi, het mag voor jou uiteraard aantrekkelijk zijn om te geloven dat Aziatische kindertjes slimmer zouden zijn dan die van andere origines, maar daar is mij na 30 jaar lesgeven nooit iets van gebleken. Erfelijkheid en milieu spreken in dat opzicht een duidelijker woordje mee. Voordat je je conclusies trekt, zou je daar nu eens wat vakliteratuur op na moeten slaan.

Groet, Bo

Emoticon: Shiny

aduh, aduh, aduh, mana tahan....!

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Ik ben een vreselijk nieuwsgierig mens, die nieuwsgierigheid bevredig ik door hiero detectivewerk te verrichten. Ik ben altijd op zoek naar bepaalde zaken die ik kan verkopen, daar heb ik methodes voor ontwikkeld die vrij effectief zijn. Ga ik verder hier niet uit de doeken doen, misschien leest de concurentie mee. Emoticon: Shiny

Onderzoeken zoals bovengenoemd genoemd vertrouw ik voor geen meter, ik heb hier in de loop der jaren prive genoeg onderzoek gedaan. In mijn ogen kunnen alleen Chinezen zich met ons meten, die schat ik trouwens hoger in dan veel wsterlingen, maar die boomapen in geen geval. Ze hebben kwaliteiten (ik spreek hier vnl over de inwoners van het eiland Java) ze zijn meesters in improvisatie, en kunnen als miljonair leven van heel weinig geld, dat beschouw ik als goede eigenschappen. Doch in het algemeen denk ik dat men hier liever dom is dan uitblinkt door kennis. Men is meer geinteresseerd in TV en consumptie dan zich in te spannen. Ik verbaas me ook altijd over de kennis van de kinderen die net van de middelbare school afkomen, ik schat het niet meer dan 5e klas LO in NL. Ik heb wel eens eerder gesteld dat de vrouwtjes hiero veel slimmer dan de mannetjes zijn, de man op Java wil graag de haan uithangen, liefst met allelei zaken met makkelijk verkregen geld, het is ook opvallend dat ie constant aan ze pik staat te krabben, alsof ze allemaal platjes hebben. Hij is voortdurend op zoek naar een moederfiguur. Het grote gevaar voor een buitenlander hiero is afstomping, na een maand of 8 wordt ik meestal kotsziek van dat voortdurende slappe gelul en dat kinderlijke gegiegel in gesprekken die altijd op geld uitkomen. Als men weet hoe die boomapies worden opgevoed, de eerste 5 jaar van hun leven worden ze in de watten gelegd, hoeven niets te doen of te leren, dan weet een ieder met een klein beetje verstand van opvoeding dat zoiets gegarandeerd mis moet gaan. Ik merk het ook aan Westerlingen die hier al te lang zitten, een apathiese houding en een laat-maar-waaien mentaliteit, als ze nog "in zaken" zitten zijn ze "maklar" en beheersen de hele trucendoos van die boomapen, geen inventiviteit meer, een dode geest die slechts van santai en pelan-pelan vervuld is. Ik probeer deze toestand van apathie op een afstand te houden door geen TV te kijken, veel met Chinezen om te gaan, veel te lezen, te schrijven en naar van alles studie te verrichten. Ook 1x per jaar naar NL, ook tussentijds naar S'pore of Malaysia, weg uit die dierentuin. Emoticon: Yeah right!

Gruces

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 23-05-2006 12:46 londoh wrote:

Ik verbaas me ook altijd over de kennis van de kinderen die net van de middelbare school afkomen, ik schat het niet meer dan 5e klas LO in NL.

De orakel van Surakarta , de (enige?)hoop van een paar mede users heeft weer gesproken.

Kennelijk heeft hij over de geslaagden van de sekolah djongkok (oude spelling).
Je blijft lachen.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Wat weet iemand nou van Indonesia die al 30 jaar in NL woont, voor jouw is Indonesia alleen maar gedroom "hoe het zou kunnen wezen" net als die collega boomapen van je. Teringzooitje, verrot tot diep in de wortels. Emoticon: Shiny Komt nooit meer goed, vooral door die ziekelijke leeghoofdigheid hiero. Ze mogen blij zijn dat er nog wat Chinezen het uitgehouden hebben Emoticon: Shiny

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Ik heb de nivo (lessen) van een leerling havo , 1ste klas onderbouw kunnen vergelijken met een murid van een SMP .
Ook toen ze nog in de sekolah dasar / basis school zaten.
Heb de boeken vergeleken , nou ben rot geschrokken hoe men daar de les geven , de leerstof ,huiswerk maken etc .
Ik heb ook geen appel en peren vergeleken , die 2 jongens hebben dezelfde (familie)naam , zijn volle neven van elkaar .
De "hollandse" jongen (van katholieke havo en geen zwarte school) kan qua leerstof niet tippen met de indonesische jongen.

Maar kennelijk zijn er nog een paar oude heren die in de oude tijd denken , heb ook zo'n oude boek gelezen van Dr Wormser , Zoo leven wij in Indie.
Uitgeverij Van der Hoeve Deventer (ongeveer jaar 1934).
Toen sprak men nog over Den domme Javaan.

belgianguy
Gebruiker
User icon of belgianguy
spacer line

alles hangt af van de school in kwestie, hoe die gefinancierd wordt
de curriculum die gevolgd wordt, is zelfs redelijk ambitieus, maar in de praktische uitvoering schort het wel dikwijls
sommige scholen hebben een compleet gebrek aan financiele middelen (sekolah inpres) omdat ze compleet afhangen van fondsen van de overheid, daar is het soms een echte ramp, lekkende daken, ongemotiveerde leraars, maar andere scholen kunnen kinderen van rijke ouders aantrekken en hebben dus extra manieren om fondsen te werven, dat vertaalt zich direct in een veel betere kwaliteit van gebouwen, leerkrachten, discipline enz
vooral de katholieke scholen zijn ok en hoeven niet onder te doen voor hun westerse tegenhangers
ik heb 2 kinderen in indonesische scholen en mijn vrouw is guru SD, ik heb dus wel enig idee waarover ik het heb, niet zoals londoh die daar maar wat uitkraamt

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 23-05-2006 14:07 belgianguy wrote:
niet zoals londoh die daar maar wat uitkraamt

Hij heeft zijn kruidvatbril niet op , dus iets verkeerd gezien in zijn bolletje.
Of net maar wakker van zijn siesta.

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

250.000.000 inwoners (of als ik dit schrijf inmiddels 260 jt) 2 kinderen op Indonesische scholen (is dit niet school, foei voor een Belg Emoticon: Shiny zulk een slecht Nederlands ) en een vrouw die Guru is. Dat zijn er drie. Ja je woont in het land, zit er misschien voor je leven vast, dus praat maar recht wat krom is. 60 jaar onafhankelijk, maar er nog niets van terecht gebracht. Waar je mee om gaat wordt je mee besmet, ik zou maar oppassen. straks hier posten onder het alias Desaguy met air bocor?

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Ben wel onze belgische vriend eens.
Veel nederlanders weten vaak niet hoe de indonesiers (voorheen inlanders leven), spreken niet de taal , wonen niet samen als gelijken etc.
Als ik onbescheiden mag zijn , weet ik wel iets over de schoolsysteem in indonesia en zelfs ook iets toen het nog Nederlandsch Indie heette.
Mijn familie van moederzijde is afkomstig uit het onderwijs , daarvoor zaten ze bij de B.B. Mijn overgrootvader was leraar bahasa melayu en bahasa sunda aan een H.I.K in Batavia
H.I.K was de Hollands Inlands Kweekschool , de pabo van toen .(ongeveer 1915. )
Zijn kinderen en kleinkinderen onder andere mijn moeder en haar broers en zusters zaten ook in de onderwijs.

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

On 23-05-2006 14:43 sidia wrote:
H.I.K was de Hollands Inlands Kweekschool , de pabo van toen .(ongeveer 1915. )

He Sid, je heb daaro toch wel een kalender, as je kijkt zul je zien dat het vandaag 23 mei 2006 is.

Gruces

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

HH Sid en BG,

Waarschijnlijk hebben jullie wel gelijk, beiden hoogopgeleid, getrouwwd met hoogopgeleide vrouwtjes, toen kindertjes gemaakt, nou die zijn otomatis slim. Ik was 14 toen ik van school getrapt werd, ben meteen gaan werken, doe ik nog steeds want uiteraard te stom om.... Ik heb dus de verkeerde methode gebruikt, in 16 jaar heb ik alleen de domme mensen geteld (geschat) die ik heb ontmoet, dus zij die dommer dan ik zijn. Met hoogopgeleiden kan ik me niet bemoeien, want te stom. Alleen bij het Kanim, Kadin, Depdikbud enz. kwam ik veel ambtenaren tegen met gekochte titels en baantjes. Moet ik die als slim of als dom beschouwen ? Ze spraken het woord Uang goed en met nadruk uit Emoticon: Shiny

Gruces

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

On 20-05-2006 11:57 kiwimave wrote:
Dat is trouwens een heel controversieel onderzoek geweest DC. Uit dit onderzoek zou moeten blijken dat Aziaten het slimste ras van de wereld zou zijn, gevolgd door bule, en dat onze zwarte medemens de rij sloot. Er zitten echter heel wat haken en ogen aan de opzet van het onderzoek, dus ik zou dit niet al te serieus nemen.

Meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_intelligence

Dus dan zou de gemiddelde Indonesier een stuk slimmer zijn dan de gemiddelde Belanda Emoticon: Wink

Zeg, 'dokter online', ik las ergens dat vťťl fruit eten 'intelligenter' maakt; "kijk maar naar papagaaien ....... zo'n klein vogelce maar wel welbespraakt Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Wink Emoticon: Wink

'Ahu kura ahia, mansia nia'

belgianguy
Gebruiker
User icon of belgianguy
spacer line

sorry londoh voor mijn gebrekkige nederlands, misschien ben ik hier inderdaad al te lang (ook reeds een 16 jaren), gelukkig kan ik op dit forum nog es mijn moedertaal oefenen!?
onderwijs is nu eenmaal een onderwerp dat me nauw aan het hart ligt...
toen mijn eerstgeborene schoolplichtig werd, heb ik de mogelijkheden van de verschillende scholen goed onderzocht, eerst en vooral de keuze of het een 'international school' zou worden dan wel een lokale indonesische school... ik ben tot de slotsom gekomen dat de betere lokale school best ok is...en vooral pakken goedkoper! het indonesische schoolsysteem levert niet enkel afgestudeerden af met het niveau van 5e klas SD af zoals londoh denkt... maar ook ingenieurs en dokters die best capabel zijn... als je bedenkt hoeveel indonesische studenten hogere studies in het buitenland doen(australie, USA, europa), ook uit mijn kleine dorpje vertrok reeds 2X een student om in leuven unief te doen (met een beurs weliswaar, heb ik helpen organiseren en daar ben ik best trots op) en eentje kon er zelfs blijven en doktoreren, het is dus niet allemaal kommer en kwel...
maar inderdaad, voor een grote meerderheid is het een ramp, slechts een klein gedeelte gaat na SD verder naar SMP en nog minder naar SMA, het is voor vele ouders gewoon een kwestie van financieen en prioriteiten, jammer genoeg... als je bedenkt wat een potentieel talent er verloren gaat, want indonesiers zijn echt niet dommer dan andere aziaten of europeanen of wie dan ook, daar ben ik van overtuigd, het is ook vooral een kwestie van kansen krijgen... het feit dat je dan later, zelfs met je diploma in de hand,een job moet 'kopen' is natuurlijk een zeer slechte zaak, dat haalt eigenlijke bijna alle inspanningen op onderwijsgebied onderuit

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,986,320 pageviews Een website van indahnesia.com