Hallo hallo!
Ik ben dus weken lang aan het zoeken welke visum bij mij past. Mijn moeder komt uit Bali vandaan, zelf ben ik in Nederland geboren en woon tijdelijk in Zwitserland. Mijn moeder woont nog steeds in NL - mijn vader is NLer, maar leeft niet meer. Mijn vriend woont zelf in Bali en zou dolgraag tijdelijk in Bali willen blijven. En natuurlijk mijn familie woont in Bali, maar wil een beetje afstand van ze houden.
Ingewikkeld allemaal
Ik ben met school gekapt in NL en ben dus naar Swiss gegaan om te werken. Ben het nu zat met mijn werk maar heb nu genoeg geld bij elkaar gesprokkeld om in Indo te blijven. Zelf zou ik weer willen studeren, en dan aan deze school:
http://www.isi-dps.ac.id/denah.html Ook heel graag de taal (want ik kan geen Bahasa Indo

).
Welk soort visum is nu het beste om aan te vragen VIA SINGAPORE (want hier in Bern, Swiss is teveel requirements).?
A. Social Visum via sponsor (mijn vriend) - 6 maanden en dan vernieuwen
B. Studenten Visum via school - 1 jarige visum - opleiding duurd 4 jaar
Bij optie B weet ik totaal niet wat de requirements zijn voor de visa (wat moet ik allemaal afegeven, maandelijkse fees, bank account statements etc.) en graag zou ik ze willen weten.
Mijn moeder is niet zo happy dat ik naar Indo ga, maar goed - ben dus oud genoeg om zelf beslissingen te nemen
Hopelijk weet iemand hier een antwoord op.
Gegroet!