Schandalige toegangsprijzen Pasar Malam 2006

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
70 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
kiwimave
Gebruiker
User icon of kiwimave
spacer line

48e Pasar Malam Besar
25 mei t/m 5 juni 2006, Malieveld Den Haag

Dagkaarten
Normaal € 10,50
Normaal za of zo € 13,50
65+ doordeweeks € 7,50
65+ za of zo € 9,--
Kind. 2 t/m 11 jr € 4,50
Studenten € 8,--
CJP € 6,50
Groepen doordeweeks
(min. 20 pers.) € 9,-- p.p.

Groepen za of zo
(min. 20 pers.)
€ 11,-- p.p.
Personeelsverenigingen doordeweeks € 9,50 p.p.
Personeelsverenigingen
za of zo € 12,-- p.p.

13,50??????????????? Voor iets dat een MARKT is?? Het is ze helemaal in hun bol geslagen, die mafkezen..

En dan te bedenken dat de standhouders zich ook blauw betalen: http://www.pasarmalambesar.nl/(...)MB-2006-tarieven.pdf

Waar gaat al dat geld naartoe???

Gracias. Sama sama

maseddi
Gebruiker
User icon of maseddi
spacer line

On 14-05-2006 21:20 kiwimave wrote:
48e Pasar Malam Besar

13,50??????????????? Voor iets dat een MARKT is?? Het is ze helemaal in hun bol geslagen, die mafkezen

Hoezo markt?

Het is een culturele manifestatie annex een beurs en geen markt zoals een vismarkt, of de groentenmarkt.
De Indische gemeesnchap laat zien wat zij in haar mars heeft en zoal te bieden heeft.
Mag best een prijskaart aan hangen.

Twee jaar geleden was ik daar ook bij, kostte toen 12,50.
Valt mee, prijs slechts 1 euro omhoog gegaan,

Keroncong is nu het hoofddthema.
Indische cultuur in optima forma.

Toch?

Ed

Sweet young thing

kiwimave
Gebruiker
User icon of kiwimave
spacer line

On 14-05-2006 21:34 maseddi wrote:

...

Keroncong is nu het hoofddthema.

Over Kroncong gesproken...ik kwam afgelopen jaar Didi Kempot (de Indonesische Frans Bauer) tegen in een hotel in Semarang, hij liep daar gearmd met een jonge vrouw die duidelijk niet zijn dochter was richting zijn hotelkamer.... Emoticon: Wink Tja die Krontjongzangers zijn toch niet zo onschuldig als ze lijken he..

Gracias. Sama sama

maseddi
Gebruiker
User icon of maseddi
spacer line

On 14-05-2006 21:47 kiwimave wrote:

...

Over Kroncong gesproken...ik kwam afgelopen jaar Didi Kempot (de Indonesische Frans Bauer) tegen in een hotel in Semarang, hij liep daar gearmd met een jonge vrouw die duidelijk niet zijn dochter was richting zijn hotelkamer.... Emoticon: Wink Tja die Krontjongzangers zijn toch niet zo onschuldig als ze lijken he..

He Kimi,

Didi Kempot staat bekend als de vertolker van lagu pop jawa , bekend oa van stasiun balapan (solo).
Zangers, die zich gedragen als trouwe en eerbare huisvaders, die zijn volgens mij niet zo interessant..

Krontjong, das muziek voor de ouderen onder ons en slechts voor musicologen, freaks en historici interessant.

Onder de veertig en naar krontjong luisteren? Das wel verdacht.
Dat is hetzelfde als luisteren naar muziek van Heintje Davids ipv naar zeg maar Kane (om maar een modern voorbeeld te noemen, niet dat ik Kane zo geweldig vind)

De uitspraak: "Krontjong Nu bewijst dat krontjong, eventueel gemixt met pop of jazz, een toekomst heeft. ", is gewoon een PR praatje van intellectuelen, want eerlijk gezegd krijg ik van keroncong gewoon slaap en luister ik liever naar Sheila on 7, Padi, Radja, Slank oid.

En zo mist "de indische gemeenschap" weer een kans om de jeugd te enthousiasmeren voor haar zgn. cultuur - die er volgens mij niet meer is - zij het dan dat men zich krampachtig vastklampt aan dingen die op het punt staan te verdwijnen.

Ed

Sweet young thing

Richy
Gebruiker
User icon of Richy
spacer line

On 14-05-2006 21:20 kiwimave wrote:
Waar gaat al dat geld naartoe???

Doc,

Wellicht interessant om de zaak eens na te trekken op www.kvk.nl met onderstaande gegevens... jaarrekeningen zijn er o.a. op te vragen... die 9 euro heb ik er alleen niet voor over. Toch weer bijna de entree voor de PMB of een sateetje Emoticon: Puh! Emoticon: Wink

Naam: Pasar Malam Besar B.V.
KvK-nummer: 27129842 0000

"Veel mensen hebben een te hoge dunk van wat ze niet zijn, en een te geringe dunk van wat ze wel zijn".

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Di schandalige prijzen is een vast thema, ze hebben een 1 bij de euri en een 1 bij het jaartal opgeteld, verder ouwe koek. Wellicht een Nederlandse suggestie voor al die Indische ouwetjes die zich geript gaan voelen, thermos kopi en pakkie brood meenemen (pindakaas met veel sambal) Emoticon: Shiny

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

De oorsprong van Krontjong is toch Portugees.
Werd meegenomen / beoefend door "de zwarte christenen " in de begintijd van VOC.
De "zwarte christenen"zijn later bekend als de groep Toegoenezen .
Later werd het overgenomen door bepaalde groep Indische nederlanders , en verder meegenomen naar nederland.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

arie_h
Gebruiker
spacer line

Gut, ik ben het zowaar een keer met Sid eens Emoticon: Smile Keroncong heeft Portugese roots & bovendien heel veel gemeen met fado. Niks mis met het feit dat Indo's de krontjong omarmd hebben, maar het is echt geen "puur-Indische muziekstijl". Puur Indisch bestaat sowieso niet. Dat is een contradictio in terminis, so to speak.

Overigens vind ik keroncong meestal niet om aan te horen, behalve zgn. keroncong asli uit kampung Tugu, waar een authentiek 'Toegoenees' keroncong-orkest nog dagelijks repeteert op de voorgalerij van orkestleider Samuel Quiko (jawel, een Portugese achternaam).

Je kunt hun cd bestellen via o.m. Proxis.nl en samsammusic.nl dacht ik. Gewoon even Googlen anders; het iets van ' Orkes Keroncong Cafrinho Tugu'.
Overigens zijn ze live veel authentieker en minder gelikt dan op cd. Luister bijvoorbeeld naar de NPS Radiodocumentaire over de Toegoenezen op www.omroep.nl/nps/radio/bijlage/1999/0812.html. Je hoort in de intro en de tussenstukjes telkens fragmenten van het orkest. O.m. een hele coole versie van 'Kleine Greetje uit de polder'. Zeer bizar om zo'n lied in Jakarta anno 1999 in krontjong-stijl in het Nederlands uitgevoerd te horen worden...

maseddi
Gebruiker
User icon of maseddi
spacer line

na de zeer informatieve reacties van Om sid en Arie-h.
Ik ben zelf in het bezit van 2 krontjong cd's , hetty koes endang en een verzamel cd met oa Mus Mulyadi.
zogenaamde krontjong indonesia asli.

vind ik best om aan te horen, niet zo "cemplang"

waar ik iets tegen heb is kroncongmuziek a la nina bobok.
Kan ik zelf ook spelen met mijn eigen primitieve gitaarspel.

Maar ik ga, ter vergelijking, geen singeltje kopen - ook niet om nostalgische redenen - met daarop het liedje slaap kindje slaap gezongen door eender welke mij dierbare zanger dan ook.

Dan dat geflirt met die hawaiiaanse muziek door veel indo's, en maar beweren dat dat nu indische-cultuur is.
Ik weet van mijn vader dat in zijn tijd films over hawai heel populair waren en zeker ook de muziek..Bali hai of zoiets?

Niet alleen indo's waren daar zeer verrukt over maar ook amerikanen...het waren overigens zoetsappige amerikaanse films.
Maar om dat nou indische of indo-cultuur te noemen??

de steelguitaar werd overigens door amerikanen in de hawaiaanse muziek ge-introduceerd, en die hawaiaansew muziek bestond slechts uit tromgeroffel. en de hawaiiaanse dansen waren rituele (religieuze) dansen, zoals balinese hanengevechten oorspronkelijk zeer religieus van aard waren (bloedoffers) en de balinese dansen ook.

Dat westerse mannen uiteindelijk zich begonnen te concentreren op de onderbuiken van de dames, en eea uit de kontekst haalden, is hun goed recht.
Maar dat was de oorspronkelijke bedoeling niet.

Ed

Sweet young thing

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Bali hai is een bier merk Ed en Krontjong Panjanji Suara Bintang Baru.
Taran Bulan , Sarina, Solo,Purnama noem maar op.
Even weg swijmelen als je je eigen eenzaam voelt.
Mina Padi och je kan er zo veel noemen maar gewoon muziek niet voor elke dag NEEN dat gelukkig niet ook in Indonesie niet daar hoor je disco en toch wel die Muziek met Arabisch klank in vloed soms klinkt dat wel leuk.
Maar ik heb Kleinkinderen dan is Nina Bobo toch ook wel leuk om samen dat te zingen hoor.
Ja dan moet je, je eigen even als kind waanen dus niets mis mee.
Wat ook voor kinderen leuk is Topi saya Bundar leuk om mee te doen.
Kijk dat had je niet gedacht van die ouwe Emoticon: Nice

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Even over die verschrikkelijke muziek waar Mas Edi het over had:

De Kilima Hawaiians : na de oorlog en tijdens de strijd tot behoud van Indië beleeft het genre Nederhawaiian een ware hausse. Kort na de oorlog zijn er ongeveer 600 Hawaiianbands die regelmatig optreden. De Kilima Hawaiians zijn veruit de beroemdste, ze vullen grote zalen zoals het concertgebouw in Amsterdam. Vic Spangenberg wordt in 1945 vervangen door Theo Ehrlicher (4 april 1916). Om de mensen meer waar voor hun geld te geven, breiden ze hun repertoire uit met cowboy-, Indische en Zuid-Afrikaanse liedjes. Bill Buysman brengt ook onder de naam Bill Kilima & His Singing And Swinging Cowboys singles uit.

Hier een vreselijk voorbeeld van een tekst van hunnie:

Indisch Visserslied

Als de zon aan de kim is verrezen
Orang blanda djalan djalan

Loop ik langs die schone dreven
Kami pigi pentjari ikan

Loop ik langs die schone dreven
Kami pigi pentjari ikan

Maar wat hoor ik daar door de bomen
Njonja manis doedok menjanji

Hier laat ik mijn hengel zakken
Boewat pantjing satoei ikan

Hier laat ik mijn hengel zakken
Boewat pantjing satoei ikan

Duizenden sterren aan de hemel
Tjoema satoe di atas ringin

Duizenden meisjes in de kampong
Tjoema satoe saja kipingin

Duizenden meisjes in de kampong
Tjoema satoe saja kipingin

We kunnen gerust aannemen dat deze ongetwijfeld zeer geile Hawaaise Indo met hengel zijn leuter bedoeld

maseddi
Gebruiker
User icon of maseddi
spacer line

Zieleffe

effe op internet gezocht

South Pacific (Bali Hai) (dvd)
(opnames o.a. op Tioman)

De film is Engelstalig

Het is een romantische musical van Rogers en Hammerstein uit 1958, dat zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog. De vijand is hier Japan.
Het speelt zich af op een tropisch eiland in de Stille Zuidzee. Deels zijn de opnamen gemaakt op Tioman en deels op het Hawaïaanse eiland Kauai. Er zijn twee verhaallijnen in de musical:
1) een ontluikende liefde tussen een Franse Plantage eigenaar Emile De Becque (Rosanno Brazzi) en een marineverpleegster, die gespeeld wordt door Mitzi Gaynor
2) een ontluikende liefde tussen een jonge Amerikaanse officier Lt. Joseph Cable (John Kerr) en een meisje van de eilanden Liat (France Nuyen).
De tweede verhaallijn was in 1958 nogal gewaagd, want het is een liefde tussen twee verschillende rassen. In Amerika bestond immers toch nog discriminatie? Om alles toch een beetje te bedekken werd er soms gefilmd met gekleurde filters.

Maar er waren meer films over hawai waar het volk van zwijmelde.

Nina bobok samen zingen met je kinderen voor hun slapen gaan, is te prefereren boven het op de achtergrond draaien van het plaatje gezongen door Gronloh of Tante Lien

Ed

Sweet young thing

maseddi
Gebruiker
User icon of maseddi
spacer line

On 15-05-2006 18:31 londoh wrote:
Even over die verschrikkelijke muziek waar Mas Edi het over had:

Zo londoh, alweer een stukje indische cultuur "ontmaskerd"???
Het blijkt jouw cultuur te zijn!

1. Indische rijsttafel een Hollandse vinding bereid door Javaanse baboe's die ook babi gebruikten bij hun maaltijden
2. Hawai muziek, Hollandse (Amerikaanse) schlagercultuur (Selvera's. Wama's, Zingende Zusjes, Cocktail Trio) met een dit keer exotisch( "indisch" Emoticon: Wink sausje.

Ed

Sweet young thing

arie_h
Gebruiker
spacer line

That's right, Ed. Zoals zo vaak begint iets als kunstje dat opgevoerd wordt voor de heersende klasse en wordt het later door het gewone volk overgenomen als zijnde 'volkscultuur'. 't Zelfde met van die zwarte minstreelshows in de US. Eerst vertier voor blanken, tegenwoordig heeeeeeeeeeeelemaal part of Afro-American heritage.
Of nog zoiets: rederijkerskamers in NL/Vlaanderen. Begonnen ter leringh ende vermaeck van de hogere klasse, later afgegleden tot bedenkelijke rijmelarij en inmiddels 'ontdekt' en beschermd als regionale volkscultuur in o.a. W-Vlaanderen.

Maar goed, kromtjong is natuurlijk wel wat anders dan die hula-hula-nonsens. Al moet je, zoals de Ed ook beaamt, wel uitkijken wat je koopt/luistert. Anders zit je kromtjongtechnisch gezien al snel in een schemergebied à la hawaiienne.

maseddi
Gebruiker
User icon of maseddi
spacer line

On 15-05-2006 23:23 arie_h wrote:

Maar goed, kromtjong is natuurlijk wel wat anders dan die hula-hula-nonsens. Al moet je, zoals de Ed ook beaamt, wel uitkijken wat je koopt/luistert. Anders zit je kromtjongtechnisch gezien al snel in een schemergebied à la hawaiienne.

OK, arie_h

Even verder op die krontjong, die muziek begint me te interesseren, en ik voel er veel voor om die indonesische krontjonguitvoeringen op de PMB bij te wonen, alleen mijn vrouw houdt daar niet zo van...

Ik heb hier het boek "Historical sites of Jakarta", van A. Heuken sj. bij de hand

Ik citeer (pg. 133-134), het gaat hier o.a. over het maken van instrumenten in Tugu

"...But keroncong also means a special kind of music. It goes back to the Arabicised North African tribes, who occupied parts of the Iberian Peninsula from the 8th to the 15th century
These Moors brought their music to Portugal in the early Middle Ages and from there it was brought to Goa (India), Malacca and further on Tugu .."

Wat lees ik hier?

Berbers, Moren. Marokkaanse Moslims als de Founding Fathers van keroncong?

Ed

Sweet young thing

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

On 15-05-2006 23:38 maseddi wrote:

...

"...But keroncong also means a special kind of music. It goes back to the Arabicised North African tribes, who occupied parts of the Iberian Peninsula from the 8th to the 15th century
These Moors brought their music to Portugal in the early Middle Ages and from there it was brought to Goa (India), Malacca and further on Tugu .."

Wat lees ik hier?

Berbers, Moren. Marokkaanse Moslims als de Founding Fathers van keroncong? Ed

Dat lees je misschien wel maar dat staat er helemaal niet. Op deze manier komen de praatjes in de wreeld, maar ja dat ben ik van die Indo's wel gewend. Is een onderdeel van hun "cultuur" hebben ze van die boomapen overgenomen. Eerder in kabar angin, isu en tilpon trotoar geloven dan in fakta. Je kan ook wel zegger dat er Noren staat, keroncong door de Vikingen naar Indo gebracht dat zou pas sensatie zijn en dan verklaren dat ABBA eigenlijk Indooos zijn. Emoticon: Bye bye

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 15-05-2006 23:38 maseddi wrote:

...

Berbers, Moren. Marokkaanse Moslims als de Founding Fathers van keroncong?

Ya , je hebt goed gelezen , De Portugezen , de Mooren(Moslim handelaren) hebben het meegebracht.
Maar nu is het ook van de Indiche gemeenschap geworden.

Over tjemplang , met een beetje terasi en andere bumbu's erbij word het ook echt hollands pittig.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Lon , als jij een leuke brief aan jou indische vrienden schrijf kan je mss korting krijgen.
Kan je ook de tempo dulu sfeer gaan snuiven .
Kan je xtra korting(desnoods tawaren) versieren , groepskorting voor indahnesia sobats ?

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Ayam sori Sid,

Mooren - Muslim handelaren, nee hoor komt van Moro, dus zwarten.

Mij krijg je echt niet naar de Pasar Malam, vervelend koloniaal gebeuren. Ik snap ook niet wat al die mensen die op dit soort fora komen daar te zoeken hebben. Als je wat er bij legt heb je en retour Indonesia. En als je zo naar het eten van hiero verlangt neem je maar een broodje pindakaas met veel sambal. Of je gaat even een gestoomde makreel halen. Trekt de graat dr uit, je bakt een ui met veel sambal (bajak) dr bij. De makreel sla je open, leg je op aluminium foli even wat limun nipis sap, paar blaadjes jeruk purut, warme smabl/ui dr tussen smeren, dichtslaan en vouwen, paar uurtjes wegleggen. Later eten met nasi en acar ketimoen asem-manis en je bent de hele PMB vergeten.

Laatste keer dat ik op de PMB was was dat gratis, kan dr zo gratis in, via een kennis die bij een stichting werkt, ik lijk wel achterlijk vers uit Indonesia daar naar toe. Ga liever naar de Wallen of Yab-Yum

Gruces

arie_h
Gebruiker
spacer line

Sid, die Arabieren die je er nu bijhaalt, hebben echt niets met kroncong te maken.

De basis van de kroncong ligt in Portugese volksmuziek. Fado is niet de basis van kroncong, maar kent dezelfde basis als kroncong. Namelijk de oorspronkelijke muziek van het gewone volk in Portugal. Die muziek is al net zo weinig oorspronkelijk als het Hawaïaanse hula2-gebeuren, want die Portugese muziek kent weer Gallicische én Moorse invloeden. Net zoals de flamenco Moorse invloeden kent. Maar om kroncong nu Moorse muziek te noemen, slaat nergens op. Dat Moorse aspect is maar een van de vele invloeden.

Het citaat dat Ed noemt, is dus ook een beetje kort door de bocht. Alsof die Moren spelend op hun kroncong-gitaar de Taag op kwamen varen, Portugal veroverden en gelijk ff door-ukelele'den naar Betawi.
(Overigens zijn er volop muziekgeleerden die sowieso hun vraagtekens hebben bij de Moorse invloed op Portugese volksmuziek - en dus op fado en kroncong)

Zoals álle zogenaamd 'oorspronkelijke' muziek is ook krontjong simpelweg een product van vermenging van stijlen. Een beetje Gallicisch, een snuifje Moors, wat gamelan-nabootsingen erin voor de couleur locale en uiteindelijk, godbetert, Nederlandse heimat-teksten.

Maar goed, ik gaf eerder al toe dat ik écht goeie kroncong (uit Tugu zelf liefst) wel kan waarderen. Die kroncong heeft dezelfde 'saudade' als goeie fado. Ik citeer: "Het sleutelwoord van fado is saudade: een onbestemd heimwee naar iets wat voorbij is en nooit meer zal komen. Het is geen wanhoop, wel een soort droeve nostalgie".

Iets dat Indo's ongetwijfeld aanspreekt, maar wat maar al te vaak onterecht als typisch Indisch wordt weggezet. Helaas wordt heel veel foute kroncong met een dusdanige tempo doeloe-glimlach gebracht, dat er van dat oorspronkelijke oprechte gevoel van weemoed totaal geen sprake meer is. Wat overblijft is zielloos getokkel en gejank.

Terug on-topic: ik geloof dat voor die PMB dat Tugu-kroncongorkest ook wordt ingevlogen. Mits voorzien van een niet al te gelikte geluidstechnicus en niet over-gearrangeerd, kan dat nog best leuk worden. Hopen op de echte ouwe stamp en bidden dat ze niet teveel rekening houden met hun publiek.

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Deze even van me eigen forum gekopieerd (Veel Tugunezen zijn in 1949/50 naar Hollandia op N. Guinea gegaan)

Hieronder een mail van de manager van Krontjong Toegoe:

Afzender: Audie Michiels - woensdag, 3 mei 2006 om 14:47
Hallo apa kabar semua?
Krontjong Toegoe dari Jakarta sudah siap mau berangkat ke Tongtong, so please don't miss it.
In the tongtong festival they planned that Krontjong Toegoe will play 2 times daily at Bintang Theater and Tongtong Podium.
Be side the regular performance we also prepare for a seminar that we can give some explanation of Krontjong misic and how to play it. Each instrument that we use in Krontjonhg Toegoe will be explored and demonstrade. So if you interest to play Krontjong bring along your Music instrument and you can practice in the work shop . The workshop will be held by Mr. Ages, one of the player of Krontjong Toegoe,. He is Bachalor in music education formaly; he play violin, guitar, piano, saxophone. Of course the group Of Krontjong Toegoe will demonstrade the way to play the instruments.

Tongtong comite also ask Krontjong Toegoe for ajam session with Eric de Jong and SPINVIS band from Holland, but still under negotiation not yet fixed.

We also prepare a brand new recording CD of Krontjong Toegoe with new arrangement and new songs. At least 4 song is a popular song of Pance F Pondaag. Not to expensive for you, but if you buy the CD that means you help us to still exist since we have no financial support.

Well the CD will sale around 20 Euro, kecil man.....he....he...

And Tante Els,Oom Dirk,Oom Karel, Opa Tjemen, Kim, Eddy Pendjol, and all the family harus beli ya, kalau tidak kita bangkrut nih.
Well, if love music Krontjong please buy our CD.

Thanks for your support and attention, see all of you in TONGTONG.

AUDIE MICHIELS
KRONTJONG TOEGOE GROUP MANAGER

Dus mocht u altijd al iets op gebied van krontjong willen leren, ga naar een van de workshops op de PMB of neem uw instrument mee!

maseddi
Gebruiker
User icon of maseddi
spacer line

On 16-05-2006 12:22 arie_h wrote:

Maar goed, ik gaf eerder al toe dat ik écht goeie kroncong (uit Tugu zelf liefst) wel kan waarderen. Die kroncong heeft dezelfde saudade als goeie fado. Ik citeer: "Het sleutelwoord van fado is saudade: een onbestemd heimwee naar iets wat voorbij is en nooit meer zal komen. Het is geen wanhoop, wel een soort droeve nostalgie".

Iets dat Indos ongetwijfeld aanspreekt, maar wat maar al te vaak onterecht als typisch Indisch wordt weggezet. Helaas wordt heel veel foute kroncong met een dusdanige tempo doeloe-glimlach gebracht, dat er van dat oorspronkelijke oprechte gevoel van weemoed totaal geen sprake meer is. Wat overblijft is zielloos getokkel en gejank.

Terug on-topic: ik geloof dat voor die PMB dat Tugu-kroncongorkest ook wordt ingevlogen. Mits voorzien van een niet al te gelikte geluidstechnicus en niet over-gearrangeerd, kan dat nog best leuk worden. Hopen op de echte ouwe stamp en bidden dat ze niet teveel rekening houden met hun publiek.

Ja een reactie als deze werkt zeker een aantal vooroordelen weg

Dan heb ik waarschijnlijk naar de 'verkeerde' kroncong geluisterd, te vergelijken met klassieke muziek, Wiener Blut of zo, gespeeld door het
een of andere dansorkest.
Overigens, vroeger luisterde ik ook veel naar Griekse rebetika, zgn griekse blues.
De tranen sprongen me vaak in de ogen..

Dat was muziek dat in de sloppen van Piraues werd gespeeld door rebetis die afkomstig waren uit de kuststreken van Turkije
(veel grieken moesten nl na de grote oorlog tussen Turkije en Griekenland in 1920 of zo noodgedwongen naar Griekenland verhuizen)

De opnamen uit de jaren 20/30/40 van de vorige eeuw zijn gewoonweg schitterend.
Maar latere moderne opnames hadden dat typische sfeertje niet.
Volgens mij moet je echt geleden hebben om goede rebetika (of blues) te spelen.

Een haagse indo met een goeie baan bij het ministerie zal waarschijnlijke hele andere gevoelens hebben dan een indonesier uit een kampung bij Jakarta bij het spelen van krontjong

Ed

Sweet young thing

arie_h
Gebruiker
spacer line

Rebetika.. Lang geleden dat ik daarnaar geluisterd heb. Ik geloof niet, dat ik het zelfs maar op cd heb.
Dat wat je zegt over geleden moeten hebben, klopt wel denk ik. Maar los daarvan is het naar mijn idee sowieso dodelijk als eenvoudige volksmuzikanten (en muzieksoorten als dit zijn bij uitstek genres van 't gewone volk) de beschikking krijgen over veel te gelikte instrumenten, versterkers, regelpaneeltjes en vooral geluidsbanden & synthesizers. Dat haalt alle gevoel eruit. Dan wordt het alleen maar patsen op het podium ipv een gevoel overbrengen.
Zo heeft een (vroege) smartlap van Tante Leen, simpel begeleid door een accordeonist, zó veel meer karakter dan welk nummer uit hetzelfde genre van recente datum dan ook. Waar de eletronische trukendoos volledig opengegooid wordt, verdwijnt het gevoel op zolder. Overigens bestaat de begeleiding van Tante Leen op haar LP's uit een geluidsband - voor de echte, goeie prak moet je naar de allervroegste (dubbel-)singles.

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

On 16-05-2006 15:00 arie_h wrote:
Maar los daarvan is het naar mijn idee sowieso dodelijk als eenvoudige volksmuzikanten (en muzieksoorten als dit zijn bij uitstek genres van t gewone volk) de beschikking krijgen over veel te gelikte instrumenten, versterkers, regelpaneeltjes en vooral geluidsbanden & synthesizers. Dat haalt alle gevoel eruit. Dan wordt het alleen maar patsen op het podium ipv een gevoel overbrengen.

Doet me eraan denken toen Bob Dylan in 1965, even opletten jonges Opa spreekt Emoticon: Shiny op het Newport Foljk Festival, totaal onverwacht een electrische sessie deed met leden van de Butterfield Blues Band, de totale pleuris brak uit. Toch heeft ie daarna nog wel 'aardige" dingen gedaan, die "folksinger"

maseddi
Gebruiker
User icon of maseddi
spacer line

On 16-05-2006 15:10 londoh wrote:

...

Doet me eraan denken toen Bob Dylan in 1965, even opletten jonges Opa spreekt Emoticon: Shiny op het Newport Foljk Festival, totaal onverwacht een electrische sessie deed met leden van de Butterfield Blues Band, de totale pleuris brak uit. Toch heeft ie daarna nog wel aardige" dingen gedaan, die "folksinger"

totale pleuris in positieve zin?

Ik meen me te herinneren dat ergens in de sixties opeens een trend zich inzette waarbij ellenlang gitaarspel in de mode was,
Vervolgens kwamen er jazz-rock, Canterbury rock, symphonische, fusion van etnische muziek met pop en weet ik wat niet meer.
Ik geloof dan ook niet zo echt in een fusion van pop en krontjong.

Popmusici werden opeens virtuozen op hun instrumenten.
Alles klonk perfecter, en gelikter; de opnames, het gitaarspel, het toetsenspel

Emerson Lake and Palmer, Gentle Giant, Pink Floyd na het vertrek van Syd Barret, Supertramp etc etc.
Ik weet niet meer wat ik in mijn platencollectie heb gehad en daarna eruit geflikkerd, maar ik grijp nog altijd terug naar de ouwe Stones met Brian Jones, Paul Revere and the Raiders, Them, Lou Reed & Velvet Underground
Kortom, weer naar de witte blues, de garage/psych van de mid-sixties met klootjes en balletjes, en zo primitief als wat in oa. gevoel, want daar gaat het in de popmuziek toch om.
Ik luister niet meer naar dat gefriemel, en gepiemel.
Kan het niet meer aanhoren.

Een tijd geleden zag ik Joe Satriani (denk ik) op de tv.

Ik kon er geen touw aan vastknopen.

Outsiders kunnen eea vergelijken met een groep als the Red Hot Chilli Peppers met hun recht toe recht aan muziek (das nog punk/rock in de ouwe stijl) , die nu een "gigantisch" verkoop doen ontstaan naar kaartjes voor pink pop, terwijl het vorig jaar een aantal van die hoogdravende acts (oa die zgn Indo-groep Kane) nauwelijk slechts 1/3 van de totale verkoop veroorzaakte.

Maar ja, laat ook deze ouwe lul maar lekker kletsen

Ed

Sweet young thing

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Voordat B. Dylan met Like a Rolling Stone (meer dan 6 min) kwam duurde een liedje nooit meer dan 3 minuten. In de 1950'er jren werd de 2 min. vaak niet gehaald. Even on topic, keroncong maakt mij ngantuk, hoewel sommige soorten klinken wel als echte muziek, ik vrees echter dat het meeste gewoon rotzooi is.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

80,700,044 pageviews Een website van indahnesia.com