Indonesische keuken de meest gevarieerde ?

Subforum Selamat makan - Smakelijk eten 
40 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŽ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŽxecuteerd in IndonesiŽ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŽ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

Ik had ergens gelezen dat een 'expert' ,de INDOnesische keuken als de gezondste ter wereld beschouwde en de meest gevarieerde !!!
Alleen is het niet duidelijk wat is de INDOnesische keuken ???
Is dit een keuken of 'keukens' ???
Hij roemt de afwisseling van zoet, zuur, bitter en kruidig/pittig en de vele variaties.

'Apa itu makan-2 INDOnesia ???'

Gr-amat m-tu ..... Anis.

'Ahu kura ahia, mansia nia'

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

On 16-08-2005 19:30 AnisJ wrote:
Ik had ergens gelezen dat een expert ,de INDOnesische keuken als de gezondste ter wereld beschouwde en de meest gevarieerde !!!

Gr-amat m-tu ..... Anis.

Anis, zo komme de verhaaltjes in de wereld,

katanya ...........................................................................................................................
..........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................

(invullen wat Uzelf leuk lijkt, moet wel Indonesia in staan)

Indonesiers zijn in sommige opzichten nog erger dann Deutscher

Gruces

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Trouwens als je alle keukens van Eropa bij elkaar flikkert (niet DOOR elkaar) dan kan daar geen land tegenop, nu jij weer met je pisang goreng yg tinggi kolesterol, want die olie wordt nooit ververst, zwart ziet ie Emoticon: Nice

Gruces

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

Aduh bapa Lon, artinya apah sebenarnya ..... by the way yth.

Weet j/u dat 'kelapa sawit' op gelijke hoogte staat, wat betreft 'cholesterol', als varkensvet .......
Hťťl INDOnesia kan niet aan de Middelandse Zee gaan wonen om te 'tumis' met olijfolie ....

Silahkan ketemu lagi bapa Lon many 'gruces' ..... yours truly .... Anis.
Amatoooo !!!!

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Anis,

Ik heb in Indonesia nog nooit een natuurvoeding zaak gezien die biologische/eko producten verkoopt. Vroeger werd je in Nederland voor een geitenwollen sokken figuur aangezien als je daarom gaf. Maar tegenwoordig hebben de duurste restaurants door dat deze voeding niet alleen gezonder, maar ook veel smakelijker is.
Dat er vele ingrediŽnten in de Indonesische keuken worden gebruikt is bekend, maar ik heb nog nooit gehoord dat zwaar gepeperde gerechten goed voor maag/ingewanden zou zijn en zeker niet als ze al een eeuwigheid hebben staan te verpieteren op een laag pitje.
Wat daar het dichtst bij een gezonde maaltijd komt is naar mijn idee: nasi merah met cumi cumi en kang kung cha met banyak bawang putih vers uit de wajan.

Jan.

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Hi Jan,

Breek me de bek niet open, wat er in Indonesia in het algemeen wordt gegeten zou ik zondermeer al je reinste bende willen noemen en volgens mijn zeer ongezond. Als je weet wat ze daar allemaal met het voedsel uitvreten zou je geen hap meer door je strot willen douwe. Komt nog bij dat heel veel Indonesische vrouwen niet kunnen koken. Nou in deze twee zinnen staat waarschijnlijk genoeg om diverse leden van dit forum hun wijsvinger naar hun voorhoofd te doen wijzen en uit te roepen daar heb je die vervelende sijkert weer. Dus gaan ik maar weer effies uit mijn rijke ervaring wat materiaal omhoog halen om een en ander toe te lichten.

Laat ik voorop stellen dat ik geen voedingsdeskundige ben, maar wel een beetje oplet wat ik in mijn mond stop, waar dit voedsel betreft. Hier in Nederland bestaat de gedachte dat alles wat er in Indonesia op tafel komt heerlijk is, dat komt omdat Indonesisch eten vrij goed bekend is in het Lage Landje. De loempia in elke snackbar, de drie stokjes met hompen gefrituurde varkenshaas zwemmend in de pindakaas, met daarbij stokbrood en wortelsalade, de tahuburgers van McDonald die in Indonesia volslagen onbekend zijn, en de sambal boontjes. Werden we in de 50'er jaren verrast door verrotte garnalen lucht op het trapportaal die de strijd aanbond met spruitjes die plat gekookt werden. We kunnen achteraf stellen dat de trassi heeft gewonnen. Ik heb wel eens de eer om bij Indo's uitgenodigd te worden op kumpulans, nou wat daar allemaal op tafel komt is bijna niet te geloven, culinaire hoogstandjes. Dat kom door de eerste klas ingrediŽnten die er in Nederland te verkrijgen zijn en vermoed ik vaak dat die Indische vrouwtjes meer van hun keuken dan hun man houden, op zijn beurt vind hij dat ze vrouwtje fantasties kan koken en alleen daarom.... Het enige wat mij verbaasd zijn de grote hoeveelheden vlees en het aantal gerechten dat geserveerd wordt, voor mij overbodige luxe. Daar ik op Java woon en eet wat de pot schaft is dit veelal vegetarisch, dat lijkt mij gezonder want op mijn leeftijd is al teveel eten niet goed, ik zie me al met zo een pens die over de broekriem bulkt rondlopen. Ik wil ook voorkomen dat als ik in me eigen slaapkamer in me blote reet rondloop dat de jongedame die daar net toevallig aanwezig is de hele matras onder kotst, omdat haar maag van al dat hangende vet omdraait.

Ik verwonder me er vaak over wat de gewone man/vrouw in Indonesia eet, vaak niet meer dan rijst alleen, wat gedroogde vis of een gebakken eitje met ze vieren dr bij, sambal of kecap en krupuk, Soms wat soep van groenten bij de rijst dan heb je het wel gehad. Men eet liever wat de kaki5 langs de deuren uitventen, nasi goreng, mie bakso enzovoorts, hoeft moeder niet te koken. De kwaliteit van dat eten door kaki5 verkocht is veelal dubieus. Over bakso heb ik al eens eerder hiero iets geschreven. Het deel van de IndonesiŽrs dat werk heeft kan van geluk spreken, want die kunnen zich voor 24 uur in de kantine voldouwen, zo sparen ze geld uit om andere dingen te doen. Die andere dingen houdt meestal schulden afbetalen in. Voorbeeld: een bekende ene T. werkt in ploegendienst op een textielfabriek, verdiend 500.000 Rp per maand, heeft een sepedamotor op de reutel gekocht kost haar elke maand 400.000 om af te betalen, heeft een HPítje en SMSít voor 40.000 Rp per week, dat is al meer dan het totale loon. Benzine voor de motor, eten waar doen ze het van ? IndonesiŽrs gaan graag en massaal naar recepties, kunnen ze eens goed eten.

Bent U wellis op een pasar in Indonesia geweest ? Wat een stank hŤ, niets anders dan verrotting en bederf, moet je die slager zien met die rooie massa voor zich, ik kan er geen biefstukkie in ontdekken. Keuringsdienst van waren ? Nou die kijken alleen naar haram/halal en dat wordt door ulamaís gedaan, zit er babi in of niet? In Indonesia zal iemand die op de pasar verkoopt als zn andijvie verlept of ze boontjes verschrompelen, die dingen echt niet goedkoper aanbieden (wie maakt me los Emoticon: I love it ) nee ze gaan rustig door tot het helemaal niet meer kan en donderen ze het ter plekke weg. Wat een handelsinstinct zeg.

Ik zelf heb wel eens citroenzuur nodig om munten te reinigen, ik haal dat in een winkel die allerlei chemicaliŽn verkoopt dat in eten wordt verwerkt, nou als je ziet wat daar allemaal over de toonbank gaat, wor je bang van. Kleurstoffen, conserveringsmiddelen noem maar op. Moet je zien hoeveel ajinomoto er in dat land gebruikt wordt, per eetlepel gaat dat. Monosodiumglutamaat schijnt een link goedje te zijn. Ik heb er nooit last van gehad, maar heb wellis verhalen gehoord.

Zo weet ik er nog wel een paar, maar kom eerst maar es op adem en ga dan eens nadenken over dat lekkere eten in Indo.

Gruces

Jantje
Gebruiker
spacer line

Indonesische aardbeien. Ook hier is de tijd stil blijven staan. Dat is maar goed ook. Ze smaken naar de Hollandse aarbei toen die nog een aardbei was. Net bij de Hero gehaald. Straks aardbeien met slagroom. Daarna op dieet. Emoticon: Nice

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Hi Lon en Jantje,

Dat lekkere eten in Indo ga ik eerdaags weer eens testen en ik kan nu niet zeggen dat ik niet gewaarschuwd ben. In de loop der jaren heb ik mijn eigen ervaringen opgedaan en grotendeels houd ik me daar nog steeds aan. Vele van die tips zijn hier tot in den treuren door genomen en aan een ieder bekend. Maar je kan toch van de mensen daar leren door te kijken hoe die mensen zelf eten. Zoals Lon al aangaf: meer rijst dan iets anders. Ik heb gemerkt door zo te eten dat ik minder last van maag/darmen had.
Maar de gewoonte om ís ochtends met een nasi goreng te beginnen heb ik vorig jaar eindelijk afgeschaft. Vaak is die wel erg vet gebakken en er worden ook vaak restjes van verdachte kwaliteit door verwerkt, zodat het er voor de toerist niets anders dan de eeuwige roti bakar met jam of ei overblijft.

Ik weet dat de nasi campur in Oost Java en ook hier en daar op Bali vaak erg goed is. Als lunch eet ik wel eens mie bakso, bijvoorbeeld bij Bakmi GM in Jakarta en verder bij andere drukke Chinese eetgelegenheden. Verder vis als ik aan de kust ben en verder meest vegetarisch (gado gado, cap cai)
Toen ik voor het eerst in IndonesiŽ was ben ik wel eens tevergeefs op zoek geweest naar een gelegenheid waar ge- rijsttafelt kon worden. De meeste IndonesiŽrs hadden er zelfs nog nooit van gehoord. Het enige wat een beetje in de buurt kwam was masakan Padang, maar daar hebben we het hier al vaker over gehad. In de duurdere hotels wordt het wel eens speciaal voor de toerist klaargemaakt, maar natuurlijk ook daarop aangepast. In Savoy Homan heb ik wel eens een hele goeie rijsttafel geproefd en dat ga ik zeker weer eens doen als ik daar ben.

Wat die ve-tsin betreft (monosodium glutamate, anjino moto) Is gewoon een natuurproduct dat van nature in dingen als kaas en tomaat voorkomt. Het is eigenlijk een aminozuur dat nodig is om eiwitten af te breken. Het wordt tot een product gemaakt door middel van een bacteriŽle fermentatie van melasse.
Toch is het natuurlijk mogelijk dat sommige mensen hiervoor allergisch kunnen zijn, maar die moeten dan wel beseffen dat dit product veel is verwerkt in instand soepen (Cup a Soup) en bij voorbeeld ketjap.

En die kleine aardbeien heb ik ook wel eens gekocht (bij de Tangkuban Perahu) en die waren inderdaad zoals aardbeien smaken moeten. Ook lijken de jeruk garut meer op de mandarijnen van vroeger.

Jan.

Padang bungkus: een tropische verrassing in een bananenblad.

the_gee
Gebruiker
User icon of the_gee
spacer line

het indonesische eten of eigenlijk zuidoost aziatisch eten in het algemeen wordt heet gemaakt omdat het dan langer bewaard kan worden. Pepers bevatten namelijk anti-biotica en remmen dus de bacterie groei. Nee geen ampicilline maar andere antibiotica zoals conserveringsmiddelen..........

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

On 18-08-2005 18:46 the_gee wrote:
Pepers bevatten namelijk anti-biotica en remmen dus de bacterie groei.

Arsenicum bezit dezelfde werking.

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

On 18-08-2005 18:46 the_gee wrote:
het indonesische eten of eigenlijk zuidoost aziatisch eten in het algemeen wordt heet gemaakt omdat het dan langer bewaard kan worden. Pepers bevatten namelijk anti-biotica en remmen dus de bacterie groei. Nee geen ampicilline maar andere antibiotica zoals conserveringsmiddelen..........

Weer zo een leuke bewering die "wetenschappelijk" klinkt.

Voordat ik naar Indonesia ging gebruikte ik nauwelijks zout, nou zo zout as daaro had ik het nog nooit gevrete. Volgens mijn is dat wat ze gebruiken in zeer grote mate.

Gruces

Lon

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Zout is smaakversterker en conserveringmiddel tegelijk.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

the_gee
Gebruiker
User icon of the_gee
spacer line

Een van de vele studies:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/

J Ethnopharmacol. 1996 Jun;52(2):61-70. Related Articles, Links

The antimicrobial properties of chile peppers (Capsicum species) and their uses in Mayan medicine.

Cichewicz RH, Thorpe PA.

Department of Environmental and Plant Biology, Ohio University, Athens 45701, USA.

A survey of the Mayan pharmacopoeia revealed that tissues of Capsicum species (Solanaceae) are included in a number of herbal remedies for a variety of ailments of probable microbial origin. Using a filter disk assay, plain and heated aqueous extracts from fresh Capsicum annuum, Capsicum baccatum, Capsicum chinese, Capsicum frutescens, and Capsicum pubescens varieties were tested for their antimicrobial effects with fifteen bacterial species and one yeast species. Two pungent compounds found in Capsicum species (capsaicin and dihydrocapsaicin) were also tested for their anti-microbial effects. The plain and heated extracts were found to exhibit varying degrees of inhibition against Bacillus cereus, Bacillus subtilis, Clostridium sporogenes, Clostridium tetani, and Streptococcus pyogenes.

TERDAD
Gebruiker
spacer line

Salam almaal,geef neks,als maar lekker!!
Sept,ik berangkat naar Indonesia en zal weer zo als alted makan yang lekker!!
Weet je wat egt lekker sekali: ''Nasi putih met tahu en tempe-jambal-lalaban-lalaban,niet vergeet de peteh of jengkol en sambel ulek/tomat''.
Gezond weet je en erug lekkerrrrrrrrr!

Gewoon doorgaan!

INDONESIA ABADI - TETAP MERDEKA

the_gee
Gebruiker
User icon of the_gee
spacer line

tja, daar kan ik niets tegen inbrengen Emoticon: Smile

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Mas Terdad,

Benar sekali jij. Ik krijg ineens vreselijke trek in nasi met ikan teri, je weet wel die gedroogde guppies, digoreng met cabe merah, ketumbar en kacang tanah, daarbij kangkun tumis met veel bawang putih. Maar tegen gewoon rijst met 2 perkadel en veel sambal zeg ik ook geen nee

Londoh de grootste ayam kampung van dit porum

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

S.lm s.mua yth.,

Je moet als je in INDOnesiŽ wil gaan eten, wel je gezond verstand gebruiken.
Van een familielid uit Jak'ta had ik een verhaal gehoord over een restaurant dat goedkope vleesgerechten serveerde; op een dag kwam er een tip bij de politie, binnen dat men rattenvlees gebruikte ...... na de politieinval bleek dit waar te zijn.
De keuken was afgesloten ... en van 'het zien' onttrokken ....., dus wat wil je ...
Als je vleesgerechten bestel moet het wel herkenbaar zijn, er zijn gerechten waar het vlees zo fijn 'uitgereten' wordt, netals ' watten'; je moet dus maar raden wat soort vlees gebruikt werd/wordt .....
In een tropisch land als INDOnesiŽ, zweet je ongemerkt zoveel meer dat in het Europese Nederland dat je van dat extra beetje zout, weinig effect verwacht hoeft te worden .....
In kruidnagel zit een hťťl klein beetje arsenicum ..... daarom heeft het ook een conservende werking denk ik zů ....
'Als proef op de som kun je ťťn of ander 'zacht' fruit nemen als een appel/sinasappel en het helemaal vol met kruidnagelen 'inprikken'.
Als je het ooknog met een kleurig doekje ombindt met een touwtje en het geheel ergens hoog ophangt dan heb je een hťťrlijke 'geurbol'.
Beter dan zo'n 'chemische' van ťťn of andere multinational uit de supermarkt.
In vroegere tijden deed men dit al overal in Europa om allerlei ongedierte uit huis te houden ....; ook werd kruidnagelen in zeep gebruikt voor de zelfde antiseptische werking ..... en natuurlijk in eten om het langer houdbaar te maken.

Sampai disini dulu ..... Anis.

Hitami
Gebruiker
spacer line

Anis,

Wat een sterke verhalen zeg en het erg was dat je alles ging geloven wat men je vertelde. Als je Indonesier kenner ben dan weet je ook dat Indonesie behoort tot kampioen van sterke verhalen. Indonesie kan veel maar niet dit soort zaken. Tikus wordt wel gegeten maar dat zijn tikus sawah, in belgie eten ze ook. Zo gaat de verhalen rond die niets gebaseerd op feiten.

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Hitami ,
Je moet Anis niet kwalijk nemen als hij een verhaal van een familie gelooft.
Waar blijf je dan ,als je je eigen familie niet mag geloven ?
Het kan ook zijn dat hij per abuis de artikelen leest van de grootste krant van nederland heeft geciteerd, ik dacht ook gelezen te hebben dat in een ------restaurant een vlees van onbekende herkomst werd gevonden.
Daarom zijn ze zo goedkoop.
Ik ben met jou eens dat mijn landgenoten ook goed kunnen fantaseren(kayalan) .
In deze forum lees ik veel verhaaltjes die uit de fabeltjeskrant gekomen zouden kunnen zijn .
Ik kan ook fantaseren maar heb nog niet het lef om het met jullie te gaan delen.Malu toch (verlegen )
Trouwens moet mijn duimpje eerst goed schoonmaken .

Anis , laat je niet ontmoedigen , ga gewoon lekker jou bijdrage geven.

groetjes

Hitami
Gebruiker
spacer line

Sidia,

Dat kan ik wel begrijpen maar enige kritische vermogen is soms wel op zijn plaats. Emoticon: Stupid

Jantje
Gebruiker
spacer line

Neem maar van mij aan: "Ze eten hier alles dat beweegt" Emoticon: Puh!

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Alles dat poten heeft, behalve tafels en stoelen, en alles dat kan vliegen, behalve vliegtuigen en helikopters. Emoticon: Yes!

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Alles dat leeft en groeit, en ons met hongerige blik, altijd weer boeit Emoticon: Nice

Gruces

sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

Iya , kan wel kloppen.
Indonesiers zijn ook mensen , en een mens is een alles eter.
Zolang het niet( al te) giftig is zodat je naar de ziekenhuis of naar de hemel kan gaan , kan je alles eten.

Sech bung Terdad , je moet niet te veel pete eten , anders kan je niet zo maar gaan pissen als je op bezoek gaat bij jouw nederlandse vrienden/ of familie.
Bau pesing (nare geur) naar pete , en weet je dat je van jengkol een jengkolen (jengkol vergiftiging )kan krijgen ?

Ik krijg de rillingen als ik iemand soto babat (van maag ) of jeroan= ingewanden ziet eten , en de goreng usus ayam kering (krokant gebakken kippe darmen).

En goreng ceker ayam (krokant gebakken kippenpoten.)
Te veel om te noemen.Maar voor de liefhebbers is het toppunt van culinaire hoogstandjes.
Als ik exotisch wil eten ga ik boerenkool, stamppot en of zuurkool met lekkere runderworst nemen .
Aduh enak sekali (heel erg lekker).Lupa mertua (je vergeet je schoonmoeder = indonesische gezegde)
Ik moet wel even aan ibu de vrouw vragen of ze voor mij gaat maken.

groetjes

AnisJ
Gebruiker
User icon of AnisJ
spacer line

Hitami yth.,

Daarom ook mijn vraag is er ťťn INDOnesische keuken of meerdere ......
Padangnezen koken anders als bijv.bld Menadonezen of Molukkers, is er al niet nu na 60 jaar sprake van (een) kruisbestuif(v)ing(en) ???

Ketemu lagi .... Anis.

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2020
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

86,509,761 pageviews Een website van indahnesia.com