Subforum Algemene Indonesiëpraat

forum.indonesiepagina.nl 
66 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Indoboy20
Gebruiker
spacer line

Hoi ik wil graag wat geld overmaken naar de rekening van mijn vriendin in Makassar, maar wil dat het een surprise is want ze is binnenkort jarig ( over 2 weken) Kan ze zelf wat uitzoeken..

Nou heb ik een SWIFT code nodig blijkbaar, waar haal ik die vandaan?

Maar ik weet haar rekening nummer niet en haar bank dus zal dat eerst moeten vrahen maargoed dan is de surprise er helaas af maar zo zij het!

Moet ik vragen of ze de bank ff belt/ langsgaat voor zo een swiftcode? Ik heb namelijk een aantal swiftcodes gevonden maar volgens mij zijn die voor Jakarta en ik weet niet of de branche in Makassar een andere code heeft misschien..

Kan iemand me ff helpen plz?

josari
Gebruiker
spacer line

Hoi Indoboy,

http://www.swift.com/biconline/index.cfm

Hier een link voor wat je zoekt

succes

belgianguy
Gebruiker
User icon of belgianguy
spacer line

als je wilt dat het een surprise is, en je hebt geen rekeningnummer of swiftcode, zend het geld met western union, dan heb je enkel de identiteit van de ontvanger nodig, en kun je met een simpel telefoontje de verrassing laten weten, zij kan dan haar geld in praktisch gelijk welk postkantoor of bank afhalen op simpel vertoon van haar identiteitskaart...komt iets duurder uit dan een transfer met het swift-systeem, maar wel snel en zeker! (een transfer duurt ongeveer 15 minuten)

Mr. Jacob
Gebruiker
spacer line

Ik maak al jaren geld over naar diverse rekeningen (allen BNI) in IndonesiŽ (via Postbank / Internet) maar heb nog nooit een Swiftcode ingevuld. Alleen het bankrekeningnummer + naam en adres bank + naam en adres van de betreffende ontvanger zijn voldoende. Het geld is er meestal binnen een dag of vijf.
Als je haar wilt verrassen dan kun je haar ook geld toesturen via Western Union (postkantoor). De kosten zijn wat hoger en de koers wat ongunstiger, maar het gaat toch om de verrassing. Je krijgt dan een code, die je aan je vriendin moet doorgeven. Zij hoeft dan alleen maar naar de dichtstbijzijnde bank met ďWestern UnionĒ te gaan om het bedrag op te halen (wel KTP meenemen voor de identificatie). In Makassar zijn meer dan 20 banken waar ze terecht kan om het geld in ontvangst te nemen. Het voordeel van Western Union is dat het geld er ďbijna meteen isĒ.

Indoboy20
Gebruiker
spacer line

Oh ja, misschien is Western Union ook een idee inderdaad. Wel allemaal veilig enzo? Ik wil denk 250 euro overmaken, zo een 3 juta..

Gewoon papiertje invullen en dan bij het postkantoor je id laten zien en geld geven.. thats it?

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 16-06-2007 02:23 Indoboy20 wrote:
Oh ja, misschien is Western Union ook een idee inderdaad. Wel allemaal veilig enzo? Ik wil denk 250 euro overmaken, zo een 3 juta..

Gewoon papiertje invullen en dan bij het postkantoor je id laten zien en geld geven.. thats it?

That's it volgens de regeltjes inderdaad. Echter moet je vriendin wel geldige legitimatie meenemen, en als het kan alvast voorbereid zijn op het invullen van een a4-tje aan informatie. Je geloof vragen ze nog net niet, maar goed, voor 250 euro vul ik die blaadjes ook nog wel in natuurlijk. Emoticon: Puh!

Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

On 09-10-2005 10:45 eric57 wrote:
Hoe kan ik het snelst en goedkoop geld overmaken naar een vriend in Sumatera? Ik heb hem een maand geleden een brief (met fotos) gestuurd, deze is nog niet aangekomen. Dus via de post geld toesturen is voor mij geen optie. Via de ING duurt het minstens 4 weken. Heeft iemand een suggestie?

Is de brief al aangekomen?

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Rick.
Gebruiker
spacer line

Hoe zit het eigenlijk met de wisselkoersen via de verschillende betaalmogelijkheden? Ik heb wel eens moneygram gebruikt, maar behalve dat dit duur is, rekenen ze ook nog eens een waardeloze wisselkoers, als je dat vergelijkt met de wisselkoers zoals je die bij een moneychanger in Indonesie krijgt.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 30-07-2007 19:51 Rick. wrote:
Hoe zit het eigenlijk met de wisselkoersen via de verschillende betaalmogelijkheden? Ik heb wel eens moneygram gebruikt, maar behalve dat dit duur is, rekenen ze ook nog eens een waardeloze wisselkoers, als je dat vergelijkt met de wisselkoers zoals je die bij een moneychanger in Indonesie krijgt.

Als ik geld overmaak betaal ik de dagkoers min ongeveer 1.5 tot 2 % en 5 USD transactiekosten; versturen kan onbeperkt, voor zover ik het geld heb dan Emoticon: Wink Dit is wel van bankrekening naar bankrekening. Alle andere opties lijken me duurder omdat ermeer handelingen verricht moeten worden of er meer onzekerheid is of het geen fraude is.

Rick.
Gebruiker
spacer line

Via welke bank Yerun? Wordt daar een beetje een redelijke wisselkoers gehanteerd? Ik heb een keer de Rabobank gebeld wat voor koers ze hanteerden. Ze zaten toen iets van 500 punten onder de koersen die in Indonesie worden gehanteerd. Ik zit er zelf aan te denken om een euro rekening in Indonesie te openen, zodat ik het gewoon in euros kan overmaken en het daar bij een moneychanger om laten wisselen.

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

De ontvangende bank hier (in Indonesie) is de BII, de koers ligt dus zo'n 1.5 tot 2% onder de koers die op de homepage staat, dus dat is maximaal 250 Rupiah per euro minder dus. Het is echter meer richting de 200 als ik zo mijn laatste 10 betalingen bekijk. Die 500 zal wel in een meer instabiele tijd qua wisselkoersen zijn geweest dan.

Het geld komt van de Rabobank, maar dat maakt verder niet uit, ik stuur 100 euro op bijvoorbeeld en betaal hier in Indonesie ALLE bankkosten (=5 USD) en dus die 200 Rupiah minder per euro) Wil je aardig doen en neemt de Nederlandse rekeninghouder de kosten voor zich, dan kost dit rond de 20 euro, daar bespaar je je dus al 16 euro mee, en dat is tegenwoordig 200.000 Rupiah. Makkelijker kun je het niet verdienen volgens mij en veel meer kun je er ook niet vanaf schrapen.

Als je geen verblijfsvergunning hebt kun je hier geen bankrekening meer openen (net als in de meeste landen ter wereld tegenwoordig), geen Rupiah en geen valuta-rekening. Niets.

Het is ook niet nuttig een valuta-rekening aan te houden en daarna te wisselen en wel om de volgende redenen:
- overschrijven van bank naar bank kost geld
- het eraf halen kost geld
- het wisselen kost geld

Dan kun je dus beter gewoon een paar procent verlies nemen, een andere optie is dat het je meer gaat kosten qua koersverlies en tijd.

remichi
Gebruiker
User icon of remichi
spacer line

ik snap het overmaken naar indonesia ook niet helemaal. ik wil het liefst met rabobank overmaken. wat heb ik dan allemaal nodig? iban?bic?swift?nummers?

ik heb nu de naam van de bank in surabaya, adres, rekening nummer van 16 cijfers, en de naam van de rekeninghouder. het gaat om een of andere E-batarapos rekening bij BTN bank.

hebben jullie tips over hoe geld op te sturen?

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

niet helemaal snappen? De rabobank? Er staan enkele invoervelden, voer er zoveel mogelijk van in (correct als het eventjes kan natuurlijk ).

IBAN hebben ze niet in Indonesie, SWIFT wel, die is dan ook verplicht sinds 1 januari 2007. Zonder SWIFT geen betaling. Weet je die niet, vraag het de bank of zoek op www.swift.com.

Je hebt ook de woonplaats van de persoon nodig trouwens. De eerste bladzijde van het bankboekje van de ontvanger is eigenlijk alles wat je nodig hebt.

Na verzenden duurt het 3 tot 5 werkdagen voor het geld overgeschreven is. Lukt het niet krijg je het even later weer terug (minus enkele tientjes gemaakte bankkosten) en kun je het nog eens proberen.

Dat zijn dus tips Emoticon: Smile

kiwimave
Gebruiker
User icon of kiwimave
spacer line

On 20-02-2006 11:01 andre wrote:
ABN-AMRO: 3 weken
Western Union: 5 min.

Structurele oplossing voor iemand die je 100% vertrouwd:

Extra wereld-pas aanmaken en in ID laten gebruiken: Euro 2,25 /transactie.

Hoe je die pas in ID krijgt is natuurlijk wel weer lastig (persoonlijk overhandigen dus). Emoticon: Very funny

Vuistregel bij Western Union: je verliest 10-15% van je geld aan kosten (directe kosten Western Union en een ZEER slechte wisselkoers)

Gracias. Sama sama

remichi
Gebruiker
User icon of remichi
spacer line

bedankt. heb inderdaad de rabo site nu eens goed bekeken, en snap het op zich wel. alleen met de swift code van BTN komt het bank adres te staan op jakarta, en dat kan je niet veranderen. terwijl de bank waar hun de rekening hebben lopen in surabaya is.

maakt dat nog wat uit? verder snap ik het allemaal.

Mr. Jacob
Gebruiker
spacer line

Ik maak maandelijks geld over naar IndonesiŽ vanaf mijn rekening bij de Postbank naar de BNI (Bandung en Makassar). Ik heb nog nooit een SWIFT nummer of wat dan ook ingevuld. Van belang is de naam van de bank in IndonesiŽ waar het geld naartoe moet en het adres van die bank. Verder het rekeningnummer waarop het gestort moet worden + de naam en adresgegevens van de houder van dat nummer (= degene waar het geld naartoe moet).
Nog een tip: Ik moet ook aangeven of ik alle kosten betaal of dat beiden de kosten voor hun rekening nemen. Vul in dat beiden de kosten delen, omdat degene die het geld ontvangt altijd (dezelfde) kosten moet betalen (Rp. 50.000). Zelf betaal ik dan Ä 4,50.

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 05-08-2007 18:16 Mr. Jacob wrote:
Ik maak maandelijks geld over naar IndonesiŽ vanaf mijn rekening bij de Postbank naar de BNI (Bandung en Makassar). Ik heb nog nooit een SWIFT nummer of wat dan ook ingevuld. Van belang is de naam van de bank in IndonesiŽ waar het geld naartoe moet en het adres van die bank. Verder het rekeningnummer waarop het gestort moet worden + de naam en adresgegevens van de houder van dat nummer (= degene waar het geld naartoe moet).
Nog een tip: Ik moet ook aangeven of ik alle kosten betaal of dat beiden de kosten voor hun rekening nemen. Vul in dat beiden de kosten delen, omdat degene die het geld ontvangt altijd (dezelfde) kosten moet betalen (Rp. 50.000). Zelf betaal ik dan Ä 4,50.

Mag ik u een goede raad geven Mr. Jacob?
Neem een tweede en derde rekening bij de postbank, geef het kaartje daar af.
Als u 200.000 op de rekening zet dan kan er geen cent mťťr afgehaald worden, per transactie kost het 1.80 Euro.
Veilig en goedkoop, zo flik ik het al jaren.
Groet Malam

Mr. Jacob
Gebruiker
spacer line

Zeg maar "jij" Malam, we zijn ongeveer net zo oud. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Ik regel alle betalingen via Internet dus ik heb geen kaartjes nodig. De bedragen die ik over maak, zijn euro's die in Jakarta worden omgezet in rupia's. Mijn pleegdochter in Bandung, die ik Ä 100 overmaakte, kreeg hiervoor vorige week Rp. 1.215.000 en daar waren de kosten (Rp 50.000) al van af. Is dat anders met een tweede of derde rekening? En waar haal ik zo gauw Ä 200.000 vandaan?

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 05-08-2007 15:14 remichi wrote:
bedankt. heb inderdaad de rabo site nu eens goed bekeken, en snap het op zich wel. alleen met de swift code van BTN komt het bank adres te staan op jakarta, en dat kan je niet veranderen. terwijl de bank waar hun de rekening hebben lopen in surabaya is.

maakt dat nog wat uit? verder snap ik het allemaal.

Remichi,

Het hoofdkantoor (of kantoor voor internationale betalingen) zit in Jakarta dan. Dat je dus dat adres krijgt is prima. Ik zit in Jogja, maar mijn SWIFT van de BII zit ook in Jakarta. Nog nooit geweest op dat kantoor, toch staat het geld altijd netjes op mijn rekening Emoticon: Wink

Yerun
Gebruiker
User icon of Yerun
spacer line

On 05-08-2007 18:16 Mr. Jacob wrote:

Bij de Rabobank MOET je een SWIFT nummer ingeven. Die betalingen zijn goedkoper (ik betaal maar 5 USD voor een betaling ongeacht het bedrag) en sneller (als het goed is, kan ik niet controleren verder).

Qua kosten betalen: ik laat de ontvanger altijd alles betalen. Klinkt asociaal, maar is het niet, je betaalt dan namelijk alleen de kosten hier, iets van 50.000 of 5 USD. (Bij de BII, vraag je eigen ontvangende bank wat het precies is). Alle kosten in Nederland kost je ongeveer 20 euro, en gedeelde kosten dus ongeveer 9 euro (omgerekend).

Malam
Gebruiker
User icon of Malam
spacer line

On 06-08-2007 00:30 Mr. Jacob wrote:
Zeg maar "jij" Malam, we zijn ongeveer net zo oud. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Ik regel alle betalingen via Internet dus ik heb geen kaartjes nodig. De bedragen die ik over maak, zijn euros die in Jakarta worden omgezet in rupias. Mijn pleegdochter in Bandung, die ik Ä 100 overmaakte, kreeg hiervoor vorige week Rp. 1.215.000 en daar waren de kosten (Rp 50.000) al van af. Is dat anders met een tweede of derde rekening? En waar haal ik zo gauw Ä 200.000 vandaan?

Sorry Mr. Jacob,
Ik omschreef het een beetje ongelukkig.
Ik bedoelde dit: Ik heb bij de postbank een tweede rekening geopend, de pinpas van deze rekening is in IndonesiŽ, als ik bijvoorbeeld 1 miljoen rp over wil maken dan zet ik van rekening ťťn plusminus 95 Euro over naar rekening twee, dat staat er ogenblikkelijk op, dan kan er met de pinpas in IndonesiŽ op dat moment 1 miljoen worden gepind, zouden ze bijvoorbeeld 1.5 miljoen trachten te pinnen dan kan dat niet, dus je hebt goed grip op de zaak en alles kan online.
De koers van de postbank is altijd heel gunstig en zo'n transactie kost 1.80 Ä ongeacht de hoogte van het bedrag.
Daarbij is het in IndonesiŽ ook simpel, niet in de rij wachten bij de bank, gewoon pinnen bij BCA of BNI
Ik hoop dat het nu duidelijker is wat ik bedoelde te zeggen.
Groet Malam

Mr. Jacob
Gebruiker
spacer line

Uitstekend idee, Malam! Dat is inderdaad de goedkoopste manier om geld naar IndonesiŽ te ďsturenĒ. Gewoon een tweede rekening openen. Ik ga dat ook maar eens proberen. Bedankt.

rspelmink
Gebruiker
spacer line

nog een extra adviesje (wat ik ook van de postbank ontving!). Is het openen van die 2e rekening, maar dan ook een 2e pas (voor een gemachtigde) aan te vragen. Kan dus de naam van partner e.d. zijn. Als je je eigen pas opstuurd kun je later nooit iets claimen als er iets mis gaat.... (fraude e.d. omdat je niet je eigen pas gebruikt... maar omdat iemand anders JOUW pas gebruikt)! Dus 2e rekening oke, maar nog een extra pasje voor de partij in indonesie (je kan deze pas gewoon zelf ophalen op laten opsturen naar adres in NL en dan via DHL etc naar Indonesie versturen!). Pincode later natuurlijk Emoticon: Cooool Emoticon: Cooool

mmollos
Gebruiker
spacer line

Als ik vrijdag overboek (ING internet-banking) dan staat het maandag al op de Indonesische rekening. Kan het nog sneller?

oyibo
Medewerker
User icon of oyibo
spacer line

Reken op een dag of 5 minimaal.
Als je sneller wil, dat kan wel maar kost een paar centen.

Je kunt Western Union gebruiken.
Vergeet niet als je deze wijze van betaling wil doen je paspoort mee te nemen.
En de NAW gegevens van de persoon aan wie je het geld wilt overmaken.
Wester Union heeft een internet site Emoticon: Wink

It's only kinky the first time.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2017
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

61,567,678 pageviews Een website van indahnesia.com