Hari Njepy

Subforum Bali, het godeneiland 
101 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŰ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŰxecuteerd in IndonesiŰ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŰ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Deze week weer de jaarlijks terugkerende Hari Njepy op Bali.
Voor de gene die het nog niet weten is het toch even een dag om bij stil te staan.

Daags voor Hari Njepy is er een ogoh-ogoh optocht die doet denken aan de Carnaval in het zuiden van Nederland.
Met die optocht willen de Balinezen alle boze geesten van het eiland af jagen, de dag er na mag er geen licht, verkeer op wat dan ook zijn zodat de boze geesten de weg naar het eiland niet terug vinden.

Er is die dag werkelijk alles gesloten en in het hotel is het maar af te vragen over er voor eten en drinken is gezorgd.

Wij hebben van het hoofd van de buurt een schrijven gekregen waar wij ons aan dienen te houden.
1. Het is verboden om het huis te verlaten.
2. Het is verboden om licht of geluid te maken.
3. Aktiviteiten zoals werken, koken etc is verboden.
4. Tidak boleh mengumbar hawa nafsu, minuman keras, verboden om vurig te worden en de liefde te bedrijven en verboden om sterke drank te gebruiken.

De luchthaven is gesloten en er word erg steng gecontroleerd en flink opgetreden door de dorpswacht tegen de mensen die denken dat dit niet voor hen is bedoeld.

Voor ons is het een jaarlijkse vakantie naar een ander eiland, voor mensen die nu in Bali zijn raden wij aan om het zelfde te doen.

Overwinteraars die wij kennen vertrekken naar Nederland voor de grote dag, van een echtpaar hoorden we dat vorig jaar in hun best goed bezette hotel hooguit eten was voor een paar gasten en de genen die het niet wisten hebben die dag gewoon honger geleden.
Tuti & Jan

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Dit jaar is het trouwens op 30 maart, wellicht een handige toevoeging. Er wordt die dag ook niet op Bali gevlogen, het vliegveld is simpelweg dicht.

Martin-Solo.
Gebruiker
User icon of Martin-Solo.
spacer line

Emoticon: Yeah right!

Live life to the max.......

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Dat zouden ze ook eens in Nederland moeten gaan doen?
Welke dag kan je er voor bedenken, om alles gesloten te verklaren?
Een dag van bezinning, een dag zonder stres, een dag zonder verplichtingen, een dag waarop alles stil staat.
Wat zou dat Kosten? Emoticon: Stupid
En is het misschien dan ook mogelijk dat er geen TV uitzendingen zijn op de Nederlandse zenders.
Zou het dan kunnen dat men over 9 mnd een geboorte golf zal krijgen?
Gelijk het probleem opgelost van te weinig kinderen voor de toekomst, in Holland.
Och ik denk dat het tegenovergestelt zal gaan Tweede [Kertsdag] tweede Paasdag tweede Pinksterdag Emoticon: Smile
Zal eerder afgeschaft worden dan er een er bij komt! Emoticon: Red face

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Zou het dan kunnen dat men over 9 mnd een geboorte golf zal krijgen?

Wel aan de spelregels/voorwaarden houden zie punt 4:
Tidak boleh mengumbar hawa nafsu, minuman keras, verboden om vurig te worden en de liefde te bedrijven en verboden om sterke drank te gebruiken.
Jan

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Komt dan de buurman naast het bed staan? Emoticon: Devil
Is de sociale controle dan zo ver gaand, dat men elkaar komt kontroleren?
Of heeft men een zoort mythe die de geboorte van een kind, met afwijkingen krijg?
Hoe gaan ze met elkaar zo bezig zijn?, dat ze geen tijd hebben om daaraan te denken?
Kijk hier zou men uit verveling dat gaan doen, wat dan in Bali verboden is.
Een verboden vrucht is altijd lekkerde dan een gewoon vrucht. Emoticon: Clown

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Er word inderdaad gecontroleerd door een soort burgerwacht en ik sta er niets van te kijken dat er aan de raam van de slaapkamer word geluisterd.
Is er ergens een lichtspleet te zien word daar zeer zeker iets van gezegd, er is zelfs al sprake dat er gewoon geen electrisch en telefoon is.
Wij gaan gewoon van de niet meer verboden vrucht genieten in Lombok.
Groetjes,
Tuti & Jan

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Goede reis toe gewenst, en doe ze daar de groeten Emoticon: Worship

Martin-Solo.
Gebruiker
spacer line

Je zou bijna denken....zet gewoon de hoofdcentrale (stroom) stop....maar dat heeft iets meer gevolgen denk ik Emoticon: Yes!

chirpy
Gebruiker
spacer line

Iedereen een Hari Nyepi van een kletsnat Bali. Hoe kunnen Tuti en Jan nu beweren dat je Bali moet ontvluchten die dag om te gaan naar dat agressieve Lombok. Ik voel me daar niet echt thuis. Je komt je huisje uit en wordt van 'sochtends tot 's avonds gevolgd door opdringerige verkopers en anderen die je een poot uit willen rukken. Londoh zegt dat van Bali, maar uiteindelijk laten ze je hier met rust en dat heb ik op Lombok nooit gekregen. Dus....
Nyepi was wederom een fantastisch feest en we hebben ervoor de goden uit de hemel gebeden, maar het was die avond droog. In de tempel viel me weer op met welke godsvrucht mensen bidden. Het is wat moeilijk de diepere achtergronden van alle rituele handelingen te begrijpen, maar wanneer je er bent, mits juist gekleed, dan onderga je die godsvrucht en beleef je elke keer weer echt wat. Dat zou weer terug moeten komen in dat van god losgeslagen heidense Nederland. Nyepi was het een en al ellende, regen en wind, maar wanneer je toch binnen moet blijven, dan is dat niet erg. Het gemeenschappelijke gaat dan gelden. Gezellige contacten met je medereizigers, met de familie van de losmen. Veel geslapen, veel gelezen en wanneer je niet schreeuwt mag je ook vrijen hier die dag..Ik zag de volgende dag heel wat kussens buiten hangen die waren gebruikt voor het smoren van de kreten...
Het moet dus vandaag droog worden.. Vergeet het maar. In Lovina was er de afgelopen dagen een zware storm met veel onweer en veel inslagen. Hier in Ubud valt het wat dat betreft mee, maar een motortocht die in de planning zat, heb ik nog maar even uitgesteld. De weerberichten zijn niet erg hoopvol. Wel vanuit hier jullie allemaal veel sterkte toegewenst en geniet van de lente. Houdoe, klinkt triviaal, maar om nu meteen Balinees te zijn, lijkt me een beetje wouldbe. Je ziet ze hier wel rondlopen. Van die verlate hippies. Het staat niet. Ze blijven vreemdelingen hoe graag ze er ook bij willen horen. Effe wat kritiek op sommige Indonesiegangers.

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Chirpy en .....,
Iedereen is vrij om te doen met Hari Njepy wat hij/zij wil, ik heb mensen er op gewezen dat er rekening is te houden met enige zaken en beperking van de vrijheid, ook heb ik over ervaringen van overwinteraars geschreven, ik dacht dat daar niets mis mee is.

Wij ontvluchten Bali die dag omdat wij het niet zien zitten om 1 dag zonder bepaalde voorzieningen moeten leven en dat ons zaken worden verboden waar wij niet achterstaan.
In de loop der jaren ben ik twee keer tijdens Hari Njepy op Bali gebleven hetgeen voor mij welletjes is.
Er zijn ook mensen die hier wonen die 2 dagen een hotel nemen, daar is wel enige vrijheid.
Wij wonen in een Perumahan (woonbuurt) waar overwegend mensen met een ander geloof wonen, toch krijgen wij een schrijven in het Indonesisch en het Engels waar we ons aan dienen te houden.

Wij hebben dit jaar ondanks het slechte weer mogen genieten van Lombok en zijn bewoners die ondanks dat er bijna geen toeristen zijn houden van een grap maken en niet klagen.
Wij hebben twee dagen een auto met chaufeur gehuurd die ons de bezienswaardigheden van Lombok heeft laten zien zonder er een verkooptour van te maken, het tarief voor zo'n dag was IDR250.000.
De opdringerigheid van verkopers waar ik eerst bang voor was omdat dit op dit forum vaker wordt geschreven hebben wij geen last van gehad, misschien dat het komt dat ik ondertussen al een aardig woordje Indonesisch spreek.

Het welkom in Bali was weer overweldigend,wij nemen altijd een taxi van Blue-Bird net buiten de luchthaven, dat werd niet op prijs gesteld door enkele beunhazen die menen op die plek rechten te hebben op gebouwd.
Op de luchthaven zelf betalen wij het drievoudige van de Blue-Bird taxi, verschil mag er zijn maar dat is wat veel van het goede.
Jan

chirpy
Gebruiker
spacer line

Beste Jan, Je hebt gelijk dat iedereen Nyepi mag vieren hoe hij of zij wil. Ik vind die ene dag doodse stilte heerlijk. Voor de rest heb je m.i. nog veel teveel betaald voor die dag taxi met chauffeur op Lombok. Ik deed het voor 150.000. De officiele prijzen van de Taxis op Bali zijn echt sinds de benzineverhoging verdubbeld. Was het 90.000 naar Ubud vanaf de luchthaven, nu is het 175.000.
Voor de rest bevalt het hier nog even prima, maar langzamerhand begint het verlangen naar thuis en dat is Nederland weer te knagen.
De regen geeft daar ook aanleiding toe. Gisteren in Amed een meisje door de plotselinge regen meegesleurd en is verder onvindbaar. Triest.
In Gyangjar een echte banjir meegemaakt. De straat veranderde echt in een kolkende rivier. Nog nooit heb ik zoveel regen in korte tijd meegemaakt.

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Ik deed het voor 150.000.
Beste Chirpy,
Ik ben niet in Indonesie komen wonen om overal voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten (voor alles de minimale prijs betalen), ik kan vrij goed rekenen en weet dat die man met zijn vervoer twee leuke dagen heeft gehad met die 250.000, maar wij ook door zijn leuk programma, dus van twee kanten tevredenheid.
Dat de taxipijzen zijn verdubbeld in Bali na de prijsverhoging van de benzine is mij ook bekend, wij betalen met de Blue Bird nu precies het dubbele naar de luchthaven.
De beunhazen bij de luchthaven zijn ook dubbel zo brutaal geworden en echt geen Promotie voor Bali .
Jan

Joop Tebbens
Gebruiker
spacer line

Nyepi is prachtig om mee te maken. Zeker als je weet dat je op Bali bent .. je stelt je er op in en je hebt een hele dag om eens Ŕcht tot rust te komen. Helemaal niet erg! Lekker zelfs wel...

Enig idee wanneer Nyepi is in 2007? we zitten weer rond eind maart op bali en hopen weer nyepi mee te maken!

balibreeze
Gebruiker
User icon of balibreeze
spacer line

Nyepi is op 19 maart 2007 Joopie Tebbens volgens de balinese kalender

sing ken ken bli....

Joop Tebbens
Gebruiker
spacer line

Jˇˇˇˇˇ.... we vliegen 15 maart dus zullen Nyepi vol meemaken!

Mooi!

Martin-Solo.
Gebruiker
spacer line

Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Shiny

Milani
Gebruiker
spacer line

Wij zijn tot 4 april 2009 op Bali en Nyepi = 26 maart 2009

Wij hebben het nog nooit meegemaakt dus verheugen ons er echt op. Weer wat anders dan carnaval in Rio Emoticon: Party!

Martin-Solo.
Gebruiker
spacer line

On 08-08-2008 20:46 Milani wrote:
Wij zijn tot 4 april 2009 op Bali en Nyepi = 26 maart 2009

Wij hebben het nog nooit meegemaakt dus verheugen ons er echt op. Weer wat anders dan carnaval in Rio Emoticon: Party!

Hey Milani,

Moet je echt meegemaakt hebben! ik vindt het jaar in jaar uit geweldig.... vooral tussen de lokals.

robbert
Gebruiker
spacer line

Hoi,
Wat is er zo leuk aan Nyepi. tis zo als Jan beschrijft. Je mag niks,kan niks. Wat weer wel bijzonder leuk is, is de viering van Melasti, dit is meestal 3 of 4 dagen voor Nyepi.
Tijdens Melasti worden de tempelattributen ceremonieel gereinigd en wel aan het strand. Je ziet dus iedereen op z'n paasbest gekleedt en de mooiste tempelstukken. Er wordt ook muziek gemaak en heb je geluk dan kan je ook mensen die in trance dansen meemaken. Ik vind hiervoor het beste strand dat tussen Seminyak en Kuta, is een breed en openbaar strand dus hele dorpen kunnen tegelijk hun feest vieren.
Ook uiteraard de Ogoh2 optochten. Voor de mooiste ogoh2 moet je dan eigenlijk naar Dps. maar Sanur is ook niet verkeerd.
Veel plezier,met een beetje geluk zit ik er trouwens ook.
Rob

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

82,785,197 pageviews Een website van indahnesia.com