Kritiek

Subforum Algemene Indonesiëpraat 
62 bezoekers

Startpagina
Je bent nu in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > Bekijk onderwerp

18-01-2015 01:48 · [nieuws] Politieagent IndonesiŰ gepakt met xtc-pillen  (0 reacties)
18-01-2015 01:32 · [nieuws] Nederlander Ang Kiem Soei geŰxecuteerd in IndonesiŰ  (3 reacties)
17-01-2015 01:27 · [nieuws] Brandstofprijzen opnieuw flink verlaagd  (0 reacties)
16-01-2015 02:13 · IndonesiŰ gaat veroordeelde Nederlander executeren  (160 reacties)
05-08-2014 23:16 · [nieuws] Jakarta wil parkeermeters gaan plaatsen  (0 reacties)

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen
Hitami
Gebruiker
spacer line

In Indonesie is bekend dat men niet om kunnen gaan met kritiek. In Nederland is bekend om zijn kritieken. Dat zie je ook terug in dit forum, hoe men Indonesie bekritiseerd, zoals elke keer de corruptie, op lichting etc. toch valt me erg op, wanneer dit omgekeerde is dan is dit forum te klein.....

Ik vraag me soms af, wat gebeurt er met deze mensen wanneer ze in Indonesie zijn ????????

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Hitami,

Als iets me niet bevalt laat ik dat in Indonesie ook merken. Wel op een andere manier, want hier kan ik iemand gewoon "lul" noemen of "klootzak!" als diegene nog net even door het rood rijdt als ik met mijn brommer al halverwege ben met oversteken. In Indonesie gebeuren dit soort dingen net zo vaak in Nederland, daar stap ik op mijn rem of geef ik gas om diegene te ontwijken.

Maar dat is op kleine schaal natuurlijk Emoticon: Puh!

maurits
Gebruiker
User icon of maurits
spacer line

Aanpassen is denk ik het sleutelwoord. Toen ik nog in Bali werkte was ik floormanager, en natuurlijk zie je dat het tempo soms laag ligt en dat de details soms vergeten worden, maar dat moet je dan als jonge jongen op een tactische manier brengen...

Je ziet bepaalde dingen, die in het westen bijvoorbeeld sneller gaan. Zoals iets opvolgen, maar je kan je daar dan wel druk om maken en kritiek uiten. Maar dan maak je je niet geliefd. Dus ik heb heel snel indonesisch leren spreken, dan sta je sowieso dichter bij de mensen. Ik spreek wat balinees, en daar houden ze al helemaal van.

Ik geloof trouwens helemaal niet dat veel Nederlanders kritiek uiten wanneer ze op Bali zijn, ze worden overdonderd door de "kracht" die er toch is op Bali en de sfeer. En vaak zijn de mensen op vakantie en hebben ze al helemaal geen zin om over corruptie en de slechte belichting te praten. Echter, wanneer de mensen terug zijn, dan schieten die puntjes er wel bij.

Ik denk trouwens ook dat veel "vakantiegangers" weinig van corruptie zien. En de lichting is zo slecht nog niet als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Thailand...

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Ibu Inge
Gebruiker
spacer line

Maurits,

Ik meen me te herinneren dat je voor zaken een aantal weken in Thailand bent geweest. Kan je me vertellen het verschil tussen Thailand en in dit geval Bali. En daarmee bedoel ik de mensen die er wonen. Ik ben van plan om eind dit jaar voor het eerst naar Thailand te gaan. Vandaar mijn vraag.
Sorry mensen ik weet dat dit geen site over Thailand is maar wil graag toch het verschil weten.
Inge

indrapura
Gebruiker
spacer line

Maurits Om Swast ken ken ,ben blij te horen hoe jij dit zelf ervaren heb,respecteren van mensen dat is al heel wat........kennelijk is dit niet voor een ieder weggelegd.
Beschaafdheid begin met je zelf,het respect hebben voor ouderen in welke hoedanigheid ook in rang en stand,stel je als jonger persoon ondergeschikt dan dwing je respect af,en niet als een Bule je waffel open trekken om het minste geringste,omdat je toevallig een ander kleurtje meedraagt of iets meer te verteren heb.
Corruptie bestaat overal alleen hier in Nederland gebeurt dat met een wit boordje of een anjer dan elders in de wereld.

sayang
Gebruiker
User icon of sayang
spacer line

On 22-07-2005 14:47 Jeroen wrote:
want hier kan ik iemand gewoon "lul" noemen of "klootzak!"

valt me tegen Jeroen,niet echt "beschaafd" zulk gedrag.
Dat is toch telkens weer 1 van de grote verschillen tussen belanda en indonesia; beschaving....

Emoticon: Puh!

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

On 22-07-2005 16:10 sayang wrote:
[...]

valt me tegen Jeroen,niet echt "beschaafd" zulk gedrag.
Dat is toch telkens weer 1 van de grote verschillen tussen belanda en indonesia; beschaving....

Emoticon: Puh!

Ach. ik kan in Indonesie ook wel iemand 'lul' noemen, maar ik acht de kans erg klein dat de persoon weet wat ik bedoel, buiten het feit dat hij wellicht wel snapt wat het doel van dit kan zijn. Emoticon: So funny

sayang
Gebruiker
User icon of sayang
spacer line

ik bedoel niet in indonesie, ik bedoel het feit dat je iemand 'gewoon l*l of kl**tzak noemt'
ik bedoel disini
of bedoel je binnensmonds?
Emoticon: Shut up!

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

ooh.. ach so! Dat gaat vrijwel altijd binnensmonds hoor. Zo af en toe schiet er wel eens een 'eikel' naarbuiten... maar met het raampje dicht hoor je dat toch niet Emoticon: Wink

bunga mawar
Gebruiker
User icon of bunga mawar
spacer line

On 22-07-2005 14:32 Hitami wrote:
Dat zie je ook terug in dit forum, hoe men Indonesie bekritiseerd

Het is mij ook opgevallen dat er heel veel gezeurd wordt in dit forum. Dit is te duur.... dat was toen goedkoper. Binnenkort ga ik voor het eerst naar indonesie en ik hoop niet dat ik ook zo klaag als ik terug kom. Ik heb moeten sparen voor de reis, maar ik ga me daar echt niet bezig houden met een paar rupiah meer of minder.

Albert
Gebruiker
User icon of Albert
spacer line

On 22-07-2005 16:15 Jeroen wrote:
[...]

Ach. ik kan in Indonesie ook wel iemand lul noemen, maar ik acht de kans erg klein dat de persoon weet wat ik bedoel, buiten het feit dat hij wellicht wel snapt wat het doel van dit kan zijn. Emoticon: Smile

Jeroen probeer eens Asu. Emoticon: Stupid Ik weet zeker dat ze dat begrijpen. Emoticon: Yes!

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

On 22-07-2005 17:08 Albert wrote:
[...]

Jeroen probeer eens Asu. Emoticon: Stupid Ik weet zeker dat ze dat begrijpen. Emoticon: Yes!

Ik heb geen zelfmoord neigingen hoor Emoticon: Wink

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Ik weet het niet zeker (bijna) maar ik denk dat het niet om kunnen gaan met kritiek iets typisch Javaans is, daar Javaans de heersende cultuur in Indonesia is zou men het eventueel Indonesisch kunnen noemen. Doch er zijn veel bevolkingssgroepen in Indonesia die wel met kritiek om kunnen gaan. Het is natuurlijk wel zaak om e.e.a. in bedekte termen te doen, wil men dat de kritiek overkomt, de manier van communiceren is hier heel anders dan is het Westen. Vooral in Nederland is assertief gedrag bijna verplicht, anders tel je niet mee.
Ook het gebruik van scheldwoorden is hier nauwelijks bekend, men doet er in de omgang alles aan om een ander niet te kwetsen. Wil je iemand iets aandoen dan zal het achter zijn rug of in het donker moeten gebeuren. Groepsgewijze afkeuring laten blijken is ook een veel toegepaste methode bijv. een mede kampunglid doodzwijgen of negeren, een huis waar een ongetrouwd stel legt te wippen met zn allen in de fik steken enz.

In mijn ogen is de Javaanse cultuur iets die niet van onze tijd is, een middeleeuwse feodale cultuur, waar de baas de absolute baas is en daar hebben zij die aan hem ondergeschikt zijn zich maar naar te voegen. De baas heeft hier altijd gelijk, kritiek is dus niet mogelijk. In families idem dito, Papi is de baas, en lopen er hiŰrarchieke lijnen naar beneden, volgens geslacht en leeftijd. Een jonger familielid bijv. die eerder wil trouwen dan een oudere broer zal aan die persoon toestemming moeten vragen. Het moge duidelijk zijn dat vrouwen hier vaak nauwelijks iets in te brengen hebben, dat is inherent aan het heersende geloof. Men zal op Java vaak een snauwerige toon horen waarmee een ondergeschikte van opdrachten wordt voorzien c.q. tot een hogere prestatie wordt aangespoord. Iets dat in het westen volkomen uit de tijd is. Dan heb je ook nog een soort kastenstelsel dat overgebleven is van de tijd dat de Javanen nog Hindoes waren, in het kort tukan beca en alles wat een sapu of patjol in de hand heeft is laag, iedereen die in een net maar smakeloos pak loopt, met een Nokia Communicator in de hand en een auto van setengah M (een half miljard) voor de deur heeft staan betekend iets. Die laatste groep kan de eerstgenoemde afsnauwen. In Indonesia is de tijd echter ook niet stil blijven staan, er sluipen langzamerhand steeds meer democratische gedachten het land binnen. Ook zijn er mensen die een opleiding in het Westen hebben genoten en anders zijn gaan denken. En vooral de jeugd pikt het allemaal niet meer. Ik vergelijk dit vaak met wat ik zelf in mijn jeugd heb meegemaakt toen wij ook zo nodig een antiautoritaire houding moesten aannemen, de Provotijd enz. Ja kinders Opa verteld. Emoticon: I love it

Volgens mij is de heersende feodale cultuur er ook debet aan dat als zodra de baas of leiding niet aanwezig is het een zooitje wordt op de werkvloer en iedereen de boel aan het uitnemen is. Iemand met een fabriek bijv. zal wat handlangers als slavendrijver in dienst moeten hebben om het spul te laten reilen en zeilen, vaak komen hiervoor familieleden in aanmerking, mensen die met nietsdoen mee-eten uit de ruif. We kunnen stellen dat er ook een verschil is met Jakarta en de rest van het eiland Java, de volkeren buiten Java zijn meestal ook ruimdenkender.

Ik heb de eerste 7 jaren in dit land met personeel moeten werken, er werd voor mij geproduceerd. Dat is een fantastische ervaring geweest, want dat hoeft voor mij dus nooit meer, althans de manier waarop ik dat als groentje in dit land aanpakte. Sinds 1997 werk ik alleen, ik koop alleen maar dingen die al af zijn. Mijn ervaring hier in Midden Java is dat als je iets tegen iemand zegt die voor je werkt om het werk beter te laten lopen ze meteen beginnen te kakelen dat het niet waar is, ze luisteren niet. Ik kan er om lachen, want als ik iemand aan de slag heb zie ik dat altijd als het sponsoren van een armoelijder, verveeld het me dan krijgen ze het geld wat ze tegoed hebben in de hand gedrukt, natuurlijk ietsje meer, en mogen ze vertrekken. Dat geeft zeker aanleiding tot nog meer gekakel, intussen lachen ze zich rot want hebben lekker verdiend voor een geringe prestatie. Dit zijn enkele kleine voorbeelden, ik heb in de loop der jaren heel grote conflicten gehad, maar dat worden lange verhalen. Conflicten waar familieleden werden bij gehaald die bij het leger dienden of anderszins een indrukwekkende functie hadden. Ik heb ook wel moeten toegeven in situaties waarin ik volgens mij volkomen gelijk had, maar om de vrede te bewaren. Je bent en blijft buitenlander hier, en dat is een vrij rechteloze positie in conflicten met de Indonesier, ze zullen altijd partij kiezen voor een landgenoot. Overigens iets wat mij vrij natuurlijk lijkt. Ik vind het allemaal zeer boeiend, maar heb ook een groot medelijden met hun houding, want door het niet kunnen accepteren van kritiek blijft het werk van de gemiddelde IndonesiŰr altijd van een veels te lage kwaliteit. Ook door hun houding van: ôKucing pergi, tikus menari" gaat er ontzettend veel arbeidstijd verloren. Plus dat eindeloze geklets, omong kosong, van mensen die eigenlijk moeten werken. Ik denk dat hierdoor in Indonesia elke dag 50% van de arbeidstijd verloren gaat, wat er op neerkomt dat ze eigenlijk een dubbel loon ontvangen. Ik hoef niet te gaan vertellen dat veel buitenlandse investeerders hard uit Indonesia zijn weggerend, natuurlijk niet alleen door dit er is ook nog zo iets als corruptie en rechtsonzekerheid. Ik vind het een beetje treurig allemaal om dit te vertellen. Ik had altijd de hoop gehad om "na" de crisis iets nieuws te gaan beginnen in dit land, maar helaas de crisis duurt maar voort, het einde is niet in zicht. De moraliteit in dit land wordt eerder slechter dan beter. Net van de week realiseerde ik me dat ik over twee weken 57 wordt en me zo langzamerhand te oud ga voelen om nog iets nieuws in dit land te beginnen, Temeer daar hetgeen ik doe voldoende oplevert en ik een uitgebreid netwerk heb opgebouwd waarin het werk min of meer vanzelf loopt. Voor mij betekend dat er een ideaal de vullisbak in gaat, maar met idealen kom je in dit land nergens. Aan de andere kant met geluk heb ik kunnen bewerkstelligen wat ik nu heb, gezien de toestand die ik dagelijks om me heen zie (en die is heel erg) moet ik mijzelf zeer gelukkig prijzen en dat doe ik ook.

Ik ben dit land veel dank verschuldigd, ik ben hier relaxed geworden en heb de kleine dingen in het leven leren te waarderen en ben daardoor een gelukkiger mens geworden. En natuurlijk weten we allemaal dat door de arrogante, hebzuchtige leiding in dit land, dat de onderdanige en kritiekloze mentaliteit van het eigen volk zo door en door kent het land in het dal blijft waar het al sinds 1998 in verkeerd. Een hele kleine groep is zeer content met de situatie, dat kan gerust een schande genoemd worden. Tijd voor een echte revolutie, zoals in 1945 ľ49.

Dit was een heel lang verhaal in het kort,

Bung Lon

maurits
Gebruiker
User icon of maurits
spacer line

Mijn ervaringen met Thai zijn ook altijd heel prettig geweest, net zoals Balinezen zijn ze heel erg gastvrij, dit in tegenstelling tot Chinezen.

Toerisme is vaak ook altijd een uitwisseling van culturen en dit maakt het voor mij zeer interessant. Ik peroonlijk, hou ervan om andere talen te leren en in de huid te kruipen van de mensen van het land waar ik werk.

Thai staan bekend om hun glimlach en ogen dus altijd vriendellijk, vaak zijn ze dit maar soms kan het wat anders betekenen zoals onzekerheid of schaamte. Het niveau engels is wat minder dan de balinezen maar beduidend beter dan de chinezen. Prima volk de Thaise mensen maar het land van de glimlach is het naar mijn mening niet meer. Je ziet toch een grote kentering van goed doen naar commercieel belang en dit is in mijn ogen jammer. Nu heb ik alleen maar gewerkt in Koh Samui, Phuket en Bangkok dus ik denk dat deze kentering grotendeels in de toeristische gebieden afspeelt.

Service aspecten van de thai zijn wel wat minder dan die van de Balinees. Waar bijvoorbeeld in Bali bij een willekeurig restaurant je eten nog tegelijk komt, komt dit in Thailand bijna nooit voor.

Balinezen zijn warmer dan Thais en betrekken de "toeristen" meer bij hun cultuur, dit doen de Thai minder. Te meer omdat het engels niveau niet altijd goed is.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Ibu Inge
Gebruiker
spacer line

Bedankt voor de uitgebreide informatie Maurits.

maurits
Gebruiker
User icon of maurits
spacer line

Om nog even op het verhaal van Londoh terug te komen;

de status die je noemt is vrijwel herkenbaar in elk Aziatisch land, men duidt deze ook wel aan met de 4 C's;

Career
Car
Condo
Club Membership

Met name in Jakarta zie je dit in Indonesia, en in steden zoals HongKong en Shanghai

robbert
Gebruiker
spacer line

Het verhaal van Londoh is voor mij als regelmatige bezoeker van Ind. vreselijk herkenbaar. Ook op het punt van "onderhoud" reageert de Indonesier precies zoals L. het beschreven heeft. In dit verband zie ik eigenlijk niet echt een verschil tussen de Javanen en bijv. de Balinezen.
Overigens kende ik de gezegde van die Tikus niet, een hele goeie.
He Londoh, je schrijft over 2 weken 57 te worden, nu meen ik mij toch echt te herinneren ergens vorig jaar iets van jou gelezen te hebben waarin je vertelde AL 58 te zijn, wordt je steeds jonger dan ?
Groetjes Rob

hagen763
Gebruiker
User icon of hagen763
spacer line

Emoticon: Cooool Wees gerust Emoticon: Wink Ome Lon wordt echt 57 en wel over twee weken op een mooie zondag. Emoticon: Blush Nu hoop ik maar dat ie een beetje mooi weer meeneemt,want het is hiero een beetje koud Emoticon: Yes! In het Zeeuwse. Emoticon: Nice Erwtensoep-weer. Emoticon: Red face Emoticon: Shut up!
Umberto

tukad ganga
Gebruiker
spacer line

Dat klopt Robbert in Indonesie wordt je elk jaar jonger,maar het verhaal van lon is zeer innemend,hij waardeert de normen en waarden van deze mensen,dat vind ik respectvol.
Op deze forum ontlok je altijd een kritiek van mensen of je leuk vind of niet,maar jeroen gaat te ver,je gedrag naar anderen toe is beneden elke waarde ,de opmerking van Albert probeer eens ASU zou eigenlijk ASO moet zijn,en een grote spiegel voor je houden......en houd het vooral binnemonds.
THATS SUCKS MAN.

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

On 22-07-2005 23:17 tukad ganga wrote:
Dat klopt Robbert in Indonesie wordt je elk jaar jonger,maar het verhaal van lon is zeer innemend,hij waardeert de normen en waarden van deze mensen,dat vind ik respectvol.
Op deze forum ontlok je altijd een kritiek van mensen of je leuk vind of niet,maar jeroen gaat te ver,je gedrag naar anderen toe is beneden elke waarde ,de opmerking van Albert probeer eens ASU zou eigenlijk ASO moet zijn,en een grote spiegel voor je houden......en houd het vooral binnemonds.
THATS SUCKS MAN.

Als je nu gewoon leest zul je zien dat mijn stukje NIETS maar dan ook helemaal NIETS met dit forum te maken heeft.

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

Begrijp niets van dit topic meer, zonde van dat uur dat ik met dat stukkie ben bezig geweest. Inmiddels zit ik me af te vragen of je in IJsland Es dawet kunt kopen of kan je beter naar Estland (goedkoper??) Emoticon: Confused Tahiland lijkt me te smerig daarvoor Emoticon: Confused

Sekian dulu

londoh
Gebruiker
User icon of londoh
spacer line

On 22-07-2005 21:40 robbert wrote:
Ook op het punt van "onderhoud" reageert de Indonesier precies zoals L. het beschreven heeft.

Dit zijn van die onderwerpen waar ik uren over zou kunnen lullen, maar eigenlijk doe ik dit liever niet. Ik heb al zovele moeilijkheden op diverse fora gehad om over hetgeen te schrijven dat ik dagelijks om me heen zie. Ik ben naar mijn eigen smaak een beetje te vaak voor leugenaar uitgemaakt. Een land als Indonesia moet in de eerste plaats een droom blijven voor toeristen en natuurlijk het meest voor hen die daar ooit verbleven, de Indische Nederlanders, nou de laatsten zien mij het liefst als sate, ditusuk dan sedang dibakar atas arang yg panas sekali.

Ja onderhoud is ook al zo een zwak punt hier, als je bijvoorbeeld ziet hoe ze huizen bouwen, de helft komt nooit af. Ze rossen het liefste alles af en kopen dan nieuwe. Ze realiseren zich niet hoeveel geld ze zich kunnen besparen door onderhoud te plegen. Kwaliteitscontrole is ook al zo iets, ze zijn al vlug tevreden, als het er maar op lijkt. Nou kan je mensen die in zeer schamele onderkomens wonen, met alleen een TV, wat tikar en een bed voor de hele familie nauwelijks kwalijk nemen dat ze niet op de hoogte zijn van Westerse kwaliteitsnormen.

Wat ook zo leuk hiero is dat het oor van de meerdere altijd gevrijwaard wordt van slecht nieuws. Dus als je hier werkt dan zal je altijd van het personeel horen dat het een en ander voor meer dan 100 % in orde is. Als je IndonesiŰrs hoort praten wonen ze in het allerbeste land ter wereld, met vreselijk goeie vooruitzichten en mogen die Chinezen wel oppassen wat er staat te gebeuren. Ik heb eigenlijk wel respect voor die op niets gebaseerde trots, maar wel elke keer bezig zijn het wiel opnieuw uit te vinden, en dat wiel wordt bijna altijd vierkant om de hoop voor de toekomst te bewaren. Ze zijn ook zo goed in het afdekken van elkanders fouten. wat dat betreft is de solidariteit zeer groot. Ik lach me ook kriput als ik mensen hoor die zoveel vrienden hebben gemaakt op Java. Nou laat Ome Lon jullie vertellen dat vriendschap iets is dat op Java niet bestaat, zeker niet met een buitenlander, die over het algemeen gehaat worden, maar dat weten ze zeer goed te verbergen. Ze hebben overigens gelijk, want hebben honderden jaren onder de knoet van het buitenland moeten leven. Een ieder moet dat maar es gaan vergelijken met de houding van Nederlanders t/o Duitsers na een 'bezoek' van 'slechts' 5 jaar. Voor een Javaan is de wereld niet groter dan zijn eigen familie, die families zijn zeer groot, tot in de 4e graad zijn ze nog heel erg close met elkaar. De vriendschap met een 'vreemde' is een van de zeldzame momenten dat een Javaan aan lange-termijndenken doet, hij vermoed dat ie er beter van kan worden en is daarom zeer sabar en natuurlijk zeer voorkomend, tot het moment daar is dat ie toeslaat. Meestal zijn dat de vrouwtjes die een Westerse man rippen, vrouwen van Java zijn oneindig veel slimmer dan de mannen. Het is voor die dames vaak Ĺseperti tikus jatuh ke berasĺ

Voordat men met vragen komt, maar Lon waarom verblijf je dan in Indonesia. Makkelijk zat, ik houd van dit land en de ware liefde is het accepteren van tekortkomingen.

(Bovenstaande stukje met dank aan Tante Lemari)

Sekian dulu

Bung Lon.

Jantje
Gebruiker
spacer line

On 23-07-2005 08:50 londoh wrote:
Begrijp niets van dit topic meer, zonde van dat uur dat ik met dat stukkie ben bezig geweest.

Bedankt Lon, voor de schitterende omschrijvingen. Ik vind het zeer leerzaam en herken d'r alles in. Echt de moeite waard! En voor degenen die er wat achter zoeken: Wit voetje heb ik al. 2 zelfs! Emoticon: Yes!

Jantje

tukad ganga
Gebruiker
spacer line

Lon ik heb weer genoten van je stukje,even op jeroen terug te komen,als je niks met dit forum te maken heb zoals je beweert gedraag je er dan naar,en profileer niet als een weldoener,eens een bule altijd een bule,sorry je kan er niks aan veranderen.,misschien je nazaten.
Trouwens als mensen kritiek op je leveren,moet je ze niet van de het forum afhalen,zoals IndraPura dat overkomen is,vroeg of laat val je toch door die grote kranjang.......................Sorry mensen moest dit even kwijt.....maar wel de waarheid

Jeroen
Beheerder
User icon of Jeroen
spacer line

Trouwens als mensen kritiek op je leveren,moet je ze niet van de het forum afhalen,zoals IndraPura dat overkomen is

IndraPura? Wat is daarmee? Ik weet daar niets van! Graag meer info dus!

als je niks met dit forum te maken heb zoals je beweert gedraag je er dan naar

Lezen kun je dus niet, dat blijkt bij deze. Emoticon: Laugh out loud

Plaats een reactie op dit onderwerp

Je moet ingelogged zijn om een bericht te plaatsen. Je kunt inloggen door hier te klikken.
Als je nog geen lid bent, kun je jezelf hier registreren.

nieuw onderwerp | reageer | nieuwste onderwerpen | actieve onderwerpen | inloggen

9,570,783 views - 117,907 berichten - 9,322 onderwerpen - 6,028 leden
 Gesponsorde links

© indonesiepagina.nl · feedback & contact · 2000 - 2019
Websites in ons netwerk: indahnesia.com · ticketindonesia.info · kamus-online.com · suvono.nl

85,179,548 pageviews Een website van indahnesia.com