Subforum Algemene Indonesiëpraat

forum.indonesiepagina.nl 
79 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Omdat het vaak erg interessant en leerzaam is iets van het land te weten te komen heb ik tijdens mijn trips regelmatig musea bezocht. Zo waren er het Wayangmuseum in Jakarta, Museum Negeri Aceh in Banda Aceh en Museum Purbakala nabij Trowulan die het bezichtigen waard waren. Wat mij helaas wel vaak opviel was de slechte verlichting in de expositiezalen en veelal de slechte staat van de gebouwen zelf. De overheid zou de subsidiekraan reeds een tijdje geleden dichtgedraaid hebben.

Zo was het ook gesteld met het ďMuseum Negeri Propinsi Nusa Tenggara Barat in Mataram, Lombok, toen ik daar in september jl. was. Een hele afdeling was gesloten nadat er ruiten waren gevallen uit door insecten aangevreten kozijnen. Er was geen geld voor renovatie. Toch was er nog veel moois te bewonderen, waaronder een met de hand geschreven koran, een gouden ketel uit de zeventiende eeuw, maar ook gewone krissen, sarongs (ikat), houten(!)geweren en Chinees porselein.

Buiten het museum trof ik twee oude kanonnen aan naast een reusachtig anker. De gids die mij daar rondleidde kon mij niet zeggen welke oorsprong dit schip gehad moest hebben. Er stond wel een wapen op ťťn van de kanonnen:

Maar als het een Nederlands schip betrof zou er misschien wel VOC op hebben gestaan. Dus wie weet de betekenis van dit wapen. Verder zijn andere museumervaringen ook welkom natuurlijk.

Jan.

tukad ganga
Gebruiker
spacer line

Jan ik zou bijna zeggen ,dat het om mijn familie wapen ging,even voor de goede orde ,in de maand november to januari 2006 wordt er in de Nieuw Kerk te Amsterdam een Indonesie tentoonstelling geven in samenwerking met het museum uit Jakarta,dus hoef je niet zover weg deze keer......

Fotograaf
Gebruiker
spacer line

De combinatie van het kroontje en de letter R (van Royal?) zou kunnen vermoeden dat het van Engelse oorsprong is. Maar ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben..

Ik ben niet echt een musea bezoeker. In het verleden heb ik diverse grote musea bezocht in verschillende landen maar er blijft maar bar weinig hangen.
Reden: Het stoffige gevoel dat ik krijg van het schuifelen langs vaak hapklare brokken, beetje saai... Emoticon: Eerie
Ben ook meer geinteresseerd in het Indonesie van nu, simpelweg omdat ik ook in deze tijd door het land reis. Emoticon: Yes!
Daarentegen kan ik soms ongeloofelijk smullen van wat de oudere Indonesiers mij nog kunnen vertellen over hun eigen ervaringen van 'vroeger', of dat nu 15, of 65 jaar geleden is.
Ook de geschiedenis die je zelf tegenkomt in de vorm van oude forten, kerkjes en Moskeen. Of oude lokale verhalen die van vader op zoon doorgegeven zijn en die savonds onder het genot van een lokaal drankje Emoticon: Nice weer eens boven tafel komen.

Dat vind ik nu veel interessanter! Emoticon: Smile

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Hi Fotograaf,

De combinatie van het kroontje en de letter R (van Royal?) zou kunnen vermoeden dat het van Engelse oorsprong is.

Dat vermoeden deel ik met je, die R met dat krulletje deed mij denken aan oude Engelse Postzegels, waar ik dat ook op tegenkwam. Alleen het betreffende schip was een jaar of twintig geleden voor de kust van Mataram/Ampenan opgediept en de geschiedenis vertelt niets over de aanwezigheid van de Engelsen in dit gebied. Dus het blijft nog even raadselachtig.

Ben ook meer geinteresseerd in het Indonesie van nu, simpelweg omdat ik ook in deze tijd door het land reis

Die interesse deel ik ook, maar toch als ik in die musea in het bezoekersschrift kijk zie ik vaak Nederlandse reacties staan, dus ik ben niet de enige idioot die in de geschiedenis is geÔnteresseerd. Toen ik eens een foto maakte van de Hoendermarktbrug in Kota - Jakarta, zei een andere bule tegen me dat ik me daar eerder voor moest schamen dan er trots op moest zijn. Natuurlijk, de Belanda's hebben de beest uitgehangen in die 350 jaar, maar wat moet je dan? Je hoofd in het zand steken? De geschiedenis verander je daarmee niet.
Mazzel, Jan

Jantje
Gebruiker
spacer line

Jammer dat musea en oude gebouwen niet het nodige onderhoud krijgen wat zij verdienen. Het zou toch wenselijk zijn om deze bezienswaardigheden zwaar te subsidiŽren om zodoende reklame te maken voor het land. Meer toerisme, meer knikkersÖ
De vraagbaak bij uitstek, De Guru Sejarah van IndonesiŽ met zijn meest gelezen posts en topics, Londoh is, helaas niet meerÖ

Öop dit forum aanwezig. Verbannen wegens recht-voor-zijn-raapheid. Semoge hij spoedig herrijzen om ons wederom ter lering en ter vermaeck te trakteren op zijn kruistocht tegen ouwbolligheid. Wel fijn om te weten dat we nog terecht kunnen op zijn website. Heeft alles met IndonesiŽ te maken: www.londoh.com

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Indonesia: de ontdekking van het verleden.

AMSTERDAM - De Nieuwe Kerk in Amsterdam presenteert vanaf 17 december tot en met 17 april volgend jaar de tentoonstelling 'Indonesia: de ontdekking van het verleden'. De tentoonstelling is samengesteld uit ruim 300 topstukken uit het Nationaal Museum van IndonesiŽ in Jakarta en het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden.
In De Nieuwe Kerk zijn driehonderd voorwerpen te zien. Ze vormen een gezamenlijke expositie van onder meer het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden en het Nationaal Museum in Jakarta.

De expositie was van de zomer al te zien in de Indonesische hoofdstad en heeft plaats in het kader van het uitroepen van de Republiek Indonesia, op 17 augustus van dit precies zestig jaar geleden.

http://reiskrant.nl/reiskrant/(...)AB_expositie_in.html

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Binnenkort maar eens een kijkje nemen in Amsterdam. Lijkt me leuk er eens een dagje rond te snuffelen en tevens wat foto's te maken.

In het Nationaal Museum in Jakarta stonden alle stukken steen als IndonesiŽrs in een stadsbus bijeengepakt in het halfschemer. Maar goed, dat was in 2000 en een kaartje kostte toen 700 Rupiah. Alles in perspectief.

Agung
Gebruiker
User icon of Agung
spacer line

Onlangs ben ik nog in 't museum in Klungkung (Bali) geweest. Zeer de moeite waard voor wie iets wil weten over de geschiedenis van dit eiland. Tot 1908 bestond het eiland uit een 7 tal onafhankelijke koninkrijken die in de eeuwen daarvoor meestal met elkaar in de clinch lagen.

In 1908 werd in eerste instantie Klungkung door de Nederlanders onder de voet gelopen. In het museum heeft men een flink aantal Nederlandstalige kranten uit die periode. Helaas vallen die zo langzamerhand uit elkaar. De berichten hierin geven echter een goed beeld van de toenmalige situatie. Opvallend is dat men er helemaal niet mee zit om te beschrijven dat de stad Klungkung eerst vanaf een schip met een flink aantal granaten beschoten werd en vervolgens door het leger ingenomen waarbij ca. 100 doden vielen. Na een zelfmoord actie van de koninklijke familie was de zaak eerst onrustig totdat de Nederlanders 1 van de overgeblevenen als marionet daar neerzetten. Daarna werd de situatie vooral "heel bevredigend" genoemd....

Volgens de uitleg van de geschiedenis in Engels & Indonesia normaliseerde de situatie na 17 aug 45. Een nogal merkwaardige uitleg van de geschiedenis daar Klungkung in eerste instantie, minder dan een eeuw geleden, een onafhankelijk land was en na 1949 een kolonie van Java.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 14-12-2005 12:07 Agung wrote:
Volgens de uitleg van de geschiedenis in Engels & Indonesia normaliseerde de situatie na 17 aug 45. Een nogal merkwaardige uitleg van de geschiedenis daar Klungkung in eerste instantie, minder dan een eeuw geleden, een onafhankelijk land was en na 1949 een kolonie van Java.

Beste A , misschien heb je een nadere interpretatie.
Men (ik raad ook maar ) praat over genormaliseerde situatie omdat sinds 1945 er geen opstanden meer tegen de centrale gezag (jakarta).
Want ondanks dat de balinezen +/- 1850 het gezag van Nederland erkende , zijn er diverse conflicten geweest / opstanden tegen het gezag vd nederlanders.
Werd toen voor het "laats"uitgevochten met de Puputan.
En Bali is nooit koloniale gebied geweest van Java (sinds 1949) , maar een onderdeel van Republik Indonesia , vanuit gegaan de Proklamasi van 1945 en de Sumpah Pemuda van 1928 ( vanuit de Indonesische bril gezien )
De nederlanders denken en zien anders (Bali was onderdeel van de NIT ? )

Trouwens de koningshuizen van bali zijn javanen geweest (uitgeweken Majapahiters .
groetjes

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

nadere m.z. andere
sorry

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

On 14-12-2005 13:03 sidia wrote:

...

En Bali is nooit koloniale gebied geweest van Java (sinds 1949) , maar een onderdeel van Republik Indonesia , vanuit gegaan de Proklamasi van 1945 en de Sumpah Pemuda van 1928 ( vanuit de Indonesische bril gezien ).
groetjes

Toko Kaca mata "Orbita" Jl Mustofa, di Tasikmalaya, daar koop je heel goeie Indonesische brillen. Noem de naam Londoh dan dapat diskon Emoticon: Nice

Gruces

Agung
Gebruiker
User icon of Agung
spacer line

Het mag duidelijk zijn dat vanuit het perspectief van de koningshuizen op Bali het er natuurlijk anders uitziet. Vanuit hun perspectief zouden we moeten spreken van achtereenvolgend de Nederlands, Japanse, weer Nederlandse en vervolgens en tot op heden Javaanse bezetting.

Vanuit het perspectief van de doorsnee Balinees ziet het er natuurlijk weer anders uit. De overheersing door hun eigen koningshuizen werd ook niet altijd evenveel op prijs gesteld. De verhalen over de koningen van toen die de mooiste meisjes van het dorp verzamelden in het paleis doen nog steeds de ronde, dus echt leuk was dat ook niet.

Wat volgens mij echter wel zo is dat IndonesiŽ vanaf de start in 1949 gewoon een koloniaal rijk was. Voor 1949 werd het vanuit Den Haag resp. Tokio via Jakarta bestuurd. Na 1949 verdween de bovenste laag Nederlanders in zowel Den Haag als Jakarta, maar werd hun plek in genomen door IndonesiŽrs. De koloniale structuur bleef echter bestaan zodat op afgelegen eilanden als Bali, maar ook de Molukken en later Iran Jaya de term "Merdeka" een wassen neus was.

Gedurende de Soekarno & Suharto tijd is dit zo geweest. Sindsdien is er hier en daar wel sprake van verbetering, maar goed is anders.

Naar mijn stellige overtuiging zou de enig juiste oplossing voor IndonesiŽ zijn om er een federale staat van de maken met een redelijk mate van autonomie voor elk deel. Momenteel is dat natuurlijk niet bespreekbaar in Jakarta. Voor hen is de baas zijn in het land de belangrijkste zorg. Herinner de Tsunamie. Het enige waar Jakarta zich zorgen over maakte waren al die hulpverleners die zich overal mee bemoeide en die hun grip op het gebied zou kunnen doen verzwakken.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 15-12-2005 14:07 Agung wrote:
. De koloniale structuur bleef echter bestaan zodat op afgelegen eilanden als Bali, maar ook de Molukken en later Iran Jaya de term "Merdeka" een wassen neus was.

Nooit geweten dat er koloniale structuur bestaat na 1945.
En v.w.b de Molukken , hebt je het over de kleine groep separatisten in Ambon of de hele Maluku eilandenrijk ?.Dat is wel een een groot verschil .
En de papua's , ya er zijn gekke dingen gebeurt , zoals onlangs de hongersdood van die 55 mensen.
Maar het is al tientallen jaren een gebied waar ook allerlei ziektes bestaan zoals diare en malaria etc.
Zelfs de missie/zending is daar aktief om de mensen naar de 20ste of 21 ste eeuw te trekken.

Agung
Gebruiker
User icon of Agung
spacer line

Hi Sidia,
tot einde '49 natuurlijk zowie zo.... Maar daarna, denk je nou echt dat er door het er uit gooien van de Hollanders en Sukarno aan 't stuur te zitten de hele structuur van het land, die in de loop van een paar honderd jaar was opgebouwd van de 1 op de andere dag veranderd was? Dat lijkt me toch niet erg waarschijnlijk. Bovendien hadden Sukarna en later Soeharto die structuur nodig om hun macht uit te oefenen.

By the way, zolang als ik me op Ngurah Rai (Bali airport) meld met m'n paspoort en achtereen volgend zitten daar Hasan Suprapto, Mohamed Sukrano en Ben M. Sukorupto weet ik genoeg over de huidige situatie.....

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

80,757,695 pageviews Een website van indahnesia.com