Waarom Nederlanders zich niet kunnen gedragen.

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
76 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent Indonesië gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geëxecuteerd in Indonesië  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · Indonesië gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
sidia
Gebruiker
User icon of sidia
spacer line

On 22-05-2006 11:35 Agung wrote:

Volgens mijn Balinese vrouw zijn Nederlanders niet echt erger dan anderen. Volgens haar is het niet zozeer gebonden aan nationaliteit, maar aan leeftijd.

Leeftijd en nationaliteit heeft weinig te maken hoe iemand of een groep gaat gedragen.
Ik denk dat het (mede) bepaald wordt door opvoeding cq beschaving , hangt ook af van het "level".Indonesiers zeggen tergantung SiKon= Situasi dan Kondisi.
Heb vroeger 3 maanden in een internaat met buitenlandse studenten gewoond tijdens mijn inburgeringscursus. Er is duidelijk verschil tussen de buitenlandse en nederlandse studenten.Heb ook voldoende vergelijkingen kunnen maken in 4 studenten campus in 4 vers. steden.(Ams-Nijm,Tilb-Enschede)
Ook het verschil tussen de gewone/gemiddelde studenten en de corpsballen.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

maseddi
Gebruiker
User icon of maseddi
spacer line

Ik vond de Nederlanders op Bali eigenlijk wel rustig en gewoontjes.
Waarschijnlijk zich bewust van het koloniaal verleden, en daarom niet te buiten gaan aan ongewenst gedrag?

Dat ze af en toe niet de "verfijnde" mores van het indonesische volk kennen is hen eigenlijk ook niet aan te rekenen of kwalijk te nemen

Ed

Sweet young thing

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Het is zeker een goede zaak dat wij ons schamen voor wat sommigen van ons doen, maar zijn we nu de zaak weer niet aan het bagetaliseren? Het valt allemaal wel mee?
Ik geloof ook niet dat leeftijd een rol speelt, wel opvoeding en beschaving.
En ik vind het wel een tekortkoming als je als gast niets van tradities en gewoontes van het land afweet.
Hier een verhaaltje dat ik eerder op een andere topic al eens verteld heb:

Ik had de laatste dagen van mijn vakantie in Candidasa in Bali doorgebracht en zou die dag terug naar Holland vliegen. Ik was gekleed zoals ik altijd gewend ben op mijn reizen, een lange broek en overhemd met opgerolde mouwen. Toen ik bij de incheckbalie van de airport kwam met mijn karretje bagage mocht ik meteen doorlopen om in te checken, terwijl een grote groep, voornamelijk Hollandse toeristen in minimale strandkleding verveeld onderuitgezakt zat te wachten tot ze eindelijk eens mochten inchecken. Een vrouw van die groep kwam naar me toe terwijl ik mijn bagage liet wegen en vroeg me of ik soms business class reisde. Nee, zei ik haar, hoezo? Omdat ik meteen door mocht lopen om in te checken, terwijl die hele wachtkamer daar al een eeuwigheid zat te wachten. Ik wist toen niet zo gauw een antwoord, maar achteraf gezien werd mij het een en ander toch wel duidelijk.

Dan was er nog dat stel in het driesterren hotel waar ik verbleef. Elke ochtend bij het buffet ontbijt verdwenen de kuipjes boter, jam en andere zaken in Truus haar tasje. Altijd handig om de lunch mee aan te vullen, nietwaar?
In een ander warm land had ik al gemerkt dat mensen de wekker om vijf uur lieten afgaan, zodat hun badlaken onder een gunstig gelegen parasol gelegd werd zodat hun plaatsje geclaimd was. Dit alles vind ik typische Hollandse toerisme op zijn smalst. Maar als ik de andere reacties mag geloven valt het gelukkig allemaal nog al mee.

Martin-Solo.
Gebruiker
User icon of Martin-Solo.
spacer line

Als ogen konden doden.....zag ik zo'n jaar geleden een bewaker bij de ingang van airport bali bij de controle van de koffers-bank, naar een nederlander kijken die binnen kwam zonder shirt.

Live life to the max.......

vinkoert
Gebruiker
spacer line

He Jantje. Dat jij geen '' psycholoog '' ben is wel te merken.
Zo profileerd jij je zelf toch niet als een joggende '' dame ''
Over gedrag gesproken Emoticon: Blush

indoboy7
Gebruiker
spacer line

Jan gebruikt wel een heel GROTE kwast om een heel volk te "kleuren"..Als genaturaliseerde Amerikaan mag ik heel gerust zeggen dat ook in de USA moet
men een paspoort, rijbewijs, enz.enz..bewijs van kapabiliteit hebben, ONGELUKKIGERWIJZE kan iedereen kinderen "maken".......De kinderen zijn dan de onschuldige resultaten van "ouders" die de opvoeding van hun kinderen overlaten aan teveel TV programmas..TE VEEL ouders denken een dak boven hoofd, een bed, kleding en voedsel is alles wat ouders doen....NOT...!!!!..Hier in de USA zijn het merendeel van TV programmas erop gericht dat hersens degenereren tot oatmeal....Oplossing:..???.probeer je niet al teveel eraan te ergeren, hopelijk ontmoeten zulk soort mensen hun soortgenoten en dan wordt het mot voor hen...blijf alleen wel uit hun weg...indoboy7

dangdude03
Gebruiker
User icon of dangdude03
spacer line

Hi Indoboy,

Wat die GROTE kwast betreft, met die slechte eigenschap heb ik thuis met het opknappen van mijn interieur ook altijd last van en het gevolg zijn dan: DRUIPERS! Maar ik heb het steeds over sommigen van ons en zoals eerder opgemerkt is de titel een beetje te “vet” aangezet. Er had “sommigen” tussen gemoeten. Het zijn slechts enkele voorbeelden van wat ik op mijn reizen ben tegengekomen en dat was mijn eigen schuld: had ik maar niet die toeristische plekken moeten opzoeken waar die hele kudde bij elkaar komt. Ik geloof dan ook dat dit niet opgaat voor de gemiddelde bezoeker van dit forum; die moet toch zo langzamerhand wel beter weten. Ik geloof ook dat jij dit alles goed kan relativeren omdat je nu als genaturaliseerde Amerikaan het gebeuren van je vaderland van een afstand kan aanschouwen en dat geeft vast een helder beeld. Als ik de kans had zou ik ook graag voor een onbepaalde tijd naar het buitenland vertrekken. Overigens is havermout wel degelijk goed voor de hersenen, dit weet ik als recht geaarde macrobioot. Zit vol met vitaminen, eiwitten, mineralen en aminozuren en meer mensen zouden dit ouderwetse goedje moeten herontdekken, worden we als volkje misschien weer slimmer! Maar ik ben blij als ik binnenkort dit kikkerlandje mét de zuinige kruideniersgeest kan ontvluchten – helaas slechts voor vier weken. Ditmaal verwacht ik mijn medelanders niet tegen te komen in de uithoek van de Archipel die ik van plan ben te gaan bezoeken en mocht dit in een enkele geval wel zo zijn, dan vertrouw ik erop dat dit reisbewuste toeristen zullen zijn . Dit zal na de komende voetbalgekte gaan gebeuren waarvan ik hier in mijn achterlijke uithoek van de provincie de voortekenen al heb waargenomen: koeien en geiten met oranje geverfde hoorns in de weide. Een schande mensen! Ik hoop dat de dolgedraaide supporters hun omstreden oranje “Nazi helmen” in Duitsland zullen ophouden en zo nu en dan door onze oosterburen op de fikken worden getikt!

Mazzel, Jan

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Nou even wezen bootschappen doen, en ben zo snel als kan weer huiswaards gekeerd wat ik nodig had voor mijn ingewanden heb ik gekocht
Ben vele achtelijke, lompelingen, mensen?,tegen gekomen weer zo snel als ik kon naar huis gegaan.
Even verduidelijken.
Mensen waren met elkaar aan het praten, en stonden over de lengte breed zonder maar ook iets van anderen zich wat aan te trekken men moest vriendelijk ja heeeeeel vriendelijk vragen of men er door mocht!!!!!
Kinderen die zich nergens aan stoorden (op gebied van opvoeding?) liepen te klooijojojen.
Op de weg was het ieder voor zich en geen ene moer aantrekken want die weg was van hen,
Onbekende idioten en niemand waagde maar ook om in te voegen ze zorgde wel dat jij achter die vrachtwagen moet afremmen.
Neen KLOTE volk hier ook dat is Nederland.
Nou Londoh welkom Pulang (hoelang is je geduld????? Emoticon: Sadley Emoticon: Cry Emoticon: Confused

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Hi Ziel, Is zeker sijkweer vandaag zo an je berichies te zien, klotedag in de kutzooi daaro, heerlijk kijk er halsreikend naar uit. Emoticon: Shiny

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ja klote regen achtige dag maar ik heb er geen last van, Emoticon: Wink zit hoog en droog!!! Emoticon: Bye bye Wat ik bedoel dat er hiero de gezelligheid ver te zoeken is, je zou je eigen opsluiten in een Café maar je mot er toch ook eens er uit bij sluitings tijd en dan moet je op je tellen letten als je de TV mag geloven een en al ellende hiero
Met een grote Bulkse Dog lopen heeft wat invloed, maar dan heb je nog kans dat ze je voor je klote schieten.
Ja dit was even Holland Promotie tour die langs kwam!!!!! Emoticon: Cooool

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Als ik hiero kijk weet ik altijd meteen wat voor weer het is daaro. Ik zal blij zijn om eens een paar heerlijk frisse dagen mee te maken, met een sappig regentje, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Even een uurtje droog 's middags om naar de super en de slijter te rennen, heerlijk. Kom je thuis met voor 24 uur te vreten en te zuipen ben je 40 euri kwijt, kan de hele kampung hier een week rijk van leven, in die teringhitte Emoticon: Shiny

Martin-Solo.
Gebruiker
spacer line

On 24-05-2006 17:34 zieleffe wrote:
Ja dit was even Holland Promotie tour die langs kwam!!!!! Emoticon: Cooool

Toch van de week op het nieuws...dat er 10 miljoen toeristen geteld zijn in ons land, die ook weleens willen zien zoals het er hiero aantoe gaat Emoticon: Frustrated

Martin-Solo.
Gebruiker
spacer line

On 24-05-2006 17:38 londoh wrote:
Even een uurtje droog s middags om naar de super en de slijter te rennen, heerlijk. Kom je thuis met voor 24 uur te vreten en te zuipen ben je 40 euri kwijt,

En na die 24 uur begint dat weer opnieuw minimaal 10 maanden (maal 40 euri per 24 uur) per jaar Emoticon: Nice

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Ja als je 350 mil. Duitsers?, Miljoenen Engelsen Irlanders?, Miljarden Chinesen? die het steeds beter krijgen en meer geld te besteden hebben.
Japaners?, Taiwanezen?, Koreanen?, dan kan je nog wel een jaartje of 20 er over doen.
"Ze komen", waar komen ze eigenlijk voor?
Voor de Zeedijk, in Amsterdam berucht, en beroemd, niet voor deze dame in Klederdracht

Neen voor
nu voor de Bloembollen

maar voor die er allemaal zijn geweest kan je 20 jaar verder zijn.

maseddi
Gebruiker
User icon of maseddi
spacer line

On 24-05-2006 20:19 zieleffe wrote:
Ja als je 350 mil. Duitsers?, Miljoenen Engelsen Irlanders?, Miljarden Chinesen? die het steeds beter krijgen en meer geld te besteden hebben.
Japaners?, Taiwanezen?, Koreanen?, dan kan je nog wel een jaartje of 20 er over doen.
"Ze komen", waar komen ze eigenlijk voor?
Voor de Zeedijk, in Amsterdam berucht, en beroemd, niet voor deze dame in Klederdracht[.

En wat is er zo bijzonder aan die dame in klederdracht Ziel?

Ik gan liever een nachie op pad . keliling cewek Jowo Emoticon: Smile

Sweet young thing

maseddi
Gebruiker
User icon of maseddi
spacer line

Al met al wanneer ik al de reacties lees.

In indonesie en wellicht in onze buurland Belgie ook (?)is het groeps-clan-gedrag, belangrijker dan het individuele gedrag.

Je hebt naast het gedrag van de groep dat kan doorslaan naar kadaverdiscipline (slavenmoraal) , ook het individualisme, dat vaak niet anders dan als volkomen doorgedraaid kan worden bestempeld.

En zo valt iedereen in zijn eigen valkuil.

Wat Nederland betreft: Meer aandacht voor de groep in het onderwijs en de opvoeding in het algemeen is het middel tegen de slechte omgangsnormen.
Alles mot kunne, willekeurige interpretatie van de (individuele) vrijheid van meningsuiting.

Sweet young thing

TERDAD
Gebruiker
spacer line

Je niet kunnen gedragen in eigen land valt reeds erg op!
Dan ben je in het buitenland(ander land)......Alles wat men in eigen land
doet, doet men daar ook ! Gewoon cultuur! Gewoonte! Weet je wel?.....Geen Normen en
Waarden zijn ook Normen en Waarden! In eigen land worden deze personen boos als een of ander buitenlander(medelander die er anders uit ziet)zich niet gedraagd en niet
voldoet aan aan: ???????????? WAT? Ach,men spreekt over Normen en Waarden, ik vraag mij dan wel af,WELKE???

Het is wel zo dat de Nederlanders en JA! ook de Russen zich erg slecht kunnen gedragen! Let op! dit is mijn eigen ervaring! Gewoon mijn mening!

Salam Damai dari Si TERDAD

INDONESIA ABADI - TETAP MERDEKA

Nemesis
Gebruiker
User icon of Nemesis
spacer line

On 25-05-2006 10:07 maseddi wrote:
In indonesie en wellicht in onze buurland Belgie ook (?)is het groeps-clan-gedrag, belangrijker dan het individuele gedrag.

Een groep die zich misdraagt is altijd vele malen erger dan een individu die zich misdraagt, om de eenvoudige reden dat een groep uit vele personen bestaat waarvan de impact dus evenredig groter is.

Amore, more, ore, re, probantur amicitiae. Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Nou, nou! Nederlanders worden wel leuk negatief afgeschilderd.
Maar maak een onderscheid tussen jonge totoks met Indische roots en ouderen die Indie nog meegemaakt hebben.
Dit is een wereld van verschil!
Beschaafdheid is een kwestie van opvoeding, ben keurig Haags opgevoed[tot vervelens toe]
Maar met een Indische vriend gelden andere normen en waarden; aanpassen en overleggen zodat ieder senang is
En dat gaat prima, zolang je respect hebt voor elkaar

Anne Mieke
Gebruiker
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 14-06-2009 20:49 merapi wrote:
Nou, nou! Nederlanders worden wel leuk negatief afgeschilderd.
Maar maak een onderscheid tussen jonge totoks met Indische roots en ouderen die Indie nog meegemaakt hebben.
....volgens mij zijn de meeste Nederlanders die in Indonesie op vakantie gaan gewone "witte" Nederlanders die helemaal geen roots hebben.....

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Surya Atmadja
Gebruiker
User icon of Surya Atmadja
spacer line

On 14-06-2009 21:19 Anne Mieke wrote:

...
....volgens mij zijn de meeste Nederlanders die in Indonesie op vakantie gaan gewone "witte" Nederlanders die helemaal geen roots hebben.....

Dat is ook zo .
Meestal wel , uitgezonderd een kleine groep "witte"Nederlanders.

De meesten die een binding hebben , daar gewoond , gewerkt of getrouwd , zelfs ex oud soldaten weten ook wel hoe ze zich moeten gedragen.
Houden ze ook rekening mee met de "adat" van de bewoners.

bisa dicek of makemyday .

zieleffe
Gebruiker
User icon of zieleffe
spacer line

Als ik zo mijn eigen inbreng hier lees van de jaren 06, dan had ik nog geen verkeerde visie op het leven,(maatschappij), wat nu is geworden.
Maar Terdad, die deze topic weer naar boven heeft getoverd,begrijpt er niets van want juist, waar we op bedoelen zijn, de mensen die hier als vluchteling zijn binnen gekomen, en zich niet willen aanpassen, maar hun eigen cultuur willen behouden.
Niets mis mee, om mensen te helpen, maar dan ook op dien wijze te doen, dat je duidelijkheid schept, mensen helpen om een vast bestaan op te bouwen, of mensen helpen op hun terug keer,om weer hun positie op te pakken.
Vluchten doe je niet zo maar, maar dan moet er wel een reden zijn dat je gevaar loopt op je leven.
Maar dat doet het meestal niet, want ze gaan met gemak even op en neer om vakantie te houden in hun land van herkomst.
En allemaal meestal van gelden, die ze niet gekregen hebben, maar verdiend hebben op de een of andere mannier.
Ze komen terug met goud behangen, en dan weten ze daar ook nog geld van te maken.
Allemaal goed, en aardig, maar zins we in een recessie terecht zijn gekomen, wel een bijkomstigheid van hen, niet te hoeven onderhouden, ze kennen hun eigen weg wel begaan.
Eerst zijn ze vluchtelingen, om daarna handelaren te worden.
En we laten dat natuurlijk toe want we verdienen er ook nog wat aan," toch" betalende belasting betalers.
Zo zit het in elkaar, men hoort wat, en zie wat , leven en laten leven.................. Emoticon: Shiny Emoticon: Nice Emoticon: Cooool

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Nee hoor Annemiek en Surya, ook heel veel oudere Indo"s en jongeren.
Een lieve vriend zei dit: ik ben een Indo kessasar, verdwaald tussen 2 culturen.
Ik als totok probeer rekening te houden met de adat, maar het moest mij wel geleerd worden!
De adat bestaat uit zoveel kleine dingen die ik nog helemaal niet wist...
Maar aldoende leert men

elsbeth
Gebruiker
spacer line

Merapi, het gaat hier over het gedrag van Nederlanders (wat voor kleur dan ook) in het huidige Indonesie, of ik moet iets over het hoofd gezien hebben. Maar ik denk dat jij dit over het hoofd gezien hebt.

groet Elsbeth

merapi
Gebruiker
User icon of merapi
spacer line

Sorry Elsbeth, inderdaad verkeerd begrepen.
Zoals je weet ben ik nog nooit in Indonesia geweest, vriend wel, is al een aantal keren teruggegaan.Hij voelt zich onveilig,heeft een Chinees/Indische achtergrond, geen moslim.
Els, ik heb het over Indische Nederlanders[zij zijn Nederlanders] maar natuurlijk in hart en ziel Indisch.
Het gedrag van Nederlanders:
tja: je hoort genoeg Elsbeth op dit forum over Nederlanders; maar Nederlanders hebben nooit geleerd om aandacht te besteden aan de Indonesische/Indische cultuur.
'dat werd op school totaal genegeerd
Dat neemt niet weg dat je je erin moet verdiepen, ben dolblij met mn grote Indische familie!!
Er zijn maar weinig Nederlanders die zich verdiepen in de achtergronden, ja het aantal neemt toe, en dan zal je zien dat NL minder onbeschoft is en meer respect heeft voor het koloniale verleden en het vervolg
Fijne avond Els

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

81,985,747 pageviews Een website van indahnesia.com