Subforum Geloof in Indonesië

forum.indonesiepagina.nl 
52 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Geloof in Indonesië > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŰ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŰxecuteerd in IndonesiŰ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŰ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Hi Mas,

Toen de Nederlanders voet aan wal zetten op Java was de islamisering bijna voltooid, dus de Nederlanders hebben daar weinig invloed op gehad noch zijn er de oorzaak van geweest. Ik ga natuurlijk niet ontkennen dat er conflicten zijn geweest tussen het Calvinisme en de Islam. Maar dat ging pas echt eerst in de 19e eeuw spelen. In de eerste eeuwen van Batavia waren het meer de contrasten tussen Katholiek en Protestant, omdat er nogal wat Katholieken van de Portugezen waren geerfd, ook bijna alle slaven die buitgemaakt werden in bijv. Malakka waren katholiek. Doch de VOC was wel bekend met die "Moorsche Dwangleer", ze deden zaken met heel wat Islamieten en konden het daarin goed vinden.

Ik weet niet of je "De oude Indische Wereld" van Ulbo Bosma en Remco Rabenhebt gelezen, staat heel wat in over dat smeltkroes gedoe, waarin het geloof een niet zo een belangrijke rol speelde de eerste eeuwen, zolang de gebieden niet onder gezag waren gebracht. Daarna duurde het nog heel lang voordat men vat op het uitgeoefende geloof kreeg, omdat de handel, wat in de VOC jaren toch het belangrijkste was zich vnl in de havensteden met zeer gemengde bevolking afspeelde.

Gruces

maseddi
Gebruiker
User icon of maseddi
spacer line

On 26-01-2006 08:17 sidia wrote:
Aan de andere kant is de radikalisering van de Islam , mondiaal gezien te danken aan de Amerikaanse Buitenlandse beleid , in het bijzonder door die cowboy uit texas en de NeoCon in de land van paman Sam.

Dit geldt dus voor de politieke islam. De moslim van de straat kan het met bovengenoemde uitspraak misschien wel eens zijn of zwaar anti-Bush zijn, maar hij hoeft daarbij nog niet te radicaliseren of orthodoxer te worden..

Wanneer ik de discussies mbt islam (in het algemeen) in ogenschouw neem krijg ik het gevoel dat er niet zo zeer een heilige (jihad) oorlog door maar tegen de islam wordt ontketend.

Is het niet zo dat het niet 'de islam' zelf is die tot politieke conflicten leidt, maar dat het (politieke) conflicten zijn die ervoor zorgen dat agressieve versies van de islam ontstaan en gebruikt worden (door dezen en genen)

De meeste Nederlandse discussies over de islam lijken meer geleid te worden door eigen ideeŰn dan door nieuwsgierigheid of drang naar kennis.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Nederland

Ed Vos

Sweet young thing

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Voor dit forum is alleen maar de Islam in Indonesia interessant, al dat andere verwarrende gekltets en al die misvattingen over dat geloof kunnen het beste achterwege gelaten worden. De Islam in Indonesia is op zn hoogst strontvervelend, maar niet wat er hier wordt gedacht.

Gruces

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 29-01-2006 22:14 maseddi wrote:

...

Dit geldt dus voor de politieke islam.

De meeste Nederlandse discussies over de islam lijken meer geleid te worden door eigen ideeŰn dan door nieuwsgierigheid of drang naar kennis.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Nederland

Ed Vos

Ya mee eens en dat is ook verschillend qua de felheid ,afhankelijk van de personen die er achter staan(of verschuilen).
Een andere belangrijke faktor is of ze ook aangevallen worden (of het zo ervaren) , want dan hebben ze het recht* en plicht= jihad om zichzelf te gaan verdedigen.
Het recht om je zelfs te verdedigen wordt ook benadrukt door de UN handvest.
Hier moet je wel duidelijk een onderscheid gaan maken of ze eenzijdig gaan aanvallen of dat het doen omdat ze aangevallen worden.
Het e.e.a werd ook door de M.U.I. van 1 vd grootste islamistische land ter wereld benadrukt.
De intervieuw werd zelf in een nederlandse tv uitgebreid gezonden.

*Onbekend maakt onbemind.
Dus ik ben het roerend eens met wat Mas Ed gekonstateerd heeft.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

De islamitische broederschap op dit forum heeft weer gesproken, wanneer beginnen jullie met parkeren ? Sory foutje moet bekeren zijn. Jantje wil vast ook wel meedoen, het forum klaarstomen voor de Indonesische wijfies.
Wie van jullie gaat er besnijden met een ouwe schaar ?

Gruces

Overigens vind ik dat Yerun dit topic maar moet sluiten, dat heeft ie wel om minder gedaan. Deze draad wordt misbruikt om ons een geloof op te dringen en niet waar het over gaat. Lijkt wel of ik weer in het Sundaneze woon, daaro heeft men ook de gewoonte om te pas en te onpas over die dwangleer te gaan sijken. Dat jullie moslim zijn is toch een privekwestie, hoeft toch niet vanaf de minaret geschreeuwd te worden.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

giegel giegel giegel

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Een nadere bestudering van wat lectuur leerde mij dat de overgang tot de Islam in diverse delen van Indonesia niet geheel geweldloos is gegaan. Het is jammer dat de mensen die zich muslim noemen op dit forum zich liever bezighouden ons te verhalen over hun geestelijke dwalingen dan werkelijke informatie te geven. Ik denk laat ze toch oprotten naar hun Mekka met die primitieve woestijnleer vol fata morgana's. Pas op ze hebben de plicht om elke kafir te bekeren tot de Waarheid al dan niet met geweld.

In 1539 viel Aceh de Bataklanden grenzend aan Aceh binnen om die dwarsleggers tot het ware geloof te bekeren, dit mislukte. Aan het begin van de 16e eeuw was het koninkrijk Demak gesticht door de Chineze muslim Cek Ko-Po. Demak had een groot en sterk leger. In 1523/4 werd in een koalisi met Cirebon Banten veroverd en tot een muslimrijk gemaakt. Banten veroverde op zijn beurt in 1579 het laatste grote Hindoe Boedha koninkrijk op Java Pajajaran en zo werd Sunda tot de Islam bekeerd.

Het woord is weer aan de dadelliefhebbers, die hebben alle details, want een rechtstreeks lijntje met Om Al.

Overigens is het in 1942 ook tot excessen gekomen toen Japan Indonesia binnentrok. o.a in Aceh zijn Nederlanders met geweld bekeerd en besneden door zij die de Ware Wijsheid voor zoete koek aannemen, die koek ziet groen vanwege de Islam.

Gruces

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Jantje wil vast ook wel meedoen, het forum klaarstomen voor de Indonesische wijfies.
Beste Londoh,
Het blijkt dat je Jan tidak lagi Bintang nog lang niet kent met dit soort opmerkingen.
Ik zou het heerlijk vinden om eens met jou een persoonlijk gesprek te hebben, schrijven is helaas niet mijn sterkste punt.
Na de vele topics waar jij een woordje hebt gedaan gevolgd te hebben denk ik dat wij heel goed door een deur kennen.
Jan

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Haha.. jan, ik moest zonet toch lachen. Je doet precies hetzelfde als wat ik doe met mensen die ik niet ken en nogal fel van stof/boeiend/arrogant zijn. Aanbieden om eens langs te komen. Erg leuk te lezen dat er meer mensen zijn die zo denken.

Maar goed, dat was offtopic uiteraard Emoticon: Smile

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Hi Jan,

Helaas, ik ben niet zo een "sociaal dier" soms zie ik dagen geen mensen en dat vind ik heerlijk. Ik ben ook moeilijk voor een afspraak te strikken, ik denk dan altijd : "wat heb ik aan dat slappe gelul". Ik doe zoiets alleen als ik er echt zin in heb of het moet net goed uitkomen. En dan nog heb je er weinig aan, want er wordt alleen maar gelachen, op dat soort momenten ben ik niet zo serieus, zoals je me kent van dit forum. Emoticon: Shiny

Ik ben echter geen misantroop, alleen niet zo een behoefte aan mijn medemens

Gruces

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

On 26-01-2006 15:27 AnisJ wrote:

...

(Tussen haakjes) Wat voor rol spelen de Oost-Javaanse steden Tuban en Gresik in dit geheel ???
Er was in de prÚ-Pattimura een grootverbond van deze steden met Molukkers van Lease en sultanaten Tidore/Ternate tegen de Nederlanders.
Maar ze waren zo slim om voordat ze bij elkaar kwamen, ze ÚÚn voor ÚÚn te vernietigen (de vloten) .....

Gresik is een havenplaats in de 9e eeuw door Chinezen gesticht en werd later een Islamitisch centrum onder Sunan Giri, een van de Wali-songo. Zainal Abidin, een leider van Ternate is in zijn jeugd van 1486 tot 1500 een leerling van Sunan Giri geweest Tot 1618 hebben de Ambonezen steeds schattingen in de vorm van kruidnagelen naar Gresik gestuurd. Ook Kakiali, een leider van Hitu heeft ooit bij Sunan Giri geleerd.

Gruces

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 30-01-2006 00:55 londoh wrote:

De islamitische broederschap op dit forum heeft weer gesproken,

Jantje wil vast ook wel meedoen, het forum klaarstomen voor de Indonesische wijfies.
Wie van jullie gaat er besnijden met een ouwe schaar ?

Overigens vind ik dat Yerun dit topic maar moet sluiten, dat heeft ie wel om minder gedaan. Deze draad wordt misbruikt om ons een geloof op te dringen en niet waar het over gaat.

Lijkt wel of ik weer in het Sundaneze woon, daaro heeft men ook de gewoonte om te pas en te onpas over die dwangleer te gaan sijken.

Selamat pagi dan selamat sore .
Zo , nu ben ik al een beetje uitgegiegeld, even op de serieuze toer gaan.

Het is omdat ik altijd met veel plezier de stukken van die Londoh lees en ook weet dat hij een amsterdammer is met een groot gevoel voor humor.
Ben toch eventjes een beetje in de war gebracht (vandaar het gegiegel).
Als je zijn vorige stukje leest zou je wel lezen dat hij een paar dingen door elkaar heeft gecampur.
a. Islamistische broederschap in deze forum ???? (welke dan )
bOver Jantje(welke ?) ,over besnijdenis met ouwe schaar.
c.voelde alsof hij weer in west java woont terwijl hij in midden java woont.

Dus mensen die pas in deze forum gaan hangen kan verkeerde conclussie nemen , zoiets dat hij misschien iets veel arak / tuak aren heeft genuttigd.
Ik verzekerd jullie dat het NIET zo is !!!!! EHwaar .Zeker weten.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Jeroen
mss is het verstandig om hem een beetje in de gaten te gaan houden , want het is een beetje vreemd dat hij aan jou vraagt om deze draad te sluiten.Niet zijn stiel vind ik.
Dus het is gewoon een grapje van hem .

maseddi
Gebruiker
User icon of maseddi
spacer line

Als je zijn vorige stukje leest zou je wel lezen dat hij een paar dingen door elkaar heeft gecampur.
a. Islamistische broederschap in deze forum ???? (welke dan )
bOver Jantje(welke ?) ,over besnijdenis met ouwe schaar.
c.voelde alsof hij weer in west java woont terwijl hij in midden java woont.

Wanneer londoh wild om zich heen gaat trappen - kun je er zeker van zijn dat hij ons gebruikt als vervangend onderwerp van zijn ongemak ..met de een of andere Javaan(se) die toevallig moslim is ook.

De meningen tav de islam - daar wil ik me hier even op concentreren - stammen nog uit de tijd dat de rooms katholieke kerk geobsedeerd was door het getal vier, en bezig was zich als gevestigde organisatie te profileren:
De vier windstreken, de vier evangelien, en alle boeken die de leer niet ondersteunden verbrandde (thomas evangelie het evangelie van barnabas, de Nag Hammadi geschriften)

Alle andere geloven waren of ketterse gnostiek (zeer christelijk en mystiek vgl de Katharen) of een Moorse dwaalleer.
Dat de islam zich heeft verspreid door middel van het rapier is een mening die ook post heeft gevat sinds de pre duistere middeleeuwen

Gevoel voor humo, dat heeft Londoh wel. Komische situatie ook, daar al zijn 'geliefden' moslima zijn, wanneer ik me niet vergis

Ed

Sweet young thing

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

On 30-01-2006 10:32 maseddi wrote:

...
Wanneer londoh wild om zich heen gaat trappen Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud - kun je er zeker van zijn dat hij ons gebruikt als vervangend onderwerp van zijn ongemak ..met de een of andere Javaan(se) die toevallig moslim is ook.

Dat geanalyseer van de Kafir door de Ware Gelovige, waar halen ze de moed vandaan, door Allah gegeven soms, nou die is niet zo scheutig met kadootjes. Ze lullen alleen maar over hunzelf en de Islam, terwijl er in koeienletters wat anders boven dit onderwerp staat. Dat is nou het domme aan die Islam, de volgelingen kunnen alleen maar in kleine circeltjes manouvreren, als de dood dat ze door Ome Al op een fout worden betrapt en straight naar de hel gaan, via een keur aan martelingen

Gevoel voor humo, dat heeft Londoh wel. Komische situatie ook, daar al zijn geliefden moslima zijn, wanneer ik me niet vergis
Ed

Ik heb mijn jongeheer (lul) vele malen in een Indonesisch katholiek gat (Goa Maria) gestoken en kan verklaren dat dat veel lekkerder is, omdat het zonder zondig gevoel gaat, wij katholieken mogen zondigen, want onze lieve heer is een goed mens, hij kent ons karakter en weet dat wij tot zondigen geneigd zijn, wij vragen om vergeving en maken nog een wip onder zijn goedkeurend oog. RK zijn is oneindig veel gezelliger dan je voor kut tot de Islam bekeren. Gezelligheid is een woord dat niet in Al ze Koran voorkomt.

Gruces

maseddi
Gebruiker
User icon of maseddi
spacer line

Ik heb mijn jongeheer (lul) vele malen in een Indonesisch katholiek gat (Goa Maria) gestoken en kan verklaren dat dat veel lekkerder is, omdat het zonder zondig gevoel gaat, wij katholieken mogen zondigen, want onze lieve heer is een goed mens, hij kent ons karakter en weet dat wij tot zondigen geneigd zijn, wij vragen om vergeving en maken nog een wip onder zijn goedkeurend

Ik kan hierop niets zeggen

Het nieuwe encycliek van Benedictus XVI gaat over de liefde (Deus Caritas Est -God is liefde), en wanneer gelovigen daaraan hun eigen invulling aan gevenů..Prima toch?

Sweet young thing

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 30-01-2006 10:55 londoh wrote:
Gezelligheid is een woord dat niet in Al ze Koran voorkomt.

Dat is zeker waar. Wat een zwartgallige bende. Lijkt de "zwarte kousen" kerk wel. Je mag dit niet, je mag dat niet, ............ je mag niks wat nou is net ff leuk is. Geen lol met Alloh.
Zelfs voor een kut zal ik me nooit bekeren; nog nooit gedaan in al de 35 jaar dat ik al om ga met moslims. Alles OK , maar hou die religie a.u.b. thuis. Ze mogen bij mij op het matje bidden (heb er zelfs een meegenomen uit Turkye speciaal voor mijn biddende broeders en zusters) maar daar moet het bij blijven.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 30-01-2006 10:32 maseddi wrote:

...

Wanneer londoh wild om zich heen gaat trappen

De meningen tav de islam - daar wil ik me hier even op concentreren - stammen nog uit de tijd dat de rooms katholieke kerk geobsedeerd was door het getal

* Ha ha ha ha , dat heet mencak mencak op zijn indonesians .
Zoiets de hollandse volksdans( horlepiep , klompendans).

*Ya dat is nog steed blijven hangen in de tijd Van Snoek Hugronje , praten ze nog over Moorse geloof of Mosselmannen (niet te verwarren met die uit volendam).

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Anis (een sprongetje maar wel relevant)
Je hebt gelijk over de invloeden van Java(indonesiers) die tot africa strekt.
Dat site over de phantomvoyagers.
Londoh vertelde iets anders , maar ya zelfs de guru sejarah kan ook iets vergeten.Want boven vertelde hij iets over Demak , een Islamitische Koninkrijk.
Zoals iedereen weet is Srivijaya en Demak de 2 Zeevarende naties van Indonesia..
Dit werd bevestigd door Tom Pires in zijn Summa Oriente 1515)
De javaanse Jong (schip) is zelfs groter dan de grootste schip v.d Portugezen.
Het woord Jong is al vermeld in een Prasasti vd 9e eeuw.
Ook is bekend de Zgn Borobudur Schip : staat afgebeeld in Candi Borobudur (9e eeuw).Dus de turisten van Indahnesia kan het nachecken of het wel echt staat.. Dat het niet verzinzels zijn van de Indonesiers.
Volgens Alfonso de Alberquerque(1511) vd Portugese vloot in Malaka , zijn de gemidelde grootte vd Javanse Boten van Demak 600 ton, de grootste zelfs 1000 ton) Of het waar is ? Mss heb ik verkeerd gelezen omdat ik mijn kacamata niet hebt. Zo ya dan is het een machtige vloot geweest.
DUS daardoor kan je konkluderen dat de Javanen ook de Islam heeft verspreid .(naast de Buginezen)
Ze zijn zelf beter uitgerust dan de kleine vloten van VOC.

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Javanen met grote jongkies ? (Yong Kee Emoticon: Bye bye ) Lijkt me sterk, ze vertellen mij altijd dat ze een weigerend kleintje hebben en dromen van een grote, doen ze alles voor, zeker op het gebied van slikken van obat kuat. Wat dat betreft heeft Allah bij zijn scheppende werk de Javaantjes behoorlijk misdeeld, bij het uitdelen der neuzen stonden ze ook al achteraan, dat is ook volgens hen zelf. Verder zijn ze slordig uit korte planken gezaagd.

Dan dat geschiedenislesje, een typisch Javaans product, veel grootse namen met daaronder een grootste conclusie. 13 regels, die 700 jaar omspannen. Zo wordt geschiedenis op Java bedreven ter meerdere glorie van Java Jaya, als ze de zee zien zijn ze al mabok laut.

Overiens ben ik niets vergeten in hetgeen ik schreef, ik hield me toevallig bij het onderwerp, want ben geen moslim die veel draaierij nodig heeft.

Even herinburgeren: Mosselen groeien niet in Volendam, waar men overigens behoorlijk katholiek is. Mosselen daar is Yerseke in Zeeland bekend om (geriformeerd) Je bedoeld zeker het woord "muzelman" dat is een verbastering van "musibah" hetgeen de westerlingen dachten toen zij voor het eerst werden geconfronteerd met die Moorsche dwaalleer. Van het eten van mosselen wordt de gemiddelde Nederlanderse m/v behoorlijk hitsig, dat begrijp je pas als je een mossel vers uit de schelp gewipt goed bekijkt, er zit zelfs een donkergekleurde kacang memek op de juiste plek binnen de lippen.

Gruces

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 30-01-2006 12:44 londoh wrote:
Javanen met grote jongkies ? (Yong Kee Emoticon: Bye bye ) Lijkt me sterk-----

Dan dat geschiedenislesje, een typisch Javaans product, veel grootse namen met daaronder een grootste conclusie.

Overiens ben ik niets vergeten in hetgeen ik schreef, ik hield me toevallig bij het onderwerp,
want ben geen moslim die veel draaierij nodig heeft.

Even herinburgeren: Mosselen groeien niet in Volendam, waar men overigens behoorlijk katholiek is. Mosselen daar is Yerseke in Zeeland

Ya Ya : het wordt tijd dat je de neuwe geschiedenis gaat lezen.
En ook jou sites gaan aanpassen , tenminste als het nodig is.
Anders zit je nog met dezelfde oude gedachtegang van de oude kolonialen , zoiets van , we hebben daar iets groots verricht of erger nog , we hebben de beschaving daarO gebracht.

Dit zij allemaaal te vinden in de westerse (universiteits) bibliotheken, werd die uitgevonden / of uit de fantasie (DuFan) van de Indonesiers.

De geschiedenis van de Indonesiers en hun beschaving is gewoon te lezen , ook in buitenlandse literatuur.Ik citeer hier alleen de buitenlandse bronnen.
(P.S het is gewoon een bevestiging en ook aanvulling van wat ik 40 jr geleden op school in den Oosten heb geleerd).

Tuurlijk moet je gaan bijhouden ,stel is voor dat je tegenstrijdige verhaal gaat vertellen in een forum.
Ben bereid om je af en toe te kietelen(gratis) , zodat je alert blijf.
Gewoon vriendendienst.
(over dat Muslim kan ik even niet volgen wat de relevantie is)

He he , dat is een kieteltje van mijn kant , je ziet het , je ben nog alert.
groetjes

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Wat is dat de "nieuwe geschiedenis"17 augustus 1945? toen Soekarno licht in dit land bracht en het bijna alleen maar slecht is gegaan en dat licht valt bijna dagelijks uit. Met uitzondering van een 15-tal jaren onder Soeharto toen de IndonesiŰr een beetje hoop op een beter bestaan kreeg. Ik ben eigenlijk alleen maar ge´nteresseerd in de koloniale en economische geschiedenis van Indonesia. Dat kan ik gebruiken, de rest interesseert me slechts zijdelings, de Islam zeker niet, wat ik heb geschreven heb ik uit een paar boeken (Indonesische) die ik hier heb leggen. Steek ik er zelf ook iets van op. Doch de Islam heeft economisch weinig betekenis gehad, is toch het geloof van zij die niets bezitten, zelfs geen hersens. Alleen schreeuwen en nazeggen is belangrijk, en als je de boel een beetje heb op kennen lichten dan ga je naar Mekka, naar die zwarte doos kijken, stenen gooien en air zam-zam halen. Islamitische munten kent eigenlijk alleen maar Aceh, mooie gouwe, maar moeilijk te ontcijferen, vanwege het schrift. Van Gowa zijn er ook een paar. Verder zijn er door de Nederlanders munten ge´miteerd (Ropij, daar komt Rupiyah vandaan) die gebruikten Arabische tekens naar een voorbeeld uit India. Je moet natuurlijk ook weten wat Hijjriyah betekent en dat om kunnen rekenen naar een door iedereen te begrijpen jaartal, de vlucht van Mohammed interesseert ons niet. Wij zien liever een timmerman met een bevruchte maagd op een ezeltje op weg naar een volkstelling en zelfs al was er geen plaats meer voor hen in herberg of huis, toch kende dat verhaal een happy end. Ik denk niet dat er een happy end in de Islam bestaat, alleen voor hen die sterven tijdens de jihad (tegen ons). Als ik hiero vrijdags tijdens de jumatan die Iman door zijn versterker hoor brullen, denk ik alleen maar aan hel en verdoemenis en zou ik me lichtjaren weg wensen van dat verdoemde godshuis aan het einde dezer straat. Hoe anders zal de hoop die er van de islam uitging in den beginne zijn geweest. Die Javanen zullen wel gedacht hebben toen ze die rijke handelaren zagen die dat geloof tussen hun handel hadden verstopt: kijk dat moeten we hebben, als we tot de Islam overgaan worden we rijk. Zoals in de vorige eeuw de Nederlanders door de Papuas geconfronteerd werden met de Cargo Culture. Hoe weinig is er van terecht gekomen. Indonesia heeft net 7 broodmagere jaren achter de rug, denk niet dat ze gevolgd worden door 7 vette, nee er komen nog magerder jaren. Het is te hopen dat al dat geluidsgeweld op die moskeeŰn dat volk er door heen kan schreeuwen (hup Java hup) of zal het volk zelf tot allesvernietigend geweld overgaan ?

Gruces

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

On 30-01-2006 11:53 sidia wrote:

...

................................................................................................................................................................................................
Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan. Anis (een sprongetje maar wel relevant)
Je hebt gelijk over de invloeden van Java(indonesiers) die tot africa strekt.
Dat site over de phantomvoyagers.
Londoh vertelde iets anders , maar ya zelfs de guru sejarah kan ook iets vergeten.Want boven vertelde hij iets over Demak , een Islamitische Koninkrijk.
Zoals iedereen weet is Srivijaya en Demak de 2 Zeevarende naties van Indonesia..
Dit werd bevestigd door Tom Pires in zijn Summa Oriente 1515)
De javaanse Jong (schip) is zelfs groter dan de grootste schip v.d Portugezen.
Het woord Jong is al vermeld in een Prasasti vd 9e eeuw.
Ook is bekend de Zgn Borobudur Schip : staat afgebeeld in Candi Borobudur (9e eeuw).Dus de turisten van Indahnesia kan het nachecken of het wel echt staat.. Dat het niet verzinzels zijn van de Indonesiers.
Volgens Alfonso de Alberquerque(1511) vd Portugese vloot in Malaka , zijn de gemidelde grootte vd Javanse Boten van Demak 600 ton, de grootste zelfs 1000 ton) Of het waar is ? Mss heb ik verkeerd gelezen omdat ik mijn kacamata niet hebt. Zo ya dan is het een machtige vloot geweest.
DUS daardoor kan je konkluderen dat de Javanen ook de Islam heeft verspreid .(naast de Buginezen)
Ze zijn zelf beter uitgerust dan de kleine vloten van VOC.

Hˇ, hˇ, hˇ ................ b.Lon yth.,

Ik zelf beweer niets ............ ik voel wel voor zijn idee dat 'INDOnesische zeevarende volkeren' die contacten gelegd hadden met Afrika ........ zoals Buginezen/Makazaren e.d. anders kun de oorsprong van vele Madagaska(renen ???) niet verklaren ........ hij is trouwens niet de enige die die contacten beweert/suggereert ik had ˇˇk bij andere schrijvers dat gelezen ....... alleen gaat hij er specifiek op in met zijn boek ........ daarom zeg ik ˇˇk i.p.v. alle credits aan Chinezen/Arabieren/Hindustanen en andere zeevarende volkeren te geven, is het niet een 'wederzijds contact': 'je gaat niet 'iest' zoeken wat je nog niet weet ....... je gaat 'iets' zoeken als je 'een bepaald idee' heb ...... 'bovendien wat brengt het op ...... '
Antropologen hebben, in een ducumentaire, laten zien dat het 'begraven van 'doden' bij bepaalde Madagaskarenen overeenkomt met de 'adat' van de de Toraja's op Sulawesi, allÚÚn beschikken zij niet over 'hoge bergen met zulke rotsen zoals bij de Toraja's ..................... Europeanen deden ontdekkingsreizen om 'goud' van het 'Goudland', specerijen e.d. ....... 'maar ze gingen niet in het wilde weg naar het 'Oosten' of 'Westen' ze hadden al een bepaalde voorstelling (misschien niet precies) maar wel een zeker 'idee' .......
Maar als er van die kant, die men wil onderzoeken, ˇˇk al mensen in hun richting opvoeren dan hadden ze toch al een zeker ''idee"; men hoeft het alleen maar uit te proberen of deze 'theorie' met de werkelijkheid overeen komt .....
Dus ik denk dat bij 'ontdekkingsreizen' je wel kunt denken "East meet West" en vice versa .......
Er zijn wel bewijzen Romeise munten zijn ˇˇk in AziŰ gevonden, dan in China ......... 'kent j/u de 'Atlas van de wereldgeschiedenis' of de Engelse uitgave: 'The Atlas of World History' ; hieraan hebben een keur van geleerden meegewerkt ...... 'het schijnt dat het verplichte kost is, in England, voor studenten die 'geschiedenis/politicologie/ e.d. studeren .....

'Ahu kura ahia, mansia nia'

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Hi Anis, we hebben het hiero niet over ontdekkingsreizen, jij misschien wel maar geeft niet. Ik wil niets ten kwade zeggen van de Buginezen, echter dat zij de islam in Madagskar of zo hebben gehaald gaat mij boven de pet. Emoticon: Confused

Gruces

maseddi
Gebruiker
User icon of maseddi
spacer line

Doch de Islam heeft economisch weinig betekenis gehad, is toch het geloof van zij die niets bezitten, zelfs geen hersens. Alleen schreeuwen en nazeggen is belangrijk, en als je de boel een beetje heb op kennen lichten dan ga je naar Mekka, naar die zwarte doos kijken, stenen gooien en air zam-zam halen. Islamitische munten kent eigenlijk

Nou zeg, ca 90% van de Indonesische bevolking is moslim.
Dus toch wel iets gebrachtů

Maar om jouw redenering te volgen: de Islam heeft in Indonesie evenveel gebracht als koning voetbal indonesie iets heeft gebracht.
Welke konklusies kun je hieruit trekken?
Niet vleiend overigens
1. Indonesiers kunnen niet voetballen
2. Indonesiers kunnen alleen maar schreeuwen en nazeggen (geen hersens), de boel een beetje oplichten, naar die zwarte doos kijken, naar mecca gaan, met stenen gooien en air zam-zam halen en zij kunnen al helemaal geen muntjes drukken.

Nah, und, zegt niks over voetbal en islam, maar des te meer over Indonesiers.
(Niets dan goeds over indonesiers hoor, maar ik volg hier effe de lijn van pak londoh, wiens ervaringen ik niet in twijfel DURF te trekken.

Die timmerman en die bevruchte maagd.
Het forum staat hier bol van verhalen over vreemdgaan, niet monogaam zijn etc..
Wat dat betreft is de gebeurtenis niet spectaculair of staat op zich zelf, maar het resultaat des te meer....
Overigens, hoe kwam de Boedha op aarde?

Maagdelijke geboorte
Het verhaal van de geboorte van Jezus uit de maagd Maria toont bijvoorbeeld overeenkomsten met het verhaal van de geboorte van Horus uit de maagd Isis. Zelfs de traditionele afbeelding van de Madonna, Maria met kindje Jezus op schoot, lijkt op voorchristelijke afbeeldingen van Isis met Horus op schoot. Horus en Isis horen thuis in de Egyptische mythologie van lang voor Christus. Tevens heeft de onbevlekte ontvangenis van Maria overeenkomsten met de ontvangenis van de moeder van Boedha. Zijn moeder werd in haar zij binnengedrongen door een olifant. In de Indiaase mythologie zijn olifanten heilige dieren en kan de olifant dus vergeleken worden met de Heilige Geest.

http://nl.wikipedia.org/wiki/C(...)endom_en_syncretisme

Sweet young thing

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

He Mas

De Islam heeft uiteraard heel veel te weeg gebracht in Indo, waaronder diepe armoe, want ze zijn hier goedgelovig. Ik vermoed dat het een enigszins vervelend aspect is geworden in deze gelovige samenleving. De uitdrukking ôMoorsche Dwangleerö heb ik uit VOC geschriften, doch vind ik goed van toepassing. Aan de ene kant heb je de gewone simpele vrome man, doch alles wat zich daarboven voelt verheven, ook wat de zgn. kennis van de Islam betreft, is toch wel eng hoor. Van die oplichters die voor een rechtzaak gaan bidden, met een snikkende familie op de openbare tribune, nog grotere oplichters die beweren alleen verantwoording aan Allah schuldig zijn. Er zijn dus hoger geplaatsten die menen een nog waarder geloof te bezitten, zelfs daar is verschil in, kan die Allah nooit zo bedoeld hebben. En dan die crisis die Allahĺs strap schijnt te zijn, maar de oplichters niet treft.

Om even op jouw vergelijking door te gaan: Als voetbal als koning beschouwd wordt hoe zien we de Islam dan ? Nee voetbal is echt niets in dit land. Munten worden geslagen en bankbiljetten gedrukt. Die muntjes van Aceh zijn juist heel mooi en interessant. Ik koop ze altijd in Malaysia en ze verschaffen me uren plezier om dat Arabische schrift te ontcijferen, wel met voorbeelden er naast natuurlijk. Vreemd dat ze in Jkt bijv nauwelijks te vinden zijn. Doch Malaysia en Aceh hebben heel oude banden, Jakarta en Aceh helemaal niets. Komt nog bij dat die Bataks die muntjes eeuwenlang vervalst hebben om ze in sierraden te verwerken, dan voelt iemand zo als ik zich in zijn sas, want er is iets uit te zoeken, dat misschien nieuwe inzichten en varianten oplevert (=poen)

Kijk iemand die op een gewone manier zijn geloof belijdt kan ik heel goed velen. Zaterdag nam ik een taxi van Semarang naar Solo, veel regen, zelfs mist, wil die chauffeur even bij een moskee stoppen om te sholatten, dat juich ik zelfs toe. Het is natuurlijk een plicht, maar ik denk dat ie ook aan Allah vroeg om die ruim 200 kilometer over Allah's klotewegen, vol gaten en idioten die niet rijden kunnen, met Zijn bescherming te volbrengen, en misschien nog gevraagd om wat muatan te Solo tegen een zachte prijs zodat hij en zijn familie een goed akhir pekan zouden hebben. Maar die enge oplichters die hand in hand met Allah wijsheden in en voor eigen voordeel staan te verkondigen, nee...nee.....en nog es nee.

Je mag best mijn ervaringen in twijfel trekken, effies in discussie, dan wordt het meestal heel gezellig gevolgd door een oorlog. Ik denk echter dat 16 jaar ervaring in het Indonesia van nu vrij zeldzaam is. Gelukkig is dit wel een plek (geworden !!) waar je je eigen verhaal kunt vertellen, zonder dat een deel van het forum op dubbel Tilt staat, toch wel een groot verschil met die Indo's en hun lange tenen. Ik denk dat de Mod hiero er intussen achter is dat ik met mijn schrijfseltjes niets meer in de zin heb dan lekker te schrijven met mijn eigen taalgebruik, noem het maar stijl. Dat ik wat scherper ben dan de gemiddelde mens moet men maar voor lief nemen. Ik probeer het altijd zonder leugens, gewoon wat ik zelf denk, tanpa batas.

Gruces

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Gelukkig is dit wel een plek waar je je eigen verhaal kunt vertellen
De verschillende visies in dit topic maken het juist erg interessant om het te volgen.
Om in Indonesie te wonen dien je mijn inziens de taal te (gaan)spreken maar even zo belangrijk is de budaya(cultuur) een beetje te begrijpen(bestuderen), het geloof is daar een heel belangrijk onderdeel van.
Als iemand de grote verschillen in cultuur wil zien reis dan eens in West Sumatra van Padang naar Berastagi met voldoende stops.
Kom je daarna in bijvoorbeeld Jawa is het weer een heel andere wereld.
Jan

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,147,888 pageviews Een website van indahnesia.com