Film "Urug" al bijna 15 jaar geleden gemaakt

Subforum Indonesië op z'n Nederlands 
53 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Indonesië op z'n Nederlands > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

De verfilming van "Urug" naar het boek van Hella S. Haasse is al bijna 15 jaar geleden gemaakt ...... want het dateerd van april-juli 1992 en werd op Java verfilmd.
Het boek is in 1947 geschreven en in 1948 uitgegeven ........

"Heeft Nederland zijn koloniale geschiedenis verwerkt ???"

Of (nog) niet ???

Moet er een 'herdenking' komen van de verfilming ???

Moet Nederland zijn koloniaal verleden afsluiten of koesteren ???

'Ahu kura ahia, mansia nia'

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

I Emoticon: Confused ets wat gebeurd is kan je zo maar niet weg poetsen dus het zal altijd ons achterna zitten.
De geschiedenis is hier ook actueel, er is al zo veel op verschillende topic gediscuseerd en Mas Londoh weet hier heel veel van. Emoticon: Talk to the hand

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

Inderdaad, maar ........ "Urug" geeft een persoonlijke benadering ........

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Bijna al die verhaaltjes hebben wel te maken met een persoonlijke achtergronden . (Dus zal wel niet vreemd zijn dat het een persoonlijke kleur of benadering zal hebben.)

Bij Oeroeg dacht ik te lezen over een hechtzame vriendschap dat verstoord werd door de politiek.
En dat de hollandsche jongen met een "kater" bleef.
Over zijn vriend weten we niet .Tenminste zo las ik .

Het kan frustrerend zijn , maar het kan ook anders.

Anekdote: Een Indon. ambtenaar werd gedetacheerd in Nederland.
Er kwam een kleine "reunie"met zijn oude vriend/schoolgenoot.(ook ex landsgenoot).
Die is "gedwongen" om Indon. te verlaten wegens aktieve deelname aan een bepaalde onderdeel van de K .L.
Als hij daar gebleven was zou hij gekielhaald worden.

Een echte vriendschap zal wel blijven bestaan ongeacht de achtergronden.Nou het was een leuke middag geweest voor 2 gezinnen.
Bij de verhaal Oeroeg is het nog de vraag of er een hechte vriendschap was geweest . Ik denk van niet.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

arie_h
Gebruiker
spacer line

On 24-03-2006 07:58 sidia wrote:

Bij de verhaal Oeroeg is het nog de vraag of er een hechte vriendschap was geweest . Ik denk van niet.

Dus jij gaat je over een volledig fictief verhaal afvragen hoe het in werkelijkheid heeft gezeten? Interessante hobby wel... Emoticon: Smile

Overigens is de hele verhouding tussen die Nederlandse gast en zijn "Inlandse" vriend niet echt representatief voor hoe het er daar toen aan toe ging. De schrijfster creëert in haar verhaal een kilometers grote afstand tussen Indo's/Belanda's aan de ene en "inlanders" aan de andere kant. Een afstand die er wel was, maar die in werkelijkheid op menselijk niveau héél veel kleiner was dan Haasse in Oeroeg wil doen geloven. Wat Sid hierboven schrijft over die hereniging van vrienden is veel dichter bij de realiteit.
Trouwens, aan sommige spelletjes die die jongens in het eerste deel van het boek samen spelen, kun je wel héél goed merken dat Hella Haasse een vrouw is en geen weet heeft van jongensspelletjes.
Leuke poging van Haasse, maar te ver bezijden de realiteit van daar & toen om écht indruk te maken. Vind ik.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 24-03-2006 12:56 arie_h wrote:

...

Dus jij gaat je over een volledig fictief verhaal afvragen hoe het in werkelijkheid heeft gezeten? Interessante hobby wel... Emoticon: Smile

De schrijfster creëert in haar verhaal een kilometers grote afstand tussen Indos/Belandas aan de ene en "inlanders" aan de andere kant.

Leuke poging van Haasse, maar te ver bezijden de realiteit van daar & toen om écht indruk te maken. Vind ik.

*Fictief ?
Op zijn Indonesisch kan je zeggen:, Die Njonja Hasse punya jempol besar .
Emoticon: Very funny

*Kilometer afstand. ?
De afstand is zo ver zoals een afstand van 2 werelden kan zijn.

* Vind ik ook.
Vraag me af waarom het als warme singkongs werd verkocht.
Kennelijk zijn de lezers toch onder de indrukt geraakt ??

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

zo,n afstan Bapak Sidia + 450 km ? Amsterdam Parijs

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

On 24-03-2006 07:58 sidia wrote:
............................................
Bij de verhaal Oeroeg is het nog de vraag of er een hechte vriendschap was geweest . Ik denk van niet .........................................................................

Zeker al je dat gedeelte neemt in de bioscoop; in de film kreeg ik eenzelfde idee alsof het óók in Zuid-Afrika, tijdens de 'apartheid' had kunnen af spelen.
Alleen ontbreekt een bord met de vermelding 'voor blanken' (in 't Afrikâns) ...

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

On 24-03-2006 12:56 arie_h wrote:

...
..............................

Dus jij gaat je over een volledig fictief verhaal afvragen hoe het in werkelijkheid heeft gezeten? Interessante hobby wel... Emoticon: Smile ..............................................................

Overigens is de hele verhouding tussen die Nederlandse gast en zijn "Inlandse" vriend niet echt representatief voor hoe het er daar toen aan toe ging.....................................................................................................................................

Ik vind wel dat je veel tegenstrijdige dingen zegt hóór Mas Arie, .......... voor mij is die vriendschap die op de proef gesteld wordt door een 'koloniale maatschappij' héél herkenbaar en daar ging het volgens mij ook om, die 'jongensspelletjes' is bijzaak, althans vóór mij; misschien voor jou niet ......

Dat er zoveel b.k.n van verkocht worden heeft misschien óók te maken met vershillende generaties lezers .... kijk maar wanneer het boek geschreven was.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 24-03-2006 18:35 AnisJ wrote:

...

Ik vind wel dat je veel tegenstrijdige dingen zegt hóór Mas Arie, .......... voor mij is die vriendschap die op de proef gesteld wordt door een koloniale maatschappij héél herkenbaar en daar ging het volgens mij ook om,

Hangt ook af welke bril je aan hebt.

Over Zuid Afrika : Daar hebben ze borden met : Nie vor nie blanke.
In Nederlandsch Indie hebt je een andere versie : Verboden voor honden en inlanders.

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

On 24-03-2006 18:52 sidia wrote:

...

In Nederlandsch Indie hebt je een andere versie : Verboden voor honden en inlanders.

Het is de titel van een boek. Een bordje met dat opschrift zou men bij openbare zwembaden destijds aangetroffen hebben, maar daar zijn geen bewijzen van. Het wordt ook tegengesproken.

arie_h
Gebruiker
spacer line

Sid schreef:

Kilometer afstand? De afstand is zo ver zoals een afstand van 2 werelden kan zijn.

Lees dan even één regel verder, Sid. Ik schreef:

De schrijfster creëert in haar verhaal een kilometers grote afstand tussen Indo's/Belanda's aan de ene en "inlanders" aan de andere kant. Een afstand die er wel was, maar die in werkelijkheid op menselijk niveau héél veel kleiner was dan Haasse in Oeroeg wil doen geloven.

De woorden 'menselijk niveau' zijn daarbij cruciaal. Er waren regels, verwachtingen, rangen, standen... Maar tussen die regels door was er wel veel meer en veel informeler onderling contact dan Oeroeg ons wil doen geloven.

AnisJ schreef:

voor mij is die vriendschap die op de proef gesteld wordt door een 'koloniale maatschappij' héél herkenbaar en daar ging het volgens mij ook om, die 'jongensspelletjes' is bijzaak, althans vóór mij; misschien voor jou niet

Tuurlijk zijn die spelletjes bijzaak. Maar dat soort details geven voor mij wel aan dat de schrijfster continu nét even naast de feiten zit. Het boek geeft dus wel een aardig beeld, maar omdat het nét niet helemaal klopt met de realiteit zoals veel mensen die ervaren hebben, erger je je er snel aan. Vind ik.
En tuurlijk is een vriendschap die op de proef gesteld wordt door de koloniale maatschappij herkenbaar. Het thema is goed, de uitwerking kan beter.
Kijk wat 'de grote' Tjalie Robinson (aka Vincent Mahieu, ps. Jan Boon) erover geschreven heeft! Die slaat de spijker wat mij betreft op de kop: home.planet.nl/~siemboon/n-oeroeg.htm

Overigens is een vriendschap die op de proef gesteld wordt naarmate de vrienden in kwestie opgroeien, natuurlijk geen specifiek koloniaal thema. Zelfs hier & nu in Nederland anno 2005 speelt dat thema nog dagelijks: het ene vriendje gaat rechten studeren en het andere vriendje gaat op z'n 17e in de bouw of zo werken. Die groeien, soms tegen wil en dank, toch uit elkaar. Daar is verder weinig "tempo doeloe-specifieks" aan...

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 25-03-2006 13:22 arie_h wrote:
Sid schreef:

...

Lees dan even één regel verder, Sid. Ik schreef:

Ah Toean Arie, Ik heb ook iets verder gelezen.
Formeel (lijfelijk) is die "vriendschap" wel aanwezig en ook niet groot.
Ze "spelen"toch bijna dagelijks met elkaar.
Alleen hun verhouding en afkomst is anders.
Ik dacht dat de hollandsche jongen de zoon was van een toean belanda, en Oeroeg de zoon was van --------? .(weet niet meer van wie )
Dus er is geen sprake van gelijkwaardigheidheid.
Lichamelijk gezien is de afstand klein , maar geestelijk gezien niet.
Vriendschap kan alleen bij gelijkwaardigheid .

Ik weet hoe vroeger de verhoudingen zijn .

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 25-03-2006 12:25 dangdude03 wrote:

...

Het is de titel van een boek. Een bordje met dat opschrift zou men bij openbare zwembaden destijds aangetroffen hebben, maar daar zijn geen bewijzen van. Het wordt ook tegengesproken.

Beste Jan ,

ik heb de foto/afbeelding ergens in een boekje gezien .
Wat ook waar is heb je ook borden van verboden voor inlanders.
Ook dat verhaal van de treincoupe , voor europeanen (1sste klas ?) en voor ---.

Anekdote :
Een vader verteld aan zijn oudste zoon.
Er is ooit een misverstand geweest dat hij bijna verwijderd werd van een 1ste klas coupe omdat hij daar "niet thuis hoorde".(Hij is een Inlander).

Nu (21ste eeuw) zijn we geschokt , maar je moet het zien in die situatie .
Lain doeloe lain sekarang. Kan je ook niet vergelijken of ergaan van opwinden.
Doe ik ook niet .
groetjes

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Hi Sidia,

De bewuste foto/afbeelding van het bord heb ik ook wel eens gezien, maar het schijnt toch geen duidelijk bewijs te zijn dat die daadwerkelijk bij de openbare zwembaden aanwezig geweest zouden zijn.
De borden met verboden voor inlanders zullen er mogelijk geweest zijn en ik ontken niet dat er algemeen apartheid bestond destijds.

Als ik de verhalen uit die tijd mag geloven waren baboes, kokkies en tukang kebon zo ongeveer de enige inlanders waar de Europeanen destijds contact mee hadden.
Juga: lain kampung, lain adat

Mazzel, Jan

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Er zijn ook uitzonderingen geweest , ik ken persoonlijk tientallen inlanders (of mss honderden als je hun familie erbij gaat nemen ) die op gelijke voet , soms zelfs ook hoger staan dan gewone ("volbloed" Emoticon: Wink Nederlanders.

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

Ik heb die film op DVD weer geleend bij de bibliotheek, als extra krijg je een documentaire over de film ...... interessant dat de Nederlanders allemaal verwonderden over de Indonesiese 'vergevingsgezindheid' t.o.v. de Nederlanders ....... ondanks 'koloniale misdraging(en) ..... zoals Jeroen Krabbé zei: 'Wij kunnen van hen véél leren, wat betreft ons gerag t.o.v. Duitsers en de 2de W. oorlog .......' (Niet precieze citaat !!!)

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Arie .
Ik heb dat stukje van si Tjalie gelezen.
Het kan kloppen wat hij zegt ,over de vriendschappen onderling.
Maar hier lees ik de mening van een Indo .(indo europeaan)
Dat is vrerschillend met de mening /bril van een Blanke Man (in dit geval ontmaskerd als een vrouw).

Maar dat grapje van een buitenstaander (totok) tegen de vriendje van Oeroeg kan wel kloppen.(oeroeg werd uitgemaakt als de jongos= in feite is het nook zo=de zoon van de bediende)
Want die Oeroeg werd toch als een Inlander(dus inferiur gezien )door de blanke vrienden van de toean muda (jongeheer)
Het klopt ook want de vader van Oeroeg was de bediende van de grote toean besar.
Kan me moelijk voorstellen dat een kind van een bediende samen naar school kan gaan met de jongeheer ? (omstreeks 1920?) Hoe ken det .?
Dat moet je wel een grote duim hebben.
Ik ken een vrouw , (een Raden geboren omstreeks 1910) die kan met moeite naar een hollandse school gaan , waar ook kinderen van de edelen komen.
(de leerlingen zijn dus de nederlandse kinderen en de kinderen van de indonesische elite).
Ondanks dat ze vloeiend Nederlands spreekt/nederlands werd opgevoed en haar familie al 3/4 generatie bij de Binnenlands Bestuur zaten moest ze ook een aanbevelingsbrief hebben. (Ze komt dan uit een relatief goede familie)

Maar het is gewoon een fictie , daarom begrijp ik niet de "aanval" van si Tjalie.
In dit verhaal vind ik dat si Tjalire een beetje ngatjo .
Zou je dan niet afvragen wat de mening / gedachten van een Inlander op dat moment zouden zijn. ?.
Gelijkwaardige vriendschap ? . Aan me hoela.
Nogmaals het is tempo doeloe.
Beschouwd dit verhaaltje van mij in de categorie ter leering ende vermaeck.
groetjes.

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

On 25-03-2006 15:22 sidia wrote:............................................................
Het klopt ook want de vader van Oeroeg was de bediende van de grote toean besar.
Kan me moelijk voorstellen dat een kind van een bediende samen naar school kan gaan met de jongeheer ? (omstreeks 1920?) Hoe ken det .?
Dat moet je wel een grote duim hebben.
Ik ken een vrouw , (een Raden geboren omstreeks 1910) die kan met moeite naar een hollandse school gaan , waar ook kinderen van de edelen komen.
(de leerlingen zijn dus de nederlandse kinderen en de kinderen van de indonesische elite).
Ondanks dat ze vloeiend Nederlands spreekt/nederlands werd opgevoed en haar familie al 3/4 generatie bij de Binnenlands Bestuur zaten moest ze ook een aanbevelingsbrief hebben. (Ze komt dan uit een relatief goede familie)

Maar het is gewoon een fictie , daarom begrijp ik niet de "aanval" van si Tjalie.
In dit verhaal vind ik dat si Tjalire een beetje ngatjo ................................................

groetjes.

Maar 'Sid' er wordt vergeten hoe konden Sukarno, Subandrio e.d. in Nederland studeren dan ....... ; ik dacht er een 'verlichte periode' was in de Nederlandse koloniale politiek waardoor het voor hen mogelijk was om in 'het koloniale moederland' te studeren ........
Bovendien is er óók nog zoiets als het 'Javaansch studiefonds' die veel heeft bijgedragen aan de vorming van een 'Javaans kader' ....
Bovendien kan Hella H. altijd nog beroepen op haar 'fantasie als auteur', als excuus ......

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

On 27-03-2006 16:25 AnisJ wrote:

...

hoe konden Sukarno, Subandrio e.d. in Nederland studeren dan ...

Helaas voor "Bung Karno"heeft hij nooit een voet op Nederlandse bodem mogen zetten. Hij had Wilhelmientje Of Juultje zo graag willen ontmoeten. Emoticon:

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

On 27-03-2006 16:40 dangdude03 wrote:

...

Helaas voor "Bung Karno"heeft hij nooit een voet op Nederlandse bodem mogen zetten. Hij had Wilhelmientje Of Juultje zo graag willen ontmoeten. Emoticon:

Toen hij politiek aktief was, maar .... hij had op de 'Landbouw hogeschool' gestudeerd; ik had met een oude man, conciërge, kennis gemaakt die die Indonesische studenten van toen nog 'meegemaakt' had ...... dus.

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Naar mijn weten is hij nooit van zijn leven in Nederland geweest.
En hij heeft op de Technische Hogeschool te Bandung gestudeerd.

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

http://www.edvos.demon.nl/baha(...)rwerpen/soekarno.htm

daar staat zijn CV vermeld kijk op Google typ Sukarno in en je komt op verschillende site om er achter te komen wat er vermeld over hem staat. Emoticon: Laugh out loud

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Het wordt toch tijd dat we dit boek eens gaan lezen (twee delen):

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 27-03-2006 16:25 AnisJ wrote:

...

Maar Sid er wordt vergeten hoe konden Sukarno, Subandrio e.d. in Nederland studeren dan ....... ; Bovendien is er óók nog zoiets als het Javaansch studiefonds die veel heeft bijgedragen aan de vorming van een Javaans kader ....

Soekarno heeft nooit de landbouwhoge school gedaan.
Wel de TH in Bandung.Ik heb ook 2 ooms die daar gestudeerd hebben , maar het kost kapitalen.Door dat te duur werd zijn ze genoodzaakt om te stoppen doordat mijn opa jong overleden is ..Een andere oom is ook toen naar Leiden gegaan. voor rechtenstudie.
Een andere is naar een andere land gegaan omdat hij ook moeite heeft met de koloniale systeem.
Is terug gekomen als dokter.
Soekarno kon toen studeren omdat hij als ik me niet vergist gesponsored werd , zijn vader is ook een Raden , maar verdient niet veel (mss een arme Raden).
De Indonesische elite die toevallig rijk zijn kunnen ook hun kinderen naar Nederland laten studeren.De proces is pas op "gang"gekomen gekomen vanaf ong. 1900. Begin jaren kan je met 1 hand tellen.
De kinderen van de vorsten of sultan is een andere verhaal.
Ik ken een familie in amsterdam , een paar broers in de familie kunnen in Nederland studeren omdat hun vader een regent was.
De Indonesische studenten kwamen uit alle windstreken , dus niet alleen Javanen.
De meesten zijn van goede afkomst. Zij zijn dan de pioniers/ voortrekkers van de indonesische Nationalisme.Ze worden ook behoorlijk gedwarsboom door de Nederlandse koloniale regering.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

83,594,342 pageviews Een website van indahnesia.com