nog een week

Subforum Bali, het godeneiland 
61 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Bali, het godeneiland > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 11-12-2005 04:19

...

Geef mij maar een lekkere swing-party waar iedereen plezier aan heeft, inclusief het "lijdend voorwerp" zelf.

Waarom niet 2 feesten gaan organiseren , op zijn bule's en op zijn indonesisch.?
Dan is iedereen tevreden , en zeer zeker als je daar wil gaan vestigen.
Je moet toch kunnen aanpassen ?
Doe je dat niet dan blijft je verstoken van sociale contacten met de natives.
En vergeet ook niet de schoonfamilie.
Wah orang sombong zeggen ze .(in holandia zeggen ze kapsonelijer)
Dan ben je aangewezen op je expatvriendjes.
Zo veel expats heb je ook niet .
Als ik naar Yogya kijk heb je ongeveer 700 expat , de rest zijn turisten die voor de natuur/cultuur cq liefde komen.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Inderdaad die resepsi perkawinan zijn kwellingen voor iedereen. Voor Indonesiers het belangrijkste moment in hun leven, het huwelijks is het Allerheiligste (Sakral) wat er in dit land bestaat. Er word goudgeld uitgegeven voor zo een feest, zeker om te laten zien dat men meetelt. Families zitten er niet mee om zich hiervoor diep in de schulden te steken.Nou is er wel een verschil tussen een trouwerij in de desa of van mensen die denken dat ze iets voorstellen. Een huwelijk in de desa is zonder meer leuk, men zet bambu gebouwtjes op, de vrouwen uit de desa koken samen en iedereen heeft lol. Maar een resepsi in een gebouw of hotel is meer dan strontvervelend. Een stuk theater waar je naar zit te staren op je klapstoeltje. Hier worden resepsi afgelopen om te SMP (Sudah Makan Pulang - na gegeten te hebben vertrekken). Nou is dat niets bizonders, in Nederland gaan er ook mensen naar resepsi om zich vol te gieten en wordt het koud buffet geopend is het ook vaak alsof je een vissekop tussen een stel verwilderde katten gooit. Het eten dat je op die moderne respsies voorgeschoteld krijgt is nauwelijks te vreten, het is altijd moderen, houdt het midden tussen westers en nog wat. En dan hoe de famile er uit ziet, geen porum, allemaal in traditionele kleding, gehuurd. De vrouwen in sarong & kebaja, hoge hakken dr onder, doordat ze niet gewend zijn een sarong te dragen is dat een heel gestuntel en denkt men invaliden te zien. De heren in sarong, jas tutup en blangkong, alle heren dragen een kris vanachter en ben je bang dat die elk moment door de sarong heen op de vloer kan kletteren. Ik verdenk de meesten er altijd van dat ze dat ding in hun reet hebben gestoken en de billen stevig bijeen knijpen. Je zit een beetje naar het bruidspaar, dat een voortdurende foto sessie ondergaat te staren, meestal ister muziek, door de tering herrie (campur sari) valt er niet te spreken. Je wordt trouwens geacht stokstijf op je stoel te blijven zitten van je teh of Coca-Cola (Chinees !) te genieten. Ik heb het hier over een huwelijk op Java.

Ja bule die dit soort traditionel kledij gaan dragen, is absoluut geen porum, kunnen net zo goed in Volendammer kostuum verschijnen. Af en toe naar het kruis grijpen want meneer heeft een zere lul, die is net gesunat, de eerste nacht kan ie ook wel vergeten, duurt weken voordat die spijker weer normaal is. Hij moest zo nodig moslim worden. Gisteren hoorde ik weer eens de bevestiging dat dit niet nodig is, je kan gewoon voor de catatan sipil trouwen. Ik hoorde dit van een katholieke man wiens vrouw gewoon muslim was gebleven. Maar ja die bule laten zich graag door de schoonfamilie de wet voorschrijven, alles doen ze voor zo een kippekut.

Als ik een undangan krijg gooi ik die meestal snel weg en zorg ik dat ik "luar kota" ben. Soms kan je er niet onderuit en onderga je die ellende maar om weer eens getuige te zijn van de budaya.

Gruces

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Inderdaad die resepsi perkawinan zijn kwellingen voor iedereen. Voor Indonesiers het belangrijkste moment in hun leven, het huwelijks is het Allerheiligste (Sakral) wat er in dit land bestaat. Er word goudgeld uitgegeven voor zo een feest, zeker om te laten zien dat men meetelt. Families zitten er niet mee om zich hiervoor diep in de schulden te steken.Nou is er wel een verschil tussen een trouwerij in de desa of van mensen die denken dat ze iets voorstellen. Een huwelijk in de desa is zonder meer leuk, men zet bambu gebouwtjes op, de vrouwen uit de desa koken samen en iedereen heeft lol. Maar een resepsi in een gebouw of hotel is meer dan strontvervelend. Een stuk theater waar je naar zit te staren op je klapstoeltje. Hier worden resepsi afgelopen om te SMP (Sudah Makan Pulang - na gegeten te hebben vertrekken). Nou is dat niets bizonders, in Nederland gaan er ook mensen naar resepsi om zich vol te gieten en wordt het koud buffet geopend is het ook vaak alsof je een vissekop tussen een stel verwilderde katten gooit. Het eten dat je op die moderne respsies voorgeschoteld krijgt is nauwelijks te vreten, het is altijd moderen, houdt het midden tussen westers en nog wat. En dan hoe de famile er uit ziet, geen porum, allemaal in traditionele kleding, gehuurd. De vrouwen in sarong & kebaja, hoge hakken dr onder, doordat ze niet gewend zijn een sarong te dragen is dat een heel gestuntel en denkt men invaliden te zien. De heren in sarong, jas tutup en blangkong, alle heren dragen een kris vanachter en ben je bang dat die elk moment door de sarong heen op de vloer kan kletteren. Ik verdenk de meesten er altijd van dat ze dat ding in hun reet hebben gestoken en de billen stevig bijeen knijpen. Je zit een beetje naar het bruidspaar, dat een voortdurende foto sessie ondergaat te staren, meestal ister muziek, door de tering herrie (campur sari) valt er niet te spreken. Je wordt trouwens geacht stokstijf op je stoel te blijven zitten van je teh of Coca-Cola (Chinees !) te genieten. Ik heb het hier over een huwelijk op Java.

Ja bule die dit soort traditionel kledij gaan dragen, is absoluut geen porum, kunnen net zo goed in Volendammer kostuum verschijnen. Af en toe naar het kruis grijpen want meneer heeft een zere lul, die is net gesunat, de eerste nacht kan ie ook wel vergeten, duurt weken voordat die spijker weer normaal is. Hij moest zo nodig moslim worden. Gisteren hoorde ik weer eens de bevestiging dat dit niet nodig is, je kan gewoon voor de catatan sipil trouwen. Ik hoorde dit van een katholieke man wiens vrouw gewoon muslim was gebleven. Maar ja die bule laten zich graag door de schoonfamilie de wet voorschrijven, alles doen ze voor zo een kippekut.

Als ik een undangan krijg gooi ik die meestal snel weg en zorg ik dat ik "luar kota" ben. Soms kan je er niet onderuit en onderga je die ellende maar om weer eens getuige te zijn van de budaya.

Gruces

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 11-12-2005 09:13 londoh wrote:

En dan hoe de famile er uit ziet, geen porum, allemaal in traditionele kleding, gehuurd. De vrouwen in sarong & kebaja, hoge hakken dr onder, doordat ze niet gewend zijn een sarong te dragen is dat een heel gestuntel en denkt men invaliden te zien.

De heren in sarong, jas tutup en blangkong, alle heren dragen een kris vanachter en ben je bang dat die elk moment door de sarong heen op de vloer kan kletteren.

Ja bule die dit soort traditionel kledij gaan dragen, is absoluut geen porum, kunnen net zo goed in Volendammer kostuum verschijnen.

Af en toe naar het kruis grijpen want meneer heeft een zere lul, die is net gesunat, de eerste nacht kan ie ook wel vergeten, duurt weken voordat die spijker weer normaal is. Hij moest zo nodig moslim worden.

Dat hangt af of je bepaalde (sociale)verplichting heb of niet .
Bij de meeste javaanse /sundanese families hebben de meisjes al lang geleerd om als dame te gaan schreden (niet lopen) .Voor de buitenstaanders lijkt het of ze niet kunnen lopen. Alles gebeurt volgens de protocol .
Gaat niet zo maar (dit verhaaltje is voor buitenstaanders / cq turist bestemd)

En klopt de kleding wordt vaak gehuurd , omdat het moeilijk is om een uniforme kleding te krijgen . Want het is ook een regel dat je bepaalde Corak /motief vd sarung mag en kan gebruiken .
Je gaat niet zo maar een kleding motief gebruiken.Het moet bij jou passen.
Met de kebaya is makelijker .Je kan het laten maken , relatief goedkoop.
Het geldt ook voor de heren.
Sidia heeft ook in zo'n ceremonie gelopen , compleet met sarung / keris etc.
Zijn mrs loopt gewoon in "eropese"kleding.Want ze kan moeilijk schreden in kebaya en sarung.
Wah het is een voor hem als een "westerling " moeilijk om te gaan schreden i.p.v te gaan lopen.

Ik vind het mooi als een Vollendammer of een Fries in hun pakaian adat gaan trouwen , in kombinatie met een javaanse (etc) kleding voor de bruid.
Het is mooi .
Je moet toch trots zijn op je roots.
Misschien heeft een amsterdammer geen pakaian adat ?.

Jantje
Gebruiker
spacer line

De kartu unganan zijn meestal schitterend en uitgebreid. Ook de verdekt opgestelde kleine afbeelding(icon) van een hand die een enveloppe in een collectebus steekt ontbreekt niet.
't Is maar dat u weet wat er verwacht wordt.. En als er dan een bule naar die party gaat, is het nog maar de vraag of die enveloppe de bus haalt.
Van de opbrengst wordt het feest bekostigd en als er nog wat overblijft wordt er nog een feest gegeven. Met weer dezelfde bedelarij. Emoticon: Yes!

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

On 11-12-2005 09:11 sidia wrote:

...

Waarom niet 2 feesten gaan organiseren , op zijn bules en op zijn indonesisch.?

Dan is binnen een uur de drank op, want Java & Co hebben alles door mekaar geflikkert en naar binnen gegoten en leggen of kotsend op de vloer of zeer vervelend te OH'en.

On 11-12-2005 09:41 sidia wrote:

...

Dat hangt af of je bepaalde (sociale)verplichting heb of niet .
Bij de meeste javaanse /sundanese families hebben de meisjes al lang geleerd om als dame te gaan schreden (niet lopen) .Voor de buitenstaanders lijkt het of ze niet kunnen lopen. Alles gebeurt volgens de protocol .
Gaat niet zo maar (dit verhaaltje is voor buitenstaanders / cq turist bestemd)

Zelfs ik kan het verschil tussen schrijden en wankelen nog wel onderscheiden. Sarung en hak tinggi hoort niet bij elkaar. Komt nog bij dat die vrouwen bijna nooit op schoenen lopen. Als je lol wilt hebben moet je eens kijken hoe men hiero "in" schoenen loopt. losse veters, hiel ingetrapt,maken dr gewoon een sandaal van Emoticon: Yes!

Guces

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 11-12-2005 10:11 londoh wrote:

...

Zelfs ik kan het verschil tussen schrijden en wankelen nog wel onderscheiden.

Sarung en hak tinggi hoort niet bij elkaar. Komt nog bij dat die vrouwen bijna nooit op schoenen lopen.
Guces

Ya , jij kan het verschil zien , met je tropen ervaring.
Maar mijn uitleg is bestemd voor den turist.

Dat klopt , sarung en hoge hakken horen niet bij elkaar thuis.
Als ze echt goed willen doen (volgens traditie , zware orotocol ) dan moeten ze geen hoge hakken gebruiken.(vooral die stiletto hakken).Dat is westers.
Zelfs ik loop toen in een selop .Trouwens een mooi foto .Kan je voorstellen Sidia met zo 'n adat kleding , met snorretje , keris , sarung .
Lijkt wel de sultan himself.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 11-12-2005 09:19 londoh wrote:
Je zit een beetje naar het bruidspaar, dat een voortdurende foto sessie ondergaat te staren, meestal ister muziek, door de tering herrie (campur sari) valt er niet te spreken.

Je wordt trouwens geacht stokstijf op je stoel te blijven zitten van je teh of Coca-Cola (Chinees !) te genieten. Ik heb het hier over een huwelijk op Java.

Nu ik toch bezig ben : (met mijn sterke verhaaltjes )
Mijn rol in dat trouwerij is van de familie lid .
Zwaar onder de protocol.
Wat de gasten betreft zijn ze vrij in een kleding naar keuze.
Maar afhankelijk van de familiestatus , gaan de gasten ook vaak in sarung/kebaya . Ya soms zie je ook dat bepaalde dames gaan stuntellen. Bij een echte trouwerij wordt alles goed geregeld(protocol) , wie bij wie mag zitten.En omdat het vaak grote feesten zijn , wordt alles strak georganiseerd , wat wil je als je bijna tot 1000 man gasten hebt.
De meesten komen daar niet om te vreten en drinken , alleen omdat ze uitgenodigd worden (behoort tot de netwerk) en om te zien en gezien te worden.
En er wordt geen muziek gedraaid , meestal een achtergrondmuziek(gamelan) en bepaalde soort lied , en de mensen gaan gewoon praten , vaak ook nog "fluisteren " met elkaar.
Dus geen orkest , tanjidor , jaipongan of dangdut etc etc .
Dat is ongeveer een (echte ) trouwerij ( volgens de adat )
Heb ik verschillende keren meegemaakt.

maurits
Gebruiker
User icon of maurits
spacer line

aan Tukad Ganga: het wordt weer de kat uit de boom kijken, binnekort verschijnt mijn rapport over de service kwaliteit van luxe chinese hotels. Maar deze keer heb ik een andere ook leuke opdracht.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

tukad ganga
Gebruiker
spacer line

Over trouwerijen gesproken,laatst waren we in Jakarta uitgenodigd voor Zůn bruiloft.Er zou een medewerker trouwen op de zaak van mijn zwager.
Hij vroeg dus om mee te gaan op die bewuste dag,wij om 7 uur naar het bewust hotel ,waar honderden mensen in de rij stonden om het bruidspaar te feliciteren.
Halverwege vraag zijn vrouw zie jij al bekenden,nee nog niet was het antwoord met zoveel mensen.
Na een uur in de rij te hebben gestaan en het bruidspaar eindelijk de gelukwensen en het kado te hebben overhandigd,kon men naar de schranstafel gaan die werkelijk volgedekt stond met allerlei lekkernijen.
Na ons buik vol te hebben gegeten zegt hij plotseling,zijn jullie klaar met eten..............dan kunnen we gaan.Dus vroeg zij vrouw voor een tweede keer
ik zie helemaal geen bekenden.
Nee dat kan wel kloppen ,ik ook niet was zijn antwoord ik heb me namenlijk vergist in de datum,de trouwerij is morgen pas,maar ik vond het vervelend om uit de rij te stappen,en ik had honger vandaar dus.
Zo zie je maar ,je kan in Indonesie op elke bruifolt terecht achteraf gieren en brullen natuurlijk.

tukad ganga
Gebruiker
spacer line

He maurits over die Bule met zijn Thaise vriendin ,had hij dan misschien ook een handicap ..............liep hij niet met een witte stok en een zonebril op Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!
Hoop dat je leuk project krijg zoals badmeester zodat je wat plaatjes kan schieten.en op het forum kan plaatsen........... Emoticon: Shut up!

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

Maurits als badmeester..... Nu kan ik me dat niet visualiseren omdat ik Maurits niet ken als persoon, maar gezien zijn postings en werkzaamheden istie geen badmeester. Grappig

Begin de details te vergeten

maurits
Gebruiker
User icon of maurits
spacer line

Misschien word ik in July wel badmeester...... Als je nog ergens ingangen weet TG dan laat het maar weten. hehe...

Trouwens Johan, hoe wil het vlotten met die stage? Als ik nog wat voor je kan doen, dan moet je het me laten weten.

Over Indonesische weddings; ik was on duty in Bali bij een partij van 1200 pax bij een bruiloft. Pff al die lui komen met een auto, om te showen...ruim 800 auto's bij het hotel, wat een chaos

Zo zie je maar weer... er zijn maar 4 C's voor Asian people;
Car
Career
Club membership
Condominium

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

no lima : condom ?

maurits
Gebruiker
User icon of maurits
spacer line

nomor lima untuk bule... haha

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

Hey Maurits, heb even paar dagen gewacht op CV en begeleidende brief uit Indonesia. Heb ik net binnengekregen, dus kan nu weer aan de slag.

Begin de details te vergeten

tukad ganga
Gebruiker
spacer line

Inderdaad Sid het is Condom _Minum maurits foutje

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Men zegt Het is leuker als je met de blanke sabel doet.

tukad ganga
Gebruiker
spacer line

He sidia met welke sabel eerst kuku bima slikken

[/url]

maurits
Gebruiker
User icon of maurits
spacer line

ja het was een foutje, ik had eigenlijk beter condo kunnen zeggen.....

Hey Tukad Ganga, waarom heet jij eigenlijk Tukad Ganga? haha...

tukad ganga
Gebruiker
spacer line

Wel Maurits dat is het juist,het is iets wat met bali te maken heeft ,jij als Expat van Bali zou dat eigenlijk moeten weten,Het omvat heel veel voor mij.... als het moment daar is vertel ik je het en laat het tegelijker tijd zien ,dus doe je best om wederom in Bali te mogen werken..............Ik wacht en zie daar wel

maurits
Gebruiker
User icon of maurits
spacer line

hmmz ok, ik zou het eigenlijk moeten weten. Misschien weet ik het nog wel, maar dan in mijn onder-bewuste. Het zegt me wel iets, maar weet niet meer precies wat....

Nou ja, ik ga mijn best doen in July, maar ik geef mezelf weinig tot een beetje kans. It's tough, as we all fight for the delicious crumbles on a small pie....

Voordeeltje is dat ik de Indonesische taal machtig ben...Maar heb op dit moment niet alleen Bali in the picture moet ik zeggen...

tukad ganga
Gebruiker
spacer line

We zullen zien ,hou je wel nieuwsgierig in die tussen tijd..........het zal zeker zwaar worden,nu in deze stiuatie,hoor niet zulke positieve verhalen in de hospitality buisiness

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 11-12-2005 09:11 sidia wrote: [
Waarom niet 2 feesten gaan organiseren , op zijn bules en op zijn indonesisch.?
En vergeet ook niet de schoonfamilie.
Wah orang sombong zeggen ze .(in holandia zeggen ze kapsonelijer)
Dan ben je aangewezen op je expatvriendjes.

Sorry Sid, maar dit heeft niets te maken met aanpassen. Het is een trend geworden. Eind jaren-80 en jaren-90 trouwden vrijwel al mijn vrienden - geen gemengde huwelijken maar Indonesiers onderling - op een niet-traditionele wijze. En dat waren doorgaans zeer leuke feesten met plezier en muziek, live-bandje. Men was in gewone dagelijkse kledij, zowel als het een moslim- als een christelijk huwelijk betrof (weliswaar voor de moslims tijdens de inzegening door de penghulu in moslimkledij, maar daarna uit die sarung).

Echter, sedert ca. 10 jaar is het - met name onder de rijke Indonesiers en de mixed marriages - weer een trend geworden om een traditionele bruiloft te organiseren. Kan men weer met materie showen en de gengsi laten zegevieren. Men weet zelf niets meer over de betekenis achter bepaalde handelingen tijdens de bruiloft; daar wordt een ceremonymaster voor ingehuurd die vervolgens het bruidspaar vertelt wat ze moeten doen. Met een hoop gestuntel worden er dan een aantal ceremoniele verplichtingen uitgevoerd en het "sprookjes"-huwelijk vindt z'n voortgaang.
Een artikel over de zgn. trendy "traditionele" huwelijken heeft een tijd geleden in een Indonesisch magazine gestaan. Het heeft niets meer met cultuur te maken maar alles met folklore (en dat is een overblijfsel van een overgeleverd statisch geheel waarvan de betekenis verloren is gegaan).

Jaren geleden was ik op Ambon en daar ging het gerucht rond dat er een traditionele bruiloft zou worden gevierd. Het ging om een bule uit Nederland met zijn Nederlands-Molukse partner die naar Ambon waren gekomen om daar volgens de adat c.q. budaya te huwen. Toen ik vroeg wat daar zo bijzonder aan was, antwoordde men dat dat uniek was want zelf huwde men niet meer op deze wijze. Dit werd voornamelijk alleen nog gedaan door Molukkers uit Nederland en gemengde huwelijken.

Het heeft dus niets met aanpassen te maken. Ik ben zelf ook niet op traditionele wijze gehuwd. Mijn vrouw zou niet eens weten volgens welke budaya want ze is een nakomeling van 4 verschillende Indonesische culturen; tevens vindt ze het onzin om te huwen op een wijze waarvan de betekenis al niet meer bekend is en achterhaald door de tijd.
Ik heb vervolgens nooit last gehad met schoonouders of contacten met de natives (ben niet uitsluitend aangewezen op expats), integendeel. Ik denk door te tonen dat ik eigenwaarde heb behouden, men meer respect heeft.
De bule die zichzelf vergooit aan het trouwen in zgn. traditionele kledij heeft geen eigenwaarde getoond en zal daardoor eerder geminacht worden dan gerespecteerd.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 18-12-2005 03:19 Yogya-Bali wrote:

...

De bule die zichzelf vergooit aan het trouwen in zgn. traditionele kledij heeft geen eigenwaarde getoond en zal daardoor eerder geminacht worden dan gerespecteerd.

Dat klopt, vooral als je de gestunteld ziet.
Maar men heeft ook respect als ze ook met hun adat kleding komt van b.v. Volendam /Spakenburg of desnoods met een boerenkiel en klompen .
De probleem is dat men in holland , de oorsprong van de gewone mensen , of ze zijn boeren (boerenkiel + klompen) of vissers (volendam etc) geweest .
Maar ze hebben wel ooit klederdracht.
Probleem is dat als men met boerenkiel en klompen gaat trouwen zegt men dan : wah asalnya orang rendah.(Van lage afkomst) .
Goed geld kan ook veel verzachten.

Met de indonesiers in het algemeen is het ook zo , de gewone mensen gaan gewoon met de algemene kebaya en soarung (vrouw) , meestal is het de gewone javaans of sundanees (de grootse bevolkingsgroep) of van de daerah (het laatste vaak ook meegaan met de grootste bevolkinggroep).

En omdat het vaak onduidelijk is gaat men ook in diverse nep/of nieuw uitgevonden pakean adat gebruiken.

Voor de Javanen/sundanezen en of mensen met duidelijke cultureleachtergronden (zoals de melayu's , de minangkaubauer, balinees etc ) is het relatief makelijk.
Men moet alleen rekening houden met de juistheid vd de kleding.Bij een javaan / sundanees moet men rekening houden of je ook het "recht "hebt om een bepaalde kleding te gebruiken.

De laatste jaren werd er veel "vervalsste" pakaian adat en bijvoorbeeld ook het kleding dat men gebruik voor het dansen.
Ik vroeg vroeger aan mijn vader , hei hoe kan dat nou dat een bepaalde bevolkingsgroep nu een bepaalde adat dansen/kleding hebben die anders dan wat ze vroeger hebben.? Dat bedoelde ik met "vervalsing"of aangepaste adat / ceremomieen .
Voor de indonesische christenen of chinezen is het een beetje makelijker , want ze kunnen op zijn europees gaan trouwen.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

80,715,122 pageviews Een website van indahnesia.com