Sejarah Indonesia Modern

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
72 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-12-2005 17:49 maseddi wrote:
Overigens, over papua, weet ik niet veel van. maar was het ook niet zo dat er voor die verkiezingen opeens veel mensen uit andere eilanden (java) daar naar toe immigreerden om de stemming te beinvloeen?
Ed

Niet zozeer Javanen die werden overgebracht maar wel zijn bewust op het moment vlak voor de zgn. vrije verkiezingen karreladingen (cq. scheepsladingen) bewoners van Maluku Tenggara: Kai, Aru en Tanimbar (min of meer gedwongen) naar plaatsen als Sorong, Fak-fak, etc. overgebracht. Die hielden daar demonstraties voor aansluiting bij RI, georkestreerd door de Indonesische overheid en het leger.
Toen de nietsvermoedende buitenlandse journalisten hiervan verslag deden, hadden ze prachtige foto’s van allerlei zwarte kroeskoppen die Papua’s moesten voorstellen en werd hiermee “aangetoond” dat “grote” delen van de autochtone bevolking achter de aansluiting stond. Tja, de buitenwereld zag toch geen verschil tussen een Papua en een Kaiees; allebei donkerhuidige kroesharigen.
By the way, dit is een bekend gegeven zelfs onder vele Indonesiers (die hun kop niet in het zand steken).

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 24-12-2005 00:05 sidia wrote:

Over de migratie van indonesiers , gemakshalve Javanen genoemd door de nederlanders , ya het zou kunnen , maar het is in mijn ogen bijna dezelfde zoals nederlanders uit de randstad die gaan migreren naar de nederlandse platteland.

Het idee dat Papua’s primitief zijn en dat Javanen op hen neer kijken, stoort mij al jaren. Zo lang ik in Papua kom, zelfs op de meest afgelegen eilandjes rondom de Vogelkop, blijkt dat Papua’s Bahasa Indonesia beheersen, zelfs de oudere generatie die pas sinds de jaren-60 deel uit gingen maken van het grote Indonesia. Als ik op Java voor mijn werk de binnenlanden in ga, moet ik verdorie een tolk meenemen omdat het gros van de Javanen daar geen Indonesisch verstaat en spreekt.
Over arrogantie gesproken: de grootste groep niet-BI sprekende Indonesiers zijn de Javanen. Wie is er hier primitief? Of is het de Javaanse arrogantie dat een ieder maar Javaans moet spreken? Javaanse arrogantie; een van de meest beschavingsloze etnische groepen in RI maar met een hoogmoedswaanzin die niet te beschrijven is.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 24-12-2005 15:18 sidia wrote:

...

Ekskuseermoa , het is niet de bedoeling om je tegen te spreken , maar de zaak is onbehersbaar geworden toen Habibi een verkeerde beslissing heeft genomen .Dat komt (naar mijn bescheiden mening) omdat hij door zijn studie en verblijf in Deutschland te veel werd geimponeerd van de phenomena democratie.De meeste indonesiers hebben hem dat kwalijk genomen.
Niet dat ze TimTim kwijtraken (meer last dan lust) maar de manier waarop .

Weinig verkeerde beslissing; eindelijk eens een goede beslissing. Maar die komt dan ook van een orang Gorontalo (de streek van oorsprong van de Habibie-clan) en niet van een wong Jowo. Er is een zooitje ontstaan omdat het leger al zijn geroofde grond en business kwijt raakte en als een klein kind ging mokken: als ik het niet meer mag hebben, dan jullie ook niet. Dus de brand er in.
En dat zooitje oorlogsmisdadigers in uniform kreeg nog bijval ook van haar xenofobische, over-nationalistische bevolking.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Over de vrije verkiezingen in Irian Barat (kilink vertrouwelijker dan Papua) zijn veel halve waarheden en soms ook fabeltjes geschreven.

Ik kan niet en wil niet bweeren dat ik veel afwist , ik woonde toen daar en hoor ook wel eens verhaaltjes (toen nog top sekreet) van een verdwaalde oom of kennis die in het marine of leger zitten .
En omdat ze een rang hebben die iets meer is dan kopka (kopral kepala= hoofd korporaal) ben ik toen redelijk geinformeerd (meer dan jan (parman)in the street).

Klopt er zijn zeer spontane demonstraties georganisserd , en de stomme buitenlandse wartawans (journalisten) krijgen stront in hun ogen gestrooid.OF het kan zijn dat ze ook omgekocht werden (ik zeg kan zijn ) .
Zoiets van O.K. jongens we gaan Yab Yum , de champagne and ther girls are free.
Vertel me wat , dat is oude beschimmelde koek.
Je moet gewoon zien als de spontane demonstraties van de vakbonden in nederland.Moest ik ook om lachen.
(Let op , ik ben geen anti vakbonds man , ben zelf 26 jaar lid van een christelijke vakbond= ze hebben nog geen islamistische vakbond hiero) , ben zelfs aktief met de belangen vd werknemers, lid van een OR in een multinationaal , dus ben altij solidair en staat nooit vijandig t.o.v. de werknemers of andere onderdrukten).
Maar wat waar is , de indonesiers hebben slimmer aangepakt dan de stomme belandas met hun one man wan poot gedoe.
Zijn ze nog steeds nog niet af van de oude zeer. Giegel , giegel , giegel.

Over de zgn arrogantie en arrogante javanen ("alweer "die javanen) die niet met anderen wil kommuniceren in AlBeIn (Algegemmen Beschaafd Indonesisch) , dat kan ook voorkomen.

Als ik in Twente kom (enschede) ,praten de mensen ook in vreemde taal(nederlandse ?).
Maar ik neemt hun dat niet kwalijk .

Mijn ervaring (sinds 1979) met de indonesiers is (eigenlijk mijn mede landgenoten) dat ik in gewoon indonesisch praat met evt jakartaanse invloeden.
En het hangt ook af aan de mores , met wie praat je , en in welke hoedanigheid.
(vrienden, familie ,zakenrelatie , een hogere , een lagere etc etc ).
Dus je moet de Si.Kon bekijken met indonesische bril , wel een goede zoals bijv. op zijn minst de melawai (kennen ze ook daar kruidvat ?)
groetjes

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

On 27-12-2005 11:47 sidia wrote:

.En het hangt ook af aan de mores , met wie praat je , en in welke hoedanigheid.(vrienden, familie ,zakenrelatie , een hogere , een lagere etc etc ).
groetjes

Hoed dat U dit even noemt Paman Sid,

Het is in Indonesia zeer belangrijk hoe men iemand aanspreekt, gebeurt dat niet op de juiste manier dan kan er eventueel oorlog uitbreken.

De Indonesier in het algemeen en de Javaan in het bizonder houdt zijn tradities in hoge eer, speciaal de tradities van de tijd voor dat zij zich tot de Islam bekeerden, nl de Hindoe- Boedhistische gebruiken. Een van deze gebruiken waar zij niet buiten kunnen is het kastenstelsel, doch in een enigszins versimpelde vorm, zoals Paman Sid al stelde is het een Hogere of een Lagere? Indien de aangesprokene een Hoge is wordt zijn reet gelikt, indien lager de grond ingetrapt cq afgesnauwd. Eigenlijk heel makkelijk te onthouden. Alleen is het een beetje moeilijk te bepalen wat is hoog en wat is laag en natuurlijk: op wlke sport sta jij zelf. Nou dat is eigenlijk ook heel eenvudig, als je aan iemand ziet dat hij bulkt van de poen (Vet) dan is dat hoog, staat iemand in het zweet zijnes aanziens (Mager) zijn rijst te verdienen dan is dat laag. Simpel toh.

Gruces

Lon

Agung
Gebruiker
User icon of Agung
spacer line

On 27-12-2005 14:07 londoh wrote:

...

Een van deze gebruiken waar zij niet buiten kunnen is het kastenstelsel, doch in een enigszins versimpelde vorm, zoals Paman Sid al stelde is het een Hogere of een Lagere? Indien de aangesprokene een Hoge is wordt zijn reet gelikt, indien lager de grond ingetrapt cq afgesnauwd. Eigenlijk heel makkelijk te onthouden. Alleen is het een beetje moeilijk te bepalen wat is hoog en wat is laag en natuurlijk: op wlke sport sta jij zelf. Nou dat is eigenlijk ook heel eenvudig, als je aan iemand ziet dat hij bulkt van de poen (Vet) dan is dat hoog, staat iemand in het zweet zijnes aanziens (Mager) zijn rijst te verdienen dan is dat laag. Simpel toh.Lon

Hi Londoh, je verbaast me elke keer.
Dit is wel een heel simpele uitleg van dit o zo complexe land en toch sla je de spijker volgens mij behoorlijk op z'n kop!

maseddi
Gebruiker
User icon of maseddi
spacer line

Ja die Londoh weet het wel te brengen.
Uiteraard, is er zoals bij de Tour de France, een buitencategorie, de bule, zoals in koloniale tijden, die kunnen zich van alles permitteren.

Nou zie ik dat de discussie over papua gestokt is.
We heben het wel gehad waarom dat referendum in het nadeel van de papua's is uitgevallen.

Maar waarom deed nederland aanspraken op dat eiland en hoe vond zij daarin haar rechtvaardiging?
Eeuwenlang bekommerde nederland zich niet om dit eiland en nu had men er zelfs een oorlog voor over om het eiland te behouden.

Was het niet zo dat nederland, zoals aan de Molukkers, wederom bepaalde verwachtingen schiep bij de bevolking?

Geografisch gezien ligt papua dichter bij Indonesie dan bij nederland, dus dat zou al een reden kunnen zijn om PPNG toch over te dragen aan indonesie.

De opbrengst van de bodemschatten zoals bvb olie, of goud vielen tegen.
En het boerenbedrijf floreerde daar ook helemaal niet.
En ook de indo's vonden ten langen leste er ook niet zo veel voor om PPNG als hun twee vaderland te beschouwen en het op te bouwen.
Reden genoeg dus voor overdracht aan indonesie.

Het traumatische verlies van Nederlands-Indie bracht een Luns uiteraard tot het pesten van Soekarno.

Maar hoe dan ook, Nederland zag het als een heilige plicht - zoals tijdens de periode van de ethische politiek om de bevolking weer eens op te heffen en te zorgen voor onderwijs en gezondheidszorg e.d.
Maar daarnaast deed men er ook alles aan om PNG uit de klauwen van Soekarno te houden.
De toekomstige zelfbeschikking was dan ook veel meer gericht tegen Indonesie.
Dat de Papua's in ruil voor die opheffing en zorg en afhankelijkheid van de Nederlanders zich moesten kerstenen - hetgeen ook een onderliggende reden was voor de reeds genoemde ethische politiek- namen zij maar voor lief.

Overigens, kregen de mardijkers, door zich te laten kerstenen ook niet hun vrijheid terug?

Met alle respect voor het streven naar onafhankelijkheid van de Papua's.
Maar Nederland ging voor en tijdens de kwestie PPNG al vreselijk uit de bocht.

Wat zeggen de ahli sejarah hiervan?

Ed

Sweet young thing

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 27-12-2005 19:02 maseddi wrote:
Ja die Londoh weet het wel te brengen.

Nou zie ik dat de discussie over papua gestokt is.
Eeuwenlang bekommerde nederland zich niet om dit eiland en nu had men er zelfs een oorlog voor over om het eiland te behouden.

Was het niet zo dat nederland, zoals aan de Molukkers, wederom bepaalde verwachtingen schiep bij de bevolking?

De opbrengst van de bodemschatten zoals bvb olie, of goud vielen tegen.
En het boerenbedrijf floreerde daar ook helemaal niet.

Overigens, kregen de mardijkers, door zich te laten kerstenen ook niet hun vrijheid terug?

Met alle respect voor het streven naar onafhankelijkheid van de Papuas.
Maar Nederland ging voor en tijdens de kwestie PPNG al vreselijk uit de bocht.

Wat zeggen de ahli sejarah hiervan?
Ed

Ya die Londi kan wel goed lullen , ik mag die man wel.

Welke ahli sejarah ?, de hollandse of de indonesische (de nwe generatie dus de goedopgeleide).
Als ik ziet / leest wat de ahli sejarah van hollandse origine zegen /schrijven , dan heb ik de indruk dat ze toch nog steeds enige last hebben van de kolonialiale gedachten en de zaak gaat bekijken met een hollandse bril.
Ah ya die mensen gaan of al met pensioen of binnenkort met pensioen .
Dus als ze een boekje hebben geschreven zal het ook binnenkort te koop worden bij de slegte (geen hond wil er naar lezen ).
Naar mijn mening is de papua gedoe een voltooid verleden tijd geval , dus in feite niks meer interresant om er over te praten.
Ik heb ook alleen een beetje omong kosong reaktie geplaats omdat het toevallig iets werd geplaats over irian in deze forum.
De loslopende en in het verleden door nederlandse geld gesubsidieerde regering in ballingschap van de Papuas kan je ook moeilijk serius nemen .
De laatste poging cq oprisping van die prof leverdroog is ook alleen maar om de rol van nederland een beetje te verbloemen.
Vwb de RMS , ya het is ook zo'n tragedie , ik heb medelijden dat een handjevol ex knillers die tientallen en missschien eeuwen de nederlandse leeuw hebben gediend en zo maar in de steek gelaten worden door hun meesters.

De Mardijkers zijn ook goed terecht gekomen en zijn geassimileerd en geintegreerd in de nederlandse samenleving.
En hoe zit het met de belanda depok , behoren ze ook tot de mardijkers ?
Eind goed al goed zou ik zeggen.
En mocht er weer oprispingen komen dan is het een nederlandse binnenlandse aangelegenheid , zolang ze maar niet naar den oosten komen .
groetjes

maseddi
Gebruiker
User icon of maseddi
spacer line

Hi Sidia,

Wat die RMS betreft, ik vermoed dat Christelijke Molukkers in Nederland voornamelijk deze gedachte koesteren, maar de Molukse Moslims niet.
Maar het was inderdaad wel zo dat het voor alle Molukse KNILLERS een leven in RI toen bijzonder onzeker was.
Ik denk ook dat de Molukkers toendertijd meer voor de levensonderhoud van de familie toetraden tot het KNIL dan dat zij nou zo Nederlands gericht waren.

Maar ja, de christelijke zending he? Onder de rood-wit-blauwe vlag werd het wilhelmus gezongen, kerst en sinterklaas gevierd enzovoort.
Gold uiteraard voor de indische mensen. Niet het maleis werd de officiele taal op school (Europese School) maar het Nederlands. Een universitaire studie moest in Nederland voltooid worden.
Allemaal pogingen om anti-Indonesische-nationalistische gevoelens bij hen op te wekken.

Wat die Mardijkers (Toegoenezen) betreft. Of de integratie goed gelukt is weet ik niet. Maar ze voelen zich Indisch. Nederlands-indisch geloof ik,.
Hoewel men meer Portugees gericht zouden moeten zijn..welke reden ten grondslag ligt aan deze "ommezwaai" weet ik niet.
Maar dat kan ahli sejarah Londoh ons haarfijn uitleggen, want die heeft banden met hen.

Ik weet ook niet of je in alle gevallen kunt spreken van koloniale visie op het verleden.
Lijkt mij meer een getraumatiseerde visie op het verleden die anti-RI is.

Een indo-belanda bijvoorbeeld, al is die door en door Nederlands en pro-Nederlands, maar heeft toch indonesie, de indonesische taal, keuken , cultuur, zeden en gewoonten nodig om indo/indisch te kunnen zijn.

Dat is zijn straf: de eeuwige verbanning uit het paradijs.

Ed

Sweet young thing

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Nu maar even over het door elkaar flikkeren van allerlei namen:

Sidia : Irian Barat (kilink vertrouwelijker dan Papua)
Mas Ed : PPNG, PNG

Een Spanjaard die het gebied ontdekte noemde het Nuevo Guinea vanwege de gelijkenis van de inwoners met die van Guinea in Afrika, dat werd toen Nieuw Guinea, in 1950 Nederlands Nieuw Guinea, in Indonesia heette dit gebied Irian Barat, deze laatste naam werd op 1 mei 1963 officieel, Hollandia werd omgedoopt in Sukarnopura. Onder Suharto werd de naam Irian Jaya en Sukarnopura ging Jayapura heten. Omdat de naam Irian niet zo lekker in Papuaoren legt (het betekent slaaf in veel Papua talen) is de naam in het jaar 2000 Propinsi Papua of Papua Barat geworden, hoewel er nog veel Indonesiers Irian Jaya gebruiken. Er is ook nog een provincie met de naam Irian Barat. PNG is het oostelijke deel van het eiland afkorting van Papua Niugini

Mas Ed : Mardijkers (Toegoenezen) Om Sid : Belanda Depok

Tugunezen zijn Mardijkers, maar Mardijkers zijn geen Tugunezen. Mardijkers zijn ex-Portugezen die zich tot het Calvinisme hadden bekeerd. Voor Nederland was dit de belangrijkste bevolkingsgroep in het Batavia van de 17e eeuw. Zij hadden veel inwoners van de veroverde Portuguse kolonien overgenomen. Dit waren mestiezen en slaven die als oorlogsgevangenen meegingen (buit) vooral na de verovering van Malakka in 1641 kwam er een grote hoeveelheid van deze mensen naar Batavia (50.000) Hun taal was Portugees. In het 17e eeuwse Batavia was Portugees de voertaal. pas aan het einde van de 18e eeuw kwam het Nederlands in zwang.

Belanda Depok is weer iets anders, Depok betekent De Eerste Protestantse Ommelanden Kerk, eind van de 17e eeuw gesticht door Dominee Cornelis Chasteleijn, om slaven een beter leven te geven, hij kocht hiervoor slaven vrij (veel Balinezen), dit ging natuulijk allemaal uit naam van de godsdienst.

Zo nu weten we (misschien) waarover we het hebben

Gruces

Lon

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 28-12-2005 01:06 maseddi wrote:
Een indo-belanda bijvoorbeeld, al is die door en door Nederlands en pro-Nederlands, maar heeft toch indonesie, de indonesische taal, keuken , cultuur, zeden en gewoonten nodig om indo/indisch te kunnen zijn.

Dat is zijn straf: de eeuwige verbanning uit het paradijs.

Ed

Correctie van de eeuwige fout die wordt gemaakt: Een Indo-Belanda die een resultaat is uit de koloniale tijd heeft niets te maken met Indonesia (bestond toen nog niet), de Indonesische taal (was er ook nog niet), keuken (welke keuken van de 100-en?), cultuur (welke van de 330 culturen?), etc.
Hij/zij heeft alles te maken met het vroegere Nederlands-Indie en niets met het huidige Indonesia.

Zijn straf: de eeuwige verbanning uit het paradijs (nou ja, paradijs?????). Onzin: het was een gecreeerd paradijs voor de Belanda en de Indo maar niet voor de pribumi, verre van dat, voor die laatste was het hel.

De huidige generatie Indo-Belanda's (zoals mijn eigen kids) die zijn geboren uit een gelijkwaardige verhouding tussen een Indonesier en een Belanda, heeft een band met Indonesia, maar niet de generatie Indo's die zijn geboren in NL uit ouders die daar vanuit Nederlands-Indie (en niet Indonesia) zijn gekomen.

Verder heeft Londoh gelijk met zijn Mardijkers-verhaal. Ook op Ambon had je Mardijkers (vnl. afstammelingen van Portugeze slaven). Tot op heden heb je nog steeds de wijk Mardika in Ambon-stad, vernoemd naar de Mardijkers.
Wat betreft de Belanda-Depok: ook gelijk. Heb toevallig 3 maanden geleden een groot aantal van deze Depokkers moeten bezoeken. Een mixture van Balinezen, Molukkers, etc. (namen als Greeber, Soedira, Loen, Wolff, Leander, Manuhutu). De vele Nederlandse namen duiden nog niet op Nederlandse afkomst maar zijn gegeven door Chasteleijn (staat nog een gedenkteken voor de man).

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Ahli sejarah ? Die hebben we hiero niet. Als er iets gecompliceerd is is dat wel de geschiedenis van het gebied dat nu Indonesia heet. Wil je het goed begrijpen moet je ook de geschiedenis van Malaysia erbij betrekken. Er is ontzettend veel geschreven over de geschiedenis van Indonesia. Van voor de Portugese tijd, zijn er bijna geen bronnen. De bronnen die er zijn, zijn bijna allemaal van buiten Indonesia, de bevolking in de Archipel heeft altijd al een pleurishekel aan schrijven en lezen gehad en als ze schreven deden ze dat op bladeren, die verteren snel in dit klimaat. Toen ze eenmaal gingen noteren waren dat vehalen, alle feiten opgeklopt tot iets moois. Als "ahli sejarah" hebben we daar weinig aan. De belangrijkste bronnen in de 17e en 18e eeuw zijn de archieven van de VOC, maar die zijn natuurlijk vanuit een bepaald oogpunt geschreven. Ook zijn er vele wetenschappers die in dienst van de VOC van alles in de archipel hebben gedaan. Door deze bronnen weten we erg veel over Indonesia in de 17e en 18e eeuw.

Nu is er ook in de geschiedschrijving mbt de Archipel de Belanda visi en de Pribumi visi. Beide zijn dubieus. Hoewel de moderne Nederlandse geschiedschrijvers hebben een groot koloniaal schuldgevoel en proberen daardoor zo objectief mogelijk te zijn. Doch de beste bronnen zijn die noch uit Indonesia noch uit Nederland komen. Zelf probeer ik altijd uit te aan van de onderdrukte Indonesier, dus niet vanuit het oogpunt van de kolonisator waarmee ik ben opgegroeid. Doch dit betekent niet dat ik in alles maar pro-Indonesia moet zijn, hetgeen in Indonesia vaak gebruikelijk is, dat is Indonesia anno heden, een zeer onrechtvaardige samenleving. Hier hoor je vaak zoiets van : Wij zijn eeuwig zielig geweest, nu hebben we een eigen land, met veel moeite bij elkaar geknokt, dus hebben we altijd gelijk. In het algemeen worden in Indonesia de feiten verneukt en is er de oude traditie om van geschiedenis mooie verhalen te maken. Doch als je van de verdrukte inlander uitgaat en kijkt anno 2005, bijna 6, om je heen dan denk je: Er is niets nieuws onder de mata hari.

Vaak is geschiedenis van Indonesia erg vervelend, wil je het goed begrijpen. Ik ben momenteel aan het lezen over de Javaanse successie oorlogen, wat een ellende al die hofintriges om macht en aanzien, de VOC was daar zeer bij betrokken en kon door het slim te spelen steeds meer macht op Java krijgen. Ik lees het halfhartig, terwijl ik weet hoe belangrijk het is om de oplichtersbende die vandaag de dag aan de macht is te begrijpen. Ik denk dat toen de basis is gelegd voor de hedendaagse Javaanse politiek : macht en aanzien zijn belangrijker dan voor het volk dat de politici heeft gekozen op te komen.

Sidia zet die Javabril van je op en bestrijd mijn uitspraken, ben je weer van de straat jongen. Emoticon: Shiny

NB Een heel leuk buku sejarah is "Sejarah Maluku: Banda Naira, Ternate, Tidore, dan Ambon" door Des Alwi een behoorlijk dik boek (600+ pagina's) leuk omdat er allerlei nieuwe bronnen in gebruikt worden, veel Portugese. Aan de andere kant zit je het boek af en toe met kromme tenen te lezen, vanwege het eng nationalistische standpunt dat die Alwi inneemt. De Belanda als kankerlijer en over de Indonesier niet dan goeds. Als je leest hoe slim ze waren, val ik van me stoel van het lachen, zo slim dat ze zich 350 jaar lieten onderdrukken ? Dat laatste is een wereldrecord.

Gruces

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

On 27-12-2005 16:46 Agung wrote:

...

Hi Londoh, je verbaast me elke keer.
Dit is wel een heel simpele uitleg van dit o zo complexe land en toch sla je de spijker volgens mij behoorlijk op zn kop!

Hi Agung,

Wat verbaast je de simpelheid of de uitleg ? Ik ben een vrij simpele figuur, althans in de manier waarop ik schrijf. Ik heb namelijk nauwelijks op school gezeten, ik was 14 toen ik ging werken. Dus moeilijke woorden heb ik nooit geleerd en gebruik ik deze ook niet. Heb ik ook een beetje een hekel aan, zo van kijk mijn es, moeilijke woorden om anderen te imponeren, hoef je bij mijn niet mee aan boord te komen. Het is wel zo dat ik ondanks mijn gebrek aan officiele opleiding nog wel elke dag leer, eigenlijk ben ik zeer leergierig. Ik kijk geregeld in allerlei studieboeken, maar leer alleen waar ik zin in heb of praktische zaken. En ben ook wel goed in OH'en, dat is de leeftijd.

Wat Indonesia betreft. Ik voel me hier behoorlijk op mn gemak, kan goed met de Javanen opschieten, hoewel ik hun cultuur belachelijk vind. Doch alle maniertjes die je hier nodig hebt gaan bij mij automatisch. Ik ben ook geen kankerpit, ondanks de oprichtingsplannen voor een kankeruniversiteit. Mijn grote liefhebberij is lachen, nou dan kom je in dit land wel aan je trekken, is een grote ketoprak humor, 24 uur per dag een lachfilm. Als ik de deur uitstap leg ik al krom als ik dat ge-emmer van die bouwvakkers om me heen zien, dat geworstel met grote hopen zand om hen heen, staan ze zand door gaas heen te gooien, de stenen die er uitkomen spreiden ze over de geasfalteerde weg uit, zijn ze dr van af, maar de mooie weg is een grintpad geworden, geen anjing die daar tegen protesteert. Ik heb geleerd cool te blijven, want jezelf druk of kwaad maken helpt hiero niet. Die Javanen lachen zich rot om een Barat die zich woest maakt, achter ze rug natuurlijk, zo netjes Emoticon: Shiny zijn ze wel. Je rug moet je hiero goed mee uitkijken, je weet wel de Javaan die zo voorkomend en aardig is als ie voor je staat, met dat vuile glimlachje, draai je je om, dat beng, bijl in je rug. Stelletje smeerlappen zijn het, maar als je je ervan bewust bent dan is er best mee te leven, want eigenlijk zijn ze als de dood voor Westerlingen. Komt door die ene Westerling, Raymond. Ik ben ook een groot liefhebber van chaos, dan zit je in dit land goed.

Waar ik slecht tegen kan is dat gelieg altijd, in de Javaanse cultuur mag je liegen als je daarmee gezichtsverlies kunt voorkomen, maar wat is gezichtsverlies, is toch heel persoonlijk. Als je die hoge Omes ziet die verhoord moeten worden door de Jaksa Agung, dat gelul of ze nou Tersangka (verdachte) of Saksi (getuige) zijn, ze zijn altijd saksi, anders worden ze kwaad en ze worden nog saksi genoemd ook, in dit land is de verdachte een getuige, althans als ie een vette pens heeft. Ook in de handel worden er meestal leugens verkocht door die boomapen, het zijn een handelaren, maar petani. Ze denken dat handelen manier is om de boel te flessen (ook weer met leugens) ze vragen de hoofdprijs en gaan rustig zitten af wachten en je geduld testen. Gelukkg weet ik dat als een Javaan iets wil verkopen dat ie geld nodig heb, als het me lang genoeg heeft geduurd dan leg ik een paar briefjes van dat Mickey Mouse geld voor hun platte neus en dan is het "take it or leave it Mas", ze kunnen de aanblik van contant geld niet weerstaan, dus in 9 van de 10 gevallen nemen ze het. Verre van slim zijn ze, hoewel ze zelf daar anders over denken. Emoticon: Yeah right!

Gruces

Lon

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 28-12-2005 02:48 londoh wrote:

Zo nu weten we (misschien) waarover we het hebben
Gruces
Lon

Even korte reaksi (aksi=reaksi)
Tierlijk weet Om Sid wel het perschil tussen Belanda Depok en Toegoenesen.,
Over de belanda depoks weet ik het al toen ik nog kecil ben , als je een Indo kind (klasgenoot) wil pesten , dan zeg je , lu belanda depok.
Kwaad dat ze werden , kennelijk omdat ze niet geassocieerd willen worden met de losgelaten slaven (voor liefhebbers zie ook www.londoh.com) .
Daarom is het een grote fabel dat die indischen en zelfs de belandas het ALLEMAAL zo goed hebben in den oosten.
Niet iedereen kan met een prinses trouwen en in een villa wonen met baboes , jongos , kebon , en supir.
Het bestaan vd toegoenesen kennen we ook niet op de lagere school , want het is ook een geisoleerde gemeenschap.(zie ook londoh.com)
Lon krijg ik % van jou ?
Ik heb hun leren kennen, hun bestaan/verhaal ongeveer 30 jaar geleden , een buurman van mijn kostbaas is een toegoenees.Heeft leuke dochters .Ze hebben ook een website in nederland .En ik vermoed dat 1 vd dochters vd buurman een aktieve rol speelt in die beweging , tenminste als ik de naam ziet.
Verder kan ik niet lullen want strakjes kom men aan mijn identitas.
(te veel loslippigheid).

Dus Om Sid weet wel iets van de oude tempo doeloe verhalen.
Even minum kopie.
(to be continued)
groetjes

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

On 28-12-2005 09:39 sidia wrote:

Lon krijg ik % van jou ?
Verder kan ik niet lullen want strakjes kom men aan mijn identitas.
(te veel loslippigheid).

Kijk dat bedoel ik nou, ongevraagd iets doen en dan minta persen. Ome Lon zal kijken wattie voor je ken doen jongen Emoticon: Shiny

Heet die jongedame soms Kim Emoticon: Yes!

Gruces

maseddi
Gebruiker
User icon of maseddi
spacer line

Correctie van de eeuwige fout die wordt gemaakt: Een Indo-Belanda die een resultaat is uit de koloniale tijd heeft niets te maken met Indonesia (bestond toen nog niet), de Indonesische taal (was er ook nog niet), keuken (welke keuken van de 100-en?), cultuur (welke van de 330 culturen?), etc.
Hij/zij heeft alles te maken met het vroegere Nederlands-Indie en niets met het huidige Indonesia.

Zijn straf: de eeuwige verbanning uit het paradijs (nou ja, paradijs?????). Onzin: het was een gecreeerd paradijs voor de Belanda en de Indo maar niet voor de pribumi, verre van dat, voor die laatste was het hel.

De huidige generatie Indo-Belanda's (zoals mijn eigen kids) die zijn geboren uit een gelijkwaardige verhouding tussen een Indonesier en een Belanda, heeft een band met Indonesia, maar niet de generatie Indo's die zijn geboren in NL uit ouders die daar vanuit Nederlands-Indie (en niet Indonesia) zijn gekomen.

Oh, nu begrijp ik die misverstanden op die indische sites. Deze vloeien voort uit begripsverwarringen.
Heb je het over Indonesie, dan bedoelt men daar nederlands indie mee (voornamelijk java).
Heb je het bijvoorbeeld over Surabaya, dan bedoelt men Soerabaja uit de nederlands-indische tijd mee..

Ik zag onlangs nog een site "indo-belanda" waarbij de maker het had over indische en indonesische cultuur. dus de begripsverwarring heeft ook al in indische kringen haar intrede gedaan.

Overigens, Yogya-Bali: noteer de door mij geciteerde passage maar eens op een bepaalde indische sites.
heb je dezelfde dag nog ruzie

Ed

Sweet young thing

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 28-12-2005 09:52 londoh wrote:

...

Kijk dat bedoel ik nou, ongevraagd iets doen en dan minta persen. Ome Lon zal kijken wattie voor je ken doen jongen Emoticon: Shiny

Heet die jongedame soms Kim Emoticon: Yes!

Gruces

2. Alle namen berusten op toevalligheden.
Want in die stad heb je toen 3 indonesische studenten .
Dus 1 van die drie is Om Siapa.
Strakjes word ik getraceerd.
Trouwens ik ontken alles.

maseddi
Gebruiker
User icon of maseddi
spacer line

Als je leest hoe slim ze waren, val ik van me stoel van het lachen, zo slim dat ze zich 350 jaar lieten onderdrukken ? Dat laatste is een wereldrecord.

Ik heb nooit kunnen begrijpen waarom men in Indonesie het nog steeds heeft over die 350 jaar onderdrukking. Apa maksudnya?
Ik heb mijn geschiedenisboek niet bij de hand maar ik weet dat bvb na de javaanse oorlogen, java pas door de nederlanders werd ingelijfd. bij Bali en Lombok gebeurde het na de puputans ..

Dan zijn er in nederland bepaalde lieden die het hebben over een relatie van 350 jaar met Indonesie. Welke relatie en in welke vorm en hoedanigheid?

Maar een ahli sejarah, een zekere Adil of zo, die ook eens op dit forum opereerde schreef eens op zijn eigen huisforum

"... veel mensen weten niet wat een indo is, of wat er zich in indie heeft afgespeeld, dus zien nederlands indie niet als nederland en hebben er geen gevoel bij..."

Je zo dus kunnen denken dat voor die lui nederlands-indie gewoon nederland was, zoals de flevopolder een stukje nederland is , en dat hun land (nadat de jappen dat land hadden bezet) na 350 jaar gewoon op een schlemielige wijze door een stelletje Javanen werd ingepikt.

Sweet young thing

maseddi
Gebruiker
User icon of maseddi
spacer line

Daarom is het een grote fabel dat die indischen en zelfs de belandas het ALLEMAAL zo goed hebben in den oosten.
Niet iedereen kan met een prinses trouwen en in een villa wonen met baboes , jongos , kebon , en supir.

Hi Sidia,
Het doet er eigenlijk niet zoveel toe of dergelijke verhalen over 'den oost' waar of niet waar zijn.
Het moest aan de mensen in Holland verkocht worden en aan zekere eisen voldoen.

In de periode van indie was het gewoon vrij normaal om kolonisatie af te beelden als de bevrijding van al die inlandse heidenen van hun achterlijke cultuur en die ook nog lijden ook onder hun achterlijke beschaving, en dat het kolonialisme christelijke vrijheid, onderwijs, vooruitgang en voorspoed bracht.
Iedereen deed er aan mee: van soldaat, ambetenaar tot wetenschapper.
De ethische politiek was daar een voorbeeld van.

Je moest uiteraard in de jaren na de onafhankelijkheid van Indonesie niet met verhalen in nederland aankomen dat er in nederlands-indie ook kommer en kwel was, en dat je (men) in de kampung , de gunung of de dessa had gewoond en verstoken van alle comfort.
Natuurlijk kan niet iedereen met een prinses trouwen, maar je kunt toch wel van adellijken bloede, een prinses zijn (uit de kraton) omdat je vader toevallig Susuhunan van Surakarta of Sultan van Yogya was??

Maar zoals het gaat bij duimzuigers, het is paradoxaal om de waarheid achter hun verhalen te zoeken in hun eigen herinneringen.

Ed

Sweet young thing

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 28-12-2005 18:37 maseddi wrote:

...

In de periode van indie was het gewoon vrij normaal om kolonisatie af te beelden als de bevrijding van al die inlandse heidenen van hun achterlijke cultuur en die ook nog lijden ook onder hun achterlijke beschaving, en dat het kolonialisme christelijke vrijheid, onderwijs, vooruitgang en voorspoed bracht.

Achterlijk ??

Ya , het is een groot misverstand geweest , de uitgeputte zeelieden die uit huurlingen bestaat , al dan niet met geweld geronseld hebben gewoon verkeerd gezien.Daarnaast hebben ze ook last van zonnesteek.
Laten we eerlijk zijn , behalve de koopman en de kapitein / officieren bestaat de bemanning meestal uit huurlingen , je kan zelfs zeggen uit de schuim van europa.

Wat weten ze over beschaving , de ballen.Terwijl toen bloeiende koninkrijken bestaan , met eigen geschriften , namelijk sanskriet door de invloeden van de hindu geloof.
Als je terug gaat naar het verleden , heeft Taruma negara al diplomatieke banden met China (435) , volgens de nwe opgravingen bestaan ze al in 200 AD.Werd ook in diverse bronnen vermeld , zelfs griekse bronnen.In 1596wass Banten vazalstaat van Tarumanegara.
Terwijl in de buurt van 400 Ad nederland nog geen ontwikkelde administratie kennen zoals Taruma Negara .Er wonen toen nog Kelten , er zijn diverse aanvallen van hordes Germanen , versterke boerderijen , terpen in Friesland.
Dus wie is beschaafder ?
Ik weet niet hoe de indonesiers de nederlanders zien en hun bijnamen , maar het zal ook niet vleiend zijn .
Bij de japanners zijn ze bekend als barbaren en bij de chinezen als witte duivel(bai gui )
Wel is bekend dat de eerste ontmoeting tussen De houtman dkk met de sultan van banten mislukt was geweest..
Hij werd verwijderd vd paleis wegens grof gedrag.
Het is ook bekend dat de blanken door de oude japanners chinezen in de ogen van japanners en chinezenvoor de chinesen

Daarom moest ik vaak lachen als ik onzin verhaaltjes lees over de zgn "rol" van de nederlanders in den oosten.
En ik lacht harder als ik leest hoe hun moderne nakomelingen ook nog last hebben van die oude fabeltjes.
Ya er zijn veel misverstanden die de zgn superioriteisgevoel hebben versterkt.
Oh ze zijn zo vriendelijk , ohh tot bijna onderdanig , ze doen alles voor je , ohh met 1 euri kan je heleboel kopen.Ohh het is een paradijs .

Da's even lachen , want waarschijnlijk ontmoeten ze alleen maar bepaalde mensen in een bepaalde omgeving.

Ik vraag me af of een doorsnee bule / turis het ook zo zal zeggen als ze in een grote stad komen(zeer zeker in Jakarta) , en met de middenklasse in aanraking komen.
Nou je wordt gewoon van top tot teen "gekeurd " en als je aan hun eisen voldoen dan wordt je pas "geaccepteerd ".
Ik ben echt benieuwd naar zulke verhaaltjes.

Of blijven we alleen maar met de Ohhh kreten ?
groetjes

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 29-12-2005 10:25 sidia wrote:

...

Het is ook bekend dat de blanken door de oude japanners chinezen in de ogen van japanners en chinezenvoor de chinesen

dese o.h. moet gedelete worden.
ben even in de war geweest.

maseddi
Gebruiker
User icon of maseddi
spacer line

Laten we eerlijk zijn , behalve de koopman en de kapitein / officieren bestaat de bemanning meestal uit huurlingen , je kan zelfs zeggen uit de schuim van europa.

Nou, nou zeg...kalmpjes aan he?

Ik las op een indisch forum van de derde generatie dat die Ollanders die toen naar de archipel gingen zulke beschaafde en ontwikkelde lui waren.
Vrijwel alle indische nederlanders (in engere zin) hadden goede posities en zij waren het die het land - uiteraard onder Ollandse begeleiding - hadden opgebouwd

Toen ik in deze eeuw nog wat frequenter op Bali was, zag ik zelfs toeristen uit australie die wij hier in Tilburg nog niet eens zouden willen ontvangen, behalve dan onder strenge politiebegeleiding.
Dat struinde me daar die discotheken af, die -- en niet alleen om commerciele redenen -- zelfs verboden waren voor indonesiers.

Maar we gaan toch niet praten als moslims die iets tegen het beschaafde westen hebben he? Emoticon: Smile

Oh ze zijn zo vriendelijk , ohh tot bijna onderdanig , ze doen alles voor je , ohh met 1 euri kan je heleboel kopen.Ohh het is een paradijs .

Da's even lachen , want waarschijnlijk ontmoeten ze alleen maar bepaalde mensen in een bepaalde omgeving.

Tja, en wie waren de grootste ramppokmakers?

Nou je wordt gewoon van top tot teen "gekeurd " en als je aan hun eisen voldoen dan wordt je pas "geaccepteerd ".

Hoe geschiedt die keuring, moet je Bahasa indonesia of javaans kunnen praten. Moslim zijn misschien? Hehehe

Wat zegt die Londoh hier allemaal van? Heb hem al een tijdje niet gehoord

Ed

Sweet young thing

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 29-12-2005 11:00 maseddi wrote:

...

Wat zegt die Londoh hier allemaal van? Heb hem al een tijdje niet gehoord
Ed

Wat vreemd , is hij ziek of zo.?
Of moet hij even bijkomen van het te veel eten van nasi campur plus de te veel nippen van plaatselijke miras (minuman keras).
Maklum het is daar ook feestdagen.
Als we binnen een paar dagen niks horen moeten we iemand gaan sturen naar zijn huis .

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

On 29-12-2005 10:25 sidia wrote:

...

Ik vraag me af of een doorsnee bule / turis het ook zo zal zeggen als ze in een grote stad komen(zeer zeker in Jakarta) , en met de middenklasse in aanraking komen.
Ik ben echt benieuwd naar zulke verhaaltjes.

Of blijven we alleen maar met de Ohhh kreten ?
groetjes

Ach de kelas menengah, wie wil daar nou mee om gaan, de KM pribumi dan, 90% (85 is ook OK) bestaat uit dieven, oplichters en zakkenvullers, dure huizen volgestampt met hemelschrijend lelijke kitsch, een paar te grote auto's voor de deur, een vervelend wijf dat al jaren geen veeg heeft gehad, Hij doet dat bij zn isteri muda en maar lullen over uang, wat er allemaal te consumeren valt op het gebied van de nieuwste snufjes, maar verder een eindeloos leeg hoofd. Ik laat ze links leggen, behalve als ze wat vamme willen kopen, want zolang het ontvangen geld echt is heb ik daar geen bezwaar tegen. Ik ontvang ze dan in een of ander aggenebbish restorantje, voelen ze zich ongemakkelijk, vind ik leuk om te observeren. Natuurlijk gaat die Nokia Communicater een paar keer af. Nanti saya ngebel lagi Pak. Ze bekijken snel de aangeboden waar, voor het woord diskon over hun lippen komt heb ik al 3x tida bisa gezegd en dan overhandigen ze een envelop. Die mensen betalen altijd met nieuw schoon geld in een envelop, zijn ze zo gewend. Voor het afscheid vragen ze als ik weer wat heb vooral hunnie te bellen, dan krijgen ze een brede smile. Tentu. Ik was weer te goedkoop, maar ja snelle transaksi zonder al te veel gelul vind ik het leukst en ik weet op mijn gebied precies wat ze zoeken, dus weinig moeite. U vraagt en wij draaien..... Emoticon: Shiny

Gruces

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

Salam at s.mua yth.,

"Ik vraag mij af of na, zoveel jaren na dato, de 'Aceh-oorlog' officieël vrede gesloten is tussen Aceh en de Nederlandse regering ......'
'De Aceh-ers zien de INDOnesiese regering als een verlenging, dacht ik van de toenmalige NEDERlandse koloniale regering ......'
"Ik vind dat er een officieële verontschuldiging gedaan moet worden door de huidige NEDERlandse regering t.a.v. Aceh; Aceh was toendertijd een onafhankelijk land ...... !!!"
De buitgemaakte kanonnen in het museum Bronbeek in Oosterbeek, op de Acehers buitgemaakt, dienen teruggegeven te worden ....... zeker nu zal dit als een positief gebaar gezien worden, denken jullie niet ???
"De Nederlandse bevolking heeft door de 'tsunami-schenking' zichzelf van haar 'goede kant' laten zien; zij is zelfs hun huidige regering 'een slag voor' ..."

'Ahu kura ahia, mansia nia'

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

80,766,304 pageviews Een website van indahnesia.com