Betalen ziekenfonds bij wonen in buitenland

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
74 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Dat is wat ik me af vroeg. Stel je voor, je laat je uitschrijven in Nederland en wordt in een ander land belastingplichtig, laat het voor het gemak maar IndonesiŽ zijn, daarmee heeft Nederland een belasting-verdrag, dus dat is mogelijk.

Als je je laat uitschrijven voor de belastingen, worden dan de andere posten ook afgesloten? Dient men dit apart aan te geven? AOW hoeft men niet verplicht te betalen, wordt wel geadviseerd maar kan in de papieren lopen. Belasting betaald men dan in IndonesiŽ, zorgverzekering kun je ook daar regelen, of in Nederland, wat men het liefste heeft.

Wat met de ziekenfondspremie? Deze is voor iedere Nederlander verplicht, maar wat dus als je naar het buitenland gaat?

Iemand die me daarover kan verlichten? Ik ben er wel nieuwsgierig naar. Links is ook goed natuurlijk, lezen kan ik prima, zoeken naar de juiste info is me nog niet gelukt vandaag.

JohanN
Gebruiker
User icon of JohanN
spacer line

Jeroen, ik kan je dit een dezer dagen vertellen. Op dit moment wordt voor mij voor een zogenaamde salary split gezorgt. Dit betekent dat een gedeelte van mijn salaris in Indonesia wordt uitbetaald en een gedeelte in Nederland. Er wordt hierbij onderscheid gemaakt tussen het werkgeversdeel en het werknemersdeel. Daarnaast nog eens tussen de volkverzekeringen en de belastingen.
Meer weet ik nog niet... Emoticon: Smile

Begin de details te vergeten

bassi
Gebruiker
spacer line

Ik begrijp niet geheel wat je bedoel, zorgverzekering regelen in indonesie betekend dus dat je daar ook voor betaald is dus eigenlijk een verzekering die je afsluit.
Misschien heb je hier wat aan, wij hebben een kennis die gewoon in Nederland woont normaliter de man is boven de 58 al veel eerder afgekeurd voor werk en komt niet voor aanmerking voor de eerdere herkeuringen.
De man woont gemiddeld per jaar een half jaar in Indonesie en nog steeds zoverre wij weten, zij hebben een huis in Indonesie dat op naam staat van zijn vrouw, maar wat hij gekocht heeft.
Zijn vrouw is nu in Nederland, hij is in Indonesie voor een half jaar, alles laat hij doorlopen in Nederland, zij heeft eigen kinderen niet van hem en betaald(e) ook de kosten hiervan die hij hier in Nederland weer van de belasting af kan trekken.
Nu het mooie hij heeft geen ziekenfonds verzekering.
2 jaar eerder heeft hij verteld, dat is dus ook niet nodig bij een juiste reisverzekering.
Komt de aap uit de mouw, dit kost hem maar ongeveer 15 Euro per maand en is dus veel goekoper.
(ziekenfonds hier in nederland kost al gauw 70-100 Euro of meer per maand)Zoverre ik weet heeft hij deze afgesloten bij Elvia verzekeringen.
Als hij geneeskundige kosten maak kan hij deze gewoon declaren.
Als iemand bijvoorbeeld werkloos word kan hij bijvoorbeeld ook voor een half jaar op vakantie, hij is verplicht dit door te geven aan het ziekenfond wettenlijk volgens de regeling die geldt tot 2006. Tijdens deze periode kan hij niet meer verplicht verzekerd zijn daar hij over deze periode geen uitkering heeft en dus ook geen werkgever of een uitkering heeft. (Zou hij als hij geen uikering ontvangt of inkomsten uit werk heeft en in Nederland blijven dan moet hij zich volgens de regelgeving particulier verzekeren).
Echter hij gaat dus voor een half jaar weg uit Nederland, hij hoeft dus geen ziekenfondsverzekering af te sluiten.
Wat hij wel moet doen is een reisverzekering afsluiten die alle geneeskundige kosten dekt.
Zit daar dan verschil in?
Ja er zit verschil in, stel ik ga op vakantie en sluit een reisverzekering af bij de ABN/Amro.
Ik moet twee dagen naar het ziekenhuis in het buitenland kosten 2000 Euro.
Ik declareer dit bij de ABN/AMRO zij betalen dit uit en zij declaren deze kosten weer bij mijn ziekenfonds, het is ongelofelijk maar waar. Deze kennis vertelde mij dat dit zo gaat bij ziekenkosten.
Waarom weet ik dit, nou bij de ABNAMRO kun je dus een reisverzekering afsluiten, maar zij stellen als voorwaarde dat je ziekenfonds verzekerd moet zijn in Nederland, zij zetten dat dus ook zo op hun site, eigenlijk betaal je dus voor niks dan een hoge premie +/- 15 euro(alleen je geld is verzekerd tot 500-1000 euro).
Dus er zit verschil hierin bij verschillende reisverzekeringsmaatschappijen, je moet er dus eentje hebben die echt verzekerd dus, mogelijk Elvia of bijvoorbeeld Europeesche verzekeringen
Dat zijn mogelijk echte reisverzekeringen, zij stellen niet als voorwaarde dat je ziekenfondsverzekerd moet zijn in Nederland terwijl je in het Buitenland verblijf. Meer kun je lezen hierover gewoon op de site van UWV of mogelijk de belastingdienst zelf.
Ik hoop dat hiermede deels je vraag beantwoord is.

RichardFvV
Gebruiker
User icon of RichardFvV
spacer line

Wellicht heb je hier iets aan.

http://www.belastingdienst.nl/(...)/buitenland-149.html

Wat betreft die ziekenfondspremie, die vervalt per 1 januari 2006 en wordt een basisverzekering voor iedereen, maar niet voor mensen die in het buitenland woonachtig zijn, en wil je dus verzekerd zijn voor ziektekosten zul je zelf een ziektekostenverzekering moeten afsluiten in Nederland of elders.

Elk jaar dat je niet bent ingeschreven in Nederland verlies je 2% van je AOW opbouw, maar voor mensen die terugkeren naar Nederland en geen aanvullend pensioen hebben wordt dat verschil aangevuld door de sociale dienst tot 100%.

'Hij bevalt me niet.' Waarom niet? 'Ik ben niet tegen hem opgewassen.' Heeft een mens ooit zo geantwoord?

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Jeroen,
Je hoeft de ziekenfondspremie niet meer te betalen als je bent uitgeschreven in Nederland. (geen ingezetene meer)
Zover ik nu weet betaal je per januari 2006 ook niet meer voor de nieuwe volksverzekering.
Die nieuwe volksverzekering brengt veel expats in de problemen omdat die ook geen dekking bied als je in het buitenland in een niet verdragsland woont, IndonesiŽ is wat de volksverzekering betreft (nog) geen verdragsland.
Er zijn in IndonesiŽ zelf echter verzekeringen, bij een er van zijn we nu samen verzekert voor ziekenhuisopname met een premie van Rp3.4 miljoen per jaar.
Die maatschappij biedt meer pakketten, die maatschappij is overigens een Duitse maatschappij.
De maximum acceptatieleeftijd is 55 jaar, ben je eenmaal klant kan je verzekerd blijven tot je 65ste.
Wil je meer weten stuur even een mail, ik kan je dan onze offerte en brochure opsturen.
Groetjes,
Tuti & Jan

P.S. Ik noem bewust niet de naam van die maatschappij om geen indruk te wekken dat wij in verzekeringen doen.

bassi
Gebruiker
spacer line

Ik heb het even gescheckt bij Elvia, het schijnt dus echt zo te zijn, ja kun je daar verzekeren voor maximaal een half jaar(180 dagen) voor een bedrag van 86 Euro totaal voor 6 maanden.
Het moet niet voor een zakelijke reis zijn staat er in de voorwaarden, maar ja als je daar dus echt met je handen staat te werken en er gebeurt wat, heb je mischien een probleem, maar werk je achter een computer daar, is het moeilijk aan te tonen dat je daar zit om zakelijke reden.
Overigens dacht ik ook dat ze nog steeds geen verdrag met Indonesie met Nederland heeft, dus is je vrouw Indonesisch, schijnt het dus mogelijk te zijn om een reking te open en 5 jarig deposito te nemen, tegen een rente van rond de 8-10 procent, na 5 jaar is dit bedrag bijna verdubbelt, werkt hetzelfde als dat je 15 jaar terug obligaties kon kopen bij de bank voor 1500 gulden en na 5 jaar dit was opgelopen tot 2600 gulden of zoiets, mijn vader heeft dat toen veelvuldig gedaan.
Tegenwoordig kan dat niet meer, de rente is te laag en kopers van een obligatie moeten geregistreed worden, elke genaratie heeft zo weer zijn trucs.
En of het nu verstandig is om een deposito te nemen in Indonesie twijfel ik aan, als het vasstaande bedrag in Ruphia is, de Ruphia is al sterk minder geworden.(in twee jaar al gauw voor een dollar twee jaar terug ongeveer 9000 en nu rond de ruim 10.000 of meer??)
Maar ja mocht je zwart geld hebben en nog een vrouw met een Indonesisch paspoort is Indonesie werkelijk een paradijs?!!

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Bassi,
Je hebt helemaal geen Indonesische vrouw nodig om een bankrekening te kunnen openen in Indonesie, dat kan in principe iedere toerist die in Indonesie komt.
Maar welke voordelen heb je als een Indonesiche bankrekening hebt, wel risico.
Werken met de Europas gaat prima en bij de Rabobank betaal je daarvoor geen extra provisie.
Voor de gene die iets te verbergen hebben voor de Nederlandse fiscus is het inderdaad een oplossing maar de vraag is hoe lang nog.
De rente bij BCA is momenteel 8.75% voor een depositrekening met een periode voor 1 jaar.
Groetjes,
Jan

bassi
Gebruiker
spacer line

Tuti &jan
Ja alleen belastingtechnisch geeft dat mogelijk nog voordelen i.v.m. de belastingdienst.
Als mijn vrouw dus nog een Indonesisch paspoort heeft kan ze beweren dat ze dit geld nog had staan in Indonesie of dat dit van een familiekennis is.
Daarnaast weet jij ook dat in het verleden veel geld goederen geconfisceerd zijn van buitenlanders die een bedrijf hadden in Indonesie of (on)roerende goederen.
Dit is werkelijk waar, voor 1998 was Indonesie voor sommige Nederlanders een waar paradijs, (ik heb een oudcollega een vrouw die toen geleefd heeft als god in Frankrijk, in Indonesie) echter zij zijn letterlijk weggejaagd toen uit (jakarta) Indonsie.

Yogya-Bali
Gebruiker
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Nou, komt mij onwerkelijk over. Ik heb juist in 1998 en 1999 heerlijk kunnen leven van de rente die ik op mijn omgewiselde dollar-deposito's naar rupaih-deposito's ontving (gedurende enige maanden 57% bij de BCA). Never problemen gehad en heb hier verscheidene bankrekeningen al sedert 1991. De laatste afgesloten in 2003 op eigen naam als buitenlander.
Low profile is the keyword en dan heb je nergens last van in dit land. Maar ja, de meeste (gefrustreerde) Nederlanders die hier rondhangen willen juist de big man (of woman) uithangen. Tja, dan vraag je om (de verkeerde) aandacht en problemen.

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Waah.. wat een reacties.. Emoticon: Smile

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.JohanN; Als het zover is, dan kom ik wel eens langs. Emoticon: Wink

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.bassi: helaas (nou ja) is mijn streven om alleen nog naar Nederland op vakantie te gaan, waardoor vele opties wegvallen. Een doorlopende reisverzekering dekt maximaal 180 dagen achtereen vakantie, vervolgens moet je 3 weken terug in NL zijn (of iets in die richting). Ik wil toch wel langer dan 180 dagen achtereen in het buitenland verblijven.

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.jan en bassi: het openen van een rekening kon tot voor kort met een paspoort, nu moet men meer formulieren invullen, zeker als je deposito's wil openen. Ik heb deze vraag afgelopen juni bij de BCA, BNI en BII in Yogya neergelegd. Vooral veel formulieren waren het, waardoor ik ervoor bedankte, ook is de rente inderdaad niet hoog (toen iets van 5.50% bij 12 maanden vast)

Email-adres is vervormd om spam tegen te gaan. Klik hier om naar het profiel van deze gebruiker te gaan.Richard; mijn vraag had ik beter in het begin van het volgende jaar kunnen stellen wellicht, want dan gaat alles weer op de schop hier in Nederland. Dat van de AOW wist ik. Als oplossing is er de mogelijkheid ieder jaar duizenden euro's naar Nederland te brengen, of zelf iets voorzien. En bedankt voor de link, ik zat op een ander gedeelte van de website Emoticon:

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Rente is inmiddels flink hoger, kijk eens op:
http://www.klikbca.com/website(...)e/interest_rate.html
Jan

rien.gluvers
Gebruiker
User icon of rien.gluvers
spacer line

Let bij rente ook altijd op het risico van geldontwaarding.
Als je verleden jaar een bedrag in Rupiah had staan dan is dat nu beduidend minder waard geworden (in euro's). De rente in ID had dat niet gecompenseerd.
Voorbeeld:
12/09/2004 1.000.000.000 idr = 88.053,10 euro
12/09/2005 1.000.000.000 idr = 79.120,70 euro

Oud worden op bali? www.whitedolphins.nl or www.whitedolphins.net

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

We kijken even wat langer terug:
4 jaar geleden kreeg je voor Ä1000 Rp.8.700.000
Diezelfde Rp.8.700.000 is nu nog net geen Ä700, deze situatie is sinds kort.

Kijken we naar een groot land in Oostelijke richting 4 jaar terug zien we het volgende:
4 jaar geleden kreeg je voor Ä1000 US$920
Diezelfde US$920 is nu nog net geen Ä700, en de situatie was een paar maanden geleden nog veel ernstiger.

Valt hier niet iets op?

In IndonesiŽ krijgt mijn voorbeeld nog eens een rente van meer als 5% (netto), ook nog eens maandelijks uitgekeerd, dus in werkelijkheid op jaarbasis meer.
Bij die andere grote natie beduidend minder.
Groetjes,
Jan de amateur-econoom

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Vervolgens betaal je 20% belasting op de rente die al afgehouden wordt voordat je uberhaupt iets krijgt.. dus nog maar 4%. Maar goed, dat is allemaal offtopic natuurlijk.

Emoticon: Smile

Tuti & Jan
Gebruiker
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Deze koersen hebben wel betrekking op andere zaken hier waarvan verzekeren er eentje van is, de maatschappij waar ik over schreef berekent de premie in US-dollar, die dan weer word teruggerekend naar de actuele koers van de Rupia.
Voor ons ging het maar om een klein bedrag maar iemand die hier een uitkering wil krijgen bij ziekte (is ook mogelijk) betaald aanzienlijk meer, dan gaan die koersverschillen wel doortellen.
Jan

eveline
Gebruiker
spacer line

On 12-09-2005 12:26 Jeroen wrote:
Vervolgens betaal je 20% belasting op de rente die al afgehouden wordt voordat je uberhaupt iets krijgt.. dus nog maar 4%. Maar goed, dat is allemaal offtopic natuurlijk.

Emoticon: Smile

ja precies Jeroen. Ik heb rekening bij de ABN is Indonesie, zowel in euro als in rupiah account..tussen de rente en de belasting die ik ervoor moet betalen..is vrij wel gelijk dacht ik. Ik verdien er niets aan, so far as my eyes can see

Choose to be optimistic, it feels better. If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito!

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Yogya-bali

" Low profile is the keywoord ".

Daarom verteld sidia niet (of nooit) aan vreemden dat hij 4 huizen en diverse buitenlandse rekening hebt .

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

87,390,903 pageviews Een website van indahnesia.com