Vraag qua spinnen en ander ongedierte

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
49 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
ZeroX
Gebruiker
spacer line

Ik ga in juli samen met mijn vriend een rondreis maken door Indonesie (Sumatra, Java en Bali)

En nu vroeg ik mij af, wat ik daar kan verwachten qua spinnen of ander eng ongedierte.
Ik ben namelijk als de dood voor spinnen!

Vind je die dingen ook terug in hotelkamers of kan ik daar rustig slapen zonder 1 oog open te houden?

Ik vind het doodeng... Emoticon: Cry

ZeroX
Gebruiker
spacer line

Of zit hier gewoon niemand op dit forum?

diederick
Gebruiker
User icon of diederick
spacer line

Wel degelijk, maar ik denk dat de meeste misschien deze fobiŽen niet hebben. Het ligt er natuurlijk aan naar welke hotels je gaat. In de superklasse is er weinig kans om spinnen e.d. tegen te komen. Ga je low-budget, ja, dan ben ik bang dat je wel het een en ander kunt tegenkomen. Het blijft een tropisch land. Spinnen ben ik bijna nooit tegengekomen, althans niet van die grote. Wel veel, heel veel kakkerlakken (een bevriende antropoloog sliep gewoon door terwijl ze over hem heen krioelden), tokehs en tjiktjaks (soort hagedissen), agressieve rode mieren (semut merah) en grote (en dan bedoel ik grote) sprinkhanen, buiten-formaat wespen en natuurlijk heel veel muggen (die juist weer erg klein zijn, maar vrij agressief). Dit dan in een bewoonde omgeving. In de jungle leeft natuurlijk nog meer eng gedierte.
Tip: koop grote bussen muggen/kakkerlakken spray en spuit overdadig in het rond en/of neem een klamboe mee (soms moeilijk te krijgen hier, hoe vreemd het ook klinkt)

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

nog een tipje: verjaag de cikcak (kleine hagedisjes) niet uit je kamer, deze eten namelijk de muggen op. Emoticon: Smile

De grote wespen (ca 4 cm) kunnen agressief worden als je in de buurt komt. Gewoon laten zitten. Ze zitten ook meestal niet binnen.

kleinsmann
Gebruiker
User icon of kleinsmann
spacer line

al met al best een gezellige beestenboel! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!
Geloof my, het valt heel erg mee als je daar bent. Het klinkt eng maar is het in werkelijkheid helemaal niet...

Just because you're paranoid don't mean there're not after you...

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

On 13-04-2004 19:56 kleinsmann wrote:
al met al best een gezellige beestenboel! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!
Geloof my, het valt heel erg mee als je daar bent. Het klinkt eng maar is het in werkelijkheid helemaal niet...

zeker waar. Het lijkt een ramp, maar je zult er weinig tot geen last van hebben, tenzij je het je aan gaat trekken en erop gaat letten. Maar dan is het hier in Nederland ook niet schoon en veilig.

diederick
Gebruiker
User icon of diederick
spacer line

Het lijkt me dat ZeroX iemand is die zich dat aantrekt, wat spinnen betreft dan, anders zou ze het niet mailen .Nou, die muggen, daar zal je je toch wel van aan moeten trekken. En zeker ook iets aan moeten trekken (lange broek bijv.). Dat zijn geen beesten om mee te spotten. Ik vind de Nederlandse muggen maar 'softies' vergeleken bij hun Indonesische broeders. We maken daar nog wel eens grappen over, die ik hier niet zal herhalen. Hier in huis heb ik ze onderhand wel bijna weten uit te schakelen. In Flores, waar ik wel eens kom, is het een heel andere zaak (malaria e.d.). En een vuistgrote sprinkhaan op je schouder daar let je ook wel op, hoor!

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

whehe.. ja die joekels van sprinkhanen kijk je toch van op als nuchtere hollander.. haha..

maar malaria e.d. worden door de GG&GD in Nederland overtrokken. Vraag altijd aan een lokaal iemand wat de status ervan is, en je krijgt een eerlijk antwoord. Op Lombok was bijna niets afgelopen augustus, ik ben er toen 1 week geweest, midden in de kampung en maar 4 keer gestoken. Maar oppassen moet je wel natuurlijk.

diederick
Gebruiker
User icon of diederick
spacer line

Voor de rest van IndonesiŽ weet ik 't niet. Maar Flores (althans Oost-Flores) is echt wel een risicogebied. Zelfs mensen die alle pillen slikken die er zijn, krijgen het, vooral als ze wat langer verblijven.

ZeroX
Gebruiker
spacer line

Ik heb een fobie voor die beesten Emoticon: Sadley

We gaan niet echt low budget, we hebben een rondreis geboekt van 22 dagen, door Sumatra, Java en Bali. En we hebben een verlenging van 5 dagen Bali erbij gedaan.
Dus ik zal niet veel spinnen in de hotelkamers tegenkomen geloof ik (hoop ik!)
Het zijn allemaal 3 sterren hotels voor zover ik weet.

Klamboe, lange broeken en muggenspul (weet even de naam niet meer) neem ik sowieso mee Emoticon: Wink

Maar als er nog meer tips zijn? Dan hoor ik het graag Emoticon: Smile

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Dat muggenspul is deet.

Andere tips? Gewoon normaal doen en muggen niet zien als een dodelijke slang Emoticon: Wink Maar met je voorbereidingen zal het allemaal best meevallen Emoticon: Yes!

ZeroX
Gebruiker
spacer line

DEET ja, was even de naam vergeten Emoticon: Smile

Egypte viel ook mee, daar heb ik alleen hagedissen gezien, maar dat laat me koud.

Hotel was daar ook 3 sterren

Hotels in Indonesie zijn van goede kwaliteit toch?

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Hotels zijn goed genoeg hoor. Misschien soms alleen een beetje minder schoongemaakt. Maar ja.. Emoticon: Puh!

ZeroX
Gebruiker
spacer line

Ah gatver... ik heb echt geen zin meer hoor :(

zukhunter
Gebruiker
User icon of zukhunter
spacer line

Ik moet toch zeggen dat ik de kakkerlakken ben tegen gekomen inde 5-sterren hotels.
Zowel in Bali als op java.
Maar een bus spray doet inderdaad wonderen. Emoticon: Yes!

zukhunter
Gebruiker
User icon of zukhunter
spacer line

Ik moet toch zeggen dat ik de kakkerlakken ben tegen gekomen inde 5-sterren hotels.
Zowel in Bali als op java.
Maar een bus spray doet inderdaad wonderen. Emoticon: Yes!

gaul_abes
Gebruiker
User icon of gaul_abes
spacer line

ik wil natuuralijk je helpen, maar mijn nederlands is niet zo goed... mag dan in engels ...?

DIM-C is a free, fun and relaxing club for indonesian mixed couples worldwide who are in search of friendships.

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

On 19-04-2004 20:23 gaul_abes wrote:
ik wil natuuralijk je helpen, maar mijn nederlands is niet zo goed... mag dan in engels ...?

niet goed? volgens mij wel hoor ! Emoticon: Puh!

gaul_abes
Gebruiker
User icon of gaul_abes
spacer line

een beetje, Jeroen... maar mag ik hier in engels scrijven dan ...?! i heb mischien meer informatie voor jouw vriend hier ... ik heb niet te veel informatie over indonesie gevonden in dit forum, alleen jakarta en bali .... maar jakarta en bali zijn niet helemaal Indonesie ... volgens mij, jakarta is meer echt metropool.

DIM-C is a free, fun and relaxing club for indonesian mixed couples worldwide who are in search of friendships.

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Je kan gewoon een topic openen in het Engelse gedeelte. Dat wil ik wel apart houden (zoveel mogelijk). Je kan hier natuurlijk een link plaatsen naar je andere topic.

gaul_abes
Gebruiker
User icon of gaul_abes
spacer line

bedankt... ik zal dat vanavond doen ....

doei,
Emoticon: Clown

shuider
Gebruiker
spacer line

Ik heb zelf jarenlang een spinnenfobie gehad (als klein meisje heb ik een spin in mijn gezicht gehad), maar ben er sinds IndonesiŽ eindelijk vanaf! Heb daar mijn angst overwonnen, toen ik alleen op de hotelkamer was en ik een heeeeeeeele grote spin om zeep heb geholpen. Mijn man heeft later het (geplette) beest gezien en was erg onder de indruk van het formaat.
In tropische landen als IndonesiŽ kun je qua insecten van alles verwachten en die beesten lijken daar altijd 5 x zo groot als hier in NL. Over het algemeen ben ik tijdens onze reizen op Java/Bali weinig grote griezels tegengekomen, maar het gevaar schuilt 'm juist in de kleintjes... oftewel de beruchte malariamug!
TIP: koop je anti-niyamuk (anti-muggenspul) in het land zelf, want dat werkt beter dan alle sprays en smeerseltjes die je uit NL meeneemt. Wij kopen altijd ter plaatse Autan (makkelijk te onthouden, want zo heet het hier ook). Dit is echter een roze variant en ruikt een beetje naar oma's Fenjal-creme. Superspul, want je ziet de muggen gewoon met een grote boog om je heen vliegen. En... het is ontzettend goedkoop (in sep.2003 betaalden we er 7.500 RP voor bij Matahari supermarkt).
Verder gebruik ik op toiletten en restaurants nooit de wc-rol die daar hangt (ik neem altijd papieren zakdoekjes of wat servetjes mee), want een van onze reisgenoten kwam tot de ontdekking dat een megagrote kakkerlak daar een fijne schuilplaatsje had... toen zij aan de rol trok kwam het beestje eruit rollen. Zij kwam gillend - met de broek nog halverwege d'r knieŽn - het toilet uit. Wij hebben er hard om gelachen en zij uiteindelijk ook (later, veeeeeeel later pas!). O ja, en check ook altijd even de toiletpot, daar willen zich ook nog wel eens van die gezellige vriendjes achter verstoppen.
Ik las op dit forum ook iets over de tjiktjak. Laat die gewoon zitten, daar heb je weinig tot geen last van, want ze vangen inderdaad de mugjes in je kamer. Persoonlijk vind ik ze erg gezellig, vooral als ze midden in de nacht over het plafond en de muren rennen. Met hun staartjes maken ze een soort 'tjilpend' geluid en de eerste keer dacht ik dat er een vogeltje in de kamer zat.
En mocht je na al die verhalen over enge beestjes denken: 'ik ga echt niet!', dan zou ik dat echt dom vinden, want je mist echt een hoop! IndonesiŽ is een prachtig land, met (voor het merendeel) mooie en vriendelijke mensen, schitterende landschappen en heerlijk eten!!! Ik heb mijn hart verloren aan Bali, dat ondanks het toerisme toch zijn eigen cultuur heeft behouden. Ik zou zeggen: geniet van je verblijf in IndonesiŽ en don't let the bedbugs bite you!!! Groetjes, SUSAN

Sepp Buys
Gebruiker
User icon of Sepp Buys
spacer line

Mee eens met Susan. Koop je muggenrommel in de lokale Matahari, Baygon is een megebus met een lekkere geur. (alhoewel). Spinnen ben ik ook tot op heden niet tegengekomen, de meeste hotels hebben Airco dus veel te koud voor deze gezellige huisdietjes. Een huis is pas af en huislijk als de hooiwagens en kruisspinnen voor de ramen zitten.
Op Bali ben ik in het noorden (Ahmed) zelfs op het platteland daar geen spin tegengekomen. Ik ben er niet bang voor maar ben bang voor het onverwachte. Als er zon beest ineens naar beneden komt zetten als je verdiept bent in een boek ed dan heb je mij te pakken. Hotels zijn over het algemeen goed, er zijn natuurlijk hotels die goed genoeg zijn voor de lokale bevolking maar die wij als westerling nog niet als backpacker zouden willen gebruiken. Hopelijk heeft je reisorganisatie goede hotels op zicht. En een klamboe, ik weet niet zit nu al 8 maand hier en slaap zonder wordt gestoken ja maar de dichtbevolkte gebieden in java en bali zijn malaria vrij. Tien jaar geleden deed ik mijn stage in Malang in de bergen, op aandringen van de school (Tropische Landbouwschool in Deventer) Paludrine mee, elke dag 2 pillen. Braaf 6 maand slikken totdat ik in mijn laatste week naar de dokter ging, voor darmkramp. Hij vroeg aan mij of ik medicijnen slikte diabetes ed, waarop ik antwoorde dat ik paludrine nm, waarop hij keihard begon te lachen. Waarom dat vroeg hij, als profilakse tegen malaria natuurlijk, antwoorde ik. Volgens deze man is er sinds de jaren midtachtig al geen malaria meer in java nog bali. Whatever. Je moet het gevaar nooit opzoeken of uitlokken nee, maar een gezonde geest zal niet snel in de problemen komen. Kleine dieren zijn meestal eerder bang voor onsd en zullen sneller weg zijn dan dat wij op kunnen staan en als je niet aantrekkelijk bent zal zelfs de mug jouw voorbij vliegen. Panische reacties leiden tot agressief gedrag onder de dieren en de mens, dus blijf kalm. Ik ben zelf allergisch voor bijen steken en weet dat ik me in de buurt van bijen niet moet vertonen, en dat terwijl mijn vader imker is. Geniet van de Natuur, de kleuren en de geuren en kijk vooral je ogen uit naar wat op straat gebeurd. Laat je niet gek maken door de spinnen en de koopjes jagers. Als je eind station Bali is ga lekker uit eten in KuDeTa. Even weer europees lekker en maakt je maag klaar voor vertrek terug naar Nl.

Dusss

Het ga je goed en veel plezier op je reis.

Sepp

ZeroX
Gebruiker
spacer line

Hmmm... we reizen met Oad, dus ik neem aan dat we allemaal goede hotels krijgen.
In de reisfolder staan de hotels wel aangegeven en dat ziet er allemaal goed uit.

Maar zoals ik het begrijp valt het allemaal wel mee...
Laten we het hopen dan, want ik ben er echt als de dood voor...

ZeroX
Gebruiker
spacer line

En tot zover bedankt voor de reacties. Staan veel tips tussen, bedankt Emoticon: Smile

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

83,595,573 pageviews Een website van indahnesia.com