Poncke Princen

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
72 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Beste Schultz, Ik weet niet of ik je goed heb begrepen, maar volgens mij is Tjalie Robinson alias Jan Boon wel een echte Indo. Hij was mede uitvinder van de ‘Pecoh’ taal en heeft menig leuk boekwerk geschreven, ook onder de naam Mathieu. Hella Haasse was(is) wel een rasechte Hollandse meid, hoewel in Indië geboren.

Maar terug naar on-topic, ik heb het een en ander gelezen over die beruchte Jan, die door zijn Haagse vrienden ‘Poncke’ werd genoemd, naar een befaamde pastoor met die naam.
Van 1943 tot de bevrijding heeft hij in een concentratiekamp doorgebracht omdat hij probeerde naar Engeland te vluchten om tegen de moffen te vechten. Na de oorlog deserteerde hij, maar werd gepakt en naar den Oost gestuurd. Daar deserteerde hij opnieuw en liep over naar de TNI waar hij het tot luitenant bracht. Ondanks dat er door een Nederlandse industriële club een prijs van fl. 40.000 op zijn hoofd was gezet, werd hij nooit gepakt. Na de oorlog werd hij Lhadji en volbracht een pelgrimage naar Mekka. Hij werd parlementslid in de tijd van Soekarno, maar verzette zich tegen zijn ondemocratische methoden en werd vijf jaar de bak ingestopt. Ook onder Suharto bleef hij zich verzetten tegen de aantasting van mensenrechten en draaide voor opnieuw drie jaar de petoet in. Daarna heeft hij zich tot zijn dood ingezet voor de bescherming van de rechten van de mens en toen de NOVIB de subsidiekraan dichtdraaide bekostigde hij dit met zijn eigen spaarcentjes.
Ik wil hier niemand kwetsen, maar ik heb toch een enorme bewondering voor deze moedige man. Ik wil niet zeggen dat hij nou zalig dan wel heilig verklaard zou moeten worden, maar een film naar het leven van deze unieke persoonlijkheid zou zeker niet misstaan.
Jan.

Schultz
Gebruiker
spacer line

Latex heeft afgehaakt bij de discussie wie nu eigenlijk indisch is.Jan,vertelt mij dat Tjalie een Indo was - iemand met die naam moet wel een indische jongen zijn.Ik heb gezegd,dat er een boeiende woordenstrijd is geweest tussen onze Tjalie en de Hollandse Hella Haasse,die wel in Indië is geboren en opgevoed,maar die volgens Tjalië niet Indisch is ( niet indische opvattingen heeft).Heb ik dan niet gezegd wie Tjalie was?Ik dacht dat iedereen hem kende.Tjalie is de alias van Jan Boon,die zich ook Vincent Mathieu noemde.Een rasverteller,vooral in pecoh. Emoticon: I love it

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

On 07-07-2005 23:28 Schultz wrote:
Ik dacht dat iedereen hem kende.Tjalie is de alias van Jan Boon,die zich ook Vincent Mathieu noemde.Een rasverteller,vooral in pecoh.

Het is duidelijk dat jij weet wie Tjalie was Schultz. Maar ik denk dat het tegenvalt wie hem tegenwoordig nog kent, misschien dat sommige forumleden weten dat hij de grondlegger was van Tong Tong/Pasar Malam Besar. Als ik hier bij mijn plaatselijke bibliotheek kijk kan ik met moeite één boekwerk van hem vinden, hoewel hij uitvoerig beschreven wordt in 'De Oostindische Spiegel' van Rob Nieuwenhuys.

Merdeka
Gebruiker
User icon of Merdeka
spacer line

Beste mensen,

Het woord belandas moet ik veranderen in NL regering van de Moderator, merkwaardig, omdat in Indonesia het woord gewoon wordt gebruik zoals in Nederland inlander gewoon wordt gebruikt.

Merkwaardig dat in een Indonesia forum geen bahasa Indonesia geschreven worden Moderator?
Een van de weinige landen die bezet zijn heeft een eigen taal DE BAHASA INDONESIA.

Het bleek in dit forum dan men allen weet van de Japanse geschiedenis terwijl de NL regering veel erger zijn. Het feit is dat voor de Japanners in kwam om de NL regering in drie dagen uit te knikkeren de NL regering al bezetters waren. Toen de Japanners Nederlands Indië heeft bezet is in Nederland de Duitsers de bezetters. Na dat de NL regering bevrijd zijn gingen de NL regering opnieuw een land die 18000 kilometer ver bezetten en de wreedheden die de NL regering hebben ondergaan in praktijk brengen. Zoals veertigduizend mensen executeren i Sulawesi en in Rawagede 431 mensen vermoorden alleen omdat de NL regering Kustario niet kunt vinden. Gerbong Maut www.omroep.nl/human/radio/docu/1999/docu2712.htm http://www.bondowoso.go.id/pr_wisata/stasiun.htm niet te vergeten. Als de NL regering over de Buirma soorlijn hebben heeft Indonesia ver voor deze gebeurtenis de Jakarta Post Weg al gevoelt. De NL regering moeten ook weten dat het hoofd van Imam Bondjol als voetbal is gebruikt door de KNIL. De financiering van de politionele agressie is van de Marshallhulp, zo erg zijn de NL regering nor erger dan de Japanners en de Duitsers.

Vandaar hebben de NL regering geen respect op de 17 augustus 1945 de ke MERDEKAAN vrij van de NL regering 60 jaar geleden. Daarom is op 5 mei 2005 een comité “KOMITE UTANG KEHORMATAN BELANDA” in Jakarta opgericht en een petitie http://www.petitiononline.com/(...)h41244/petition.html aan de ambassadeur op 20 mei 2005 overhandigt.

Vreemd, dat een forum lid schrijft dat weinig in het onderwijs over deze geschiedenis worden gegeven. Hier blijk al uit dat de NL regering erger zijn dan de Japanners en de Duitsers. Sterker nog de NL regering hebben geen spijt.

Ter informatie zodat de NL regering ook weten hoe ze zijn. http://www.antenna.nl/wvi/nl/d(...)eschiedenis/ga1.html
Weet de forum leden waar het goud van de gouden koetst vandaan komt, van Jawa Tengah en hoe dit goud is verkregen………………….???????????

Citaat “aan beide kanten werd er terreur uitgeoefend !!!” de NL regering hebben daar niets te zoeken, gewoon oprotten.
Wat denk u, moeten de bangsa Indonesia de NL regering van harte welkom heten?
De NL regering zijn schaamteloos, schijnheilig en hypocriet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Trots moeten de belandas zijn dat Poncke voor de waarheid zijn leven opofferen.

Ter informatie, http://www.kirstenvos.nl/docs/(...)_LastVanDeOorlog.pdf

Salam
Merdeka

Schultz
Gebruiker
spacer line

Zo kan ie wel weer.!Je hebt je zegje gedaan,tegen zulk ongenuanceerd verbaal geweld is geen kruid gewassen.Laten we het toch ook over plezierige dingen hebben.Ik dacht,dat men zo vergevingsgezind was??? Emoticon: Confused Emoticon: Nooo

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

On 09-07-2005 23:15 Schultz wrote:
Zo kan ie wel weer.!Je hebt je zegje gedaan,tegen zulk ongenuanceerd verbaal geweld is geen kruid gewassen.Laten we het toch ook over plezierige dingen hebben.Ik dacht,dat men zo vergevingsgezind was??? Emoticon: Confused Emoticon: Nooo

Ik ben blij dat de eerste reactie precies dezelfde was als die van mij. Ik hoop dat de overige reacties toch nog 'normaal' zullen zijn, waar ik overigens ook vanuit ga.

Merdeka
Gebruiker
User icon of Merdeka
spacer line

De waarheid doet pijn Emoticon: I love it

RichardFvV
Gebruiker
User icon of RichardFvV
spacer line

Merdeka,

U maakt van uw hart in ieder geval geen moordkuil, wat op zich al te prijzen valt voor een Indo, aangezien ze vaak niet verder komen dan glimlachen. Over de rol van Nederland bent u wat mij betreft iets te eenzijdig, natuurlijk er zijn dingen gebeurt die Nederland beter achterwege had kunnen laten, maar ja, de kunst van het achteromkijken beheerst iedereen, nietwaar? Dikwijls zijn Indonesiers bezig iemand anders de schuld te geven van hun eigen missere, zelden eens eigen verantwoordelijkheid nemen en er gezamelijk de schouders onder zetten, altijd eerst kijkend naar hun eigen belang vandaar ook die verlammende corruptie die daaruit voort komt
Toen Nederland Indonesie verliet heeft het dat land achtergelaten met een goed bestuur, goede rechtspraak, die voor een groot gedeelte tot op vandaag geldig is, goede wegen, havens, onroerend goed, en zeer winstgevende plantages. Bovendien heeft Nederland er voor gezorgd dat er een gemeenschappelijke taal is gekomen immers het bahasa Indonesia is ontwikkeld door Nederlandse taalwetenschappers, een taal die van eminent belang is geweest voor de eenheidsstaat Indonesie. De beschuldiging dat de Nederlanders erger waren dan de Japanse
“ bevrijders” is gespeend van elke realiteit, ja de Indonesiers stonden de Japanners te verwelkomen als bevrijders, als Aziatische broeders, maar alras bleek dat de volgende bezetting zich aandiende door een bezetter
die alleen kwam om te moorden, verkrachten, en plunderen, een bezetter die tot op de dag van vandaag de tweede wereldoorlog in schoolboeken blijft ontkennen, dit in tegenstelling tot Nederland waar wel degelijk de kolonisatie en de politionele acties wordt besproken op school, maar wellicht dat Zukhunter zijn school niet heeft afgemaakt.
kortom we lieten een land achter met oneindige mogelijkheden en potentie, maar toen kwam die dwaas Soekarno die meende Indonesie na 350 jaar kolonisatie van de ene op de andere dag onafhankelijk te moeten maken, en feitelijk is toen de kiem gelegd voor de neergang van Indonesie en of je nu 17 aug neemt of 27 dec is van geen belang en is slechts nutteloze symboolpolitiek.

'Hij bevalt me niet.' Waarom niet? 'Ik ben niet tegen hem opgewassen.' Heeft een mens ooit zo geantwoord?

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

On 10-07-2005 19:53 Merdeka wrote:
De waarheid doet pijn Emoticon: I love it

Gelukkig zijn dergelijke waarheden vrijwel alleen van toepassing op mensen (Indonesiërs als je het wil) die in Nederland wonen en vervolgens lopen te kankeren op diezelfde regering.

Ik krijg een flashback naar mensen van de RMS waar ik in 2000 een praatje mee gehouden had. Het was de 3e generatie inmiddels, sommigen nog nooit in 'hun Molukken' geweest. Maar ze wilden dan wel hun RMS hebben. Het antwoord op de vraag of ze daar dan ook zouden gaan wonen bleef onbeantwoord. Stel je voor ook, een Hollander die op een eiland ergens ver weg weer in een huis zonder warm water en internet moet gaan wonen... dat kan toch niet...

Wat geschiedenis betreft weet ik te weinig van de heer Ponce Princen om er hierover mee te doen, echter termen dat Nederland niets te zoeken had en moet oprotten vind ik compleet waardeloos. Zeitgeist noemen ze zoiets... en dat heeft toch zeker enige invloed op hoe we tegen dingen aankijken.

Ik ben blij dat de gemiddelde Indonesiër een stuk vergevingsgezinder lijkt te zijn dan meneer Merdeka. Ik heb in mijn vakanties zo af en toe een uniek moment mogen hebben om met de oudere generatie Nederlandse woorden te mogen uitwisselen. Natuurlijk kun je in 1 uur niet een complete geschiedenis vertellen, vandaar die Nederlandse woorden, maar op vragen van mij waarom er geen haat is? Ach... het ligt toch allang achter ons?

Daar kan ik het ook het beste bij laten, omdat ik - geboren in 1981 - natuurlijk geen oorlog heb meegemaakt en er daarom vast maar geen mening over moet hebben.

Schultz
Gebruiker
spacer line

Ik ben wel van voor de Tweede Wereldoorlog,ik heb wel alles waar "Merdeka"over geschreven heeft meegemaakt,ik heb wel alle politionele acties en bersiap-acties meegemaakt,ben wel rweemaal in het kamp geweest,ik heb er wel een mening over,maar ik heb er nu wel genoeg van,om maar steeds te horen hoe slecht Nederland het gedaan heeft.Zoals het na vertrek van Nederland gegaan is,is geweldig. Emoticon: Yawn Emoticon: Yawn
Steeds heb ik gehamerd op genuanceerd discussiëren,maar dat blijkt voor dovemans oren bedoeld te zijn.
Probeer toch iets gezelligs te bepraten onder het genot van een kopje kopi (desnoods tubruk) of een Bintang,een beetje ngobrol bij ngopi.Het is toch al zo warm Emoticon: Nooo

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

On 10-07-2005 20:20 RichardFvV wrote:

Merdeka,
Toen Nederland Indonesie verliet heeft het dat land achtergelaten met een goed bestuur, goede rechtspraak, die voor een groot gedeelte tot op vandaag geldig is, goede wegen, havens, onroerend goed, en zeer winstgevende plantages.

Ik ben het er volkomen mee eens dat we niet mogen overdrijven, ook ik ben van na die tijd, maar in mijn ogen is het gedrag van de Nederlandse regering zeker na het loslaten van de "Ethische politiek" zacht gezegd "dubieus" te noemen. Het land dat achtergelaten werd eind 1949 was een grote puinhoop, eerst leeggeroofd door de Japanners en daarna nog 4 jaar oorlog met de bezetter van daarvoor. Na 27 december 1949, een datum waar alleen NL aan vasthoudt als ontstaan van de R.I ,heeft Indonesia nog 100'den miljoenen guldens schadevergoeding 'mogen' betalen. Ik zou makkelijk een veel grotere lijst van allerlei misstappen van NL kunnen maken, maar ik weet dat zoiets tegenreacties inhoudt vanuit de "neokoloniale" hoek (Kijk bijvoorbeeld even naar alle visum berichten waarin die neo kolonialen hun "recht" komen opeisen.)

We leven inderdaad in 2005, het verleden is geschiedenis, daarin zijn door de houding van NL een hoop dingen gebeurd die nooit goed te praten zijn. En zij die gaan zeggen "kijk eens wat een zooitje ze dr zelf van gemaakt hebben" doen er goed aan eens wat boeken over de koloniale geschiedenis te lezen, zonder vervuld te zijn van oranje voetjebalnasionalisme ,maar proberen dat verleden vanuit neutrale hoek te bezien. Het schaamrood zal je rood-wit-blauwe kaken verkleuren, en die kleur zal bloedrood zijn. Een ieder die hiero beweerd een hart te bezitten dat indonesia lief heeft zou Indonesia ook het voordeel van de twijfel moeten gunnen. Maar helaas........... Emoticon: Angry

Indonesia had niets toen het begon, het stond zelfs in de min, en werd na de soevereiniteitsoverdracht in feite nog ecomisch gecontroleerd door NL.

Gruces

Merdeka
Gebruiker
User icon of Merdeka
spacer line

On 11-07-2005 06:32 londoh wrote:

...

Ik ben het er volkomen mee eens dat we niet mogen overdrijven, ook ik ben van na die tijd, maar in mijn ogen is het gedrag van de Nederlandse regering zeker na het loslaten van de "Ethische politiek" zacht gezegd "dubieus" te noemen. Het land dat achtergelaten werd eind 1949 was een grote puinhoop, eerst leeggeroofd door de Japanners en daarna nog 4 jaar oorlog met de bezetter van daarvoor. Na 27 december 1949, een datum waar alleen NL aan vasthoudt als ontstaan van de R.I ,heeft Indonesia nog 100den miljoenen guldens schadevergoeding mogen betalen. Ik zou makkelijk een veel grotere lijst van allerlei misstappen van NL kunnen maken, maar ik weet dat zoiets tegenreacties inhoudt vanuit de "neokoloniale" hoek (Kijk bijvoorbeeld even naar alle visum berichten waarin die neo kolonialen hun "recht" komen opeisen.)

We leven inderdaad in 2005, het verleden is geschiedenis, daarin zijn door de houding van NL een hoop dingen gebeurd die nooit goed te praten zijn. En zij die gaan zeggen "kijk eens wat een zooitje ze dr zelf van gemaakt hebben" doen er goed aan eens wat boeken over de koloniale geschiedenis te lezen, zonder vervuld te zijn van oranje voetjebalnasionalisme ,maar proberen dat verleden vanuit neutrale hoek te bezien. Het schaamrood zal je rood-wit-blauwe kaken verkleuren, en die kleur zal bloedrood zijn. Een ieder die hiero beweerd een hart te bezitten dat indonesia lief heeft zou Indonesia ook het voordeel van de twijfel moeten gunnen. Maar helaas........... Emoticon: Angry

Indonesia had niets toen het begon, het stond zelfs in de min, en werd na de soevereiniteitsoverdracht in feite nog ecomisch gecontroleerd door NL.

Gruces

Menir Londoh,
Mengapa disini tulisannya halus di tempat lain sering anti Indonesia?
Waarom hier wel goed een constructief geschreven maar vaak op andere anti Indonesia?
Of heb ik het verkeer meneer Londoh?

Wie een beetje deze geschiedenis kent moet het eens zijn met u uit een zetting. Maar u ziet het maar na zestig jaar heeft de belandas nog steeds moeite mee zelf een prominente hoofd redacteur van de telegraaf meneer Kees Lunshof heeft er moeite mee. ( zijn artikel “Ben Bot” van 21 aug)
Waar ligt het aan meneer Londoh?

Salam

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

On 15-09-2005 23:12 Merdeka wrote:

...

Menir Londoh,
Mengapa disini tulisannya halus di tempat lain sering anti Indonesia?
Waarom hier wel goed een constructief geschreven maar vaak op andere anti Indonesia?
Of heb ik het verkeer meneer Londoh?

Wie een beetje deze geschiedenis kent moet het eens zijn met u uit een zetting. Maar u ziet het maar na zestig jaar heeft de belandas nog steeds moeite mee zelf een prominente hoofd redacteur van de telegraaf meneer Kees Lunshof heeft er moeite mee. ( zijn artikel “Ben Bot” van 21 aug)
Waar ligt het aan meneer Londoh?

Salam

U heeft het verkeerd Menir Merdeka, iedereen die mij kent weet dat ik altijd pro-Indonesia zal zijn dat betekent echter niet dat ik de verschrikkelijke misstanden die er vandaag de dag nog steeds in dat feodaal geregeerde land nog zijn maar "normaal" moet vinden. Veel van die misstanden zijn te wijten aan het feit dat Indonesiers alles maar kritiekloos slikken, zeker als er "geschoven" wordt Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny Yang paling penting adalah Duit Emoticon: Nice

Gruces

tukad ganga
Gebruiker
spacer line

Latex ik denk dat je stelling niet geheel juist is naar mijn mening .Dat je geboren bent uit hollands ouders,in Amsterdam dan ben je een Amsterdammer van geboorte ok kan me daar wel in vinden>Maar wanneer je in een ander land geboren bent,en niet de nationaliteit draagt van dat land ,kan je dus ook niet stellen dat je dan in dit geval Indonesier bent.
Het woord Indisch of Indo daar zijn zoveel varianten op.
Wat is Indisch ,Indonesisch met een holandse smaak of tint.
We zien dat in toko"s of Restaurant Indische..........naar mijn mening een tang op een varken.
Indo een mix tussen een Indonesier en een ...........Nederlanders die in het voormalige Nederlandse Indie trouwden ,hun kinderen groeiden daar op trouwden weer met de zelfde combinatie als eerst genoemde en werden uit eindelijk Indo"s genoemd..
Wie kan op deze forum kan mij precies uitleggen wat INDO of INDISCH is.
Ik weet dat we eigenlijk afdwalen van het onderwerp,maar daar ontkom je helaas niet aan.
Denk dat we een ieder moeten respecteren naar hun mening of P.P een held of een verrader was ,wat zou u gedaan in zijn positie ??????????

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Sodemieter toch op met dat stompzinnige gelul, zijn 100'den sites over, as je het verkeerd uitlegt wor je vergast, zo racistisch is dat gore tuig wel (excusez-moi les mots)

= edit: schelden.. sorry, maar er zijn meer bezoekers =

Heil Emoticon: Devil Emoticon: Devil Emoticon: Devil

RichardFvV
Gebruiker
User icon of RichardFvV
spacer line

Een Indo, een mens van gemengd ras, een nogal lelijke en verongelijkte plebejer al met al, heeft beslist een kostuum nodig: hij heeft de geschiedenis nodig als garderobe. Hij merkt daarbij evenwel dat niets hem goed past, hij probeert steeds weer iets anders. Een mens die de erfenis van een veelvormige afkomst in zich omdraagt, dat wil zeggen tegengestelde en vaak zelfs meer dan tegengestelde aandriften en waardecriteria die met elkaar conflicteren en zich zelden rustig houden, tot vervelens toe....... Emoticon: Stupid

'Hij bevalt me niet.' Waarom niet? 'Ik ben niet tegen hem opgewassen.' Heeft een mens ooit zo geantwoord?

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Het laatste is dus de promosi van de zgn Indocultuur met 18 miljoen subsidie uit Het Gebaar. De mensen zijn hier gekomen als Nederlander en gaan ineens na zoveel jaren de Allochtonenkaart spelen, terwijl de gemiddelde Nederlander legt te sijken over die "kankermoslims" Emoticon: Shiny Emoticon: Shiny Geen jaloerser mens dan de zgn Indo, Nederlanders let op Uw Saeck Emoticon: Shut up! Die "Haagse Zomer" is een fiasco van de 1ste Orde. Afijn nog enige dagen en dan breekt de herfst aan en vallen de "salam"blaadjes kunnen we ons opmaken waar die Blauwen volgend jaar weer mee komen waar ze ook nog meer "verontwaardigd" over zijn. Remigreren die eerste asielzoekers die NL ooit heeft gekend.

NB Dit bericht is buiten mededinging geschreven Emoticon: Shiny

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Tukad ganga:
Over INDO(nesisch) en Indisch .
Naar mijn bescheiden mening : Defenitie van Indonesier is
a.iemand met Indonesische nationaliteit
b., met een Indonesische (etnische ) achtergrond(suku / pulau) voor zover het na te gaan is.
Het kan ook voorkomen dat een Indonesier met een buitenlandse vrouw gaat trouwen..
De kinderen zijn dan Indonesiers met een gemixte achtergrond .l
c. meestal met een Typisch indonesische achternaam.

Indisch ( Nederlanders) :
a. Iemand met een Mix achtergrond ( vaak europeesch = indo europeaan)
Een buitenlander (in onze voorbeeld een nederlander ) is getrouwd met een indonesische vrouw.
b. met een vaak geen typische indonesische naam .
c. vaak met een niet indonesische nationaliteit ( bv Nederlands )
Zie ook de site van vd Broecke , dat kan ik goed volgen.

Persoonlijk is voor mij belangrijker de nationaliteit , daarna volgt de afkomst .(ethnische / suku).

Terug naar de topic : Ik zou niet bevriend willen raken met P.P.
groetjes

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

De VPRO heeft woensdag avond, 11 feb de documentere laten zien, ik meende in Holland document wijlenPoncke Princen in Indonesie.
Misschien in Uitzending gemist te zien???
Hij heeft wel heldhaftige daden verricht, hij was ook aanwezig bij die demonstraties tegen Soeharto.
Zeer interesant, en het was moeite waard om te kijken .................... Emoticon: Stupid Emoticon: So funny Emoticon: Blush

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

kiwimave
Gebruiker
User icon of kiwimave
spacer line

Ik heb enorm veel respect voor P.P, hoe hij zich, bijna als enige, zich durfde verzetten tegen de Nazi-praktijken die wij daar in Indo toepasten...hele dorpen werden daar uitgemoord en "onze jongens" keken altijd maar even de andere kant op. We hadden meer van dat soort kerels met ballen nodig, dan was het geweld hopelijk veel sneller gestopt!!

Gracias. Sama sama

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

ja daar ben ik langzaam aan toe gekomen, te begrijpen, dat het wel eens een kerel was, die risico durfde te nemen .
Te veel mensen hebben hem afgedaan als overloper, maar de daden die ze gisteren lieten zien, was hij toch een echte man, vooral als je dan bedenkt dat ze zijn vrouw vermoord hadden.
Nu de veteranen langzaam aan verdwijnen naar de eeuwige jachtvelden, is hij voor mij toch een held aan het worden.
Mijn broer was daar ook achter gebleven toen hij daar een meisje had ontmoet, wat zijn vrouw werd.
niet in die periode, maar na de onder tekening van die overdracht, is hij er tot 1967 gebleven.
Toen zag hij het ook dat Indonesie niet meer zou worden wat hij er, in het begin van dacht.
Hij is als spijt op tant,(?) terug gekeerd naar Nederland waar we hem als familie hebben moeten opvangen.............. Emoticon: Sadley Emoticon: Cry Emoticon: Confused Emoticon: Blush

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Robert
Gebruiker
User icon of Robert
spacer line

Ik heb de docu ook gezien en moet zeggen dat hij erg interessant was.

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Mijn respect gaat nog steeds uit naar deze historische en moedige persoon. Alleen jammer dat zijn grote vriend en auteur Wiecher Hulst zijn biografie niet heeft mogen schrijven ondanks de eerdere toezeggingen van Poncke.

henky
Gebruiker
spacer line

Poncke Princen altijd weer onderwerp van discussie. Achteraf is het altijd gemakkelijk praten. De geschiedenis geeft je vaak gelijk. Ieder heeft zo zijn gedachten. In 1986 kwam ik Princen voor het eerst tegen in de rechtbank in Jakarta. Hij stond op krukken en was omringd door enkele Indonesische studententen, die hij verdedigde.. Een indrukwekkend schouwspel. Jaren later in 1995 en 2001 heb ik hem diverse keren opgezocht in Jakarta en vele gesprekken met hem gevoerd. Ik heb respect gekregen voor zijn grote sociale inslag. Mooi vond ik zijn verhaal van Soebandrio die er voor zorgde dat Princen in de nor werd gezet. Na de Soekarnoperiode werd Soebandrio achter de tralies gezet. Het was Princen die hier tegen streed en hem opzocht. Vrijheid van meningsuiting en het opkomen voor de underdog was het credo van Princen. Hij kon vergeven dat zijn vrouw werd vermoord. Hem is nooit vergeven.

henky
Gebruiker
spacer line

Inderdaad Dangdude, Wiecher Hulst zat beter in de materie. Maar helaas er is wat geweest tussen die twee. Wat mij betreft was het ook beter geweest wanneer Dirk Vlasblom de pen ter hand had genomen,,maar hij kon zich dat op dat moment door zijn positie niet veroorloven.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

80,766,395 pageviews Een website van indahnesia.com